Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 i 14.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego z okazji dnia dziecka w wykonaniu Kwintetu dętego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zabrzmi Piotruś i wilk – najpopularniejsze dzieło Siergieja Prokofiewa, a zarazem najbardziej znany utwór pisany dla dzieci z dydaktyczną intencją.

Bohaterem muzycznej baśni jest chłopczyk Piotrek, któremu udaje się samodzielnie schwytać wilka (wbrew przestrogom zrzędliwego dziadka) i w radosnej paradzie powieść go do ZOO. Dzieło, powstałe w 1936 roku, nadal cieszy swym wdziękiem, dowcipem, melodyczną urodą i przemyca element poznawczy – pomysłową prezentację młodym słuchaczom poszczególnych instrumentów (oraz „motywów przewodnich”), odpowiadających bohaterom opowieści. W oryginalnej partyturze flet przypisany jest ptakowi, obój – kaczce, klarnet – kotu, fagot – dziadkowi, brzmienie grupy rogów towarzyszy występom wilka, a smyczków – Piotrusia. Grupa myśliwych, którzy pragną upolować wilka ilustrowana jest brzmieniami perkusyjnymi.

Podczas czerwcowego koncertu dedykowanego zwłaszcza młodym słuchaczom w rolę narratora wcieli się popularny aktor filmowy, telewizyjny, teatralny i dubbingowy, realizator telewizyjny oraz prezes Związku Artystów Scen Polskich, Paweł Królikowski.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/piotrus-i-wilk-koncert-z-okazji-dnia-dziecka/ 


Podczas najbliższych koncertów oratoryjnych, jakie odbędą się w gmachu przy Zwierzynieckiej w piątek 31 maja o godz. 19.30 i w sobotę 1 czerwca 2019 o godz. 18.00, Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Stefanos Tsialis. W programie koncertów znajdą się kompozycje autorstwa Moniuszki, Poulencka i Honeggera.

Stefanos Tsialis od pięciu lat jest dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry w Atenach. Syn Greka i Dunki, władający aż ośmioma językami, dyrygował do tej pory ponad 80 zespołami w Europie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Afryce Płd., w tym także Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z którą miał już okazję pracować w 2007 roku. Dzięki wieloletniej współpracy z kompozytorem Mikisem Theodorakisem, uznawany jest obecnie za jednego z wiodących w świecie interpretatorów muzyki swego rodaka. W interpretacji artysty usłyszymy uwerturę do opery Paria Stanisława Moniuszki (wykonanie to wpisuje się w obchody dwustulecia urodzin kompozytora), a ponadto Glorię Francisa Poulenca i III Symfonię Liturgiczną Arthura Honeggera.

Więcej informacji na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/


Muzyczne opowieści, warsztaty, koncerty i spektakle to propozycja Orkiestry Sinfonia Varsovia na rodzinne spędzenie czasu w siedzibie instytucji przy ulicy Grochowskiej 272. Trzy dni czerwca (1–2 i 9.06) wypełnione będą artystycznym programem dostosowanym do możliwości percepcyjnych tak najmłodszych dzieci (0–3), jak i nieco starszych (5+). Dźwiękowe podróże po świecie, podwieczorek z Moniuszką i historia o Królu Midasie to wydarzenia, przy których nie sposób się nudzić!

W Dzień Dziecka na Grochowskiej (1.06 od g. 10:00) przestrzenie Orkiestry przeobrażą się w odległe krainy. Sala Prób stanie się Afryką i Australią, w której rozbrzmiewać będą minikoncerty dla najmłodszych słuchaczy (0–6). Trio Wielbłądy zagra na egzotycznych instrumentach takich, jak: balafon, kora, didgeridoo i djembe. W Budynku Głównym – Azji – przygotowano warsztaty z gestów, pokaz tańca indyjskiego, a także spektakle Małego Teatru Ilustracji (3+). Polana przy Budynku Głównym przemieni się w Amerykę Północną z wieloma atrakcjami: malowaniem twarzy, fotobudką i stoiskiem księgarskim. Na głodnych i spragnionych przy Pawilonie Koncertowym będzie czekała kawiarenka z chłodnymi napojami i lodami, czyli Europa i Antarktyda. Na wycieczkę po terenie Orkiestry Sinfonia Varsovia zabierze małych i dużych obieżyświatów kolejka elektryczna. Tego dnia ostatnim przystankiem podróży będzie Letni Koncert na Grochowskiej w Pawilonie Koncertowym. Dźwiękowa opowieść Kwiat wiśni (1.06 g. 16:00) przeniesie słuchaczy do Japonii. W muzycznym spektaklu oprócz Księżniczki Muzalindy wezmą udział muzycy, którzy zaprezentują brzmienie fortepianu, perkusji i fletu shakuhachi.

Niedzielny Podwieczorek u Pana Moniuszki (2.06 g. 16:00) to wydarzanie dedykowane całym rodzinom. W koncercie z narracją wezmą wystąpią śpiewacy i chór dziecięcy Animato. Program nie tylko będzie zawierał utwory Moniuszki, ale także stanie się wciągającą fabułą o życiu polskiego kompozytora.

Obchody Tygodnia Dziecka w Sinfonii Varsovii zakończy niedzielny Poranek na Grochowskiej, czyli Król Midas w rękach bogów (9.06 g. 11:00). Śpiewana opowieść skierowana do dzieci w wieku 5–9 lat i całych rodzin przeniesie do świata bogów greckich. Podczas spektaklu wystąpią śpiewacy i instrumentaliści. Oprócz solistów i fortepianu zabrzmi równie złoty jak szaty króla – puzon. Trzydniowe atrakcje w Sinfonii Varsovii są częścią warszawskiego Tygodnia Dziecka. W stolicy zaplanowano ponad 150 wydarzeń adresowanych do najmłodszych mieszkańców miasta. W 12 dzielnicach, od 27 maja do 9 czerwca odbędą się warsztaty, spektakle, koncerty, gry i zabawy.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org, a także na stronie www.tydziendziecka.waw.pl.


2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/


IV Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim. Na Słuchaczy czeka 11 koncertów – głównie recitali organowych – w 3 miastach. Festiwal odbędzie się w dniach 2 czerwca – 12 lipca 2019 roku.

Oprócz koncertów kameralnych i recitali organowych, przygotowane będą spotkania z muzykami w cyklu „Muzyczne Foyer” oraz dwa spacery historyczne śladami rodziny Schlagów. Urozmaicenie Festiwalu wynika ze 150. rocznicy założenia firmy Schlag&Söhne, przypadającej w 2019 roku. Wszystkie koncerty wykonywane będą w kościołach wyposażonych w organy tej firmy, aby ukazać różnorodność stylistyczną instrumentów budowanych przez dawną świdnicką wytwórnię. Podczas koncertów Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka klasyczna i sakralna różnych epok z akcentem na XIX, XX i XXI wiek. Obraz gry organisty będzie transmitowany na ekran znajdujący się na dole, dzięki czemu Słuchacze zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Polska muzyka współczesna i jazzowa, skomponowana specjalnie na Festiwal przez Piotra Damasiewicza i Macieja Batora, zabrzmi 21 czerwca 2019 o godz. 18:30 w Kościele Pokoju pw. św. Trójcy w Świdnicy. Będą to utwory na trąbkę i symfoniczne organy w wykonaniu obu muzyków.

Udział we wszystkich wydarzeniach będzie bezpłatny.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ oraz na https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 


2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w katowickiej Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!”.

„Gwiazdeczki z Karłowicza” lub „Dzieci dla dzieci” – tak mogłyby brzmieć tytuły kolejnego koncertu z cyklu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!”. Zagrają w nim i zaśpiewają uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, którzy na estradzie zapewne czuć się będą „jak w domu”, bo przecież koncert odbędzie się w ich szkole. A dlaczego można ich nazwać gwiazdeczkami? Odpowiedź na to pytanie i wiele innych stanie się jasna dla wszystkich, którzy postanowią przyjść w niedzielne popołudnie do słynnego „Karłowicza”.

Czy dwa klarnety mogą zagrać równocześnie w rytmie tanga? Dlaczego fagot jest taki duży i wydaje takie niezwykłe i trochę dziwne dźwięki? Co ma wspólnego Jan Sebastian Bach z rockiem? Czy łatwiej występować jako solista, czy koncertować w zespole? Muzyka popłynie w rytmach poloneza, menueta, tanga i bolera. A na słuchaczy czeka wiele atrakcji i nie tylko muzycznych przyjemności. Będą jak zawsze kolorowanki dla najmłodszych i wiele ciekawych opowieści o muzyce i instrumentach, a przede wszystkim okazja do świetnej muzycznej zabawy.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 26.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.silesia.art.pl/aktualnosci/koncerty/413_mamo-tato-chodzmy-na-koncert-gwiazdeczki-z-karlowicza 


Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki zaprasza na czerwcową odsłonę koncertów kameralnych w Pałacu Szustra w Warszawie (ul. Morskie Oko 2). Pomiędzy 2-19 czerwca 2019 roku odbędzie się łącznie 7 koncertów.

W niedzielę 2 czerwca o godz. 12.00 Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) oraz Michał Janicki (baryton) z towarzyszeniem Emiliana Madeya (fortepian) zaprezentują pieśni Stanisława Moniuszi w obcych językach. Tydzień później utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Johannesa Brahmsa oraz Artura Malawskiego wykonają: Yuki Hayami, Akane Matsuda, Kana Matsushima, Yuzuko Miyairi i Yuka Mohri. Podczas wieczornego koncertu z cyklu "Oddźwięku" wystąpi natomiast Royal String Quartet, a w programie znajdą się kompozycje kameralne Thomasa Gerwina, Andreasa Staffla, Piotra Domagały oraz Pawła Szymańskiego.

16 czerwca o godz. 12.00 odbędzie się recital klawesynowy Pawła Łopuszańskiego w hołdzie Wandzie Landowskiej w okazji 140. rocznicy urodzin i 60. rocznicy śmierci. Dzień wcześniej zaprezentują się uczniowie ognisk muzycznych WTM: pianiści Anna Macrae i Michal Szołucha. Spotkanie dla dzieci i rodziców wprowadzające w świat instrumentów i muzyki klasycznej z cyklu "Mała Akademia Muzyki" odbędzie się 8 czerwca o godz. 12.00. Czerwcową serię koncertów zamknie "Salon Jazzowy" – 19 czerwca wystąpi zespół Warsaw Dixielanders w hołdzie Louisowi Armstrongowi.

Bilety do nabycia w sekretariacie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (ul. Morskie Oko 2), tel. 22 849 68 56, 22 849 56 51/52 w godz. 10.00-15.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Więcej informacji na stroniehttp://www.wtm.org.pl


2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będzie miał miejsce koncert familijny „Podwieczorek u Pana Moniuszki” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie „Podwieczorek u Pana Moniuszki” 2 czerwca wezmą Justyna Stępień-Grozdew (sopran), Rafał Grozdew (tenor), Tomasz Pawłowski (fortepian) oraz Chór dziecięcy Animato pod dyrekcją Olivii Kaczyńskiej. Zgodnie z programem koncertu muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki. Koncert poprowadzi Malina Sarnowska.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


2 czerwca 2019 roku o godz. 10.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza na dziedziniec Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego na muzyczne świętowanie Dnia Dziecka.

W szacownych uczelnianych murach spotkamy się z utworami Stanisława Moniuszki, patrona roku 2019 i Johanna Straussa. Ale to nie wszystko! W koncercie włoskiego mistrza Domenico Dragonettiego usłyszymy solistę, laureata konkursów Antka Trześniewskiego, który zagra na największych skrzypcach świata, czyli kontrabasie! Piosenki dla najmłodszych zaśpiewa zaś Krakowski Chór Dziecięcy prowadzony przez Mateusza Hrynkiewicza.

Poważne wnętrza Alma Mater staną się też tłem dla doskonałej zabawy. Jak zwykle przygotowano wiele muzycznych i słodkich niespodzianek. Bez obaw! Tym razem Sinfonietka rozpocznie się wcześniej, aby wszyscy mogli bez przeszkód zdążyć na Paradę Smoków.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


W dniach 2–30 czerwca 2019 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich BASSO. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter.

Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Główną część programu stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową, połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, orkiestra AUKSO) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej. Zabrzmi też muzyka polskich kompozytorów XX i XXI wieku: dwóch pokoleń twórców Góreckich, Tadeusza Bairda i Cezarego Duchnowskiego. Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach oraz szczegóły programowe – na stronie http://basso.warszawa.pl/ 


W niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 15.00 zabrzmi najnowszy utwór Pawła ŁukaszewskiegoMissa choralis na solistów, chór mieszany i orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Legnicy, podczas jubileuszowej edycji festiwalu chóralnego Legnica Cantat.

Paweł Łukaszewski (ur. 1968) posiada ogromny dorobek kompozytorski w obszarze muzyki chóralnej oraz wokalno-instrumentalnej. Materię muzyczną swoich dzieł kształtuje z rzadko spotykaną swobodą i naturalnością, ale także z ogromnym wyczuciem ekspresji. Jego kompozycje doceniane są i chętnie wykonywane w kraju i na świecie, w tym przez takie zespoły jak Kings Singers, BBC Singers czy Trinity College Choir. Obecnie pełni funkcję prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderka Chopina w Warszawie.

Missa choralis, skomponowana z okazji 50-lecia legnickiego festiwalu chóralnego Legnica Cantat, zostanie prawykonana podczas koncertu jubileuszowego w Kościele Ewangelickim Marii Panny. Partie solowe wykonają: Aleksandra Turalska (S), Ewelina Wojewoda (A), Sebastian Mach (T), Michał Pytlewski (B). Orkiestrę N-Harmonia i chór Narodowego Forum Muzyki poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny. Tego wieczoru zabrzmi także MisaTango – Misa a Buenos AiresMartina Palmeri, inspirowana tradycyjnym tangiem argentyńskim oraz tango nuevo Astora Piazzoli. Finał koncertu jubileuszowego stanowić będzie ceremonia ogłoszenia wyników oraz wręczenie nagród w tegorocznej edycji konkursu Legnica Cantat.

Zobacz: Wydarzenie FB


6 czerwca 2019 roku mija 90. rocznica urodzin Bogusława Schaeffera, niezwykłego kompozytora i dramaturga. Z tej okazji w niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert pod tytułem Schaeffer Muzyki Centrum.

Tytuł wydarzenia odnosi się do wieloletnich związków kompozytora z zespołem Muzyka Centrum, założonym w 1977 roku przez jego studenta, Marka Chołoniewskiego. Bogusław Schaeffer od samego początku istnienia formacji był jej ojcem duchowym, autorytetem, przyjacielem i członkiem. Wśród wykonawców filharmonicznego koncertu znajdą się współzałożyciele zespołu: Mariusz Pędziałek i Kazimierz Pyzik oraz Olga Szwajgier, Jan Pilch i Jan Cielecki, a także przyjęta do zespołu w 2015 roku Dominika Peszko oraz mocno związany z zespołem artysta wideo, Artur Lis.

Na program koncertu jubileuszowego składają się utwory z różnych okresów twórczości kompozytora, z zastosowaniem nietypowych nowatorskich rozwiązań formalnych, ekspresyjnych oraz elementów intermediów. Utwory te są ponadto ważną częścią repertuaru 42-letniej działalności Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum. Free Form I został prawykonany 13 stycznia 1978 roku w krakowskiej Galerii Krzysztofory, Bewegung powstał specjalnie dla zespołu Muzyka Centrum, zaś Proietto Simultaneo prawykonano na Festiwalu "Warszawska Jesień" w 1982 roku. Niespodzianką wieczoru będzie natomiast Akt twórczy, kompozycja w formie scenariusza, która wykonana zostanie po raz pierwszy przed publicznością.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8401-SCHAEFFER_MUZYKI_CENTRUM.html


3 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajny koncert z okazji jubileuszu 250. urodzin Józefa Elsnera.

Urodzony 1 czerwca 1769 roku kompozytor, dyrygent, pedagog i działacz kultury muzycznej reprezentuje w muzyce polskiej styl klasyczny okresu przedchopinowskiego, oparty na połączeniu stylu klasyków wiedeńskich z elementami polskiej muzyki ludowej. Ważne miejsce w twórczości Elsnera zajmuje muzyka religijna (ok. 130 utworów), a także różne gatunki muzyki operowej. Honorowe miejsce, które zajął w historii muzyki jako nauczyciel Chopina nie może jednak przesłaniać jego wkładu pracy i zasług dla rozwoju narodowej kultury muzycznej.

Podczas koncertu w Łazienkach Królewskich wystąpią skrzypek Sławomir Tomasik i pianista Robert Morawski. W programie znajdą się dzieła muzyki polskiej. Oprócz kompozycji Józefa Elsnera, wsłuchamy także utworów Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego. Koncert poprowadzi Maxymilian Bylicki, Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert możliwy jest na podstawie bezpłatnych zaproszeń, po uprzedniej rezerwacji pod adresem muzyka@imit.org.pl. Organizatorem koncertu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundacja Skrzypce im. Tadeusza Wrońskiego, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Więcej informacjihttp://imit.org.pl/programy/inne/2844


5 czerwca 2019 roku o godz.19.30 Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert w ramach cyklu „Środa Młodych” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, podczas którego zabrzmią utwory na akordeon, skrzypce i klarnet, w tym muzyka Andrzeja Tuchowskiego i Mikołaja Majkusiaka.

Utwory polskich twórców, a także kompozycje Francka Angelisa, Astora Piazzolli, Artema Nyzhnyka, Masayoshi Oishi, Richarda Galliana, Horace’a Silvera, Franka Churchila i Paula Jorge Ferreiry wykonają utalentowani studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Piotr Zarzyka to jeden z wyróżniających się akordeonistów młodego pokolenia. Pochodzi z Lublina, a obecnie rozwija swoje umiejętności w klasie prof. dr. hab. Joachima Pichury oraz adt. dr. Piotra Chołołowicza. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów akordeonowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, m.in. w Castelfidardo (Włochy), Wilnie (Litwa), Berlinie (Niemcy), Klingenthal (Niemcy), Innsbrucku (Austria), Gyor (Węgry), Belgradzie (Serbia), Pradze (Czechy). W roku akademickim 2018/2019 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. Jest również stypendystą Fundacji Polish Orphans Charity, Prezydenta Miasta Radomia, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, I Edycji Nagrody Muzycznej Radomskiego Stowarzyszenia Pokoleń w kategorii: Osoba indywidualna. W ramach swojego występu w koncercie Środa Młodych Piotr Zarzyka wystąpi w dwóch duetach – w pierwszej części koncertu z klarnecistą Kamilem Janasem, w drugiej ze skrzypkiem Wojciechem Barteczkiem. Oni również są utytułowanymi młodymi wykonawcami i wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej. Kamil Janas studiuje pod kierunkiem prof. Arkadiusza Adamskiego, a Wojciech Barteczek w klasie prof. Henryka Gembalskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie internetowej www.nospr.org.pl 


Wrocławskie artystki zapraszają na wyjątkowy wieczór z muzyką kameralną w Narodowym Focum Muzyki 6 czerwca 2019 roku o godz. 19:00. Na melomanów czeka program złożony wyłącznie z muzyki przeznaczonej na fagot i fortepian.

Katarzyna Zdybel-Nam i Katarzyna Kluczewska, instrumentalistki współpracujące ze sobą od lat, tym razem wykonają m.in. repertuar pochodzący z ich najnowszego albumu Romantic works, której wydawcą jest Orphée Classics. Zbliżający się koncert jest doskonałą okazją do zapoznania się z przekrojem twórczości, w której niebagatelną rolę odgrywa fagot. Instrument ten doskonale sprawdza się nie tylko w zespole orkiestrowym, lecz także w grze solowej i kameralnej.

Łatwością w pisaniu muzyki przeznaczonej na fagot bez wątpienia odznaczał się Antoine Dard – francuski kompozytor działający w okresie przejściowym między barokiem i klasycyzmem. Twórca ów był jednocześnie doskonałym wirtuozem, przez lata uznawanym za najlepszego fagocistę Królewskiej Akademii Muzycznej w Paryżu. Jego Sześć sonat na fagot na krótko po publikacji zyskało pozytywną opinię w paryskiej prasie, która ochoczo polecała je ówczesnym muzykom. Słynnym wirtuozem i kompozytorem swoich czasów był również Carl Jacobi – twórca Introdukcji i poloneza, pełnej wdzięku kompozycji przeznaczonej na fagot i fortepian. Camille Saint-Saëns, choć fagocistą nie był, w ostatnim roku swojego życia zdecydował się na napisanie sonaty dla każdego z instrumentów dętych drewnianych. Powstałe utwory dedykował słynnym wirtuozom. Sonatę na fagot podarował Léonowi Letellierowi – pierwszemu fagociście Opery Paryskiej. Fagociści doskonale odnajdują się w wykonywaniu nie tylko muzyki im przeznaczonej, lecz także transkrypcji dzieł komponowanych na inne instrumenty. Dowodem jest chociażby popularność Trzech romansów Roberta Schumanna, których oryginalna wersja napisana została dla oboistów. W programie koncertu nie zabraknie również współczesnej twórczości polskiej. Tego wieczoru zabrzmi Pięć miniatur autorstwa Gerarda Drozda – związanego z Gliwicami kompozytora, aranżera i gitarzysty.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Podczas trzeciego koncertu w ramach tegorocznego cyklu „SuperSam +1” 6 czerwca 2019 roku o godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) wystapią Alexander von Schlippenbach i Wacław Zimpel.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Alexander von Schlippenbach studiował na Staatliche Hochschule für Musik w Kolonii. Jest jednym z najważniejszych liderów zespołów free jazzowych w Europie, a muzyka, którą tworzy łączy w sobie elementy free i współczesnej klasyki. Jego gwałtowne solówki często tworzą pomost pomiędzy tymi elementami w jego kompozycjach. W 1966 roku Schlippenbach założył The Globe Unity Orchestra, a w latach 1964-67 był członkiem kwintetu Manfreda Schoofa. W drugiej połowie lat 80-ch XX wieku założył Berlin Contemporary Jazz Orchestra, w skład której weszli wybitni europejscy muzycy awangardowego jazzu.

Wacław Zimpel jest multiinstrumentalistą, kompozytorem i producentem. Inspiruje się zarówno jazzem, jak i elektroniką, minimalizmem i muzyką korzeni z różnych zakątków świata. W swojej muzyce nie tyle zaciera, co kompletnie niszczy granice, aby stworzyć zupełnie nowy muzyczny język. W 2014 roku otrzymał nominację do Paszportu Polityki.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://supersam.mozg.pl 


6 czerwca 2019 roku w Kolegium Rungego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki polskiej upamiętniający 100-lecie powstania Uniwersytetu Poznańskiego. W ramach koncertu nastąpi oficjalna inauguracja działalności Stowarzyszenia im. Józefa Madei oraz prawykonanie utworu na klarnet i altówkę Agaty Jareckiej.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o poznańskich twórcach oraz wykładowcach mających wpływ na rozwój Poznańskich Uniwersytetów. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe dzieła polskiej literatury muzycznej, w tym kompozycje – zasłużonego dla poznańskiego życia muzycznego – profesora Józefa Madei. Ponadto będzie można wysłuchać utworów takich kompozytorów jak m.in.: Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Jan Adam Maklakiewicz, Stanisław Moniuszko, Olga Hans oraz Kazimierz Sikorski.

Podczas koncertu wystąpią artyści związani z poznańskim środowiskiem muzycznym – w większości wykładowcy Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – Kamil Babka (altówka), Maria Bielewicz (wiolonczela), Piotr Kosarga (skrzypce), Paweł Kroczek (klarnet), Łukasz Krzemiński (obój), Hanna Lizinkiewicz (fortepian), Maria Mikołajczak (sopran), Maria Rutkowska (fortepian) oraz Aleksandra Rykowska (mezzosopran). Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert został objęty Patronatem Honorowym: Rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu dr hab. Haliny Lorkowskiej, prof. AM oraz Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu: prof. dr hab. Jana Pikula.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie FB


7 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miał miejsce koncert z okazji 20. rocznicy wizyty Jana Pawła II w Bydgoszczy.

Z postacią patrona Województwa Kujawsko-Pomorskiego, świętego Jana Pawła II, związane jest Święto tego województwa, obchodzone na pamiątkę wizyt Ojca Świętego w tym regionie. Oficjalnie papież dwukrotnie odwiedzał Kujawy i Pomorze: w 1991, gdy był we Włocławku (6 i 7 czerwca) oraz w 1999 – gdy gościł w Toruniu i Bydgoszczy (7 czerwca).

Program wieczoru z tej okazji wypełnią wyłącznie dzieła wybitnych polskich kompozytorów. Koncert otworzy muzyka filmowa Wojciecha Kilara, czyli Wokaliza do sławnego thrillera R. Polańskiego pt. Dziewiąte wrota, następnie zabrzmi piękne i kunsztowne dzieło na skrzypce Henryka Wieniawskiego – II Koncert d-moll. W obu utworach partie solowe zagra Mariusz Patyra. Kolejna pozycja to niezmiernie efektowne Trzy tańce na orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, poniekąd jego „sentymentalna podróż w przeszłość”. Zostały bowiem napisane na zamówienie Filharmonii w Rybniku, gdzie w tamtejszej Średniej Szkole Muzycznej kompozytor rozpoczynał edukację muzyczną. Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas „Warszawskiej Jesieni” i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Utwór, nazywany polskim Bolerem, długo budził kontrowersje i sprzeczne emocje, jednakże wciąż silnie przyciąga do sal koncertowych publiczność i to w każdym wieku. Całość poprowadzi dobrze znany bydgoskim melomanom Marek Pijarowski, szef dyrygent Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Szczegóły – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Santander Bank, Santander Fundacja, Polfund i Filharmonia Śląska połączyli siły, by powołać do życia specjalne przedsięwzięcie. Jest to unikatowe widowisko o walorach społeczno-artystycznych. W dniach 7–25 czerwca 2019 roku rozpocznie się pierwszy w Polsce cykl koncertów symfonicznych w ciemności pt. „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”.

W trakcie występów muzycy zagrają część repertuaru bez dyrygenta, nie widząc siebie nawzajem i polegając wyłącznie na słuchu. Celem wydarzeń jest zwiększenie wrażliwości społecznej na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku i przybliżenie ich sposobu odczuwania świata.

Koncert „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” rozpocznie utwór autorstwa niewidomego, hiszpańskiego kompozytora Joaquína Rodrigo, grany przez orkiestrę w całkowitej ciemności. W trakcie koncertu będzie można usłyszeć także dzieła innych wybitnych twórców, którzy zmagali się z problemami ze wzrokiem, jak Johann Sebastian Bach czy Georg Friedrich Händel.

W ramach cyklu odbędzie się 11 koncertów, zlokalizowanych w najważniejszych filharmoniach, teatrach i centrach kongresowych w całej Polsce. Wydarzenia uświetnią znakomici artyści, m.in. Waldemar Malicki, Carmen Giannattasio, Krzesimir Dębski, Anna Jurksztowicz, Ewa Uryga oraz zespół Vołosi. W programie cyklu znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara i Krzesimira Dębskiego.

Program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu


Pierwsza edycja Festiwalu poświęconego kulturze Kamionka – obszaru niegdyś przemysłowego, a dziś tętniącego życiem artystycznym, odbędzie się w dniach 8-15 czerwca 2019 w Warszawie.

Festiwal pozwoli uczestnikom poznać współczesność Kamionka, ludzi działających na rzecz społeczności lokalnych, ciekawych artystów i organizacje pozarządowe. Przyniesie także szereg atrakcyjnych wydarzeń kulturalnych z różnych dziedzin sztuki: koncerty muzyki klasycznej i współczesnej, spektakle, warsztaty, happeningi, spotkania, wizyty w pracowniach artystycznych, interesujące spacery, przejażdżkę rowerową z architektami, a także grę miejską. Wydarzenia Festiwalowe odbywać się będą zarówno w plenerze – na kamionkowskich ulicach, skwerach, czy w Parku Skaryszewskim, jak i w najciekawszych obiektach dzielnicy, m.in.: w Soho Factory, Kościele na Kamionku i Teatrze Powszechnym.

9 czerwcza w Parku Skaryszewskim zespół The New Warsaw Trio zapozna publiczność z muzyką z Francji, Argentyny i Polski. Tego samego dnia w Kościele na Kamionku odbęzie się koncert "Ars Moriendi" w wykonaniu Tria Bastarda oraz Chóru Grochów pod kierunkiem Mai Kłoskowskiej. 14 czerwca w Soho Factory wystąpi Atom String Quartet oraz soliści Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, którzy zaprezentują wybór utworów z albumu „Supernova”, nagrodzonego Fryderykiem 2019 w kategorii "Album Roku Muzyka Współczesna". Autorami kompozycji są muzycy kwartetu: Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński, Michał Zaborski i Krzyszof Lenczowski.

Honorowego patronatu udzielił festiwalowi Burmistrz Pragi Południe p. Tomasz Kucharski. Festiwal realizowany jest dzięki dotacji Miasta Stołecznego Warszawy

Szczegółowy program na stronie: www.festiwalnakamionku.pl