polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

indeks osób (K)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Mariusz Kwiecień, śpiewak (baryton); ur. 4 listopada 1972, Kraków. Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie Włodzimierza Zalewskiego. Jeszcze w czasie studiów, w 1995 roku zadebiutował w tytułowej roli w operze Wesele Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu, a następnie występował również podczas tournée tego teatru w Luksemburgu. W 1996 roku wielokrotnie śpiewał w Teatrze Muzycznym „Roma” w roli Papageno w operze Zaczarowany flet Mozarta.
Uczestniczył w Lindemann Young Artist Development Program przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie doskonalił swój talent wokalny i aktorski u najwybitniejszych artystów scen operowych. W 1999 roku wystąpił w recitalu, śpiewając dziewięć pieśni Mieczysława Karłowicza i już wtedy zachwycił talentem i pięknym głosem. Na scenie Metropolitan Opery zadebiutował w tym samym roku jako Kuligin w operze Kát’a Kabanová Leoša Janáčka. Wiele następnych sukcesów i po części także międzynarodową karierę zawdzięcza poparciu, jakiego udzielił mu wówczas dyrektor nowojorskiej Opery – James Levine, z którym stale współpracuje do dziś. W ostatnich latach wystąpił w Metropolitan Opera w głównych rolach jako Marcello w Cyganerii Pucciniego, jako Silvio w Pajacach Ruggiero Leoncavalla, kreując rolę Hrabiego Almavivy w Weselu Figara, w Cosí fan tutte Mozarta jako Guglielmo oraz w Don Pasquale Donizettiego jako Malatesta.
Ponadto występował na innych prestiżowych scenach operowych, początkowo w mniejszych rolach u boku światowej sławy artystów. Po nich otrzymywał propozycje na partie pierwszoplanowe, które z dużym powodzeniem kreuje do dziś. Wystąpił w Sao Paulo w operze Łucja z Lammermooru Gaetano Donizettiego, śpiewając partię Lorda Ashtona. W Michigan, Antwerpii, Gandawie wystąpił jako Marcello w Cyganerii Giacomo Pucciniego. W Japonii zadebiutował jako Guglielmo w Cosí fan tutte Mozarta. Śpiewał tam również w tytułowej roli w operze Don Giovanni Mozarta pod batutą Seiji Ozawy. W mediolańskiej La Scali zadebiutował partią Ottokara w operze Wolny strzelec Carla Marii von Webera, w Strasburgu zaśpiewał Dunoisa w Dziewicy Orleańskiej Piotra Czajkowskiego, w Wiedniu - Robinsona w operze Potajemne małżeństwo Domenico Cimarosy, w Amsterdamie - Belcore’a w operze Napój miłosny Donizettiego, w Genewie - Gugliemo w Cosí fan tutte Mozarta, w Hamburgu w prapremierze opery Der König Kandaules Aleksandra Zemlinsky’ego, w Grazu - w tytułowej roli w operze Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego. W tej ostatniej roli zadebiutował również wiosną 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a w grudniu 2002 roku na tej samej scenie kreował tytułową rolę w operze Don Giovanni Mozarta. W grudniu 2004 roku wystąpił w Carnegie Hall, śpiewając w Kantacie „Ich habe genung” BWV 82 Jana Sebastiana Bacha pod dyrekcją Jamesa Levine’a. W styczniu 2005 roku kreował tytułową partię w operze Don Giovanni w Staatsoper w Wiedniu, a w maju tego samego roku wystąpił w Colorado Opera House jako Hrabia w Weselu Figara. W maju 2005 roku zadebiutował także w swoim rodzinnym mieście w Operze Krakowskiej, gdzie wystąpił w roli Lorda Ashtona w operze Łucja z Lammermooru. W 2006 roku zadebiutował w paryskiej Operze rolą Belcore’a w Napoju miłosnym. Stale współpracuje z Lyric Opera of Chicago, Grand Theatre de Geneve, San Francisco Opera i Seattle Opera oraz z Festiwalem Glyndebourne. W 2007 roku planuje m.in. powrócić do Metropolitan Opery z tytułową rolą Don Giovanniego oraz zaśpiewać partię Forda w Falstaffie Giuseppe Verdiego w Maggio Musicale Fiorentino we Florencji.
Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. we Wrocławiu (1994), w Dusznikach Zdroju, austriackiego konkursu Hans Gabor/Belvedere (1996), czy Międzynarodowego Konkursu Śpiewaczego Francisco Viňasa w Barcelonie (1998). W 2004 roku otrzymał Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego w kategorii „najlepsza rola męska” za partię tytułową w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
W listopadzie 2004 roku ukazała się jego płyta z ariami i duetami z oper Don Carlos Verdiego, Don Giovanni Mozarta, Purytanie Vincenzo Belliniego, Poławiacze pereł Georgesa Bizeta i Rigoletto Verdiego, zatytułowana A night at the opera.
(grudzień 2006)