Polmic - FB

indeks osób (H)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Bożena Harasimowicz,

śpiewaczka (sopran); ur. 1 lutego 1965, Gdynia. W 1989 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki we Wrocławiu (podczas Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” – 1985, 1986, 1987), Karpaczu (1984, 1985) i Weimarze (1986, 1987). W 2002 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów: w 1986 otrzymała II nagrodę na Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvořáka w Karlowych Varach, w 1988 zajęła VI miejsce na Konkursie Wokalnym im. Johanna Sebastiana Bacha w Lipsku, w 1988 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, w 1992 została finalistką Konkursu Wokalnego Radia ARD w Monachium, a w 1997 – finalistką Operowego Konkursu Wokalnego im. Ferruccio Tagliaviniego w Deutschlandsbergu.
Będąc studentką II roku zadebiutowała w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku partią Lieschen w Kantacie o kawie Johanna Sebastiana Bacha i od tego czasu muzyka tego kompozytora stała się jej szczególnie bliska. Występowała w kraju oraz za granicą (m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Czechach, Słowacji, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych). Występowała z wieloma znanymi i cenionymi dyrygentami, takimi jak Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jerzy Semkow, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Helmuth Rilling, Rolf Beck, Gilbert Levin, Uroz Lajovic, Peter Marchbank, oraz orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Berlińskiej, Filharmonii Monachijskiej, NDR w Hamburgu, Orkiestrą Radiową w Bratysławie, Filharmonii w Belgradzie, Chicago Symphony Orchestra, w takich salach, jak Bach Collegium – Stuttgart, Hunter College w Nowym Jorku, Estonia Concert Hall w Tallinie, Musikverein we Wiedniu, Teatro Real w Madrycie. Uczestniczyła w wielu znaczących festiwalach: „Wratislavii Cantans”, „Warszawskiej Jesieni”, Festiwalu Wielkanocnym w Krakowie, Festiwal Ludviga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Pablo Casalsa w Puerto Rico, Modern Wien, Bejing Music Fetival w Pekinie, Festiwalu Schleswig-Holstein, Rheingau Musikfest.
Na repertuar Bożeny Harasimowicz składa się przede wszystkim ponad 100 dzieł oratoryjno-kantatowych, m.in. Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Josepha Haydna, Gioacchina Rossiniego, Antonína Dvořáka, jak również opery, dzieła symfoniczne, pieśni z towarzyszeniem fortepianu i orkiestry. Od 1997 do 2005 współpracowała z Krzysztofem Pendereckim, wykonując jego utwory na całym świecie. Były to m.in.: Siedem Bram Jerozolimy (europejska premiera w Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda), Te Deum, Credo, Czarna maska, Raj utracony. W 2005 podczas wizyty Papieża Benedykta XVI w Kolonii, w ramach światowych Dni Młodzieży, artystka wykonała Missę Solemnis Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Royal London Symphony and Choir pod batutą Gilberta Levina. Koncert ten został wydany na płycie DVD (Arthaus Musik). Kolejnym ważnym wydarzeniem był udział artystki w uroczystym koncercie podczas Narodowej Konferencji Biskupów z okazji 40. rocznicy Nostra Aetate w Bazylice National Shrine w Waszyngtonie (IX SymfoniaOda do radości Beethovena z St. Lukas Orchestra z Nowego Jorku).
Dokonała nagrań na płyty CD kompozycji m.in. Bartłomieja Pękiela, Józefa Elsnera, Marcina Józefa Żebrowskiego, Pendereckiego (m.in. Credo i Siedem Bram Jerozolimy – płyta została nagrodzona Fryderykiem 2001 w kategorii Muzyka Współczesna), Mozarta, Carla Orffa, Rossiniego, Beethovena, Karola Szymanowskiego, Antoniego Vivaldiego, Henryka Mikołaja Góreckiego (III Symfonia „Pieśni żałosnych”), jak również na DVD: Stabat Mater Szymanowskiego i Carmina Burana Carla Orffa z towarzyszeniem Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego w Warszawie pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Dla Polskiego Radia zarejestrowała pieśni, m.in. Fryderyka Chopina – z pianistką Ewą Pobłocką, Stanisława Moniuszki, Stanisława Niewiadomskiego i Richarda Straussa.
Bożena Harasimowicz współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Operą Bałtycką w Gdańsku. Najważniejsze jej kreacje to: Głos z nieba w Don Carlosie Giuseppe Verdiego w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2000), Donna Elvira w Don Giovannim Mozarta w reż. Mariusza Trelińskiego (2002-2008) i w reż. Marka Weiss-Grzesińskiego (2008-2009), Magda w La Rondine Giacomo Pucciniego w reż. Marty Domingo (2003), I Dama w Czarodziejskim flecie Mozarta w reż. Achima Freyera (2006).
Od 1989 prowadzi równocześnie klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Gdańsku (od 2005 na stanowisku profesora). Prowadzi też kursy mistrzowskie dla studentów wokalistyki i warsztaty wokalne. Był członkiem jury XIII Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2009).
Prowadzi własną agencję artystyczną – Impressio Art Management. Jest także dyrektorem Ogólnopolskiego Kursu i Konkursu Wokalnego – Letnia Akademia Śpiewu.

aktualizacja: grudzień 2009

Strona internetowa artystki: www.bozenaharasimowicz.pl

literatura wybrana

Mówi Bożena Harasimowicz, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 23, s. 5