A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
![]() kompozytor i kontrabasista; ur. 5 lipca 1954, Warszawa. Studiował grę na kontrabasie u Alfreda Wieczorka i Andrzeja Mysińskiego oraz kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego. W latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu Bryzgowijskim. Jako kontrabasista koncertował w wielu krajach Europy, a także w Azji i w Stanach Zjednoczonych, prezentując współczesny repertuar solowy. Uprawia również muzykę improwizowaną, grając z zespołami Kawalerowie Błotni i Laterna. W 1995 r. jego Historia bardzo prawdziwa na taśmę uzyskała najwyższą lokatę na konkursie radiowym EAR w Budapeszcie, a w roku 1999 Koncert à rebours na skrzypce i orkiestrę otrzymał rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Komponował na zamówienie Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Warszawskiej Jesieni, Filharmonii Poznańskiej, Polskiego Radia i Polskiej Orkiestry Radiowej, festiwalu Klangspuren w Schwaz (Austria), Orkiestry Symfonicznej w Hiroshimie, Klangforum Wien, Orkiestry Muzyki Nowej w Katowicach, Forbidden City Chamber Orchestra w Pekinie, Plural Ensemble w Madrycie, holenderskiej Orkest De Ereprijs oraz dla Intercontemporain, Warsztatu Muzycznego, Kwartetu Śląskiego i in. zespołów i instytucji. Brał udział w programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, w ramach którego powstały m.in. następujące utwory: Czytanie na orkiestrę (2014), Kompozycja dynamistyczna (2015) oraz Obraz wielokrotny (2016). Kompozytor zajmuje się także propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną. W Polskim Radiu prowadził cykle autorskich audycji dla dzieci i młodzieży poświęcone nowej muzyce: Przeboje muzyki współczesnej, Coś z niczego i Dźwiękowdzięki. Współpracował z poznańskim Ośrodkiem Sztuki dla Dziecka oraz ze Stowarzyszeniem Kultury i Edukacji w Warszawie. Przewodniczył Komitetowi Artystycznemu festiwalu ISCM – Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej „Światowe Dni Muzyki”, który w 1992 odbywał się w Warszawie. W 2004 został zaproszony jako wykładowca na Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie. W 2005 na Uniwersytecie Stanowym Florydy (Tallahassee) prezentował swoją muzykę (wykłady, koncert) oraz demonstrował możliwości współczesnego kontrabasu, w tym własną, specyficzną technikę gry na tym instrumencie. Tadeusz Wielecki był wieloletnim (1999-2016) dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Uhonorowany Nagrodą Doroczną Związku Kompozytorów Polskich (2008) oraz medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005, brązowy; 2007, srebrny) przyznawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2013 w serii wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej (wydanej we współpracy z Polskim Radiem i przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) "Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich" ukazała się jego autorska płyta CD.
twórczośćTadeusz Wielecki jest jednym z najciekawszych kompozytorów polskich średniego pokolenia. Jego postawę twórczą charakteryzuje z jednej strony duża wyrazistość emocjonalna, z drugiej zaś intelektualne podejście do procesu komponowania. Wiele utworów Wieleckiego ma znamiona intelektualnego eksperymentu. Z pewnością istotne znaczenie dla jego kompozytorskiej formacji ma doświadczenie koncertującego kontrabasisty. Wielecki jest szczególnie zainteresowany modyfikacją tradycyjnej techniki gry na instrumentach smyczkowych. W Koncercie à rebours na skrzypce i orkiestrę z 1998 roku rozwija swoistą metodę gry, którą można by określić jako „ślizgową”. Polega ona na ciągłym ruchu, ślizganiu się palców po strunach, w przeciwieństwie do techniki tradycyjnej, której istotą jest statyczne stawianie palców na chwytni instrumentu. Ta techniczna innowacja ma mieć - według kompozytora - konsekwencje muzyczne, wpływa bowiem na brzmienie muzyki. |
kompozycje
Trio na trąbkę, róg i puzon (1978)
Miniatury na fortepian (1979)
Nokturn na chór mieszany a cappella (1979)
Muzyka na klarnet (1979)
Tango na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1980)
Misterioso dla perkusisty-aktora (1980)
Tydzień na flet prosty, perkusję, fortepian i kontrabas (1980)
Kaczuszka [wersja I] na akordeon, fortepian, perkusję, kontrabas i recytatora (1980-1988)
Kaczuszka [wersja II] dla kontrabasisty-recytatora (1980-1988)
Muzyka poważna na skrzypce, puzon i perkusję (1981)
Melodia z akompaniamentem na zespół kameralny (1981)
Grań na orkiestrę kameralną (1981)
Opened Series I - IV na kontrabas solo * (1982-1985)
Trio na skrzypce, kontrabas i fortepian * (1985)
Muzyka recytatywna na perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę i kontrabas (1985)
Collage-Tango na fortepian * (1985)
Dukt na małą orkiestrę smyczkową i klawesyn * (1986)
Poemat kameralny na dwoje skrzypiec, kontrabas i fortepian * (1986)
Liczne odnogi rozgałęzionych splotów na klarnet, fortepian i wiolonczelę * (1987-1988)
Badrulbudura dla perkusisty i aktora (1988)
Opened Series V na kontrabas solo (1988)
Gesty duszy na organy, akordeon, syntezator, gitarę i perkusję (1989)
Ballada metafizyczna na orkiestrę kameralną * (1990)
Przędzie się nić... na wiolonczelę solo (1991)
Tchnął nań... na fagot solo, smyczki i mima * (1992)
Przędzie się nić... III na kontrabas solo (1992)
Two Questions and One Guess na orkiestrę kameralną (1992)
Opened Series VI na kontrabas solo (1993)
Ballada dziadowska na zespół kameralny * (1994)
Poemat egocentryczny na fortepian amplifikowany i taśmę (1994-1995)
Collage-Tango na orkiestrę kameralną (1995)
Studium gestu I na klarnet, fortepian i wiolonczelę (1995)
Id na orkiestrę (1995-1996)
Studium gestu III na klarnet, puzon, fortepian, wiolonczelę i kontrabas (2000)
Thesis na flet solo (2000)
Grań na orkiestrę (2000)
Credo, quia absurdum na taśmę i tancerkę (2001)
Czas kamieni na kontrabas amplifikowany i orkiestrę kameralną * (2002)
Kwartet smyczkowy (2004)
Szmer półtonów na kontrabas i zespół (2004)
Ławice na orkiestrę symfoniczną (2005)
Rycerze okrągłego stołu, opera dokumentalna na sopran, tubę, zespół instrumentalny i media elektroniczne (2006)
Konieczność i przypadek na kwartet smyczkowy i media elektroniczne (2006)
Dolina Suchej Wody na orkiestrę kameralną (2007)
Muzyka do sztuki Obrock (2008)
Drżenie strun na klawesyn (2008)
Koncert fortepianowy (2008-2009)
Na początku było… na slamera, sampler i zespół kameralny (2009)
Ćwierćtony i półcienie na kontrabas, dwie perkusje i trąbkę ad libitum (2009)
Opera dokumentalna o Okrągłym Stole (nowa wersja opery dokumentalnej Rycerze Okrągłego Stołu) (2009)
Koła zębate, sprężynki i tryby na skrzypce i gitarę (2010)
Krzyki na śpiew tradycyjny, mima i orkiestrę kameralną (2011)
Przędzie się nić… IV na kontrabas i zespół kameralny (2012)
Model subiektywny. Forma dramatyzowana na altówkę, tubę, taśmę i nieformalną grupę wykonawców (2012)
Punkty słyszenia na zespół kameralny (2012)
Sen o Podlasiu, intuicyjna kompozycja audiowizualna do fotografii M. Wideryńskiego we współautorstwie z M. Litwińskim, K. Knittlem, R. Lateckim, T. Sudnikiem (2012)
Łagodne kołysanie, forma dramatyzowana na klarnet basowy, skrzypce, taśmę i nieformalną grupę wykonawców (wersja utworu Model subiektywny) (2012)
O szewczyku i fałszywym królu, opera kameralna dla dzieci i dorosłych (2013)
Czytanie na orkiestrę (2014)
Romania Mea, intuicyjna kompozycja audiowizualna do fotografii V. Dumitrescu - wersja dla 4 improwizujących wykonawców: 3 muzyków i realizatora akcji wizualnej (2014)
Kompozycja dynamistatyczna na orkiestrę kameralną (2015)
Sfinks na kontrabas solo (2015)
Chybotliwość, kompozycja dynamistatyczna II na chińskie instrumenty tradycyjne (2015)
Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne (2015)
Haiku from Romania we współautorstwie z S. Esztényi, R. Lateckim, H. Zemlerem (2016)
Obraz wielokrotny na zespół kameralny i tykające zegary (2016)
Wyrazy na fortepian i ukulele (2016-2017)
Dźwięczę, więc jestem na dwa akordeony (2017)
Dźwięczypsoty na dźwięki, gesty i miny - dla dzieci i dorosłych (2017)
Tadeusz Wielecki Ćwiczenia z Antygony na baryton, perkusję i ograny Hammonda do tekstu Sofoklesa (2018)
Nieuchwytność na fortepian, harfę i perkusję (2018)
Drgnienia na akordeon i orkiestrę (2019)
Byli raz sobie dziad i baba... na mówiącego kontrabasistę (2019)
Anamnesis na orkiestrę symfoniczną i elektronikę (2019)
|
literatura wybrana
Moc elektroniki [wywiad przeprowadziła Zofia Zaleska], "Gazeta Wyborcza" dod. "Warszawska Jesień" 2009 nr 218, s. 2
Muzyka to rodzaj spektaklu [wywiad], "Ruch Muzyczny” 1988 nr 22, s. 16-17
Nie tylko Zimerman [wywiad przeprowadziłą Anna S. Dębowska], "Gazeta Wyborcza" dod. "Gazeta Stołeczna" 2013 nr 218, s. 6
Pięćdziesiąta Warszawska Jesień [z dyrektorem 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Tadeuszem Wieleckim, rozmawia Eugeniusz Ratajczyk], "Glissando" 2006 nr 8, s.118-121
Warszawska Jesień - atrakcyjna pięćdziesiątka [wywiad przeprowadziła Anna S. Dębowska], "Gazeta Wyborcza" dod. "Gazeta Stołeczna" 2007 nr 220, s. 2-3
Wielecki [wywiad], "Glissando" nr 8, marzec 2006, s.118-121
Baculewski Krzysztof "Warszawska Jesień" ma nowego dyrektora, "Polish Culture" 1998 nr 4, s. 42
Mądro Andrzej O muzyce Tadeusza Wieleckiego w: Teoria muzyki, Studia - Interpretacje - Dokumentacje. Pismo Akademii Muzycznej w Krakowie, Rocznik I, nr 1, 2012
Mądro Andrzej Poetyka muzyczna Tadeusza Wieleckiego Praca magisterska napisana pod kierunkiem Krzysztofa Droby w Akademii Muzycznej w Krakowie, 2008
Thomas Adrian Wielecki Tadeusz w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 27, Macmillan Publishers Limited, London 2001
|
![]() |