Polmic - FB

indeks osób (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Agata Szymczewska,

skrzypaczka; ur. 7 października 1985, Gdańsk. Profesjonalną edukację muzyczną rozpoczęła w koszalińskim Zespole Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz. Studiowała grę na skrzypcach w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie skrzypiec Bartosza Bryły oraz w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w klasie skrzypiec Krzysztofa Węgrzyna. Doskonaliła swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich Pameli Frank, Koichiro Harady, Nobuko Imai, Nam Yun Kim, Yu Lina, Roberta Manna, Wolfganga Marschnera, Petru Munteanu, Seiji Ozawy, Wandy Wiłkomirskiej , Anne-Sophie Mutter, Maxima Vengerova, Any Chumachenko, Borisa Kuschnira, Pavla Vernikova, Grigori'a Zhislina. Uczestniczyła w programach Morningside Music Bridge w Calgary (2003 i 2004) oraz w Seiji Ozawa International Music Academy Switzerland (regularnie od 2005 roku). W 2018 nadano jej stopień doktora sztuk muzycznych po obronie pracy doktorskiej pt. Bogactwo sonorystyczne polskiej sonaty skrzypcowej XXI wieku na przykładzie czterech sonat skrzypcowych skomponowanych w latach 2013–2015 przez Ignacego Zalewskiego, Mikołaja Majkusiaka, Marcina Markowicza oraz Aleksandra Nowaka. W 2020 po przedstawieniu pracy Cykl koncertów wraz z nagraniami prezentującym wybraną literaturę kameralną XX wieku: Kwartet smyczkowy Maurice Ravela, I Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz III Kwartet smyczkowy Benjamina Brittena uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki.

Jest laureatką nagród na prestiżowych konkursach skrzypcowych. W 2006 roku otrzymała I nagrodę, Złoty Medal oraz Nagrodę Publiczności TVP Kultura w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Została wyróżniona nagrodą "London Music Masters 2009", I nagrodą na Internationaler Violinwettbewerb "Zell an der Pram" w Austrii, Gundlach Musikpreis w Hanowerze oraz Concerto Competition w Calgary.

Artystka otrzymała stypendia od Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Prezesa Rady Ministrów, fundacji Yehudi Menuhin Live Music Now, Gundlach Musikpreis w Hannoverze oraz Ministerstwa Kultury w ramach programu "Młoda Polska".

Na swoim koncie ma ponad 1000 koncertów w przeszło 40 krajach świata. Występowała w słynnych salach koncertowych Europy (m.in. w Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthaus w Berlinie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Wigmore Hall w Londynie, Teatrze Bolszoj w Moskwie).

Wystąpiła m.in. z London Philharmonic Orchestra, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Lahti Symphony Orchestra, Istambul State Symphony Orchestra, China National Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Sinfonieorchester St. Gallen, oraz w wielu filharmoniach w całej Polsce; pod batutą m.in. Seiji Ozawy, Riccarda Muti, Antoniego Wita, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Boreyki, Maxima Vengerova, Sir Nevilla Marrinera, Johna Axelroda, Okko Kamu, Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Strugały, Marka Mosia, Tadeusza Wojciechowskiego, Jacka Kasprzyka, Jana Krenza oraz Krzysztofa Urbańskiego.

Miała okazję występować jako kameralistka m.in. z Anne-Sopie Mutter, Marthą Argerich, Igorem Levitem, Mischą Maiskym, Yuri Baszmetem, Krystianem Zimermanem, Gidonem Kremerem, Franzem Helmersonem, Kają Danczowską, Aleną Baevą, Veroniką Hagen, Amihai Groszem, Radovanem Vlatkovićem, z zespołem Mutters Virtuosi. Od sezonu 2014/2015 jest prymariuszką Szymanowski Quartet.

Wzięła udział w nagraniu 19 płyt CD dla najbardziej rozpoznawalnych wytwórni płytowych na świecie: m. in. Deutsche Grammophon (utwory kameralne Grażyny Bacewicz z m.in. Krystianem Zimermanem, Kają Danczowską etc.), Decca (Kwintet fortepianowy g-moll op. 57 Dymitra Szostakowicza z Szymanowski Quartet oraz Mikhailem Lifitsem), Sony, Hyperion, SWR Musik, CD Accord BeArTon, Polskie Radio. Niektóre z tych płyt wyróżniono międzynarodowymi nagrodami przemysłu fonograficznego, takimi jak: "Fryderyk" (4 nagrody w 2006, 2009 i 2012), Opus Klassik (2018), Diapason d’Or.

Prawykonała szereg utworów współcześnie tworzących kompozytorów z całego świata: Krzysztofa Pendereckiego, Martina Sucklinga, Joyce Tang, Charlotte Bray, Christopha Ehrenfellnera, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Majkusiaka, Ignacego Zalewskiego, Marcina Markowicza, EunHo Changa.

W latach 2010-2016 pracowała w Akademii Muzycznej w Poznaniu na stanowisku asystenta. Jednocześnie (w latach 2012–2013) była nauczycielką w klasie skrzypiec w Zespole Szkół Muzycznych w Poznaniu. Od 2016 kontynuuje pracę pedagogiczną w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, prowadząc klasę skrzypiec oraz wykłady z kameralistyki. Obecnie pełni funkcję profesora. Prowadzi również klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, a także liczne wykłady, masterclass oraz lekcje pokazowe w Polsce (m.in. podczas Zimowej Akademii Muzyki w Lusławicach oraz na Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie) i za granicą (w New England Conservatory w Bostonie, UCLA w Los Angeles, Central Conservatory of Music w Pekinie, Szanghaju, Guangzhou, Shenyang, w konserwatoriach muzycznych Ameryki Południowej w Santiago de Chile i Sao Paulo w Brazylii.

Została uhonorowana Paszportem "Polityki" (2006), Nagrodą TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna (2006), Medalem Młodej Sztuki w kategorii muzyka poważna przyznawanym przez redakcję "Głosu Wielkopolskiego" (2007), London Music Masters (2009), nagrodą Transatlantyk Chopin Award (2011).

Agata Szymczewska obecnie gra na skrzypcach Nicolo Gagliano z 1755 roku dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter.

Strona artystki: https://www.agataszymczewska.com/ 

aktualizacja: 2006 (mk), 2016 (ab), 2022 (wa)

literatura wybrana

Nie jestem Heifetzem Z Agatą Szymczewską, laureatką I nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego rozmawia Agnieszka Lewandowska-Kąkol, "Twoja Muza" 2006/07 nr 6 (19), s.20-22
Orkiestrowe marzenia pokrzyżował konkurs... Rozmowa z Agatą Szymczewską, triumfatorką 13. Konkursu im. Henryka Wieniawskiego, "Muzyka21" 2007 nr 4, s.20-21