Polmic - FB

kompozytorzy (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Karol Rathaus,

kompozytor, pianista i pedagog; ur. 16 września 1895, Tarnopol; zm. 21 listopada 1954, Nowy Jork. Studia z zakresu kompozycji odbył pod kierunkiem Franza Schrekera w Wiedniu i Berlinie. Równolegle studiował historię na Uniwersytecie Wiedeńskim, uzyskując w 1922 stopień doktora.

W 1919 zadebiutował w Wiedniu jako pianista, grając własne Wariacje na temat Regera op. 1 (1919). W latach 1921-32 uczył kompozycji w Berlinie. W 1932 wyemigrował do Paryża, gdzie do 1934 prowadził zajęcia z zakresu kompozycji. W 1934 przeniósł się do Londynu – tu również wykładał kompozycję. W 1938 zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. Od 1940 do 1954 pracował jako pedagog w Queens College w Nowym Jorku.

Był aktywnym członkiem amerykańskich organizacji muzycznych (m.in. ISCM, American League of Composers from Austria, American Society of Composers, Authors and Publishers), honorowym wiceprezydentem Jewish Music World Center, działał w organizacjach polonijnych (m.in. Komitecie Muzycznym Instytutu Kultury).

Karol Rathaus po napisaniu w 1930 muzyki do filmu Der Mörder Dimitri Karamasoff w reż. Fedora Ozepa zdobył popularność i uznanie jako kompozytor tego gatunku muzyki. Jeszcze w czasie studiów podpisał z Universal Edition dziesięcioletni kontrakt na bieżącą publikację wszystkich powstałych po 1920 utworów, co z pewnością przyczyniło się do jego wielkiego sukcesu w Europie w latach 20-tych.

aktualizacja: 2008 (mk)

kompozycje

Wariacje na temat Regera op. 1 na fortepian (1919)
Sonata na fortepian nr 1 op. 2 (1920)
Pięć utworów na fortepian (1920)
Symfonia nr 1 op. 5 (1922)
Symfonia nr 2 op. 7 (1923)
Kwartet smyczkowy nr 1 op. 10 (1924)
Sonata na skrzypce i fortepian nr 1 op. 14 (1925)
Tanzstücke op. 15 na orkiestrę (1925)
Concertino op. 16 na fortepian i orkiestrę (1925)
Der letzte Pierrot op. 19, balet w 1 akcie * (1926)
Sześć małych utworów na fortepian (1926)
Sonata na fortepian nr 3 op. 20 (1927)
Cztery tańce na orkiestrę (1927)
Uwertura op. 22 na orkiestrę (1927)
Serenada na klarnet, trio smyczkowe i fortepian (1927)
Eine kleine Serenade op. 23 na rożek angielski, klarnet, fagot i fortepian (1927)
Sonata na fortepian nr 2 op. 8 (1928)
Trzy mazurki na fortepian (1928)
Fremde Erde op. 25, opera w 5 aktach (1929)
Suita op. 27 na skrzypce i fortepian (1929)
Suita op. 29 na orkiestrę (1930)
Allegro concertante na orkiestrę (1930)
Kleines Vorspiel für Streicher und Trompete op. 30 (1932)
Serenada op. 35 na orkiestrę (1932)
Prelud i toccata na organy (1933)
Symfonia nr 3 op. 50 (1934)
Polonaise symphonique op. 52 na orkiestrę (1934)
Kwartet smyczkowy nr 3 op. 41 (1936)
Ballada – Wariacje na temat melodii katarynkowej na fortepian (1936)
Pastorale i Dance op. 39 na skrzypce i fortepian (1937)
Le lion amoureux op. 41, balet (1937)
Sonata na skrzypce i fortepian nr 2 op. 43 (1937)
Jacobs Traum – Notturno op. 44 na orkiestrę (1938)
Koncert na fortepian i orkiestrę op. 45 (1938)
Preludium i gigue na orkiestrę (1939)
Muzyka na smyczki (1942)
Trzy tańce polskie na fortepian (1942)
Landscape in Six Colours na fortepian (1942)
Trzy pieśni angielskie op. 48 na głos i fortepian (1942)
Psalm XXIII na chór (1943)
Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (1944)
Vision dramatique op. 55 na orkiestrę (1945)
Cztery etiudy według Domenico Scarlattiego op. 56 na fortepian * (1945-46)
Five Moods after American Poets op. 57 for voice and piano (1946)
Sonata na fortepian nr 4 op. 58 (1946)
Kwartet smyczkowy nr 4 op. 59 (1946)
Uriel Acosta Suite na orkiestrę (1947)
O inventes, kantata akademicka na tenor, chór mieszany i orkiestrę (1947)
Lament op. 61 na chór i róg (1947)
Salisbury Cove op. 65, uwertura na orkiestrę (1948)
Wariacje na temat G. Böhma na fortepian (1948)
Dedication und Allegro op. 64 na skrzypce i fortepian (1949)
Kwintet fortepianowy (1949)
Rapsodia notturna op. 66 na wiolonczelę i fortepian (1950)
Diapason op. 67, oratorium na baryton, chór mieszany i orkiestrę (1951)
Sinfonia concertante op. 68 na orkiestrę (1951)
Trio Serenade op. 69 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1953)
Preludium op. 71 na orkiestrę (1953)
Kwartet smyczkowy nr 5 op. 72 * (1954)
Requiem na chór i fortepian (ca 1941)
Rondo na chór i fortepian (ca 1941)