Polmic - FB

calendar of events

2006 2007 2008 2009 2010
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Styczniowe rocznice:

1 stycznia
2 stycznia
  • 70-te urodziny kompozytorki Anny Maciejasz-Kamińskiej, studentki kompozycji i teorii muzyki w klasie Bogusława Schaeffera w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie

4 stycznia
  • 55-te urodziny świętuje kompozytorka Isabelle Garr

7 stycznia
  • 75-te urodziny obchodzi Bohdan Pociej, muzykolog, redaktor i krytyk muzyczny

10 stycznia
11 stycznia
  • 55-te urodziny Macieja Negreya, kompozytora i muzykologa

  • 70-te urodziny świętuje muzykolog Zbigniew Chaniecki

16 stycznia
  • 5. rocznica śmierci Henryka Czyża (1923-2003), dyrygenta, kompozytora i pedagoga

17 stycznia
  • 60-te urodziny obchodzi Roman Lasocki, skrzypek i pedagog

  • przypada 110. rocznica urodzin Jerzego Lefelda (1898-1980), pianisty, kameralisty, kompozytora i pedagoga, studenta klas – fortepianu Aleksandra Michałowskiego i kompozycji Romana Statkowskiego w Instytucie Muzycznym w Warszawie, wieloletniego profesora gry na fortepianie – najpierw w Konserwatorium Warszawskim, później w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie

  • mija 15. rocznica śmierci Barbary Buczek (1940-1993), kompozytorki, pianistki i pedagog

22 stycznia
25 stycznia
31 stycznia
  • przypada 10. rocznica śmierci Karola Srtyi (1915-1998), dyrygenta i pedagoga


2008 - Rokiem Zbigniewa Herberta

W 10. rocznicę śmierci jednego z najwybitniejszych polskich poetów, dnia 10 lipca 2007 roku Sejm podjął uchwałę w sprawie ustanowienia roku 2008 Rokiem Zbigniewa Herberta. Inicjatorem ustanowienia "Roku Herberta" był ówczesny minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski. W posiedzeniu Sejmu wzięły udział siostra poety Halina Żebrowska i żona Katarzyna Herbert.
W uchwale czytamy:
W dziesiątą rocznicę śmierci poety Zbigniewa Herberta, jednego z najwybitniejszych pisarzy naszych czasów, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej postanawia oddać hołd artyście, który twórczo nawiązując do wielkiej tradycji europejskiej kultury, wzbogacił ją i wzmocnił.
W dobie kryzysu wartości i bolesnego zwątpienia stał twardo po stronie zasad: w sztuce - kanonu piękna, hierarchii i rzemiosła, w życiu - kodeksów etycznych, jasno odróżniających pojęcia dobra i zła. Dla wielu był pisarzem tragicznym i niezłomnym, uosobieniem wierności - samemu sobie i słowu. Odważny i niezależny, wyrażał w swej poezji umiłowanie wolności, wiarę w godność jednostki i jej moralną siłę. Patriotyzm rozumiał jako miłość surową, nieidealizującą, wymagającą od tych, którzy ją deklarują, nie tylko poświęcenia, ale i światłej krytyki, nie tylko wzniosłych gestów, lecz przede wszystkim pracy i odpowiedzialności. Wprowadził do polszczyzny formułę-przykazanie - słowa "Bądź wierny Idź".

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski powołał 18 września 2007 roku Komitet Organizacyjny "Roku Herberta" w celu koordynacji przedsięwzięć, które odbędą się w 2008 roku w ramach "Roku Zbigniewa Herberta".
Poezja Zbigniewa Herberta (1924-1998) od kilkudziesięciu lat znajduje zainteresowanie także wśród kompozytorów. Do tekstów artysty, w tym słynnych już wierszy o Panu Cogito napisali muzykę tak znani twórcy, jak Aleksander Szeligowski (Cztery pieśni do słów Zbigniewa Herberta na sopran i 17 instrumentów, 1962), Józef Świder (Trzy pieśni, 1964 i Usta proszą na chór mieszany a cappella z cyklu Dziesięć pieśni do słów poetów polskich, 1983), Marek Stachowski (Ptaki na sopran i instrumenty, 1976), Krzysztof Knittel (dorikos siedem miniatur na kwartet smyczkowy i taśmę, 1976-77), Barbara Buczek (Hipostaza I. Kwintet na sopran, flet, wibrafon, wiolonczelę i saksofon, 1978), Zygmunt Mycielski (Osiem pieśni do słów Z. Herberta, 1984), Zbigniew Bagiński (Versus na baryton i zespół instrumentalny do wiersza bez tytułu Zbigniewa Herberta, 1985), Paweł Łukaszewski (Prośba na chór mieszany a cappella, 1989 z cyklu Sześć utworów do słów poetów polskich i Trzy utwory). W 2007 roku na specjalne zamówienie 50. Jubileuszowego Festiwalu "Warszawskiej Jesieni" Roman Berger skomponował utwór Improvisation sur Herbert na sopran, chór i orkiestrę, który miało swe prawykonanie 25 września 2007 roku. W programie festiwalu kompozytor napisał: Kiedyś dawno życie nauczyło mnie, że „wielkie słowa” są nieodzowne. Zwłaszcza na dzień powszedni. Bez nich grozi chodzenie na czworakach. Potem przeczytałem Herberta: „…powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem…”. Więc je powtarzam. Z uporem, tzn. bardzo osobiście – tak, jak w danej chwili potrafię.”

Z okazji Roku Zbigniewa Herberta Fundacja Kultury Bałtyckiej PROBALTICA i Związek Kompozytorów Polskich ogłaszają Konkurs kompozytorski - szczegóły w dziale "konkursy"


W piątek, 4 stycznia 2008 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się przedstawienie jubileuszowe Halki Stanisława Moniuszki z okazji 150-lecia prapremiery dzieła z udziałem solistów wszystkich teatrów operowych w Polsce. Prapremiera czteroaktowej wersji opery miała miejsce 1 stycznia 1858 roku w warszawskim Teatrze Wielkim. Premiera obecnej inscenizacji, pod kierownictwem artystycznym Marii Fołtyn, ze scenografią Jadwigi M. Jarosiewicz i w choreografii Janusza Józefowicza, odbyła się 16 grudnia 1995 roku.
Wystąpią: jako Halka - Tatiana Zacharczuk (akt I i II, Opera Narodowa), Halina Fulara-Duda (akt III, Opera Nova w Bydgoszczy) i Barbara Kubiak (akt IV, Teatr Wielki w Poznaniu), jako Jontek - Krzysztof Bednarek (akt I i II, Teatr Wielki w Łodzi), Bogdan Paprocki (akt III, Opera Narodowa) i Tomasz Kuk (akt IV, Opera Krakowska), w roli Janusza - Artur Ruciński (akt I i II, Opera Narodowa) i Leszek Skrla (akt IV, Opera Bałtycka), Zofii - Dorota Wójcik (akt I i II, Teatr Wielki w Łodzi) i Katarzyna Suska (akt IV, Opera Narodowa), Stolnika - Piotr Nowacki (akt I i II, Opera Narodowa) i Radosław Żukowski (akt IV, Opera Wrocławska), Dziemby - Robert Dymowski (akt I i II, Opera Narodowa) i Bogdan Kurowski (akt IV, Opera Śląska), gości - Ryszard Wróblewski (Opera Narodowa), Jacek Parol (Opera Narodowa) i Ryszard Morka (Opera Narodowa), Wieśniaka - Adam Zdunikowski (akt III, Opera Narodowa) i Piotr Pogorzelski (akt III, Opera na Zamku w Szczecinie), a Dudarza - Czesław Gałka (Opera Narodowa). Solistom towarzyszyć będzie Chór, Balet i Orkiestra Opery Narodowej oraz gościnnie: Chór Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod dyrekcją Mariusza Otto i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Marka Kluzy.
O wyjątkowym znaczeniu Halki dla historii muzyki polskiej stanowi nie tylko jej wysoka wartość muzyczna, przerastająca wszystko, co przedtem stworzono w Polsce w dziedzinie muzyki operowej, lecz także jej realistyczna treść i wymowa społeczna. Libretto tchnące prawdą artystycznego wyrazu, jaskrawo odbijało od ogromnej większości ówczesnych tekstów operowych. Wprowadzenie na scenę chłopskiej pary jako bohaterów było krokiem śmiałym i niezwykłym. Pierwsze przedstawienie Halki w Warszawie w roku 1858 stało się od razu wspaniałym triumfem, a z biegiem lat sukcesy dzieła Moniuszki nieustannie rosły. Dziś stanowi klasykę, którą ma stale w repertuarze każdy polski teatr operowy.


W piątek, 4 stycznia 2008 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 5 stycznia 2008 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty karnawałowe z udziałem jednego z najwybitniejszych skrzypków młodego pokolenia - Piotra Pławnera oraz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą zwycięzcy renomowanego Konkursu Dyrygenckiego im. Donatelli Flick w Londynie - Michała Dworzyńskiego (na zdjęciu). Program wieczorów wypełniają utwory czterech kompozytorów – Uwertura Karnawał rzymski op. 9 Hectora Berlioza, Introdukcja i rondo capriccioso a-moll na skrzypce i orkiestrę op. 28 Camille’a Saint-Saënsa, dedykowana hiszpańskiemu wirtuozowi skrzypiec Pablo Sarasatemu, Fantazja „Carmen” op. 25 Sarasatego oraz Suita z baletu Dziadek do orzechów na orkiestrę op. 71a Piotra Czajkowskiego.


Polska Filharmonia Bałtycka im. F. Chopina w Gdańsku zaprasza na Gdańskie Bale. Od 5 stycznia do 2 lutego 2008 roku w każdą sobotę od godz. 19.00 w Sali Koncertowej na Ołowiance odbędą się KONCERTY KARNAWAŁOWE połączone z karnawałową taneczną zabawą w „SALONIE GDAŃSKIM“ do białego rana ... Oprawę muzyczną tanecznej części Bali Gdańskich przygotowuje zespół STANDARD ACOUSTIC, występujący w składzie: Wojciech Wiśniewski (instr. klawiszowe, vocal, kierownictwo muzyczne), Jerzy Jaskulski (gitara, vocal), Henryk Rosiak (saksofon, klarnet).

Read more


W środę, 9 stycznia 2008 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej w Warszawie odbędzie się koncert współczesnych partit na skrzypce i fortepian. W wykonaniu znanych artystów – skrzypka Piotra Pławnera i pianisty oraz kompozytora Eugeniusza Knapika usłyszymy dwie kompozycje: Partitę na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego i Partitę na skrzypce i fortepian Eugeniusza Knapika.


Nowojorskie gwiazdy w Łodzi

Odwiedzić nowojorską Metropolitan Opera, teatr-legendę, gdzie debiutował Enrico Caruso, sławę zdobywali Maria Callas, Renata Tebaldi czy Carlo Bergonzi, a zza dyrygenckiego pulpitu spektaklem kierował Arturo Toscanini! Usłyszeć największe współczesne gwiazdy sceny operowej, wybitnych artystów – aktorów, w spektaklach reżyserowanych przez takie znakomitości, jak Franco Zefirelli. Któż o tym nie marzy?
Teraz staje się to możliwe dzięki Filharmonii Łódzkiej. Jako pierwsza w Polsce filharmonia zaprasza na cykl transmisji spektakli operowych nowojorskiego teatru, w technologii High Definition, w czasie rzeczywistym. Zasiadając w fotelach łódzkiej Sali Koncertowej, przed ogromnym ekranem o wymiarach 11x6 metrów, będzie można się znaleźć w gronie kilkudziesięciu tysięcy widzów, oglądających w tym momencie to samo przedstawienie bezpośrednio w Metropolitan Opera oraz pośrednio w ponad stu różnych teatrach całego świata. Cyfrowy przekaz w wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pośrednictwem satelity okołoziemskiego, a najlepszą dostępną współcześnie jakość dźwięku zapewnia Dolby Digital 5.1 Surround. Ogromy ekran i znakomita jakość obrazu dają wręcz wrażenie „zanurzenia” w przedstawieniu, a połączenie opery i kina - możliwość obcowania ze sztuką najwyższej próby bez konieczności podróży, za cenę biletu kinowego.

The Metropolitan Opera w Filharmonii Łódzkiej
repertuar na sezon 2007/2008
spektakle w Sali Koncertowej, ul. Narutowicza 20/22:
  • 12 stycznia 2008 roku (sobota), godz. 19.30: Giuseppe Verdi – Makbet
  • 16 lutego 2008 roku (sobota), godz. 19.00: Giacomo Puccini – Manon Lescaut
  • 15 marca 2008 roku (sobota), godz. 19.30: Benjamin Britten - Peter Grimes
  • 5 kwietnia 2008 roku (sobota), godz. 19.30: Giacomo Puccini - Cyganeria
  • 26 kwietnia 2008 roku (sobota), godz. 19.30: Gaetano Donizetti - Córka pułku
  • 17 maja 2008 roku (sobota), godz. 17.30: Ryszard Wagner - Tristan i Izolda (retransmisja)


Bilety
Spektakle odbywają się w Sali Koncertowej, ul. Narutowicza 20/22. Bilety będą dostępne na co najmniej 30 dni przed koncertem w kasie Filharmonii Łódzkiej: czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10-18 oraz dwie godziny przed każdym koncertem. Można też dokonywać rezerwacji telefonicznej: (0 42) 664 79 79. Ceny biletów: 60 zł (I strefa) i 40 zł (II strefa).

Strona internetowa wydarzenia: www.met.filharmonia.lodz.pl

Read more


Filharmonia Krakowska zaprasza na drugie w tym sezonie spotkanie z Britten Sinfonia z Cambridge, organizowane w ramach wymiany kulturalnej pomiędzy Małopolską a Wschodnią Anglią. W ubiegłym sezonie artystycznym angielscy instrumentaliści czterokrotnie występowali podczas niedzielnych południowych spotkań z krakowskimi melomanami, nawiązując jednocześnie do nieznanego wcześniej w naszym obszarze kulturowym brytyjskiego zwyczaju "Lunchtime concerts".
Podczas koncertu z cyklu "Artyści dla Filharmonii Krakowskiej", który odbędzie się w niedzielę, 13 stycznia 2008 roku o godz. 12.00 w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej będziemy mogli podziwiać najlepszych wiolinistów zespołu Britten Sinfonia. W wykonaniu sekstetu smyczkowego usłyszymy Ricercare Jana Sebastiana Bacha, pierwszy Sekstet smyczkowy B-dur Brahmsa na 2 skrzypiec, 2 altówki i 2 wiolonczele oraz współczesną kompozycja Helen Grime Into the Faded Air.
Orkiestra Britten Sinfonia rozpoczęła swą działalność kilkanaście lat temu i od początku skupiła się nie tylko na prezentacji wyjątkowych umiejętności poszczególnych jej muzyków, ale przede wszystkim na rozwoju melomanów poprzez prezentację bogatego repertuaru oraz ryzykowne łączenie w repertuarze jednego koncertu zarówno klasyków (tym razem Mozart i Ravel), jak i współczesnych żyjących twórców, niejednokrotnie ściśle współpracujących z tą orkiestrą.


Dnia 14 stycznia 2008 roku o godz. 19.00 w Aula Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się międzyuczelniany koncert akordeonowy - rezultat współpracy artystycznej i pedagogicznej katedr akordeonu polskich uczelni muzycznych: Bydgoszczy, Gdańska, Łodzi, Poznania i Warszawy. W programie koncertu znajdą się utwory A. Chaczaturiana, M. de Falli, A. Krzanowskiego, A. Piazzolli i A. Scarlattiego.


Flet to instrument, któremu w baśniach i legendach często przypisuje się właściwości magiczne. Nawet pojedynczy flecik potrafi wywabić z ukrycia zwierzęta albo uchronić przed niebezpieczeństwami. A co dopiero, gdy jest ich kilkaset? Przekonamy się o tym w Filharmonii Łódzkiej dnia 16 stycznia 2008 roku. Tego dnia dzieci i młodzież podejmą próbę bicia rekordu w grze na flecie.
Pomysłodawcą imprezy jest Paweł Miszczak, dyrektor łódzkiej Szkoły Podstawowej nr 44 im. prof. Jana Molla. Do podjęcia wyzwania zapraszają też Filharmonia Łódzka i Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im Aleksandra Tansmana. Program „rekordowego” koncertu – kolędy – nawiązuje do tradycji noworocznego muzykowania. Wybrane do programu utwory są dostosowane do możliwości technicznych dzieci. Nuty można pobrać ze strony internetowej Filharmonii Łódzkiej.
Ze względów organizacyjnych nie przewidywana jest sprzedaż biletów dla widzów, jednak wszyscy chętni, którzy chcieliby wziąć udział w koncercie, mogą zgłaszać się do organizatorów. Zgłoszenia - zarówno od grup zorganizowanych (np. klas szkolnych), jak i osób indywidualnych, grających na fletach prostych i poprzecznych – przyjmuje sekretariat szkoły do 21 grudnia. Bliższych informacji można zasięgnąć pod nr. tel.(0 42) 686 48 89.


Dnia 16 stycznia 2008 roku w siedzibie Ambasady RP w Londynie Alvarez Chamber Orchestra rozpocznie nowy sezon koncertowy 2008. Wydarzeniem wieczoru będzie światowa premiera nowego utworu Bogusława Schaeffera (na zdjęciu), napisanego dla Elżbiety Baklarz, zatytułowanego Fur Elise. Program wieczoru dopełni m.in. Flute Concerto Diany Burrell z Rehanną Browne w roli solistki.
Planując nadchodzący sezon Alvarez Chamber Orchestra pragnie skoncentrować się na polskiej i brytyjskiej muzyce oraz na twórczości dwóch ważnych kompozytorów, którzy w 2008 roku świętować będą znaczące jubileusze: Diana Burrell - 60 urodziny i Zygmunt Krauze - 70 urodziny. Polski kompozytor będzie gościem listopadowych koncertów - 15 i 16 listopada 2008 roku w St. John's Smith Square w Londynie.


Austriackie Forum Kultury w Warszawie zaprasza na Koncert Noworoczny, który odbędzie się w czwartek, 17 stycznia 2008 roku o godz. 19.00. W wykonaniu studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie: Katarzyna Bienias, Eliza Dżyga, Justyna Samborska- sopran, Joanna Motulewicz, Katarzyna Pawłowska – mezzosopran, Krzysztof Ciupiński-Świątek – tenor, Artur Janda,Maciej Nerkowski – baryton, Piotr Kopiec – bandoneon, akordeon, Grzegorz Szczepaniak – gitara usłyszymy słynne arie z oper i operetek oraz wirtuozowskie utwory instrumentalne. Wśród kompozytorów: J. Bock (Skrzypek na dachu), C.P. Delibes, E. Granados, T. Gubitsch, F. Lehar, St. Moniuszko, C. Nelegatti, A. Piazzola, G. Rossini, J. Strauss. Wstęp wolny.


Wydawnictwo Musica Iagellonica, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Zarząd Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich zapraszają na promocję książki Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz, która będzie miała miejsce 17 stycznia 2008 roku o godzinie 18.30 w Pałacu Pusłowskich (ul. Westerplatte 10) w Krakowie. W programie wieczoru, oprócz prezentacji Rozmów, znajdzie się koncert utworów fortepianowych i wiolonczelowych Krystyny Moszumańskiej-Nazar w wykonaniu: Doroty Imiełowskiej, Andrzeja Pikula i Ayako Kitanaka.

Read more


W piątek, 18 stycznia 2008 roku o godz. 19.15 na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie odbędzie się prapremiera opery dla dzieci pt. Magiczny Doremik Marty Ptaszyńskiej do libretta kompozytorki wg powieści Gelsomino w Kraju Kłamczuchów Gianniego Rodariego w przekładzie Hanny Ożogowskiej. Reżyseria i choreografia - Hanna Chojnacka, scenografia - Barbara Kędzierska, kostiumy - Zofia de Ines, światła - Maciej Igielski. Wystąpią soliści, artyści chóru Opery Narodowej, uczniowie Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza, Chór Alla Polacca pod kierownictwem Sabiny Włodarskiej, akrobaci i statyści oraz Orkiestra Opery Narodowej pod batutą Iwony Sowińskiej.
Spektakl zostanie powtórzony w niedzielę, 20 stycznia 2008 roku o godz. 15.00.

Read more


Dnia 18 stycznia 2008 roku o godzinie 19.30 w Sali koncertowej PSM w Kaliszu odbędzie się koncert w interpretacji pianisty Olega Polianskiego (na zdjęciu), laureata m.in. słynnego Konkursu Czajkowskiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Jerzego Salwarowskiego. W programie: Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego i Grzegorza Fitelberga, IV Symfonia koncertująca na fortepian i orkiestrę symfoniczną Karola Szymanowskiego i II Symfonia D-dur op. 36 Ludwiga van Beethovena.


Trzeci koncert IV Festiwalu "Muzyka Młodych u Franciszkanów", zatytułowany Kolędujmy małemu odbędzie się w kościele Franciszkanów w Sanoku w dniu 19 stycznia 2008 roku o godz. 19. 15. W muzyczny świat kolęd i innych utworów, swoją tematyką i charakterem korespondujących i podkreślających podniosłą i radosną atmosferę Bożego Narodzenia wprowadzi nas organista związany z Podkarpaciem - Tomasz Zając i krakowski chór "Pro Arte" kierowany przez Macieja Tworka.

Program koncertu:
  • J. S. Bach (1685 - 1750) Preludium i fuga a-moll BWV 543
    wyk. Tomasz Zając - organy
  • Wśród nocnej ciszy (opr. St. Niewiadomski), W żłobie leży (opr. D. Wilcocks), Fr. Poulenc (1899 - 1963) motet Videntes Stellam, M. Durufle (1902 - 1986) - motety Tu es Petrus, Ubi caritas et amor
    wyk. chór "Pro Arte" pod dyr. Macieja Tworka
  • M. Surzyński (1866 - 1924) - A cóż z tą dzieciną, M. Kubacki - Preludia organowe Mizerna cicha, Bóg sie rodzi, T. Machl (1922 -2004) - Preludium organowe Wśród nocnej ciszy, M. Sawa (1937 - 2005) - Preludia organowe Bóg się rodzi, Anioł pasterzom mówił, Tryumfy Króla Niebieskiego, F. Nowowiejski (1877 - 1946) - Fantazja organowa Noel en Pologne op.31 nr 4
    wyk. Tomasz Zając - organy
  • M. Durufle - motety Tota pulchra es Maria, Tantum ergo, Fr. Poulenc - motet Quem vidistis pastores, Gdy śliczna Panna ( opr. H. Botor), Cicha noc (opr. G. Grier - L.Everson)
    wyk. chór "Pro Arte" pod dyr.Macieja Tworka


W związku jubileuszem 50-lecia Studia Eksperymentalnego (jesień 2007 roku) we wtorek, 22 stycznia 2008 roku o 15.00 w Studiu im. Macieja Józefa Kwiatkowskiego w Warszawie, Prezes Zarządu Polskiego Radia Krzysztof Czabański uhonoruje dyplomami prof. Włodzimierza Kotońskiego, Bohdana Mazurka, Eugeniusza Rudnika i prof. Krzysztofa Szlifirskiego. Wszyscy wnieśli bardzo wiele w sukcesy Studia Eksperymentalnego. O wczesnych latach Studia opowiadali 29 września 2007 roku w sali „Laboratorium” Centrum Sztuki Współczesnej, podczas 50. Festiwalu „Warszawska Jesień”.
Eugeniusz Rudnik pracował w PR od 1955 roku, a od 1958 w Studiu Eksperymentalnym, Krzysztof Szlifirski związał się ze Studiem także w 1958 roku, a Bohdan Mazurek w 1962.
Włodzimierz Kotoński - na zdjęciu - (współpraca ze Studiem od 1958 roku) jako jeden z pierwszych w Polsce kompozytorów rozpoczął eksperymenty z transformacją dźwięku przy użyciu elektroniki. Efektem poszukiwań nowego brzmienia była pierwsza zrealizowana w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia (1959 rok) autonomiczna kompozycja elektroniczna Etiuda na jedno uderzenie w talerz.
Eugeniusz Rudnik i Bohdan Mazurek byli realizatorami, partnerami w procesie twórczym kompozytorów pracujących w studiu w pierwszym okresie działalności, a także później. Są autorami własnych wybitnych dzieł elektroakustycznych, stanowiących polski kanon w tej dziedzinie. Wiele z nich zostało nagrodzonych na międzynarodowych i polskich konkursach.
Krzysztof Szlifirski był najbliższym współpracownikiem Józefa Patkowskiego, założyciela i długoletniego (do 1985 r.) kierownika Studia, w niechlubny sposób zwolnionego przez ówczesne władze Radiokomitetu. Krzysztof Szlifirski opracował koncepcję techniczną Studia, a także jako reżyser dźwięku współpracował z wybitnymi kompozytorami tworzącymi w Studiu. W latach 1998 - 2004 kierował Studiem Eksperymentalnym PR.


Opera Wrocławska zaprasza na premierowy spektakl opery dla dzieci Czerwony Kapturek z nowego cyklu Tajemnicze królestwo, który odbędzie się 22 stycznia 2008 roku. Libretto – Mila Mellanova (tłumaczenie libretta – Wojciech Szczucki), kierownictwo muzyczne – Francesco Bottigliero, reżyseria – Adam Frontczak, scenografia – Małgorzata Słoniowska, choerografia – Bożena Klimczak. Wystąpią soliści, Orkiestra i Balet Opery Wrocławskiej pod batutą Francesco Bottigliero.
Tajemnicze królestwo to cykl oper dla dzieci, którego celem jest ukazanie najmłodszej publiczności wyjątkowości opery i jej niepowtarzalnego uroku, rozbudzenie wrażliwości na sztukę. Utwory, które będą prezentowane w Tajemniczym królestwie inspirowane są dziecięcym światem doświadczeń i wyobraźni, jedynie skalą oraz tematyką różnią się od wielkich przedstawień operowych. W sferze artystycznej nie ma tu żadnych uproszczeń, wszystko mogłoby być przeniesione na scenę dla dorosłych. Autorami muzyki do wielu bajek są wybitni kompozytorzy, m.in. Igor Strawiński, Ryszard Wagner, Maurycy Ravel, a także popularni kompozytorzy współcześni, którzy dźwiękami odmalowali zaczarowany świat bajek. Treść librett bazuje na motywach ludowych bajek lub opowieści napisanych przez znanych autorów: braci Grimm, H.Ch. Andersena i innych.
Pierwsza operą z cyklu Tajemnicze królestwo będzie Czerwony Kapturek do muzyki Jirí Pauera. Pełna fantazji scenografia, oryginalne kostiumy, gra świateł i efektowna choreografia – wszystko to złoży się na wspaniałe widowisko. Pojawią się bajkowi bohaterowie – zwierzęta, ptaki, rośliny, a nawet… meble, które ożyją! To będzie wyjątkowy dzień w Tajemniczym królestwie opery!


Pod koniec stycznia zainaugurowany zostanie dziesiąty sezon festiwalu „Muzyka dawna - persona grata", organizowanego przez orkiestrę Arte dei Suonatori. W tym roku muzycy dziewięć razy zaproszą na spotkania ze swymi muzycznymi przyjaciółmi, zarówno z tymi, z którymi już koncertowali (Kati Debretzeni, Alexis Kossenko, Bolette Roed, Magali Léger, Dan Laurin, Martin Gester), jaki z tymi, którzy po raz pierwszy pojawią się z towarzyszeniem orkiestry przed polską publicznością. Wśród nich będą między innymi czołowi europejscy skrzypkowie: Daniel Sepec, David Plantier, Stefano Montanari oraz znakomity angielski kontratenor Iestyn Davies. Usłyszymy muzykę w jej najprzeróżniejszych barokowych odmianach. Od wirtuozowskich koncertów skrzypcowych Vivaldiego i Locatellego po mistyczną Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha. Od słynnych włoskich concerti grossi po zwiastujące koniec epoki baroku dzieła Szkoły Berlińskiej. Wreszcie zajrzymy na operowe sceny osiemnastowiecznych Londynu, Paryża i Wenecji.
Pierwszy tegoroczny projekt poświęcono muzyce Antonio Vivialdiego z cyklu La Cetra. Wykonawcy - Kati Debretzeni (na zdjęciu) - skrzypce oraz orkiestra Arte dei Suonatori – wystąpią trzykrotnie: w środę, 23 stycznia 2008 roku o godz. 19:00 w Zamku Kliczkowie, 24 stycznia o godz. 19:00 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu oraz 25 stycznia o godz. 19:00 w Oratorium Marianum we Wrocławiu.

Read more


Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert muzyki hiszpańskiej. Piątkowy wieczór, 25 stycznia 2008 roku otworzy suita nr 2 ze słynnego baletu Trójgraniasty kapelusz Manuela de Falli. Komiczne opowiadanie Pedra Antonia de Alarcón pod tym tytułem, które wywodzi się najprawdopodobniej z folkloru andaluzyjskiego, początkowo planował Falla uczynić kanwą opery. Słynny kierownik Baletów Rosyjskich, Sergiusz Diagilew, namówił go jednak na stworzenie muzyki do baletu. Prapremiera dzieła miała miejsce w Londynie w 1919 roku z udziałem baletu Diagilewa i scenografią Pabla Picassa. Barwna instrumentacja, nie pozbawiona pewnych wpływów Maurice’a Ravela i rytmy południowych tańców (m.in. jota i farruca) sprawiają, że ta muzyka święci tryumfy także w formie estradowej suity. Punktem kulminacyjnym koncertu będzie łódzka premiera koncertu na orkiestrę Manuela Marii Ponce. Concierto del Sur, czyli dosłownie „Koncert z Południa”, to jeden z pierwszych koncertów gitarowych w literaturze muzycznej XX wieku. Swą popularność utwór zawdzięcza pełnemu wewnętrznego żaru meksykańskiemu charakterowi muzyki, prezentującej bogate możliwości gitary partii solowej oraz zręcznej instrumentacji, która, choć barwna, nie przyćmiewa delikatnego brzmienia instrumentu solowego. Program koncertu dopełni tryptyk orkiestrowy Images Claude’a Debussy’ego.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej zagra tego wieczoru pod batutą Piotra Sułkowskiego, dyrygenta Opery Krakowskiej, dyrektora muzycznego oraz dyrygenta Opery Wildwood Festival w Little Rock (AR) USA, założyciela i dyrektora Orkiestry Kameralnej Forum Sinfonia. Partię solową wykona utytułowany gitarzysta Waldemar Gromolak (na zdjęciu). Jest laureatem aż 18 konkursów wykonawczych w różnych krajach świata, a jego artystyczną klasę potwierdzają m.in. recitale na renomowanych festiwalach: w Iserlohn i Kolonii (Niemcy), Esztergom (Węgry), Mikulowie (Czechy), Volos (Grecja), Łańcucie, Tychach, Krakowie czy Kazimierzu Dolnym.


W wyjątkowym wydarzeniu - pokazie filmu z „żywym” podkładem muzycznym - będzie można uczestniczyć w piątek, 25 stycznia 2008 roku w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, na Ołowiance. Bohaterem wieczoru będzie Aleksander Newski – jeden z pierwszych filmów dźwiękowych legendarnego reżysera radzieckiego Siergieja Eisensteina, zrealizowany w roku 1938 przez MOSFILM. Muzykę do filmu napisał wybitny kompozytor XX wieku – Sergiej Prokofiew.
Mijał czas filmu niemego, czas taperów. Powstające filmy wymagały już dobranej wyrazowo i pod względem akcji muzyki, a składanki muzyczne taperów nie nadążały za akcją. W latach 20/30 XX wieku kompozytorzy tacy jak Dymitrij Szostakowicz, Aaron Copland, Artur Honegger, Camille Saint-Saëns otrzymywali propozycję do skomponowania oryginalnej muzyki do konkretnego filmu dźwiękowego. Aleksander Newski był już trzecim z kolei zamówieniem filmowym u Prokofiewa; poprzednie to Porucznik Kiże w reżyserii Alexandra Faintsimmera (1933 r.) i niedokończona Dama Pikowa w reż. Michaiła Romma (1936). Monumentalne, jak na warunki lat 30.tych w Rosji, dzieło Aleksander Newski, stanowiące syntezę obrazu, słowa i muzyki, nazwane zostało przez Eisensteina mianem „filmowej opery”. Muzyka z przeznaczeniem na mezzosopran, chór i orkiestrę symfoniczną została zrekonstruowana poprzez znaczne rozszerzenie składu orkiestry w roku 1986 przez Williama Brohna. Niezwykle barwne i charakterystyczne są potężnie brzmiące trąby i chóry ilustrujące sceny bitwy. W muzyce, jak i w filmie aktorzy i muzycy grają i śpiewają w języku rosyjskim. W piątkowy wieczór wystąpią: Maaike Poorthuis - mezzosopran, Cappella Gedanensis i Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Ernsta van Tiela.


W piątek, 25 stycznia 2008 roku o godzinie 13.00 w hali pofabrycznej Scena Runotex (ul. Piskorzewie 23) w Kaliszu odbędzie się koncert, który pod wieloma względami będzie różnił się od koncertu klasycznego. Zaprezentowana zostanie w wersji symfonicznej muzyka współczesnej piosenkarki polskiej – Gabrieli Kulki, pianistki, wokalistki i piosenko-pisarki, której autorski repertuar sytuuje się stylistycznie na graniach rocka, jazzu i kabaretu.
Koncert zainauguruje nowy cykl Filharmonii Kaliskiej - Filharmonia nie gryzie. Nazwa ta nie jest przypadkowa, ponieważ organizatorzy pragną pokazać słuchaczom inne oblicze instytucji – mniej poważne i dystyngowane, łączące szeroko pojętą klasykę z nowoczesnością lub wręcz awangardą.


Koncert Muzyczny dialog kultur w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal odbędzie się w niedzielę, 27 stycznia 2008 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Koncert ten będzie pierwszym poznańskim występem Orkiestry w roku 2008 - roku Jubileuszu 40-lecia istnienia kierowanego przez Agnieszkę Duczmal Zespołu.
Maestra zaprosiła do współpracy dwóch izraelskich muzyków - skrzypka Guy'a Braunsteina i altowiolistę Avri Levitana. Wraz z Orkiestrą wykonają oni słynną Symfonię koncertującą na skrzypce, altówkę i orkiestrę KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Poznańska publiczność będzie miała także możliwość wysłuchania bardzo rzadko wykonywanych kompozycji dwóch Polaków - Michała Spisaka Concertino na orkiestrę smyczkową i Józefa Brzowskiego Nocturne et Rondeau op. 10 na fortepian i orkiestrę smyczkową oraz utwór pochodzącego z Czarnogóry Žarko Mirkoviča - Musica Sioranu. Solistą w Nocturne et Rondeau Brzowskiego będzie pianista Andrzej Tatarski.


Koncert słoweńskiego tria dętego BUM w niedzielę, 27 stycznia 2008 roku o godz. 12.00 w Sali Złotej Filharmonii w Krakowie zainauguruje współpracę Filharmonii im. K. Szymanowskiego z innymi europejskimi ośrodkami muzycznymi zrzeszonymi w ramach międzynarodowego projektu ONE, czyli Orchestra Network for Europe, dofinansowanego przez Unię Europejską. W ramach tego projektu zorganizowanych będzie szereg koncertów promujących rodzimy repertuar zrzeszonych orkiestr, do których należą: Orchestre de Picardie z Francji, Orkiestra z Žiliny (Słowacja), Orkiestra Filharmonii w Jenie (Niemcy), Orkiestra Symfoniczna Radia i TV w Słowenii oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Planowane jest ponadto nawiązanie współpracy z młodymi kompozytorami z wyżej wymienionych państw - wspólnie skomponowany przez nich utwór muzyczny wykonają na zakończenie projektu muzycy grający na co dzień w zespołach orkiestrowych biorących udział w ONE.
Trio BUM powstało kilka lat temu i składa się a najlepszych słoweńskich muzyków: waltornisty Bostjana Lipovška, puzonisty Uroša Polanca oraz trębacza Mateja Richtera. Wszyscy trzej muzycy grają jako soliści ze Słoweńską Symfoniczną Orkiestrą RTV. Prezentują atrakcyjny, lecz mniej znany skład kameralny, dla którego nie ma zbyt wiele literatury muzycznej. Repertuar Trio Bum zwiera tylko oryginalne kompozycje słoweńskich i obcych kompozytorów głównie XX wieku. Podczas niedzielnego koncertu w Krakowie muzycy wykonają utwory F. Poulenca, L. Lebiča, J. Koetsiera, H. Frigyes, V. Persichetti, R. Goloba, E. Crespo i L. Krajnčana.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza na kolejny koncert organizowany w ramach Sezonu Moskiewskiego. W niedzielę, 27 stycznia 2008 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej na Ołowiance wystąpi dwóch wirtuozów – wiolonczelista Boris Andrianow i gitarzysta Dimitrij Illarionow. W programie koncertu znajdą się kompozycje m.in. Johanna Sebastiana Bacha, Sergio Assada, Manuela de Falli, Johna Dowlanda, Francisca Tarregi i Astora Piazzolli.
Boris Andrianow (na zdjęciu), 32-letni rosyjski wiolonczelista, jest jednym z najbardziej utalentowanych muzyków swojej generacji. Uznanie i sławę przyniosły mu laury na 11. Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego (Moskwa, 1998, III nagroda i brązowy medal) oraz I nagroda i wszystkie Nagrody Specjalne na Międzynarodowym Konkursie im. Antonio Janigro w Zagrzebiu (Chorwacja). Dimitrij Illarionow, jest jednym z najbardziej utalentowanych młodych gitarzystów klasycznych rosyjskich. W roku 2006 zdobył nagrodę za najlepszą interpretację dwóch słynnych kompozytorów romantycznych – Nagrodę Francisco Tarregi (Konkurs im. Francisco Tarrega w Benicassim, Hiszpania) i Nagrodę Agustina Barriosa (Konlurs im. Agustina Barriosa w Nuoro, Włochy). W roku 2002 wytwórnia DELOS wydała płytę CD z muzyką na wiolonczele i gitarę duetu, która została nominowana do Grammy Award.
Koncerty Sezonu Moskiewskiego w Gdańsku odbywać się będą do kwietnia 2008 roku. Ich gośćmi będzie m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Moskiewskiej (10 kwietnia).


Światowej sławy orkiestra kameralna „I VIRTUOSI ITALIANI” pod batutą Alberto Martiniego wystąpi we wtorek, 29 stycznia 2008 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Kameraliści zaprezentują kompozycje Antonio Vivaldiego, m.in. słynne Cztery pory roku.
Orkiestra "I VIRTUOSI ITALIANI” powstała blisko dwadzieścia lat temu i posiada na swoim koncie pełne sukcesów występy we Włoszech oraz całej Europie. Nagrała ponad 50 doskonałych płyt dla czołowych wytwórni fonograficznych tj: Chandos, Emi, Naxos, Dynamic, Verany, Arcadia. Ponad 500.000 egzemplarzy zostało sprzedanych na całym świecie. Muzycy występowali podczas najważniejszych festiwali w Teatro alla Scala, Maggio Musicale Fiorentino, Teatro La Fenice, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Teatro Regio of Parma, Teatro Filarmonico of Verona, Associazione Barattelli of L’Aquila, Unione Musicale of Turin, Istituzione Universitaria dei Concerti of Rome. Współpracowali również z „New York City Ballet” przy wystawieniu Apollon Musagète Igora Strawińskiego. W 2001 roku wykonali wszystkie „opery w jednym akcie” Gioacchino Rossiniego dla Paryskiej Opery Komicznej oraz zaprezentowali się podczas dwóch koncertów w Konzerthaus w Wiedniu.


W środę, 30 stycznia 2008 roku o godz. 19.15 Zespół Instrumentalny La Fenice i chór Choeur de Chambre de Namur pod batutą Jeana Tubéry’ego wykonają w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie koncertową wersję Orfeusza Claudia Monteverdiego, z okazji 400-lecia prapremiery tego dzieła w Mantui.
Orfeusz to muzyczna baśń, oparta na greckim micie. Jej nowatorstwo polega na połączeniu stylu monodycznego z wielogłosowym. Uwagę zwracają wspaniałe partie koncertujące (zwłaszcza aria Orfeusza w Hadesie) i zróżnicowanie typu melodyki w poszczególnych partiach, co zapowiadało rozwój późniejszej historii opery.
Zespół La Fenice (Feniks) założył w 1990 roku Jean Tubéry, wirtuoz kornetu i dyrygent. Jego ideą było „przywrócenie do życia” dzieł zapomnianych. W skład zespołu weszli muzycy, z których każdy był uznanym solistą, jak również, dzięki współpracy z zespołami muzyki dawnej, miał cenne doświadczenia jako kameralista.


Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu po raz kolejny zaprasza na festiwal muzyki poważnej z humorem w roli głównej. VII Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego FUN AND CLASSIC potrwa w tym roku w dniach 31 stycznia – 5 lutego i jak zwykle będzie obfitował w artystycznie absurdalne koncerty muzyki z natury poważnej, w wirtuozowskim wykonaniu. Zainauguruje go występ austriackiego septetu dętego MNOZIL BRASS, który posiada rzadką umiejętność szybkiego „rozkręcenia” publiczności. Perfekcyjne wykonania utworów, ostro zagrana muzyka i parodie zaśpiewane na kilka głosów potrafią „wgnieść” słuchacza i jednocześnie widza (występ zespołu to istne przedstawienie) w fotel…pod warunkiem, że zainteresowanemu uda się dostać miejsce siedzące – na dotychczasowych koncertach zespołu w Polsce sale „pękały w szwach”, a wielu widzów na stojąco słuchało koncertów.
Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Waldemar Malicki, znakomity pianista, a także gospodarz programu telewizyjnego Co tu jest grane?.

Read more


W czwartek, 31 stycznia 2008 roku o godz. 19.00 w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Warszawie odbędzie się europejskie prawykonanie pełnej wersji VIII Symfonii "Lieder der Vergänglichkeit" (Pieśni przemijania) Krzysztofa Pendereckiego. Wystąpią soliści: Olga Pasiecznik (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran) i Vytautas Juozopaitis (baryton) oraz Chór i Orkiestra Opery Narodowej pod batutą kompozytora.
Penderecki napisał VIII Symfonię "Lieder der Vergänglichkeit" na 3 głosy solowe, chór i orkiestrę w ciągu dziewięciu miesięcy 2004 i 2005 roku do słów niemieckojęzycznych poetów: Josepha von Eichendorffa, Reinera Marii Rilkego, Karla Krausa, Hermanna Hessego, Johanna Wolfganga von Goethego i Achima von Arnima. I choć utwór ten nosi miano symfonii, jest w istocie cyklem dziewięciu pieśni traktujących o upływie czasu, przemijaniu.
Bezpłatne bilety do odbioru w kasie Teatru i w Bazylice.