Polmic - FB

kompozytorzy (P)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Karol Mieczysław Prosnak, kompozytor i dyrygent; ur. 14 września 1898, Pabianice; zm. 28 października 1976, Łódź. Uczył się gry na fortepianie w Konserwatorium Heleny Kijeńskiej, Szkole Muzycznej przy Towarzystwie im. Fryderyka Chopina w Łodzi oraz Instytucie Aleksandra Türnera, pod kierunkiem którego studiował także dyrygenturę. Studia teoretyczne i dyrygenckie pogłębiał w Wilnie u Adama Wyleżyńskiego, dyrektora Konserwatorium Muzycznego oraz w Warszawie.
Początkowo zamierzał poświęcić się karierze pianistycznej, lecz wkrótce pochłonęła go działalność dyrygenta chórów amatorskich – od 1920 prowadził Towarzystwo Śpiewacze „Lutnia” i Towarzystwo Śpiewacze im. Stanisława Moniuszki w Pabianicach. W 1924 osiadł w Łodzi, gdzie objął kierownictwo chóru mieszanego i żeńskiego oraz orkiestry symfonicznej Towarzystwa Śpiewaczego im. Stanisława Moniuszki, od 1930 chóru męskiego „Echo”, a od 1938 chóru „Harmonia” w Łodzi. Ponadto w ciągu wielu lat współpracował z innymi chórami, m.in.: „Pobudka”, Stowarzyszenia Urzędników Skarbowych, Państwowej Wytwórni Wódek, Klubu Pracowników Elektrowni, Związku Zawodowego Pracowników Spółdzielczych, Zakładów Graficznych Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa”, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Od 1925 do 1926 dyrygował również orkiestrą Teatru Popularnego w Łodzi. Wielokrotnie występował gościnnie w Filharmonii Łódzkiej, uczestnicząc ze swymi chórami w wykonaniach utworów oratoryjno-kantatowych, m.in. kantat Widma i Sonety krymskie oraz Litanii Ostrobramskiej Stanisława Moniuszki. Kierował też wykonaniem własnych utworów na wielu koncertach kompozytorskich.
Jego działalność chórmistrzowska była wysoko ceniona, honorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami, m.in. I nagrodą dla Towarzystwa Śpiewaczego im. Stanisława Moniuszki w Łodzi w kategorii chórów mieszanych na II Wszechpolskim Zjeździe Śpiewaczym w Poznaniu w 1924.
Karol Mieczysław Prosnak lata okupacji sędził w Borowcu koło Piotrkowa Trybunalskiego. W maju 1945 rozpoczął ponownie pracę z chórem „Echo”, pozostając aktywnym dyrygentem aż do 1972.

aktualizacja: sierpień 2005

kompozycje

Berceuse na fortepian solo (1911)
Piosenka z chłopięcych lat na głos i fortepian (1913)
Kołysanka na chór a cappella (1916)
Wicher jęczy za oknami na głos i fortepian (1917)
Zwrotki jesienne na głos i fortepian (1917)
Petite Valse na fortepian solo (1918)
Mazurek fis-moll na fortepian (1919)
Żołnierska krew na głos i fortepian (1919)
Pieśni na głos i fortepian (1920-21)
Nad kołyską na głos i fortepian (1921)
Nokturn na głos i fortepian (1921)
Sad na głos i fortepian (1921)
Serce mi się wciąż wyrywa na głos i fortepian (1921)
Wesele, poemat ludowy na chór mieszany, głos solowy i fortepian (lub orkiestrę symfoniczną) (1922)
Jesienne złoto drzew na głos i fortepian (1922)
Kołysanka do słów Karola Prosnaka na głos i fortepian (1922)
Na strunach zbóż na głos i fortepian (1922)
Trzy pieśni na głos i fortepian (1922)
W wieczorną ciszę na głos i fortepian (1922)
Romans na chór a cappella (1922)
Walc sentymentalny na fortepian solo (1923)
Głusza na głos i fortepian (1923)
I już nie więcej na głos i fortepian (1923)
Jesienne kwiaty na głos i fortepian (1923)
Przyjdź na głos i fortepian (1923)
Sonety bezsłoneczne na głos i fortepian (1923)
Moje skrzypki na chór a cappella (1923)
Suita amusante na chór a cappella (1923)
Impromptu na fortepian solo (1924)
Daremna skarga, walc-boston na fortepian solo (1924)
Bagatelle na fortepian solo (1924)
Preludium fis-moll na fortepian solo (1924)
A na środku pola na głos i fortepian (1924)
Przytul się do mnie na głos i fortepian (1924)
Rozlegnijże się na głos i fortepian (1924)
Wiśniowy sad na głos i fortepian (1924)
Nocleg w Apeninach, operetka (1924)
Jesienne preludium na chór żeński i orkiestrę (1925)
Dwie pieśni na głos i fortepian (1925)
I szliśmy razem na głos i fortepian (1925)
Piosnki niewyśpiewane na głos i fortepian (1925)
Przy kolebce na głos i fortepian (1925)
Trzy pieśni na głos i fortepian (1925)
Do stareńkiej chaty na głos i fortepian (1926)
Idą za Tobą moje oczy na głos i fortepian (1926)
Mogilna wierzba na głos i fortepian (1926)
O czem ci się śni dziewczyno na głos i fortepian (1926)
Pastuszek na głos i fortepian (1926)
Drobny deszcz pada na głos i fortepian (1927)
Grenada na głos i fortepian (1927)
Jak fala na głos i fortepian (1927)
Serenada na głos i fortepian (1927)
Za późno, opera dziecięca (1927)
Modlitwa ziemi na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę (1929)
Trzy preludia na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (1929)
Zawiedziona, poemat ludowy (1930)
Gdy idę sobie lasem na głos i fortepian (1931)
Łan żyta na głos i fortepian (1931)
Cisza na głos i fortepian (1932)
Fontanna na głos i fortepian (1932)
Marzenie na głos i fortepian (1932)
O lesie na głos i fortepian (1932)
Śnieg na głos i fortepian (1932)
Dwie myszki na czterogłosowy chór mieszany a cappella * (1936)
Dożynki na chór a cappella (1936)
Promenade na fortepian solo (1939)
Niechaj się wola Twoja stanie na chór mieszany a cappella (1940)
Chciałbym przecudna dziewczyno na głos i fortepian (1941)
Przesłodkie jest serce Jezusa na chór mieszany a cappella (1941)
Niech cały świat, pieśń wielkanocna na chór mieszany (1941)
Niechaj wieść idzie na chór męski i fortepian (orkiestrę) lub chór a cappella (1947)
Polonez uroczysty na chór mieszany i fortepian (1953)
Karolinka na chór a cappella (1955)
Suita wiejska na chór a cappella (1960)
Piosenka dożynkowa na chór mieszany i kapelę (lub fortepian) (1962)
Młodość na chór a cappella (1962)
Smutek wokaliza na chór a cappella (1965)
Na skrzydłach, walc na orkiestrę (1966)

literatura wybrana

Komorowska M. Prosnakowie, „Życie Muzyczne” 1982 nr 7-8
Kowalska-Zając Ewa Prosnak Karol Mieczysław w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001
Pellowski Alfons Karol Mieczysław Prosnak z okazji 50-lecia jego pracy kompozytorskiej i artystycznej, „Poradnik Muzyczny” 1972 nr 12
Woźniakowski M. Łódzki Moniuszko, „Odgłosy” 1976 nr 21