kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Abel Korzeniowski,

{właściwie Adam Korzeniowski} kompozytor; ur. 18 lipca 1972, Kraków. Studiował grę na wiolonczeli (dyplom w 1996) oraz kompozycję pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego (dyplom z wyróżnieniem w 2000) w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1998 został laureatem Stypendium Twórczego Prezydenta miasta Krakowa w dziedzinie kompozycji. Od 1999 do 2001 był asystentem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki krakowskiej uczelni.

Od 2006 roku mieszka w Los Angeles.

Tworzy muzykę przede wszystkim do filmów i sztuk teatralnych, zdobywając prestiżowe nagrody. W 2000 otrzymał „Lwy Gdańskie” – nagrodę indywidualną za muzykę do filmu Duże zwierzę na XXV Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W 2001 był nominowany do nagrody „Złote Kaczki” miesięcznika „Film”, a przez magazyn „Cinema” został uznany jednym z siedmiu „topowych” polskich kompozytorów muzyki filmowej. W 2002 otrzymał „Ludwika” – krakowską nagrodę teatralną za muzykę do spektaklu Kafka oraz nagrodę „Jańcia Wodnika” za muzykę do filmu Anioł w Krakowie na Festiwalu Filmowym Prowincjonalia we Wrześni. W 2005 na XIV Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Czelabińsku w Rosji został uhonorowany nagrodą indywidualną „Złoty Rycerz” za muzykę do filmu Pogoda na jutro. Jego muzyka do filmu Single Man otrzymała pięć nagród: San Diego Film Critics Society (2009), The International Cinephile Society (2010), AFT Awards (2010), The International Film Music Critics Association (Best Original Score For A Drama Film, 2010), World Soundtrack Awards (“Public Choice” i “Discovery Of The Year”, 2010). Podczas Movie Music UK Awards 2013 Abel Korzeniowski zdobył nagrody w czterech kategoriach: Score Of The Year (Romeo and Juliet), Composer Of The Year, Best Score – Drama (Romeo and Juliet), Best Score – Fantasy/Science Fiction/Horror (Escape From Tomorrow). Muzyka do filmu Romeo and Juliet otrzymała ponadto Filmtracks Awards 2013 w kategorii Top Film Score oraz Reel Music Awards 2013 w kategorii Best Score-Drama. Również The International Film Music Critics Association w 2014 roku uznało Korzeniowskiego za zwycięzcę w trzech kategoriach: Film Score Of The Year 2013 (Romeo and Juliet), Film Composer Of The Year, Best Original Score For A Drama Film (Romeo and Juliet). W 2014 roku uhonorowano go Elmer Bernstein Award "Za wybitny wkład w muzykę filmową" podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej w Kordobie. W 2015 otrzymał British Academy Television Craft Award za ścieżkę dźwiękową do produkcji Penny Dreadful. Otrzymał ponadto dwie nominacje do Złotego Globu (2010, 2012) oraz dwie nominacje do Nagrody Emmy (2015).

Jego twórczość spotkała się z uznaniem krytyków oraz zainteresowaniem grona artystów muzyki popularnej. Skomponował muzykę do filmu fabularnego W.E. w reż. Madonny, zdobywając w 2012 roku Cue Awards w dwóch kategoriach - Best Dramatic Score i Best Cue on Soundtrack (Dance For Me Wallis), World Soundtrack Academy Public Choice Award (2012) oraz Best Score 2012 i Best Drama Score 2012 podczas Soundtrack Geek Awards (2013). Następnie Evgeni’s Waltz, utwór fortepianowy z W.E., stał się podstawą nowej wersji przeboju Madonny Like a Virgin, wykonanego podczas jej światowej trasy koncertowej MDNA w 2012 roku. Na zamówienie Patricii Kaas Korzeniowski dokonał nowych aranżacji piosenek Edith Piaf, które znalazły się w albumie Kaas Chante Piaf, upamiętniającym 50. rocznicę śmierci Piaf.

Ponadto Korzeniowski stworzył muzyczne wizytówki takich prestiżowych marek, jak BMW-i Electric Vehicles i Tiffany & Co.

Od 2017 Abel Korzeniowski jest członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, która przyznaje Oscary.

aktualizacja: 2010 (Zespół POLMIC), 2022 (wa)


Strona internetowa kompozytora: www.abelkorzeniowski.com

kompozycje

Kwartet Pastelowy na kwartet smyczkowy (1997)
Logos na orkiestrę symfoniczną (1999)
Logos II na orkiestrę smyczkową (2000)
Hypnosis na orkiestrę symfoniczną (2001)

Muzyka dla teatru telewizji:

Wybór w reż. Jerzego Stuhra (1999)

Ożenek w reż. Jerzego Stuhra (2001)

 

Muzyka do filmów fabularnych:

Głosy w ciemności w reż. Mariusza Paleja (1994)

Dach w reż. Borysa Lankosza (1995)

Złota nić w reż. Borysa Lankosza (1997)

Duże Zwierzę w reż. Jerzego Stuhra (2000)

Anioł w Krakowie w reż. Artura „Barona” Więcka (2002)

Pogoda na jutro w reż. Jerzego Stuhra (2003)

The Half Life of Timofey Berezin w reż. Scotta Z. Burnsa (2006)

What We Take from Each Other (2008)

Confessions of a Go-Go Girl (2008)

Tickling Leo (2009)

A Single Man w reż. Toma Forda (2009)

Romeo & Juliet w reż. Carlo Carlei (2013)

Escape from Tomorrow w reż. Randy’ego Moore’a (2013)

Penny Dreadful (2014-2016)

Ziarno prawdy w reż. Borysa Lankosza (2015)

Nocturnal Animals w reż. Toma Forda (2016)

The Nun w reż. Corina Hardy’ego (2018)

Ironbark w reż. Dominica Cooke (2020)

 

Muzyka do filmów dokumentalnych:

Czy Pan to tak naprawdę, czy udaje? w reż. Marty Węgiel (1997)

Rozwój w reż. Borysa Lankosza (2001)

Prawdziwe psy w reż. Krzysztofa Langa (2001)

Człowiek, którego nie ma w reż. Mariusza Malca (2002)

Prawdziwe psy. Krzysiek i Sławek w reż. Krzysztofa Langa (2003)

Kurc w reż. Borysa Lankosza (2005)

 

Muzyka do filmów animowanych:

Terra w reż. Aristomenisa Tsirbasa (2007)

Gwiazda Kopernika w reż. Zdzisława Kudły, Andrzeja Orzechowskiego (2009)

(i inne)

literatura wybrana

Felis Paweł Wydeptałem swoją ścieżkę. Rozmowa z Ablem Korzeniowskim, kompozytorem muzyki filmowej nominowanym do Złotych Globów, "Gazeta Wyborcza" z 18 stycznia 2010