Polmic - FB

wykonawcy (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Barbara Buczek, kompozytorka, pianistka i pedagog; ur. 9 stycznia 1940, Kraków; zm. 17 stycznia 1993, Kraków. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła pod kierunkiem ojca. Po ukończeniu w 1959 Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie w latach 1959-65 kontynuowała naukę gry na fortepianie w klasie Ludwika Stefańskiego, a następnie – w latach 1969-74 – studiowała kompozycję u Bogusława Schaeffera w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. W 1984 uczestniczyła w Międzynarodowym Seminarium Kompozytorskim w Boswil. W 1990 obroniła pracę doktorską na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na podstawie pracy Spotkania współczesnej twórczości muzycznej ze sztukami plastycznymi jako problem filozofii kultury. Lata 1945-1990. Należała do stowarzyszenia artystycznego „Grupa Krakowska” oraz międzynarodowego stowarzyszenia „Frau und Musik”.
Była laureatką wielu nagród kompozytorskich, m.in. w 1970 uzyskała III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach za Dwie impresje na orkiestrę (1970), w 1982 – wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Niccolò Paganiniego w Rzymie za Koncert na skrzypce i orkiestrę (1979), w 1985 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wiedniu za II Kwartet smyczkowy „Transgressio” (1985).
Barbara Buczek wykładała fortepian, kontrapunkt i kompozycję w krakowskiej Akademii Muzycznej. Pisała artykuły na temat muzyki współczesnej.

kompozycje

Sonata breve per pianoforte (1968)
Mikrosonata na skrzypce solo (1968)
Studium nr 1 na flet (1968)
I Kwartet smyczkowy * (1968)
Wariacje na fortepian * (1968)
Kwintet na instrumenty dęte (1969)
Koncert wokalny na 12 głosów solowych (1969)
Studium na skrzypce solo (1970)
Metafonie na wielką orkiestrę (1970)
Utwór dla dwóch wykonawców na flet, fortepian i wiolonczelę (1970)
Dwie impresje na orkiestrę (1970)
Labirynt na wielką orkiestrę (1974)
Anekumena Koncert na 89 instrumentów * (1974)
Sekstet na flet, altówkę, wiolonczelę, sopran i dwa fortepiany (1974)
Assemblage na flet altowy i orkiestrę smyczkową * (1975)
Simplex na orkiestrę (1976)
Duodecet smyczkowy (1976)
Eidos I na skrzypce solo (1977)
Eidos II [wersja I] na tubę (1977)
Hipostaza kwintet na sopran, flet, wibrafon, wiolonczelę i saksofon (1978)
Eidos III na fagot solo (1979)
Koncert na skrzypce i orkiestrę * (1979)
Désunion na sopran i kontrabas (1982)
Eidos II [wersja II] na tubę i fortepian (1984)
Motet na instrumenty, recytatorów, baryton i taśmę (1984)
II Kwartet smyczkowy „Transgressio” * (1985)
Primus inter pares na róg i 6 instrumentów lub flet, saksofon sopranowy, klarnet basowy, skrzypce i kontrabas * (1985)
Koncert na wiolonczelę, chór i orkiestrę (1986)
Les sons ésotériques na flet, komputer i taśmę (1989)
Les accords ésotériques na fortepian (1991)
Eidos IV na fortepian (1991)
Intermezzo na fortepian * (1992)

literatura wybrana

Hodor Jadwiga O Barbarze - wspomnienie... wstęp do: Barbara Buczek "Utwory fortepianowe", Wyd. "Indyk", Kraków 1996
Hodor Jadwiga Maria Nieznana, ale nie zapomniana Barbara Buczkówna, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 5, s.12-14
Paja-Stach Jadwiga Buczek Barbara w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Zweite, neubearbeitete Ausgabe (Hg. Ludwig Finscher), Personenteil 3, Bärenreiter / Metzler, Kassel / Stuttgart 1999
Stępniewska Katarzyna Buczek Barbara w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. “ab suplement”, PWM, Kraków 1998