Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Słynne Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmi 1 listopada 2009 roku o godz. 20.00 w Kościele św. Katarzyny w Krakowie. Wystąpią: Anna Wierzbicka – sopran, Agnieszka Cząstka – mezzosopran, Przemysław Borys – tenor, Jacek Ozimkowski – bas, Chór i Orkiestra Cappella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Koncert zakończy Ave Maria Roberta Parsonsa (1535-1572).

Requiem aeternam dona eis, Domine – wieczny odpoczynek racz im dać Panie... – msza żałobna to prośba o spokój po śmierci. Obrazy dramatyczne to tylko etap przejściowy: w samej sekwencji Dies irae, mimo wizji apokaliptycznych, dochodzi się do prośby o zmiłowanie, która jest w zasadzie pointą tekstu. Dla Mozarta szczególnie ważna była przesycona emocjami błagalna część Recordare – Wspomnij, Jezu drogi, a tą samą myślą kończy się Lacrimosa: Pie Jesu, Domine, dona eis requiem. Dobry Jezu, a nasz Panie, daj im wieczne spoczywanie. Umieszczenie w tym miejscu motetu Ave Maria odzwierciedla wątek nadziei. Autorem motetu, powstałego w latach 60. XVI wieku, jest angielski kompozytor Robert Parsons.


Król Roger Karola Szymanowskiego w reżyserii Davida Pountneya zostanie ośmiokrotnie wystawiony na scenie Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Spektakl ten był już grany w Bregenz (Austria) na początku sierpnia. Premiera w Hiszpanii odbędzie się 2 listopada 2009 roku, a kolejne przedstawienia będą miały miejsce 5, 7, 8, 10, 11, 13 i 16 listopada. Spektakl powstał w koprodukcji austriacko-hiszpańskiej. Autorem scenografii jest Raimund Bauer, kostiumów – Marie-Jeanne Lecca, a choreografii – Beate Vollack. Kierownictwo muzyczne sprawuje Josep Pons.

Wśród wykonawców głównych partii w dziele Szymanowskiego znaleźli się również polscy artyści. W roli tytułowej obok Scotta Hendricksa zobaczymy Artura Rucińskiego, a jako Roxana wystąpi - obok Anne Schwanewilms – solistka poznańskiego Teatru Wielkiego, Monika Mych (7 i 11 listopada). Dla tej młodej artystki jest to ogromny sukces. „Na pytanie, jaka jest moja wymarzona rola, zawsze odpowiadałam – Roksana z Króla Rogera Szymanowskiego. W Warszawie Króla Rogera oglądałam osiem razy, za każdym razem zachwycając się innym elementem spektaklu! Ta partia to spełnienie moich marzeń” – opowiada Monika Mych (na zdjęciu). „Wszystko zaczęło się od przesłuchań, które dotyczyły występów w Stanach Zjednoczonych. – Poziom był bardzo wysoki, spotkałam wtedy solistów – prawdzie legendy, to było bardzo cenne doświadczenie”. Występom solistów przysłuchiwał się Andrzej Szwed, zajmujący się działalnością impresaryjną. To właśnie on skontaktował się z Moniką Mych w sprawie występów w Barcelonie. Ponadto w spektaklu wezmą udział m.in. Jadwiga Rappé jako Dyakonissa (2, 5, 8, 10, 13 i 16 listopada), Aleksander Teliga i Daniel Borowski jako Archiereios.


Teatr Wielki – Opera Poznań już po raz dziewiąty organizuje Poznańskie Dni Verdiego – festiwal muzyki, spektakli, koncertów i spotkań artystycznych skoncentrowanych wokół tego wielkiego kompozytora. W tym roku po raz pierwszy organizatorzy zapraszają również najmłodszych do czynnego udziału w Festiwalu, czyli na specjalnie dla nich zorganizowany Mały Dzień Verdiego - 2 listopada 2009 roku w godz. 11.00-18.00. Poprzez zabawy, ćwiczenia, konkursy dzieci zostaną wtajemniczone w muzykę Verdiego, wysłuchają opowieści o jego sztuce, mistrzostwie i znaczeniu jego oper. Będzie to dzień, który z pewnością pozostanie na długo w pamięci najmłodszych widzów.

Na początku zabawy każdy z uczestników Małego Dnia Verdiego otrzyma osiem monet (Verdiówek). Jest to jego kapitał, który może w ciągu całej podróży po teatralnym świecie Verdiego zainwestować w rzeczy, które go interesują. Przy poszczególnych zadaniach jest również szansa na zdobycie większej ilości Verdiówek, które na końcu zabawy zamienić można na słodki upominek. Mały Dzień Verdiego to moc zabawy, ale również doskonała okazja, żeby dzieci poznały zagadnienia związane z muzyką. Łączenie dźwięków w melodię, rozpoznawanie instrumentów po ich brzmieniu, przyporządkowywanie rekwizytów do postaci z oper – to tylko niektóre z zadań, które czekają na najmłodszych. Dzieci do zabawy zapraszać będą postaci ze znanych oper, takie jak: Aida, Rigoletto, Traviata, Falstaff, Otello, Król Filip czy Lady Makbeth.

Happenig będzie się odbywał 2 listopada 2009 od 11.00 do 18.00, co godzinę będzie mogła wziąć w nim udział grupa licząca około 25 dzieci (wejście przez Palarnię, po prawej stronie od wejścia głównego do opery). Akcja adresowana jest do starszych przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych (klasy I-IV). W związku z ogromnym zainteresowaniem happeningiem, organizatorzy proszą o wcześniejsze zapisanie się u organizatorki akcji – Zofii Dowjat (Fundacja JutrOpera), e-mail: zdowjat@opera.poznan.pl  


W 2009 roku minęła 20. rocznica śmierci Romana Palestra, jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich XX wieku, który niemal połowę swojego życia spędził na emigracji, współpracując z Rozgłośnią Polską Radia Wolna Europa. Skazany za to przez władze PRL na wymazanie ze świadomości rodaków (zakaz wykonywania i publikowania jego dzieł, cenzorski zapis na nazwisko), do dziś nie odzyskał dotąd należnej mu pozycji.

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, z woli samego twórcy przechowująca w Archiwum Kompozytorów Polskich jego spuściznę, w styczniu 2009 roku, we współpracy z Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego i programem kultura.uw wydała multimedialną publikację, poświęconą kompozytorowi. W listopadzie natomiast prezentowana będzie wystawa Roman Palester (1907-1989) – kompozytor za żelazną kurtyną, wpisująca się jednocześnie w obchody rocznicy 50-lecia istnienia i działalności Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Jej otwarcie odbędzie się w poniedziałek, 2 listopada 2009 roku o godz. 17.00 w Sali nr 315 Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66).

Wystawa zaprojektowana jest w dwóch równoległych planach. Pierwszy – to cykl plansz przedstawiających w ujęciu chronologicznym życie i twórczość kompozytora. Plan drugi to oryginalne obiekty pokazane według klucza tematycznego: rękopisy muzyczne, skrypty audycji Radia Wolna Europa, korespondencja i dokumenty, fotografie, biblioteka Romana Palestra oraz osobiste pamiątki. W przestrzeni wystawy przewidziane jest także „miejsce multimedialne”, z możliwością korzystania z DVD pt. Roman Palester.


W ramach I Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada w Krakowie w dniu 2 listopada 2009 roku odbędzie się projekcja filmu Wszystkie poranki świata (Tous les matins du monde) w reż. Alain Corneau (godz. 18.30, Kino Pod Baranami) oraz koncert inaugurujący, podczas którego wykonana zostanie muzyka z filmu skomponowana przez Jordi Savalla (godz. 21.00, Kościół św. Katarzyny). Wystąpią: Jordi Savall - viola da gamba i Krzysztof Globisz – recytacja.


Dnia 3 listopada 2009 roku o godz. 19.30 w Sali Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert towarzyszący I Międzynarodowemu Festiwalowi im. Josepha Conrada. W wykonaniu aktorów - Katarzyny Zawadzkiej i Bartłomieja Kotschedoffa, solistek - Magdaleny Łukawskiej (sopran) i Klaudii Romek (sopran) oraz Capelli Cracoviensis pod batutą Paula Goodwina (na zdjęciu) usłyszymy muzykę Felixa Mendelssohna do sztuki Williama Shakespeare’a – Sen nocy letniej.

Paul Goodwin należy do najbardziej znanych dzisiaj dyrygentów brytyjskich, wywodzących się z nurtu historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. Karierę rozpoczynał jako oboista w zespołach The English Concert i The London Classical Players. Od 1996 skupia się na dyrygenturze, współpracując początkowo z Academy of Ancient Music i English Chamber Orchestra, a następnie z szeregiem innych europejskich i amerykańskich zespołów, zarówno instrumentów dawnych, jak i tradycyjnych, przygotowując utwory z repertuaru barokowego, klasycznego i romantycznego, ale także współczesnego. Nagrywa m.in. dla wytwórni Harmonia Mundi oraz Deutsche Harmonia Mundi.


Podwójny spektakl operowy złożony z dzieł - Hagith Karola Szymanowskiego i Ester Prasquala (czyli Tomasza Praszczałka) – wystawiony zostanie w środę, 4 listopada 2009 roku o godz. 19:00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Hagith K. Szymanowskiego polskie teatry nie wystawiały od 40 lat, a premiera Ester Prasquala w Operze Wrocławskiej była jednocześnie światowym prawykonaniem (22 lutego 2006). Libretta obu utworów inspirowały motywy biblijne. Ważnym wątkiem je łączącym jest dramat kobiety uwikłanej w historię. Hagith ma przywrócić władcy opuszczające go z wiekiem siły i oddać za niego życie, Ester – ocalić od zagłady swój naród. Michał Znaniecki (inscenizacja i reżyseria) znalazł dla tych dzieł interesujący pomysł inscenizacyjny, zręcznie operując symboliką, grą światła i kontrastujących ze sobą barw.


Stanisław Drzewiecki 4 listopada 2009 rozpoczyna tournée koncertowe po Japonii.

Uwielbiany przez japońskich melomanów, dziś 22-letni, polski wirtuoz Stanisław Drzewiecki znany jest w tym kraju od szóstego roku życia, kiedy to po raz pierwszy przyjechał na tournée i wystąpił jako solista z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia. Po dziesięciu latach – zadebiutował w Japonii po raz drugi. Entuzjastyczne recenzje krytyki i sympatia publiczności sprawiły, że od 2003 roku regularnie powraca do Japonii grając w najznamienitszych salach koncertowych Tokio (Opera City Concert Hall, Suntory Hall, Orchard Hall, Metropolitan Art Space, Bunka Kaikan), Jokohamy (Minato Mirai), Osaki (Symphony Hall), Hamamatsu, Sapporro i innych. Z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, St.Petersburg Orchestra, Brno Philharmoniker i Leningrad Symphony Orchestra wykonał koncerty Chopina, Czajkowskiego i Rachmaninowa.

Na listopad 2009 roku zaplanowano trasę koncertową obejmującą jedenaście recitali, z trzema różnymi programami. Artysta wykona dwa nowe programy chopinowskie z Sonatą nr 2, scherzami, wyborem etiud, nokturnów, polonezów i walców. Trzeci program recitalowy poświęci muzyce Rachmaninowa (Preludia).

Trasa tournée:

  • 5.11 - Tokio - Chiba bunka center
  • 6.11 - Tokio - Shoto hall
  • 7.11 - Tokio - Shoto hall
  • 10.11 - Osaka - Sakai bunka kaikan
  • 11.11 - Wakayama - Shimin kaikan
  • 13.11 - Tokio - Chofu bunka kaikan
  • 14.11 - Tokio - Toppan hall
  • 15.11 - Saitama - Pastoral Kazo
  • 17.11 - Saitama - Tokorozawa bunka center
  • 18.11 - Chiba - Morino hall 21
  • 21.11 - Yokohama - Minato Mirai


Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert Filharmonia Patronowi na urodziny, który odbędzie się w piątek, 6 listopada 2009 roku o godz. 19. W wykonaniu pianistki Olgi Rusiny oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka usłyszymy Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz II Symfonię c-moll Antona Brucknera.


6. Festiwal Kwartesencja odbędzie się w dniach 6-8 listopada 2009 roku w Warszawie. „To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom” – tak o Kwartesencji mówi Kayah, jedna z gwiazd poprzedniej edycji festiwalu. Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów światowego formatu, którzy na co dzień nie spotykają się na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej. To wszystko jest kwintesencją Kwartesencji – jedynego takiego festiwalu muzycznego w Polsce. Gospodarzami Kwartesencji są muzycy Royal String Quartet.

Gwiazdą tegorocznej edycji festiwalu będzie czeski Kwartet Škampa – jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie, regularnie zapraszany do nowojorskiej Carnegie Hall, Concertgebuow w Amsterdamie i Suntory Hall w Tokio oraz laureat Royal Philharmonic Society Award 1993 za najlepszy debiut. Gościem specjalnym Kwartesencji będzie Quartet New Generation z Berlina – niezwykły kwartet fletowy: 4 dziewczyny grające na różnej wielkości rekorderach łączą muzykę dawną i współczesną, osiągając niezwykłą nową jakość. Podczas tegorocznej Kwartesencji usłyszymy m.in. Już się zmierzcha Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu gospodarzy (niebawem komplet jego kwartetów RSQ zarejestruje dla prestiżowej brytyjskiej wytwórni Hyperion) i I Kwartet Leoša Janáčka w genialnym wykonaniu Kwartetu Škampa. Quartet New Generation zaprezentuje autorski program „In Deep Silence” składający się z utworów muzyki dawnej oraz kompozycji napisanych specjalnie dla QNG w ostatnich latach. Na Kwartesencji jest zawsze miejsce na muzyczne eksperymenty: na finałowym koncercie zabrzmią obok siebie dwa kwartety: klasyczny Śmierć i dziewczyna Schuberta i awangardowy, oparty na numerologii Black Angels Georga Crumba – jedna z najwspanialszych kompozycji XX wieku. RSQ zagra Crumba z nagłośnieniem i nie tylko na swoich instrumentach: muzycy będą krzyczeć, gwizdać, szeptać, grać na kryształowych kieliszkach wypełnionych wodą, tam-tamach, marakasach, gongach i wielu innych instrumentach perkusyjnych.

Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (inauguracja festiwalu) oraz w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Więcej


Filharmonia Łódzka zaprasza na skrzypcowy koncert na listopadowy wieczór. W piątek, 6 listopada 2009 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii w Łodzi wystąpi Agata Szymczewska (na zdjęciu) - laureatka I nagrody i Złotego Medalu na XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku, uhonorowana Paszportem „Polityki”, Nagrodą TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna oraz Fryderykiem w kategorii Najlepszy Album Solowy Roku. Podczas koncertu wykona Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. Ponadto usłyszymy Baśń orkiestrową „Zaczarowane jezioro” op. 62 Anatola Liadowa, Kaprys hiszpański op. 34 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i II Suitę na orkiestrę z muzyki do baletu El sombrero de tres picos Manuela de Falli. Orkiestrę poprowadzi Jerzy Salwarowski.


Kolejny koncert organizowany w ramach cyklu Festiwalu Muzycznego "Bursztynowy Szlak" odbędzie się 6 listopada 2009 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu. W wykonaniu altowiolisty - Avri Levitana (na zdjęciu) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka usłyszymy Koncert altówkowy Williama Waltona i III Symfonię Es-dur op. 55 Ludwiga van Beethovena.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza w piątek, 6 listopada 2009 roku na koncert z okazji 60-lecia urodzin i 40-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa. W obecności Jubilata w wykonaniu Mariusza Patyry –skrzypce i Orkiestry Symfonicznej gdańskiej Filharmonii pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego usłyszymy Jego Intradę oraz II Koncert skrzypcowy d-moll op.44 Maxa Brucha i tryptyk Odwieczne Pieśni op.10 Mieczysława Karłowicza.

W przerwie koncertu odbędzie się wernisaż wystawy „Malarstwo Sylwestra Piędziejewskiego”.


Dnia 7 listopada 2009 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku – Turandot Giacomo Pucciniego. W tytułej roli wystąpi Maria Guleghina, jako Liù - Marina Poplavskaya, Kalaf - Marcello Giordani, a Timur - Samuel Ramey. Za pulpitem dyrygenckim stanie Andris Nelsons.

Ostatnia opera Pucciniego (jej premiera odbyła się już po śmierci kompozytora) należy do ulubionych tytułów nowojorskiej publiczności. Słynny włoski reżyser filmowy i teatralny Franco Zeffirelli (Poskromienie złośnicy, Romeo i Julia, Jezus z Nazaretu, Hamlet) przedstawi historię bezlitosnej chińskiej księżniczki Turandot, której nienawiść wobec mężczyzn zmiękcza dopiero Nieznany Książę (Kalaf), gotów dobrowolnie oddać jej własne życie.

Turandot Giacomo Pucciniego to trzecie przedstawienie w sezonie 2009/10 z cyklu „The Met: Live in HD”. Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.

Sezon 2009/10 „The Met: Live in HD” obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których pięć to premiery lub nowe produkcje na scenie Met, m.in. Simon Boccangra (Szymon Czarnogęby) Verdiego, Hamlet Thomasa czy Armida Rossiniego. Będziemy podziwiać najsłynniejszych śpiewaków: Plácida Dominga, Marię Guleghinę, Elīnę Garančę, Natalie Dessay, Renée Fleming, Rolanda Villazóna, Annę Netrebko, Karitę Mattilę, Angelę Gheorghiu, Roberta Alagnę, dyrygentów: Jamesa Levine’a, Daniele Gattiego, i reżyserów: Franca Zeffirellego, Luca Bondy’ego, Bartletta Shera czy Mary Zimmerman. W roli Escamilla w Carmen zaprezentuje się znakomity polski baryton – Mariusz Kwiecień.


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na premierę baletu Sergiusza Prokofiewa Kopciuszek, która odbędzie się 7 listopada 2009 roku o godz.19.00. Kierownictwo muzyczne - Tadeusz Wojciechowski, choreografia - Iwona Runowska-Badurek, scenografia i kostiumy - Mariusz Napierała. Wystąpi Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy.

Choreograf Iwona Runowska-Badurek podjęła się przygotowania premiery baletu rekordowo krótkim czasie. Mimo młodzieńczego wyglądu ma duże doświadczenie zawodowe i potrafi narzucić zespołowi dyscyplinę. Dużo wymaga od siebie i oczekuje od innych maksimum wysiłku. Droga artystyczna Iwony Runowskiej-Badurek po warszawskiej Szkole Baletowej prowadziła - przez zespół „Mazowsze” i scenę Teatru Wielkiego-Opery Narodowej - w stronę tańca współczesnego. Z pierwszą obsadą musicalu Metro występowała na Brodwayu, a Januszowi Józefowiczowi zawdzięcza szczególne wyczucie tańca nowoczesnego. Swój warsztat taneczny i choreograficzny kształtowała także w renomowanej szkole Joell Hall Dancers & Center w Chicago. Kopciuszek w Operze Nova w jej choreografii ma tryskać energią i nieść radość widzom. Zobaczymy różne techniki tańca, m.in. modern i jazz. Będzie nowocześnie, ale i bajkowo. Iwonę Runowską-Badurek wspiera jako asystent Wojciech Warszawski, tancerz –solista Baletu Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Mariusz Napierała przygotował scenografię i kostiumy. Jest to jego powtórna (po Panu Twardowskim) współpraca z Operą Nova przy premierze baletowej. Reżyserię świateł powierzono Bogumiłowi Palewiczowi, najlepszemu obecnie polskiemu „oświetleniowcowi”; zapowiada on użycie m.in. kolorowych animacji laserowych i innych technik, które „oczarują” widzów. Realizatorzy określają swojego Kopciuszka jako spektakl familijny.

Kolejny, popremierowe przedstawienie zaplanowano na wtorek, 10 listopada 2009 roku o godz.19  


Dwa koncerty zatytułowane Z Podola na Broadway odbędą się w dniach 7 listopada 2009 roku o godz. 18.00 i 8 listopada 2009 roku o godz. 12.00 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu. Podczas pierwszego z nich wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków i pedagogów - Roman Lasocki (na zdjęciu). W jego interpretacji usłyszymy VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz. Program wieczoru dopełnią utwory Paderewskiego, Coplanda i Bernsteina. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Mariusz Smolij. W niedzielę zabrzmią wyłącznie utwory orkiestrowe.


W trzy listopadowe weekendy, w dniach 7-21 listopada 2009 roku, odbędzie się w Bydgoszczy pierwsza edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej "Muzyka u Źródeł". Organizatorom zależy by prezentowanej muzyce towarzyszyła wyjątkowa oprawa.

Niekwestionowanym atutem festiwalu jest jego miejsce. Niebanalna, doskonała akustycznie sala – zabytkowa stacja pomp, usytuowana jest w otoczeniu ujęć źródlanej wody. Ta wpisana do Rejestru Zabytków sala, będąca perełką architektury przemysłowej, po raz pierwszy będzie pełnić rolę sali koncertowej otwartej dla szerokiego grona słuchaczy. Miejsce to, jak żadne inne w Bydgoszczy, pozwoli na stworzenie intymnej atmosfery, idealnej do odbioru muzyki kameralnej. Koncerty będą odbywać się w listopadzie, wieczorną porą, przy lampce wina i w blasku ognia.

Jednak najważniejsza w trakcie 3 festiwalowych weekendów będzie muzyka. Gospodarzem koncertów jest bydgoski zespół smyczkowy Barock Quartet (Wojciech Kołaczyk – skrzypce, Dariusz Groblewski – skrzypce, Zbigniew Szczęch – altówka, Michał Litwa – wiolonczela). Muzycy koncertują wspólnie od niemal 10 lat. Przez ten czas zagrali setki koncertów w Polsce i Europie w wielu prestiżowych salach, m.in. w Muzeum Ermitaż w St. Petersburgu. W 2006 roku zostali docenieni przez Marszałka woj. kujawsko-pomorskiego nagrodą „za wzbogacanie dziedzictwa kulturalnego województwa”.

Wysoki poziom koncertom zapewni obecność doskonałych muzyków, na co dzień występujących w najlepszych salach Europy. Dla festiwalowej publiczności zagrają: Marian Lapsansky – fortepian (Słowacja), Kryptos Quartet (Belgia), Józef Frakstein - bas, Justyna Stępień – sopran, Marzena Buchwald - klawesyn oraz Trio jazzowe Herdzin – Biskupski – Bogdanowicz.

Program festiwalu: http://muzykauzrodel.art.pl


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na wydarzenia artystyczne w ramach XV Sądeckiego Festiwalu Muzycznego „Iubilaei Cantus”, który odbędzie się w dniach 7-15 listopada 2009 roku.

Sądecki Festiwal Muzyczny „Iubialei Cantus” organizowany jest od 1995 roku w listopadzie - miesiącu, który dla sądeczan ma znaczenie szczególne, gdyż - obok obchodzonego przez całą Polskę Święta Niepodległości - 8 listopada jest datą powstania, ponad siedem wieków temu, naddunajeckiego grodu. „Iubilaei Cantus” to także okazja, aby przypomnieć inne, ważne dla miasta i regionu, ale również dla całego kraju, wydarzenia. W uroczystym koncercie Viva Polonia w dniu 11 listopada w sądeckiej Bazylice św. Małgorzaty występują miejscowe chóry amatorskie - łącznie ok. 250 wykonawców - przygotowujące wspólny program.

Więcej


Amerykański kompozytor Philip Glass po raz pierwszy w Operze Narodowej. Dnia 7 listopada 2009 roku o godz. 19.00 na Scenie Kameralnej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premierowe przedstawienie jego opery Zagłada Domu Usherów.

Zagłada domu Usherów Philipa Glassa to opowieść rozgrywająca się na pograniczu rzeczywistości i halucynacji, pełna niedopowiedzeń i namiętności, sugestywnie potęgująca nastrój grozy. Tłem wydarzeń jest tytułowa posiadłość, o której Lovecraft napisał, że dzieli z bohaterami jedną wspólną duszę. Punktem wyjścia akcji opery jest znana nowela mistrza mrocznych historii – Edgara Allana Poe, okrzyknięta arcydziełem gotyckiego horroru, od lat fascynująca i inspirująca artystów. Philip Glass znakomicie oddaje w typowym dla siebie repetytywnym stylu tajemnicę niezwykłej posiadłości i jej mieszkańców, którzy nieuchronnie zmierzają ku śmierci. Glass to twórca wszechstronny: autor zarówno muzyki filmowej (m.in. Godziny Stephena Daldry’ego), jak i oper (Einstein on the Beach). Niezależnie od zmieniających się mód pozostaje autorytetem dla kolejnych pokoleń kompozytorów i słuchaczy. W 200-lecie urodzin Edgara Allana Poe polską premierę opery Glassa wyreżyseruje Barbara Wysocka – jeden z najciekawszych reżyserów najmłodszego pokolenia (Klątwa Wyspiańskiego i Pijacy Bohomolca w Starym Teatrze w Krakowie, Kaspar wg Handkego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu). Orkiestrę poprowadzi Wojciech Michniewski. 

W sobotę, 31 października 2009 roku o godz. 17.00 odbędzie się również kolejne spotkanie z cyklu Przed premierą... Zagłady Domu Usherów, podczas którego Michał Chaciński wraz z reżyserką spektaklu Barbarą Wysocką rozmawiać będą o koncepcji realizatorskiej spektaklu. Spotkanie przepremierowe odbędzie się w Salach Redutowych w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Bezpłatne bilety do odbioru w kasie teatru. Ilość miejsc ograniczona.


Płocki Tryptyk o Marcinie Kamińskim - to tytuł koncertu, który odbędzie się 8 listopada 2009 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej PSM I i II stopnia w Płocku. Wystąpią: Anna Jeremus-Lewandowska – sopran, Tadeusz Trojanowski – fortepian, Dariusz Szada-Borzyszkowski – teksty oraz Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. W programie: Marcin Kamiński - Siuta (1949), Wariacje (1949), Tren słoneczny (1981) oraz Tadeusz Trojanowski - Witraże (1999), Pro Memoria (2008), Liberte (1985). Podczas koncertu odbędzie się promocja książki Lidii Marii Trojanowskiej Płocki Tryptyk o Marcinie Kamińskim cz. I.

Marcin Kamiński - długoletni dyrektor szkół muzycznych w Płocku, inspirator i założyciel Płockiej Orkiestry Kameralnej, niestrudzony działacz społeczny w Płockim Towarzystwie Muzycznym, autor kompozycji poświęconych miastu Płock, sercem oddany ludziom i sztuce. Słowem posługiwał się z wielką łatwością, zarówno, gdy pisał swoje wspomnienia czy listy, jak i wówczas, gdy udzielał wywiadów, czy prowadził koncerty. Pozostawił na mazowieckiej ziemi trwały ślad w przestrzeni materialnej i tej niewerbalnej, dla której należy o nim pamiętać. Wykształcił pokolenia odbiorców i koneserów sztuki, a także muzyków, z których wielu zawdzięcza mu solidne podstawy wiedzy muzycznej i praktycznej. Koncert organizowany jest w 45. rocznicę przybycia do Płocka Marcina Kamińskiego, w bliskości 20 rocznicy śmierci artysty.


Radio-Sinfonieorchester Stuttgart pod batutą Sir Rogera Norringtona (na zdjęciu), jednego z największych obecnie mistrzów dyrygentury, wystąpi w Polsce. Sławna orkiestra zagra dwukrotnie - w Filharmonii Narodowej w Warszawie (8 listopada 2009 roku) i Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie (9 listopada 2009 roku).

Sir Norrington zasłynął kontrowersyjną jak na ówczesne standardy wykonawcze, zgodną z historycznym uzasadnieniem interpretacją dzieł klasycznych i wczesnoromantycznych. Z założonym przez siebie w 1978 roku zespołem London Classical Players (1978) dokonał słynnych nagrań symfonii Ludwiga van Beethovena, a następnie dzieł kolejnych dziewiętnastowiecznych kompozytorów. Po zamknięciu działalności LCP, Sir Norrington objął kierownictwo Radio Sinfonieorchester Stuttgart, kontynuując drogę odkrywczego interpretatora, bogatego w naukową wiedzię w zakresie praktyki wykonawczej minionych epok.

Specjalnie na koncerty w Polsce Sir Roger Norrington przygotował repertuar skierowany do polskiej publiczności. Obok utworów Richarda Wagnera (Uwertura do opery Holender Tułacz i Wstęp do I aktu opery Lohengrin) oraz Roberta Schumanna (III Symfonia zwana Reńską) znajdzie się bowiem kompozycja Zygmunta Noskowskiego pod tytułem Step.


W ramach projektu Bliżej Chopina, realizowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaplanowała koncerty promujące postać i twórczość Fryderyka Chopina. W niedzielę, 8 listopada 2009 roku o godz. 18.00 w Miejskim Domu Kultury „Południe” w Katowicach-Piotrowicach odbędzie się koncert pt. Wokół Chopina w wykonaniu Elżbiety Grodzkiej-Łopuszyńskiej (sopran) i Hanny Holeksy (fortepian). Dwa dni później, 10 listopada 2009 roku o godz. 17.00 w Miejskim Domu Kultury „Koszutka” w Katowicach z recitalem fortepianowym wystąpi profesor Andrzej Jasiński. Natomiast 11 listopada 2009 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym odbędzie się recital fortepianowy Bożeny Maciejowskiej.

Więcej informacji o cyklu Bliżej Chopina dostępnych jest na stronie www.silesia.art.pl.


Dnia 8 listopada 2009 roku warszawskie Palladium (przy ulicy Złotej 7/9) dołączy do listy miejsc, w których brzmieć będzie muzyka… Fryderyka Chopina. Zagości tu ona aż do 6 grudnia 2009 roku. A 13 grudnia, na zakończenie całego cyklu Warszawa w czasach Fryderyka Chopina, zabrzmi w Hybrydach. Podążając na koncerty chopinowskie w Palladium i Hybrydach słuchacze będą mogli wciąż oglądać istniejące tu od lipca słynne 50-metrowe graffiti, poświęcone Fryderykowi Chopinowi.

Po tym, jak 17 października 2009 roku wspominaliśmy 160 rocznicę śmierci Fryderyka Chopina, chwilę przed nadchodzącą 200 rocznicą jego urodzin, od 8 listopada do 13 grudnia 2009 roku w Sali Widowiskowej Palladium i Hybrydach odbędzie się cykl koncertów i wydarzeń pod wspólnym hasłem: „Warszawa w czasach Fryderyka Chopina”. Przez sześć niedziel w Sali Widowiskowej Palladium odbędzie się cykl koncertów – recitali chopinowskich pod wspólnym tytułem „Mistrz i uczeń”. Zagrają wybitni polscy pianiści: Marek Drewnowski, Edward Wolanin, Karol Radziwonowicz, Katarzyna Jankowska, Bronisława Kawalla i Ewa Pobłocka, znani z doskonałych interpretacji dzieł Fryderyka Chopina. Obok nich wystąpią młodzi, nieznani szerszym kręgom pianiści, w wielu wypadkach ich uczniowie. Dla każdego z nich wspólny koncert z Mistrzem to niezwykłe i rzadkie przeżycie. A także możliwość promocji talentu. Usłyszymy mazurki, preludia, etiudy, nokturny, ballady i inne miniatury Fryderyka Chopina w tym niezwykłym dla muzyki klasycznej miejscu – tak bliskim Filharmonii Narodowej. Sala Palladium pomieści podczas każdego z koncertów aż 650 słuchaczy – podkreślają organizatorzy cyklu: Fundacja „Universitatis Varsoviensis”.

Jednym z ważnych elementów projektu będzie wystawa, prezentowana we foyer Palladium, poświęcona Fryderykowi Chopinowi i Warszawie z początku XIX wieku. Wystawa będzie dostępna dla wszystkich osób, przybywających na koncerty do Palladium. Znajdą się tu między innymi fotografie i rysunki miejsc i interesujących momentów z życia i twórczości Fryderyka Chopina, fotokopie tablic pamiątkowych (m.in. tej z dawnych rogatek wolskich, upamiętniającej moment opuszczenia Warszawy i Polski przez Chopina), sztychy, mapy, fotografie i fotokopie Warszawy z początku XIX wieku. Wśród nich: pałace i ulice, kościoły i ogrody w których Chopin mieszkał, koncertował, spotykał się z przyjaciółmi. Znajdzie się tu też fotokopia słynnego muralu "Chopin i jego Muzy". Twórcami tego projektu są Sepeusz, Chazme i Elomelo. Wystawa będzie wzbogacona o część audiowizualną, w ramach której wybitni twórcy, sportowcy, aktorzy mówią o Chopinie i jego muzyce.

Centralnym punktem wystawy będą wybrane printy z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz”, czyli malarska interpretacja dzieł Fryderyka Chopina prof. Jerzego Dudy-Gracza. Prace powstałe w latach 1999-2003 tworzą największy cykl w historii polskiego malarstwa po 1945 roku. Każdy z utworów Fryderyka Chopina posiada w tym cyklu swój własny obraz, a w przypadku większych form muzycznych – każda z jego części. Printy, prezentowane w Palladium przedstawiają ilustracje do Etiud: C-dur i As-dur z op.10 oraz Pieśni: Hulanka, Precz z moich oczu, Melodia, Piosnka Litewska i Leci liście z drzewa. Celem wystawy jest pogłębienie wiedzy o Chopinie i o mieście, w którym żył i tworzył a także pokazanie jaki wpływ wywiera na współczesnych twórców.

Na zakończenie cyklu, 13 grudnia 2009 roku, do tego wizualnego chopinowskiego dyptyku dołączy też prezentacja twórczości dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia). Prace – realizowane różnorodnymi technikami plastycznymi – to obrazki Warszawy z czasów Fryderyka Chopina. Dzięki nim odbiorcy wystawy będą mogli odbyć niezwykłą podróż w czasie – do ludzi, uliczek, parków, kamienic, kawiarenek, szkół, kościołów i Uniwersytetu Warszawskiego z XIX-wiecznej Warszawy.

Więcej


V Festiwal Muzyki Polskiej odbędzie się w Krakowie w dniach 9-15 listopada 2009 roku. Jego formuła oparta jest na prezentacji muzyki polskiej w najlepszym wykonaniu, zarówno rodzimych, jak i zagranicznych wykonawców. W programie znajdą się nie tylko najbardziej znane kompozycje, ale także utwory zapomniane (prezentowane często w formie historycznych prawykonań) i nowe utwory specjalnie zamawiane.

Festiwal otworzy Król Roger Karola Szymanowskiego (9 listopada) w reżyserii Mariusza Trelińskiego ze scenografią Borisa Kudlički w wykonaniu solistów, orkiestry i chóru Opery Wrocławskiej. Gwiazdą tegorocznej edycji będzie natomiast Ivo Pogorelich, który po raz pierwszy w Polsce zagra Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina (13 listopada). Tego samego wieczoru usłyszymy również kompozycje Mieczysława Karłowicza i Zygmunta Noskowskiego, wykonane przez Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego w 100. rocznicę śmierci kompozytorów. Festiwal zamknie Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją samego kompozytora (15 listopada). Podczas pozostałych koncertów, które wypełnią tydzień festiwalowy, zaprezentuje się również młoda , słoweńska sopranistka Urška Arlič Gololičič w koncercie z okazji Święta Niepodległości (11 listopada), polscy artyści - skrzypek Piotr Pławner i pianista Eugeniusz Knapik (10 listopada), usłyszymy mszę elektroniczną na chór chłopięcy i taśmę Bogusława Schaeffera (Missa Elettronica, 15 listopada) oraz muzykę polskiego oświecenia w interpretacji skrzypaczki Sirkki-Liisy Kaakinen, oboisty Marka Mleczki i Capelli Cracoviensis (14 listopada).

W trakcie Festiwalu odbędą się również warsztaty wokalne prof. Heleny Łazarskiej, spotkania z twórcami, artystami i muzykologami (m.in. z Mariuszem Trelińskim) w ramach Akademii Festiwalowej, wystawa zdjęć z festiwalowego archiwum oraz sesja muzykologiczna poświęcona Wandzie Landowskiej (organizowana przez Instytut Muzykologii UJ).

Więcej


Kultura.uw i Fundacja Narodowego Wydania Dzieł Chopina zapraszają na drugi recital chopinowski. W poniedziałek, 9 listopada 2009 roku w Sali Wystawowej nr 316 Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66) o godz. 19.00 zagrają Michał Kozłowski i Radosław Sobczak. Tym razem usłyszymy szerszy wybór utworów Chopina – m.in. Walce Es-dur op. 18 i cis-moll op. 64 nr 2, Ballady f-moll op. 52 i F-dur op. 38 oraz Poloneza As-dur op. 53. Interesującym wprowadzeniem do koncertu będzie prezentacja wydawnictwa multimedialnego CHOPIN Młode Lata, wydanego przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, a także wystawa, ukazująca prace nad Wydaniem Narodowym Dzieł Chopina. Wstęp wolny – liczba miejsc ograniczona.


Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Katowicach, Górnośląskie Centrum Kultury, Państwowa Szkoła Muzyczna im. M. Karłowicza, Katedra Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego oraz Biuro Wystaw Artystycznych zapraszają na cykl koncertów Śląskie Trybuny Kompozytorów 2009, które odbędą się w dniach 10, 17, 19, 20, 24 i 29 listopada 2009 roku. Program koncertów wypełnią utwory polskich kompozytorów współczesnych, w tym po raz pierwszy usłyszymy kompozycje Jarosława Mamczarskiego - Quintett F, Zenona Kowalowskiego - Impresje, Bagatele, Kręgi na wodzie i Wiatraki z 4 esejów na fortepian, Ryszarda Gabrysia - Syrinx de Lausanne na flet solo, Krzesimira Dębskiego - Flutephonie for Flute solo oraz laureatów IV Konkursu Kompozytorskiego Śląskiej Trybuny Kompozytorów im. Witolda Szalonka - Artura Słotwińskiego - Concors discordia (III nagroda), Adama Porębskiego - Archaicum (I nagroda ex aequo) i Jarosława Drozda - Sonore (I nagroda ex aequo).

Koncertom towarzyszy wystawa malarstwa Anity Benesch-Judy (10-28 listopada 2009, PSM im. M. Karłowicza, I piętro), a w czwartek, 12 listopada 2009 roku w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego (sala audiowizualna nr 114) wykład autorski wygłosi Osmo Tapio Räihäli (Finlandia).

Więcej


Uroczysty koncert z okazji Święta Niepodległości, organizowany przez Fundację Nowa Orkiestra Kameralna, odbędzie się w ramach cyklu Rocznice na Ursynowie we środę, 11 listopada 2009 roku o godz. 19:00 w warszawskim kościele pw. Wniebowstąpienia Pańskiego przy al. KEN 101 (dolny kościół). Podczas koncertu wystąpi znakomity polski tenor Piotr Kusiewicz oraz Nowa Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. W programie znają się kompozycje polskich twórców - Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza (w 100-tną rocznicę śmierci kompozytora) oraz pieśń do poezji Zbigniewa Herberta - Niké hésitante na tenor i orkiestrę smyczkową Piotra Mossa (z okazji jubileuszu 60-tych urodzin kompozytora). Gościem specjalnym koncertu będzie jubilat - kompozytor Piotr Moss (na zdjęciu). Wstęp wolny.


Trzy koncerty zatytułowane Polonez z Panem Tadeuszem odbędą się w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu w dniach: 13 listopada 2009 roku (piątek) o godz. 19.00 oraz 14 listopada 2009 roku (sobota) o godz. 15.00 i 17.00. Ich program wypełnią polskie kompozycje: Uwertura do opery Echo w lesie Józefa Elsnera, Polonez A-dur op. 40 nr 1 (opracowanie na orkiestrę Grzegorz Fitelberg) Fryderyka Chopina, Step Zygmunta Noskowskiego, Koncert warszawski  Richarda Addinsella i Suita z muzyki do filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara. Solistą wieczoru będzie pianista Filip Wojciechowski (na zdjęciu), a Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Zvonimir Hačko.


Koncert muzyki polskiej z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbędzie się 13 listopada 2009 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej im. Prof. Jerzego Rubińskiego WPA UAM w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpią: Ewa Iżykowska – sopran oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Andrzeja Bujakiewicza (na zdjęciu), a słowo o muzyce wygłosi Katarzyna Piątkowska-Pinczewska. W programie: Uwertura do opery Maria Romana Statkowskiego w 150 rocznicę urodzin, Pięć Pieśni do słów Richarda Dehmla Henryka Melcera w 140 rocznicę urodzin oraz poemat symfoniczny Step Zygmunta Noskowskiego w 100 rocznicę śmierci.

 Gościem Honorowym koncertu będzie wnuczka Henryka Melcera - Zuzanna Stomenger (córka Karola Stromengera – krytyka muzycznego). Spotkanie z panią Stromenger odbędzie się przed koncertem, o godzinie 19.00 w foyer.

Więcej


MIMEO Weekend czyli finał cyklu koncertów Półwysep Nowej Muzyki – pierwszy koncert orkiestry elektronicznej MIMEO - odbędzie się w dniach 13 – 14 listopada 2009 roku w Wigrach. W składzie orkiestry znajdują się wirtuozi analogowych (Thomas Lehn) i cyfrowych (Marcus Schmickler) syntezatorów, nagłaśnianych obiektów, cyfrowych samplerów i specjalnie przygotowanego oprogramowania komputerowego do improwizacji (Phil Durrant), legendy muzyki improwizowanej, które współtworzyły ją już w latach 60. (Keith Rowe), gwiazdy muzyki elektronicznej (Christian Fennesz), kontynuatorzy idei „space-jazzu” (Rafael Toral) czy najważniejsze postaci sceny noise (Peter Rehberg). To, co charakteryzuje koncerty MIMEO to unikalne orkiestrowe brzmienie elektroniczne, szczególna wrażliwość na akustyczne warunki miejsca koncertu oraz pomysły przygotowywane oddzielnie na każdy koncert (np. interpretacje obrazów, występ trwający 24 godziny). Doświadczenie i wyrafinowanie poszczególnych instrumentalistów jest zaś gwarantem jakości artystycznej wydarzenia. O jednym z ich koncertów (z towarzyszeniem pianistów) krytycy pisali, iż był pierwszym koncertem fortepianowym XXI wieku. Występy grupy ze względów organizacyjnych to niezwykła rzadkość – niemal każdy staje się wydarzeniem o zasięgu światowym. Koncertowi w DPT Wigry dodatkowego znaczenia doda miejsce prezentacji – Kościół pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

PROGRAM

  • 13.11.2009, godz. 20.00, DPT Wigry (Duża Galeria) - Występy solowe
    Phil Durrant, Cor Fuhler, Kaffe Matthews, Gert-Jan Prins
  • 14.11.2009, godz. 21.00, Kościół pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, Wigry – MIMEO
    Phil Durrant, Christian Fennesz, Cor Fuhler, Thomas Lehn, Kaffe Matthews, Gert-Jan Prins, Peter Rehberg, Keith Rowe, Marcus Schmickler, Rafael Toral

Wstęp wolny


A3Teatr, rozpoczynając artystyczną rezydenturę w Centralnym Basenie Artystycznym w Warszawie, zaprasza na premierę spektaklu Tańcz! – w dniach 13 i 14 listopada 2009 roku o godz. 19.00 (ul. Konopnickiej 6).

Tańcz! to zatrzymania w ruchu, pęknięcia w rytmach, tango wykorzystane jako forma, nie maestria, Ukazane w minimum ruchu, bez pantomimicznych "ozdobników", aktorzy zawieszeni w przestrzeni i czasie, ograniczeni żelazną konstrukcją, zdeformowani odbiciami drążą trwanie w czasie, samotności, upadku, śmieszności.

Spektakl powstał z inspiracji muzyką Fryderyka Chopina. Zbliżenie nokturnów i preludiów do struktury rytmów tanga stało się podstawą do budowania spektaklu na osi tango-spotkanie-taniec. Jednak nie spotkamy w spektaklu „standardowej” muzyki Chopina. Spotkamy przełożone na język współczesnej muzyki aranżacje kompozycji chopinowskich.

Autorem koncepcji, scenariusza, reżyserii i ruchu scenicznego jest Darek Skibiński, scenografię przygotował Roman Woźniak, muzykę - Jacek Hałas. Wystąpi A3Teatr: Katarzna Borczon, Justyna Jary, Anna Jegerska-Michalska, Barbara Songin, Grazyna Tabor, Patrycja Trzoch, Adam Biedrzycki, Stanisław Dembski, Wiktor Malinowski, Tomasz Sikora.


Prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego - Grzegorz Michalski i dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia nr 2 im. Fryderyka Chopina - Waldemar Dubieniecki zapraszają na koncert z cyklu …i Lutosławski , który odbędzie się w piątek, 13 listopada 2009 roku o godz. 18 w auli Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina (ul. Namysłowska 4, Praga-Północ). W wykonaniu Piotra Pławnera – skrzypce i Eugeniusza Knapika – fortepian usłyszymy kompozycje Witolda Lutosławskiego (Partitę), Józefa Elsnera (Sonatę F-dur op. 10 nr 2) i Eugeniusza Knapika (Partitę). Komentarz do programu wygłosi Marcin Krajewski.

Koncert zrealizowany dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy Miejsca nienumerowane.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejne wydarzenie cyklu kultura.uw i Nowy Okólnik. Bohaterem wieczoru będzie Miłosz Bembinow (na zdjęciu) – jeden z najbardziej znanych młodych kompozytorów, wywodzących się z warszawskiej uczelni muzycznej, uczeń Stanisława Moryty (kompozycja) i Antoniego Wita (dyrygentura). W jego dorobku znajdują się utwory solowe, kameralne, chóralne, orkiestrowe i oratoryjne, muzyka elektroniczna, rozrywkowa i filmowa. Kompozycje Miłosza Bembinowa wykonywane były w Europie, Azji i obu Amerykach, wielokrotnie prezentowane przez stacje radiowe i telewizyjne, wydane na 16 płytach, kilkakrotnie nominowanych do nagrody „Fryderyka”.

Program koncertu koncentruje się na szczególnie bliskiej kompozytorowi sakralnej muzyce chóralnej. Tym razem wystąpią trzy zespoły: Chór Akademicki UW pod dyrekcją Iriny Bogdanovich, Collegium Musicum UW pod dyrekcją Andrzeja Borzyma oraz Chór Astrolabium Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu pod dyrekcją Kingi Litowskiej, znany z częstej współpracy z Miłoszem Bembinowem. Wśród wykonywanych kompozycji z lat 1994-2009 znajdzie się m.in. Veni Sancte Spiritus w przygotowanym specjalnie dla potrzeb tego koncertu autorskim opracowaniu na trzy chóry oraz Ludu, mój ludu (1996), Ave maris stella (1999) i Jubilate Deo (2000). Dzieła Bembinowa cieszą się rosnącą popularnością wśród nie tylko polskich chórmistrzów – jak sam napisał w omówieniu programu: „Dla kompozytora to największa radość, gdy jego muzyka żyje w kolejnych wykonaniach, z których każde jest innym, wnoszącym coś nowego odczytaniem jego idei.”.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Fundację UW i Instytut Muzykologii UW we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, odbędzie się 14 listopada 2009 roku (sobota) o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2). Wstęp wolny.


Koncert Tatry. Chopin odbędzie się w sobotę, 14 listopada 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W programie: Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, Krzesany Wojciecha Kilara (o którym Jan Krenz powiedział do kompozytora: "Otworzyłeś szeroko okno i wpuściłeś do pokoju muzyki polskiej świeże górskie powietrze"), a w celu uświęcenia niedalekiego Dnia Niepodległości (poruszając wątki patriotyczne) - Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina w wykonaniu pianistki Ewy Kupiec (na zdjęciu). Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Paweł Przytocki.


Ostatnie miesiące roku 2009 upłyną Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum pod hasłem obchodów 30 rocznicy powstania. Z tej okazji Jubilaci zaprezentują trzy koncerty. Dnia 18 października 2009 roku o godzinie 18:00 pod dyrekcją Ernsta Kovacica orkiestra wystąpi w sali Filharmonii Wrocławskiej, gdzie wykona kompozycje Villa-Lobosa, Honeggera i Dvoraka. Wielu dawnych muzyków orkiestry przyjęło zaproszenie na ten koncert, a także na następne. Dnia 15 listopada 2009 roku o godzinie 18:00 w Auli Leopoldyńskiej koncertmistrz zespołu Zbigniew Szufłat poprowadzi koncert, którego gośćmi będą: Krzysztof Jakowicz oraz muzycy, którzy wiele lat swojej pracy zawodowej przeznaczyli na współpracę z Leopoldinum – Tadeusz Górny i Tadeusz Zathey. W programie znajdą się kompozycje Telemanna, Bacha, Griega, Rossiniego, Ginastery i Czajkowskiego. Ostatni, jubileuszowy koncert będzie miał miejsce w dniu 13 grudnia 2009 roku o godzinie 18:00 ponownie w sali Filharmonii Wrocławskiej, a poprowadzi go szef zespołu Ernst Kovacic, który tym razem wystąpi także jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta. Pozostały program tego wieczoru wypelnią dwie symfonie Haydna – Londyńska i Paryska – na zakończenie obchodzonego na całym świecie Roku Haydna.


Koncerty-spotkania promujące książkę autorstwa Didier van Moere Karol Szymanowski (Fayard 2008) odbędą się w Paryżu w dniach 15 listopada 2009 roku o godz. 16.30 (w Salonie Fibert, 43-45, rue St-Pétersbourg) i 16 listopada 2009 roku o godz. 19.00 (w Bibliotece Polskiej, Wyspa Św.Ludwika). Książka Didier van Moere'a otrzymała Prix des Muses 2009 i Nagrodę Najlepszej Książki w dziedzinie Muzyki 2009 przyznanej przez Syndicat de la critique.

W koncertach-spotkaniach z autorem wezmą również udział: Michel Le Naour – dziennikarz, Barbara Halska – fortepian, Beata Halska – skrzypce, Elisabeth Zapolska – mezzosopran i Michaël Wladkowski – fortepian.

Didier van Moere jest krytykiem muzycznym i muzykologiem, wykładowcą Uniwersytetu Stendhal w Grenoble specjalizującym się w operze, muzyce polskiej i relacjach między literaturą a muzyką. Jego nowa książka, która ukazała się na rynku w styczniu 2009 roku, to obecnie najpoważniejsza i najobszerniejsza obcojęzyczna biografia Szymanowskiego.

Na stronie sekcji polskiej RFI - http://www.rfi.fr/actupl/articles/119/article_9115.asp -  dostępna jest audycja, gdzie redaktor Anna Rzeczycka rozmawia z Didierem van Moere i Elżbietą Zapolską o Karolu Szymanowskim.


W niedzielę, 15 listopada 2009 roku w Sala im. Henryka Melcera Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert promocyjny Skarby kameralistyki 20-lecia międzywojennego, towarzyszący III Konferencji „Topos narodowy w muzyce polskiej międzywojnia”. W programie utwory J. Kofflera, W. Maliszewskiego, T.Z. Kasserna, A. Malawskiego, G. Bacewicz, A. Szeluto i P. Perkowskiego. Wstęp wolny.


Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Radio Program 2 i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zapraszają na koncert GENERACJE XI „Piękni trzydziestoletni” – w niedzielę, 15 listopada 2009 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59). W programie:

Wystąpią: Tomasz Gubański – obój, Anna Zielińska – skrzypce, Eugeniusz Zboralski – wiolonczela, Cezary Duchnowski – elektronika, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Koncert zorganizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS, przy wsparciu ze strony Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Dnia 15 listopada 2009 roku o godz. 13:00 muzyka oparta na balecie Kurt Weill zostanie podzielona na 4 sekcje i rozmieszczona po Warszawie. Muzycy zagrają na żywo i to w 4 różnych miejscach jednocześnie. Tylko dzięki najnowszej technologii będzie można zobaczyć jak wszystko łączy się w całość lub wybrać odsłuch samodzielnie wybranej sekcji.

Miejsca koncertów:

  • Cocktail Bar Confashion ul. Moliera 2/4
  • Dworzec Centralny PKP w Warszawie, Hala Główna
  • Recepcja klubu Holmes Place w hotelu Hilton (IV piętro), ul. Grzybowska 63
  • Salon Sony Style, C. H. Arkadia (II piętro)

Całe wydarzenie będzie można również śledzić on-line na www.operakoncert.pl

 Tego samego dnia o godz. 14.00, w salonie EMPiK JUNIOR przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie odbędzie się również spotkanie z cyklu Przed premierą... Kurta Weilla. Udział w nim potwierdzili dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, choreograf spektaklu Krzysztof Pastor oraz projektant kostiumów Maciej Zień. Wstęp wolny.

Premiera baletu Kurt Weil Krzysztofa Pastora odbędzie się 20 listopada 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Libretto, scenariusz muzyczny, inscenizacja i choreografia - Krzysztof Pastor, dyrygent - Pacien Mazzagatti, aranżacja przestrzeni i koncepcja wizualna - Krzysztof Pastor, Bert Dalhuysen, kostiumy - Maciej Zień.
Kolejne spektakle odbędą się 21 i 22 listopada oraz 3 i 4 grudnia 2009 roku.

Więcej


Macedoński pianista Simon Trpčeski wystąpi w niedzielę, 15 listopada 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej. Dzień później, 16 listopada 2009 roku o godz. 19.00 zainauguruje w Filharmonii Krakowskiej cykl "Recitale Mistrzów w Roku Chopinowskim", wpisującego się w obchody przyszłorocznego wielkiego wydarzenia muzycznego, jakim jest 200 rocznica urodzin Fryderyka Chopina.

Simon Trpčeski ma w swoim dorobku liczne sukcesy koncertowe na całym świecie. Jako solista współpracował z takimi dyrygentami, jak Lorin Maazel, Vladimir Jurowski, Vladimir Ashkenazy, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Yan Pascal Tortelier, Antonio Pappano. W Ameryce wystąpił z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Nowojorskiej, Filadelfijskiej i Los Angeles, Orkiestry Symfonicznej San Francisco, Orkiestry Narodowego Centrum Sztuki w Ottawie oraz orkiestr symfonicznych z Colorado, Seattle, Baltimore, Toronto i Phoenix. W sezonie artystycznym 2008-2009 Simon Trpčeski po raz pierwszy wystąpił z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Chicago i Orkiestry Symfonicznej z Pittsburgha oraz z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną podczas Daytona Beach International Festival. Ma za sobą również liczne występy w Wielkiej Brytanii, w tym regularne koncerty z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Filharmonii Londyńskiej; siedmiokrotnie koncertował w prestiżowej Wigmore Hall. Ostatnio po raz pierwszy wystąpił na estradzie amsterdamskiego Concertgebouw.

Podczas recitali w Polsce artysta wykona szeroki repertuar pianistyczny - od Sonaty fortepianowej c-moll Haydna, poprzez wariacje Mozarta (na temat arii Salve tu, Domine i Come un Agnello) oraz cztery nokturny Chopina (z opusów 32 i 48), po Toccatę d-moll Prokofiewa. Niezwykle interesującym fragmentem koncertu w Krakowie będzie wykonanie suity na fortepian solo Pande Shahova zatytułowanej Songs and Whispers - utworu, którego prawykonanie odbyło się w październiku tego roku i do którego kadencję napisał sam Simon Trpčeski.


W związku z Rokiem Chopinowskim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaplanował szereg okolicznościowych koncertów chopinowskich z udziałem światowej sławy artystów, wybitnych pedagogów uczelni oraz wyróżniających się jej studentów. Głównym nurtem działań artystycznych uczelni jest cykl Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina, w ramach którego między 7 października 2009 a 19 maja 2010 roku zaplanowano ok. 120 koncertów, w tym ponad 12 recitali i 2 koncerty symfoniczne. Pedagodzy, absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprezentują, podczas publicznych koncertów: utwory fortepianowe, pieśni, utwory kameralne oraz symfoniczne. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina UMFC. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Głównym naszym celem i pragnieniem jest przekazanie genialnej myśli muzycznej, autentycznego kształtu twórczego i nieodpartego piękna wyrażonego w muzyce Chopina. W poszukiwaniu prawdy artystycznej i właściwym odczytaniu intencji Kompozytora sięgamy również do wydania urtekstowego Jego utworów. Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, opracowywane od lat pod redakcją wybitnego pianisty, pedagoga i doktora honoris causa naszej Uczelni, prof. Jana Ekiera, jest dla nas podstawowym materiałem i źródłem inspiracji.” – wyjaśnia prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Warto też podkreślić, że kolejność utworów zaplanowana w ramach cyklu koncertów ma zasadniczo układ chronologiczny, ukazujący drogę i ewolucję twórczą Chopina.”

Punktem centralnym obchodów stanie się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna Fryderyk Chopin (1810-1849) - dwa wieki fascynacji, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w dniach 22-24 lutego 2010 roku. Jej tematyka obejmować będzie zagadnienia z zakresu chopinologii i chopinistyki m.in. problemy tekstu, interpretacji artystycznej i naukowej dzieła Chopina (struktury, sensu, wartości, przesłania artystycznego Jego utworów), zagadnienia pedagogiki i recepcji. Udział w Konferencji wezmą wybitni artyści oraz czołowi badacze spuścizny naszego Kompozytora działający w kraju i zagranicą. Ponadto, poza referatami, Konferencję dopełnią warsztaty artystyczne prowadzone przez światowej klasy pedagogów-chopinistów. Zaprezentowana zostanie również wystawa Fryderyk Chopin - od rękopisu do wydawcy i wykonawcy.

Więcej


Nowy Teatr w Warszawie zaprasza na koncert Tadeusza Wieleckiego parę słów na nieokreślony temat..., który odbędzie się 17 listopada 2009 roku o godz. 20.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Koncert w całości poświęcony będzie twórczości Tadeusza Wieleckiego – obok Pawła Szymańskiego, największej indywidualności średniego pokolenia kompozytorów. W Polsce artysta od lat znany jest przede wszystkim z roli animatora kultury – od 1999 roku pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Wcześniej realizował we współpracy z Polskim Radiem oraz szkołami muzycznymi nowatorskie programy edukacyjne, przybliżające młodym słuchaczom język muzyki współczesnej. W Europie Wieleckiego ceni się jednak przede wszystkim za jego twórczość, która regularnie prezentowana jest na najbardziej prestiżowych festiwalach. W lutym tego roku w Hiroszimie miało miejsce światowe prawykonanie jego koncertu fortepianowego, skomponowanego na zamówienie Hiroshima Symphony Association. Wydarzenie to transmitowały publiczna japońska telewizja i radio. Muzyka Wieleckiego – choć niezwykle wyrafinowana intelektualnie – zachwyca przede wszystkim emocjonalną siłą i wyrazistością, którą wiązać należy z konsekwentnie stosowaną logiką „gestu muzycznego”. Jej wyróżnikiem są również gęste, migotliwe i „klaustrofobiczne” faktury, rozwijane w ramach techniki „trylu komponowanego”.

Na kameralnym koncercie monograficznym zorganizowanym przez Nowy Teatr wystąpi sam kompozytor – ceniony wirtuoz kontrabasu i wynalazca autorskich technik wykonawczych. Szczególną atrakcję programu stanowić będzie premierowe wykonanie utworu Tadeusza Wieleckiego, napisanego specjalnie na tę okazję.

Program:

Historia bardzo prawdziwa na taśmę (1995) (15’)
Parę słów na nieokreślony temat (wypowiedź-komentarz autora)
Przędzie się nić… I na wiolonczelę solo (1991) (8’)
Nowy utwór na kontrabas, dwie perkusje i trąbkę ad libitum (2009) (7’) – prawykonanie!
Studium gestu II na fortepian (1997) (4’)
Powtarzanka dla czterech muzyków mówiących (1990) (3’) na kontrabas, dwie perkusje i fortepian
Liczne odnogi rozgałęzionych splotów* na klarnet, fortepian i wiolonczelę (1987) (17’)

Wykonawcy: Barbara-Okoń Makowska – reżyser dźwięku, Bartosz Koziak – wiolonczela, Tadeusz Wielecki – kontrabas, Ryszard Latecki – trąbka, Hubert Zemler - instrumenty perkusyjne, Krzysztof Szmańda – perkusja, Iwona Mironiuk – fortepian, Szabolcs Esztényi – fortepian*, Artur Pachlewski – klarnet


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na koncert z cyklu Wielcy Artyści w Filharmonii z udziałem wybitnych francuskich artystów – dyrygenta Marca Minkowskiego, który poprowadzi orkiestrę Sinfonia Varsovia, oraz wiolonczelisty Henri Demarquette’a. W ich wykonaniu usłyszymy Koncert wiolonczelowy Oliviera Greifa oraz dwie symfonie Ludwiga van Beethovena - II Symfonię D-dur i V Symfonię c-moll. Koncert odbędzie się we wtorek, 17 listopada 2009 roku o godz. 19.00.


We wtorek, 17 listopada 2009 roku o 19.00 w Filharmonii Pomorskiej wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją swojego dyrektora muzycznego – Marca Minkowskiego. W programie znajdą się kompozycje Ludwiga van Beethovena: II Symfonia D-dur op.36 i V Symfonia c-moll op.67 oraz Koncert wiolonczelowy Oliviera Greifa, w którym solową partię zagra Henri Demarquette – pierwszy wykonawca tej kompozycji podczas jej premiery w lipcu 1999 roku w Katedrze Notre-Dame w Paryżu. Będzie to pierwszy wspólny koncert orkiestry Sinfonia Varsovia oraz Marca Minkowskiego w Bydgoszczy.


Filharmonia Krakowska zaprasza na Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej, które trwać będą od 18 do 22 listopada 2009 roku. Cykl ten organizowany jest nieprzerwanie od czterdziestu lat, początkowo jako Dni Muzyki Organowej, a od obecnej edycji w formule organowo-klawesynowej, realizowanej we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie.

Podczas koncertu inaugurującego zaprezentuje się chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Jana Łukaszewskiego - dyrektora naczelnego i artystycznego Polskiego Chóru Kameralnego. W jego wykonaniu usłyszymy XIX-wieczną Missę choralis Ferenca Liszta, Lux Aeterna Schanderla oraz Gloria Patri Heinricha Poosa. W programie koncertu znajdzie się także Fantazja i fuga Ad nos, ad salutarem undam na organy Liszta, dzieło wprowadzające szereg harmonicznych nowości, które dały podstawę reformie języka dźwiękowego muzyki pierwszej połowy XX stulecia. Utwór wykona znakomity organista Andrzej Białko. Kolejny koncert w dniu 19 listopada będzie okazją do konfrontacji utworów Bacha z ich jazzowym, improwizowanym odzwierciedleniem oraz spotkaniem mistrzów: pianisty - Adama Makowicza z organistą Julianem Gembalskim we wspólnym projekcie Bach - semper magnificus – jazzowo i klasycznie. Podczas piątkowego koncertu spotkają się natomiast dwie wielkie muzyczne osobowości - mistrzynie klawesynu: Elżbieta Stafańska i Elżbieta Chojnacka. Pierwsza z artystek wykona Koncert klawesynowy d-moll Bacha oraz Małą symfonię koncertującą Franka Martina (wraz z solistami - pianistą A.Pikulem i harfistką I.Czubek-Davidson), druga natomiast - koncerty klawesynowe Poulenca i Góreckiego. Obu klawesynistkom towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Marka Mosia - dyrektora artystycznego orkiestry kameralnej AUKSO. Koncert ten, podobnie jak kolejny wieczór, 21 listopada poświęcony jest pamięci jednej z nasłynniejszych klawesynistek świata - Wandy Landowskiej, w 130 rocznicę urodzin i 50 rocznicę śmierci artystki. Przedostatni wieczór tegorocznych Dni Muzyki Organowo-Klawesynowych wypełni zróżnicowany pod względem stylistyki program odzwierciedlający istotne w rozwoju muzyki tendencje w kształtowaniu materiału dźwiękowego - od ekspresyjnego u Krystyny Moszumańskiej-Nazar (prawykonanie Mouvement des sons), wyzwolone z wszelkiej konwencji u de Falli, z "tatuażem" wzmocnienia u Pendereckiego i nawiązujące do barokowego w utworze Szymańskiego. W koncercie zaprezentują się klawesynistki: ponownie Elżbieta Stafańska oraz Malgorzata Sarbak, z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Stanisława Krawczyńskiego. Zwieńczeniem cyklu będzie niedzielny recital organowy Arkadiusza Bialica. Program tego koncertu, wypełniony jest w większości utworami kompozytorów francuskich - de Grigny, Francka, Vierne'a i Durufle'a oraz J.S. Bacha.

Więcej


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na recital Profesora Andrzeja Jasińskiego, który odbędzie się w środę, 18 listopada 2009 roku w Salach Redutowych Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. W programie utwory W.A. Mozarta – Fantazja d-moll KV 397 i Sonata c-moll KV 475 oraz Fryderyka Chopina - Polonez cis-moll op. 26 nr 1, Nokturn F-dur op. 15 nr 1, Nokturn c-moll op. 48 nr 1, Etiuda As-dur op. 25 nr 1, Fantaisie-Impromptu cis-moll op. 66, Mazurki op. 24, Polonez As-dur op. 53.

Andrzej Jasiński jest wybitnym polskim pianistą i pedagogiem. Jego wychowankami są m.in. Krystian Zimerman, Krzysztof Jabłoński, Magdalena Lisak i Beata Bilińska. Od 1975 jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a podczas ostatnich dwóch jego edycji (w 2000 i 2005 roku) przewodniczył pracom Jury. Prof. Andrzej Jasiński jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym Śląskiego Konkursu Pianistycznego dla uczniów średnich szkół muzycznych, którego siódma edycje odbyła się w Zabrzu w tym roku. Artysta prowadzi kursy pianistyczne w wielu ośrodkach muzycznych świata, m.in. corocznie w Letniej Akademii Muzycznej „Mozarteum" w Salzburgu.


W czwartek, 19 listopada 2009 roku o godz. 18.30 w Sali Kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się wieczór poetycko-muzyczny Poezja na Ołowiance. Od Kochanowskiego do Herberta i Miłosza. Treny i Psalmy Jana Kochanowskiego recytować będzie Krzysztof Kolberger, a w części muzycznej wiolonczlista Tomasz Strahl zagra I Suitę G-dur na wiolonczelę solo Jana Sebastiana Bacha, Sonatę Fantazję Macieja Małeckiego i 3 capricciosa na wiolonczelę solo Henryka Jabłońskiego.


W czwartek, 19 listopada 2009 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8) odbędzie się koncert monograficzny Helmuta Schmidingera z okazji 40. urodzin kompozytora. Artysta ten, mimo młodego wieku, może się pochwalić dużym dorobkiem kompozytorskim. Chętnie czerpie inspiracje z twórczości słynnych austriackich poprzedników - Mozarta, Schuberta. Jednak jest to tylko inspiracja, osobisty styl kompozytora wykracza daleko poza tonalność, klasyczną formę, uładzone brzmienie. W obecności kompozytora Jego utwory wykonają młodzi muzycy: „Brahms Trio” oraz Anna Kalska, Piotr Ptak - klarnet, Anna Borowska , Marta Grzebielucha – skrzypce, Aleksandra Demowska, Wadim Aleksander Zarych – altówka, Anna Markiewicz, Maciej Kozendra – wiolonczela i Piotr Kopczyński, Grzegorz Skrobiński, Marcin Łopacki – fortepian. Usłyszymy: Zbliżenia na klarnet, altówkę i wiolonczelę, Toccatę na 4 ręce, Śpiew pomiędzy krzesłami - rzeczowy romans na klarnet, wiolonczelę i fortepian, Atak i rozpad wokół części Sonaty g-moll KV 312 (590d) W.A. Mozarta na fortepian, Kwartet na klarnet i trio smyczkowe i Czas jest jedynie tchnieniem. Fantastyczna kontynuacja „Quartettsatz“ c-moll Schuberta D 703 w wersji na kwartet smyczkowy.

Więcej


Koncert z cyklu Wielkie powroty odbędzie się 20 listopada 2009 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu. Nie ma cienia przesady w słowach tytułu tego wyjątkowego wieczoru. Wszak po wielu latach, przed Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej stanie człowiek, który w 1947 roku tu właśnie rozpoczynał swoją spektakularną karierę. Jan Krenz (na zdjęciu) powraca do Poznania ze skomponowanym przez siebie Requiem, którego współwykonanie powierzył jednemu z najlepszych chórów operowych w Polsce - Chórowi Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki. Partię solową zaśpiewa znany baryton Adam Kruszewski. Program wieczoru dopełni II Symfonia D-dur op. 36 Ludwiga van Beethovena.


W związku z przypadającą w 2009 roku 100. rocznicą urodzin i 40. rocznicą śmierci Grażyny Bacewicz, dnia 20 listopada o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku zabrzmi rzadko goszcząca w repertuarze koncertowym jej IV Symfonia. Tego wieczoru orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Krzysztof Słowiński (na zdjęciu). W programie znajdą się również: poemat symfoniczny Idylla Zygfryda i Wesendonck-Lieder Richarda Wagnera oraz Uwertura na orkiestrę symfoniczną Antoniego Szałowskiego. Solistką koncertu będzie Wiera Baniewicz (mezzosopran).
Koncertu będzie można także posłuchać w internecie na stronie: www.filharmonia.bialystok.pl.