Polmic - FB

indeks osób (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Katarzyna Szwed,

kompozytorka; ur. 27 kwietnia 1980, Kraków. Studiowała kompozycję w klasie Marka Stachowskiego oraz teorię muzyki u Krzysztofa Szwajgiera w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 2006. Krótko studiowała także filozofię i psychologię stosowaną na Uniwersytecie Jagiellońskim.

W 2004, jako uczestniczka programu Socrates, przebywała na stypendium w Holandii, gdzie poznała środowisko Królewskiego Konserwatorium w Hadze. W 2009 roku ukończyła studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem Petera-Jana Wagemansa, Klaasa de Vriesa i René Uijlenhoeta w Konserwatorium w Rotterdamie. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów kompozytorskich w Schloss Trebnitz i Donaueschingen oraz w IRCAM-ie.

Była stypendystką Miasta Krakowa oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Nederlandse Fonds for Podium Kunsten.

W latach 2011-2015 odbyła studia doktoranckie na Uniwersytecie w Birmingham w klasie Scotta Wilsona.

Współpracowała z takimi zespołami, jak Nordlys Ensemble, OrchestraTemporanea, Nieuw Ensemble, Asko Ensemble, Nostri Temporis, Quartet New Generation,Osterreichisches Ensemble Fur Neue Musik, Capella Angellica czy zespół głośników Birmingham Electroacoustic Sound Theatre (BEAST).

Jej utwory Nowe Anioły i Zimnych Krajów Kołysanki powstały w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Katarzyna Szwed stara się tworzyć w postawie nieustannego zachwytu nad światem. Swoje utwory komponuje z rozmytych plam dźwiękowych, pełnych jasnych i szklistych brzmień. Narracja jej muzyki jest skupiona i niespieszna, a skala dynamiczna, rozpoczynająca się gdzieś na granicy słyszalności, ogranicza się najwyżej do mezzoforte. Te wyjątkowo sensualne kompozycje przenika poetycki charakter, pełne są też szlachetnego liryzmu i głęboko zanurzone w nastroju kontemplacji.

aktualizacja: 2020 (wa)

Strona internetowa kompozytorki: https://katarzynaszwed.wordpress.com/ 

kompozycje

Ro-śnienie. Hommage à Tove Jansson na orkiestrę kameralną i dwa soprany (2005)
On(e) two na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2006)
Sing the song na sopran, kameralny chór mieszany, flet, wibrafon i fortepian (2006)
A to heca, cykl pieśni dla dzieci na mezzosopran i fortepian, do słów Tadeusza Śliwiaka (2006-2007)
Sedno Oceanu na głos, kameralny chór mieszany, flet, wiolonczelę i dwa akordeony (2007)
Muzyka do Przejść na skrzypce, wiolonczelę, dwa oboje, fortepian i akordeon (2007)
Księga kwiatów na orkiestrę i trzy soprany (2007)
Przypływy i zakwitania na orkiestrę kameralną (2007-2008)
Wszystko, nawet najcięższe było jak piórko. Nic nie chciało zatrzymać na duży zespół (2008)
Music for H2O na taśmę i instrumenty (2008)
On the Lyrical na flety, wielki bęben, taśmę i live electronics (2008-2009)
Kind of Like Indian Summer (Coś jak babie lato) na duży zespół (2009)
3D Haiku na skrzypce solo (2009)
Expanidn’Reistin’BreakinThrough’Upwards na taśmę (2009)
Pamiętam (Ciche, jasne złote). Impresja na orkiestrę smyczkową (2009)
Xobność na flet, obój i wiolonczelę (2009)
Sotto Voce na klarnet basowy (2010)
Songs of Wind and Wood na kwartet fletów prostych (2010)
Colors of Transgressing, colors of Flowing na fortepian i wiolonczelę (2011)
Alaya-vijnana na fortepian preparowany, skrzypce, wiolonczelę, kontrabas i wideo (2011)
Alaya-vijnana wersja na fortepian preparowany solo (2011)
Bajki Ślepców. Outer Worlds Biking (I), Daytime (II) na klawesyn, taśmę i live electronics (2011)
Z-widzenia kosmogonii. Szkic na taśmę (2012)
The Early Declining (Wczesna schyłkowość) na duży zespół (2012)
Let Me Peacefully Remind You na fortepian, akordeon, perkusję i elektronikę (2012)
Z-widzenia kosmogonii na taśmę, głos i live electronics (2012)
No title Yet (For R.) na fortepian, perkusję, klarnet, trio smyczkowe i elektronikę (2013)
Empty Things na perkusję i taniec (2013)
Close Encounters na taśmę (2013-2014)
Nowe Anioły na zespół instrumentów barokowych i przestrzeń Bazyliki Mariackiej w Gdańsku (2014)
Zimnych Krajów Kołysanki na sopran, altówkę, wiolonczelę i perkusję (2015)
Rozświetlanie Ciszy na 2 fortepiany, 2 perkusje i live electronics (2015)
Ewig Frühling na fortepian solo (2015)
All Rivers at Once na chór kameralny (2015)
Przepływ na carillon i taśmę (lub taśmę i taniec) (2016)
Muzyka do spektaklu Crazy God w reż. Grzegorza Brala dla Teatru Pieśń Kozła (2016)
Ewig Frühling na fortepian solo (2016)
Nowhere to Go na flet, wiolonczelę i gitarę (2017)
The Dreams Above a City na carillon  (2017)
Ja, rzeka na sopran i duży zespół (2017)
Postscriptum na narratora i fortepian (2018)
Music for "Wild Symphonies" na 4 głosy żeńskie (2019)
Green Mountains Walk. That’s why they are permanent na flet traverso i taśmę (2020)