Polmic - FB

wykonawcy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Sławomir Kowalewski,

śpiewak (baryton); ur. 25 maja 1988, Kraków. Ukończył PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie śpiewu dr. Jacka Ozimkowskiego (2009), Uniwersytet Jagielloński na Wydziale Ekonomii i Zarządzania (2011) oraz Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu doc. Macieja Witkiewicza (2016), gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. W 2013 otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej.

Jest laureatem wielu nagród na konkursach międzynarodowych, takich jak: X Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie (2015) – Nagroda Specjalna oraz Grand Prix przyznane po raz pierwszy w historii konkursu, Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermunde w Niemczech (2015) – II miejsce, Jakub Pustina Internationtal Vocal Competition w Jihlavie w Czechach – II miejsce (2016), XVII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2017) – Wyróżnienie oraz Nagroda Dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu. W 2015 roku kreował postać tytułową w operze Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, którą zaprezentował na festiwalu Operowe Forum Młodych w Bydgoszczy, a za którą przyznano mu III nagrodę w konkursie na Najciekawszą Osobowość Artystyczną OFM 2015.

Od roku 2016 rozpoczął współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy, gdzie zadebiutował rolą Markiza Posy w operze Don Carlos G. Verdiego – za tę kreację odebrał w 2017 Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy debiut operowy". Od sezonu 2016/2017 rozpoczął pracę jako śpiewak-solista na scenie Opery Nova.

Sławomir Kowalewski ma na swoim koncie wiele koncertów oraz spektakli operowych realizowanych w kraju, jak i za granicą. Koncertował m.in. z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Orkiestra Symfoników Bydgoskich Marka Czekały, Orkiestra Filharmonii Sinfonia Baltica, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Opery Krakowskiej, Orkiestra Opery Bałtyckiej, Kwintet Prestige + i inne. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak Piotr Wajrak, Maciej Figas, Wojciech Rajski, Jerzy Wołosiuk, Tadeusz Karolak, Kai Bumann, Damian Borowicz, Jerzy Swoboda, Rudolf Tiersch, czy też Bohdan Jarmołowicz.

Jego repertuar obejmuje pieśni epoki romantyzmu, neoromantyzmu oraz impresjonizmu, a także kompozycje oratoryjno-kantatowe epoki baroku, klasycyzmu oraz romantyzmu. W swoim dorobku ma partie barytonowe m.in. w takich operach, jak: Xerxes (Arsamenes) i Agrippina (Pallante) Georga Friedricha Händla; Die Zauberflöte (Papageno) i Le nozze di Figaro (Hrabia Almaviva) Wolfganga Amadeusa Mozarta; Il Barbiere di Siviglia (Figaro) Gioachino Rossiniego; Don Carlos (Markiz Rodrigo Posa), Falstaff (Ford), Rigoletto (Marullo) Giuseppe Verdiego, Carmen (Le Dancaïre) Georgesa Bizeta, I Pagliacci (Silvio i Tonio) Ruggero Leoncavalla, czy też La Bohème (Marcello) oraz Madama Butterfly (Sharpless) Giacomo Pucciniego.

W 2016 roku Tygodnik „Przegląd” w artykule pt. „Stąd do Nowego Jorku” umieścił Sławomira Kowalewskiego na 9 pozycji w Rankingu Polskich Barytonów pośród takich śpiewaków, jak Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber czy też Artur Ruciński.

aktualizacja: 2017 (wa)