Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Druga edycja festiwalu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej LeopoldinumLeo Festiwal – odbędzie się w dniach 26 maja – 5 czerwca 2010 roku.

– Program drugiego Leo Festiwalu rozwija naszą oryginalną wizję: chcemy pokazać, że orkiestra Leopoldinum jest głęboko zainteresowana społecznością Wrocławia i regionu, że łączy różne dziedziny życia, że kontynuuje bogatą historię i buduje więzi twórczej wspólpracy konieczne dla przyszłości. – podkreśla Ernst Kovacic, dyrektor artystczny festiwalu. – W ubiegłym roku rozpoczęliśmy festiwal programem z udziałem marionetek i tancerzy. W tym roku program ARCHITEKTURA I MUZYKA został stoworzony jako pomost w kierunku środowiska studentów Wrocławia, którzy nadają mu tak akademicki charakter. Więzi muzyki z architekturą są uznane od dawna. Prześledzimy te relacje – oczywiste i ukryte - od Bacha do Xenakisa, Scelsiego i Glassa. Program MUZYKA I MODLITWA jest poświęcony kompozytorom pochodzenia zarówno żydowskiego, jak i chrześcijańskiego, którzy na różne sposoby cierpieli z powodów politycznych. Opera BRUNDIBÁR Hansa Krásy, znana z adaptacji dla dzieci przebywających w obozie koncentracyjnym w Terezinie na terenie Czech, jest kontynuacją naszej pracy z dziećmi i dla dzieci. Program WIECZORNE HARMONIE przedstawi najbardziej urocze kompozycje smyczkowe z głównego repertuaru orkiestry, dostarczy też okazji do poznania Apollon Musagete Quartett z Wiednia, młodego ale już uznanego kwartetu smyczkowego, w którego skład wchodzą Polacy.

na zdjęciu: Leo Festiwal 2009 - Koncert w Muzeum Narodowym we Wrocławiu z udziałem Tanz Atelier z Wiednia


Codziennie od 1 maja do 25 września 2010 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie (Stare Miasto, ul. Świętojańska 8) odbywać się będzie siódma edycja cyklu pt. „Wielkie Organy w Archikatedrze”.

Cykl „Wielkie Organy w Archikatedrze” to koncerty na żywo na Wielkich Organach Archikatedry Warszawskiej w wykonaniu najlepszych polskich organistów (podczas każdego koncertu - ok. 25 minut - wykonywany jest m.in. utwór legendarnego organisty katedry warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego, za życia zwanego polskim Bachem) połączone ze zwiedzaniem podziemi i grobowców Archikatedry Warszawskiej – miejscem spoczynku m.in: arcybiskupów warszawskich, Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, książąt mazowieckich, Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej – Gabriela Narutowicza, Ignacego Mościckiego, Stanisława Wojciechowskiego, Premiera Rzeczypospolitej Polskiej Ignacego Jana Paderewskiego, oraz laureata nagrody Nobla - Henryka Sienkiewicza.

Archikatedra Św. Jana Chrzciciela stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje 2 władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Tu na początku XXw. pracował i tworzył wybitny kompozytor, improwizator i organista Mieczysław Surzyński. Bazylika została wyposażona w 1987r. we wspaniałe, najwyższej klasy Wielkie Koncertowe Organy. 60 głosowy instrument zbudowała niemiecka firma Eule.


Z okazji Dnia Dziecka Filharmonia Krakowska zaprasza najmłodszych melomanów na spotkanie z niezwykłymi muzycznymi krainami, jakie wyczarowane zostaną podczas koncertu 1 czerwca 2010 roku o godz. 17.00. Pierwszym z czterech światów, do którego wprowadza dzieci Tajemnicza Czarodziejska Postać (Joanna Trafas - sopran) wraz ze swoją towarzyszką Emilią Bernacką-Głowalą grającą na fortepianie i czeleście, będzie Świat Magii, gdzie napotkamy między innymi tańczącą na puentach Cukrową Wróżkę (Katarzyna Pamuła) wraz z muzycznym orszakiem (Kwartet smyczkowy ARCHI, Michał Poniżnik - klarnet). Następnie odwiedzimy Świat Dziecięcych Myśli zamieszkany przez Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, pełen niespodzianek Świat Zabawek oraz Świat Smakołyków, pozostający we władaniu gościa specjalnego koncertu - Pascala Brodnickiego, eksperta od smakołyków. Pascal opowiada o dziwnych recepturach z Księgi La Bonne Cuisine Francaise Emile’a Dumonta, traktując je jako przepisy na Smakowite Piosenki. Przewodniczką dla dzieci poprzez wszystkie zaczarowane krainy będzie natomiast Ewa Kaim, aktorka Teatru Starego.

Większość wykonywanych utworów to muzyka Amerykanina Leonarda Bernsteina, jednego z najbardziej wszechstronnych muzyków XX wieku – kompozytora, dyrygenta, pianisty, poety, pisarza i pedagoga, który uwielbiał pracować z młodzieżą. Bernstein sam był ojcem trójki dzieci i przez wiele lat z niesłychanym powodzeniem prowadził koncerty edukacyjne dla młodzieży (słynne telewizyjne Young People’s Concerts z udziałem Filharmoników Nowojorskich), uważając je za swoją misję i jedno z najważniejszych osiągnięć. Dnia 1 czerwca zostaną wykonane dwa niezwykle zróżnicowane i zabawne cykle pieśni, oba napisane przez Bernsteina w latach 40tych z myślą o zaprzyjaźnionej śpiewaczce Jennie Tourel, z którą często występował w duecie i dzielił to samo poczucie humoru. Pierwszy z nich to 5 pieśni dziecięcych do słów kompozytora pod tytułem I Hate Music! (Nie cierpię muzyki), na który to zbiór składają się: Mam na imię Barbara - wizytówka 10 letniej bohaterki cyklu, Jowisz ma siedem księżyców - jej rozważania o kosmosie (Jupiter Has Seven Moons), opowieść o tym dlaczego Barbara nie cierpi muzyki, ale lubi śpiewać (I Hate Music!), zagadka o Indianach (A Big Indian and a Little Indian) oraz hymn wpisujący się w polskie tradycje pedagogiczne Korczaka pt. Ja też jestem ważną osobą (I’m a person too). W drugim cyklu, La Bonne Cuisine, Bernstein sięga do słynnej XIX wiecznej francuskiej księgi kucharskiej Emile’a Dumonta, tłumaczy znalezione tam teksty (choć cykl bywa też wykonywany z oryginalnym tekstem francuskim) i stawia przed śpiewaczką niełatwe zadanie zinterpretowania … przepisów kulinarnych. Oba cykle, w sumie dziewięć miniatur, to w zasadzie duety na głos i fortepian. Na koncercie zabrzmi również specjalna aranżacja pieśni Greeting, czyli Pozdrowienia napisanego przez Bernsteina jako dziękczynienie po narodzinach syna w latach 50tych, wydanego pod koniec życia w cyklu Arias and Barcarolles. W programie usłyszymy ponadto arię Lalki z opery Opowieści Hoffnanna Jacquesa Offenbacha, arię Psiakosieja z opery Jaś i Małgosia Humperdincka oraz fragmenty suity z baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego i moc innych muzycznych i... kulinarnych atrakcji.


Dnia 1 czerwca 2010 roku Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na premierę opery dla dzieci Piotruś i Wilki Sergiusza Prokofiewa. Kierownictwo muzyczne – Aleksander Gref, reżyseria – Iwona Pasińska, scenografia – Jan Polivka. Spektakl realizowany jest we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu i Akademią Muzyczną w Poznaniu.

Baśń muzyczna napisana przez Sergiusza Prokofiewa na głos recytujący oraz na orkiestrę wprowadza dzieci w świat muzyki. W trakcie trwania spektaklu najmłodsi widzowie zapoznają się z instrumentami, z dźwiękami, z magią muzyki. Prosta i wdzięczna historia Piotrusia i Wilka opowiadana jest przez narratora, a każdej z występujących postaci towarzyszy charakterystyczny dla niej instrument i dźwięk, np. Ptaszek prowadzony jest przez flet, kot przez obój, a Piotruś przez instrumenty smyczkowe. To spektakl interaktywny, polegający na dialogu sceny z najmłodszą publicznością. Dzieci dostają konkretne zadania, wciągane są do historii.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 4, 5, 6, 11 i 20 czerwca o godz. 11:00.


Filharmonia Łódzka zaprasza najmłodszych słuchaczy na dwa koncerty w Dniu Dziecka, podczas których wystąpią ich rówieśnicy i osoby zaledwie o parę lat starsze. We wtorek, 1 czerwca 2010 roku o godzinie 18.00 w programie Łódzkie szkoły artystyczne w hołdzie Fryderykowi Chopinowi zagrają i zatańczą uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Wieniawskiego i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Parnella, a młodzi plastycy z Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. Makowskiego pokażą wykonane przez siebie plakaty, rzeźby i płaskorzeźby. Zarówno prezentacje muzyczne, jak i plastyczne związane będą oczywiście z Chopinem. Tego samego dnia i o tej samej porze, ale w innej sali przy ul. Narutowicza (w Sali Kameralnej im. Henryka Czyża) wystąpią – już po raz drugi w tym tygodniu – dyplomanci łódzkiej Akademii Muzycznej.


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Read more


W piątek, 4 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 oraz w sobotę, 5 czerwca 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi muzyka z kręgu rosyjskiego. Koncerty otworzą Tańce połowieckie Aleksandra Borodina, wykonane przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej. Następnie usłyszymy suitę orkiestrową z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego – w wersji z 1919 roku. Program wieczorów dopełni III Koncert fortepianowy C-dur Sergiusza Prokofiewa, ukończony latem 1921 roku – najpopularniejszy z pięciu dzieł tego gatunku napisanych przez kompozytora. Wykona go Alexei Grynyuk - utalentowany ukraiński pianista, absolwent Konserwatorium w Kijowie, stypendysta Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, zwycięzca Konkursu im. Siergieja Diagilewa w Moskwie (w wieku 13 lat), Konkursu Pianistycznego im. Vladimira Horowitza w Kijowie oraz Konkursu Pianistycznego w Szanghaju, w Chinach. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi natomiast Dyrektor Muzyczny i Główny Dyrygent Orkiestry Filharmonii w Odessie - Hobart Earle.


Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Program II Polskiego Radia zapraszają na Łańcuch VII. Festiwal Witolda Lutosławskiego. Dwa koncerty festiwalowe odbędą się w dniach 5-6 czerwca 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” oraz Sinfonia Varsovia wraz z Agnieszką Duczmal, Jerzym Maksymiukiem i Krzysztofem Jakowiczem. Podczas pierwszego wieczoru usłyszymy dzieła dwóch wielkich jubilatów tego roku – Ignacego Jana Paderewskiego i Romana Maciejewskiego. Drugiego dnia będzie miało miejsce pierwsze publiczne wykonanie opracowanego przez Jerzego Maksymiuka na skrzypce i orkiestrę dzieła Witolda Lutosławskiego Recitativo e arioso. Ponadto jak zawsze zabrzmi wspaniała muzyka patrona festiwalu i twórców mu szczególnie bliskich. Wstęp wolny.

Za trzy lata świętować będziemy 100 rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego. – podkreślił we wprowadzeniu do programu festiwalu Grzegorz Michalski, Prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. – Kolejne "Łańcuchy" są planowane jako imprezy coraz bardziej rozbudowane, angażujące międzynarodowe grono świetnych wykonawców i pomysłodawców, w znacznej części rekrutujących się z kręgu przyjaciół Lutosławskiego. Znamy ciekawe inicjatywy muzyków brytyjskich, amerykańskich, australijskich, japońskich, skandynawskich, niemieckich, rosyjskich – niektóre z nich chcemy realizować wspólnie.

Read more


W sobotę, 5 czerwca 2010 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu odbędzie się premierowe przedstawienie opery Stanisława Moniuszki w reżyserii Wiesława Ochmana Straszny dwór z okazji Jubileuszu 65-lecia istnienia bytomskiej sceny (powtórzenie spektaklu – 6 czerwca). Realizatorami premierowego spektaklu są: inscenizacja i reżyseria - Wiesław Ochman, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, scenografia i kostiumy - Jan Polewka, choreografia – Jarosław Świtała, kierownictwo chóru – Anna Tarnowska. Honorowy Patronat nad Jubileuszem 65.lecia Opery Śląskiej objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Bogdan Zdrojewski oraz Marszałek Województwa Śląskiego – Bogusław Śmigielski.
Uroczystej premierze towarzyszyć będzie wystawa Straszny dwór w Operze Śląskiej (foyer teatru, 5 czerwca godz.17.30) oraz sympozjum Adam Didur i narodziny Opery Śląskiej w oprawie ekspozycji Od Katowic do Bytomia (hol przed Salą Koncertową im. Adama Didura, 5 czerwca godz.11.00 – wstęp wolny). W programie: Tadeusz Kijonka 207 didurowskich dni, Marek Brzeźniak Bytomska stacja Opery Lwowskiej, Magdalena Dziadek Wkład Opery Śląskiej w życie muzyczne Śląska i kraju, Józef Kański Ponad 60.lat spotkań z Operą Śląską.


Po ubiegłorocznej pierwszej części XV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari „Sztuka Wokalna Europy Środkowej”, która miała miejsce w 2009 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu, w dniach 16 maja - 6 sierpnia 2010 roku odbędzie się druga jego odsłona.

W 2009 roku w Nowym Sączu pokazanych zostało 7 spektakli prezentowanych przez zespoły operowe z Polski, Słowacji, Czech, Węgier i Niemiec. Festiwal, jak również odbywający się równolegle XIII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, zyskał finansowe poparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Cały projekt zakłada organizację Festiwalu w trzech częściach: pierwsza zrealizowana została w 2009 roku, dwie kolejne będą miały miejsce od maja do września bieżącego roku.

W 2010 roku Festiwal im. Ady Sari stanie się udziałem mieszkańców i turystów 10 miejscowości Małopolski, w których to zorganizowane zostaną koncerty laureatów Konkursu im. Ady Sari z lat wcześniejszych. Miejscowościami tymi będą: 16 maja - Kąśna Dolna, 20 maja - Krynica-Zdrój, 23 maja - Wygiełzów, 6 czerwca - Niepołomice, 4 lipca - Stary Sącz, 17 lipca - Rabka, 18 lipca - Sucha Beskidzka, 25 lipca - Trzebinia, 1 sierpnia – Zakopane i 6 sierpnia - Kraków.

Trzecia część projektu to organizowany w dniach 11-19 września 2010 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu Międzynarodowy Wokalny Kurs Mistrzowski, prowadzony przez prof. Helenę Łazarską i prof. Rudolfa Piernaya, zakończony Koncertem Finałowym.

Read more


Osiemnasta edycja Spotkań Muzyki CHANTERELLE FESTIVAL odbędzie się w dniach 6, 9 i 11-13 czerwca 2010 roku w Ostrowie Wielkopolskim, Lewkowie i Gołuchowie.

 Preludium Festiwalu będzie spektakl dla dzieci - Świat baśni czeka na każdego... Mądrości Afrykańskich Griotów, przygotowany przez Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści z Konstancina-Jeziornej. Kolejne dni wypełnią koncerty, wpisujące się w obchody rocznicy 200 lat urodzin Fryderyka Chopina – tak muzyką, jak i prelekcjami. Festiwal zainauguruje koncert kantat i sonat Jana Sebastiana Bacha, ulubionego kompozytora Chopina (9 czerwca). Piątkowy wieczór (11 czerwca) przypomni kompozycje Zygmunta Stojowskiego – wybitnego kontynuatora wielkiej pianistyki Chopina i Paderewskiego. Dzień później obejrzymy spektakl taneczno-pantomimiczny Taneczny świat Chopina w wykonaniu Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”. Festiwal zakończy koncert pieśni – Hommage à Chopin.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Koncert Laureatów Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w ramach projektu pod nazwą XV Międzynarodowy Festiwal i XIII Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari "Sztuka Wokalna Europy Środkowej" odbędzie się 6 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Akustycznej Zamku Królewskiego w Niepołomicach. Wystąpią: Małgorzata Olejniczak - sopran, Szymon Komasa - bas-baryton, Grzegorz Biegas - fortepian. Koncert poporwadzi Anna Woźniakowska. W programie pieśni Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gaetano Donizettiego, Giacomo Pucciniego, Vincenzo Belliniego i Giuseppe Verdiego oraz piosenki z musicali Mitcha Leigha (Człowiek z La Manchy), Claude-Michela Schönberga (Nędznicy) i Andrew Lloyda Webbera (Upiór w operze). Wstęp wolny.


VII Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Szczecinie odbędzie się w dniach 13 kwietnia – 20 czerwca 2010 roku. To jedyna tego typu impreza w Polsce, promująca saksofon jako instrument klasyczny.

W czasie festiwalu zrealizowany zostanie specjalny polsko-amerykański projekt stworzenia 11 osobowego Saksofonowego Zespołu Kameralnego, składającego się z wybitnych saksofonistów oraz wyróżniających się studentów z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie i Akademii Muzycznej w Poznaniu, filia w Szczecinie. Zespół weźmie udział m.in. w prawykonaniach dzieł Waltera Hartley’a, jednego z najwybitniejszych twórców amerykańskich, oraz wybitnego polskiego kompozytora Marka Jasińskiego ze Szczecina, a także zaprezentuje transkrypcje dzieł Ludomira Różyckiego, Edwarda Griega i Gustawa Holsta. Wśród artystów zaproszonych do udziału w festiwalu znaleźli się profesorowie i studenci z Florida State University, Louisville University oraz Fredonia University w Nowym Jorku (P. Meighan, J. Moore, W. Zumwald). W czasie obecności gości z USA (od 10 do 14 czerwca) odbędzie się również recital Trio Bel Canto, zaś w Zespole Szkół Muzycznych, przy współpracy Akademii Muzycznej w Poznaniu, Filia w Szczecinie odbędą się Ogólnopolskie Warsztaty Saksofonowe.
W programie festiwalu znalazły się także: koncert organowo - saksofonowy w Kosciele Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie wystąpi renomowana organistka Kristine Adamaite oraz wybitny saksofonista, obecnie Rektor Akademii Muzycznej w Rydze – Artis Simanis, koncert Duetu Saxodeon (R. Matuszewski - saksofon, P. Słociński – akordeon), szczecińskiego duetu The ArtSax Duo (D. Samól – saksofony, E. Ruszała – fortepian) oraz występy młodych saksofonistów – studentów i uczniów szkół muzycznych Szczecina oraz innych ośrodków w Polsce.


Spotkanie AUDIO.TR: Muzyka/Architektura – rozmowa o „architekturze” połączona ze słuchaniem muzyki odbędzie się we wtorek, 8 czerwca 2010 roku o godz. 19.30 w Teatrze TR w Warszawie (ul. Marszałkowska 8). O konstruowaniu wykonania opowie Michał Pepol z Royal String Quartet, a rozmowie towarzyszyć będzie muzyka: V Symfonia c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena, Metastaseis Iannisa Xenakisa oraz nagrania gościa spotkania. Wstęp wolny.

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych "metod słuchania" muzyki klasycznej jest próba prześledzenia budowy utworu, wyobrażonej jako struktury "architektonicznej”. A przecież pod wieloma względami ten rodzaj wyobrażenia wydaje się sprzeczny z istotą muzyki – ciągu zdarzeń w czasie. Czy takie doznawanie świata dźwięków jest dostępne dla laika, który nie zna teorii muzyki? Czy taki rodzaj definiowania wrażeń jest metodą jedyną? Czy możliwa jest wizja muzyki jako przestrzeni nieskończonej? Jakie są prywatne "metody słuchania" uczestników AUDIO.TR?

Projekt realizowany wspólnie z Programem Drugim Polskiego Radia.


Od 21 maja do 10 czerwca 2010 roku w podcieniach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego na pl. Bankowym w Warszawie można oglądać wystawę fotografii Ewy Krasuckiej. Zdjęcia pochodzą z premiery baletu Chopin w choreografii Patrice'a Barta, która odbyła się 9 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W szesnastu kadrach autorka wystawy zatrzymała najbardziej ulotne momenty tańca czołowych tancerzy Polskiego Baletu Narodowego.

Ewa Krasucka (ur. 1985) fotografuje taniec od piętnastego roku życia. Większość jej prac powstała z udziałem artystów Polskiego Baletu Narodowego. Absolwentka kierunków Komunikacji Audiowizualnej oraz Tłumaczeń Ustnych i Pisemnych na Uniwersytecie w Walencji (Hiszpania). W czasie studiów współpracowała jako fotograf i dziennikarka z brytyjskim pismem Dance Europe. W marcu 2009, na zaproszenie Polskiego Baletu Narodowego, sfotografowała premierę baletu Tristan w choreografii Krzysztofa Pastora. W październiku 2009 podjęła stałą współpracę z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako fotograf Polskiego Baletu Narodowego i realizator filmów promocyjnych.


Festiwal CHOPIN OPEN, La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki odbędzie się w Warszawie, w dniach 11-13 czerwca 2010 roku i będzie kolejnym kulminacyjnym punktem obchodów Roku Chopinowskiego w Polsce.

Podczas trwającego 3 dni Festiwalu odbędzie się ok. 120 koncertów, wystąpi ok. 450 artystów w tym 60 solistów, 15 dyrygentów, 20 orkiestr i zespołów z całego świata. Na festiwalu wystąpią światowej sławy artyści, między innymi: wokalistki Barbara Hendrics i Olga Pasiecznik, pianiści Boris Berezovsky (po raz pierwszy w Polsce), Anne Queffélec i Abdel Rahman El Bacha, klawesynista Pierre Hantaï, dyrygenci: Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, George Tchitchinadze, Antoni Wit, Michel Corboz, chór Ensemble Vocal de Lausanne, zespół Ricercar Consort, dyrygent Philippe Pierlot - viola da gamba, orkiestry: Sinfonia Varsovia, Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Musica Viva, zespoły Levity Trio i Motion Trio.

Organizowany po raz pierwszy w Polsce międzynarodowy Festiwal CHOPIN OPEN La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki odbędzie się w Warszawie w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, Teatrze Narodowym oraz namiocie ustawionym na placu Teatralnym. W czasie Festiwalu sale koncertowe obu teatrów będą nosiły nazwy nawiązujące do francuskiego epizodu z życia Fryderyka Chopina, będzie więc Sala Fontana, Sala Delacroix, Sala George Sand, Sala Pleyel, Sala Nohant, Sala Pianopolis.
Festiwal CHOPIN OPEN wyróżnia atrakcyjna i niekonwencjonalna forma prezentacji muzyki klasycznej, otwarta i przyjazna dla odbiorców koncepcja, koncerty z udziałem wybitnych artystów, genialne dzieła muzyczne Fryderyka Chopina i innych wielkich kompozytorów oraz przystępne ceny biletów. Publiczność festiwalowa będzie mogła uczestniczyć w wielu koncertach, oraz przemieszczać się w obrębie obiektów festiwalowych, co w praktyce oznacza możliwość samodzielnego komponowania własnego programu. Ceny biletów na koncerty odbywające się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz Teatrze Narodowym wynoszą 5, 7 i 10 zł.

Read more


Ukoronowaniem sezonu artystycznego 2009/2010 Filharmonii Poznańskiej11 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 – będzie występ znakomitej japońskiej skrzypaczki Akiko Suwanai (na zdjęciu), która wraz z Poznańskimi Filharmonikami pod dyrekcją Marka Pijarowskiego wykona Poloneza koncertowego D-dur Henryka Wieniawskiego oraz Koncert skrzypcowy Henriego Vieuxtempsa. W drugiej części wieczoru królować zaś będą West Side Story Leonarda Bernsteina oraz Amerykanin w Paryżu George'a Gershwina.


Koncert symfoniczny z udziałem Andrzeja Bauera w Koncercie wiolonczelowym Witolda Lutosławskiego odbędzie się w piątek, 11 czerwca 2010 roku w Filharmonii Łódzkiej. Ponadto w programie znajdą się również: Uwertura-fantazja „Romeo i Julia” Piotra Czajkowskiego oraz Tańce symfoniczne op. 45 Sergieja Rachmaninowa. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Dmitri Liss, szef Uralskiej Orkiestry Filharmonicznej w Jekaterynburgu, uchodzący obecnie za jednego z czołowych dyrygentów rosyjskich swojego pokolenia.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert Roku Chopina na UW, dedykowany Uniwersytetowi Muzycznemu Fryderyka Chopina w 200-lecie istnienia warszawskiej uczelni muzycznej. Z tej przyczyny bohaterem koncertu w piątek, 11 czerwca 2010 roku w Pałacu Kazimierzowskim będzie Józef Elsner (1769–1854), profesor Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego i dyrektor Szkoły Głównej Muzyki.
Historia zapamiętała Elsnera przede wszystkim jako nauczyciela Chopina i tego, który przepowiedział jego sławę i wielkość. Pochodzący z niemieckojęzycznej rodziny ze Śląska Opolskiego stał się gorącym polskim patriotą, wiążąc się z Warszawą w trudnym i burzliwym okresie pierwszych dekad XIX w. i z oddaniem tworząc zręby „stylu narodowego” w muzyce polskiej. Praca pedagogiczna stanowiła ważną domenę jego działalności; zajmował się także teorią muzyki, muzyczną publicystyką i historiografią. Był jednak Elsner przede wszystkim kompozytorem – twórcą wielu oper, muzyki symfonicznej, fortepianowej, kameralnej, a także wielu dzieł sakralnych. Msza e-moll op. 88, choć należy do tych skromniejszych, to utwór szczególnie wzruszający – jest bowiem ostatnią mszą, skomponowaną przez sędziwego i schorowanego autora. Rękopis owego opus ultimum jest wstrząsającym świadectwem walki z przeciwnościami losu, samą zaś muzykę naznacza cierpienie, ale też chrześcijańska ufność i afirmacja wobec spraw ostatecznych… Mszę i ofertorium Beatus vir usłyszymy w interpretacji śpiewaków z Chopin Vocal Consort pod dyrekcją Ryszarda Zimaka, z towarzyszeniem Piotra Wilczyńskiego – pozytyw. Postać i dzieło Józefa Elsnera przybliży nam dość obszernie Piotr Maculewicz z Gabinetu Zborów Muzycznych BUW.


M.m.m.: Monteverdi, madrygały, mleczny. Dla konserwatywnych melomanów ostatni wyraz z pewnością stanowi dysonans. A gdyby do tego dołączyć spożywanie pierogów? To dla niektórych już stanowczo za wiele, ale właśnie tak przedstawia się najnowszy projekt Capelli Cracoviensis: teatralna inscenizacja madrygałów Monteverdiego w jednym z kultowych barów mlecznych w Krakowie. Krótko mówiąc, "bar.okowa uczta" - połączenie happeningu, performance'u i koncertu!
W to niecodzienne przedsięwzięcie zostali zaangażowani utalentowani soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Sebastian Kaniuk, Bogdan Makal, Krzysztof Kozarek i Karol Kozłowski. Towarzyszyć im będzie Włoch Michele Pasotti (teorba) oraz dyrektor Capelli Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus (klawesyn). Podczas trzech dni koncertów obowiązki mistrza ceremonii wypełni Jan Peszek. Drugim gościem specjalnym będzie jego córka, Maria Peszek, która zaśpiewa jeden z madrygałów.
Autorem choreografii do jej wideoklipu Rosół jest reżyser spektaklu, Cezary Tomaszewski. To postać już dobrze znana z nietuzinkowych rozwiązań inscenizacyjnych. Realizując operetkę Lehara Wesoła wdówka w Wiedniu artysta w głównych rolach obsadził... polskie sprzątaczki. Za swój projekt otrzymał nagrodę dla najlepszego młodego reżysera i za najlepszą off-ową produkcję roku 2009 w Austrii. Czy i ten spektakl zakończy się sukcesem? To okaże się już 11, 12 i 13 czerwca 2010 roku od godziny 21 w barze mlecznym przy ul. Grodzkiej 43 w Krakowie.
(MD)


W sobotę, 12 czerwca 2010 roku w hali zabytkowej Elektrociepłowni Szombierki w Bytomiu będzie miała miejsce prezentacja "industrialnej" wideoopery Indeks metali  – włoskiego twórcy Fausto Romitellego.
Romitelli w fascynujący sposób połączył w utworze klasyczną tradycję z elementami zaczerpniętymi z muzyki rozrywkowej i elektronicznej, nie wpadając w trywializm i kicz, zanurzając całość w nowoczesnej oprawie wielokanałowego dźwięku surround oraz projekcji wizualnych na trzech ogromnych ekranach. Ten przedwcześnie zmarły kompozytor - w wieku zaledwie 41 lat - uznawany był za jedną z największych nadziei artystycznej muzyki europejskiej XXI wieku. Zafascynowany brzmieniami rockowymi i elektronicznymi, posiadający wielki talent wzmocniony gruntowną wiedzą z zakresu klasycznej i nowoczesnej kompozycji (studia muzyczne w Sienie i Mediolanie) oraz z zakresu najnowszych technologii informatycznych związanych zdźwiękiem (dwuletni pobyt stypendialny w paryskim IRCAM-ie - instytucie badań akustyczno-muzycznych, gdzie pracuje się nad najbardziej zaawansowanymi technologiami związanymi z dźwiękiem), tworzył dzieła niezwykłe, fascynujące zarówno muzykologów jak i osoby nie mające zbyt wielu kontaktów z muzyką współczesną.
Ukończony kilka miesięcy przed śmiercią Indeks metali stanowi jego summę doświadczeń kompozytorskich. Zmagając się ze śmiertelną chorobą Romitelli pracował nad wideooperą bardzo intensywnie przez kilka miesięcy, spędzając na komponowaniu nawet 15 godzin dziennie, siedem dni w tygodniu. Dzieło to przeznaczył na sopran solo, 12-osobowy zespół, w skład którego wchodzą poddane amplifikacji instrumenty smyczkowe i dęte, fortepian, gitary elektryczne i syntezator. Brzmienie amplifikowanych instrumentów jest wzbogacane warstwą elektroniczną w postaci „live electronic” (przetwarzania na żywo dźwięków instrumentów i głosu) oraz elektronicznych intermezzów prezentowanych pomiędzy częściami wideoopery. Tradycyjne instrumenty orkiestrowe często stapiają się w homogeniczną całość z dźwiękami o elektronicznej proweniencji, wzbogacając spektrum "industrialnych" brzmień. Czasem nawet trudno dostrzec smyczki czy instrumenty dęte w dźwiękowych kompleksach płynnie przechodzących od szmerów do brzmień o określonej wysokości. Warstwa elektroniczno-akustyczna opery prezentowana jest w 10-kanałowym systemie surround, co w połączeniu z materiałem wizualnym prezentowanym na 3 wielkich ekranach sprawia niesamowite wrażenia przebywania w samym centrum dźwięku i odbywania niezwykłej podróży przez „kosmos” niesamowitych brzmień.
Wykonawcami wideoopery będą: Agata Zubel – sopran , pierwsza dama polskiej wokalistyki współczesnej, laureatka Fryderyków i zdobywczyni paszportu "Polityki" oraz Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcja Szymona Bywalca, specjalizująca się w wykonywaniu najbardziej skomplikowanych dzieł nazych czasów. O wyjątkowej atrakcyjności tego wykonania decyduje też niezwykłe miejsce – postindustrialna przestrzeń elektrociepłowni najlepiej nadająca się do prezentacji tego dzieła. Wstęp wolny.


Warszawskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza 12 czerwca 2010 roku na "Spotkanie z Chopinem w Dolinie Szwajcarskiej". Przez cały dzień będzie tu rozbrzmiewała muzyka wielkiego kompozytora, a dodatkowo w samo południe wystawiony zostanie spektakl teatralny dla dzieci, przybliżający młode lata Chopina. W koncertach udział wezmą uczniowie, studenci, a także młody rumuński pianista występujący z sukcesem w całej Europie. W finale wystąpi kwartet Prima Vista i znany pianista, Marek Drewnowski. Koncert będzie nawiązaniem do tradycji - z epoki Chopina - kameralnego muzykowania w gronie przyjaciół. Artyści wykonają: Koncert f-moll oraz Wariację b-dur na temat arii „La ci darem la mano” z opery „Don Juan” Mozarta.
Po spektaklu na terenie Doliny, Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP będzie prowadził animacje i konkursy dla dzieci. Do wygrania cenne nagrody. W altanach wystawienniczych na terenie Doliny będzie również prowadzona prezentacja i sprzedaż wydawnictw muzycznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, wydawnictwa fonograficznego DUX oraz Rumuńskiego Instytutu Kultury Rumuńskiego. Gospodarzem „Spotkania z Chopinem w Dolinie Szwajcarskiej” będzie Andrzej Ferenc. Wstęp wolny.

Read more


Drugie wykonanie Passio Domini Nostri Jesu Christi Sebastiana Szymańskiego odbędzie się 13 czerwca 2010 roku o godz. 19:30 w Kościele Najświętszego Zbawiciela w Warszawie. Wystąpią soliści: Natalia Kawałek – sopran, Agnieszka Symela – alt, Krzysztof Ciupiński-Świątek – tenor, Kamil Kaznowski – bas, Artur Żmijewski – narrator, Grzegorz Piotrowski – duduk, Karolina Brodniewicz – puzon i Kuba Waszkiewicz – fortepian oraz Międzyuczelniany Chór Akademicki "Pro Pace", Orkiestra Symfoniczna "Archi dello Spirito" i Chór dziecięcy pod batutą Sławomira Leszczyńskiego. Wstęp wolny.


Opera Śląska zaprasza w poniedziałek, 14 czerwca 2010 roku o godz.19.00 do Parku im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach na plenerowe przedstawienie opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór, z okazji Jubileuszu 65.lecia Opery Śląskiej. Realizatorami spektaklu są: inscenizacja i reżyseria - Wiesław Ochman, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, scenografia i kostiumy - Jan Polewka, choreografia – Jarosław Świtała, kierownictwo chóru – Anna Tarnowska.
Straszny dwór – skomponowana w latach 1861 -1864 polska opera, do której libretto napisał Jan Chęciński, to dzieło o silnym zabarwieniu patriotycznym, które posiada jednocześnie cechy romantyczne i komediowe. Z powyższych powodów było popularne wśród polskiej publiczności i zakazane przez rosyjskie władze okupacyjne; opera powstała bowiem w okresie zaborów, a jej prapremiera 28 września 1865 roku w Warszawie, przerodziła się w wielką manifestację patriotyczną. Wystawiona dwa i pół roku po upadku powstania styczniowego na całe pokolenia znalazła trwałe miejsce w sercach Polaków.


XX Festiwal Mozartowski odbędzie się w Warszawskiej Operze Kameralnej w dniach 15 czerwca - 26 lipca 2010 roku.
 

Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie internetowej organizatora.


Filharmonia Łódzka zaprasza we wtorek, 15 czerwca 2010 roku na recital fortepianowy Augustina Anievasa z cyklu „Wokół Chopina”.

Agustin Anievas, pianista o hiszpańsko-meksykańskich korzeniach, urodzony w Nowym Jorku, rozpoczął karierę wirtuoza bardzo wcześnie – był cudownym dzieckiem. Gry na fortepianie zaczął się uczyć jako niespełna czterolatek, rok później dał swój pierwszy recital, a w wieku lat 12, jako najmłodszy w historii, wystąpił w prestiżowym Palacio de Bellas Artes. Osiągnięcia dorosłego Anievasa potwierdziły fenomenalne dzieciństwo: zdobył wiele prestiżowych nagród na renomowanych konkursach pianistycznych, m.in. w Chicago, Nowym Jorku czy Atenach. Obecnie 76-letni Anievas nadal wiele koncentruje i nagrywa. Najchętniej sięga po dzieła kompozytorów XIX-wiecznych, m.in. F. Chopina i R. Schumanna. Podczas łódzkiego recitalu zagra Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 oraz 12 Etiud op. 10 Fryderyka Chopina, a także Fantazję C-dur op. 17 Roberta Schumanna.


Inauguracja Warsaw Electronic Festival odbędzie się w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie 16 czerwca 2010 roku o godz. 20:00 występem zespołu WEF Laptop Orkiestra oraz quadro-ambientalnego projektu Gold Plated Face. Główne wydanie najstarszego polskiego festiwalu sztuki i muzyki elektronicznej to cztery dni obcowania ze sztuką mediów oraz muzyką elektroniczną w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki oraz w innych warszawskich lokalizacjach: Galerii 2.0, Zaklęte Rewiry, Kino Iluzjon i Obiekcie Znalezionym.

W tym roku z cała pewnością wszyscy fani muzyki elektronicznej znajdą coś dla siebie, począwszy od słodkich i przyjaznych dźwięków brytyjskiego duetu ISAN, który tworzą Robin Saville oraz Antony Ryan. Podczas tego koncertu zespół będzie promował swoje najnowsze wydawnictwo „Glow in the Dark Safari Set”. Czeka nas także wielokulturowy chińsko – polski eksperyment projektu ChoP, prezentacje elektroakustyczne Japończyka Tetsuya Hori i znanych polskich twórców m.in.: Pleq, Liquid Molly oraz quadro-ambient projetu Gold Plated Face i preparowana muzyka folkowa w otoczeniu eksperymentów elektroakustycznych projektu KR39. Nie zabraknie także premierowych instalacji w ramach inicjatywy UPGRADE!, warsztatów i działań VJskich najlepszych polskich VJów. W sumie na wszystkich scenach festiwalowych zagości ponad 40 artystów z polski i zagranicy. Główna scena zorganizowana została w sali kinowej Zachęty. Wieczorami i nocą scena festiwalowa przenosi się do Obiektu Znalezionego, gdzie przy motorycznych rytmach Capitana Commodore, Guiddo, Liquid Molly, Minoo i wielu innych, zabawa będzie trwała do samego rana. Natomiast w kinie Iluzjon będzie można zapoznać się z twórczością debiutantów sceny WEF jak również gwiazd festiwalu. Wszystkie wydarzenia festiwalowe będą wizualnie wspierane przez VJów z kolektywu MicroKino. Ponadto scena festiwalowa będzie krótką trasą dla projektu ChoP w Krakowie, Częstochowie oraz Sopocie.
Wszystkie działania Festiwalu są bezpłatne.

Szczegółowy program Festiwalu na stronie www.wef.pl/mainevent


Nowy Teatr w ramach cyklu koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna, kierownika muzycznego sceny, zaprasza 17 czerwca 2010 roku o godz. 19:00 na koncert zespołu Kwadrofonik (na zdjęciu). W programie: Music For A Summer Evening (Makrokosmos III) i Celestial Mechanics (Makrokosmos IV) George’a Crumba oraz Mandala i Twine Rolfa Wallina.

Kwadrofonik to jedyny kwartet w Polsce i jeden z niewielu istniejących na świecie powstały z połączenia dwóch duetów: fortepianowego i perkusyjnego. Tworzą go Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik (Lutosławski Piano Duo) oraz Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Hob-beats Duo). Kariera zespołu zaczęła się w 2006 roku od spektakularnego zwycięstwa podczas 9. Festiwalu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja", na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Prezydenta Warszawy. W sezonie 2010/2011 zespół wystąpi m.in. w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych (m. in. w prestiżowej Carnegie Hall) oraz zadebiutuje w Filharmonii Berlińskiej. Kwadrofonik doceniany jest przez publiczność nie tylko za wysoki poziom wykonawczy, lecz także za zaskakujące pomysły wykorzystania instrumentów perkusyjnych i dwóch fortepianów, precyzję wykonania, żywiołowość oraz dar nawiązywania bezpośredniego kontaktu ze słuchaczami. Warto dodać, że koncerty grupy stają się widowiskami, podczas których muzycy w niezwykle plastyczny sposób wykorzystują często kilkadziesiąt instrumentów.


W dniach 17-21 czerwca 2010 roku w Filharmonii Łódzkiej odbędą się koncerty z cyklu „Piotr Anderszewski i przyjaciele”.

Zeszłoroczna edycja festiwalu okazała się niewątpliwym sukcesem, nie tylko artystycznym, ale i również frekwencyjnym. W tym roku wybitny pianista powraca do Łodzi, by zaproponować koncerty, których wiodącym wątkiem tematycznym będzie muzyka Karola Szymanowskiego i kompozytorów hiszpańskich. Podczas pierwszego festiwalowego koncertu pianista Claudio Martínez Mehner i skrzypaczka Dorota Anderszewską, siostra Piotra Anderszewskiego, wykonają Sonatę A-dur na skrzypce i fortepian Césara Francka, Sonatę na skrzypce i fortepian Leoša Janáčka oraz, tym razem już na fortepian solo, Sonatę E-dur op. 109 Ludwiga van Beethovena i miniaturę Evocatión, otwierającą suitę Iberia Izaaca Albéniza. Drugiego dnia Piotr Anderszewski wspólnie z Kwartetem Belcea zagra kompozycje Karola Szymanowskiego – kwartety smyczkowe i Metopy op. 29. Utwory Karola z Atmy znajdą się w programie także kolejnych koncertów. W sobotę Mity op.20 i Pieśni księżniczki z baśni” op.31 oraz Roberta Schumanna Märchenbilder na altówkę i fortepian op.113 wykonają artyści Iwona Sobotka - sopran, Krzysztof Chorzelski - altówka i Dorota Anderszewska - skrzypce. Festiwal zakończy IV Symfonia koncertująca na fortepian op. 60 Szymanowskiego i Noce w ogrodach Hiszpanii Manuela de Falli. W roli solistów wystąpią Claudio Mehner i Piotr Anderszewski, a Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Diego Masson.

Read more


W dniach 18-20 czerwca 2010 roku Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Francuskiej z siedzibą w Krakowie organizuje Festiwal Piosenki Francuskiej o Grand Prix Edith Piaf. Koncert Finałowy odbędzie się 20 czerwca o godzinie 19.00 na Dziedzińcu Radia Kraków.


Filharmonia Łódzka zakończy sezon artystyczny 18 czerwca 2010 roku koncertem z udziałem 22-letniego włoskiego skrzypka Edoarda Zosi i sopranistki Iwony Sobotki. W programie I Koncert skrzypcowy D-dur Nicolo Paganiniego, IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna i Te Deum Antonina Dvořáka. Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Daniel Raiskin.


Kolejna superprodukcja Opery Wrocławskiej - Turandot Giacomo Pucciniego - wielkie plenerowe widowisko, organizowane w ramach Tauron XI Letniego Festiwalu Operowego, odbędzie się na Stadionie Olimpijskim w terminie 18, 19, 20 czerwca 2010 roku o godz. 21:00. Reżyseria i scenografia – Michał Znaniecki, choreografia – Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak, kierownictwo muzyczne – Tomasz Szreder.

Jakie są odpowiedzi na pytania, które okrutna chińska księżniczka zadaje młodzieńcom starającym się o jej rękę? Nadzieja, krew, Turandot. Jeśli nie znają prawidłowych odpowiedzi, zostają ścięci. Ile razy słyszeliśmy podobną bajkową historię, która zawsze tak samo wygląda i tak samo się kończy?
Wrocławska inscenizacja Turandot Giacomo Pucciniego nie jest jednak taka jak inne przedstawienia. Wielki Mur Chiński zbudowany zostanie na Stadionie Olimpijskim, który stanie się największą scenę teatralną w Polsce. Najlepsi soliści zaśpiewają w trzy czerwcowe wieczory dla kilkudziesięciu tysięcy ludzi. Stuosobowa orkiestra i dosłownie wybuchowe – ale zawsze służące muzyce – efekty multimedialne dopełnią wyjątkowe dzieło. Turandot – taka jest odpowiedź na pytanie o jeden z najciekawszych projektów muzycznych, realizowanych w tym roku w Polsce.


Zakończenie obecnego sezonu artystycznego Filharmonii Krakowskiej wpisuje się jednocześnie w obchodzony przez cały muzyczny świat jubileusz 150-lecia urodzin Gustava Mahlera. Z tej okazji Filharmonia zwieńczy sezon koncertowy 2009/2010 wykonaniem monumentalnej III Symfonii tego kompozytora. Uroczysty koncert z udziałem Orkiestry, Chóru Żeńskiego oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii Krakowskiej pod batutą Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Pawła Przytockiego odbędzie się w sobotę, 19 czerwca 2010 roku o godz. 18.00. Podczas tego niezwykłego wieczoru obok Filharmoników Krakowskich w charakterze solistki usłyszymy Marjanę Lipovšek (alt). Legendarna artystka występowała w wiodących teatrach operowych świata, współpracowała z czołowymi orkiestrami symfonicznymi: Berlińskimi Filharmonikami, Concertgebouw Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Monachijskiej, Wiedeńskiej, Londyńskiej czy Nowojorskiej. W swojej artystycznej karierze wielokrotnie współpracowała z najwybitniejszymi mistrzami batuty, takimi jak Claudio Abbado, James Levin, Lorin Maazel, Zubin Mehta czy Riccardo Muti.

III Symfonia Gustava Mahlera po raz pierwszy zabrzmiała (pod dyrekcją kompozytora) w nadreńskim Kerfeld, 9 czerwca 1902 roku. Pięć lat wcześniej, 9 marca 1897 (w Berlinie) Felix Weingartner poprowadził tylko trzy z sześciu części III Symfonii: drugą, trzecią i szóstą. Pojawiły się wówczas krytyczne uwagi - kompozytorowi zarzucano „brak wyobraźni i talentu", a utwór nazwano „tragikomedią", w której „banał goni banał". Był to sygnał zwiastujący zmianę nastawienia recenzentów do utworów Mahlera. Znaczący, jeśli wziąć pod uwagę entuzjazm, z jakim wcześniej (w wielu niemieckich miastach) witano II Symfonię. Lecz to właśnie Trzecia stała się zwiastunem przełomu w kompozytorskim myśleniu Mahlera. Nietzsche powiedziałby: początkiem „przewartościowania wszystkich wartości. Drobny fragment tekstu z Tako rzecze Zaratustra Friedricha Nietzschego śpiewa alt w czwartej części III Symfonii. Lecz gdyby szukać filozoficznego umocowania dla całości dzieła, to można je odnaleźć w Nietzschego Wiedzy radosnej". (fragm. tekstu Zbigniewa Zająca)

Dzień wcześniej, 18 czerwca 2010 roku III Symfonia Mahlera wykonana zostanie przez Filharmoników Krakowskich pod batutą Pawła Przytockiego wraz z Marjaną Lipovšek w oświęcimskim Kościele pw. św. Maksymiliana. Uroczysty koncert w Oświęcimiu zorganizowany jest w ramach Life Festival Oświęcim, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest Darek Maciborek, dziennikarz muzyczny i prezenter radiowy (RMF FM).


W sobotę, 19 czerwca 2010 roku w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu odbędzie się światowe prawykonanie suity muzycznej Amber Road Project Włodka Pawlika, poświęconej jubileuszowi 1850-lecia miasta i jego historycznej roli na Bursztynowym Szlaku. Organizatorem i inicjatorem wydarzenia jest Filharmonia Kaliska. Wystąpią: Randy Brecker – trąbka, Włodek Pawlik Trio w składzie: Włodek Pawlik – fortepian, Paweł Pańta – kontrabas i Cezary Konrad – perkusja oraz Orkiestra Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka.
Randy Brecker to jeden z największych gigantów współczesnego jazzu. Na początku lat 70. był współtwórcą nowego stylu fusion, odgrywając jednocześnie wybitną rolę w jazzie akustycznym. Na tej płaszczyźnie doszło do spotkania z pianistą Włodkiem Pawlikiem, z którym łączy go wieloletnia muzyczna przyjaźń, podobna wrażliwość i ich wzajemne oddziaływanie.

Read more


Ostatni w tym sezonie koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, który podkreśli także Obchody Roku Chopinowskiego w Filharmonii Wrocławskiej, odbędzie się 19 czerwca 2010 roku o godz. 18.00. Zabrzmi Koncert fortepianowy f-moll Chopina oraz Symfonia nr 41 C-dur „Jowiszowa” Mozarta i Uwertura koncertowa „Coriolan” Beethovena. Obok Wrocławskiej Orkiestry Barokowej jako solista wystąpi Janusz Olejniczak - rozpoznawany na świecie i ceniony interpretator muzyki Fryderyka Chopina. Koncert poprowadzi światowej sławy dyrygent - Jaap ter Linden, jeden z pierwszych specjalistów muzyki dawnej, współzałożyciel Musica da Camera i koncertmistrz Musica Antiqua Köln, The English Concert i Amsterdam Baroque Orchestra. Utwory wykonane zostaną na instrumentach historycznych (z uwzględnieniem wczesnego fortepianu).


W sobotę, 19 czerwca 2010 roku o godzinie 19:00 w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją swojego Dyrektora Muzycznego – Marka Minkowskiego wykona dwie symfonie Ludviga van Beethovena: III Symfonię Es-dur op.55 i V Symfonia c-moll op.67. Koncert ten uświetni 10. rocznicę powstania Instytutu Adama Mickiewicza, będzie jednocześnie ostatnim projektem Orkiestry Sinfonia Varsovia w sezonie artystycznym 2009/2010.


Nadzwyczajny koncert w wykonaniu Młodzieżowej Orkiestry im. Simóna Bolívara z Wenezueli pod dyrekcją Gustavo Dudamela odbędzie się 20 czerwca 2010 roku o godz. 18.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W programie: Alberto Ginastera (1916-1983) Tańce z baletu Estancia op. 8, Inocente Carreño (1919-) Margariteña (Glosa Sinfónica) oraz Igor Strawiński (1882-1971) Święto wiosny.

Gustavo Dudamel uważany jest za jednego z najciekawszych i najbardziej sugestywnych dyrygentów naszych czasów. Jesienią 2009 roku objął kierownictwo artystyczne Filharmonii w Los Angeles. Jednocześnie pozostał kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej w Goeteborgu oraz kierownikiem artystycznym Młodzieżowej Orkiestry im. Simóna Bolívara w Wenezueli, którą to funkcję pełni już od dziesięciu lat. Dzięki swej zaraźliwej energii i wyjątkowemu artyzmowi stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów świata.

Read more


Koncert na zakończenie sezonu 2009/2010 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się 20 czerwca 2010 roku o godz. 18.00. Usłyszymy wspaniałe dzieło Gustava Mahlera Des Knaben Wunderhorn.
Twórczość Mahlera, poza kilkoma młodzieńczymi utworami kameralnymi i dramatycznymi, prawie całkowicie wypełniają dwa gatunki: pieśń i symfonia. U Mahlera przenikają się one i wzajemnie na siebie oddziałują w sposób absolutnie niepowtarzalny w całej historii muzyki, tworząc tym samym nowy gatunek – pieśń orkiestrową. Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej zaprezentuje dzieło Des Knaben Wunderhorn, do którego teksty zaczerpnął kompozytor z antologii niemieckiej średniowiecznej poezji ludowej. Dzieło Mahlera poprowadzi dyrektor artystyczny Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej – Maestro Jacek Kaspszyk, a wokalne partie solowe wykonają: Urszula Kryger (alt) i Mathias Hausmann (baryton).


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie jako partner przedsięwzięcia przedstawia projekt "Polsko-Norweska Akademia Muzyczna Młodych", który jest wspólną inicjatywą Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie oraz Barratt - Due MusikInstitutt w Oslo. Projekt, skierowany do najbardziej utalentowanej muzycznie młodzieży, organizowany jest w Polsce i Norwegii, a jego kolejny etap - seminarium chopinowskie dla młodych pianistów odbędzie się w Warszawie w dniach 21-28 czerwca 2010 roku.

W ramach seminarium uczniowie wezmą udział w klasach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: J. Sterczyńskiego, prof. E. Karaś-Krasztel, Włodka Pawlika i wykonają szereg koncertów (m.in. w Żelazowej Woli i Warszawie). Specyfikę kultury polskiej poznawać będą podczas warsztatów tańca ludowego, wycieczek do miejsc szczególnie ważnych dla tradycji narodowej (Brochów, Nieborów). Całość pobytu młodych studentów norweskich podsumuje koncert, który odbędzie się 27 czerwca 2010 roku w Sali Koncertowej DS Dziekanka w Warszawie o godz. 18.00.


W środę, 23 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 na scenie Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie odbędzie się premiera opery komicznej – intermezza La Serva Padrona G.B. Pergolesiego w 300. rocznicę urodzin kompozytora. Reżyseria - Monika Rasiewicz, kierownictwo artystyczne - Bogumiła Gizbert-Studnicka.

La Serva Padrona to dwuczęściowe intermezzo skomponowane do opery Il prigioniero superbo, które przewyższyło ją znacznie swą popularnością i stało się niezwykle ważnym ogniwem w rozwoju gatunku opery buffa, do dzisiaj nie schodząc z afiszy najważniejszych scen operowych świata. Libretto tej zabawnej opowieści autorstwa Gennaro Antonio Federico przedstawia komiczną intrygę pomiędzy zamożnym, nieco zgorzkniałym samotnym życiem, starszym kawalerem, a jego młodą, przebiegłą subretką o nieprzeciętnej urodzie. W muzyczną narrację sztuki wplecione zostały, także obchodzące w bieżącym roku jubileusz - tanga Astora Piazzoli, którego Libertango przed 35. laty obiegło i oczarowało cały świat.

Do współpracy przy realizacji zaproszeni zostali młodzi polscy śpiewacy i tancerze, wśród nich Bogumiła Dziel-Wawrowska, Anna Filimowska-Wolfinger, Andrzej Nowicki, Przemysław Bałka, Anna i Marcin Sieprawscy.


Ubiegłoroczny koncert w Teatrze Wielkim w Łodzi, z okazji 90-lecia Województwa Łódzkiego z udziałem Plácido Domingo, Veroniki Villarroel i pod batutą Eugene'a Kohna, został gorąco przyjęty przez publiczność. Zwyciężył też w plebiscycie na najbardziej energetyczne Wydarzenie Kulturalne 2009 roku "Energia Kultury", zorganizowanym przez: „Gazetę Wyborczą”, Klub Wytwórnia oraz Telewizję TOYA. Łódzki Teatr Wielki, zainspirowany tak serdeczną reakcją publiczności, postanowił na stałe wprowadzić zwyczaj zamykania sezonu koncertem z udziałem wielkiej gwiazdy sceny muzycznej. Dnia 25 czerwca 2010 roku na scenie Teatru wystąpi światowej sławy artystka - Kiri Te Kanawa.

Bilety na nazwyczajny, jedyny w Polsce koncert artystki w sprzedaży od 4 maja 2010 roku.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na premierę Cyganerii Giacoma Pucciniego – 25 czerwca 2010 roku, która odbędzie się w niepowtarzalnych, zabytkowych murach Starej Gazowni w Poznaniu. Kolejne przedstawienia odbędą się 26 i 27 czerwca oraz 2,3 i 4 lipca 2010 roku. Kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura, reżyseria, scenografia i kostiumy – Agata Duda-Gracz, reżyseria świateł – Katarzyna Łuszczyk, kierownictwo chóru – Mariusz Otto, choreografia – Janina Niesobska.

Plenerowa realizacja z założenia ma odkryć magiczne oblicze miejsca – Starej Gazowni, za pomocą świateł wydobyć jej industrialne piękno i stworzyć przyjazną przestrzeń dla odbioru elitarnej sztuki, którą zawsze była opera. Spektakl Cyganerii w Gazowni inauguruje cykl spektakli plenerowych Teatru Wielkiego w Poznaniu, które już co roku będą wieńczyły sezon artystyczny. Wystąpią chór i orkiestra Teatru Wielkiego oraz międzynarodowa obsada solistów, wybrana specjalnie do spektaklu przez Maestro Gabriela Chmurę, który w tym sezonie pełni funkcję I. gościnnego dyrygenta.


Dnia 25 czerwca 2010 roku na dużej scenie Teatru Wielkiego w Warszawie odbędzie się premiera wieczoru baletowego Tańczmy Bacha w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego oraz Chóru i Orkiestry Opery Narodowej pod dyrekcją Modestasa Pitrenasa.

Rzadko dotąd balet polski konfrontował się z muzyką Bacha, która inspirowała tak wielu choreografów. Sięgali do tej roztańczonej muzyki: Balanchine, Lifar, Petit, Cranko, Béjart, Robbins, van Manen i Neumeier, by wymienić tylko największych w XX wieku. Za sprawą Krzysztofa Pastora, który zaplanował cały wieczór baletowy do dzieł Bacha, do grona tego dołączą polscy twórcy. Rozpocznie go nowa praca Emila Wesołowskiego Pocałunki do muzyki Koncertu klawesynowego d-moll Bacha. Pojawi się Concerto Barocco legendarnego George’a Balanchine’a, typowy dla niego balet abstrakcyjny, idealnie zestrojony z Koncertem d-moll na dwoje skrzypiec. Znakomity choreograf holenderski Ed Wubbe zrealizuje swój oryginalny męski balet The Green z wykorzystaniem wstępu chóralnego do Pasji według św. Jana. Na koniec Krzysztof Pastor pokaże własny hit baletowy In Light and Shadow z muzyką Arii z Wariacji Goldbergowskich oraz III Suity orkiestrowej D-dur, realizowany i oklaskiwany już wcześniej w Amsterdamie, Sztokholmie, Glasgow, Ankarze i Hongkongu, a także pokazywany w wykonaniu Het Nationale Ballet podczas tournee w Holandii, Francji i Kanadzie, a w interpretacji Scottish Ballet w Londynie i na Festiwalu w Edynburgu. Zapowiada się wieczór pełen choreograficznych niespodzianek.

Spektakl zostanie powtórzony 27 czerwca 2010 roku.

Read more


W niespełna tydzień po zakończeniu sezonu artystycznego 2009/2010 Filharmonia Krakowska zaprasza na nadzwyczajny koncert muzyki z pogranicza klasyki, jazzu i popu, zatytułowany "Mariusz Pędziałek i przyjaciele". Koncert odbędzie się w piątek 25 czerwca 2010 roku o godz. 19.00. Pomysłodawcą i inspiratorem tego wydarzenia jest pierwszy oboista i koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Mariusz Pędziałek.
Przez wiele lat swojej aktywnej działalności muzycznej Mariusz Pędziałek spotkał na swej drodze artystycznej wielu wybitnych muzyków, z którymi realizował nagrania, programy telewizyjne i grał koncerty. Do koncertu zostali zaproszeni: Nigel Kennedy, Jarek Śmietana, Grzegorz Turnau, Ryszard Haba oraz Kwintet Dęty Filharmoników Krakowskich i Orkiestra Kameralna Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego. We wszystkich utworach na oboju, oboju d’amore i na rożku angielskim grać będzie Mariusz Pędziałek partnerując swoim przyjaciołom muzycznym – zaproszonym gościom.
Na program koncertu złożą się utwory z różnych gatunków muzycznych: klasyka – Johann Sebastian Bach, Gioacchino Rossini, Antonio Pasculli; muzyka świata – Ravi Shankar; jazz – Duke Ellington, Keith Jarrett, Jarek Śmietana; pop – Nigel Kennedy, piosenka – Grzegorz Turnau. Ideą koncertu jest bowiem wyjście poza ramy muzyki tradycyjnej, próba łączenia różnych światów muzycznych od utworów barokowych po nowoczesny jazz, od etnicznej muzyki świata po piosenkę poetycką.


Prawykonanie Missa de Maria a Magdala na solistów, chór, organy i orkiestrę – nowej kompozycji Pawła Łukaszewskiego z 2010 roku, zamówionej przez KulturInsel z Bremgarten w Szwajcarii, odbędzie się w Stadtkirche Bremgarten 26 czerwca 2010 roku (prawykonanie liturgiczne) i 27 czerwca 2010 roku (prawykonanie koncertowe). Wystąpią: Maya Boog – sopran, Davide Damiani – baryton, Kirchenchor Cäcilia Bremgarten, Suono Spirito Vokalenensemble i Orchester Concerto Spirito pod dyrekcją Marco Castelliniego.


W sobotnie wieczory od 26 czerwca do 29 sierpnia 2010 roku, w zabytkowym kościele w klasztorze Cystersów w Jędrzejowie odbędą się koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Podczas tegorocznej edycji z XVIII-wiecznych jędrzejowskich organów zabrzmi przede wszystkim muzyka Fryderyka Chopina. Genialnemu kompozytorowi poświęcone będą cztery koncerty, podczas których usłyszymy m.in. ciekawe transkrypcje utworów Chopina, przygotowane przez mistrza fletni Pana i cymbałów Georgija Agratinę oraz transkrypcje jazzowe. Nie zabraknie także muzyki organowej. Na inaugurację, 26 czerwca organizatorzy przygotowali koncert poetycko-muzyczny „Dobry wieczór, monsieur Chopin”.
Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19, wstęp jest wolny. Organizatorami festiwalu są: Archiopactwo Cysterskie, Jędrzejowskie Towarzystwo Kulturalno-Naukowe, Fundacja im. Mikołaja z Radomia, Urząd Miejski i Starostwo Powiatowe w Jędrzejowie.

Read more


Premiera opery Macbeth Giuseppe Verdiego odbędzie się 27 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Kierownictwo muzyczne - Jose Maria Florencio, inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss.

Anglicy otaczają ten dramat Szekspira zabobonnym lękiem. Twierdzą, że nikomu jeszcze nie udało się wystawić go z sukcesem. A jednak w teatrach całego świata przynajmniej raz w tygodniu odbywa się premiera tego arcydzieła. Opera Verdiego wiernie przenosi moc jego poezji w wyższą sferę muzyki i podwaja szanse dotarcia z przejmującą opowieścią o człowieku skazanym przez los, do serc i umysłów widzów.


XIX Festiwal Muzyczny Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa odbędzie się w dniach 27 czerwca – 22 sierpnia 2010 roku.
Festiwal pozostaje jedyną, realizowaną w Rzeszowie kreacją artystyczną w zakresie tzw. muzyki klasycznej, odbywającą się w formie cyklicznych koncertów, zespolonych wspólną formułą programową i koncepcją organizacyjną. W miesiącach letnich odbędzie się osiem koncertów, zorganizowanych w sześciu kościołach: rzeszowskim kościele katedralnym, świątyni farnej, kościele Chrystusa Króla, św. Józefa, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rzeszowie- Zalesiu oraz - po raz pierwszy – w kościele św. Michała Archanioła. Obok dzieł organowych, powstałych na przestrzeni czterech stuleci, reprezentujących różne nurty europejskiej kultury, a zaprezentowanych przez wirtuozów organów z Polski, Niemiec, Finlandii i Rosji, rozbrzmiewać będzie podczas pięciu festiwalowych koncertów muzyka wokalna: chóralna i solowa. Po raz pierwszy podczas festiwalu wystąpi Chór Magnificat Archikatedry Przemyskiej pod dyrekcją księdza dr. Mieczysława Gniadego. Oprócz polskich artystów (znakomity tenor Tomasz Kuk i ceniony przez festiwalową publiczność organista Andrzej Chorosiński), muzykę wokalno-organową zaprezentują artyści z Niemiec, reprezentujący bogate w muzyczne tradycje niemieckie miasta: Rotenburg i Brauweiler. Po raz pierwszy w ramach festiwalu będzie okazja do wysłuchania głosu fagotu, którego charakterystyczne brzmienie, przy organowym akompaniamencie, wypełni wnętrze kościoła Chrystusa Króla. Zwieńczeniem cyklu tegorocznych koncertów, jednocześnie prologiem do przyszłorocznego jubileuszowego festiwalu, będzie koncert finałowy – „Festival Music”.

Read more


Festiwal Zespołów Kameralnych 2010 odbędzie się w dniach 27 czerwca – 29 sierpnia 2010 roku w Warszawie, w Skwerze – filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny oraz Ogrodzie przy Oranżerii Muzeum Pałacu w Wilanowie. Radosna muzyka klasyczna kolejny raz dotrze bezpośrednio do mieszkańców Warszawy, spacerowiczów i turystów. W ramach tegorocznego festiwalu odbędą się dwa cykle: Koncerty Królewskie w Wilanowie i Muzyka na Trakcie Królewskim – w sumie 20 koncertów wybitnych orkiestr i zespołów kameralnych z całej Polski i z zagranicy. Koncerty w ramach Festiwalu odbywać się będą w każdą niedzielę wakacji (Koncerty na Trakcie o godz. 12.30 , Koncerty Królewskie o godz. 16:30).
Festiwal, znany dotąd jako Koncerty pod Lipą i Koncerty Królewskie, od lat pełni rolę „filharmonii plenerowej”, zastępującej zamknięte z powodu sezonu urlopowego instytucje kultury, jakimi są teatry, filharmonia i opera. W ramach Festiwalu w okresie czerwiec-sierpień, odbędzie się 20 niedzielnych koncertów, podczas których publiczność będzie mogła usłyszeć jak zwykle, muzykę klasyczną, w jej pogodnym i popularnym wydaniu. Zagrają zarówno najwybitniejsze orkiestry kameralne z Polski, jak i najciekawsze orkiestry i soliści (kameraliści) z zagranicy – wśród nich Pacific Youth Orchestra Vienna (Chiny, Japonia, Tajwan) pod kierownictwem artystycznym SHIH (Tajwan) oraz Quattro Chamber Orchestra Prague z Czech pod dyrekcją Marka Štileca. Podczas koncertu Pacific Orchestra zabrzmi również solo egzotyczny chiński instrument ludowy – pipá. Jak na Rok Chopinowski przystało – jeden z sierpniowych koncertów poświęcony będzie muzyce Fryderyka Chopina, która zostanie wykonana na instrumentach dętych blaszanych. To kolejny eksperyment z muzyką Fryderyka, bowiem na taki skład Chopin nigdy nie komponował. Podczas finałowego koncertu Festiwalu – 29 sierpnia – wystąpi solo gwiazda muzyki klasycznej – Tytus Wojnowicz.

Read more


W niedzielę, 27 czerwca 2010 roku zostanie zainaugurowana trzecia edycja Praskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej. Tym razem koncerty odbywać się będą w Katedrze Warszawsko-Praskiej. Przeniesienie festiwalu do świątyni, w której znajdują się duże, 57-głosowe organy stwarza nowe możliwości wykonawcze i programowe. W festiwalu wezmą udział czołowi polscy organiści młodego pokolenia: Piotr Rojek, Bartosz Jakubczak, Jan Bokszczanin, którzy zaprezentują na tym instrumencie różnorodne formy muzyki organowej. Nadzwyczajnym gościem festiwalu będzie jeden z najwybitniejszych organistów amerykańskich prof. Jasse E. Eschbach – wykładowca University of North Texas, który wystąpi w koncercie finałowym 31 lipca. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęli najwybitniejsi artyści polskiej i światowej sceny muzycznej, wiolonczelista - Andrzej Bauer (3 lipca), bas – Rafał Siwek (10 lipca), gitarzysta Krzysztof Meisinger (17 lipca). Wśród wykonawców festiwalu wystąpią zespoły kameralne: Wratislavia Trumpet Consort pod kierunkiem prof. Igora Cecocho (27 czerwca), kwartet smyczkowy Con Forza (4 lipca), zespół muzyki dawnej Parnassos (11 lipca) oraz Sonorus Quartet (25 lipca).

Organizatorami festiwalu są Dom Kultury Praga oraz Parafia Katedralna św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika w Warszawie. Opiekę nad Festiwalem sprawują: dr Jan Bokszczanin – dyrektor artystyczny i Tomasz Kaliński – dyrektor festiwalu.

Read more