Polmic - FB

indeks osób (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Jadwiga Kotnowska,

flecistka; ur. 18 sierpnia 1957, Warszawa. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku dziesięciu lat. Przez osiem lat grała na trzech instrumentach: flecie, skrzypcach i fortepianie. Studia muzyczne odbyła w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fletu Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła je w 1978. Następnie w latach 1978-84 doskonaliła swą grę pod kierunkiem takich mistrzów, jak Aurèle Nicolet we Fryburgu, Alain Marion w Paryżu oraz u Jean-Pierre’a Rampala na letnich kursach w Nicei.

Jest laureatką siedmiu międzynarodowych konkursów muzycznych: w 1976 otrzymała Srebrny Medal na Konkursie im. Viottiego w Vercelli, w 1978 – III nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepszą interpretację muzyki francuskiej na Konkursie im. Canals w Barcelonie oraz I nagrodę na Konkursie im. Elainego Schaffera w Belveglio, w 1979 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Formii oraz II nagrodę i nagrodę specjalną za interpretację Sonatiny Pierre’a Bouleza na Konkursie im. Królowej Zofii w Madrycie, w 1980 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Bucchiego w Rzymie, zaś w 1983 – Złoty Medal i Grand Prix na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux.

Jako principal flutist współpracowała z Flemish Philharmonic Orchestra i Flanders Philharmonic Orchestra w Belgii oraz Orquestra Gulbenkian w Portugalii.

Jadwiga Kotnowska dysponuje ogromnym i wszechstronnym (solowym, kameralnym, z orkiestrami) repertuarem, począwszy od dzieł epoki baroku po kompozycje pisane współcześnie. Ma na swym koncie wiele prawykonań utworów literatury polskiej i światowej. Po raz pierwszy zaprezentowała polskiej publiczności Concierto Pastorale Joaquina Rodrigo (1988), Concerto da Camera Krzysztofa Pendereckiego (1993), Concerto Cantata op. 65 Henryka Mikołaja Góreckiego (1996), Koncert fletowy Hisatady Otaki (2006), Koncert fletowy op. 39 Lowella Liebermanna. Dokonała światowych prawykonań Koncertu fletowego Alexandra Szczetyńskiego (1997), Koncertu fletowego Krzesimira Dębskiego (1998), Wariacji na flet i fortepian Mikołaja Góreckiego, autorskiej wersji Koncertu podwójnego na flet, harfę i orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego, utworu Puls 11/8 Włodka Pawlika (2004), Koncertu fletowego Mikołaja Góreckiego (2005), Koncertu fletowego Roberta Kurdybachy i Koncertu fletowego Macieja Małeckiego (2006), Jazz Concerto Grosso na flet, kontrabas i orkiestrę smyczkową Piotra Wróbla, Koncertu podwójnegona flet, harfę i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej, Muzyki na flet, harfę i smyczki Jerzego Maksymiuka (2008), Hommage a Josquin – Flute Concerto Dariusza Przybylskiego (2009), Partity II (INUIT) Krzysztofa Knittla, Ellington & Mingus Suite Paula Klimashevsky’ego (2013),II Koncertu fletowego Mikołaja Góreckiego (2017) i III Koncertu fletowego Hanny Kulenty (2019). Artystka stała się inspiracją do powstania nowych koncertów i utworów fletowych, takich kompozytorów, jak m.in. Krzesimir Dębski (Koncert fletowy), Mikołaj Górecki (Koncert fletowy, Wariacje na flet i fortepian), Włodek Pawlik (Puls 11/8), Robert Kurdybacha (Koncert fletowy), Maciej Małecki (Koncert fletowy), Jerzy Maksymiuk (Muzyka na flet, harfę i smyczki), Marta Ptaszyńska (Koncert podwójny na flet, harfę i orkiestrę), Piotr Wróbel (Jazz Concerto Grosso na flet, kontrabas i orkiestrę smyczkową), Dariusz Przybylski (Hommage à Josquin – Flute Concerto ze smyczkami, perkusją i dźwiękami elektronicznymi), Hanna Kulenty (III Koncert fletowy) i Krzysztof Knittel (Partita II (INUIT)).

Występowała w większości krajów europejskich (w takich salach, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Grieg Hall podczas Bergen International Festival, Palau de Musica w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, The Purcell Room w Londynie, De Doelen w Rotterdamie, Eisbrijker w Amsterdamie, Shauspielhaus w Berlinie, Berliner Philharmoniker, Salle Moliere w Lyonie, Wielka Sala Koncertowa Moskiewskiego Konserwatorium) oraz w Stanach Zjednoczonych (Lincoln Center w Nowym Jorku), Malezji (KLCC w Kuala Lumpur), Indiach, Pakistanie, Hong-Kongu, na Tajlandii, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Jordanii i Syrii. Brała też udział w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Kuhmo Chamber Music Festival (Finlandia), Festival International de Musique w Cerét (Francja), a w Polsce – wielokrotnie w Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, ponadto w Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie i innych.

Jako solistka Jadwiga Kotnowska koncertowała z czołowymi polskimi orkiestrami, m.in. z Sinfonią Varsovią, Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii NarodowejOrkiestrą AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Orkiestrą „Wratislavia”, pod batutą m.in. Jerzego Maksymiuka, Antoniego Wita, Karola Teutscha, Wojciecha Rajskiego, Wojciecha Michniewskiego, Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Tadeusza Strugały, Marka Mosia, Jana Staniendy. Poza granicami kraju ściśle współpracowała z zespołem kameralnym Ivana Monighettiego, Gulbenkian Orchestra w Lizbonie pod dyrekcją Claudio Schimone i z Royal Philharmonic Orchestra of Flanders w Antwerpii.

W swoich projektach łączących muzykę klasyczną z jazzem współpracuje z takimi znanymi muzykami, jak Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Kuba Stankiewicz, Jose Manuel Alban Juarez, Mike Richmond.

Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, dla hiszpańskich, francuskich, szwajcarskich, holenderskich i amerykańskich stacji radiowych oraz nagrań płytowych dla Polskich Nagrań, MDG, Quantum (Paryż), Scotstown Music (Edynburg) i Tonpressu (płyta z Czterema porami roku Antonia Vivaldiego oraz Koncertem fletowym Saveria Mercadantego była nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” w 1994).

Jadwiga Kotnowska od 2000 prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz pełni funkcję profesora w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także prowadzi kursy mistrzowskie, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Malezji, Finlandii, we Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz w Royal College of Music w Londynie.

aktuazliacja: 2003, 2009 (mk), 2020 (wa)

Strona internetowa artystki: www.jadwigakotnowska.com

literatura wybrana

Lubię odkrywać nowe utwory [wywiad], "Ruch Muzyczny" 2004 nr 19, s.23-24
Artysz Elżbieta Kotnowska Jadwiga w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997