Polmic - FB

indeks osób (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Jagoda Szmytka,

kompozytorka; ur. 15 stycznia 1982, Legnica. Swoje umiejętności kompozytorskie rozwijała we Wrocławiu, w Grazu i we Frankfurcie nad Menem, gdzie kształciła się pod kierunkiem Krystiana Kiełba, Cezarego Duchnowskiego, Beata Furrera, Pierluigiego Billone, Gerharda Müller-Hornbacha. Od 2010 odbywała studia podyplomowe w Karlsruhe u Wolfganga Rihma. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach, prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Marka Andre, Georga Friedricha Haasa, Vinko Globokara, Mauricio Sotelo, Tristana Muraila. Zanim zajęła się kompozycją, studiowała historię sztuki i filozofię. Rozwinięte wówczas głębokie zainteresowanie humanistyką stało się podłożem jej muzyki.

Jest stypendystką wielu fundacji i instytucji, m.in.: DAAD, Oscar und Vera Ritter Stiftung, Kuststiftung Baden-Württemberg, Hoepfner Stiftung (Wolfgang-Rihm-Stipendium), ÖAAD, Miasta Wrocławia, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach rezydencji w ZKM Karlsruhe pracowała nad projektem Watch out! Of the box, którego premiera odbyła się podczas Festival Quanten Sprünge w 2011. W tym samym roku została wyróżniona nagrodą „The Staubach Honoraria”, dzięki której podczas Letnich Kursów w Darmstadt w 2012 odbyła się premiera jej nowej kompozycji, pisanej dla Ensemble BESIDES. W 2012 roku była kompozytorem-rezydentem w La Muse en Circuit w Paryżu, w 2017 - w Villa Serpentara German Academy of Arts, a w 2013 odbyła staż w Herrenhaus Edenkoben. Jej utwór Limbo Lander powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Kompozycje Jagody Szmytki były wykonywane podczas "Warszawskiej Jesieni", festiwalu "Kody" (Lublin), Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova (Wrocław), Acanthes (Metz), ENSEMS (Walencja), 44. Międzynarodowego Letniego Kursu Nowej Muzyki w Darmstadt, Donaueschinger Musiktage (Off-Programm), Ohren auf Europa (Düsseldorf), Forum Musicum (Wrocław), Musica Moderna (Łódź), Tokyo Experimental Festival, Lucerne Festival, Wien Modern, Ultraschall Berlin, Eclat Stuttgart, Huddersfield Contemporary Music Festival, Audio Art (Kraków), Mediascapes (Graz), International Rostrum for Electro-Acoustic Music (Lizbona). Były grane w takich ośrodkach, jak ZKM Karlsruhe, Experimentalstudio des SWR Freiburg, Frankfurt-LAB, Kunsthaus Graz, Dortmunder U, Tonhalle Düsseldorf m.in. przez Orchestre National de Lorraine, Orquesta de Radio Television Espanola, Grup Instrumental de Valencia, Ensemble Interface, Notabu Ensemble, Kwartludium, Małgorzatę Walentynowicz, Annę Kwiatkowską, Elżbietę Woleńską, Łukasza Długosza, Ulricha Kriegera, Arturo Tamayo, Scotta Voylesa i Jeana Deroyera.

W 2015 roku nakładem wydawnictwa Edition Zeitgenössische Musik/WERGO ukazała się jej monograficzna płyta CD Bloody Cherries.

Szmytka jest założycielką i dyrektorem artystycznym platformy kulturalnej „Play” oraz autorką piosenek i wykonawczynią w zespole art-popowym „Enter”, które powstały w 2015 roku.

Jagoda Szmytka była członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Obecnie mieszka i pracuje w Karlsruhe.

W 2016 otrzymała German Music Authors’ Prize.



aktualizacja: 2016 (ab), 2021 (wa)

Strona internetowa kompozytorki: www.jagodaszmytka.com

twórczość

W swojej twórczości łączy elementy dźwiękowe, wizualne, przestrzenne, tekstualne i inscenizacyjne, jako integralne składowe utworów muzycznych. Notacja obejmuje zapis nutowy, zapis ruchu scenicznego, opis projekcji światła. Wiele kompozycji zawiera elementy medialne (wideo, elektronika). Często obok tradycyjnych instrumentów w kompozycjach wykorzystywane są różnorodne materiały (jak papier, drewno) oraz scenografia. Sytuacja koncertowa jest sposobem oddziaływania na publiczność poprzez angażowanie wszystkich zmysłów (ucho, oko, dotyk), które traktowane są jako pełnoprawne narzędzie myślenia. Istotną rolę odgrywa więc nie tylko zmysłowa wartość dźwięku, ale też pozornie przeciwstawna jej wartość symboliczna. Poprzez swe wielowymiarowe kompozycje Jagoda Szmytka dąży do rozwinięcia nowej, zintegrowanej percepcji. Poddaje też próbie tradycyjny aparat wykonawczy i jego funkcję. Jej utwory to przestrzenie stawiające muzykom pytanie o to, na czym polega ich aktywność i obecność na scenie, a także pytanie o wzajemne relacje między wykonawcami (poprzez zestawienie złożonych struktur i gestów muzycznych z modułami częściowo improwizowanymi) oraz między poszczególnymi wykonawcami a instrumentami (tabulaturowa notacja gestów, ruch ciała-reakcja instrumentu).
Jagoda Szmytka

kompozycje

szkło na taśmę (2005)
Tre Canzoni na sopran i fortepian (2005)
traffic na recytatora i taśmę (2005)
Lights na kwartet smyczkowy (2005)
Trance na kwartet smyczkowy (2005)
Waves na kwartet smyczkowy (2005)
Das Ritus na trio perkusyjne (2006)
Aaiairaia na dwoje skrzypiec (2006)
Medusaleum na kwartet fletowy (2006)
jonction na zespół kameralny (2006)
io na flet i taśmę (2006)
nja na saksofon tenorowy i komputer (2007)
jasinn na chór mieszany, cztery instrumenty, dźwięki elektroniczne i komputer (2007)
per ._o na ustniki fletowe, kilka strun fortepianowych i kamienie (2007)
körperwelten. study of fragmented one na amplifikowany instrument smyczkowy, taśmę i wideo (2008)
verb(a)renne life ! na zespół, papier i drewno * (2009)
¿i? study of who where when na fortepian/klawesyn, metronom, dyktafony, światło, wideo i elektronikę (2010)
just in time na akcję (aktorzy), maszyny, syntezator, głosy, przestrzeń fabryczną (2010)
just before after dla sześciu wykonawców * (2010)
Open the box! na akordeon solo i teatr cieni (2011)
Watch out! of the box na skrzypce/wiolonczelę, fortepian i instalację przestrzenną (2011)
W świetle zielonego słońca na klarnet basowy/klarnet, skrzypce, fortepian, perkusję, śpiew tradycyjny i elektronikę (2011)
f* for music na gitarę elektryczną i amplifikowaną wiolonczelę (2012)
for travelers like angels or vampires na amplifikowany zespół (2012)
handplay in Wunderkammer instalacja (2012)
happy deaf people na amlifikowaną wiolonczelę, zespół kameralny i dźwięki elektroniczne (2012)
Oh no, I’ve lost my lofty bow na amplifikowany zespół (2012)
Pretty sounds (üben-sein-hören) na 3 muzyków, 3 instrumenty i 3 dyktafony/iPhone'y (2012)
dla głosów i rąk opera kameralna na sopran, 7 aktorów lub śpiewaków i duży zespół (2013)
greetings from a doppelgänger na amplifikowany zespół (2013)
inane prattle na amplifikowaną trąbkę i zespół (2013)
self double self na kontrabas i pliki dźwiękowe (2013)
pores open wide shut na flet, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2013)
empty music na klarnet, altówkę, wiolonczelę, fortepian, perkusję i projekcje (2014)
Limbo Lander audiowizualny performance (2014)
GAMEBOY, audiowizualna kompozycja na sampler, głos i wideo (2014)
LOST, transmedialna kompozycja na zmultiplikowaną śpiewaczkę i solistę, rzeczywisty i symulowany zespół oraz odbiorców, użytkowników lub graczy z możliwym aktywnym udziałem (2015)
H / A / U / T, balet na flet, gitarę elektryczną, fortepian/sampler, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2016)
Kronos seine Kinder gefressen hat, muzyka elektroniczna (2016)
transit na altówkę solo z elektroniką (2016)
Voila, that’s my life, performance (2016)
box of presence (everybody can be present), instalacja (2016)
DIY or DIE, wodewil w 5 częściach (2017)
JUSTICE, spektakl teatralny w 3 częściach (2018)
box of happiness, instalacja (2018)
means of transport na amplifikowany kwartet smyczkowy (2018)