A | B | C | D | F | G | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | W |
![]() kompozytorka, teoretyk muzyki i pedagog; ur. 7 grudnia 1957, Warszawa. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiowała teorię muzyki u Witolda Rudzińskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego. W latach 1974-86 uczestniczyła w pracach naukowo-badawczych i artystycznych Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki (Instytut Pedagogiki Muzycznej Akademii Muzycznej w Warszawie), współpracując z tak wybitnymi osobistościami, jak Barbara Turska i Szabolcs Esztényi. W 2000 ukończyła Podyplomowe Studia Teorii Muzyki AMFC. Alicja Gronau wielokrotnie brała udział w Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (w latach 1982–1995), była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki (dwukrotnie), laureatką nagrody specjalnej Ministra Kultury i Sztuki oraz laureatką Stypendium im. Wawrzyńca Żuławskiego, przyznawanego przez ZAiKS. W 1991 była stypendystką Instytutu Dalcroze’a w Genewie (Szwajcaria). Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich. W 1987 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za utwór Pentarchia na kameralną orkiestrę smyczkową (1987), w 1992 – IV nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku zorganizowanym przez Scholę Cantorum Gedanensis za utwór Mironczarnie II na chór mieszany a cappella (1992) oraz I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Okna na 23 instrumenty smyczkowe (1992), w 2001 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” zorganizowanym przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego za Pobłyski na sopran i orkiestrę kameralną (2001) oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ivana Spassova w Płowdiw w Bułgarii za Invocazione – sinfonia vocale na chór mieszany a cappella (1998), zaś w 2002 jej opera kameralna I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella (2002) zwyciężyła podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego ogłoszonego przez Operę na Zamku z okazji 45-lecia polskiej sceny muzycznej w Szczecinie. Film z premiery tej opery został rekomendowany przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego i reprezentował Polskę na przeglądzie filmów operowych podczas VIII International Music Theatre Workshop „New Works in Opera and Music Theater” w Monachium (Niemcy), organizowany przez Germany Centre of International Theatre Institute. W 1983 rozpoczęła działalność pedagogiczną. Obecnie wykłada na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Wykładała ponadto na Podyplomowych Studiach Sztuki w Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku (2000-2001), podczas kilku edycji Szkoły Matematyki Poglądowej organizowanej przez Akademię Podlaską w Siedlcach oraz na Uniwersytecie Warszawskim (2003–2005). W 2004 dwukrotnie gościła jako wykładowca na Uniwersytecie Zielonogórskim oraz w International Theater Institute w Monachium (Niemcy). W 2005 w ramach programu Sokrates-Erasmus poprowadziła wykłady w University of Arts im. George Enescu w Iasi (Rumunia) na Wydziale Kompozycji, Muzykologii, Pedagogiki Muzycznej i Teatru. Ponadto była gościnnym wykładowcą Universidad de Chile, Santiago de Chile (Chile), Instituto de Música, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile) oraz Conservatorio Superior de Música „Manuel Castillo”, Sevilla (Hiszpania). a także oraz szeregu kursów i warsztatów na terenie Polski. W 1997 przeprowadziła przewód artystyczny I stopnia w dziedzinie kompozycji na podstawie kantaty kameralnej na sopran, mezzosopran, alt, 2 chóry mieszane i orkiestrę kameralną Afirmacje (1995). W 2008 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. W latach 1993-99 pełniła funkcję sekretarza Katedry Teorii Muzyki, od 1998 była sekretarzem Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki, zaś od 2000 także Podyplomowych Studiów Kompozycji warszawskiej uczelni. W roku 2008 została kierownikiem PSTM i PSK, a w roku 2009 Studiów Doktoranckich. Od 2012 pełni funkcję kierownika Katedry Teorii Muzyki UMFC. Od 2001 kieruje Pracownią Muzyki Polskiej XX i XXI wieku w Katedrze Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Organizuje sesje artystyczno-naukowe. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Aktywnie działa w warszawskim Klubie Inteligencji Katolickiej. Ponadto od 2002 jest członkiem Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”, od 2003 — Research Board of Advisors, American Biographical Institut, Inc. Raleigh, North Karolina, USA. Od 2006 jest członkiem Rady Naukowej „Musica Sacra Nova” – pisma poświęconego muzyce sakralnej i myśli humanistycznej. Utwory Alicji Gronau zostały wydane na płytach CD. W 1998 płyta XXIth Century Polish Choral Music z utworem Błogosławiony na trzy chóry mieszane, wydana przez Acte Prealable uzyskała nominację do nagrody „Fryderyk 2001”. W swoim dorobku ma wiele artykułów, referatów i pokazów poświęconych zagadnieniom kreatywnego nauczania, analizie muzycznej i muzyczno-ruchowej oraz technice kompozytorskiej. Jest też redaktorem ponad 20 książek, w tym Almanachu kompozytorów AMFC (Warszawa 2004). W 2011 została laureatką nagrody MKiDN „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Została uhonorowana Medalem Filca (I nagroda) podczas XXIX Szkoły Matematyki Poglądowej Akademii Podlaskiej w Siedlcach. aktualizacja: 2003, 2011 (mk), 2020 (wa) Kontakt |
kompozycje
Trzy pieśni na mezzosopran i fortepian (1980)
Przenikanie na klarnet solo * (1981-83)
Gioco per voci e batteria * (1982)
In tre parte na orkiestrę kameralną (1982)
Mironczarnie I na sekstet wokalny a cappella (1982)
Flowing na 2 orkiestry (1983)
Open per clarinetto, viola e corno (1983)
Kwartet smyczkowy * (1984)
Versioni na 24 wykonawców * (1984)
Hiob na chóry i orkiestrę (1986)
Pentarchia na kameralną orkiestrę smyczkową (1987)
Passaggio per batteria (1987)
Scena na perkusistę solo (1987)
Wyliczanki na 6-głosowy chór dziecięcy (1991)
Okna na 23 instrumenty smyczkowe (1992)
Mironczarnie II na chór mieszany a cappella (1992)
Paralele na dwa zespoły orkiestrowe (1993)
Progres na flet solo (1994)
Afirmacje, kantata kameralna na sopran, mezzosopran, alt, 2 chóry mieszane i orkiestrę kameralną (1995)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1996-97)
Progres II na klarnet solo (1997)
Invocazione, sinfonia vocale na chór mieszany a cappella (1998)
Błogosławiony na 3 chóry mieszane (1999)
Pobłyski na sopran i orkiestrę kameralną (2001)
Divertimento na orkiestrę kameralną (2001)
Re-Garden Music na sekstet dęty (2001)
Sei canti latini per il coro femminile (2001)
Hejnał Gdański na trąbkę solo lub na kwintet dęty blaszany i kotły (2001)
Aletheia per orchestra (2002)
Offrande pour orchestre des flutes (2002)
I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella, opera kameralna na 6 solistów, chór mieszany i orkiestrę kameralną (2002)
Ekspresyjny rytm swobodny. Minimultimedialny happening chwilowy na improwizujący zespół muzyczno-ruchowy oraz recytatora i taśmę (2003)
Naprawdę „Ciało jako instrument” na improwizującego solistę muzyczno-ruchowego (2003)
Rytm swobody na dowolny improwizujący zespół (2003)
Veni. Illumina. Gloria per il coro a cappella (2003)
Marianiana. Selection for Four for improvising ensemble (2004)
Trzy kotwice: Nadzieja – Miłość – Wiara, cykl pieśni do słów Stanisławy Gronau na sopran, flet, fortepian i perkusję (2005)
Improwizacjo! Ty nad poziomy na solistę muzyczno-ruchowego (2005)
Poemat – Requiem na orkiestrę symfoniczną * (2005-2006)
Agnezioni na flet solo (per Agnes) (2006)
Suita Krasnobrodzka. Koncert poczwórny na flet, organy, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową [wersja I] (2007)
Suita Krasnobrodzka. Koncert poczwórny na flet, organy, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową [wersja II] (2007)
Lapidaria na saksofon sopranowy i altowy oraz skrzypce [wersja I] (2007)
Lapidaria na saksofon sopranowy i altowy, skrzypce oraz improwizujący zespół ruchowy [wersja II] (2007)
7 Walców minutowych na flet i fortepian (2009)
Trzy pieśni na sopran, mezzosopran, alt i kwartet smyczkowy do tekstów psalmów: O Panie (Psalm 8), Niech błogosławi (Psalm 67), Dziękczynienie (Psalm 100 i 29) (2009)
Rozmowa dwóch młodych perkusistów: Stasia i Ignasia, duet perkusyjny na 2 ksylofony (2009)
Miłe – miłego początki na zespół improwizujący i ścieżkę dźwiękową [wspólnie z Małgorzatą Krawczak i Aldoną Nawrocką; układ ruchu: Magdalena Wajzner] (2009)
Marsz perkusistów dla dwóch wykonawców na perkusyjne instrumenty niemelodyczne (2010)
Last of February for String Quartet (2010)
Anielskie podzwonne na fortepian z preparacją do słów własnych (2010)
Quartango na marimbę (2010)
Sambattro na 4 perkusistów (2010)
Wielki tydzień na dowolny zespół wokalny i dwie perkusje (2010)
Prolog, kwartango i sambartet na perkusję i smyczki (2010)
Drzewo życia, utwór kolektywny z Anną Ignatowicz-Glińską, Magdaleną Wajzner, Małgorzatą Lewandowską, Agatą Chodyrą; multimedialny: muzyka, film, ruch (2010)
Agnezioni II per flauto solo (2010)
Prolog, kwartango i sambartet na perkusję i smyczki (2011)
Winter is icumen na 7 saksofonów (2011)
Winter is icumen in II na saksofon altowy i fortepian (2012)
Kilka spojrzeń na Paulę dla kwartetu smyczkowego (2012)
Drabiną do …?, 5 wariacji dla 3 perkusistów (2012)
Dwojakość – wspomnie-nie, audioscena na improwizującego ruchem i głosem tancerza lub aktora (wspólnie z Aleksandrą Dziurosz) (2012)
Sześć spojrzeń na Paulę, widowisko muzyczno-plastyczno-ruchowe na kwartet smyczkowy, wizualizację i wykonawców ruchowych (2013)
Zwei selbsverfasste Lieder na mezzosopran i fortepian: 1. Bedauern 2. Schmerz (2013)
Most transbałtycki na zespół kameralny (2013)
The Struggle Between Winter and Summer na 12-głosowy chór mieszany (2014)
The Struggle Between Summer and Winter II for vocal sextet (2014)
Wędrówka na harfę i kontrabas (2015)
Lapidaria II (Alicja, Canto, Chorale, Dorota, Alicja i Dorota) na saksofon sopranowy i altowy (2015)
Ogniwa, utwór kolektywny na 2 fortepiany i 2 perkusje (2015)
Apologia krytyczna, utwór kolektywny na recytatora solo (2015)
Ze Szwecji do Polski, 6 miniatur na fortepian solo (2016)
Impresje lapidarne na 2 saksofony i wizualizację (wspólnie z Paulą Jaszczyk) (2016)
Na / Alicję / symfoniczną / Poemat / Gronau, kolaż audiowizualny (wspólnie z Mateuszem Kajmą, Jakubem Tscherse) (2016)
Pięć myślowych prowokacji na sopran i kwartet smyczkowy do słów Krzysztofa Bilicy (2016)
Dźwiękopole na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2016)
Trois fresques maritimes sur le paroles originales de l’auteur (Trzy freski nadmorskie do słów własnych) na 2 soprany, 2 skrzypiec i orkiestrę symfoniczną (hommage à Tadeusz Paciorkiewicz) (2016)
Multidramma nelle parole dell’autore con l'improvvisazione nello stile della commedia dell'arte (Multidram do słów własnych z improwizacją w stylu komedii dell'arte) per clarinetto (anche basso), Soprano, Yamaha Disklavier (pianoforte MIDI), quartetto d'archi e contrabbasso (2016)
Dedykacja na sopran, flet i kwartet smyczkowy (2017)
Winter is icumen in IV for soprano saxophone and piano (2017)
Accipe animam meam (Weź duszę mą) na organy solo (2017)
Non-existent street na kwartet saksofonowy (2017)
Suita Krasnobrodzka II na flet, skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową (2017)
Pięć studiów minutowych na kwintet dęty (2017)
Pejzaż osobisty na trąbkę solo (2017)
Plac Lotników na kwintet dęty (2018)
Sierpc we mgle na orkiestrę smyczkową (2018)
Splątanie z cyklu Meandry na kwartet smyczkowy i figurę przestrzenną z wizualizacją (wspólnie z Paulą Jaszczyk) (2018)
Lapidaria Moniuszkowskie na saksofon altowy i fortepian (2019)
|
literatura wybrana
Łukaszewski Marcin Tadeusz Gronau Alicja Dorota w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. I, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
|
publikacjeksiążki Poemat – Requiem. Forma znacząca, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2007
Rytmika w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie t. I: lata 1974–1988, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Lucjan Kaszycki. Kompozytorzy Uniwersytetu Muzycznego [wspólnie z Aldoną Nawrocką, Wacławem Pankiem, Bartłomiejem Walusiem], UMFC, Warszawa 2012
Gronau Alicja, Kazem-Bek Jan, Stowpiec Mariusz Nowe pokolenie kompozytorów polskich – Almanach, „Pomorze”, Bydgoszcz 1988
Gronau Alicja, Turska Barbara Podstawy metody rytmiki – wybrane zagadnienia i doświadczenia, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1992
rozprawy Analiza "Polichromii" Zygmunta Krauzego na podstawie tez Umberto Eco w: Analiza – Interpretacja – Recepcja. W stronę rozumienia muzyki (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Zeszyt Naukowy nr 52, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2001
Był improwizatorem – intuicjonistą. Rozmowa Alicja Gronau-Osińskiej z Marcinem. T. Łukaszewskim w: Marian Sawa in memoriam. Wspomnienia, rozmowy, refleksje (pod red. Marcina T. Łukaszewskiego), Towarzystwo im. Mariana Sawy, Warszawa 2010
Finał "VII Symfonii C-dur" Franciszka Schuberta jako autorskie rozwiązanie integracji formy allegra sonatowego w: Muzyka a analiza, integracja, filozofia (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2000
Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego w: Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis, red. Anna Granat-Janki, t. IV, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2016
Integracja formy w 'Poemacie-Requiem' na orkiestrę symfoniczną w: Muzyka symfoniczna kompozytorów UMFC (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2009
Klasyczna technika muzyczna: polifonia – dawniej i dziś w: Matematyka. Społeczeństwo. Nauczanie nr 34, Akademia Podlaska, Ośrodek Kultury Matematycznej, Siedlce 2005
The intergration of Form in The 'Poem-Requiem' for Symphony Orchestra w: Revista Artes vol. 9-10, Centrul de Cercetari „Stiinta Muzisii”, Universitatea de Arte „George Enescu”, Iasi 2010
Twórczość wokalna i wokalno-instrumentalna Piotra Perkowskiego – typologia i idiomatyka w: Piotr Perkowski. Życie i dzieło (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2003
Wielowarstwowość / Poliwarstwowość / Multiwarstwowość w: I Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. F. Chopina, (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Zeszyt Naukowy nr 42, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1999
Wołanie w: Ekspresja formy – ekspresja treści. Marianowi Borkowskiemu w siedemdziesięciolecie urodzin (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Wpływ rozwiązań technologiczno-formalnych i estetycznych Iannisa Xenakisa na moją twórczość w: Dzieło muzyczne. Rezonans (pod red. Anny Nowak), Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008
Chwytanie wrażeń. Dwojakie ujęcie przez kompozytorkę i plastyczkę w: Pulchritudo delectans. Korespondencja na styku sztuk, red. Karol Klauza, Joanna Cieślik-Klauza, [wspólnie z Paulą Jaszczyk], Białystok 2017
Echa innych kultur w muzyce współczesnej w: Muzyka i pedagogika pomiędzy kulturami. Okcydent i orient (pod red. Jarosława Chacińskiego), Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk 2005
Indywidualny horyzont postrzegania w: Spotkania z Mistrzem. Marian Borkowski w oczach uczniów i przyjaciół, Musica Sacra, Warszawa 2014
Marian Borkowski jako mistrz pedagogiki twórczości w: Wymiary czasu, przestrzeni i ciszy w muzyce Mariana Borkowskiego, red. Alicja Gronau-Osińska, Chopin University Press, Warszawa 2019
Miałem dużo szczęścia i satysfakcji. Z Lucjanem Kaszyckim rozmawiają Aldona Nawrocka i Alicja Gronau-Osińska w: Lucjan Kaszycki. Kompozytorzy Uniwersytetu Muzycznego, UMFC, Warszawa 2012
Próba podsumowania doświadczeń Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki w: Instytut Pedagogiki Muzycznej PWSM/AMFC w Warszawie (1974-1992), red. Mirosława Jankowska, Wojciech Jankowski, Chopin University Press, Warszawa 2016
Próba typologii ciszy w muzyce na przykładzie własnej twórczości w: Barwy ciszy, red. Tomira Rogala, Warszawa 2019
Przestrzeń w myśleniu kompozytorskim w: Matematyka. Społeczeństwo. Nauczanie, nr 30, Akademia Podlaska, Ośrodek Kultury Matematycznej, Siedlce 2003
Ruch – bezruch. Inspiracje obrazem i dźwiękiem w poszukiwaniu syntezy w: Piękno zespolić ze sobą. Korespondencja na styku sztuk [wspólnie z Paulą Jaszczyk], UMFC, Warszawa 2015
Twórczość wokalna i wokalno-instrumentalna Witolda Rudzińskiego w: Wokół twórczości Witolda Rudzińskiego (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Wybrane problemy techniki kompozytorskiej w „Enantiodromii” Jani Christou w: Teksty o muzyce współczesnej. Zeszyt Naukowy nr 59 (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Zanurzony w kulturze. Narodowy czy uniwersalny? w: Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne, red. Anna Nowak, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2019
Zawartość fresku w "3 Freskach nadmorskich" - autoanaliza w: Ars inter disciplinis. Korespondencja na styku sztuk, red. Joanna Cieslik-Klauza, Magdalena Gajl, Tomasz Baranowski, Białystok 2018
artykuły Działalność pedagogiczna Mariana Borkowskiego, „Musica Sacra Nova” 2008 nr 2, s. 111–175,
Uniwersalizm przekazu w indywidualnej formie, „Musica Sacra Nova” 2007 nr 1, s. 180-203,
Sześć obrazów polskiej współczesnej muzyki kameralnej z teki kompozytorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Chopin University Press, „Musica Intellectualis” nr 2, 2018
Zakorzenieni w tradycji, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2004 nr 2, s. 58-63
|
![]() |