Polmic - FB

kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Justyna Kowalska-Lasoń,

kompozytorka, flecistka, pianistka i improwizatorka; ur. 13 marca 1985, Katowice. Ukończyła z wyróżnieniem studia kompozytorskie w klasie prof. Aleksandra Lasonia w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2015 nadano jej stopień doktora sztuki w dziedzinie kompozycji.

Jest wielokrotną stypendystką m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Za osiągnięcia twórcze otrzymała szereg nagród i stypendiów artystycznych. W 2006 roku zdobyła wyróżnienie za utwór Cierń na 2 głosy, altówkę i fortepian do słów Tadeusza Różewicza (2006) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Różewicza w Gliwicach, w 2008 – I nagrodę za Obraz 1929 (Zdzisław Beksiński in memoriam) na orkiestrę symfoniczną (2008) na Konkursie Kompozytorskim im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, w 2009 ten sam utwór został nominowany do Nagrody Mediów Publicznych OPUS, a w 2010 zaprezentowany przez Polskie Radio na 57. Trybunie Kompozytorów UNESCO w Lizbonie. W 2009 roku uzyskała wyróżnienie za ...in their eternal faces… na flet solo (2009) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim we Wrocławiu, w 2011 – I nagrodę za utwór na chór a cappella na Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, wyróżnienie za utwór ...dotykam gór, a one dymią... na flet preparowany solo (2011) na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie, organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Nagrodę Specjalną za Walory Warszatatu Kompozytorskiego na Konkursie Kompozytorskim na Chóralny Utwór Liturgiczny w Bydgoszczy oraz III nagrodę za Przemawiam Językiem Zrozumiałym dla Wszystkich na orkiestrę smyczkową (2011) na Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez gdańską Akademię Muzyczną. W 2012 roku zdobyła ponownie I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Olszynie.

Otrzymała zamówienia na kompozycje podczas kilku edycji Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Kolekcje - Priorytet: Zamówienia Kompozytorskie (2012, 2013, 2014, 2015).

Utwory Justyny Kowalskiej-Lasoń były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach w kraju i za granicą, m.in. przez takie orkiestry i zespoły, jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Michała Klauzy oraz José Maria Florêncio, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka MosiaOrkiestra Symfoniczna Filharmonii w Rzeszowie pod dyrekcją Marka Pijarowskiego, Orkiestra Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim pod kierownictwem Waldemara Gronia, Orkiestra Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego, Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina, Orkiestra Kameralna „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal i Anny Jaroszewskiej-Mróz, Orkiestra Kameralna „Gradus ad Parnassum” pod batutą Petra Vandilovskiego (Białoruś), Orkiestra Kameralna „Progress" pod dyrekcją Szymona Morusa, Kwartet Śląski, Lasoń Ensemble, ukraiński kwartet smyczkowy „Post Scriptum”, Zespół Kameralny Salzburskiego Mozarteum pod batutą Chung Ki Min, Talea Ensemble.

Jako improwizatorka współpracowała z kompozytorami i jazzmanami, m.in. takimi, jak Matthias Mainz (wraz z niemiecką grupą Realtime Reserach) i Richard Ortmann.

Interesuje się również sztukami plastycznymi: tworzy grafiki komputerowe.

Od 2009 roku jej utwory publikuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

W 2012 ukazała się płyta Śpiewam Nowoczesnego Człowieka z muzyką kompozytorki w wykonaniu znanych polskich orkiestr i zespołów kameralnych (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia batutą Michała Klauzy oraz José Maria Florêncio, AUKSO pod batutą Marka Mosia, Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina, Lasoń Ensemble).

W latach 2011-2017 prowadziła zajęcia na macierzystej uczelni.

Justyna Kowalska jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

aktualizacja: 2014 (ai), 2023 (wa)

kompozycje

Kwartet smyczkowy nr 1 (2004)
Sanctus [wersja I] na chór mieszany (2005)
A Light exists in Spring.. na kwartet smyczkowy (2005, 2009)
Iluminations na orkiestrę symfoniczną (2006)
Psyche na akordeon solo (2006)
Cierń na 2 głosy, altówkę i fortepian do słów Tadeusza Różewicza (2006)
Muzyka do filmu-etiudy Trust me w reż. Szymona Gdowicza (2006-2007)
Apokalipsofonix na taśmę i 4 tuby (2007)
27th century-screw’s factory na taśmę i 2 gitary basowe (2007)
Domine Jesu Christe (Carlo Gesualdo in memoriam) na chór mieszany (2008)
Pięć Błogosławieństw na organy solo (2008)
Palimpsest na orkiestrę symfoniczną (2008)
Medytacja grzesznika [wersja II] na chór żeński (2008)
Missa Catedralis na chór mieszany i organy (2008)
OBRAZ 1929 (Zdzisław Beksiński in memoriam) na orkiestrę symfoniczną (2008)
Te frazy…Te pieśni…Te arie… na orkiestrę smyczkową (2009)
ARTroTi-phonium na 6 harf, 3 trąbki i kotły (2009)
...in their eternal faces... na flet solo (2009)
Fanfara Festiwalowa – dla 5 Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2009)
Sanctus [wersja II] na chór mieszany (2010)
Te Arie... na orkiestrę smyczkową (2010)
Śpiewam Nowoczesnego Człowieka na orkiestrę symfoniczną (2011)
...dotykam gór, a one dymią... na flet preparowany solo (2011)
...in terra, in mari... na chór mieszany (2011)
Pływam w morzu bez dna na orkietrsę smyczkową (2011)
Sanctus [wersja III, skrócona] na chór mieszany (2011)
Przemawiam Językiem Zrozumiałym dla Wszystkich na orkiestrę smyczkową (2011)
Błogosławiony w snach, we łzach szczęśliwy na chór mieszany a cappella (2012)
Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło Zbawienie świata na chór mieszany a cappella (2012)
Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy na orkiestrę smyczkową (2012)
Kwartet smyczkowy nr 3 „Znajduję swą pieśń” (2013)
Śnię sny wszystkich śniących. I Symfonia koncertująca na flet i orkiestrę symfoniczną (2014)
Bowiem przemawia językiem aniołów na wiolonczelę i akordeon (2014)
Która wszystko tworzy, wszystko ochrania na mieszany chór solistów, orkiestrę kameralną i dźwięki elektroniczne (2014-2015)
Co zostało rozświetlone, światłem się staje na 2 flety i orkiestrę smyczkową (2015)
The rainbow never tells me na fortepian (2016)
Istnieje przestrzeń na mieszany chór solistów (2017)
Zmień moje plany i wydobądź dźwięki na 3 instrumenty równorzędne – flet i flet i fortepian (2018)
Z nich wynika wszystko inne na fortepian (2019)