wykonawcy (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Adrian Robak,

kompozytor, teoretyk muzyki i śpiewak; ur. 7 sierpnia 1979, Bytom. W latach 2003-2008 studiował kompozycję w klasie Aleksandra Lasonia (dyplom z wyróżnieniem) oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach. W czasie studiów był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych m.in. przez Pera Nørgårda i Helmuta Lachenmanna oraz w warsztatach poświęconych wykonawstwu muzyki dawnej, współczesnej i improwizowanej Jacka Sykulskiego, Ramesh Shotam i innych. W 2015 roku ukończył studia doktoranckie w klasie prof. Eugeniusza Knapika w Akademii Muzycznej w Katowicach, otrzymując tytuł doktora sztuk muzycznych w zakresie kompozycji i teorii muzyki.

Otrzymał pierwszą lokatę w kwalifikacjach „Śląskie Manufaktury Przemysłów Kultury” na GWSP w Chorzowie (projekty unijne z programu „Kapitał Ludzki”). W 2011 otrzymał II nagrodę za kompozycję Silesia 1921 na orkiestrę symfoniczną i chór (2010-2011) na konkursie kompozytorskim, ogłoszonym w 90. rocznicę wybuchu III Powstania Śląskiego. W 2013 otrzymał II nagrodę (pierwszej nie przyznano) za kompozycję Pastelux w 3 częściach na gitarę solo na VII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na gitarę klasyczną.

Adrian Robak współpracował z takimi zespołami, jak Akademicki Chór Politechniki Śląskiej, Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie. W latach 2007-2009 był śpiewakiem, akompaniatorem i asystentem dyrektora w Zespole Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Współpracował także z wieloma muzykami i zespołami sceny polskiej (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach) i europejskiej (m.in. Wiener Symphoniker). Brał udział w koncertach w Polsce (m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie) i na świecie (Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Lincoln Center – New York Philharmony, Bregenzer Festspiele, siedziba główna ONZ w Nowym Jorku, Canterbury Cathedral). Był organizatorem takich koncertów, jak koncerty dla mieszkańców Katowic, w Sali Koncertowej Centrum Edukacji Muzycznej w Katowicach, Oratorium Marianum we Wrocławie, w ramach Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego w Bytomiu, z okazji 70. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego KL Auschwitz.

Adrian Robak kompozytorem utworów orkiestrowych, kameralnych i chóralnych. Komponuje także muzykę do filmów (Dni mojego życia... Auschwitz. Historia prawdziwa, Misja Wolnego, Doktor Faustus, Klisze pamięci Mariana Kołodzieja). Jego utwory były wykonywane na festiwalach w kraju (m.in. Mikołowskie Dni Muzyki) oraz za granicą (m.in. Incontro Internazionale Polifonico Citta di Fano). Wśród wykonawców jego kompozycji są tacy artyści, jak: Iwona Socha (sopran), Marcin Maślak (gitara), Kameraliści Miasta Mikołów „Lasoń Ensemble”, Orkiestra Muzyki Nowej, Chór Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach czy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Adrian Robak ma swoim dorobku także kolekcję opracowań i transkrypcji, które wykonywane były m.in. w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Artysta kilkakrotnie otrzymywał zamówienia w programie "Zamówienia Kompozytorskie" realizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca (2014, 2015, 2017, 2019).

Wśród jego zainteresowań znajdują się metody tworzenia i zastosowanie instrumentów wirtualnych generowanych elektronicznie (VSTi) w tworzeniu ścieżek dźwiękowych z kompozycji symfonicznych i w dziele filmowym. W latach 2018-2019 Adrian Robak prowadził badania na temat: Instrumenty wirtualne jako dźwiękowy substytut realnego instrumentarium w trakcie tworzenia muzycznej ścieżki dźwiękowej do obrazu filmowego. Rezultaty jego badań były zaprezentowane m.in. na 6th International Conference on New Music w Treviso (Włochy) oraz International „Music and Science” Symposium w Istambule (Turcja).

W latach 2010-2014 Adrian Robak był wykładowcą na Uniwersytecie Śląskim w Sosnowców (Emisja głosu). Obecnie jest wykładowcą w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (Dźwięk w utworach audiowizualnych, Muzyka Filmowa, Wiedza o Muzyce, Realizacja form radiowych, Propedeutyka Kultury i Sztuki) oraz na Akademii Muzycznej w Katowicach (Propedeutyka Muzyki Współczesnej, wcześniej: Estetyka Muzyki, Kształcenie Słuchu). Prowadzi również zajęcia w Zespole Szkół nr 4 im. P. Latoski w Rudzie Śląskiej (Zasady akustyki i elektroakustyki, Pracownia realizacji dźwięku, Instrumentoznawstwo, Kształcenie słuchu, Zasady muzyki i Historię muzyki z literaturą muzyczną).

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (w latach 2012-2018 w strukturach Zarządu Oddziału Śląskiego) oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Działając w Zarządzie Śląskiego ZKP był współorganizatorem koncertów w ramach festiwali: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (2012, 2014), "Muzyka Kameralna na Śląsku" (2012), Śląskie Trybuny Kompozytorów (2011, 2013), Trybuny 2.0 (2013, 2014).

aktualizacja: 2015 (mkk), 2020 (ac)

kompozycje

Alleluia na chór mieszany a cappella (1999)
да приидет царстие Твое… Отче наш (…da prjidiet carstwie Twoje… Otcze Nasz) na chór mieszany a cappella (2001)
Днесь спасние (Dnjes spasjenije) na chór mieszany a cappella (2002)
Cвятый Вожэ (Swiatyj Boże) na chór mieszany a cappella (2002)
Sancta Maria Mater Dei na chór mieszany a cappella (2002)
Wariacje na organy solo (2003)
Jonasz na chór mieszany a cappella (2003)
Ad Papam na tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003)
Kołysanka Bożonarodzeniowa na chór mieszany a cappella (2003)
Psalm CXLVI Lauda, anima mea na chór mieszany a cappella (2004)
Psalm XVI Conserva me, Domine na chór mieszany a cappella (2004)
Psalm CXLII Voce mea ad Dominum, clamavi na chór mieszany a cappella (2004)
De profundis na chór mieszany a cappella (2004)
Adoramus te na chór mieszany a cappella (2004)
Salve, Ara – Medytacje nad dźwiękiem I na chór mieszany a cappella (2004)
Wizja ulotna na harfę (2004)
Deprecatio Marialis 1 na chór mieszany a cappella (2004)
Jubilate Deo na chór mieszany a cappella (2005)
Deprecatio Marialis 2 na chór mieszany a cappella (2005)
Deprecatio Marialis 3 na chór mieszany a cappella (2005)
Chorał na chór mieszany a cappella (2005)
Koncert na klarnet, kameralną orkiestrę smyczkową i harfę (2005)
Fresk 1 na wielką orkiestrę symfoniczną (2005)
Popule Meus na chór mieszany a cappella (2005)
Fresk II na 8 instrumentów smyczkowych (2005)
Fresk III na tubę solo, wielką orkiestrę dętą i grupę instrumentów perkusyjnych (2005)
Dla… O bólu, wyciszeniu i Kasjopei na wibrafon, organy i głos (2006)
Fresk IV na sopran solo, dwa barytony solo, wielką orkiestrę symfoniczną, wielki chór mieszany, chór męski i chór chłopięcy (2006)
Jesienne na głos i fortepian (2006)
Tren na organy i orkiestrę kameralną (2007)
Ambda, pieśń do słów dziecięcych na wielki chór mieszany (2007)
Muzyka do filmu Dni Mojego Życia – Auschwitz. Historia prawdziwa (2007)
Tantum ergo na chór mieszany a cappella (2007)
Déjà vu – Symfonia I koncertująca na orkiestrę symfoniczną (2007-2008)
Kwartet smyczkowy nr 1 (2008-2009)
Klisza pamięci 1 na kwartet smyczkowy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2009)
Klisza pamięci 2 na kwartet smyczkowy i instrumenty perkusyjne (2009)
Łkająca cisza 1 na głos i kwartet smyczkowy (2009)
Łkająca cisza 2 na głos, kwartet smyczkowy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2009)
Wzniosłość bólu na głos, kwartet smyczkowy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2009)
Karhora na orkiestrę kameralną (2009)
Andromeda, utwór elektroniczny (2010)
Maeija Variations, wariacje na fortepian (lub organy) (2010)
Silesia 1921 na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany (2010-2011)
Nos autem gloriari na chór mieszany a cappella (2011)
Gry uliczne na gitarę solo (2011)
Sunset muzyka elektroniczna (2011)
To nie jest kraj bohaterów na orkiestrę symfoniczną i chór (2011)
Misja Wolnego – Intro na orkiestrę symfoniczną, sopran i chór (2012)
Misja Wolnego – Zacisze 3 na orkiestrę symfoniczną (2012)
Misja Wolnego – Wojna na orkiestrę symfoniczną i chór (2012)
Misja Wolnego – Wspomnienia na orkiestrę symfoniczną i gitarę solo (2012)
Misja Wolnego – Podróż przez życie na orkiestrę symfoniczną i flet solo (2012)
Misja Wolnego – Rodzina na orkiestrę symfoniczną, gitarę i flet solo (2012)
Pastelux w 3 częściach na gitarę solo (2012)
Arquato na orkiestrę symfoniczną, elektronikę i chór (2012)
Camerata Koncert wokalny na zespół solistów (2012-2013)
Kwartet smyczkowy nr 2 (2013)
Tubex na tubę solo (2013)
Pater noster dla Czesława na chór mieszany (2013)
Inwokacja na chór mieszany i organy do słów wiersza J. Soćko (2013)
Etiudy na gitarę solo - w dziesięciu częściach (2013-2014)
A Fair Fairy Tale I akt dramatu muzycznego do libretta J. Soćko (2013-2014)
Semisemi na dwa chóry mieszane i orkiestrę smyczkową (2014)
Ssonnattuss na gitarę solo - w trzech częściach (2014)
Muzyka do filmu Doktor Faustus (2014)
Earth Music na orkiestrę symfoniczną (2014)
Muzyka na temat psalmu 107 na chór męski (2014)
Muzyka na temat psalmu 82 na chór męski (2014)
Muzyka na temat psalmu 150 na chór mieszany (2014)
Muzyka na temat psalmu 6 na chór mieszany (2014)
Gardens w czterech częściach na orkiestrę symfoniczną (2015)
Ego sum pastor bonus na sopran solo i chór mieszany (2015)
Dyptyk sakralny na saksofon i chór mieszany (funkcjonujący pod nazwą Psalm) (2015)
Koncert na tubę z towarzyszeniem fortepianu  (2015)
Avanti na orkiestrę kameralną  (2016)
To my friend – Siddharta (tribute to Aleksander) na kwartet smyczkowy  (2016)
Hydrologia czyli muzyczna bajka o wodzie na sopran, orkiestrę kameralną i głos mówiony (2017)
Pasja wg św. Marka na chór mieszany a cappella (2017)
Medytacje Izajasza na chór mieszany a cappella (2017)
O dziwcynie - muzyczny obrazek kurpiowski na chór mieszany a cappella (2018)
Koncert tubowy na tubę solo i orkiestrę (2019)