Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Opera Wrocławska zaprasza na premierę opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta. Spektakl przedpremierowy wystawiony zostanie 30 grudnia 2009 roku o godz. 19.00, spektakl sylwestrowy – 31 grudnia 2009 roku o godz. 18.00, noworoczny – 1 stycznia 2010 roku o godz. 17.00, a właściwa premiera odbędzie się 3 stycznia 2010 roku o godz. 17.00. Kierownik muzyczny – Dariusz Mikulski, dyrygenci – Dariusz Mikulski, Tadeusz Zathey, inscenizacja, reżyseria i scenografia – Anna Długołęcka, choreografia i ruch sceniczny – Janina Niesobska, przygotowanie chóru – Anna Grabowska-Borys, Zygmunt Magiera.
Kolejne spektakle odbędą się w dniach 7-10 stycznia, 9, 20 i 21 lutego oraz 13 i 14 marca 2010 roku.


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zaprasza melomanów do wspólnego powitania Nowego Roku. Zgodnie z zapoczątkowanym w ubiegłym sezonie artystycznym zwyczajem, gala noworoczna odbędzie się dwukrotnie, tj. 1 stycznia 2010 roku o godzinie 17.00 i 2 stycznia 2010 roku o godzinie 18.00. Podczas koncertów zabrzmią: Uwertury do operetek Karnawał w Rzymie i Noc w Wenecji Johanna Straussa, Karnawał rzymski op. 9 Hectora Berlioza oraz Kaprys włoski op. 45 Piotra Czajkowskiego. Dominantą obu wieczorów będzie jednak wykonanie obszernych fragmentów Cyganerii Giacomo Pucciniego w wersji koncertowej. Orkiestrę, chór mieszany oraz chór chłopiecy Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Dyrektor Naczelny i Artystyczny - Paweł Przytocki, w charakterze solistów wystapią: Iwona Socha – sopran (Mimi), Barbara Gutaj – sopran (Musette), Pavlo Tolstoy – tenor (Rodolfo), Adam Szerszeń – baryton (Marcello) i Czesław Gałka – bas (Alcindoro) oraz trzech chórzystów Filharmonii: Maciej Drużkowski - baryton (Schaunard), Krzysztof Dekański - bas (Colline) i Józef Dwojak - tenor (Parpignol).


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na Koncerty Sylwestrowe 2009 i Koncerty Noworoczne 2010. Podczas siedmiu koncertów od 30 grudnia 2009 roku do 3 stycznia 2010 roku na scenie pojawi się jedenaścioro solistów-śpiewaków: Małgorzata Grela – sopran, Katarzyna Nowak-Stańczyk – sopran, Ewa Olszewska – sopran koloraturowy, Magdalena Polkowska –sopran, Małgorzata Ratajczak – mezzosopran, Dorota Sobczak – mezzosopran, Marcin Naruszewicz – tenor, Janusz Ratajczak – tenor, Łukasz Goliński – bas/baryton, Ryszard Smęda – bas charakterystyczny i Bartłomiej Tomaka – bas, chór oraz balet, a towarzyszyć im będzie orkiestra pod batutą Macieja Figasa. Typowego repertuaru operowego i operetkowego będzie niewiele. Krzysztof Herdzin, Orlin Bebenow i Przemysław Zych opracowali specjalnie na te wieczory nowe aranżacje światowych standardów jazzowych, muzyki filmowej i pop dla orkiestry. Kierownictwe muzyczne sprawuje Maciej Figas. Całość widowiska reżyseruje Sebastian Gonciarz i zamierza oszołomić publiczność wielością gagów, parodii słynnych scen filmowych przy wykorzystaniu technicznych możliwości stwarzanych przez animacje komputerowe i laserowe. Choreograf Iwona Runowska przygotowała porywające układy taneczne dla baletu i solistów. Scenografię opracował Mariusz Napierała. Gospodynią tej edycji koncertów będzie aktorka, malarka i artystka estradowa- Joanna Bartel.


Mazowiecki Teatr Muzyczny Operetka zaprasza na 5. Koncert Noworoczny Fryderyka czas zacząć...., który odbędzie się dwukrotnie - 1 stycznia 2010 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz 3 stycznia 2010 roku o 18.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Jego program związany będzie z Rokiem Chopinowskim i rozpocznie obchody 200. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora. Usłyszymy zatem pieśni Fryderyka Chopina w opracowaniu na orkiestrę oraz w wersji oryginalnej na głos i fortepian. Po raz pierwszy wykonane zostaną fragmenty nowopowstałej operetki Gdy Chopin gra… Nie zabraknie także utworów kompozytorów epoki romantyzmu oraz Johanna Straussa i pieśni Roberta Stolza. Całość poprowadzi Maestro Wiesław Ochman. Fragmenty listów Fryderyka Chopina do przyjaciół przeczyta Jerzy Zelnik. Kierownictwo muzyczne nad koncertem sprawować będzie wybitny dyrygent prof. Tadeusz Strugała. Wystąpią: pianista Janusz Olejniczak, sopranistki – Aleksandra Kubas i Liza Wesołowska oraz tenorzy – Arnold Rutkowski, Piotr Friebe, Krystian Krzeszowiak, Andrzej Wiśniewski i Witalij Wydra, a także kontratenor Jan Jakub Monowid. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka im. Jana Kiepury.


Filharmonia Wrocławska zaprasza na Koncerty Noworoczne - 2 i 3 stycznia 2010 roku, podczas których zabrzmi słynne oratorium Mesjasz HWV 56 Jerzego Fryderyka Händla. Monumentalne, genialne dzieło wykonają światowej sławy soliści: Anna Mikołajczyk – sopran, Susane Langner – alt, Marcus Ullmann - tenor i Marek Rzepka – bas oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.
Mesjasz, należący do najznamienitszych dzieł Jerzego Fryderyka Händla, powstał w zaledwie dwa tygodnie. Działo się to w czasie, kiedy zdawało się, że na skutek perfidnych intryg stanowisko i kariera artystyczna kompozytora są całkowicie załamane. Nosząc się wtedy z zamiarem opuszczenia niegościnnej Anglii, która dziś czci go jako swojego największego kompozytora (sic!), Händel przyjął zaproszenie z Dublina na szereg koncertów. Mesjasz został napisany niejako w podzięce za ciepłe przyjęcie i gościnę w Irlandii. Choć w Londynie, w wyniku knowań i antagonizmów, sukces Mesjasza opóźnił się o kilka lat, to faktem jest, że już podczas jednego z pierwszych wykonań król Jerzy II ku wyrażeniu aplauzu wstał z miejsca, a wraz z nim cała publiczność. Stało się to w czasie trwania najsłynniejszego na świecie Alleluja, które stanowi część 44. dzieła. Na pamiątkę tego zdarzenia tradycja podnoszenia się z miejsca podczas Alleluja zachowana jest w Wielkiej Brytanii do dziś.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na premierę choreograficznej wersji Stworzenia Świata Josepha Haydna w choreografii Uwe Scholza, która odbędzie się 2 stycznia 2010 roku (spektakl przedpremierowy – 31 grudnia 2009). Kostiumy i idea projekcji - Giovanni Di Palma, przekaz choreograficzny - Montserrat León, Giovanni Di Palma, przestrzeń sceniczna i światła - Bogumił Palewicz, realizacja projekcji – Epipactis, kierownictwo chóru - Mariusz Otto, kierownictwo muzyczne - Filippo Maria Bressan.
 Choreograficzną wersję Stworzenia świata Uwe Scholza można śmiało zaliczyć do kanonu europejskiej neoklasyki końca XX woeku. Przedwcześnie zmarły niemiecki twórca zadebiutował w podwójnej roli – choreografa i dyrektora baletu Opery w Zurychu – przygotowując na jej scenie pełnometrażowy spektakl z muzyką Josepha Haydna. Przedstawienie odniosło ogromny sukces i zapoczątkowało europejską karierę 25-letniego wówczas artysty. Czystość rysunku przestrzennego, świetnie skomponowane dynamiczne sceny zbiorowe i pas de deux głównych bohaterów Adama i Ewy, stały się najlepszą wizytówką choreografa, który przez wiele lat utrzymywał ten balet w repertuarze swojego zespołu. Przeniósł go również na deski Opery w Lipsku, która przez wiele lat stanowiła artystyczną przystań twórcy. Stworzenie świata w wykonaniu sławnego Leipziger Ballett prezentowane było gościnnie na scenach całego świata. Poznańska wersja spektaklu wzbogacona o nową oprawę plastyczną jest pierwszą realizacją choreografii Uwe Scholza w naszym kraju.
Kolejne przedstawienia odbędą się 5 stycznia, 19 marca i 6 maja 2010 roku.


Koncert jubileuszowy Zdzisława Szostaka (na zdjęciu) odbędzie się 3 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Wystąpią: Elżbieta Towarnicka – sopran, Eugenia Rozlach – alt, Piotr Kusiewicz – tenor i Piotr Nowacki – bas oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i Chór Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina pod batutą Jubilata oraz Bogdana Olędzkiego (w drugiej części koncertu). W programie znajdą się kompozycje Zdzisława Szostaka: Uwertura piccola, Królowa Bona – suita symfoniczna z muzyki filmowej do serialu TV w reż. Janusza Majewskiego, fragmenty Missa Latina (Quoniam tu solus sanctus, Benedictus, Et in unum Dominum, Agnus Dei i finał) oraz Natus nobis est Salvator – muzyka okolicznościowa oparta na motywach znanych kolęd na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną.


W poniedziałek, 4 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się Koncert Międzywydziałowego Studium Muzyki Nowej zatytułowany Inspiracje Chopinowskie. Od Chopina do współczesności. Wystąpią: Ewa Iżykowska - sopran, Nadine Nassar – sopran, duet fortepianowy Kim Hyun-Ju i Kim Hye-Ju, Michał Markuszewski – organy, Michał Kornacki – fortepian, kwartet: Łukasz Hodor - puzon, Andrzej Wróbel - wiolonczela, Andrzej Dutkiewicz - fortepian, Romuald Gołębiowski – klarnet, Filip Wojciechowski Trio: Filip Wojciechowski - fortepian, Paweł Pańta - kontrabas, Cezary Konrad – perkusja oraz Stanisław Skoczyński & Zespół Perkusyjny UMFC pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego. W programie utwory Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mariana Borkowskiego, György Ligeti’ego oraz improwizacje organowe, jazzowe i współczesne.


Inauguracja Roku Chopinowskiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie będzie miała miejsce 7 i 8 stycznia 2010 roku. Podczas dwu uroczystych koncertów usłyszymy dwa młodzieńcze arcydzieła Chopina, jedne z ostatnich owoców jego lat warszawskich - Koncert f-moll oraz Wielki Polonez Es-dur w stylu brillante, po kilku latach dopełniony nokturnowym Andante spianato. Ranga jubileuszu domaga się odpowiedniej oprawy, przy dyrygenckim pulpicie stanie więc Dyrektor Filharmonii Antoni Wit, a partie solowe wykona Lang Lang, jeden z najbardziej sensacyjnych wirtuozów naszych czasów, godny spadkobierca najwspanialszych tradycji pianistyki.
W drugiej części koncertów zabrzmi Missa solemnis na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę Ferenca Liszta – przyjaciela Chopina i „konkurenta” w dziedzinie pianistyki. Jego niezwykle efektowne dzieło łączący tradycję ze zdobyczami muzycznego języka „szkoły nowoniemieckiej". Usłyszymy je w wykonaniu znakomitych solistów: Joanny Kozłowskiej – sopran, Ewy Wolak – mezzosopran, Ryszarda Minkiewicza – tenor i Jarosława Bręka – bas oraz zespołów Filharmonii.


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na wydarzenia artystyczne w ramach X Festiwalu Kolęd i Muzyki Bożonarodzeniowej „Wesoła Nowina”, które będą miały miejsce w dniach 7-15 stycznia 2010 roku. Wszystkie koncerty odbędą się w sali im. Lucjana Lipińskiego MCK „Sokół”.
Festiwal rozpocznie się 7 stycznia spektaklem Leona Schillera Pastorałka - misterium na Boże Narodzenie w reżyserii Laco Adamika w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Opery Krakowskiej. Dwa dni później, 9 stycznia, odbędzie się Koncert Noworoczny dla Sądeczan w wykonaniu m. in. Urški Arlič Gololičič ze Słowenii - laureatki I nagrody tegorocznego XIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej pod dyrekcją Stanisława Strączka. Festiwal zakończy 15 stycznia koncert najpiękniejszych kolęd polskich i rosyjskich oraz arii operowych i operetkowych w wykonaniu solistów Moskiewskiego Państwowego Teatru Muzycznego "Gelikon-Opera", Teatru Balszoj oraz polskich muzyków.


Tydzień po uroczystym powitaniu Nowego Roku w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w dniach 8 i 9 stycznia 2010 roku odbędą się na koncerty symfoniczne z udziałem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzonej przez Łukasza Borowicza. W ich programie znajdzie się Uwertura heroiczna Andrzeja Panufnika oraz Symfonia "Mathis der Maler" Paula Hindemitha. Podczas każdego z koncertów w roli solisty wystąpi inny artysta.
W piątek, 8 stycznia w wykonaniu Dominika Połońskiego (na zdjęciu) - jednego z najwybitniejszych i najbardziej utytułowanych młodych wiolonczelistów (rocznik 1977), usłyszymy Koncert wiolonczelowy na prawą rękę Olgi Hans. Kompozycja ta napisana została dla artysty w momencie załamania jego świetnie rozpoczętej kariery z powodu pozbawienia przez chorobę pełnej sprawności manualnej. Dominik Połoński nie zrezygnował z walki o powrót do czynnego życia artystycznego, Koncert Olgi Hans jest natomiast dokumentem świadczącym o szlachetnej solidarności środowiska muzycznego.
Podczas sobotniego koncertu, 9 stycznia w charakterze solisty wystąpi Wiktor Kociuban. Ten 21-letni wiolonczelista edukację muzyczną rozpoczął we wczesnym dzieciństwie, pod kierunkiem rodziców - muzyków (ojciec Wiktora, Jacek Kociuban, jest koncertmistrzem wiolonczel Orkiestry Filharmonii Krakowskiej). W 2006 roku rozpoczął studia w prestiżowej Musik-Akademie der Stadt Basel w Szwajcarii, w mistrzowskiej klasie wiolonczeli prof. I. Monighettiego. Jako drugi główny przedmiot studiów wybrał kompozycję (studia u prof. R. Mosera). Obecnie jest także studentem klasy wiolonczeli barokowej P. Skalka w słynnej Schola Cantorum Basiliensis. Jest laureatem pierwszych miejsc oraz nagród specjalnych w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wiolonczelowych. Wiktor Kociuban z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Krakowskiej wykona Symfonię koncertującą op. 125 na wiolonczelę i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa.


Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncert Bałtyckiego Kwintetu Dętego, który odbędzie się w piątek, 8 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej na Ołowiance. Zespołowi w składzie: Agnieszka Respondek (flet), Marietta Stefaniak (obój), Karol Respondek (klarnet), Ewa Naczk-Jankowska (fagot), Zbigniew Kaliciński (róg) towarzyszyć będzie na fortepianie Bogdan Kułakowski. Koncert łączy się z obchodami 20-lecia Bałtyckiego Kwintetu Detego oraz promocją najnowszej płyty zespołu, na której znajdują się Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego.


Dnia 9 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku – Kawaler srebrnej róży (Der Rosenkavalier) Richarda Straussa. W rolach głównych wystąpią: Renée Fleming jako Marszałkowa, Susan Graham jako Oktawian, Christine Schäfer jako Zofia i Kristinn Sigmundsson jako Baron Ochs.

Po ekspresjonistycznych operach Salome i Elektra Richard Strauss i jego librecista Hugo von Hofmannsthal postanowili stworzyć dzieło o odmiennym charakterze, w mozartowskim stylu. Powstał Kawaler srebrnej róży, którego akcja dzieje się w Wiedniu w czasach Marii Teresy. Hofmannsthal wykorzystał w libretcie tradycyjny zwyczaj przesyłania narzeczonej tytułowej róży, natomiast Strauss całą partyturę przepoił rytmem walca, choć w rzeczywistości na wiedeńskim dworze taniec ten nie był wówczas jeszcze znany.

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.

Sezon 2009/10 „The Met: Live in HD” obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których pięć to premiery lub nowe produkcje na scenie Met. Kolejny, szósty spektakl – premiera sezonu Carmen Georgesa Bizeta odbędzie się 16 stycznia 2010 roku.


Arie i uwertury z oper Gioacchino Rossiniego – taki program został przewidziany na pierwszą wspólną płytę orkiestry Sinfonia Varsovia i Marca Minkowskiego. Wybrane utwory zostaną zaprezentowane warszawskiej publiczności podczas koncertu, który odbędzie się w sobotę, 9 stycznia 2010 roku o godzinie 19.00 w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. Partię solową wykona młoda, wschodząca gwiazda scen operowych – Julia Lezhneva.
Kopciuszek, Semiramide, Zelmira, Wilhelm Tell, Otello, Cyrulik Sewilski, Córy Koryntu, Sroka Złodziejka – fragmenty tych oper zostały wybrane na pierwszy wspólny projekt fonograficzny orkiestry Sinfonia Varsovia oraz jej dyrektora muzycznego – Marca Minkowskiego, który ukaże się nakładem francuskiej firmy fonograficznej – Naïve. Płyta ta będzie także pierwszym solowym projektem także dla Julii Lezhnevej – 20-letniej rosyjskiej sopranistki, absolwentki Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie. Artystka mimo swojego młodego wieku, jest już laureatką kilku konkursów, min. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mirjam Helin w Helsinkach w 2009 roku, występuje też z solowymi recitalami na całym świecie. W jej repertuarze znajdują się kompozycje Vivaldiego, Broschiego, Mozarta, Bacha, Haendla, Rossiniego, Belliniego, Scarlattiego, Schuberta, Mahlera, Rachminowa itd. W 2008 roku wykonała partię solową w Mszy h-moll BWV 232 Jana Sebastiana Bacha w Santiago de Compostella w Hiszpanii, którą nagrała z Les Musiciens du Louvre Grenoble pod dyrekcją Marca Minkowskiego. Artystom towarzyszyć będzie Chór Warszawskiej Opery Kameralnej, przygotowany przez prof. Ryszarda Zimaka.


Koncert z okazji jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej i pedagogicznej profesora Włodzimierza Obidowicza – założyciela wrocławskiej szkoły pianistycznej - odbędzie się w sobotę, 9 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W programie utwory na wiele fortepianów i jeszcze więcej rąk... Podczas koncertu wystąpi sam Profesor Włodzimierz Obidowicz oraz absolwenci klasy Profesora, m.in. Grzegorz Kurzyński, Ewa Prawucka, Anna Gągola, a także inni Pedagodzy Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W programie utwory Jana Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Sergiusza Rachmaninowa, Paolo Canonica i Macka Wilberga.


W niedzielę, 10 stycznia 2009 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na noworoczny poranek, podczas którego wykonana zostanie estradowa wersja jednej z najbardziej znanych operetek Johanna Straussa - Zemsta nietoperza. Orkiestrę, podczas tego niezwykłego wydarzenia, poprowadzi Jacek Kaspszyk, a towarzyszyć jej będą znakomici polscy soliści - Iwona Hossa (Rozalinda), Iwona Sobotka (Adela), Urszula Kryger (Orlowski), Adam Zdunikowski (Eisenstein), Adam Kruszewski (Falke), Rafał Bartmiński (Alfred), Leszek Skrla (Frank) oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Szostak. Całość komentarzem opatrzy Marcin Majchrowski. Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2) w Katowicach.


Kolejny z cyklu styczniowych koncertów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w niedzielę, 10 stycznia 2010 roku o godz. 17.00. Koncertem „Artyści krakowskiej Akademii Muzycznej i Fryderyka Chopina” zadyrygują Stanisław Krawczyński oraz Joanna Woźniak. Zespół Wokalny i Instrumentalny Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej wykona utwory Juliusza Łuciuka, Romana Palestra, Henryka Jana Botora oraz Mikołaja Gomółki. W drugiej części koncertu usłyszymy kompozycje Stanisława Moryto, Tadeusza Maklakiewicza oraz Romualda Twardowskiego w wykonaniu Zespołu Wokalnego Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. Na koncert obowiązują bezpłatne bilety wstępu, rozdawane bezpośrednio przed wydarzeniem.


Pierwszy koncert Silesii w nowym roku kalendarzowym i Roku Chopinowskim – w niedzielę, 10 stycznia 2010 roku o godz. 12.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach – poświecony zostanie twórczości naszego genialnego rodaka. To zarazem inauguracja cyklu koncertów Niedziela z Chopinem, które odbywać się będą regularnie przez cały rok 2010. Wykonawcą pierwszego chopinowskiego recitalu będzie ubiegłoroczny absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach - Grzegorz Niemczuk (na zdjęciu). Studia pianistyczne ukończył w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla (dyplom z wyróżnieniem) w katowickiej Akademii Muzycznej. Jest laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych, na których nagradzany był m.in. za interpretacje utworów Fryderyka Chopina. Artysta wykona utwory: Nokturn H-dur op. 9, Etiudy z op. 10 nr 11 Es-dur, nr 12 c-moll, Barkarolę Fis-dur op. 60, Mazurki op. 33, Berceuse op. 57 i Scherzo b-moll op. 31.


Lang Lang, jeden z najsłynniejszych współczesnych pianistów, wszechstronny, wizjonerski i natchniony, ale także kontrowersyjny, swoim występem rozpocznie Rok Chopinowski w Filharmonii Łódzkiej. W niedzielę, 10 stycznia 2010 roku o godzinie 19.00 z Orkiestra Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina zagra I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

Okrzyknięty przez New York Times „najgorętszym pianistą na planecie muzyki poważnej”, 27-letni Lang Lang występował już we wszystkich najważniejszych salach koncertowych świata. Koncertował pod batutą takich mistrzów, jak m.in.: W. Aszkenazy, D. Barenboim, P. Boulez, V. Gergiev, J. Levine, Z. Mehta. Jest pierwszym chińskim pianistą zaangażowanym przez filharmonie w Berlinie i Wiedniu oraz czołowe orkiestry amerykańskie. Bierze też udział w wydarzeniach pozamuzycznych, takich jak ceremonie otwarcia Piłkarskich Mistrzostw Świata czy XXIX Igrzysk Olimpijskich w Pekinie (2008). Wykonuje muzykę filmową i jazz. W Nowym Jorku przy wsparciu Grammy i UNICEF-u założył Międzynarodową Fundację Muzyczną, która wspiera młode talenty muzyczne i popularyzuje muzykę poważną. Znalazł się w pierwszej setce najbardziej wpływowych ludzi świata wg „Time Magazine”. Lang Lang prowadzi kursy mistrzowskie na zaproszenie tak prestiżowych instytucji, jak: Juilliard School, Curtis Institute of Music, Manhattan School of Music czy Konserwatorium w Hannowerze. Jest profesorem honorowym wielu chińskich konserwatoriów. Zaczął grać na pianinie w wieku lat trzech, a już jako pięciolatek miał na swoim koncie wygrany konkurs w Shenyang oraz pierwszy publiczny recital. Sławę przyniósł mu występ z Symfonią Chicagowską podczas „Gali stulecia” (nagłe zastępstwo) - miał wówczas 17 lat. Został nominowany do nagrody Grammy, a także, jako pierwszy muzyk chiński, do tytułu Najlepszego Instrumentalisty.


Zygmunt Krauze wystąpi z recitalem fortepianowym w poniedziałek, 11 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Gallery 345 (345 Sorauren Ave) w Toronto w Kanadzie. Znany polski pianista i kompozytor wykona swoje własne utwory: Six folk melodies (1958), Refrain (1993), Nightmare Tango (1987), Stone Music (1972) i Gloves Music (1972) oraz kompozycje Fryderyka Chopina - Mazurek a-moll nr 4 op. 67 i Witolda Lutosławskiego - Melodie populaires, obie wraz z improwizacjami.

Dzień później, 12 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Faculty of Music na University of Toronto (Edward Johnson Building, Room 216) Zygmunt Krauze wygłosi również wykład otwarty.

W środę, 13 stycznia 2010 roku o godz. 20.00 w The Music Gallery (197 John Street) w Toronto z recitalem wokalnym muzyki współczesnej wystąpi z kolei Agata Zubel. Wraz z pianistą Peterem Tiefenbachem zaprezentuje Pieśni Kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Fruhe Lieder Albana Berga, Drei Lieder nach Trakl Pawła Szymańskiego, Sequenza III for solo voice Luciana Berio, Disheveled Grasses Cezarego Duchnowskiego, Chant d'Ailleurs Alejandro Vinao oraz własny utwór – Parlando.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na koncert, który odbędzie się w poniedziałek, 11 stycznia 2010 roku o godz. 19.00. W wykonaniu studenckich zespołów kameralnych zabrzmią kompozycje Grażyny Bacewicz, Zygmunta Noskowskiego, Aleksandra Tansmana, Juliusza Zarębskiego oraz muzyka jazzowa. Na koncert obowiązują bezpłatne bilety wstępu.


Skomponowane ponad 40 lat temu Sonaty i interludia Johna Cage’a to kompendium wiedzy na temat preparacji fortepianu i uzyskiwania nowych brzmień tego instrumentu. Ich wyjątkowość polega jednak nie tylko na tym – zachwycają pięknem i doskonałością formy. Dnia 12 stycznia 2010 roku o godzinie 19.00 w Filharmonii Łódzkiej Sonaty i interludia Cage’a zagra Filip Wałcerz. Pianista specjalizuje się w muzyce XX najnowszej, jest laureatem Konkursu Muzyki XX i XXI wieku w Radziejowicach i XI Stockhausen-Kurse Kürten.


W związku z Rokiem Chopinowskim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaplanował szereg okolicznościowych koncertów chopinowskich z udziałem światowej sławy artystów, wybitnych pedagogów uczelni oraz wyróżniających się jej studentów. Głównym nurtem działań artystycznych uczelni jest cykl Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina, w ramach którego między 7 października 2009 a 19 maja 2010 roku zaplanowano ok. 120 koncertów, w tym ponad 12 recitali i 2 koncerty symfoniczne. Pedagodzy, absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprezentują, podczas publicznych koncertów: utwory fortepianowe, pieśni, utwory kameralne oraz symfoniczne. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina UMFC. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Głównym naszym celem i pragnieniem jest przekazanie genialnej myśli muzycznej, autentycznego kształtu twórczego i nieodpartego piękna wyrażonego w muzyce Chopina. W poszukiwaniu prawdy artystycznej i właściwym odczytaniu intencji Kompozytora sięgamy również do wydania urtekstowego Jego utworów. Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, opracowywane od lat pod redakcją wybitnego pianisty, pedagoga i doktora honoris causa naszej Uczelni, prof. Jana Ekiera, jest dla nas podstawowym materiałem i źródłem inspiracji.” – wyjaśnia prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Warto też podkreślić, że kolejność utworów zaplanowana w ramach cyklu koncertów ma zasadniczo układ chronologiczny, ukazujący drogę i ewolucję twórczą Chopina.”

Punktem centralnym obchodów stanie się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna Fryderyk Chopin (1810-1849) - dwa wieki fascynacji, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w dniach 22-24 lutego 2010 roku. Jej tematyka obejmować będzie zagadnienia z zakresu chopinologii i chopinistyki m.in. problemy tekstu, interpretacji artystycznej i naukowej dzieła Chopina (struktury, sensu, wartości, przesłania artystycznego Jego utworów), zagadnienia pedagogiki i recepcji. Udział w Konferencji wezmą wybitni artyści oraz czołowi badacze spuścizny naszego Kompozytora działający w kraju i zagranicą. Ponadto, poza referatami, Konferencję dopełnią warsztaty artystyczne prowadzone przez światowej klasy pedagogów-chopinistów. Zaprezentowana zostanie również wystawa Fryderyk Chopin - od rękopisu do wydawcy i wykonawcy.

Read more


Specjalny koncert z okazji inauguracji obchodów 100-letniej rocznicy skomponowania Roty przez Feliksa Nowowiejskiego i prawykonania pieśni odbędzie się w środę, 13 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż przy al. Wielkopolskiej 11 w Poznaniu. Wystąpią: Jan Nowowiejski – fortepian, Piotr Kostrzewski – skrzypce, Bogdana Janikowska – fortepian oraz duet akordeonowy w składzie: Michał Gajda i Konrad Mikołajczyk. W programie utwory F. Nowowiejskiego, J. S. Bacha, A. Krzanowskiego oraz kolędy. Podczas koncertu otwarta zostanie wystawa poświęcona Rocie.


Recital mistrzowski Elżbiety Stefańskiej z cyklu Wieczory muzyczne z klawesynem odbędzie się 14 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, instrumentalistka koncertująca na obu półkulach, laureatka pierwszych nagród prestiżowych międzynarodowych konkursów, obecnie juror na wielu z tych konkursów - znana jest szerokiej publiczności z wyjątkowych kreacji artystycznych wykonywanej muzyki zarówno jako pianistka, jak i klawesynistka. W jej repertuarze znajdują sie dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki baroku, renesansu, klasycyzmu, jak również XX wieku, w tym także kompozytorów polskich: dawnych i współczesnych. Jej recital w Muzeum Archidiecezjalnym da nam niepowtarzalna okazje obcowania z mistrzowską interpretacją muzyki niemieckiej, francuskiej, hiszpańskiej i polskiej w bogatych wnętrzach tego muzeum. W programie koncertu znajdą się: Suita na klawesyn F. Couperina, 3 utwory Claude’a B. Balbastre, Fantazja chromatyczna i fuga BWV 903 J.S. Bacha, Mouvement des sons K. Moszumańskiej-Nazar i Fandango A. Solera.


Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncert W hołdzie Chopinowi, inaugurujący Rok Chopinowski 2010. Koncert odbędzie się w czwartek, 14 stycznia 2010 roku o godz. 19.00. Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej zadyryguje Charles Olivieri-Munroe, a solistą wieczoru będzie Janusz Olejniczak (na zdjęciu) - jeden z najwybitniejszych pianistów polskich, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych: Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Alfredo Caselli w Neapolu. Według opinii krytyków Janusz Olejniczak jest artystą o niezwykłej wrażliwości i nienagannym warsztacie pianistycznym, jego interpretacje są sugestywne, logiczne, ale oparte na natchnieniu, a nie chłodnej kalkulacji. W programie gdańskiego koncertu znajdują się: Poruszenie woli Wojciecha Ziemowita Zycha, Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina oraz Święto wiosny Igora Strawińskiego.


Filmy z cyklu Życie jest muzyką emitowane będą w każdy czwartek od 14 stycznia do 25 lutego 2010 roku o godz. 17.00 w Auli 1.43 Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Cykl filmowy Życie jest muzyką to pełna energii i witalności podróż w różne rejony świata. To eksplozja muzyki, tańca ukazująca wielobarwność kulturową i obyczajową ludzi, dla których muzyka to sens życia. Przemierzymy kontynenty cygańskim taborem wraz z muzykami z Hiszpanii, Macedonii, Indii i Rumunii aby zasmakować różnorodności romskiej kultury (Opowieści taboru cygańskiego, Gucza pojedynek na trąbki). Odwiedzimy miejsca na styku wielu kultur, ras, religii i filozofii, w których sprzeczności, uprzedzenia oraz bariery ludzkiej obyczajowości znikają w imię pasji do muzyki (Życie jest muzyką). Wysłuchamy pieśni z "innego świata", gdzie dla żyjących w ubóstwie ludzi muzyka stanowi sens i treść życia (Brasileirinho muzyka słońca). Zobaczymy filmowe poematy składające hołd muzyce, witalności i erotyzmowi gatunku muzycznego, jakim jest tango (Cafe de los maestros) czy brzmieniu głębokich, szczerych i poruszających kubańskich rytmów (Buena Vista Social Club). Muzyczna podróż poprowadzi nas na krańce lądów i kultur, aby wysłuchać pieśni pełnych afirmacji życia (Przyjeżdża orkiestra) oraz skłoni do refleksji nad drogą ostateczną, tematyką odchodzenia (Półksiężyc).

Read more


W dniach 15‒17 stycznia 2010 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Beli Bartoka, organizowany przez Służewski Dom Kultury. Impreza ma stać się okazją do popularyzacji twórczości Beli Bartoka (1881‒1945), jednego z najwybitniejszych kompozytorów minionego stulecia. Jego miniatury dla dzieci, proste formalnie i technicznie, są jednocześnie pełnowartościowymi artystycznie utworami. Choć od śmierci Bartoka minęły już 64 lata, dla wielu małych pianistów nadal są one furtką do tajemniczej i ciekawej krainy muzyki współczesnej. Jego twórczość jest warta uwagi tym bardziej, że w programach wielu szkół muzycznych wciąż dominuje muzyka XVIII i XIX wieku. Taki układ repertuaru nie przygotowuje uczniów do percepcji i wykonywania muzyki nowszej, nie sprzyja wszechstronności wykształcenia.

Konkurs adresowany jest zarówno do uczniów szkół muzycznych, jak i dzieci i młodzieży nie objętych systemem szkolnictwa artystycznego (uczniów ognisk muzycznych, domów kultury, szkół prywatnych itp.). Mogą wziąć w nim udział osoby w wieku 7‒15 lat. Podczas III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Beli Bartoka każdy uczestnik – oprócz utworu patrona imprezy – powinien wykonać kompozycję barokową oraz, w zależności od grupy wiekowej, utwór wirtuozowski, jedną część sonaty klasycznej, utwór Chopina (patrz regulamin). Pozwoli to uczestnikom na wszechstronne zaprezentowanie swoich umiejętności, a słuchaczom na prześledzenie odniesień i wpływów, jakie łączą spuściznę Bartoka z dorobkiem jego poprzedników. Termin zgłoszenia upływa 30 listopada 2009 roku.

Więcej informacji oraz regulamin jest dostępny w zakładce „konkursy

Patronat medialny nad Konkursem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej


Polska Orkiestra "Sinfonia Iuventus" pod dyrekcją znanej skrzypaczki Doroty Anderszewskiej w roli dyrygenta i solisty wystąpi w piątek, 15 stycznia 2010 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Galerii Porczyńskich w Warszawie (Pl. Defilad 1, wejście od ulicy Elektoralnej). Artyści wykonają utwory J. S. Bacha - Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 i II Koncert brandenburski F-dur BWV 1047 oraz W. A. Mozarta - Divertimento KV 138, Divertimento KV 137 i Divertimento KV 136.
Dorota Anderszewska jest skrzypaczką pochodzenia polsko-węgierskiego; laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, m. in.: Wieniawskiego-Lipińskiego w Lublinie, Pekinie, Taiwanie, Los Angeles, Trapani.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na uroczystość otwarcia Sali Kameralnej im. Wojciecha Drabowicza, która odbędzie się 15 stycznia 2010 roku o godzinie 19:30 w dawnej Palarni. Podczas gali nadane zostanie imię nowej scenie w poznańskim Teatrze - Sali Kameralnej, w której wystawiane będą spektakle Opery Kameralnej. Uroczystość uświetnią zaproszeni artyści: Magdalena Nowacka i Olena Skrok oraz zespoły Kwartet Pegasus, Aulos Kwartet i Castle Brass. W programie utwory Fryderyka Chopina, suita z opery Carmen G. Bizeta i aria Casta Diva z opery Norma V. Belliniego.


Dnia 16 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, jednocześnie premierę sezonu - Carmen Georgesa Bizeta. „Jedna z najpopularniejszych oper wszech czasów, Carmen, opowiada o seksie, przemocy i rasizmie oraz ich nieoczekiwanym następstwie: wolności” – mówi Richard Eyre, reżyser przedstawienia opery Bizeta, utytułowany twórca filmowy, telewizyjny i teatralny, pięciokrotny laureat brytyjskiej Nagrody Oliviera. „Ta opera to niezaprzeczalnie jedno z największych dzieł sztuki. Jest zmysłowa pod każdym względem. Może być też szokująca” – twierdzi Eyre. W pełną zmysłowości, a jednocześnie wstrząsającą postać tytułowej Carmen wcieli się występująca w tej roli po raz pierwszy Angela Gheorghiu (na zdjęciu). Partnerować jej będą: Barbara Frittoli jako Micaëla, Roberto Alagna jako Don José i Mariusz Kwiecień jako Escamillo.

Kolejny spektakl „The Met: Live in HD” – Simon Boccanegra (Szymon Czarnogęba) Giuseppe Verdiego odbędzie się 6 lutego 2010 roku.


Otwarcie Roku Chopina w Filharmonii Poznańskiej nastąpi 16 stycznia 2010 roku i zbiegnie się z innym niezwykłym wydarzeniem: 400. Koncertem Poznańskim, zatytułowanym z tej okazji Preludium (do) Chopina op. 1. W wykonaniu pianisty Alexa Kobrina i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Antoniego Wita usłyszymy utwory Gioacchino Rossiniego (Uwertura do opery Sroka złodziejka), Fryderyka Chopina (Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 i Rondo à la Krakowiak op. 14), Franza Liszta (Preludia) I Felixa Mendelssohna-Bartholdy (Fragmenty suity Sen nocy letniej: Scherzo, Nocturn, Marsz). Dzień później, w niedzielę o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu w Poznaniu odbędzie się kolejny koncert – Preludium (do) Chopina op. 2. Tym razem wystąpi utalentowana śpiewaczka Aleksandra Kurzak (sopran) i pianista Daniel Wnukowski. Wykonają pieśni i mazurki Chopina oraz cykl Frauenliebe und Leben op. 42 Roberta Schumanna. Oba koncerty odbędą się niespełna dwa tygodnie przed rozpoczęciem organizowanego przez poznańską Filharmonię festiwalu „Chopin nasz współczesny”.


Niedzielny koncert kameralny orkiestry Britten Sinfonia z Cambridge (na zdjęciu) z serii lunchtime w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się 17 stycznia 2010 roku o godz. 12.00 w Sali Złotej Filharmonii.
Niedzielne południowe spotkania angielskich instrumentalistów z krakowskimi melomanami nawiązują do nieznanego wcześniej w naszym obszarze kulturowym brytyjskiego zwyczaju "lunchtime concerts". Spotkania te charakteryzują sie ciekawym doborem repertuarowym - obok utworów klasycznych zestawione są kompozycje współczesne, wśród których każdorazowo pojawia się światowe prawykonanie utworów skomponowanych specjalnie na zamówienie Britten Sinfonia. W tym sezonie o napisanie premierowych kompozycji zostali poproszeni następujący twórcy muzyki współczesnej: Christian Mason – uczeń Harrisona Birtwistle'a, nowojorczyk Nico Muhly, Niemiec Urlich Kreepein oraz Gwilym Simcock, na którego twórczość duży wpływ ma muzyka jazzowa.
Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej prawykonany zostanie utwór Morion Nico Muhly'ego, który ponadto osobiście skonstruował repertuar tego spotkania. Na twórczość Nico Mulhy’ego wpływ miały różne style muzyki, jednakże największy miała wczesna angielska muzyka chóralna, dlatego podczas koncertu usłyszymy także jego nowe aranżacje trzech utworów Orlando Gibbonsa. Program dopełniają: Kwintet rapsodyczny Herberta Howellsa na klarnet i skrzypce oraz genialny i niezwykle absorbujący technicznie Sekstet Coplanda.


Pod hasłem Muzyka polska XIX wieku odbędzie się w poniedziałek, 18 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 koncert w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu studentów, absolwentów i pedagogów UMFC zabrzmią: Kwartet fortepianowy Es-dur op.15 Józefa Elsnera, Introdukcja i Wariacje nt. „Trzeci Maj” op. 18 na flet i fortepian Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, pieśni Juliusza Fontany, krakowiaki Zygmunta Noskowskiego, oktet fortepianowy Józefa Krogulskiego oraz Fantazja na wiolonczelę i fortepian Zygmunta Stojowskiego. Na koncert obowiązują bezpłatne bilety wstępu.


Tradycyjnie, jak co roku, w styczniu Bydgoszcz świętuje odzyskanie niepodległości, bo w tym właśnie miesiącu w 1920 roku do miasta powróciła polskość. Po latach zaborów i pruskiej dominacji odradzać się zaczęła nad Brdą polska administracja, tradycja, polskie obyczaje i polska kultura. Koncert w 90. rocznicę powrotu Bydgoszczy do macierzy pod patronatem Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Konstantego Dombrowicza, odbędzie się 20 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Czesława Grabowskiego, z udziałem znakomitych solistów: Izabelli Kłosińskiej – sopran i Artura Banaszkiewicza - skrzypce zabrzmi muzyka takich kompozytorów, jak: Wojciech Kilar, Stanisław Moniuszko, Brahms, Czajkowski czy Strauss.


Pod hasłem Muzyka polskich dworów i kościołów Jubileusz 20-lecia zespołu Il Tempo odbędzie się w środę, 20 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 koncert w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na koncercie zaśpiewa sopranistka Olga Pasiecznik. Będą jej towarzyszyły Zespół i Orkiestra „Il Tempo” pod kierunkiem Agaty Sapiechy oraz chór „Collegium Musicum” Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem Andrzeja Borzyma. FragmentyGościńca Adama Jarzębskiego będzie recytował Jerzy Zelnik. W programie koncertu znajdą się utwory kompozytorów-muzyków kapeli królewskiej dworu warszawskiego.


Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejny w tym sezonie Salon „Polityki”, którego gościem będzie wybitny dyrygent młodego pokolenia Łukasz Borowicz (na zdjęciu). W środę, 20 stycznia 2010 roku o godzinie 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Łódzkiej opowie o swojej pracy z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Łódzkiej, które przygotowuje do piątkowego koncertu. Borowicz dyrygował m.in. Narodową Filharmoniczną Orkiestrą Rosji, Orkiestrą Symfoniczną Radia Duńskiego oraz większością polskich orkiestr. Jest laureatem Paszportu „Polityki”, a jego płyta z utworami Roberta Schumanna została nagrodzona Fryderykiem. Spotkanie poprowadzi dziennikarka Dorota Szwarcman. Wstęp wolny.

Podczas piątkowego koncertu, 22 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 Borowicz poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej. Na estradzie zaprezentuje się także aż pięcioro solistów. Kamila Grott wykona Koncert obojowy Richarda Straussa, a kwartet wokalistów (Katarzyna Trylnik, Małgorzata Pańko, Aleksander Kunach, Robert Gierlach) – wraz z Chórem Filharmonii Łódzkiej – weźmie udział w wykonaniu Stabat Mater Rossiniego.


Serenada na orkiestrę smyczkową Karłowicza oraz utwory Warsa, Wiehlera, Kapera i Szpilmana zabrzmią podczas dwóch koncertów w wykonaniu Piotra Rafałko – tenor i Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis pod batutą Jana Walczyńskiego. Pierwszy z nich odbędzie się 22 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a kolejny – 23 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Muzeum w Grudziądzu, z okazji 90. rocznicy powrotu Grudziądza do macierzy


W piątek, 22 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w warszawskiej Sali Kongresowej artyści Opery Śląskiej zaprezentują arcydzieło Carla Orffa w reżyserii Roberta Skolmowskiego - Carmina Burana.
W przedstawieniu udział weźmie niemal 200-osobowy zespół artystyczny: gościnni wykonawcy – soliści, ogromny chór, liczna orkiestra, duży zespół baletowy, chór chłopięcy oraz tancerze Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego z Wrocławia; do tego statyści – grupa alpinistów, judocy GKS „Czarni” Bytom, tancerze break dance. Współorganizatorem spektaklu jest Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego z Wrocławia.
Spektakl Carmina burana w reżyserii Roberta Skolmowskiego zdobył honorową nagrodę artystyczną Marszałka Województwa Śląskiego – ZŁOTA MASKA w kategorii Przedstawienie Roku 2008. Laureatami nagród zostali także: Robert Skolmowski – za reżyserię i inscenizację, Radosław Dębniak za scenografię oraz Karina Skrzeszewska w kategorii najlepsza rola wokalno-aktorska za partię Dziewczyny.
Carmina Burana to nazwa trzynastowiecznego zbioru świeckich pieśni i poezji – głównie o tematyce miłosnej, na podstawie których w XX wieku Carl Orff skomponował kantatę sceniczną na orkiestrę, chór i głosy solowe, w którym dominują rytm i prosto zharmonizowane partie chóralne. Najsłynniejszym fragmentem kantaty jest rozpoczynająca i kończąca utwór pieśń chóru O Fortuna.


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Read more


Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie zaprasza na koncerty oratoryjne 22 i 23 stycznia 2010 roku w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą brazylijskiego dyrygenta i obecnego Dyrektora Muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku - José Maria Florencio. Programy obu wieczorów otworzy muzyka do baletu Dafnis i Chloe, jaką zamówił w 1909 roku u Maurice'a Ravela znany impresario Baletów Rosyjskich, Sergiusz Diagilew. W Szkicu Autobiograficznym (1928) Ravel napisał, że pragnął skomponować wielki fresk muzyczny wierny Grecji swoich marzeń i spokrewniony z wyobrażeniami malarzy francuskich końca XVIII wieku. Partytura baletu ukończona została w 1912 roku, a jego premiera odbyła się 8 czerwca tego samego roku w Théâtre du Châttelet w Paryżu. Zachwycony Strawiński określił balet Ravela jako „jedną z najpiękniejszych produkcji w całej muzyce francuskiej”. Muzyka baletu zyskała dużą popularność pod postacią dwóch suit orkiestrowych, w których kompozytor zamieścił „podstawowe i najlepsze części baletu”. W drugiej części koncertów usłyszymy kompozycje Hectora Villa-Lobosa - najważniejszego kompozytora brazylijskiego XX wieku. Villa-Lobos w latach 20. studiował w Paryżu. Po powrocie do ojczyzny napisał dwa zbiory utworów, przeznaczonych na różne zestawy instrumentów i głosów, w których eksperymentował w łączeniu stylu języka rodzimego z klasyczną tradycją europejską. Pierwszy zbiór tworzy 14 tzw. chôros i pochodzi z lat 1924-29. Kompozytor nawiązywał w nich do popularnej muzyki instrumentalnej w typie serenadowym i ukazywał różne oblicza swojej ojczyzny. Drugi, najbardziej znany zbiór, pisany był w latach 1930-45. Jest to 9 suit zatytułowanych Bachianas Brasileiras, w których kompozytor dokonał fuzji barokowych form muzycznych z brazylijską muzyką ludową i popularną. Solistką tego utworu będzie Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran - na zdjęciu).


Dnia 22 stycznia 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30) odbędzie się kolejny koncert, organizowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak". W wykonaniu skrzypka Dimy Tkachenko (na zdjęciu) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Natalii Ponomarchuk usłyszymy II Koncert skrzypcowy Jevhena Stankovycha, Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy i Symphonic dances op. 45 Sergiusza Rachmaninowa.

Dima Tkachenko urodził się w Kijowie. Grę na skrzypcach i fortepianie zaczął grać w wieku 6 lat. Studiował w klasie skrzypiec w Narodowej Akademii Muzycznej w Kijowie. W roku 2002 r. ukończył Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, w tym Konkursu im. Carla Nielsena w Odense w Danii (2000) oraz Konkursu im. Łysenki w Kijowie (1997). Dima Tkaczenko jest współzałożycielem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Konkursów Muzycznych im. Benjamina Brittena w Londynie. Od roku 2006 jest także wykładowcą w Narodowej Akademii Muzycznej w Kijowie.
Natalia Ponomarchuk urodziła się w Kijowie w 1969 roku. Jest absolwentką Konserwatorium w Kijowie, w klasie znanego dyrygenta i pedagoga Allina Vlasenko. Karierę zawodową rozpoczęła bardzo wcześnie, pracując w latach 1993-97 z Radiową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy. W latach 1997-2002 była głównym dyrygentem w Orkiestry Symfonicznej Luchańsk. Od 2002 roku była dyrektorem naczelnym i artystycznym Orkiestry Symfonicznej w Dniepropietrowsku, a w latach 2006-2008 dyrektorem Orkiestry Symfonicznej w Kijowie. Od 2009 roku jest dyrektorem Orkiestry Narodowej Ukrainy.


Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncert Gloria in Excelsis Deo, na którym zabrzmią Kolędy w opracowaniu Witolda Lutosławskiego i Gloria Francisa Poulenca, dedykowany ofiarom trzęsienia ziemi na Haiti – w piątek, 22 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii. Pod dyrekcją Agnieszki Franków- Żelazny wystąpi Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej oraz Justyna Ilnicka (sopran) i solistki Chóru.

Podczas koncertu zorganizowana zostanie na terenie Filharmonii Wrocławskiej specjalna sprzedaż płyt oraz innych materiałów promocyjnych. Całkowity dochód przekazany zostanie na rzecz poszkodowanych w trzęsienu ziemi na Haiti.


Koncert z okazji jubileuszu XX-lecia dyrekcji Zuzanny Dziedzic - Dyrektor Naczelnej w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się 22 stycznia 2010 roku o godz. 19.00. W wykonaniu skrzypka Romana Lasockiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody usłyszymy Toccatę z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego, VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz oraz I i II Suitę z baletu Trójkątny kapelusz Manuela de Falli.


Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie we współpracy z Ambasadą Niemiec w Warszawie zaprasza na I Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie, które odbywać się będą przez cały rok w każdą czwartą niedzielę miesiąca o godzinie 19.00 (z wyjątkiem lipca). Pierwszy będzie miał miejsce 24 stycznia, a ostatni – 19 grudnia 2010 roku. Podczas festiwalu wystąpi 11 artystów - pięciu z Niemiec, czterech z Polski i po jednym z Austrii i Węgier, muzyków o bogatym dorobku artystycznym, laureatów wielu międzynarodowych konkursów, profesorów wyższych szkół muzycznych.
Organy Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie zostały zbudowane w 1900 roku przez firmę Schlag und Söhne ze Świdnicy. Zniszczenia instrumentu podczas wojny przez wiele lat nie pozwalały na jego wykorzystanie do koncertów. Organy te są jednym z niewielu romantycznych instrumentów w Warszawie, dlatego w latach 2004-2008 staraniem Parafii i Michała Markuszewskiego - dyrektora artystycznego festiwalu, zostały gruntownie odrestaurowane przez Organmistrza Olgierda Nowakowskiego z Zabrza.
Patronat nad imprezą objał Pan Ambasador Michael H. Gerdts.
Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Read more


Koncert zatytułowany Najpiękniejsza jest muzyka polska odbędzie się w niedzielę, 24 stycznia 2010 roku o godz. 15.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie koncertu znajdują się utwory Fryderyka Chopina (Nokturn op. 9 nr 1), Henryka Wieniawskiego (Scherzo-Tarantelle op.16, Polonez D-dur op. 4, Fantazja faustowska op. 20, Kaprys op. 10 nr 8 „Le Chant du Bivouac”), Emila Młynarskiego (Mazur), Apolinarego Kątskiego (Mazurek G-dur), Karola Szymanowskiego („Źródło Aretuzy” z cyklu „Mity”, Nokturn i Tarantella op. 28, „Pieśń Roksany” z opery „Król Roger” oraz Taniec z „Harnasiów”), Adama Andrzejowskiego (Burleska), Witolda Lutosławskiego (Subito) oraz Grażyny Bacewicz (Kaprys polski). Wstęp na koncert jest wolny.


Parafia Ewangelicko-Reformowana we współpracy z Ambasadą Niemiec w Warszawie zaprasza w 2010 roku na I Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku. Koncerty będą odbywały się w każdą czwartą niedzielę miesiąca – od 24 stycznia do 19 grudnia 2010 roku - o godz. 19.00 (za wyjątkiem lipca i grudnia - tu trzecia niedziela miesiąca). Miejsce: Kościół Ewangelicko-Reformowany, Al. Solidarności 74, Warszawa. Patronat nad imprezą objął Ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce Michael H. Gerdts.

Read more


Lauretki wielkich konkursów: skrzypaczka Agata Szymczewska i pianistka Justyna Danczowska (na zdjęciu) wystąpią w niedzielę, 24 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje: Sonata A-dur Cesara Francka, Nokturn i Tarantela op. 28 Karola Szymanowskiego oraz Fantazja na temat z opery „Faust” Ch. Gounoda Henryka Wieniawskiego.

Agata Szymczewska jest laureatką I nagrody i Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności TVP Kultura XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Jest też zwyciężczynią Lotos Gdansk Prize (2005) oraz laureatką Międzynarodowego Konkursu Concerto Competition w Calgary (2003) i Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. A. Yampolskiego w Moskwie (2006). Gra na skrzypcach Antonio Stradivariusa (Cremona, ca 1680) z niemieckiej kolekcji instrumentów uzyczonych przez Deutsche Stiftung Musikleben.

Justyna Danczowska zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. Prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworów Bacha i Beethovena. W 1998 roku zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. W konkursie dla młodych muzyków „Nuta na gruszce” (Kraków 2000) otrzymała I nagrodę oraz nagrodę specjalną PWM za najlepsze wykonanie utworu współczesnego.


W niedzielę, 24 stycznia 2010 roku o godzinie 14 w foyer pierwszego piętra w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbędzie się drugie już spotkanie z serii "Przed premierą" . Tym razem poświęcone ono jest premierze La serva padrona - pierwszego spektaklu Opery Kieszonkowej. Organizatorzy zapraszają na spotkanie z realizatorami tej wyjątkowej opery kameralnej: reżyserem - Natalią Babińską, kierownikiem muzycznym - Francesco Bottigliero, scenografem - Dianą Marszałek oraz solistą Teatru Wielkiego (kontratenor) - Tomaszem Raczkiewiczem.


Dokładnie w dniu urodzin Witolda Lutosławskiego - dnia 25 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący cykl „…i Lutosławski” w 2010 roku. Na Koncercie Urodzinowym wystąpi duet ElettroVoce: śpiewaczka Agata Zubel i towarzyszący jej Cezary Duchnowski oraz gościnnie pianista Bartłomiej Wąsik, prezentując program zawierający utwory w wersji oryginalnej i opracowania, angażujące multimedia: Witold Lutosławski – Chantefleurs et chantefables na sopran i fortepian (opr. Eugeniusz Knapik), Cezary Duchnowski – monada 3 na głos, fortepian i komputer, Agata Zubel – Opowiadania na głos i fortepian preparowany, Alejandro Viñao – Chant d'Ailleurs na głos i elektronikę. Wstęp na koncert wyłącznie z zaproszeniami – ograniczoną liczbę zaproszeń będzie można odebrać bezpłatnie w Punkcie Informacji w Sieni Głównej Zamku Królewskiego od 19 stycznia w godzinach 9-15.30. Przed odebraniem zaproszeń należy skontaktować się z Punktem Informacji Zamku pod numerem 22 35 55 170.
Seria koncertów pod nazwą „...i Lutosławski”, organizowanych przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, została zainaugurowana w 2009 roku. Cieszące się rosnącym zainteresowaniem publiczności koncerty odbyły się w listopadzie i grudniu minionego roku w nowo odkrytych dla warszawskiej kultury muzycznej miejscach – m.in. w auli Liceum Batorego oraz w hali wystawowej Muzeum Powstania Warszawskiego, pod skrzydłami Liberatora.