Polmic - FB

kompozytorzy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Tomasz Skweres,

kompozytor i wiolonczelista; ur. w 1984, Warszawa. Ukończył Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, gdzie kształcił się w klasie kompozycji Chayi Czernowin i Detleva Müller-Siemensa, a także w klasie wiolonczeli Stefana Kropfitscha i Valentina Erbena (Alban Berg Quartett).

Działa w Austrii i Niemczech.

Otrzymał Staatsstipendium austriackiego Ministerstwa Kultury i Sztuki (2010 i 2014), stypendium szwajcarskiej fundacji Thyll-Dürr oraz austriackiej fundacji Czibulka-Stiftung.

Jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich: zwycięzca konkursu kompozytorskiego na utwór obowiązkowy na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej J. Haydna w kategorii kwartet smyczkowy (2007), zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Franza Josefa Reinla w Austrii (2008), zwycięzca konkursu kompozytorskiego na utwór obowiązkowy na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej J. Haydna w kategorii trio fortepianowe (2009), II nagroda na międzynarodowym konkursie kompozytorskim zorganizowanym przez organizację Deusche Hochdruckliga (2009), zwycięzca Konkursu Kompozytorskiego E. Krenka w Austrii (2014), nagroda Premio speciale Piero Pezzé na międzynarodowym konkursie kompozytorskim „Cita di Udine 2016”, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego TONALi 2017 w Niemczech, II nagroda na konkursie kompozytorskim 20th International Chopin & Friends Festival „New Vision" Composition Competition (2018), II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Zemlinsky Prize 2019, I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim 1. Chalki Composition Competition (2020), I nagroda na Gilgamesh International Composition Competition (2021), I nagroda na Earplay Donald Aird Composers Competition (USA, 2021), Publicity Prize 2022 funduszu SKE należącego do AKM/Austromechany (Austria), III nagroda Salvatore Martirano Memorial Composition Award (USA, 2022). Otrzymał również wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Cita di Udine 2014”. Został finalistą konkursów: Mustafa Kemal Atatürk International Composition Competition, Donald Aird International Composition Competition oraz Konkursu Kompozytorskiego „Talentenbörse” zorganizowanego przez austriackie radio „Österreich 1”. Jest laureatem nagrody Theodora Körnera austriackiego Ministerstwa Kultury.

Kompozycje Tomasza Skweresa były zamawiane m.in. przez: Festiwal „Warszawska Jesień”, Narodowe Forum Muzyki we Wroławiu, Festival Musica Polonica Nova, Orkiestrę Leopoldinum we Wrocławiu, Orkiestrę Muzyki Nowej, Kwartet Apollon Musagete, Chór Cantores Minores Wratislaviensis (Polska), Radiosymphonieorchester Wien, Wiedeński Konzerthaus, Festiwal Wien Modern, Ensemble Wiener Collage, Ensemble Zeitfluss w Grazu, Platypus Ensemble, Reconsil Ensemble (Austria), Philharmonisches Orchester Regensburg, Orkiestrę Symfoniczną Niederbayerische Philharmonie, Theater Regensburg, TONALi w Hamburgu (Niemcy), Fundację Thyll-Dürr (Szwajcarja). Utwory Concertino for string orchestra i MiniOpera powstały w ramach programu „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Utwory Skweresa są publikowane przez wydawnictwo Doblinger w Wiedniu oraz Sikorski Music Publishers w Hamburgu.

Dzieła kompozytora były transmitowane na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia, BR Klassik (Bayerischer Rundfunk), NDR Klassik (Norddeutscher Rundfunk), Österreich 1 (Austria), Radio Stephansdom, RAI Südtirol (Tyrol połódniowy), ABC Classic (Australia). Płyty z jego utworami ukazały się nakładem wydawnictw Genuin, col legno i Orlando Records.

Utwory Tomasza Skweresa prezentowane były na takich międzynarodowych festiwalach, jak „Warszawska Jesień”, Musica Polonica Nova, LEO Festival (Polska), Festiwal Wien Modern, Klangspuren w Tyrolu, Vienna Saxfest 2014, Komponistenmarathon w Wiedniu, aNOtherfestival w Wiedniu (Austria), Festiwal Risuonanze, Festiwal Contemporenea in Udine, Festiwal Contrasti (Włochy), Festiwal Kontrasty we Lwowie, Ukrainian Biennale for Contemporery Music, Kyiv Intarnational Contemporary Music Days (Ukraina), Musikalischer Sommer in Ostfriesland, Goslar Harz (Niemcy), Festival Musica 2015 w Sztrasburgu (Francja), Biennale Bern, Meridian Festiwal w Bukareszcie, ISCM World Music Days 2016 in Korea/Tongyeong International Music Festival, ISCM-Musicarama in Hong Kong, Bienal Música Hoje in Curiciba (Brazylia), Distat Terra Festival in Choele Choel (Argentyna).

Od wielu lat prowadzi intensywną działalność koncertową jako wiolonczelista – solista i kameralista – specjalizujący się przede wszystkim w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Otrzymał stypendium renomowanej Fundacji Herberta von Karajana. Zdobył II nagrodę oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej Gaetano Zinetti w Weronie, nagrodę na konkursie Gradus ad Parnassum w Wiedniu oraz na Konkursie Residenzwettbewerb Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu.

Występował w znanych salach koncertowych, w tym w Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, oraz podczas znanych festiwali, m. in. Wien Modern w Austrii, Biennale Bern w Szwajcarii, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Klangspuren w Austrii, Music Festival Goslar-Harz w Niemczech, festiwal Bienal Música Hoje in Curiciba w Brazylii. Tomasz Skweres dokonał licznych prawykonań, między innymi dedykowanych mu kompozycji Mateusza Ryczka i Grzegorza Pieńka.

Tomasz Skweres występował jako solista z Filharmoniczną Orkiestrą Ratyzbony (Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę a-moll op. 102 Johanessa Brahmsa) oraz z Orkiestrą Muzyki Nowej (Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, dedykowany Skweresowi).

Był wiolonczelistą zespołu muzyki współczesnej Platypus w Austrii (2009–2018) i Radiosymphonieorchester Wien (2009–2011). Prowadził klasę wiolonczeli w Hochschule für Musik Detmold (2016-2017). Od 2012 roku pełni funkcję wiolonczelisty w Filharmonicznej Orkiestrze Ratyzbony w Niemczech.

Oficjalna strona artysty: https://www.tomasz-skweres.com/ 

aktualizacja: 2020, 2021, 2022 (wa)

kompozycje

Gebet na sopran i wiolonczelę (2005)
Kwartet smyczkowy nr 1 (2006)
Psalm 13 na tenor, flet i wiolonczelę (2006)
Direkt do tekstu 14. Psalmu ze Starego Testamentu na sopran, flet i wiolonczelę (2007)
Water na trio fortepianowe (2008)
Sakubel Osil [wersja I] na sopran i 4 instrumenty (flet, klarnet, skrzypce i wiolonczela) do wiersza Mary Bautisty  (2008)
Verse na wiolonczelę solo (2009)
Asteria-Ortygia-Delos na kwartet smyczkowy (2009)
Reflections na fortepian solo (2010)
Axon na flet i klarnet (2010)
Autismus na flet i klawesyn (2010)
5 Elements na gitarę i fortepian (2010)
Am Anfang starb ein Rabe na narratora, baryton i 12 instrumentów (2010)
Transformations na wiolonczelę solo (2011)
Nokturn na wiolonczelę i orkiestrę (2011)
Double-headed  na waltornię solo (2012)
Deuterium na skrzypce solo (2012)
Spannungsfelder na wiolonczelę i kontrabas (2012)
Hesitation na wiolonczelę i fortepian (2012)
Reminiszenz na skrzypce solo (2013)
Short Story na gitarę solo (2013)
5 Miniaturen na saksofon, klarnet, akordeon i kontrabas (2013)
Tituba na zespół instrumentalny (2013)
Masa Krytyczna na orkiestrę symfoniczną  (2013)
Penrose Square na kwartet saksofonowy (2014)
Memory Illussions na skrzypce i harfę (2014)
Elusive Thoughts [wersja I] na skrzypce, altówkę i wiolonczelę  (2014)
Sakubel Osil [wersja II] na sopran i 4 instrumenty do wiersza Mary Bautisty (2014)
Die Geometrie des Himmels ist unerhört na głos mówiony i 6 instrumentów do wierszy Semiera Insayifa (2014)
mori no sakana na sopran, klarnet basowy i wiolonczelę do wiersza Eriki Kimury (2014)
Journay into the Subconscious na flet , wiolonczelę i fortepian (2015)
von Schwele zu Schwele na 13 instrumentów (2015)
über das farbige Licht der Doppelsterne... na orkiestrę symfoniczną (2015)
Guillotine na wiolonczelę solo (2016)
Drei Gedanken na klarnet solo (2016)
Elusive Thoughts [wersja II] na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2016)
Grenzgänge na kwartet fortepianowy (2016)
Anakalypteria na glos żeński i orkiestrę symfoniczną (2016)
Impact na skrzypce solo (2017)
Maledictio na flet prosty, flet poprzeczny, harfę i klawesyn (2017)
seven affects na skrzypce i wiolonczelę (2017)
in fremder fremde na mezzosopran i fortepian (2017)
Rovanemi na sopran i wiolonczelę (2017)
Desiderium, opera kameralna na 2 soprany, 2 aktorów i 5 instrumentów (2017)
Coffin Ship na saksofon sopranowy i akordeon (2018)
Coffin Ship na wiolonczelę i akordeon (2018)
Anegdota o Strawińskim na skrzypce i fortpian (2018)
Katakumby na skrzypce, wiolonczelę i organy (2018)
Synapsen, 4 miniatury na instrumenty historyczne (flet prosty, puzon barokowy oraz viola da gamba) (2018)
Concertino na orkiestrę smyczkową (2018)
Plutonion na orkiestrę symfoniczną (2018)
Heavy Gravity na dwoje skrzypiec (2019)
Piwosznik na klarnet basowy i wiolonczelę (2019)
w poszukiwaniu rzeczydźwięku na sopran i wiolonczelę (2019)
contra venenosos vermes na wiolonczelę solo i chór mieszany (2019)
Event Horizon na 15 instrumentów (2019)
Topielica, fantazja na rożek angielski i zespół instumentalny (2019)
Haymatloz na orkiestrę symfoniczną (2019)
Plague na 8 wiolonczel (2020)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (2020)
Kadencje do koncertu skrzypcowego Ludwiga van Beethovena (2020)
Sport ist Mord na kontrabas solo (2020)
Four Poems by Rainer Maria Rilke na sopran i 6 instrumentów (2020)
Firmamente na sopran i wiolonczelę do 3 wierszy Brigitty Stanek (2020)
Denuo na sopran solo i duży zespół instrumentalny do tekstów Marii Skweres (2021)
Leyak na saksofon, 4 perkusistów i 2 wiolonczele (2021)
Aquarelle 594KV, miniatura na flet, klarnet, wibrafon, skrzypce i wiolonczelę (2021)
Nyos na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Erdschatten na flet poprzeczny barokowy i klawesyn (2021)
Suite Macabre na wiolonczelę solo (2021)
Enigmatic Pathways na altówkę solo (2022)
Merseburg Charms na 6 głosów wokalnych (2022)
Paysage Intime na wiolonczelę i fortepian (2022)
Paysage Intime na wiolonczelę solo, orkiestrę smyczkową i harfę (2022)