kompozytorzy (T)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Michał Talma-Sutt,

kompozytor; ur. 16 sierpnia 1969, Łódź. W latach 1989-95 studiował kompozycję pod kierunkiem Jerzego Bauera w łódzkiej Akademii Muzycznej. W 1995 odbył roczny kurs kompozycji i informatyki muzycznej w IRCAM w Paryżu. Tam też, wraz z francuskim scenografem Alainem Galetem, zrealizował swój autorski projekt multimedialny Voyage Amer. W latach 1995-2001 był stypendystą Fundacji Witolda Lutosławskiego. W 1997 zadebiutował na Festiwalu „Warszawska Jesień” utworem Avalon’s Gates na flet i komputer (1997). Od 1998 do 2001 kontynuował studia kompozytorskie w klasie Ulricha Süße w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. W latach 1999-2000 uczestniczył w kursie „Syntezy wspomagania modelowania obiektowego” w Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM) w Karlsruhe, gdzie w 2000 zaprezentował wraz z artystą wideo Bertholdem Gantnerem projekt multimedialny L’Ange Noire – 4 Skizzen na taśmę (2000).

Michał Talma-Sutt był dwukrotnie laureatem Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej: w 1998 w Wiedniu zajął I miejsce w kategorii kompozytorów do 30 lat oraz II miejsce w kategorii generalnej za utwór What Nostradamus has kept only for himself na taśmę (1995), w 2000 w Madrycie – I miejsce w kategorii generalnej za utwór Light and Shade na taśmę (2000).

Jego muzyka orócz licznych wykonań w Polsce prezentowana była na festiwalach i koncertach w Niemczech, Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Danii, Rumunii, w Republice Południowej Afryki oraz na Łotwie.

W 2007 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu.

Od roku 2001 Michał Talma-Sutt mieszka w Berlinie.

aktualizacja: marzec 2014 (iz)

Strona internetowa kompozytora: www.michal-talma-sutt.de

twórczość

Dwa zasadnicze nurty jego twórczości stanowią utwory powstałe wyłącznie przy pomocy środków elektronicznych oraz kompozycje łączące świat dźwięków komputerowych i instrumentów akustycznych. Zapytany o stosunek do formy, kompozytor powiedział:

„Dla moich utworów nie szukam jednej, idealnej, uniwersalnej formy, nawet gdyby taka miała być za każdym razem rozwijana czy udoskonalana, a przeciwnie – staram się za każdym razem szukać nowego rozwiązania formalnego. Tak naprawdę punktem wyjścia jest dla mnie pomysł na nową, indywidualną formę. Ten pomysł w trakcie pracy rozwijam, szlifuję, aż do momentu napisania ostatniej nuty. Szukanie formy postrzegam kompleksowo, czy też wielopłaszczyznowo, bo chodzi nie tylko o architektoniczny kształt całego utworu, o makro-formę, ale również o jego elementy mikro-formalne, które muszą się łączyć, tworząc logiczną całość, a także sieć wewnętrznych powiązań strukturalnych. Kształtując utwór bardzo często odstępuję od chronologii rozwiązując jednocześnie dwa fragmenty, albo więcej. Taki właśnie proces twórczy jest w moim przypadku całkowicie naturalny, gdyż wynika z przyjętego wcześniej planu, wspomnianego punktu wyjścia, wstępnego założenia. Nie tracąc z oczu całości, mogę pracować nad wieloma detalami.”

W udzielonym mi wywiadzie Michał Talma-Sutt, na stwierdzenie, iż muzyka elektroniczna jest jedną z jego pasji, odpowiedział:
„Jest jedną ze sfer mojej działalności i z pewnością bardzo istotną, tak dalece, że wpłynęła na, nazwijmy to, tradycyjny sposób komponowania.”
Rozwijając ten wątek zapytałem: Gdybyś miał w najbardziej lapidarny sposób powiedzieć komuś, kto niewiele wie o muzyce elektroakustycznej, co jest w niej najbardziej intrygującego, co fascynuje, co rozbudza wyobraźnię, to jak byś to określił? - na co bez wahania padła odpowiedź:
„Magia i czary. Właśnie dzięki temu medium można naprawdę czarować, szukając nowych barw, nowych brzmień, czasem wręcz niesamowitych. Bardzo to lubię. Zawsze podobało mi się tworzenie dźwięków, których nie można spotkać w naturze, albo takich, które brzmią jak naturalne, ale powstały w studiu.”
A zatem coś z odkrywania nowych lądów? – kontynuowałem.
„Z całą pewnością – odpowiedział kompozytor – także w kontekście sztuk wizualnych. Pociąga mnie tworzenie fantastycznych wizji dźwiękowo-plastycznych. Zawsze interesowało mnie, co się dzieje w technologii, co się zmienia i jak te możliwości można wykorzystać w sztuce. Ważnym jej obszarem są kompozycje multimedialne, tworzone przy pomocy komputerów, które – jak sądzę – będą miały wiele do powiedzenia, synchronizując obraz, muzykę i światło, oczywiście zawsze w myśl założeń twórców. To ich wizja powinna decydować o kształcie projekcji świetlnej czy choreografii w przypadku baletu lub pantomimy.”
 
Marek Zwyrzykowski (tekst w książeczce płyty „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich – Michał Talma-Sutt” - polmic 096 / PRCD 1748)

kompozycje

Sonata fortepianowa nr 1 (1985)
Sonata fortepianowa nr 2 (1987)
Sześć preludiów na fortepian (1988)
Sześć preludiów strukturalnych na fortepian (1990)
Schizofreniata na klarnet i fortepian (1991)
Trio fortepianowe (1991)
Oktet na instrumenty dęte (1992)
Darkness na klawesyn amplifikowany i taśmę (1992)
Double-Progress na 15 instrumentów * (1993)
Symfonia na orkiestrę smyczkową (1993)
Shadows na taśmę (1994)
Music from „Ulysses” by James Joyce na mezzosopran, fortepian i czterech perkusistów (1994)
Circulations na fortepian i orkiestrę * (1994)
What Nostradamus has kept only for himself na taśmę (1995)
Sphinx’s Games na flet solo * (1996)
Voyage Amer projekt multimedialny (1996-97)
Avalon’s Gates na flet i komputer (1997)
Light and Shade na 2 kanałową projekcję dźwięku * (2000)
L’Ange Noire – 4 Skizzen projekt multimedialny (2000)
Lost Whales instalacja dźwiękowa (2000)
Soundscape One [wersja I] na 4 kanałową projekcję dźwięku (2001)
Rituale Balenae na 4 kanałową projekcję dźwięku (2001)
Cellotronicum na wiolonczelę i komputer * (2002)
Soundscape One [wersja II] wersja audiowizualna, projekt multimedialny (2003)
Notturni di sogni na flet poprzeczny, flet prosty i komputer * (2005)
Strings‘0’tronic na 21 instrumentów smyczkowych i komputer * (2005)
Vox Moduli na sopran i komputer (2006)
Prisma na kontrabasowy flet prosty i komputer (2006)
Soundscape Two na 6 kanałową projekcję dźwięku (2007)
Cellotronicum II na wiolonczelę i komputer (2009)
DUO na dwie grupy instrumentalne i projekcję dźwiękową (2013)

literatura wybrana

Bęben Aleksandra Talma-Sutt Michał w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001