Polmic - FB

wykonawcy (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Piotr Borkowski,

dyrygent; ur. 8 marca 1963, Warszawa. W latach 1984-89 studiował dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogusława Madeya, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Uczestniczył również w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hansa Grafa w Wiedniu (1993) oraz Chung Myung-Whun i Iliję Musina w Accademia Musicale Chigiana w Sienie (1995). W 1997 roku uzyskał stopień doktora w zakresie dyrygentury, następnie w roku 2015 - stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w zakresie dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Brał udział w międzynarodowych konkursach dyrygenckich: Concours International de Jeunes Chefs d'Orchestre w Besancon we Francji (1992) i International Competition for Orchestra Conductors „Antonio Pedrotti” w Trento we Włoszech (1995 - Diploma di Merito).
Współpracował z najbardziej uznanymi orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Capella Bydgostiensis, Camerata Vistula, orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej, orkiestrami filharmonicznymi w Białymstoku, Bydgoszczy, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Zielonej Górze i Łodzi, a także Boston Symphony Orchestra, Berliner Symphoniker, Sofia Symphony Orchestra, Trento Sinfonietta (Włochy), La Mirada Symphony Orchestra (USA), Farmington Valley Symphony Orchestra (USA), Dnepropetrovsk State Philharmonic (Ukraina), Karlskoga Sinfoniorkester (Szwecja), Baldwin Wallace Conservatory Symphony Orchestra (USA), Kosice Janacek Philharmonic (Czechy) oraz orkiestrami w Korei Południowej: Korean Symphony, Bucheon Philharmonic, Seoul National Symphony Orchestra, New Seoul Philharmonic, Taegu City Symphony Orchestra, Taegu Philharmonic Orchestra, Chonju City Symphony Orchestra, Kyungbuk Symphony Orchestra, Taegu Hyosung Symphony Orchestra, Taegu Strings, Taegu Nova Chamber Orchestra, Pusan Sinfonietta, Cholla Buk Province State Opera Company i Korean Chamber Ensemble.

Brał udział w licznych festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Musica Moderna w Łodzi, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej "Conversatorium", Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, World Music Days w Warszawie (1992), Laboratorium Muzyki Współczesnej, Warsztatach Muzyki Perkusyjnej w Opolu i Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Młodych Kompozytorów „Droga” w Gdańsku, Kyungbuk Contemporary Music Festival w Taegu, Korean Orchestras Festival w Seoulu, Kwangju International Contemporary Music Festival, International Chamber Music Festival w Seoulu i PAN International Contemporary Music Festival w Seoulu oraz Tongyoung International Festival "Isang Yun". Odbywał również dwukrotnie tournée koncertowe: w 1992 roku wraz z Orkiestrą Filharmonii Olsztyńskiej po Francji (Touluse, Bordeaux, Saint Jean de Luze, Cahors) oraz w 1997 roku z Chopin Symphony Orchestra po Korei Południowej (Seoul, Ulsan, Wonju).

Prawykonał utwory kompozytorów polskich i koreańskich, m.in. pod jego batutą odbyła się polska premiera oratorium F. Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego.

W latach 1991-97 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Orkiestry Filharmonii Olsztyńskiej. Jednocześnie był pierwszym gościnnym dyrygentem Taegu Philharmonic Orchestra in Korea (1994-1995). Następnie piastował stanowiska dyrygenta Suwon Philharmonic Orchestra (2006-2007), dyrektora artystycznego Kyeongii Festival Orchestra (2008-2011), której był założycielem. W latach 2010–2012 był dyrektorem artystycznym nowopowstałego Centrum Edukacji Artystycznej – Filharmonii Gorzowskiej; założył Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej. Od 2012 roku piastuje stanowisko dyrektora muzycznego United Chamber Orchestra i pierwszego gościnnego dyrygenta Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin. W latach 2015–2016 był również dyrygentem-rezydentem Symphony Orchestra of India w Bombaju. Od 2017 roku jest gościnnym dyrygentem w Operze Wrocławskiej.

W swoim dorobku ma liczne nagrania radiowe i płyty, m.in. z kameralną i organową muzyką Mariana Borkowskiego (Polonia Records 1994), muzyką Philippe’a Chamouarda (Skarbo 1995), Wojciecha Łukaszewskiego (Acte Prealable 1998), Benedykta Konowalskiego (Acte Prealable 1999), dwie płyty z kompozycjami Mariana Borkowskiego (Acte Prealable 1999), utworami Ryszarda Wagnera, Ferenca Liszta i Aleksandra Borodina (Kukje Recording Studio 2000), współczesną polską i koreańską muzyką Choe Uzong, Cho Songon, Kang Sukhi, Zygmunta Krauze, Mariana Borkowskiego i Pawła Łukaszewskiego (DUX/GSM 2002) oraz musicalem Dr. Jekyll & Mr. Hyde Franka Wildhorna (OD Musical Company, Seoul 2004). Jego entuzjastycznie przyjmowane przez krytykę nagrania ukazały się w wytwórniach: “SKARBO”, “Acte Prealable”, SPV GmbH, “Kukje Recording Studio”, „DUX”, Global Sound Media i „NAXOS”. Płyty nagrane z udziałem Piotra Borkowskiego otrzymały również nagrody Akademii Fonograficznej "Fryderyk" (BAIRD, ŁUKASZEWSKI, BŁAŻEWICZ, BORKOWSKI. Musica Sacra Edition w kategorii „Najwybitniejsze Nagrania Muzyki Polskiej” w 2006 oraz Paweł Łukaszewski. Sacred Music w kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna” w 2008).

Obok działalności artystycznej zajmuje się również pedagogiką. Od 1989 roku był asystentem w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od szeregu lat związany był z instytucjami muzycznymi Korei Południowej. Gościnnie wykładał dyrygenturę w Keimyung University w Taegu (1994). Był profesorem dyrygentury w Taegu Hyosung Catholic University (1996-2001). Wykładał na University of Suwon (od 2001 do 2006 oraz od 2007 do 2011 roku), gdzie prowadził klasę dyrygentury, był dyrygentem orkiestr akademickich, a także dwukrotnie pełnił funkcję dziekana wydziału instrumentów orkiestrowych. Od 2018 w Akademii Sztuki w Szczecinie pełni funkcję profesora nadzwyczajnego.

aktualizacja: 2006 (ai), 2010 (mk), 2023 (wa)