Polmic - FB

kompozytorzy (D)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Michał Dobrzyński,

kompozytor; ur. 24 listopada 1980, Szczecin. W 2005 ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w klasie prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego w  Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2008 - studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2017 uzyskał stopień doktora w dyscyplinie artystycznej kompozycja. Studiował także we Włoszech (Instituto Achille Peri w Regio Emilia) pod kierunkiem prof. Andrei Talmellego i prof. Maurizio Ferrariego. Ponadto brał udział w wielu kursach mistrzowskich i seminariach kompozytorskich organizowanych m.in. przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (pod kierunkiem takich twórców, jak Anders Hillborg, Luca Francesconi, Marco Stroppa, Ivan Fedele, Horaţiu Rădulescu, David Dramm, Fabián Panisello, Hugues Doufort).

Michał Dobrzyński należy do grona twórców młodego pokolenia, którzy zostali wyłonieni przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”, zrealizowanego w latach 2007-2010 w ramach Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Jest laureatem konkursów kompozytorskich, m.in. w 2003 otrzymał III nagrodę w kategorii utworów wokalno-instrumentalnych (pierwszej nie przyznano) na Konkursie Kompozytorskim z okazji 25. rocznicy pontyfikatu Papieża Jana Pawła II we Wrocławiu za utwór Pax Omnes Gentes na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003) oraz I nagrodę na VIII Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę, w 2004 – wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji XXX-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za Quartetto na kwartet smyczkowy (2002), w 2006 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy za Pentagram na fortepian (2006). Michał Dobrzyński jest również wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w latach 2003/2004, 2004/2005 oraz 2012 – w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury powstała Symfonia rzeźb dźwiękowych na orkiestrę smyczkową i elektronikę).

We wrześniu 2012 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się monograficzna płyta kompozytora pt. Expression (DUX 0752; wykonawcy: Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego oraz soliści, m.in. Bartłomiej Nizioł). W 2008 roku ukazała się także płyta Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi (DUX 0635/0636), na której znalazło się jego Trio florenckie na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii „muzyka poważna/album roku – muzyka współczesna". W 2014 ukazała się płyta Tribute to Carl Loewe, na której znalazły się Trzy Pieśni do słów Rilkego Michała Dobrzyńskiego oraz ballady C. Loewego w orkiestrowej aranżacji kompozytora; płyta otrzymała rekomendację niemieckiej rozgłośni SWR2.

Michał Dobrzyński współpracował z wieloma profesjonalnymi zespołami, m.in. orkiestrą Aukso, zespołem Kwadrofonik, Chórem i Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Szczecińską, Filharmonią Kaliską, Filharmonią Częstochowską, chórem Schola Cantorum Posnaniensis, Baltic Neopolis Orchestra, Warszawską Operą Kameralną oraz ze znakomitymi solistami i dyrygentami, m.in. Bartłomiejem Niziołem, Mariuszem Patyrą, Urszulą Kryger, Jerzym Salwarowskim, Adamem Klockiem, Markiem Mosiem, Przemysławem Fiugajskim, Jadwigą Gałęską-Tritt, Natalią Sawościanik, Magdaleną Lisak, Piotrem Żukowskim, Isabelle Cottet, Yuko Mine.

Utwory Michała Dobrzyńskiego wykonywane były na wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień" – koncerty Koła Młodych, Festiwal Prawykonań w Katowicach – Polska Muzyka Najnowsza, Międzynarodowy Festiwal „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sopot Classic”, Międzynarodowy Festiwal „Sacrum non Profanum", Międzynarodowy Festiwal „Zamojskie Dni Muzyki”, Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych w Bydgoszczy, Compositori a confronto we Włoszech oraz na licznych koncertach w Polsce i zagranicą (Austria, Chiny, Czechy, Niemcy, Szwecja, Włochy, USA).

Opery Michała Dobrzyńskiego również docenione zostały na forum międzynarodowym. Operetka na podstawie dramatu Gombrowicza prezentowana była w Warszawskiej Operze Kameralnej, na Międzynarodowym Festiwalu Operowym „Armel” i transmitowana przez telewizję ARTE. W 2017 w Warszawskiej Operze Kameralnej odbyła się światowa prapremiera kolejnej opery Michała Dobrzyńskiego - Tango z librettem opr. na podstawie dramatu Sławomira Mrożka w reż. Macieja Wojtyszko, pod dyr. José Maria Florêncio; portal teatrdlawas.pl przyznał kompozytorowi zaszczytne „Operowe Olśnienie Roku 2017” w kategorii: „najlepsza muzyka”. Tango zostało włączone także do repertuaru Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a w październiku 2018 roku zostało wystawione w Estońskiej Operze Narodowej. Oba dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jego kompozycje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

W latach 2008-2010 był członkiem Zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Wykłada na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

aktualizacja: 2014 (ai), 2020 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.michaldobrzynski.com

kompozycje

Igraszki na koniec wieku na fortepian (2000)
Five Stages na fortepian (2001)
Visions na organy (2001)
Concerto Erasmus na flet, wiolonczelę, fortepian, akordeon i perkusję (2002)
Concertino na kwintet dęty blaszany (2002)
Quartetto na kwartet smyczkowy (2002)
Pocałunek Szarości na sopran i fortepian (2002)
Pax Omnes Gentes na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003)
Trio florenckie na skrzypce, wiolonczelę i fortepian * (2003)
Scherzo-Fantasie na fortepian (2003)
Vibrasounds na skrzypce i fortepian (2003)
Rhitmos na fortepian i orkiestrę (2003)
Sonar a due na skrzypce i fortepian (2004)
Koncert skrzypcowy (2004)
Etiuda Pająkowa na marimbę (2004)
Trzy preludia na Boże Narodzenie na fortepian (2004)
Dwa preludia na fortepian (2005)
Magnus Dominus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną * (2005-2010)
Pentagram na fortepian * (2006)
Elegia I na skrzypce solo * (2006)
Orlikowe Pląsy na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (2006)
Poem na fortepian (2007)
Elegia II: Dialog na skrzypce i elektronikę (2007/08)
Divertimento na klarnet i kwartet smyczkowy (2008)
Continuum na dwa fortepiany i dwie perkusje (2009)
Elegia III na kwartet smyczkowy, flet, trąbkę i „live electronics” (dj'ing) (2010)
Karuzela kompozycja elektroniczna (2010)
Elegia III: Rozdźwięk na kwartet smyczkowy, flet, trąbkę i dj`ing (2010)
Elegia IV: Multifonia na orkiestrę smyczkową (2010)
De profundis II na dziesięć fortepianów i orkiestrę symfoniczną (2010)
De profundis na kameralną barokową orkiestrę smyczkową i chór mieszany (2010)
Iluminacje: Concerto-notturno na fortepian i orkiestrę smyczkową * (2010)
Kyrie na chór a cappella (2011)
Mgnienie na kwintet smyczkowy, róg, fagot, klarnet (2011)
Odbicia przestrzeni na wibrafon (2011)
Mgnienie II wersja na klarnet i kwartet smyczkowy (2011)
Trzy pieśni do słów Rilkego na sopran i orkiestrę (2012)
Symfonia Rzeźb Dźwiękowych na orkiestrę kameralną i elektronikę (2012)
Kwartet smyczkowy nr 2 "Orestes” (2013)
Operetka, opera kameralna w trzech aktach (według Gombrowicza) na siedmiu solistów, zespół wokalny i orkiestrę (2014)
Rebeka kameralna opera kaszubska na trzy głosy solowe, chór męski i orkiestrę kameralną (2014)
…Das man mit Ihnen redet… na skrzypce, fortepian i elektronikę (2015)
Mgnienie III na saksofon altowy i sopranowy oraz kwartet smyczkowy (2016)
Concertinetto for I.S. na kwintet dęty blaszany (2016)
Trzy spichrze na fortepian (2017)
Hiob-Zyklus na skrzypce, fortepian i elektronikę (2017)
Tango, opera (według Mrożka) na siedmiu solistów, zespół wokalny i orkiestrę (2017)
Afterglows of Atlantis na skrzypce i fortepian (2018)
2xH na aktora, kwintet fortepianowy, perkusję i dźwięki elektroniczne (2018)
Epitafium na skrzypce solo (2019)

literatura wybrana

Wierni intuicji Z Michałem Dobrzyńskim i Marcinem Gumielą rozmawia Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, "Twoja Muza" 2007 nr 5, s. 35-36