indeks osób (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Adam Banaszak,

dyrygent, ur. 3 grudnia 1988, Poznań. Ukończył poznańską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marcina Sompolińskiego. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Dejana Savica (Opera w Burgas) oraz Bernarda Haitinka (Festiwal w Lucernie). Od 2006 do 2010 był stypendystą Funduszu Talenty, w 2011 uzyskał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, w 2016 został laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, a w 2018 Richard- Wagner- Stipendienstiftung w ramach Bayreuther Festspiele.

Szczególny akcent kładzie na swoją działalność w dziedzinie dyrygentury operowej. W ramach kursów mistrzowskich prowadził spektakle Madame Butterfly G. Pucciniego oraz próby do Traviaty G. Verdiego i Don Giovanniego W.A. Mozarta. Na zakończenie studiów poprowadził w Poznaniu i Bydgoszczy spektakle Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta (reż. N. Babińska). Ponadto podjął współpracę muzyczną przy premierze Czarodziejskiego fletu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Od 2017 związany jest z Operą Wrocławską jako dyrygent-asystent, ściśle współpracując z dyrektorem Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim. W tej instytucji dyrygował spektaklami Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego, a także Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego i Pajaców R. Leoncavalla. Sprawował także kierownictwo muzyczne nad premierą Krakowiaków i górali J. Stefaniego, którą retransmitowała TVP Kultura. Swój repertuar operowy systematycznie poszerza prowadząc próby (ansamblowe, orkiestrowe, sceniczne) do takich tytułów jak: Faust Ch. Gounoda, Fidelio L. van Beethovena, Borys Godunow M. Musorgskiego, I Capuleti e i Montecchi V. Belliniego, Kopciuszek G. Rossiniego, Trubadur, Nabucco G. Verdiego, Król Roger K. SzymanowskiegoDas Liebesverbot R. Wagnera.

Współpracował z wieloma wybitnymi śpiewakami, takimi jak: Rafał Bartmiński, Mariusz Godlewski, Katarzyna Hołysz, Szymon Komasa, Łukasz Konieczny, Urszula Kryger, Stanisław Kufluk, Barbara Kinga Majewska, Edyta Piasecka, Tomasz Rak, Jadwiga Rappe, Agnieszka Rehlis, Iwona Socha, Katarzyna Trylnik, Ewa Vesin, Joanna Woś, Adam Zdunikowski, Agata Zubel. W ramach swojej praktyki dyrygenckiej przygotowywał także orkiestry do koncertów takich artystów jak: Andrea Bocelli, Jose Carreras, Montserrat Caballe, Placido Domingo.

Sporą część repertuaru Adama Banaszaka stanowią operetki. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu, gdzie w latach 2013 – 2015 był kierownikiem muzycznym, dyrygował spektaklami Orfeusza w piekle J. Offenbacha, Księżniczki czardasza I. Kálmána, Zemsty nietoperza J. Straussa. Tu także asystował José Marii Florêncio przy wznowieniu Barona cygańskiego J. Straussa oraz przygotował cykl koncertów "Operetkowa lista przebojów", który był transmitowany przez radio i wydany na płycie CD. Poprowadził szereg spektakli Zemsty nietoperza w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Pokłosiem jego zainteresowania operetką są także doświadczenia w dziedzinie musicalu. Dyrygent w Białymstoku poprowadził kilkanaście spektakli Skrzypka na dachu J. Bocka. We Wrocławiu asystował przy premierze Kandyda L. Bernsteina, w Poznaniu zaś dyrygował premierą Hello, Dolly! J. Hermana, wznowieniem My Fair Lady F. Loewego oraz spektaklami Kiss me, Kate C. Portera, Jekyll & Hyde F. Wildhorna. W dziedzinie baletu prowadził w Operze Wrocławskiej próby orkiestry do Dziadka do orzechów P. Czajkowskiego, Romea i Julii S. Prokofiewa oraz Wieczoru polskiego, na który złożyły się kompozycje F. Chopina i W. Kilara.

Osobnym nurtem zainteresowań dyrygenta jest muzyka współczesna. W 2015 roku sprawował kierownictwo muzyczne nad entuzjastycznie przyjętym przez krytykę, światowym prawykonaniem opery Czarodziejska góra P. Mykietyna. Występował na festiwalach Warszawska Jesień  i Sacrum Profanum w Krakowie. Regularnie współpracował z Festiwalen Nostalgia oraz Malta Festival Poznań. W Operze Wrocławskiej uczestniczył w przygotowaniach do transmitowanej przez TVP Kultura inscenizacji Via Crucis P. Łukaszewskiego.

Podczas studiów założył i prowadził Orkiestrę l'Autunno, z którą zaprezentował Księżycowego Pierrota A. Schoenberga, Historię żołnierza I. Strawińskiego, a także polskie prawykonania i liczne wykonania utworów A. Pärta, T. Mansuriana, L. Nono, W. Rihma, B. Furrera. Z zespołem podejmował się wykonań muzyki filmowej i rozrywkowej (m.in. nagrania utworów J. A. P. Kaczmarka, współpraca z L. Możdżerem, S. Tankianem) oraz granej na żywo do filmów (film Orkiestra Z. Rybczyńskiego, filmy animowane T. Usheva). W ramach Polskiej Prezydencji w UE (2011) orkiestra pod jego batutą dała galowe koncerty w Brukseli i Berlinie. Z zespołem zdobył także liczne nagrody na forum ogólnopolskim (Nagroda TVP – Dolina Kreatywna, Nagroda Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta –Nowe Sytuacje). Z Orkiestrą l'Autunno zaprojektował także i poprowadził trzy edycje Festiwalu Polskie Camino de Santiago, którego koncerty odbywały się w miejscach dawnego traktu pątniczego.

Jego repertuar dopełniają spektakle operowe dla dzieci. W tej dziedzinie dyrygent poprowadził we Wrocławiu premiery Pchły Szachrajki M. Małeckiego, Najdzielniejszego z rycerzy K. Pendereckiego, w Poznaniu zaś opery Myszki i wojna D. Chesky'ego. W Operze Wrocławskiej prowadzi ponadto spektakle Sida – węża, który chciał śpiewać M. Foxa. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu dyrygował bajką baletową Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków B. Pawłowskiego.

Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Opolu, Płocku, Toruniu, Szczecinie, Wałbrzychu. Z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrywał kompozycje K. Kurpińskiego, zaś z Polską Orkiestrą Radiową utwory J. Młodziejowskiego. W najbliższych miesiącach zadebiutuje w Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Poznańskiej oraz z Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Jego koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (m.in.: TVP Kultura, Drugi Program Telewizji Polskiej, TVP Polonia, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin-Brandenburg). W 2018 z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie nagrał płytę CD z zespołem Radiostatik.

W sezonie 2010/2011 jako dramaturg pracował w Teatrze Nowym w Poznaniu. Jako popularyzator kultury publikuje liczne teksty, prowadził również audycje telewizyjne i radiowe poświęcone tematyce muzyki operowej i klasycznej. Wielokrotnie pisał także wprowadzenia do programów operowych i koncertów filharmonicznych.

aktualizacja: 2018 (ac)

Strona internetowa artysty: www.adambanaszak.pl