Polmic - FB

indeks osób (J)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Henryk Hubertus Jabłoński,

(pierwotne nazwisko: Helmut Hubertus Degler), kompozytor i pedagog; ur. 3 listopada 1915, Gdańsk; zm. 11 października 1989, Gdańsk. Pochodził z gdańskiej niemieckojęzycznej rodziny mieszczańskiej, w której kultywowano tradycje amatorskiego muzykowania. W 1932 rozpoczął studia z zakresu gry na wiolonczeli pod kierunkiem Kazimierza Wiłkomirskiego w Polskim Konserwatorium Muzycznym w Gdańsku. Następnie uczył się kompozycji w Berlinie u Wernera Schramma oraz Alfreda Paetscha.

W 1953 zdobył II nagrodę (I nie przyznano) za Sonatę na wiolonczelę solo (1953) na konkursie na muzykę kameralną, organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich.
Od 1935 współpracował z rozgłośnią radiową Wolnego Miasta Gdańska jako wiolonczelista i aranżer muzyki popularnej.

Podczas II wojny światowej grał jako wiolonczelista i pianista w małych zespołach rozrywkowych w Gdańsku.

Po wojnie kompozytor zdecydował się pozostać w Polsce. 30 października 1948 zmienił personalia (Jabłońska było panieńskim nazwiskiem jego babki Rozalii). Podjął pracę jako wiolonczelista w orkiestrze symfonicznej w Gdańsku. Jednocześnie, od 1948 do 1953, kierował chórem studenckim przy Politechnice Gdańskiej, zaś w latach 1951-54 Chórem Technikum Budowy Okrętów w Gdańsku. Od 1947 współpracował z Orkiestrą Polskiego Radia pod dyrekcją Stefana Rachonia, dla której pisał utwory popularne i rozrywkowe. W latach 50-tych pracował także w gdańskiej rozgłośni radiowej – opracowywał głównie muzykę ludową, przede wszystkim z terenów Kaszub. W latach 1954-80, na stanowisku profesora, prowadził wykłady kompozycji i instrumentacji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku.

Został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Nagrodą Artystyczną miasta Gdańska (1951), Nagrodą Wojewódzką za wybitne osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania kultury (1971), Nagrodą Prezydenta miasta Gdańska (1975), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1980).
Henryk Hubertus Jabłoński obok utworów symfonicznych i kameralnych pisał również muzykę do filmów: Koledzy – reżyseria Janusz Nasfeter (1956), Pogodne lato – reżyseria Tadeusz Jaworski (1956), Lejek – reżyseria Maciej Sieński (1957), Piotr Michałowski – realizacja Jarosław Brzozowski (1957), Zaczęło się pod semaforem – reżyseria Wojciech Fiwek (1960), Ostatnia wycieczka – reżyseria Wojciech Fiwek (1961), Romek i Anka – realizacja Wojciech Fiwek (1964), Polska – Święto Urodzaju – realizacja Jarosław Brzozowski (1964) oraz piosenki, m.in. Bezdomne pocałunki (sł. Jacek Kasprowy), Hej, chłopcy (sł. Roman Sadowski), Nie jestem taka zła (sł. Jacek Kasprowy), Pierwszy siwy włos (sł. Kazimierz Winkler), Pucybut z Rio (sł. Jacek Kasprowy), Rozstanie z morzem (sł. Jacek Kasprowy), Żołnierski list (sł. Jacek Kasprowy) dla takich artystów, jak Barbara Dunin, Marta Mirska, Regina Pisarek i Violetta Villas.

aktualizacja: 2007 (mk)

kompozycje

Dwie suity polskie na orkiestrę (1945-46)
Kwartet smyczkowy (1948)
Suita chmur na orkiestrę (1948)
Trio na flet, klarnet i wiolonczelę (1948)
Uwertura „Jubileuszowa” na orkiestrę (1949)
Młodość, poemat symfoniczny (1949-51)
Uwertura „Gdańska” na orkiestrę (1951)
Z Wybrzeża, kantata na baryton, recytatora, chór mieszany i orkiestrę (1951)
Suita na orkiestrę (1952)
Symfonia nr 1 „Kaszubska” na orkiestrę (1952)
Wyzwolenie Wybrzeża, poemat symfoniczny (1952)
Suita na flet, klarnet, fortepian, klawesyn i smyczki (1952)
Sonatina na wiolonczelę lub altówkę * (1953)
Groteska na 2 pikuliny i orkiestrę (1953)
Sonata na wiolonczelę solo (1953)
Symfonia nr 2 (1955)
Sonata na skrzypce i wiolonczelę * (1955)
Bagatela na fagot i orkiestrę (1956)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1959)
Drei Stücken na orkiestrę mandolinową (1959)
Koncert na flet i orkiestrę (1960)
Pomorski szumi wiatr na chór mieszany a cappella (1961)
Muzyka na skrzypce i fortepian * (1962)
Tryptyk (Improwizacja) na organy * (1963)
La stelo de l’espero na flet, harfę, czelestę, perkusję i smyczki (1963)
Trzy fantazyjne tańce polskie na orkiestrę (1963)
Trzy miniatury na 3 klarnety * (1963)
Trzy utwory na 3 klarnety (1963)
Allegro symfoniczne na orkiestrę (1963)
Cztery pieśni do słów Juliana Tuwima [wersja I] na sopran i orkiestrę (1964)
Cztery pieśni do słów Janiny Kątkowskiej [wersja I] na głos wysoki i fortepian (1964)
Cztery pieśni do słów Janiny Kątkowskiej [wersja II] na sopran, harfę, smyczki i perkusję (1964)
Milliarium na wiolonczelę i 11 instrumentów (1964)
Janko Muzykant, poemat symfoniczny (1964)
Cztery pieśni do słów Juliana Tuwima [wersja II] na sopran i fortepian (1965)
Janko Muzykant, widowisko baletowe (1965)
Freski na skrzypce solo i orkiestrę (1965)
Siedem improwizacji na wiolonczelę i fortepian (1966)
Frak, widowisko baletowe (1967)
C-67 na wiolonczelę i orkiestrę * (1967)
Tryptyk na 3 wiolonczele (1967)
Suita na wiolonczelę i fortepian (1967)
Koncert na trąbkę i orkiestrę (1968)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1968-69)
Suita organowa * (1969)
Gdańska noc, widowisko baletowe na głosy solowe, recytatora, 2 chóry mieszane i orkiestrę (1969-70)
Espressione per violoncello ed archi (1971)
Lieder zu Gedichten von Johannes Bobrowski [wersja I] na sopran i fortepian (1971)
Lieder zu Gedichten von Johannes Bobrowski [wersja II] na sopran i orkiestrę (1971)
Suita na obój, fagot i fortepian * (1971)
Trzy inwencje na 3 wiolonczele (1971)
Trzy obrazy muzyczne na wiolonczelę i fortepian (1971)
Capriccio per orchestra (1972)
Capriccio na wiolonczelę solo (1972)
Gromnicznik, 4 pieśni na sopran i bas z towarzyszeniem fortepianu (1972)
Nec temere nec timide na bas solo, chór mieszany i orkiestrę (1972)
Trzy tańce polskie na orkiestrę dętą (1972)
Koncert fortepianowy (1973)
Rapsodia polska [wersja I] na orkiestrę (1973)
Rapsodia polska [wersja II] na orkiestrę dętą (1973)
Dwie miniatury na gitarę solo (1973)
Pani Helena (czyli Gołąb o orlich skrzydłach), opera (1973-75)
Koncert na 2 wiolonczele i orkiestrę symfoniczną (1974)
Sei capriccios per cello solo * (1974)
Mosty na orkiestrę (1975)
In medias res na orkiestrę smyczkową (1975)
Trzy fragmenty muzyczne na 5 instrumentów dętych (1975)
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1975)
Koncert na organy, sopran, alt, baryton, chór męski i orkiestrę (1976)
Koncert na klarnet, gitarę, wiolonczelę i orkiestrę * (1977)
Short Story na wiolonczelę i fortepian * (1977)
Kaprys na skrzypce solo (1977)
Dolina milczenia, poemat symfoniczny (1980)
Traumulus na orkiestrę smyczkową (1981)
Fantazja na temat „Wśród nocnej ciszy” na smyczki, perkusję, harfę i fortepian (1982)
Fantazja na temat „Przybieżeli do Betlejem” na smyczki, perkusję, harfę i fortepian (1982)
Pięć aforyzmów organowych (1982)
Intrada na orkiestrę dętą (1982)
Aforyzmy na organy * (1982)
Cztery wizje na wiolonczelę i fortepian * (1983)
Koncert na organy, sopran (lub tenor) i dzwony * (1983)