Polmic - FB

calendar of events

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Listopadowe rocznice

  • 13 listopada – mija 15 rocznica śmierci kompozytora i pianisty Tomasza Sikorskiego (1939-1988)
  • 14 listopada – przypada 40 rocznica śmierci kompozytorki i pianistki Ireny Garzteckiej (1913-1963)
  • 21 listopada – mija 5 rocznica śmierci kompozytora, pedagoga i organisty Tadeusza Paciorkiewicza (1916-1998)
  • 23 listopada – urodziny obchodzi dwóch kompozytorów – 70-te Krzysztof Penderecki i 50-te Wiesław Rentowski
  • 24 listopada - przypada 55 rocznica śmierci pianisty i kompozytora Raoula von Koczalskiego (1884-1948)
  • 27 listopada - mija 110 rocznica urodzin kompozytora i pedagoga Stanisława Wiechowicza (1893-1963)
  • 28 listopada - przypada 75 rocznica urodzin kompozytora Jana Fotka
  • 30 listopada - 55 urodziny obchodzi kompozytor Piotr Drożdżewski


W dniach 2-7 listopada 2003 roku odbędzie się w Poznaniu już po raz siódmy Ogólnopolski Konkurs Altówkowy im. Jana Rakowskiego organizowany przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej i Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Zainauguruje go o godz. 18.00 recital w wykonaniu Lecha Bałabana - altówka i Marcina Sikorskiego - fortepian. W programie utwory J. Brahmsa, M. Brucha i J. N. Hummla. Przesłuchania I i II etapu będą miały miejsce w dniach 3-6 listopada, a III etapu - 7 listopada w Auli Akademii godz. 10.00-14.00. Ostatniego dnia o godz. 17.00 nastąpi ogłoszenie wyników i koncert laureatów.


Wrocławski Oddział Związku Kompozytorów Polskich oraz Centrum Sztuki IMPART zapraszają na koncert zatytułowany Double Exposure: dźwięk - słowo - przestrzeń, który odbędzie się w dniu 4 listopada 2003 roku o godz.19.00 w siedzibie Centrum Sztuki IMPART. Wystąpią: Piotr Wojtasik - trąbka, Piotr Dziubek - akordeon, Aleksandra Rupocińska - klawesyn, Agata Zubel - głos, Radosław Jędraś - perkusja, Jarosław Pietrzak & Karolina Szefer-Trocha - skrzypce, Cezary Duchnowski & Marcin Bortnowski - komputery, Rafał Augustyn - narrator, szef.
W programie:
Agata Zubel - Unisono I na głos i perkusję**
Cezary Duchnowski - Monada I na akordeon, dwoje skrzypiec i elektronikę**, Monada II na głos, trąbkę i elektronikę
Marcin Bortnowski - Kawałki światła na akordeon, klawesyn i komputer
Ryszard Osada - On the edge of sound na zespół instrumentalny i delaye**
Rafał Augustyn, Cezary Duchnowski - Małe narracje na głosy, instrumenty i elektronikę**
(**nowa wersja)
DOUBLE EXPOSURE - "Podwójna ekspozycja" - bo wiele rzeczy podwójnych: muzycy klasyczni i jazzowi; indywidualne utwory wtopione w strumień dźwięków; dźwięki żywe i elektroniczne, naturalne i przetworzone; muzyka i słowo, wreszcie dwie części: "wstępna" i "główna" oparte na tym samym materiale. "Podwójna ekspozycja" w znaczeniu muzycznym, fotograficznym, a poniekąd i alpinistycznym - bowiem wystawiamy się na widok z dwóch stron na raz, jako kompozytorzy i wykonawcy.
Do tego projektu zaprosiłem czwórkę młodych kompozytorów, o których coraz głośniej w u nas i za granicami: tylko w ostatnich miesiącach zdobywali nagrody w Polsce, Włoszech, Szwajcarii i Japonii. Po raz pierwszy od niepamiętnych czasów zaczyna się mówić o "wrocławskiej szkole". Zwartą grupą uczestniczą w "Warszawskich Jesieniach". Wprowadzili nowy ton w polskiej muzyce elektronicznej . Piszą muzykę bardzo różnorodną, o wyraźnej ekspresji, ciekawych barwach i nie pozbawioną humoru i ironii, choć często traktującą o poważnych sprawach.
A współpracujących z nami instrumentalistów wrocławianom przedstawiać nie trzeba.
Rafał Augustyn


W dniach 4-9 listopada 2003 roku odbędzie się w Bytomiu II Festiwal Muzyki Nowej, organizowany przez Impresariat AKADEMOS oraz Śląskie Towarzystwo Muzyczne i Bytomskie Centrum Kultury.
Skrócony program:
  • 4 listopada 2003 (wtorek) godz. 18.00 - Muzeum Gornośląskie w Bytomiu -Dawna poezja i nowa muzyka
    Wyk.: Barbara Bielaczyc - sopran, Jacek Ozimkowski - baryton, Aleksandra Gajecka - klawesyn, Kwartet AKADEMOS
    w programie:
    J.Balissat - L'or perdu - na kwartet smyczkowy i glos recytujący do siedmiu wierszy Jeana Couttat
    A. Krzanowski - Audycja VI na sopran i kwartet smyczkowy
    T. Baird - Sonety miłosne na baryton i smyczki
  • 5 listopada 2003 (środa) godz. 18.00 - Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna im. F. Chopina w Bytomiu - Świat Młodych: koncert muzyki współczesnej w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Katowic i Bytomia
  • 6 listopada 2003 (czwartek) godz. 19.00 - Jazz Club "Fantom" - Historia Tanga
    Wyk.: Kwintet QuiTango
    Program:
    Astor Piazzola - cykl pt. Historia Tanga
  • 7 października 2003 (piątek) godz. 19.00 - kościół pw. św. Anny w Bytomiu - Anima Mundi
    Wyk.: Tomasz Orlow - organy, Krzysztof Lasoń - skrzypce
    w programie: Muzyczne rozważania tajemnic różańcowych - improwizacje organowo-skrzypcowe
  • 8 listopada 2003 godz. 18.00 (sobota) - Bytomskie Centrum Kultury - Euphorium
    Wyk.: Agon Orchestra (Praga), dyr. Petr Kofron
    w programie:
    Michal Nejtek - Music for 18 Strings
    Petr Kofron - Alpha and Centaur
    Martin Smolka - Euphorium
    Ivan Acher - Tance Sv. Vita
    Dragomir Yossifov - Cold... enough (prawykonanie !)
  • 9 listopada 2003 godz. 18.00 (niedziela) - Bytomskie Centrum Kultury - Kalejdoskop
    Wyk.: Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. A. Lasoń / Sz. Bywalec
    w programie:
    Joseph Kolkovich - Elegia
    Paweł Buczyński - Pezzo per Passero
    Paweł Mykietyn - 3 dla 13
    Eriks Esenvalds - Fantasia (prawykonanie !)
    H.M. Górecki - Kleines Requiem fur eine Polka


Rodem Warszawianin…

Kolejny koncert z cyklu Rodem Warszawianin… odbędzie się we czwartek 6 listopada 2003 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Wystąpią Anna Karasińska – sopran oraz Krystyna Borucińska – fortepian Erard 1849 (na zdjęciu). W programie znajdą się pieśni Jana Sebastiana Bacha, Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Franciszka Schuberta, Fryderyka Chopina, Vincenzo Belliniego, Giacomo Meyerbeera, Gaetana Donizettiego i Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.
Projekt Rodem Warszawianin… to wspólne przedsięwzięcie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Międzynarodowej Federacji Towarzystw Chopinowskich i Zamku Królewskiego w Warszawie. Obejmuje serię recitali, koncertów kameralnych i wykładów na Zamku Królewskim, zaplanowaną od czerwca do grudnia br. Na koncercie inauguracyjnym 5 czerwca 2003 wystąpił laureat Paszportu „Polityki”, wiolonczelista Dominik Połoński wraz z pianistką Katarzyną Rzeszutek. Kolejna odsłona cyklu nastąpiła 4 października – z utworami Beethovena i Mendelssohna wystąpiły wówczas Kaja Danczowska – skrzypce, Dorota Imiełowska – wiolonczela oraz stypendystka Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Justyna Danczowska – fortepian. Po występie Anny Karasińskiej i Krystyny Borucińskiej zaplanowane są jeszcze: recital specjalizującego się w grze na starych fortepianach holenderskiego pianisty Ronalda Brautigama (4 grudnia) oraz adresowany do publiczności dziecięcej koncert mikołajkowy (6 grudnia).
Główną ideą prezentacji muzyki w cyklu koncertów Rodem Warszawianin… jest odtworzenie jej historycznego brzmienia w kształcie, jaki mogli słyszeć melomani w XIX wieku. Mało kto ma świadomość, jak różny był dziewiętnastowieczny fortepian od współcześnie używanego Steinwaya. W Polsce zachowało się niewiele tego typu instrumentów, ponadto większość z nich to eksponaty muzealne, na których gra nie jest już możliwa. Fortepian, będący darem Fundacji Ryszarda Krauzego dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, zbudowany w 1849 r. przez słynną paryską firmę Erard, nie tylko nie różni się konstrukcją od fortepianów znanych Fryderykowi Chopinowi, ale też jest w doskonałym stanie technicznym i spełnia wszelkie wymogi instrumentu koncertowego. Wszystkie koncerty odbywają się we wnętrzach Zamku Królewskiego, odpowiadających salom koncertowym współczesnym Chopinowi.


Dnia 7 listopada 2003 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się „podwójnie urodzinowy” koncert – z okazji 75 rocznicy urodzin Adama Walacińskiego i 70 rocznicy urodzin Zbigniewa Bujarskiego. Na tę okoliczność zaplanowano premierowe wykonania dwu kompozycji jubilatów: Symfonii ogrodów A. Walacińskiego i Peirene Z Bujarskiego. Ponadto w wykonaniu pianisty Waldemara Malickiego i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja usłyszymy Fantazję polską op. 19 I. J. Paderewskiego oraz Wariacje na temat Paganiniego W. Lutosławskiego.
Koncert zostanie powtórzony 8 listopada.


Dnia 7 i 8 listopada 2003 roku Chór Filharmonii Narodowej obchodzi jubileusz 50 lat swego istnienia. Z tej okazji w Filharmonii Narodowej odbędą się dwa koncerty:
  • 7 listopada z udziałem Ewy Wilczyńskiej – fortepian, Chóru FN i Grupy Instrumentów Dętych FN pod dyrekcją Henryka Wojnarowskiego
    w programie:
    Stanisław Moniuszko - III Litania ostrobramska;
    Henryk Mikołaj Górecki - Totus Tuus;
    Krzysztof Penderecki - Chieruwimskaja pieśń;
    Maria Sawa - Gloria Tibi Trinitas;
    Wojciech Kilar - Lament (utwór dedykowany chórowi FN);
    Anton Bruckner - Msza e-moll na chór mieszany i orkiestrę dętą
  • 8 listopada w wykonaniu solistów Bożeny Harasimowicz-Haas – sopran, Anny Lubańskiej – alt, Dariusza Stachury – tenor, Piotra Nowackiego – bas, Juliusza Gembalskiego – organy oraz Orkiestry Symfonicznej i Chóru FN pod dyrekcją Antoniego Wita
    w programie: Gioacchino Rossini Mała msza uroczysta


Dnia 7 listopada 2003 roku w Operze Kameralnej w Warszawie odbędzie się premierowe przedstawienie komedii Falstaff Giuseppe Verdiego w reżyserii Ryszarda Peryta i scenografii Marleny Skoneczko.
Obsada: Falstaff - Jerzy Artysz / Jerzy Mahler, Alice Ford - Agnieszka Kurowska / Zofia Witkowska, Ford - Andrzej Klimczak / Witold Żołądkiewicz, Nannetta - Marta Boberska / Marta Wyłomańska, Fenton - Tomasz Krzysica / Leszek Świdziński, Quickly - Ewa Mikulska / Eugenia Rezler, Dr Cajus - Jerzy Knetig / Zdzisław Kordyjalik, Meg - Agnieszka Lipska / Mirosława Tukalska, Bardolfo - Krzysztof Kur / Mikołaj Moroz, Pistola - Dariusz Górski / Sławomir Jurczak. Warszawską Sinfoniettą / Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Zespołem Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej dyryguje Kai Bumann.
Przedstawienie zostanie powtórzone w dniach 8-12 listopada.


W dniach 8-11 listopada 2003 roku w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu odbędzie się IX Sądecki Festiwal Muzyczny "Iubilaei Cantus", organizowany przez Małopolskie Centrum Kultury "Sokół". Festiwal odbywa się od 1995 roku, zawsze w listopadzie. Jego ideą od początku istnienia było uczczenie rocznic ważnych dla historii Polski i Nowego Sącza oraz aktywizacja lokalnego środowiska chórów amatorskich.


Dnia 8 listopada 2003 roku o godz. 17.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowana opera kameralna Sera współczesnego norweskiego kompozytora - Henrika Hellsteniusa. Spektakl powstaje w kooprodukcji z Opera Vest w Bergen. Reżyseria - Piotr Chołodziński, scenografia - Rolf Alme, reżyseria świateł - Stanisław Zęba, przygotowanie artystów chóru - Bogdan Gola. Wykonawcy: Toril Carlsen (Sera), Anna Einarsson (Lilith), Anders J. Dahlin (Abel), Simon Kirkbride (Bóg) oraz artyści chóru, Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, dyr. Michał Klauza.
Sera - współczesna opera kameralna została wymyślona przez Norwegów, braci Axela (twórca libretta) i Henrika (twórca muzyki) Hellsteniusów . Jej koncepcja została rozwinięta w ramach Kulturkobleriet, forum artystycznego powołanego w połowie lat 90-tych celem stworzenia nowego norweskiego dramatu muzycznego. Sera po raz pierwszy została pokazana publiczności i grupie producentów wiosną 1998 roku.
Spektakl zostanie powtórzony 9 listopada.


Dnia 9 listopada 2003 roku w Auli Akademii Muzycznej w Poznaniu o godz. 17.00 odbędzie się jubileusz prof. Stanisława Kulczyńskiego w 70-tą rocznicę urodzin. Wystąpią absolwenci profesora i ich chóry: Chór Akademicki UAM pod dyrekcją Patryka Lehmanna, Chór Akademii Medycznej pod dyrekcją Przemysława Pałki, Chór "Canticum Novum I Liceum Ogólnokształcącego im. K. Marcinkowskiego pod dyrekcją Doroty Lewandowskiej, Cappella Musicae Antiquae Orientalis pod dyrekcją Lajli Zaborowskiej, Collegium Cantorum pod dyrekcją Małgorzaty Kwaśnik-Chmielewskiej, Chór "Akord" przy Cechu Stolarzy w Swarzędzu pod dyrekcją Jadwigi Maćkowiak, Kwartet Męski "Ad Libitum" z Gniezna pod dyrekcją Jarosława Krenza, Chór Kameralny "Dysonans" pod dyrekcją Magdaleny Wdowickiej-Mackiewicz oraz Chór Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego pod dyrekcja Katarzyny Matelskiej.
Prof. Stanisław Kulczyński w latach 1987-1993 pełnił obowiązki rektora uczelni. Obecnie kieruje Katedrą Chóralistyki. Jest uznanym autorytetem w dziedzinie chóralistyki, konsultantem i jurorem konkursów oraz zawodów śpiewaczych. Przez wiele lat (1967-1985) prowadził Chór Mieszany Studentów Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, z którym odnosił znaczące sukcesy w kraju i za granicą. Był bardzo lubianym przez młodzież prelegentem muzycznym na koncertach Pro Sinfoniki oraz propagatorem śpiewu wśród szerokich rzesz słuchaczy w cyklu audycji telewizyjnych pt. Śpiewnik domowy.


Dnia 9 listopada 2003 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi światowej sławy skrzypek Igor Ojstrach, syn i uczeń legendarnego wirtuoza skrzypiec - Dawida Ojstracha. Z towarzyszeniem skrzypaczki Patrycji Piekutowskiej oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita wykona dwa koncerty:
Johann Sebastian Bach - Koncert d-moll na dwoje skrzypiec i orkiestrę BWV 1043
Johannes Brahms - Koncert skrzypcowy D-dur op. 77
Igor Ojstrach urodził się w Odessie w 1931 roku. Miał cztery lata, kiedy jego ojciec zdobył II nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Warszawie. Jako 21-latek w 1952 roku wygrał ten sam konkurs w Poznaniu. Po debiucie w słynnej Royal Hall w Londynie koncertował w Stanach Zjednoczonych, Europie, Kanadzie, Ameryce Południowej, Japonii i Australii. Występował z najsłynniejszymi orkiestrami pod dyrekcją Herberta von Karajana, Eugena Ormandy’ego, Georga Soltiego i swojego ojca Dawida Ojstracha. Koncertował z Pablo Casalsem i Yehudi Menuhinem. Przez 27 lat grał w duecie ze swoim ojcem. Rodzinne tradycje kontynuuje syn Igora - Walery - laureat wielu konkursów muzycznych. Od 1968 roku Igor Ojstrach, podobnie jak ojciec, dyryguje również orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi. Występuje te wspólnie z żoną pianistką Natalią Zertsalową. Za nagranie wszystkich sonat Beethovena małżonkowie otrzymali honorowe członkostwo Towarzystwa Beethovenowskiego w Bonn. Podobne wyróżnienie przyznała im Akademia Mozartowska za nagranie sonat skrzypcowych Mozarta.


Projekt Pomosty – Bridges Project

Festiwal Pomosty (Bridges) jest częścią międzynarodowego projektu, którego partnerami są krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum (inicjator projektu), orkiestra London Sinfonietta, Stowarzyszenie Musik für heute z Hanoweru (reprezentowane na festiwalu przez zespół Das Neue Ensemble) i Stowarzyszenie Grame z Lyonu. Celem projektu jest połączenie prezentacji wybitnych dzieł nowej muzyki we wzorcowych wykonaniach z działaniami edukacyjnymi, podejmowanymi przez profesjonalnych artystów wspólnie z dziećmi i młodzieżą. Warsztaty prowadzone przez muzyków związanych z wymienionymi organizacjami oparte są na regułach kompozycyjnych zaczerpniętych ze współczesnych kompozycji, na podstawie których dzieci i młodzież tworzą własne utwory. Pionierem i czołowym autorytetem w zakresie przedsięwzięć edukacyjnych tego typu jest London Sinfonietta - słynna orkiestra wirtuozów nowej muzyki. Zamiarem partnerów projektu jest stworzenie europejskiego forum dla edukacyjnych działań podejmowanych przez artystów zajmujących się nową muzyką. Projekt będzie kontynuowany w przyszłości w formie koncertów warsztatów, seminariów i spotkań.
Oprócz amatorów, miłośników muzyki i szerokiej publiczności, projekt jest adresowany do nauczycieli, instytucji edukacji muzycznej i ogólnej, organizacji i władz kulturalnych. W ramach "Pomostów" będą oni brać udział w spotkaniach, koncertach, wykładach i dyskusjach na temat działalności edukacyjnej współorganizatorów. Dyskusje i spotkania maja służyć celowi znalezienia praktycznych rozwiązań, jak wiedza i doświadczenie artystów zajmujących się działalnością edukacyjną może być włączona do krajowych i międzynarodowych programów edukacyjnych. Zakres tematów rozciąga się od edukacyjnej roli koncertów do programów nauczania w poszczególnych krajach i pomocy dla nauczycieli gotowych działać na rzecz upowszechnienia nowej muzyki i jej rozumienia.
Kilkanaście wydarzeń – warsztatów, koncertów i dyskusji – zaplanowanych zostało na sezon koncertowy 2003/2004. W listopadzie w Filharmonii Krakowskiej w ramach festiwalu odbędą się 3 koncerty:
  • 10 listopada 2003 godz.19:30 - Bryan Wolf - projekcja dźwięku i Claire Genewein – flet
    w programie: K Stockausen - Unsichtbare Chore, Gesang der Junglinge, Kathinkas Gesang
  • 11 listopada 2003 godz. 17:00 - Das Neue Ensemble (Hannover) oraz uczniowie Szkoły Muzycznej im. M. Karłowicza
    w programie utwory P. Bouleza, F. Rzewskiego, G. Grisey’a, C. Nancarrow i L. Andriessena
  • 12 listopada 2003 godz. 19:30 - London Sinfonietta pod dyr. Diego Massona
    w programie: H. Birtwistle Carmen Arcadiae Mechanicae Perpetuum, T. Takemitsu Rain Coming, M. Lindberg Coyote Blues, O. Knussen Coursing, H. Birtwistle Secret Theatre
Więcej informacji na temat festiwalu dostępnych jest na stronie internetowej www.bridges-project.info


Katedra Muzykologii Teoretycznej i Stosowanej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie zaprasza na wykład otwarty prof. Borisa Alvarado (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile) pt. Muzyka sakralna Johna Tavenera - w czwartek, 13 listopada 2003 roku o godz. 17.00 w Auli im. Feliksa Rączkowskiego w Nowym Gmachu UKSW, ul. Dewajtis 5.


Katedra Kompozycji i Studio Muzyki Komputerowej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie zapraszają na Koncert Muzyki Komputerowej Cuba – Chile – Poland w piątek 14 listopada 2003 roku o godz. 18:00. W programie:
  • CUBA
    - Monica O’Reilly El segundo de un compay eterno
    - Oberto Valera Palmas
    - Ruben Hinojosa Desde el jardin del tiempo
  • CHILE
    - Eduardo Cáceres Metalmambo
    - Boris Alvarado El mar estaba sereno
    - Fernando Carrasco Ajar.cl
  • POLAND
    - Krzysztof Czaja Sparkles in a whispering shadow
    - Paweł Łukaszewski One week in London
    - Marcin Wierzbicki, Grażyna Paciorek Great mystery


W sobotę 15 listopada 2003 roku w kościele św. Jana w Gdańsku odbędzie się premiera (w wersji koncertowej) opery Lombardczycy na pierwszej krucjacie Giuseppe Verdi'ego. Przedstawienie przygotowywane jest przez Operę Bałtycką w Gdańsku, a kierownictwo muzyczne nad nim objął Janusz Przybylski.


Dnia 20 listopada 2003 roku o godz.19:00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny zorganizowany z okazji 70. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego. W wykonaniu solistów Olgi Pasiecznik - sopran, Agi Mikolaj - sopran, Ewy Marciniec - alt, Wiesława Ochmana - tenor, Romualda Tesarowicz - bas i Daniela Olbrychskiego - recytator oraz Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita zabrzmi jedno z najwybitniejszych dzieł jubilata - Siedem bram Jerozolimy.
Koncert zostanie powtórzony 21 listopada.


W dniach 20-22 listopada 2003 w Warszawie już po raz dziesiąty odbędzie się festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Marian Borkowski.
Program festiwalu:
  • 20 listopada 2003, godz. 1900, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Sala Koncertowa
    wyk.: Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran, Elżbieta Gajewska - flet, Radosław Seroka - klarnet, Romuald Gołębiowski - klarnet, Andrzej Piedziewicz - organy, Iwona Mironiuk - fortepian, Royal String Quartet
    program:
    Anton Webern Langsamer Satz (1905) na kwartet smyczkowy
    Aleksander Kościów V Kwartet smyczkowy (1999)
    Hi Kyung Kim Instant Breath (1999)* na flet solo
    Barbara Jaźwiński Blue Shadows (2002)* na flet, klarnet i fortepian
    Maria Pokrzywińska Versus (1997) na klarnet i organy
    Sung-Jae Lee Dahla Dahla (2001)* na klarnet basowy
    Benedykt Konowalski Tren pamięci Karola Szymanowskiego (2003)** na sopran i kwartet smyczkowy (prawykonanie!)
    Paweł Łukaszewski II kwartet smyczkowy (2000)
  • 21 listopada 2003, godz. 16.00, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
    wyk.: Patrycja Piekutowska – skrzypce, Tomasz Strahl – wiolonczela, Sebastian Oroń – saksofon altowy, Iwona Mironiuk – fortepian, Michał Dziad – fortepian, Marcin Wierzbicki – projekcja dźwięku
    program:
    Ryszard Klisowski Mantra-Tantra (2000)* na taśmę
    Piotr Wróbel Humoreska (2003)** na saksofon altowy (prawykonanie!)
    Jesús Villa Rojo Eclipse (1982)* na saksofon
    Andrzej Dutkiewicz Danse Triste (1977/78) na saksofon altowy i fortepian
    Scott A. Wyatt Private Play (1997)* na taśmę
    Weronika Ratusińska Amarcord (2000) na skrzypce i fortepian
    Boris Alvarado Douland – double aria (2001)* na wiolonczelę
    Bettina Skrzypczak Scène (2000)* na skrzypce i wiolonczelę
  • godz. 19.00, Kościół św. Piotra i Pawła, Parafia św. Barbary
    wyk.: Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis (na zdjęciu), Jan Łukaszewski - dyrygent Marek Fronc – organy
    program:
    Toru Takemitsu Tsubasa (1993) na chór mieszany
    Edward Pałłasz De Beata Virgine Maria Claromontana (1984) na chór mieszany
    Bartosz Kowalski-Banasewicz Lacrimosa (2001) na chór mieszany
    François Rossè Zungquell (1992)* na chór mieszany
    Marian Sawa Sekwens (1988) na organy
    Ryszard Osada Preludium (2002) na organy
    Olivier Messiaen L’ Ascension – III. Méditation (1933) na organy
    Dieter Schnebel Motetus I (1990-91) na 2 chóry mieszane
    Alicja Gronau Błogosławiony (1997) na 3 chóry mieszane
    Jerzy Kornowicz Zaklęcia (2001)* na chór mieszany
  • 22 listopada 2003, godz. 15.00 – 18.00, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Sala Senatu, panel dyskusyjny Kondycja muzyki współczesnej na początku XXI wieku
    moderator: prof. Marcin Błażewicz - Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie
    z udziałem:
    - prof. Mariana Borkowskiego – kierownika Katedry Kompozycji AMFCh w W-wie,
    - prof. dr hab. Stanisława Dąbka z instytutu Muzykologii KUL,
    - prof. dr hab. Macieja Gołąba z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego,
    - dr hab. Tadeusza Kobierzyckiego – z Katedry Nauk Humanistycznych AMFCh w W-wie,
    - Jerzego Kornowicza – Prezesa ZKP,
    - Edwarda Pałłasza - Prezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS,
    - Prof. Stanisława Skoczyńskiego – Kierownika Studia Muzyki Nowej AMFCh w W-wie,
    - dr hab. Roberta Zaborowskiego z Instytutu Historii i Nauki PAN
  • godz. 19.00, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Sala Koncertowa
    wyk.: Iwona Mironiuk – fortepian, Jerzy Maciejewski – fortepian, Radosław Seroka – klarnet, Marek Fronc – organy, Stanisław Skoczyński – perkusja, Orkiestra Kameralna „Camerata Impuls”, Agnieszka Prosowska-Iwicka – flet, Patrycja Piekutowska – skrzypce, Małgorzata Kaniowska – dyrygent
    program:
    Kazimierz Serocki Fantasmagoria (1971) na perkusję i fortepian
    Ivo Petrić Introduction and Contacts (1981)* na klarnet / klarnet basowy i perkusję
    Zygmunt Krauze Refrain (1993) na fortepian
    Naji Hakim Pange lingua (1996) na organy
    Marcin Wierzbicki Three geometric tales (2002) na flet i orkiestrę smyczkową
    Sukhi Kang Fantaisies (1995)* na skrzypce i orkiestrę smyczkową
    Marian Borkowski Visions (1962/2003) na orkiestrę smyczkową

** prawykonanie światowe
* pierwsze wykonanie w Polsce


Dnia 21 listopada 2003 roku o godz. 19:30 w sali PSM w Kaliszu odbędzie się koncert symfoniczny zorganizowany z okazji 70 rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego. W wykonaniu Zofii Kilanowicz - sopran, Anny Góreckiej - fortepian, Krzysztofa Bąkowskiego - skrzypce i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Christiana Gayeda zabrzmią najwybitniejsze utwory jubilata:
- III Symfonia „ Symfonia pieśni żałosnych” op. 36 na sopran i orkiestrę
- Koncert fortepianowy op. 40
- Concerto notturno na skrzypce i orkiestrę


Wielka Gala Baletowa w wykonaniu artystów Baletu Teatru Wielkiego w Warszawie w dniu 22 listopada 2003 roku o godz. 19:00 w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie zakończy Festiwal Dedykacje – IX Krakowską Wiosnę Baletową.
Na przedstawienie złoży się przegląd najlepszych spektakli baletowych zrealizowanych przez artystów Baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. Będą to w tradycyjnych, oryginalnych układach choreograficznych fragmenty z następujących spektakli:
  • Jezioro łabędzie Czajkowskiego, choreografia Lew Iwanow/ Irek Muchamiedow
  • Dziadek do orzechów Czajkowskiego, choreografia Andrzej Glegolski
  • Giselle Adama, choreografia Jules Perrot/ Jean Coralli
  • Carmen Bizeta/Szczedrina, choreografia Mats Ek
  • Korsarz Drigo i Minkusa, choreografia Marius Petipa
  • Grek Zorba Theodorakisa, choreografia Lorca Massine
  • Czajkowski, misterium życia (na zdjęciu) Czajkowskiego, choreografia Boris Ejfman
Zobaczymy także balet w jednym akcie Tylko miłość do muzyki Tommasa Albinoniego, w choreografii Sławomira Woźniaka, Nie lubię – do muzyki Włodzimierza Wysockiego, choreografia Emila Wesołowskiego, Coś jakby (A Sort of...) – muzyka Henryk Mikołaj Górecki, choreografia Mats Ek oraz Walc cis-moll Fryderyka Chopina, choreografia Michaił Fokin.
W przedstawieniu wezmą udział najwybitniejsi tancerze Teatru Wielkiego, z primabaleriną Elżbietą Kwiatkowską i pierwszym tancerzem Baletu – Sławomirem Woźniakiem.
O balecie A sort of... tak napisał angielski „The Herald” podczas jednego z Festiwali Teatralnych w Edynburgu (28.08.1999 r.): „...Zwłaszcza to poczucie humoru Eka, jego sposób widzenia dziwności i nieprzyjemności wysuwa się na plan pierwszy, jako umiejętność odnajdywania nieprawdopodobnych ruchów w choreografii, zachwycających i cudownie przedstawionych przez gwiazdy w zespole, jak i cały wspaniały zespół...”.
Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na stronie internetowej - www.festiwal.dedykacje.krakow.pl.


Staś Drzewiecki zadebiutuje w dniach 22-30 listopada 2003 w Tokyo Opera Concert Hall, Tokyo Bunka-kaikan i w Tokyo Orchard Hall

Po wielkim sukcesie w Nowojorskiej Carnegie Hall Stanisław Drzewiecki otrzymał zaproszenie do Japonii w celu wzięcia udziału w mistrzowskiej serii koncertowej (obok sławnej Orkiestry XVIII wieku z Victorią Mullową - 01.11, Hiroko Nakamury - 03.11, Stanislawa Bunina - 05.11, Tatiany Shebanovej - 09.11, Yundi Li - 19.11, Stanislawa Skrowaczewskiego, Nigel Kenedy’ego i Polskiej Orkiestry Kameralnej - 21.11 ) odbywającej się w najbardziej prestiżowych salach Tokyo i Yokohamy.
Artysta po raz pierwszy wystąpił przed publicznością japońską w wieku 6 lat. Zagrał wówczas cykl koncertów z Orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyr. Volkera Schmidta-Gertenbacha. Po 10 latach, jako 16-latek, mający już na swoim koncie wiele znaczących krajowych i międzynarodowych sukcesów artystycznych wraca, aby zaprezentować swój kunszt pianistyczny w blisko 3-tysięcznej Tokyo Opera-City Concert Hall (na zdjęciu) w dniu 30 listopada 2003 roku przed najbardziej wybredną i wymagającą publicznością. Bilety na ten recital są od miesiąca sprzedane.
Na pierwszą, chopinowską część recitalu, złożą się 2 polonezy, ballada, scherzo i mazurki, w drugiej części wieczoru artysta zaprezentuje Sonatę „Appassionatę” Beethovena i Etiudy-Obrazy op. 39 Rachmaninowa. Recital zostanie zaprezentowany również w Yokohama Minato Mirai Hall (24 listopada 2003), w Chibie (26 listopada 2003) oraz w Tokyo Bunka-Kaikan (23 listopada 2003). Na zakończenie tournee Stanisław Drzewiecki wystąpi z I Koncertem fortepianowym e - moll Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Kyoto Philharmonic Orchestra pod dyr. Andreya Anikhanova w ekskluzywnej Tokyo Bunkamura Orchard Hall.
Organizatorzy tournee z tej okazji przygotowali w kooperacji z Sony Classical specjalne wydanie płyty CD zawierające nagrania artysty dokonane w ostatnich kilku latach.


23 listopada 2003 - dzień 70. urodzin Krzysztofa Pendereckiego

W dniu 23 listopada 2003 roku 70. urodziny obchodzi Krzysztof Penderecki. Z tej okazji w wielu miastach w Polsce, a także zagranicą odbędą się uroczyste koncerty urodzinowe na cześć wybitnego jubilata. W Polsce na szczególną uwagę zasługują wydarzenia:
  • 21 listopada 2003 o godz. 19 w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbędzie się galowe przedstawienie Diabłów z Loudun, a następnego dnia - wieczór baletowy do muzyki jubilata
  • 23 listopada 2003 o godz. 19 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie zostanie wystawiona opera buffa Ubu Rex w najnowszej inscenizacji w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i ze scenografią Małgorzaty Szczęśniak
a za granicą:
  • 21 i 22 listopada 2003 w Pittsburghu - wykonanie Koncertu fortepianowego "Zmartwychwstanie" w interpretacji E. Axa oraz Pittsburgh Symphony Orchestra pod dyrekcją Jansona
  • 22 listopada 2003 w Madrycie - Koncert skrzypcowy "Metamorfozy" w wykonaniu Chee-Yun i Orquesta de la Comunidad pod dyrekcją jubilata
  • 26-28 listopada 2003 w Wiedniu - Concerto grosso pod batutą Pendereckiego w interpretacji Pergamenschikowa, Bohorqueza, Ishizaka i Wiener Symphoniker


Agencja „Chanterelle” w Ostrowie Wielkopolskim, Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie oraz Muzeum Narodowe w Poznaniu - Oddział w Gołuchowie zapraszają na XXI koncert Chanterelle z cyklu Salon Muzyczny Jadwigi Jankielewicz - w niedzielę 23 listopada 2003 roku o godz. 17.00 w Zamku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie. W programie: AVE Mirosława Czyżykiewicza - poety, pieśniarza, kompozytora i malarza. Koncert odbędzie się w ramach Chanterelle Festival.
Mirosław Czyżykiewicz - z wykształcenia artysta grafik, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie debiutował wierszami w „Radarze”, 1986. Przez jakiś czas był współpracownikiem „Zgryzu”, programu Macieja Zembatego w III Programie Polskiego Radia. Laureat FAMY w Świnoujściu w latach 1986 i 1987, zdobywca nagrody Programu III PR im. Mateusza Święcickiego w roku 1990. Uczestnik międzynarodowego Przeglądu Form Teatralnych w Antwerpii (Belgia) w roku 1993, gdzie zaprezentował recital wierszy Josifa Brodskiego pt. Świat widzialny w przekładach Stanisława Barańczaka i Katarzyny Krzyżewskiej z własną muzyką i aranżacjami. W swoim dorobku ma autorską płytę analogową „Autoportret I” (Muza - Polskie Nagrania 1989), płytę CD „AVE” (Pomaton EMI 1999), CD "Superata" (Pomaton EMI 2000).


FESTIWAL AUDIO ART "PRZESTRZENIE DŹWIĘKU" - Warszawa, 27-29 listopada 2003

W dniach 27-29 listopada 2003 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie odbędzie się Festiwal Audio Art Przestrzenie dźwięku, organizowany przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.
"Audio Art" to niecodzienny festiwal - dziwnych dźwięków, happeningów audiowizualnych, pogranicza sztuki wysokiej i sztuki niskiej, to spotkanie twórców operujących w strefie gatunków czystych i na styku różnych formuł artystycznych.
Program WYDARZEŃ festiwalu:
  • 27 listopada
    --- godz. 18 - Koncert "Kwartludium"

    w programie:
    Seweryn ścibor Tourette
    Jan Duszyńska All niente
    Bartosz Marcin Kowalski Dwa kwartludia
    Mikołaj Majkusiak Anxiety Neurosis
    oraz nowe utwory Aleksandra Lasonia, Jana Oleszkowicza i Jarosława Siwińskiego.
    --- godz. 19:00 - "Laboratorium zjawisk" Tadeusza Wierzbickiego (misteria światła)
  • 28 listopada
    --- godz. 18 - " czyli collage kształtów, dźwięków, szelestów i cisz makiem posianych"
    --- godz. 19 - "Laboratorium zjawisk" Tadeusza Wierzbickiego
    w programie m.in. poematy wizualne do utworów Figury w oplocie i Kształty żywiołów Jerzego Kornowicza
    --- godz. 20 - "Szkoła na mandolinę" teatr instrumentalny
    --- godz. 21 - "Koncert na jaja smażone"
  • 29 listopada
    --- godz. 18 - "Laboratorium zjawisk" Tadeusza Wierzbickiego

    w programie: poematy wizualne do utworów Ballada dziadowska, Koncert a rebours i Przędzie się nić Tadeusza Wieleckiego
    --- godz. 19 - Koncert "Voice Sphere"
    --- godz. 20:30 - Koncert "MW2 jak zwykle" w 40-lecie działalności zespołu

    w programie:
    Adam Kaczyński To, to
    Cornelius Cardrew Memories of you
    Leoncjusz Ciuciura Creatoria II
    David Cope Towers
    Krzysztof Knittel POKO
    Bent Lorentzen The End ?!


W dniu 28 listopada 2003 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się uroczysty koncert zorganizowany z okazji 70. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego. W wykonaniu Joanny Woś - sopran i Andrzeja Białka - organy oraz Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja zabrzmią cztery kompozycje jubilata:
Ad Matrem op. 29
- Kantata na organy solo op. 26
- Pieśni kurpiowskie op. 75
- III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36

Koncert zostanie powstórzony 29 listopada o godz. 18:00.


W dniach 28 listopada - 19 grudnia 2003 roku już po raz trzeci odbędzie się w Warszawskiej Operze Kameralnej Festiwal Gioacchina Rossiniego. Zainauguruje go premierowe przedstawienie Semiramidy w reżyserii Giovanni'go Pampiglione i scenografii Santi Migneco. Operę będzie można oglądać 6 razy - w dniach 28 listopada - 3 grudnia. W tytułowej partii zaprezentują się trzy artystki - Agnieszka Kozłowska, Agnieszka Kurowska i Tatiana Hempel.
Pozostałe festiwalowe wieczory wypełnią cztery inne dzieła Rossiniego: L'Italiana in Algeri (6-7 grudnia), La Cenerentola (10-11 grudnia), La scala di seta (14-15 grudnia) i La gazza ladra (18-19 grudnia).


Jubileusz Henryka Mikołaja Góreckiego w Krakowie

Biuro Festiwalowe Kraków 2000, Filharmonia Krakowska oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają w dniach 28-30 listopada 2003 roku na cykl koncertów uświetniających jubileusz 70-lecia urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego. Wykonawcami koncertów jubileuszowych będą, obok Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja, znakomici soliści i kameraliści polscy.
Program:
  • 28 listopada, godz. 19.30 i 29 listopada, godz. 18.00 - Filharmonia Krakowska
    Wyk.: Joanna Woś – sopran, Andrzej Białko – organy, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, dyr. Tomasz Bugaj
    W programie: H. M. Górecki - Ad Matrem op. 29, Kantata na organy solo op. 26, Pieśni kurpiowskie op. 75, III Symfonia pieśni żałosnych, op. 36
  • 29 listopada, godz. 16.00 - PWST, Sala im. Wyspiańskiego
    Wyk.: Kwartet Śląski
    W programie: K. Szymanowski - II Kwartet smyczkowy, H. M. Górecki - I Kwartet smyczkowy, II Kwartet smyczkowy
  • 30 listopada, godz. 12.00 - PWST, Sala im. Wyspiańskiego
    Wyk.: Janusz Antonik – klarnet, Dorota Imiełowska – wiolonczela, Mariola Cieniawa – fortepian, Adam Kruszewski – baryton, Anna Górecka – fortepian
    W programie: H. M. Górecki - Lerchenmusik, op. 53 na klarnet, wiolonczelę i fortepian, Pieśni


W piątek 28 listopada 2003 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Poznańskiego odbędzie się uroczysty koncert zatytułowany Wielcy jubilaci - Krzysztof Penderecki w 70. rocznicę urodzin, Henryk Mikołaj Górecki w 70. rocznicę urodzin, Witold Lutosławski w 10. rocznicę śmierci. W programie znajdą się kompozycje jubilatów i utwór syna Henryka Mikołaja Góreckiego: Utwory zabrzmią w interpretacji dwóch pianistek: Anny Góreckiej (córki H. M. Góreckiego), Bereniki Zakrzewski oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją José Maria Florêncio.


Dnia 28 listopada 2003 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy podczas koncertu zatytułowanego Muzyka i teatr Schaeffera odbędzie się światowe prawykonanie dzieła napisanego specjalnie na Jubileusz 50-lecia Filharmonii - Symfonii Bogusława Schaeffera. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Bogdana Olędzkiego.
Schaeffer stworzył monumentalne dzieło pt. Sinfonia/Concerto dla 15 solistów i wielkiej orkiestry specjalnie z okazji 50-lecia Filharmonii Pomorskiej. Intencją kompozytora przy jego powstawaniu było zaprezentowanie możliwości współczesnej wielkiej orkiestry, i tak dla 15 wybranych muzyków napisał krótkie wirtuozowskie koncerty, które mają za zadanie ujawnić walory następujących instrumentów: flet, obój, klarnet, fagot, róg, trąbka, puzon, perkusja, harfa, fortepian, organy, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas. W istocie twórca Sinfonii/Concerta po prostu zaprasza publiczność w podróż po tajnikach i urokliwych miejscach nowej muzyki.
Przed koncertem o godz. 18, w sali kameralnej FP zaprezentowana zostanie najnowsza sztuka Bogusława Schaeffera - Sceny miłosne. Wystąpią aktorzy krakowskiego Teatru Ludowego: Gabriela Frycz i Grzegorz Matysik, który całość wyreżyserował.


Dnia 28 listopada 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędzie się koncert-prolog XI Festiwalu Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście". W interpretacji Mariusza Pędziałka - obój, Kwartetu Śląskiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego usłyszymy:
F. Schubert - VIII Symfonia h-moll Niedokończona
A. Schönberg - Koncert na kwartet smyczkowy i orkiestrę
H. M. Górecki - Symfonia nr 1 - 1959
R. Strauss - Koncert na obój i orkiestrę


Dnia 30 listopada 2003 roku o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Warszawie odbędzie się Koncert jubileuszowy z okazji 35-lecia pracy twórczej i 30-lecia pracy pedagogicznej Sławomira Stanisława Czarneckiego (na zdjęciu), zatytułowany Mistrz i jego uczniowie. W programie utwory wychowanków jubilata:
  • Michał Łukasz Niżyński Kwartet smyczkowy „Le reve sur le temps
  • Krzysztof Kozłowski Niebieskie Jeruzalem na trąbkę i organy
  • Andrzej Kwieciński Miserere na głosy i instrumenty
  • Tomasz Obertyn Osculetur me na chór żeński
  • Maciej Kubera In te Domine speravi na chór żeński
  • Bartosz Kowalski-Banasewicz Ave Maria na chór mieszany
  • Miłosz Bembinow Veni sancte spiritus na chór mieszany
oraz kompozycja samego jubilata:
  • Msza Jasnogórska na sopran, bas solo, chór i orkiestrę op. 37
Wśród wykonawców koncertu znaleźli się: Małgorzata Armanowska – sopran, Czesław Gałka - bas, Chór Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego pod dyrekcją ks. prof. Kazimierza Szymonika, Chór Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. J. Elsnera pod kierownictwem Katarzyny Sokołowskiej, Orkiestra Forum Ensemble dyrygowana przez Miłosza Bembinowa oraz uczniowie i absolwenci Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.


Dnia 30 listopada 2003 roku o godz. 17.00 Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na uroczysty koncert zorganizowany z okazji 25-lecia pracy artystycznej Macieja Wójcickiego, wybitnego polskiego śpiewaka (bas), solisty Opery Bałtyckiej. W towarzystwie Krzysztofa Sperskiego - wiolonczela oraz Anny Prabuckiej-Firlej - fortepian jubilat wykona utwory F. Chopina, S. Moniuszki, M. Glinki, A. Borodina i G. Verdiego. Koncert odbędzie się w Sali Kameralnej na Ołowiance.