Polmic - FB

kompozytorzy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Aleksander Szeligowski, kompozytor, dyrygent, organista i pedagog; ur. 24 sierpnia 1934, Wilno; zm. 4 maja 1993, Poznań. Gry na organach uczył się początkowo w klasie Mariana Ochalskiego w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Lublinie, następnie u Tadeusza Miazgi w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Poznaniu i Stanisława Tomaszewskiego w Państwowym Liceum Muzycznym w Poznaniu. Studiował kompozycję pod kierunkiem ojca, Tadeusza Szeligowskiego (dyplom w 1959) i grę na organach w klasie Józefa Pawlaka (dyplom w 1960) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, a także dyrygenturę u Stanisława Wisłockiego i Bogdana Wodiczki (dyplom z odznaczeniem) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Od 1964 do 1993 pracował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadził wykłady z zakresu czytania partytur, instrumentacji, propedeutyki kompozycji i improwizacji. W latach 1966-69 był asystentem dyrygenta w Filharmonii Poznańskiej, prowadził koncerty symfoniczne w Poznaniu, Lublinie, Wrocławiu i Szczecinie. Występował m.in. z Malcolmem Frajerem (fortepian), Moogensem Ellegaardem (akordeon), Bogną Sokorską (sopran) i aktorem Gustawem Holoubkiem. W latach 1965-75 współpracował z ośrodkiem Telewizji Polskiej w Poznaniu.
Aleksander Szeligowski od 1964 był członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Od 1971 przez kilka kadencji pełnił funkcję skarbnika Poznańskiego Oddziału ZKP.

aktualizacja: kwiecień 2008

kompozycje

Concerto grosso na orkiestrę smyczkową (1950-53)
Cztery aforyzmy na fortepian (1954-55)
Sonata na organy nr 1 (1955)
Scherzo na organy solo (1956)
Sonata na organy nr 2 (1957)
Allegro na wiolonczelę i fortepian (1957)
Mała suita na dwoje skrzypiec i altówkę (1957)
Poemat nr 1 na orkiestrę smyczkową (1957)
Trzy psalmy na chór żeński, smyczki i perkusję (1958, 1965)
Missa brevis [wersja I] na organy solo (1959)
Cykl triów na organy (1960)
Lament nad Agadirem. Poemat nr 2 na smyczki i perkusję (1960)
Siedzę u proga [wersja I], pieśń na chór żeński a cappella (1960)
Siedzę u proga [wersja II], pieśń na chór mieszany a cappella (1960)
Stojała lipeńka, pieśń na chór mieszany a cappella (1960)
Cykl pieśni do słów Andrzeja Partuma na sopran i orkiestrę kameralną (1961)
Cztery pieśni do słów Zbigniewa Herberta na sopran i 17 instrumentów * (1962)
Trzy pieśni do słów Leopolda Staffa na sopran i zespół instrumentalny (1963)
Wokaliza na sopran i zespół kameralny (1963)
Tułacz, pieśń na chór mieszany a cappella (1964)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1965)
Miniatury na puzon i fortepian (1965)
Missa brevis [wersja II] na flet i organy (1965)
Suita di 5 na flet i kwartet smyczkowy * (1965)
Miniatury na flet i fortepian * (1965)
Miniatury na fortepian (1966)
Bohaterom Powstania Wielkopolskiego. Poemat nr 3 na orkiestrę smyczkową (1966)
Scherzo na orkiestrę (1966)
Chory kotek, bajka dla dzieci (1967)
Six pièces pour flute et orgue (1967)
Miniatury na kwartet smyczkowy (1967-68)
Ody mitologiczne na flet i orkiestrę kameralną (1968)
Koncert potrójny dla jednego wykonawcy na obój, rożek angielski, obój miłosny i smyczki (1969)
Pieśń o naszej Uczelni na chór mieszany a cappella (1969)
Kruszynka, opera dla dzieci (1970)
Koncert na fagot i orkiestrę (1970)
Koncert na flet i orkiestrę (1970-71)
Miniatury żartobliwe na chór mieszany a cappella (1970-71)
Niby fuga na chór mieszany a cappella (1971)
Walc koncertowy na fortepian i orkiestrę (1971)
Siedem gwiazd na chór mieszany a cappella (1972-73)
Koncert na róg i orkiestrę (1973)
Koncert dziecięcy w dawnym stylu na fortepian i orkiestrę (1973)
Atokamala, żart na chór mieszany a cappella (1974)
Trzy piosenki do słów Juliana Tuwima na chór mieszany i orkiestrę (1975-76)
Z tobą cykl, pieśni do słów Nikosa Chadzinikolau na sopran i zespół instrumentalny (1975-76)
Dwa cykle utworów dla młodzieży na skrzypce i orkiestrę (1976)
For six na perkusję (1976)
Szkice stroikowe na 2 oboje i fagot (1976)
Pięć propozycji na 3 flety i 2 wibrafony (1976)
Kantylena i fugato na 5 akordeonów (1976)
Preludia taneczne na chór mieszany i perkusję ad libitum (1976)
Ptasie ulice, bajka (1977)
Siedem piosenek na 2- i 3-głosowy chór dziewczęcy a cappella (1977)
Kołysz mi się kołysz na 3-głosowy chór dziecięcy i zespół instrumentalny (1978)
Suita (dziecięca) na obój i fortepian (1978-79)
Album z obrazkami na fortepian * (1978-79)
Sentencje na 2 fortepiany (1978-79)
Grudniowe dzwony na chór mieszany a cappella (1978-79)
Suita wielkopolska na małą kapelę (1979)
Musica per otto na orkiestrę (1979)
Solo e tutti na smyczki (1979)
Musica per archi (1979)
Musica da camera na 8 instrumentów (1979)
Trzy utwory na fortepian (1979)
Kontrasty na alt i 7 instrumentów (1979)
Muzyczna gama na solistów, recytatora, chór i orkiestrę (1979)
Temat z wariacjami na 3 głosy żeńskie a cappella (1979)
Kumy na 3 głosy żeńskie a cappella (1979)
Morze na chór mieszany a cappella (1979)
Trzy piosenki o Warszawie na chóry różne a cappella (1979)
Koncert na klarnet i orkiestrę (1979-80)
Dwie pieśni do słów Nikosa Chadzinikolau na sopran i 7 instrumentów (1979-80)
Kropka, wykrzyknik, znak zapytania na solistów, recytatora, chór i orkiestrę (1979-80)
Dwa utwory na organy, blachę, perkusję i smyczki (1980)
Allegro na akordeon (1980)
Cykl utworów dla dzieci na fortepian na 4 ręce (1980)
Humoreska na chór żeński a cappella (1980)
Mały koncert klasyczny na flet (lub obój) i zespół instrumentalny (1981)
Mała suita szamotulska na fortepian i zespół instrumentalny (1981)
Rozmaitości na różne zestawy instrumentów dętych drewnianych (1981)
Temat z wariacjami na flet i smyczki (1981)
Suita na orkiestrę smyczkową (1981)
Dwie humoreski na flet (lub obój), fagot i zespół kameralny (1981)
Małe sonatiny dziecięce na fortepian (1981)
Maszyna do pisania na chór dziecięcy i zespół instrumentalny (1981)