polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

kompozytorzy (D)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Edward G. Domański,

kompozytor, dyrygent, oboista i aranżer; ur. 12 marca 1942, Warszawa. W latach 1962-66 studiował grę na oboju w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
W 1967 otrzymał II nagrodę w Konkursie Młodych Muzyków w Gdańsku.
Jako oboista koncertował w roli solisty z orkiestrami symfonicznymi Poznania i Gdańska, a ze swoim Triem Stroikowym występował w wielu miastach Europy. Kierował chórami młodzieżowymi w Poznaniu i Warszawie.
Następnie przez szereg lat działał w Wenezueli na wielu płaszczyznach sztuki muzycznej – był tam oboistą oraz dyrygentem gościnnym Orkiestry Symfonicznej Maracaibo, szefem chóru prowincji Zulia, dyrektorem artystycznym festiwalu „El Zulia Canta”, dyrektorem generalnym Centrum Muzycznego „Lamas” i profesorem Uniwersytetu Belloso Chacin w Maracaibo. W 1987 osiedlił się w Kanadzie. Był dyrektorem artystycznym „Ensemble International de Montreal”, z którym odbył tournée po Polsce i występował na Międzynarodowym Festiwalu w Międzyzdrojach (1992). Obecnie jest szefem zespołu „Ensemble Vocal Universalis” w Montrealu.
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Wenezueli i Kanadzie.
Oprócz komponowania Edward Domański zajmuje się także aranżacją – opracowuje znane utwory klasyczne, m.in. Fryderyka Chopina, Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa.

twórczość

W swojej twórczości kompozytorskiej Edward Domański szczególne zamiłowanie wykazuje do muzyki wokalnej. Wykorzystuje w niej teksty o wysokich wartościach literackich. Inspirację dla jego twórczości stanowią problemy ogólnoludzkie, kult przyrody, tematyka religijna, legendy.


Strona internetowa kompozytora: domanski.edward.tripod.com/mymusicallife

kompozycje

Requiem a Bolivar na 2 solistów, narratora, chór i orkiestrę (1982)
Leyenda de Maracaibo, balet z solistą-wokalistą i chórem, libretto Udon Perez (1982)
Clameur a la paix na 4 solistów, 3 chóry i orkiestrę symfoniczną (1986)
La fanfare de sainte rose na 4 solistów, chór i orkiestrę symfoniczną (1990)
Tu es Petrus na 4 solistów, instrumenty, chór i projekcję wizualną (1992)
La Gigue de Saint Valentin na 7 głosów mieszanych do poezji Paula Verlaine’a (1992)
Cantates, Ridentes na 7 głosów mieszanych do poezji Juliusza Słowackiego (1992)
Adeste 92 na 7 głosów mieszanych (1992)
Ave Maria de Montreal na 7 głosów mieszanych (1993)
Ouverture de Quat’ Sous na 7 głosów mieszanych (1993)
Sanguine, balet-opera fantastyczna, libretto Pierre Yves Pepin (1994)
Les grands artistes, komedia muzyczna dla dzieci (1994)
1998, komedia muzyczna na solistów, aktorów i taśmę (1996)
Ballade polonaise en terre quebecoise do filmu La complainte de Sobieski w reż. Michela Audy’ego (1997)
Śpiewogra chrześcijańska na solistów, chór i orkiestrę do tekstów Bożeny Jankowskiej (1998)
Rondeau na sopran solo i taśmę do poezji Hanny Moszczyńskiej (2000)
Michaele Archangele na sopran solo i chór mieszany (2002)
Sonety słowiańskie do poezji Karola Woytyły na baryton solo, chór i orkiestrę symfoniczną (2003)
Tous les jours sont Noel na chór a cappella do poezji Pierre’a Boujuta (2006)
Les couleurs de nos saisons na chór a capella (2006)