Polmic - FB

kompozytorzy (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Walter Buczyński,

kompozytor i pianista; ur. 17 grudnia 1933, Toronto (Kanada). Urodził się w rodzinie polskiej. Lekcje gry na fortepianie pobierał u Earle Moss, a teorii i kompozycji u prof.Godfrey Ridout w University of Toronto. W roku 1954 zdobył pierwszą nagrodę w konkursie kompozytorskim CAPAC’s za Piano Trio. W roku 1955 debiutował jako solista z Toronto Symphony Orchestra wykonując Koncert Fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina. Lekcje kompozycji kontynuował u Darius Milhaud w Aspen oraz u Nadii Boulanger w Paryżu (1960). W Warszawie kontynuował studia pianistyczne w latach 1959-61 w klasie prof. Zbigniewa Drzewieckiego jako stypendysta polskiego rządu. W 1960 roku jako pianista reprezentował Kanadę w VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W latach 1962-69 Buczyński prowadził klasę fortepianu i teorii w Royal Conservatory of Toronto,  a od roku 1970 jest profesorem na Wydziale Teorii i Kompozycji, Faculty of Music, University of Toronto.

W latach 1974-75 pełnił funkcję prezesa Związku Kompozytorów Kanadyjskich.

Przez wiele lat dzielił swoje zainteresowania pomiędzy fortepianem i kompozycją. Jako pianista wirtuoz dokonał wielu nagrań utworów Fryderyka Chopina, utworów własnych, jak również innych kompozytorów kanadyjskich. Od roku 1975 całą swoją uwagę i zainteresowania skierował na kompozycję. Powstała wtedy suita na fortepian Zeroing In, składająca się z 27 części stanowiąc w całości utwór 27 minutowy. Powstała również w tym okresie opera kameralna Book of the Living. Są one prowokacyjne, pełne satyrycznego podejścia do teatralnych aspektów współczesnych technik kompozytorskich. Od roku 1975 napisał wiele  utworów kameralnych, jak również serię utworów zatytułowanych Lyric for..., utwory na instrument solowy i orkiestrę, poczynając od Lyric I na fortepian i orkiestrę a kończąc na Lyric V na obój i orkiestrę smyczkowa.

Buczyński wykonuje wiele recitali fortepianowych, często włączając swoje kompozycje takie, jak 24 Preludes for Piano (The August Collection) i (z udziałem Lorna MacDonald sopran) suitę pieśni Part of Seven. Premierowych wykonań tych utworów dokonała Manitoba Chamber Orchestra (Lyric VXI for strings) i pianista Greg Oh.

Utwory Buczyńskiego były wykonywane również w Polsce i w byłej Czechosłowacji. W 1999 roku pianista Antonin Kubálek dokonał nagrania The August Collection (Polkas, Etudes and Preludes, CBC Musica Viva 1059). W swoim repertuarze posiadają je najlepsze kanadyjskie orkiestry takie, jak Toronto Symphony, Montréal Symphony, CBC Vancouver Orchestra, Hamilton Philharmonic and Manitoba Chamber Orchestra. Utwory kameralne wykonywali Purcell String Quartet, Lyric Arts Trio, Canadian Brass & York Winds oraz tacy solisci, jak Antonin Kubalek, Mark Dubois, Victor Danchenko, Vladimir Orloff, Robert Aitken i William Aide.

Walter Buczyński przeszedł na emeryturę z funkcji profesora kompozycji University of Toronto w 1999 roku.

Jego 70 urodziny były celebrowane przez całe środowisko muzyczne Kanady. Odbyło się wtedy również wiele koncertów prezentujących jego artystyczny dorobek.

Jako profesor University of Toronto Walter Buczyński wykształcił wielu znakomitych - cieszących się obecnie dużym uznaniem nie tylko w Kanadzie - kompozytorów. Wśród nich jest dwóch mających polskie pochodzenie Henry Kucharzyk i Gary Kulesha.

W roku 1976 Walter Buczyński otrzymał wysokie odznaczenie „Order Queen Elizabeth”.

Dnia 17 grudnia 2008 roku w Konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej w Toronto, w dniu swoich 75 urodzin otrzymał srebrny medal „Gloria Artis”.

twórczość

W jego życiu jest wiele epizodów związanych z polską kulturą. W latach pięćdziesiątych, jako bardzo młody wirtuoz był głównym polonijnym pianistą, biorąc udział w wielu koncertach z okazji polskich świąt 3 maja czy 11 listopada. W 1950 roku występował w najbardziej prestiżowej sali koncertowej w Toronto Massey Hall wraz z Janem Kiepurą, akompaniując mu na fortepianie. Artysta wspomina, że mając wtedy 17 lat nie bardzo zdawał sobie sprawę z wielkości i popularności naszego tenora. W roku 1957 Walter Buczyński był solistą w tej samej sali w Koncercie fortepianowym f-moll Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Toronto Symphony Orchestra pod dyrekcją polskiego dyrygenta Henryka Rzepusa. Za najbardziej polski utwór ze wszystkich swoich kompozycji artysta uważa Fantasy on themes of the Past na akordeon i orkiestrę smyczkową, który napisał w 1980 roku na zamówienie dyrygenta Pro Art Orchestra, Victora Di Bello, oraz najsłynniejszego kanadyjskiego akordeonisty wirtuoza, Joseph’a Macerollo. Utwór składa się z pięciu części, a pierwsza z nich jest zatytułowana Old Polish Folk Songs, w której  są zacytowane dwie melodie ludowe: Pije Kuba do Jakuba i Pytała się pani. Walter Buczyński twierdzi, że jak był małym chłopcem, to jego mama często śpiewała mu w domu właśnie te dwie piosenki. Victor di Bello włoski dyrygent urodzony w Kanadzie, często wykonywał Fantasy on themes of the Past w koncertach umuzykalniających dla młodzieży szkół średnich i podstawowych w Ontario. Utwór jest łatwy i przyjemny w odbiorze i był w stanie skupić uwagę młodzieży podczas tych koncertów. Buczyński ten 19 minutowy utwór napisał w ciągu 3 dni. - "To było bardzo proste dla mnie zadanie. Ja uczyłem w tym czasie moich studentów jak się to robi. Jest to tzw. utwór popularny, rozrywkowy. Napisałem tylko dwa takie utwory w moim życiu. Ja nie komponuje muzyki popularno-rozrywkowej”. Fantasy on themes of the Past wykonała 12 maja 2007 roku w Sali Living Arts Centre w Mississauga Toronto Celebrity Symphony Orchestra pod dyrekcją Andrzeja Rozbickiego.

(Andrzej Rozbicki - marzec 2009)

kompozycje

Trio Opus 4 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1954)
Three works for voice and piano (1954-55-66)
Elegy for Violin and Piano “In Memoriam Kathleen Parlow” (1963)
Six Miniatures for String Quartet (1963)
Aria and Toccata na fortepian (1963)
Beztitula na fortepian i orkiestrę (1964)
Four Arabesques and Dance na flet i orkiestrę smyczkową (1964)
Three Thoughts for Orchestra (1964)
Triptych for Orchestra (1964)
Amorphus na fortepian (1964)
Suite pour le piano “One, Two, Three” (1964)
4 learning pieces na orkiestrę smyczkową (1964-5)
Mr. Rhinoceros and His Musicians opera dziecięca (1965)
Ten Piano Pieces for Children (1965)
Eight Epigrams for Young Pianists (1965-67-69)
Four Corners of Gregory na gitarę (1966)
Do Re Mi opera dziecięca na sopran, tenor, baryton, 2 aktorów i zespół instrumentalny (1967)
Miłość / Love (J. Beecroft) na sopran, flet i fortepian (1967)
Trio/67 na mandolinę, klarnet i wiolonczelę (1967)
Sonata for piano “Dzięki” (1967)
Divertimento for Four Solo Instruments (skrzypce, wiolonczela, klarnet, fagot) (1968)
Four Movements na fortepian i orkiestrę smyczkową (1969)
Seven Miniatures for Orchestra (1970)
A Work for Dance na klarnet, perkusję i orkiestrę smyczkową (1970)
Burlesque na fortepian, narratora i taśmę (1970)
Three Piano Pieces na fortepian, narratora i taśmę (1970)
Zeroing In No. 2 “Distractions and Then” na orkiestrę (1971)
Zeroing In na fortepian (1971)
From the Buczynski Book of the Living opera kameralna na sopran, tenor, klarnet i fortepian (1972)
Zeroing In No. 4 “Innards and Outards” na sopran, fortepian i orkiestrę (1972)
Zeroing In No. 5 “Dictionary of Mannerisms” na fortepian (1972)
Three against Many na flet, klarnet, fagot i orkiestrę (1973)
Zeroing In No. 3 na kwartet smyczkowy i orkiestrę (1973)
Twenty-Seven Pieces for a Twenty-Seven Minute Show na fortepian (1973)
Quartet /74 na flet, klarnet, wiolonczelę i klawesyn (1974)
Sextet na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i 2 perkusistów (1974)
Trio/74 na harfę, klarnet basowy i kontrabas (1974)
Two Pieces for Woodwind Quintet (1975)
Ars Romantica na orkiestrę kameralną (1976)
Lyric for Piano and Orchestra (1976)
Rhapsody na 2 rogi i orkiestrę smyczkową (1976)
Three Serenades na orkiestrę (1976)
Legends for String Orchestra (1976)
Olympics ‘76 na kwintet dęty blaszany (1976)
3 Serenades for chamber ensemble (1976)
The Tales of Nanabozho (D. Reid) na kwintet dęty drewniany i narratora (1976)
Mass with Outside Prayers na chór mieszany i kwintet dęty (1976)
Psalm 51 na sopran, alt, tenor, bas, orkiestrę smyczkową, organy i perkusję (1977)
The First Symphony (1977)
Missa brevis na chór mieszany, kwartet smyczkowy i kwintet dęty blaszany (1977)
Sonate Belsize na akordeon solo (1977)
Zeroing In - Zeroing Out na fortepian i taśmę (1977)
Naked at the Opera opera kameralna (Tom Hendry) na 2 soprany, 3 tenory, baryton, bas, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (1978)
Capricorn Suite na gitarę (1978)
Monogram na fortepian (1978)
Concerto na fortepian i orkiestrę (1979)
Sonata na skrzypce i fortepian (1979)
Concerto na wiolonczelę i orkiestrę (1980)
Resurrection II na baryton, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (1980)
Prayer and Dance na klarnet, kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową (1982)
... Winds... na flet, wiolonczelę, celestę, klawesyn i perkusję (1982)
Sonata na wiolonczelę i fortepian (1982)
Cradle Song, Vocalise and Elegy (Blake, Donne) na baryton, skrzypce i fortepian (1983)
Sonata na skrzypce i wiolonczelę (1983)
A Song Cycle: Songs of War na tenor, baryton i fortepian (1983)
Three Choral Pieces na chór mieszany (1983)
Fantasy on Themes From the Past na akordeon i orkiestrę smyczkową (1984)
Piano Quintet na fortepian i kwartet smyczkowy (1984)
Lyric II na fortepian (1984)
Divertissement No.1 na zespół gitarowy (1985)
Symphony No. 1 na orkiestrę (1986)
Gemini Quartet na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1986)
Divertissement No. 2 na harfę, akordeon i wibrafon (1987)
String Quartet No. 3 na sopran i kwartet smyczkowy (1987)
August Collection, 24 preludia na fortepian (1987)
Flowers and Bouquets na chór żeński (1987)
Lyric V na obój i orkiestrę smyczkową (1988)
Mosaics na fortepian (1988)
Remembrances of Latin Texts na chór chłopięcy i męski (1988)
Divertissement No. 3: Impressions and Memories na kwintet perkusyjny (1989)
July Notebook (Buczyński) na chór mieszany (1989)
Lyric VII na altówkę i orkiestrę (1991)
Piano Sonata No. 3 “Textures” (1991)