kompozytorzy (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Magdalena Buchwald,

kompozytorka; ur. 10 marca 1972, Złotów. W latach 1992-93 studiowała muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Następnie, w latach 1993-99, studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Poznaniu u Andrzeja Koszewskiego i Lidii Zielińskiej. Od 1997 do 1998 odbywała studia uzupełniające w zakresie teorii muzyki i nowych mediów w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie pod kierunkiem Matthiasa Hermanna i Helmuta Lachenmanna (analiza) oraz Davida Masona i Ulricha Süße (muzyka elektroakustyczna). Swoje umiejętności z zakresu kompozycji doskonaliła w latach 2001-2004 podczas studiów podyplomowych w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem u Jörga Birkenköttera. Brała także udział w wielu kursach: Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995, 1997), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Elektronicznej i Komputerowej w Krakowie (1996), Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach (1996), Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz (1997), Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie (1998, 2000, 2002), Course du Centre Acanthes w Awinionie (1999), Akademii Studia Eksperymentalnego SWR „Matrix10” we Fryburgu Bryzgowijskim (2010).

Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in. w 1996 otrzymała II nagrodę na Konkursie im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Warstwy i węzły na klarnet, perkusję, fortepian, kontrabas i live electronics (1996), w 1999 – wyróżnienie na tym samym konkursie za Arras na flet i orkiestrę smyczkową (1995), w 2003 – Jürgen-Mülder-Preis. Ponadto otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki (1997-98), Fundacji Peter-Fuld-Stiftung (2001-2004), Frankfurter Verein für Künstlerhilfe (2004), Musik Stipendium Hellerau III (2005/2006), stypendium landu Meklemburgii-Pomorza Przedniego w Künslerhaus Lukas (Ahrenshoop, 2012).

Jej utwory wykonywane były na festiwalach w Polsce (m.in. podczas Festiwalu „Muzyka w starym Krakowie”, Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, Dni Muzyki Romana Haubenstocka-Ramatiego w Krakowie), a także za granicą: Festival Neue Musik Eclat w Stuttgarcie, Bodensee-Festival w Friedrichshafen, Dresnder Tage für zeitgenössischer Musik, Kasseler Musiktage, Festival d’Avignon, Festival de la Musique Electroacoustique Synthese w Bourges, Florida Electroacoustic Music Festival. W 2009 brała udział w projekcie „YOUrope together – Polen” (Filharmonia Essen). W tym samym roku prezentowała własne kompozycje w ramach międzynarodowego sympozjum „Contemporary Composers + Composing on the Continent” w Görlitz/Zgorzelcu, zorganizowanym przez Meetingpoint Music Messiaen e.V. W latach 2009-2013 była członkiem jury w kanadyjskim konkursie kompozytorskim muzyki elektroakustycznej „Jeu de Temps - Time Play” (JTTP), organizowanym przez CEC (Canadian Electroacoustic Community).

aktualizacja: grudzień 2013 (ai)
Strona internetowa kompozytorki: www.magdalena-buchwald.eu

kompozycje

Dwa preludia na fortepian solo (1992-93)
Ars amandi na baryton i fortepian (1994)
Decyzje i wahania na skrzypce solo (1994)
Psalm 88 na chór mieszany a cappella (1994)
Impresja na baryton, obój, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (1994-95)
Transgressio na puzon, perkusję, fortepian, harfę i wiolonczelę (1995)
Meandry Labiryntu na wiolonczelę i komputer (1995)
Arras na flet i orkiestrę smyczkową * (1995)
Claritas na trąbkę i taśmę (1996)
Warstwy i węzły na klarnet, perkusję, fortepian, kontrabas i live electronics (1996)
Intermezzo na kwartet smyczkowy (1996)
Trois petites conversations na gitarę i wiolonczelę (1996)
Black and White na taśmę i projekcję wideo (1996)
Syrinx na flet i taśmę (1996)
Elegia na saksofon altowy, puzon, fortepian, taśmę i live electronics (1997)
Mehr Licht... na altówkę i live electronics (1997)
Mane, Thekel, Fares na orkiestrę (1997)
Apollo i Marsjasz: etiuda antyczna na taśmę (1997)
Metamorfoza Syrinx, słuchowisko eksperymentalne według tekstów Owidiusza na taśmę (1998)
Maris Stella na orkiestrę (1998)
Entelecheia na wielką orkiestrę symfoniczną (1998-99)
Berceusena flet, klarnet basowy, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1999)
Gehen durch das Tal na mezzosopran i perkusję (2001)
Angorum catena na taśmę (2001)
Perhaps the road is a net of chains na fortepian (2002)
ex externo na puzon solo (2002)
Zuviel Blau, muzyka baletowa (2002)
Adagio des Dahlen-Gorski na orkiestrę (2003)
Moment (non) musical na taśmę (2003)
Es spricht der Schnee na flet i sopran (2003)
vom Klang blättert Schatten ab na głos mówiony i taśmę quadro (2003)
Feuer, instalacja-performance na taśmę, wideo i taniec (2004)
Die Lebenskunst na sopran i fortepian do tekstów Friedricha Schillera (2005)
Gespaltene Erinnerung I-II na fortepian (2006)
...erfüllt... na flet, klarnet, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2006)
Verzerrter Marsch na saksofon tenorowy, trąbkę, perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę, kontrabas i 6-kanałową taśmę (2006)
Clamavi na trabkę, saksofon sopranowy, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i kontrabas (2006)
Lichtfenster. Auszüge aus einem Tagebuch na trabkę i akordeon (2007)
eine gefüllte Leere na flet, obój i fagot (2008-2010)
Nocturne & Clearness – zwei nostalgische Impressionen na taśmę i projekcję wideo (2009)
Labyrinth.Exit na trąbkę podwójną solo (2010)
Postcard from Złotów na taśmę (2011)
Doppelaufnahme na głos i taśmę (2012)
Gespaltene Erinnerung III na fortepian (2013)