Polmic - FB

kompozytorzy (D)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko,

kompozytorka, wokalistka, teoretyk muzyki; ur. 30 listopada 1984, Wrocław. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku pięciu lat uczęszczając na lekcje fortepianu do Marii Natanson. W 1999 ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu w klasie fortepianu Romany Lisiewicz. W tym samym roku rozpoczęła naukę na Wydziale Rytmiki pod kierunkiem Marty Drożdżewskiej w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2005. Tego samego roku rozpoczęła studia kompozycji u Krystiana Kiełba w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2008 ukończyła studia I stopnia (dyplom z wyróżnieniem), w 2010 studia II stopnia (również z wyróżnieniem) w zakresie kompozycji pod kierunkiem Krystiana Kiełba, Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) i Zbigniewa Karneckiego (kompozycja teatralna i filmowa), zaś w 2011 z wyróżnieniem studia II stopnia w zakresie teorii muzyki w klasie Krystiana Kiełba. W czasie studiów swoje kompozycje konsultowała z Osvaldasem Balakauskasem i Janem Van Landeghemem. Ponadto w latach 2004-2007 uczyła się śpiewu klasycznego u Bogdana Makala oraz śpiewu rozrywkowego u Marka Bałaty. W 2014 roku obroniła pracę doktorską "2012" na orkiestrę. Wybrane zagadnienia warsztatu kompozytorskiego w perspektywie idei pozamuzycznych napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Krystiana Kiełba.

Jest laureatką konkursów kompozytorskich. Zdobyła m. in. II nagrodę podczas XXI Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im.Adama Didura (2013).

Jej utwory były wykonywane m.in. na „Sound Screen Festiwal” w Bygdoszczy, XVII Ogólnopolskim Festiwalu „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze, koncertach z cyklu „Fabryka Dźwięku” we Wrocławiu, koncertach kameralnych organizowanych przez Filharmonię Wrocławską, Festiwalu „Muzyka Epok” w Dusznikach-Zdroju, koncertach Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, towarzyszących Festiwalowi „Warszawska Jesień”, koncertach „Lokalu na Poważnie” w Warszawie, koncercie muzyki elektroakustycznej „Sounds Between” w Poznaniu, „Hallo Wrocław 2016” w Görlitz, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova.

W kręgu największych zainteresowań Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko leży muzyka wokalno-instrumentalna, liturgiczna oraz filmowa i teatralna. Od 2008 współpracuje ze Związkiem Karaimów Polskich, tworząc opracowania ludowych pieśni oraz poznając i zgłębiając bogatą tradycję muzyczną tejże narodowości. Dokonała licznych prawykonań i nagrań utworów wrocławskich kompozytorów, m.in. Mateusza Ryczka czy Anny Porzyc. Wraz z kompozytorami Mateuszem Ryczkiem, Joanną Woźny i Tomaszem Skweresem skompoznowała MiniOperę, kóra powstała w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Od 2010 wykłada na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii.

Kontynuując tradycje domu rodzinnego bierze czynny udział w życiu kulturalnym Wrocławia oraz zajmuje się twórczością i wykonawstwem muzyki rozrywkowej – koncertuje w Polsce (wystąpiła m.in. na Malta Festiwal w 2010 roku), USA, Kanadzie, Niemczech i na Litwie. Jako wokalistka zrealizowała wiele nagrań dla Telewizji Polskiej oraz wytwórni płytowych, w tym Universal Music Poland i MTJ.

Artystka jest członkiem STOART i ZAiKS-u. Od 2015 roku jest członkiem zarządu Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: 2012 (mk), 2020 (wa)

kompozycje

Cztery etiudy na fortepian (2005)
Take my breath away, wariacje na mezzosopran i fortepian na temat piosenki Take my breath away z repertuaru zespołu Queen (2005)
Trio I na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2006)
Padre nuestro na chór mieszany (2006)
Cuatro dibujos na baryton, sopran i fortepian do słów własnych (2006)
R.N.S. na kontrabas solo (2006)
Liber Genesis 1: 1-31, 2: 1-3 na sopran, flet, klarnet i klarnet basowy, talerze, marimbę, kotły, fortepian, dwoje skrzypiec i wiolonczelę (2007)
Preludium myśli na obój, fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (2007)
Listy pisane nocą na chór mieszany do słów Ryszarda Bukowskiego (2007)
Stała Matka… na mezzosopran i fortepian (2008)
Trzy psalmy (2008)
Bir bar edi na tenor, klarnet in B, fortepian i skrzypce (2008)
Noemi na chór mieszany a cappella (2008)
Chanaan na orkiestrę (2009)
Music to hear… na cztery głosy (2009)
Click – zdarzenie na gitarę elektryczną i fortepian (2009)
Cruzado walks na dwie perkusje i fortepian (2009)
Pulsate na flet solo (2009)
Secret… na głos i komputer (2009)
One of the stories... na smyczki (2009)
Toy story na dwa fortepiany i dwie perkusje (2009)
Na piętrze na aktora i zespół instrumentalny (2010)
Modern talking na głos i komputer (2010)
...believe... na głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę symfoniczną oraz instrumenty amplifikowane (2010)
Momentalis na wiolonczelę i fortepian (2011)
V. W. na smyczki (2011)
Age of illusion na smyczki (2011)
O aniołach na głos i fortepian do tekstu Czesława Miłosza (2011)
Urban project (2011)
Deli na trzy flety i kontrabas (2011)
Just 4 four na gitarę elektryczną i amplifikowany klarnet (2014)
Automat biletowy na fortepian, perkusję, kontrabas i elektronikę (2015)
MiniOpera (we współautorstwie z Mateuszem Ryczkiem, Joanną Woźny i Tomaszem Skweresem) (2018)