Polmic - FB

indeks osób (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Daniel Borowski,

śpiewak (bas); ur. 16 października 1977, Łódź. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Włodzimierza Zalewskiego oraz National Opera Studio w Londynie.

Wkrótce po ukończeniu studiów rozpoczął trwającą do dziś współpracę z wiodącymi teatrami operowymi Europy. W latach 1998-2001 występował w Staatsoper w Berlinie m.in. jako Komandor w Don Giovannim, Sarastro w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusza Mozarta, Banco w Makbecie Giuseppe Verdiego, Oroveso w Normie Vincenzo Belliniego. Podczas Schwetzingen Opera Festival w 1998 roku wykonał rolę Komandora w Don Giovannim w inscenizacji Achima Freyera; spektakl był transmitowany na żywo przez telewizję ARTE. Współpracował także z Alte Oper we Frankfurcie, gdzie wystąpił jako Colline w inscenizacji Cyganerii Giacomo Pucciniego; Glyndebourne Opera Festival, gdzie wystąpił w operze Simone Boccanegra Verdiego. Śpiewał także partię Wodnika w Rusałce Antonina Dworzaka w Holandii (transmisja radiowa) oraz dokonał nagrania rzadko wykonywanej opery Verdiego I Masnadieri w Londynie pod dyrekcją Edwarda Downesa. Występował także w Grand Théâtre de Geneve, Teatro San Carlo Neapolo, Teatro Carlo Felice w Genui (jako Basilio w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego), teatrach operowych w Nantes i Angers (jako Sarastro w Czarodziejskim flecie) oraz w Teatro Real w Madrycie i Teatro del Liceo w Barcelonie. W 2000 roku w Bazylei brał udział w Koncercie Galowym z Editą Gruberovą i Neilem Shicoffem.

Wystąpił także w partii Pustelnika w rzadko wykonywanym dziele Gaetano Donizettiego Pia de Tolomei (La Fenice w Wenecji) oraz zadebiutował jako Pierwszy Nazarejczyk w Salome Ryszarda Straussa w Teatro alla Scala w entuzjastycznie przyjętej produkcji Luca Bondy’ego, pod batutą Daniela Hardinga (2007). Wystąpił także jako Trulove w Żywocie rozpustnika Igora Strawińskiego w Santa Cecilia w Rzymie i Timur w Turandot Giacomo Pucciniego w Operze w Montpellier, jako Gualtiero Valton w Purytanach Belliniego w Nederlandse Opera w Amsterdamie i Archereios w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego w Palermo i Barcelonie. Brał udział w tournèe koncertowym z Sir Nevillem Marinerem i Orkiestrą St. Martin in the Fields, wykonując partię solową w Requiem Mozarta. Koncert, w czasie którego wykonano Stabat Mater Rossiniego z udziałem Borowskiego, transmitowany był przez włoską telewizję RAI. To samo dzieło nagrał dla wytwórni Harmonia Mundi pod dyrekcją Marcusa Creeda i z towarzyszeniem Akademie für Alte Musik. Artysta wystąpił również w roli Don Fernando w koncertowym wykonaniu Fidelia Ludwiga van Beethovena w londyńskim Barbican Center z Sir Colinem Davisem i London Symphony (2007). Partię tę wykonał także z Michaelem Tilson-Thomasem i San Francisco Symphony. W roku 2008 wystąpił w Spoleto (Włochy) na Festiwalu Due mondi, gdzie wykonał Pieśni i tańce śmierci Modesta Musorgskiego i prolog Nikitycza z opery Borys Godunow tego samego kompozytora.

Po spektakularnym debiucie w Nowym Jorku został wybrany Artystą Roku New York City Opera (2001). W teatrze tym zaśpiewał m.in. partię Banco w Makbecie Verdiego, Colline w Cyganerii Pucciniego, Komandora w Don Giovannim Mozarta oraz Raimonda w inscenizacji Łucji z Lammermooru Gaetano Donizettiego (2003). W Stanach Zjednoczonych występował także jako Daland w Latającym Holendrze Ryszarda Wagnera w ramach Spoleto Festival (2002), jako Sparafucile w Rigoletto Verdiego w Boston Lyric Opera, Sarastro w Czarodziejskim flecie Mozarta w San Diego Opera i Michigan Opera w Detroit. Śpiewał partię Don Ferrando w Trubadurze Verdiego w Houston Grand Opera, Fiesco w Simone Boccanegra Verdiego w Santa Fe Opera oraz Oroveso w Normie Belliniego w Opéra de Montréal. Występował także w Chicago Symphony Hall. Do nieustannie poszerzanego repertuaru operowego artysta dodał ostatnio partię tytułową w Mefistofelesie Arrigo Boito, którą zaśpiewał w Operze Krakowskiej.

Współpracował i nagrywał z wieloma orkiestrami europejskimi i amerykańskimi w repertuarze oratoryjno - symfonicznym dla takich wytwórni jak Philips Classics czy Harmonia Mundi, m.in. z London Symphony Orchestra, Orchestra of St. Martin's in the Fields, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Torino, Tokyo Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Accademia di Santa Cecilia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, San Francisco Symphony. Artysta koncertował w ważnych salach europejskich, takich jak Royal Albert Hall, filharmonie w Monachium, Dreźnie, Hannoverze, Dusseldorfie, Madrycie, Warszawie. Występował pod batutą tak wybitnych dyrygentów jak, m.in. Sir Edward Downes, Daniel Barenboim, Fabio Luisi, Daniel Harding, Sir Neville Marriner, Sir Colin Davis, Jeffrey Tate, Michael Tilson-Thomas, Mark Elder, Marc Minkowski, Sir Richard Bonynge, Roberto Abbado, Pierre Boulez, Michael Plasson, Rafael Frühbeck de Burgos, Gianandrea Noseda, Daniele Gatti, Jose Maria Florencio, Jacek Kaspszyk, Andriy Yurkevych.

Polskiej publiczności Daniel Borowski znany jest przede wszystkim z występów w warszawskim Teatrze Wielkim (m.in. w roli Don Basilio w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Sparafucile w Rigoletto Verdiego, Ramfisa w Aidzie, Timura w Turandot Pucciniego) oraz z udziału w festiwalach muzycznych (m.in. Wratislawia Cantans, Kolory Polski, Viva il canto). W lipcu 2009 roku wziął udział w koncercie festiwalu „Kolory Polski” w zabytkowej bazylice w Sulejowie. We wrześniu 2009 roku zaprezentował się publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w koncercie z okazji XX-lecia powołania rządu Tadeusza Mazowieckiego. Wraz z Polską Orkiestrą Radiową wziął również udział w koncertowym wykonaniu opery Flis Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Łukasza Borowicza podczas inauguracji sezonu koncertowego 2009/10 (transmisja i nagranie płyty). W październiku 2009 roku śpiewał w Operze Bałtyckiej w Gdańsku podczas koncertu pod dyrekcją Josè Maria Florêncio z okazji inauguracji sezonu 2009/10 i od tego czasu stale współpracuje z tą sceną operową. Wspólnie z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza wziął udział w nagraniu opery Przygody króla Artura Grażyny Bacewicz.

Artysta jest laureatem I nagrody w kategorii głosów męskich na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki (1995) oraz John Christie Award przyznawanej przez Glyndebourne Festival.

aktualizacja: marzec 2016 (ac)

Strona internetowa artysty: www.borowskibass.com

dyskografia

Dobrzyński F. I., Monbar - EDA Records ()
Bacewicz G., Przygoda Króla Artura - EDA Records ()
Verdi G., Jerusalem - Philips Classics, 462 613-2 (2000)
Beethoven L. van, Smphony no. 9 - Real Sound, RS051-0070 (2001)
Verdi G., Simon Boccanegra - NVC Arts 3984-23025-2 (2004)
Donizetti G., Pia de' Tolomei - Dynamic, DV33488 (2005)
Beethoven L. van, Fidelio - LSO Live, LSO0593 (2006)
Rossini G., Stabat Mater - Harmonia Mundi, HMA1951693 (2008)
Beethoven L. van, Symphony No. 9, Op. 125, "Choral" / Missa Solemnis (excerpts) - Phoenix 107 (2008)
Laks S., L'Hirondelle inattendue / Rathaus K., Le Lion amoureux - Eda Records, EDA 35 (2011)
Bellini V., I Puritani - Opus Arte, OA1091D (2012)