Polmic - FB

calendar of events

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 1 maja do 28 września 2013 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będzie cykl pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje wybitny polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. No i oczywiście wirtuozeria wykonawców oraz przepiękne barokowe wnętrze kościoła. Całość jest najwyższej próby – piękno, wszechobecna harmonia, barokowy przepych. Dlatego warto posłuchać tych koncertów. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jedną z nielicznych świątyń, tak w znacznym procencie autentyczną, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Cykl „Barokowe Organy” jest bezposrednią kontynuacją cyklu codziennych koncertów organowych w Archikatedrze Warszawskiej pt. „Wielkie Organy Archikatedry”, które w tym roku nie mogą odbyć się w Archikatedrze św. Jana z powodu remontu świątyni.

Więcej szczegółów – na stronie: www.kapitula.org


W kolejne niedziele od 7 lipca do 22 września 2013 roku odbywać się będzie w kościele św. Anny w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 68) XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Kościoła Św. Anny”.

Festiwal jest kontynuacją Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej "Organy Archikatedry". W Archikatedrze Warszawskiej trwają aktualnie prace remontowe, które uniemożliwiły w tym roku organizację koncertów.

W tegorocznym festiwalu weźmie udział wielu wybitnych wirtuozów, m.in.:
Fabrice Pitrois – laureat pierwszej nagrody konkursu organowego w Lyonie w 1982 roku, wybitny francuski wirtuoz gry organowej;
Jean - Paul Imbert – zaliczany do najwybitniejszych organistów francuskich. Obdarzony jest fenomenalną techniką gry, która w połączeniu z jego muzykalnością olśniewa publiczność;
Letizia Romiti - jest wszechstronnie wykształconą organistką, klawesynistką i kompozytorką, absolwentką konserwatoriów muzycznych w Mediolanie, Brescii i Turynie. Prowadzi prace badawcze dotyczące zabytkowych organów znajdujących się w prowincji Alessandria we Włoszech;

Jean - Christophe Geiser – rozpoczął karierę w wieku 26 lat. Wielkim jego sukcesem było doprowadzenie do wybudowania nowych organów w katedrze w Lozannie. Te wielkie organy, największe w Szwajcarii, łączą style organów klasycznych francuskich, barokowych niemieckich, symfonicznych francuskich i romantycznych niemieckich.

więcej...


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej to wielkie muzyczne wydarzenie, które od ponad 20 lat wzbogaca działalność Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego w Wygiełzowie. Jego cykliczny charakter i coroczne edycje sprawiły, że dzisiaj celem przyjazdu do Wygiełzowa jest nie tylko zamiar spędzenia czasu w urokliwych miejscach na terenie skansenu, ale również wysłuchanie koncertu festiwalowego z udziałem wybitnych artystów i przyciągającym programem, który niejednokrotnie stanowi odpowiedź na różnorodne muzyczne oczekiwania publiczności.

W 2013 roku, podobnie jak podczas wielu wcześniejszych edycji, koncerty festiwalowe zostały zaplanowane z uwzględnieniem wszystkich „muzycznych obiektów” skansenu, co stanowi dodatkową i szczególną atrakcję dla ich odbiorców. Najwięcej z nich odbędzie się w zrekonstruowanym Dworze z Drogini, gdzie znajduje się fortepian, ale również w zabytkowym Kościele z Ryczowa oraz w plenerze w Amfiteatrze. Wybór tych miejsc zadecydował o obsadzie i charakterze koncertów, ale jednym z najważniejszych założeń organizatorów niezmiennie pozostaje idea, jaką jest szeroka popularyzacja tzw. wysokiej kultury muzycznej.

XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej odbędzie się jak zawsze w 6 kolejnych niedziel, w 2013 roku pomiędzy 18 sierpnia – 22 września i obejmie koncerty różnorodne pod względem stylów i gatunków muzycznych. Do udziału w nim zostali zaproszeni wybitni artyści polscy i zagraniczni gwarantujący najwyższy poziom wykonawczy. Festiwal zainauguruje estradowa prezentacja fragmentów Rigoletta Giuseppe Verdiego, jednego z największych kompozytorów operowych, którego 200. rocznica urodzin upływa 10 października. Słynne arie, duety i ensamble na czele ze znakomitym kwartetem z III aktu zaśpiewają wybitni wokaliści Opery Krakowskiej i Opery Śląskiej. W drugą festiwalową niedzielę, 25 sierpnia gościć będziemy w Wygiełzowie Orkiestrę Marii Pomianowskiej, prezentującą brzmienia zrekonstruowanych staropolskich instrumentów smyczkowych. Ten wyjątkowy zespół wystąpi w projekcie „LutoSłowianie”, nawiązującym do twórczości wielkiego polskiego twórcy Witolda Lutosławskiego. W niedzielę 1 września, w Kościele znajdującym się na terenie Skansenu zagra krakowski Zespół Muzyki Dawnej z Zamku Królewskiego na Wawelu – Floripari, specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych z uwzględnieniem dawnych technik wykonawczych. Zaprezentuje on repertuar przedstawiający polską kulturę muzyczną na przestrzeni XV-XVII wieku. W programie tegorocznego festiwalu znalazły się również dwa szczególne recitale, 8 września - skrzypcowy z udziałem Aleksandry Kuls, jednej z najwybitniejszych skrzypaczek polskich młodego pokolenia oraz 15 września - wiolonczelowy z udziałem znakomitego i renomowanego polskiego artysty Tomasza Strahla. W koncercie finałowym 22 września zaśpiewają wokaliści ukraińscy, znani z polskich scen operowych, którzy przedstawią program obejmujący dzieła kompozytorów rosyjskich, zwłaszcza Piotra Czajkowskiego i Sergiusza Rachmaninowa, tegorocznych muzycznych solenizantów. Ukraińskie akcenty będzie miał również koncert w Chrzanowie – Kościelcu, gdzie wystąpi wybitny polski organista Marek Toporowski wspólnie z duetem artystek ukraińskich grających na tzw. sopiłce. Natomiast w koncercie pt. „Muzyczny dialog” w Bobrku będzie można usłyszeć duet wybitnych artystów - trębacza Stanisława Dziewiora, profesora Akademii Muzycznej w Katowicach i muzyka NOSPR oraz krakowskiego organistę Wacława Golonkę, profesora Akademii Muzycznej w Krakowie.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


Pierwsze koncerty Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego odbędą się w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu w dniach 30 sierpnia – 1 września 2013 roku. W ich programie znalazły się utwory polskich, angielskich oraz niemieckich kompozytorów.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy to projekt skierowany do śpiewającej młodzieży w wieku pomiędzy 18-26 rokiem życia: uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz najlepszych chórzystów z polskich chórów. Pod okiem najlepszych dyrygentów, nauczycieli śpiewu oraz wykładowców będą oni doskonalić umiejętności w zakresie pracy w zespole, emisji głosu oraz wiedzy o repertuarze i technikach wykonawczych. W pierwszej edycji dyrygentem gościnnym będzie Paul McCreesh. Tematem przewodnim będzie „Chóralna muzyka sakralna XIX i XX wieku”. W trakcie letniej sesji odbywa się również seminarium skierowane do młodych dyrygentów chóralnych. Ma ono na celu poszerzenie wiedzy oraz umiejętności potrzebnych do prowadzenia zespołu.

Na wszystkie koncerty obowiązuje wstęp wolny.

Read more


International Lutosławski Youth Orchestra – międzynarodowe warsztaty orkiestrowe, organizowane przez szczecińską Filharmonię, rozpoczną się w niedzielę, 1 września 2013 roku.

Projekt ukazuje rolę twórczości wybitnego polskiego kompozytora Witolda Lutosławskiego w szerszym kontekście społecznym i kulturowym. ILYO jest projektem dającym możliwość wspólnych działań młodzieży, uwzględniającym masterclasses, próby orkiestrowe, zajęcia relaksacyjne prowadzone techniką Aleksandra oraz wykonawstwo muzyki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Witolda Lutosławskiego. Utworzona w ramach projektu orkiestra młodzieżowa pod okiem znanej dyrygentki Ewy Strusińskiej będzie uczestniczyła w szeregu warsztatów oraz wykładów z udziałem uznanych europejskich muzyków, wybitnych pedagogów oraz znawców polskiego kompozytora.

W poniedziałek, 2 września 2013 roku o godzinie 19.00 w Filharmonii w Szczecinie wykład o twórczości i życiu Witolda Lutosławskiego wygłosi Krzysztof Meyer, jeden z najciekawszych polskich kompozytorów i znawców muzyki współczesnej. Kilka dni później, 5 września o godzinie 12.00 na Placu Grunwaldzkim będzie można wziąć udział w muzycznej (inter)akcji edukacyjnej, ZNAJDŹ zagubioną nutkę i pomóż jej trafić na pięciolinię, STWÓRZ własny instrument, ODKRYJ radość wspólnego muzykowania, BAW SIĘ I ZAGRAJ na Jasnych Błoniach.

Koncert finałowy International Lutosławski Youth Orchestra (ILYO) odbędzie się w piątek, 6 września 2013 roku o godz. 19.00 w szczecińskiej Filharmonii. Zespół zagra pod batutą Ewy Strusińskiej. Program koncertu młodzi muzycy przygotują pod okiem tutorów w trakcie projektu. Na repertuar składać się będą: Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, The Young Person's Guide to the Orchestra Benjamina Brittena (z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora) oraz prawykonanie kompozycji Lavoisier’s Mirrors (Lustra Lavoisiera) Chrisa Roe'a – gościa specjalnego koncertu, zdobywcy II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego. Na koncert wstęp wolny.

Projekt „International Lutosławski Youth Orchestra” dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Lutosławski 2013 - Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, popularyzującego twórczość Witolda Lutosławskiego, w setną rocznicę urodzin kompozytora.

Więcej informacji – na stronie: www.ilyo.filharmonia.szczecin.pl


W niedzielę, 1 września 2013 roku maestro Jacek Kaspszyk (na zdjęciu) obejmuje funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Narodowej.

Tego samego dnia o godz. 20:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej poprowadzi wykonanie Requiem Giuseppe Verdiego z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii. Koncert, w 74. rocznicę wybuchu II wojny światowej, stanowi jednocześnie finał 9. festiwalu „Chopin i jego Europa".

W partiach solowych usłyszymy międzynarodową plejadę wybitnych śpiewaków, którzy współpracują z najlepszymi teatrami operowymi świata. Są nimi: Carmen Giannattasio (sopran), Mariana Pentcheva (mezzosopran), Gustavo Porta (tenor) i Rafał Siwek (bas).

Więcej informacji o koncercie - na stronie: www.filharmonia.pl


Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wyjątkową wystawę Chopin bardzo bliski, zorganizowaną z okazji pięknego jubileuszu 100. urodzin jednego z nestorów polskiej pianistyki, wybitnego człowieka o nieocenionych zasługach – Prof. Jana Ekiera.

Ekspozycja prezentuje fakty z życia Profesora, urodzonego 29 sierpnia 1913 roku (!), a ponado przybliża jego niezwykłe podejście do życia i twórczości Fryderyka Chopina. Profesor Ekier jako pianista (laureat III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), kompozytor, pedagog i edytor niemal całe swoje życie poświęcił Chopinowi. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i wieloletni kierownik katedry fortepianu w trakcie swojej kariery przetarł szlaki koncertowe w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród których znaleźć możemy m.in. komplet Mazurków Chopina. Od 1959 roku Jan Ekier pełni funkcję Redaktora Naczelnego Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, które uznawane jest za najbliższe intencji samego kompozytora i stanowi obecnie nieocenioną pomoc i podstawowe źródło dla pianistów niemal na całym świecie. Szacowny jubilat odznaczony został przez Prezydenta RP Orderem Orła Białego w 2010 roku.

Z barwną postacią i dorobkiem twórczym Profesora Jana Ekiera zapoznać można się w Muzeum Chopina do 5 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji - na stronie: http://chopin.museum/pl


48. Międzynarodowy Festiwal “Wratislavia Cantans”, organizowany po raz pierwszy pod artystyczną dyrekcją Maestro Giovanniego Antoniniego, odbędzie się w dniach 6-15 września 2013 roku.

W 2013 roku Festiwal zwraca się w stronę południa Europy i nosi wiele mówiącą nazwę Podróż do Włoch. Jest to nawiązanie do wizerunku Italii sprzed wieków, kiedy to kraj ten był kolebką muzyki i sztuki, a wizyta w nim była uznawana za obowiązek artystów i intelektualistów. – wyjaśnia Antonini. - Na początek zaproponujemy serenatę Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Händla oraz kantatę Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir Johanna Sebastiana Bacha. Będzie to znakomita okazja, by jednego wieczoru usłyszeć dwie kompozycje o wielkiej wartości, które zostały stworzone w podobnym czasie przez bardzo młodych twórców. W koncercie zatytułowanym Światy równoległe wraz w innymi artystami pod moim kierunkiem wezmą udział Il Giardino Armonico i Chór Filharmonii Wrocławskiej.

Konktynuacją podróży będą muzyczne nieszpory – zabrzmią utwory Heinricha Schütza, a także Giovanniego Gabrielego, u którego Schütz studiował w Wenecji. Całość wykonają pod dyrekcją Petera Neumanna zespoły Kölner Kammerchor i Collegium Cartusianum. Kolejnym przystankiem będzie oratorium La Betulia liberata Wolfganga Amadeusa Mozarta, twórcy ściśle związanego z Włochami, który tam właśnie odniósł swoje pierwsze wielkie sukcesy jako wykonawca i kompozytor. Koncert będzie okazją, by po raz pierwszy we Wrocławiu usłyszeć grającą na instrumentach historycznych orkiestrę B’Rock.

Kolejne wieczory to koncerty o charakterze kameralnym, które również rozwijają myśl przewodnią programu. Wirtuozka gry na harfie podwójnej Margret Köll wykona program złożony z wczesnobarokowych utworów kompozytorów włoskich i hiszpańskich, a Quartetto di Cremona przedstawi muzykę twórców włoskich trzech kolejnych stuleci. Z okazji dwusetnej rocznicy narodzin Verdiego zaprezentowany zostanie jego jedyny kwartet smyczkowy – utwór o wielkich walorach artystycznych, dziś rzadko wykonywany.

Muzykolog, kompozytor i enolog, Giovanni Bietti, doradca artystyczny Akademii Świętej Cecylii w Rzymie, poprowadzi razem z sopranistką Gemmą Bertagnolli i basem Furiem Zanasi koncert / konferencję na temat Muzyka i wino.

Inspirowana Italią muzyka Franza Schuberta i Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego będzie motywem przewodnim koncertu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i sopranistki Julii Lezhnevej, rodzącej się gwiazdy na firmamencie wokalnym. W programie znajdzie się też Exultate, jubilate Mozarta skomponowane w 1773 roku w Mediolanie. Zespół wokalny Vox Luminis zaproponuje nam Responsoria na Wielką Sobotę Gesualda da Venosy (którego czterechsetna rocznica śmierci przypada w trakcie Festiwalu) i Stabat Mater Domenica Scarlattiego. Usłyszymy wyrafinowane kompozycje odnoszące się do tematu męki Jezusa Chrystusa bazujące na tekstach o wielkim ładunku emocjonalnym. Zespół Spira Mirabilis wykona Pulcinellę („Balet ze śpiewem”) Igora Strawińskiego – osobistą podróż autora w głąb osiemnastowiecznej muzyki włoskiej. Próby do tego koncertu będą otwarte dla publiczności.

Ósmego września odbędzie się premiera utworu Wojciecha Ziemowita Zycha, kompozycji zamówionej przez Festiwal. Podstawą formalną dzieła jest idea rozmieszczenia wykonawców w różnych miejscach przestrzeni koncertowej, co jest inspirowane twórczością polichóralną Giovanniego Gabrielego komponowaną dla Bazyliki św. Marka w Wenecji.

Na koncercie finałowym pod batutą Eda Spanjarda, który poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej i The Swingle Singers, usłyszymy Sinfonię na osiem głosów i orkiestrę Luciana Berio oraz Folktales na wiolonczelę i orkiestrę Giovanniego Sollimy, kompozytora i wirtuoza, którego zainteresowania obejmują obszar od muzyki rockowej i etnicznej po klasyczną.

Wydarzeniem wybiegającym nieco poza główny motyw Festiwalu będzie koncert Le Mystère des Voix Bulgares, zespołu o niepowtarzalnej barwie i stylu, który wykona tradycyjne pieśni bułgarskie, a także utwory z repertuaru późnorenesansowego.

Read more


48. MiędzynarodowyFestiwal „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 6-15 września 2013 roku pod hasłem Viaggio in Italia – Podróż do Włoch. To pierwsza edycja festiwalu przygotowywana pod dyrekcją artystyczną Giovanniego Antoniniego.

Wiele mówiąca nazwa - Podróż do Włoch - nawiązuje do wizerunku Italii sprzed wieków, kiedy kraj ten był kolebką muzyki i sztuki, a wizyta w nim była uznawana za obowiązek artystów i intelektualistów.

Festiwal zainauguruje koncert „Równoległe żywoty”, podczas którego usłyszymy serenatę Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Händla oraz kantatę Aus der Tiefenrufe ich, Herr, zudir Johanna Sebastiana Bacha. Będzie to znakomita okazja, by jednego wieczoru usłyszeć dwie kompozycje o wielkiej wartości, które zostały stworzone w podobnym czasie przez bardzo młodych twórców. W koncercie wraz z zaproszonymi solistami pod kierunkiem Antoniniego wezmą udział Il Giardino Armonico i Chór Filharmonii Wrocławskiej.

Kontynuacją artystycznej podróży będą muzyczne nieszpory – zabrzmią utwory Heinricha Schütza, a także Giovanniego Gabrielego, u którego Schütz studiował w Wenecji. Całość wykonają pod dyrekcją Petera Neumanna zespoły Kölner Kammerchori Collegium Cartusianum. Kolejnym przystankiem będzie oratorium La Betulia liberata Wolfganga Amadeusa Mozarta, twórcy ściśle związanego z Włochami, który tam właśnie odniósł swoje pierwsze wielkie sukcesy jako wykonawca i kompozytor. Koncert będzie okazją, by po raz pierwszy we Wrocławiu usłyszeć grającą na instrumentach historycznych orkiestrę B’Rock.

Kolejne wieczory to koncerty o charakterze kameralnym, które również rozwijają myśl przewodnią programu. Wirtuozka gry na harfie podwójnej Margret Köll wykona program złożony z wczesnobarokowych utworów kompozytorów włoskich i hiszpańskich, a Quartetto di Cremona przedstawi muzykę twórców włoskich trzech kolejnych stuleci. Z okazji dwusetnej rocznicy narodzin Verdiego zaprezentowany zostanie jego jedyny kwartet smyczkowy – utwór o wielkich walorach artystycznych, dziś rzadko wykonywany.

Muzykolog, kompozytor i enolog, Giovanni Bietti, doradca artystyczny Akademii Świętej Cecylii w Rzymie, zaprezentuje razem z sopranistką Gemmą Bertagnolli i barytonem Furiem Zanasim koncert „Kosztujemy z kielichów radości. Włochy wina i śpiewu”.

Inspirowana Italią muzyka Franza Schuberta i Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego będzie motywem przewodnim koncertu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i sopranistki Julii Lezhnevej, rodzącej się gwiazdy na firmamencie wokalnym. W programie znajdzie się też Exsultate, jubilate Mozarta skomponowane w 1773 roku w Mediolanie.

Zespół wokalny Vox Luminis zaproponuje nam Responsoria na Wielką Sobotę Gesualda da Venosy (którego czterechsetna rocznica śmierci przypada w trakcie Festiwalu) i Stabat Mater Domenica Scarlattiego. Usłyszymy wyrafinowane kompozycje odnoszące się do tematu męki Jezusa Chrystusa, bazujące na tekstach o wielkim ładunku emocjonalnym.

Zespół Spira Mirabilis wykona Pulcinellę („Balet ze śpiewem”) Igora Strawińskiego – osobistą podróż autora w głąb osiemnastowiecznej muzyki włoskiej. Próby do tego koncertu będą otwarte dla publiczności.

Ósmego września odbędzie się premiera utworu Wojciecha Ziemowita Zycha, kompozycji zamówionej przez Festiwal. Podstawą formalną dzieła jest idea rozmieszczenia wykonawców w różnych miejscach przestrzeni koncertowej, co jest inspirowane twórczością polichóralną Giovanniego Gabrielego komponowaną dla Bazyliki św. Marka w Wenecji.

Na koncercie finałowym pod batutą Eda Spanjaarda, który poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej i The SwingleSingers, usłyszymy Sinfonię na osiem głosów i orkiestrę Luciana Berio oraz Folktales na wiolonczelę i orkiestrę Giovanniego Sollimy, kompozytora i wirtuoza, którego zainteresowania obejmują obszar od muzyki rockowej i etnicznej po klasyczną.

Niezwykle przyjemnym wydarzeniem wybiegającym nieco poza główny motyw Festiwalu będzie koncert Le Mystère des Voix Bulgares, zespołu o niepowtarzalnej barwie i stylu, który wykona tradycyjne pieśni bułgarskie, a także utwory z repertuaru późnorenesansowego.

Read more


W dniach 6-15 września 2013 roku odbywać się będzie w Gdańsku 8. Festiwal Goldbergowski, któremu patronuje urodzony w 1727 roku w Gdańsku klawesynista, Johann Gottlieb Goldberg - pierwszy wykonawca Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, na festiwalu obecni będą wybitni artyści, świętujący sukcesy na międzynarodowej arenie konertowej. Ponadto, w premierowej odsłonie zabrzmi muzyka dawnego Gdańska okresu Wielkiejnocy, nie zabraknie także Wariacji Goldbergowskich, tak charakterystycznych dla festiwalu.

Na koncercie otwierającym, w piątek 6 września usłyszeć będzie można motety Maryjne doby renesansu, w gwiazdorskiej obsadzie zespołu Weser Renaissance Bremen pod dyrekcją Manfreda Cordesa. Każdy z członków wokalnego oktetu to jednocześnie utytułowany solista. Zestawienie tak wybitnych głosów w akustyce prezbiterium kościoła św. Trójcy niewątpliwie stworzy piękne zespołowe brzmienie.

7 września wystąpi laureat pierwszej nagrody Konkursu Bachowskiego w Lipsku, co jest najlepszą rekomendacją w przypadku wykonań muzyki Bacha. W interpretacji Jörga Halubka usłyszymy Arię z Wariacjami BWV 988.

Dzień później, w niedzielę 8 września, wystąpi Nuria Rial z Austrian Baroque Company pod kierunkiem Michaela Omana. Współpraca świetnej sopranistki z zespołem zaowocowała nagraniem Neun deutsche Arien Händla dla Sony Music, wyróżnionym Złotym Orfeuszem (Orphée d’Or), przyznawanym przez paryską Académie du Disque Lyrique. W trakcie gdańskiego koncertu usłyszeć będzie można m.in. utwory z tej właśnie płyty.

Podczas drugiego weekendu festiwalu, 13 września, powrócą Wariacje Goldbergowskie, tym razem w wersji zaproponowanej przez Musica Antiqua Latina z Rzymu. Brzmienie zespołu, wynikające z obsady, na którą składają się: viola da gamba, basso di violino, violone i klawesyn, wydobędzie z Bachowskich Wariacji nowe kolory, ukazując z jednej strony, jak utwór może zmieniać swe oblicze w zależności od użytych środków wykonawczych, z drugiej zaś udowadniając, że największe dzieła wciąż inspirują i zachęcają niekiedy do pewnych eksperymentów.

Dzień później, 14 września, mieć będzie miejsce wydarzenie o tyle wyjątkowe, że po raz pierwszy na Festwalu Goldbergowskim zabrzmi mandolina i to pod palcami jednego z największych wirtuozów tego instrumentu – Avi Avitala. O jego renomie niech świadczą sukcesy płyty nagranej przez niego dla Deutsche Grammophon. W koncercie akompaniować mu będzie na klawesynie Shalev Ad-El.

Zwieńczeniem Festiwalu Goldbergowskiego będzie koncert z muzyką gdańską okresu Wielkiejnocy. Świetni soliści – Heike Heilmann, Marion Eckstein, Virgil Hartinger, Marek Rzepka i zespół Goldberg Baroque Ensemble w międzynarodowej obsadzie, pod dyrekcją Andrzeja Mikołaja Szadejko, gwarantują prezentację kantat gdańskich mistrzów na najwyższym, światowym poziomie. Festiwal Goldbergowski, zgodnie ze swoją ideą, przywróci je do życia koncertowego udowadniając, że bogate, muzyczne dziedzictwo Gdańska wciąż potrzebuje szerokiego podium do popularyzacji.

Z zagadnieniami dotyczącymi dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska wiązać się będzie także panel naukowy, zorganizowany 7 września (sobota godz. 10.00) w Instytucie Kultury Miejskim (Długi Targ 39/40). Kilka wykładów wygłoszonych przez prelegentów: Jerzego Mariana Michalaka (Gdańsk), Alinę Mądry (UAM Poznań), Piotra Kociumbasa (Uniwersytet Warszawski), Alinę Ratkowską (UMFC Warszawa) przybliży wybrane aspekty życia muzycznego Gdańska dawnych wieków. Tego samego dnia w wykonaniu Moniki Kaźmierczak usłyszeć też będzie można carillon Ratusza Głównego Miasta, na którym zabrzmi muzyka gdańska, w tym Polonezy patrona festiwalu- Johanna Gottlieba Goldberga.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Sensacyjne zaginięcie utworu Fryderyka Chopina jest najgłośniejszym wydarzeniem Festiwalu Chopiniana - 11. Dni Fryderyka Chopina. Kiedy dziennikarze walczą o news'y, muzyka i artyści rywalizują o popularność z tajemniczymi złoczyńcami.

"Kto pokroił Mazurka? Śledztwo dziennikarskie" to edukacyjna gra miejska, której uczestnicy - jako ekipy telewizyjne - poszukują utworu Fryderyka Chopina. Pogoń rusza w dniu 14 września 2013 roku w Żelazowej Woli. Gra miejska oraz koncerty i inne wydarzenia muzyczne odbędą się w ramach tegorocznego festiwalu Chopiniana.

Mazurki są wiodącym tematem tegorocznych Chopinianów. Już poza śledztwem dziennikarskim pokazane zostaną mazurki grane, śpiewane; kompozycje, które inspirowały Chopina, i te które powstały w związku z jego twórczością. Zabrzmią więc m.in. utwory Józefa Elsnera, Marii Szymanowskiej, Oskara Kolberga, Franciszka Lessla i Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. A także Stanisława Moniuszki, Edvarda Griega, Tadeusza Szeligowskiego, Witolda Lutosławskiego i Piotra Czajkowskiego.

Chopiniana - Dni Fryderyka Chopina po raz jedenasty odbędą się w trzech miejscowościach, związanych z życiem kompozytora: w Płocku (6-8 września), Żelazowej Woli (14 września) i Sannikach (15 września). Wśród wykonawców pianiści: Leonora Armellini z Włoch, Tomasz Herbut i Katarzyna Drogosz, śpiewaczka Urszula Kryger oraz Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Pawła Przytockiego. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Leszek Dzierżanowski.

Więcej o Chopinianach i grze "Kto pokroił mazurka?" - na stronie www.chopiniana.pl


7. Zamojski Festiwal Kultury „arte cultura, musica e…” odbędzie się w dniach 7-8 września 2013 roku na Rynku Wielkim w Zamościu.

Festiwal jest artystycznym przedsięwzięciem o zasięgu międzynarodowym, prezentującym różnorodne dziedziny sztuki, głównie muzykę. W zabytkowej przestrzeni Zamościa występują znani polscy i zagraniczni artyści, prezentujący różne style muzyczne. Organizatorem wydarzenia jest Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu.

Podczas pierwszego koncertu festiwalowego (7 września 2013 roku, godz. 20.00, Rynek Wielki), zatytułowanego Zanim Pofruną w Świat, wystąpią młodzi artyści - laureaci ogólnopolskich konkursów wokalnych. Na scenie zaprezentują się: Barbara Gąsienica-Giewont, Agata Grześkiewicz, Agata Struzik, Edith Wilk, Mateusz Bieryt i Tomasz Steńczyk. W programie koncertu znajdą się hity zagraniczne z repertuaru Marleny Dietrich (Lola) i Edith Piaf (Tłum) oraz polskie evergreeny Osieckiej, Krajewskiego czy Młynarskiego. Nie zabraknie również piosenek włoskich. W niedzielę, 8 września wystąpi grupa Night Rider Symphony z towarzyszeniem Akademickiego Chóru Uniwersytetu Medycznego w Lublinie pod kierownictwem Moniki Mielko-Remiszewskiej i Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Tadeusza Wicherka. Będzie to polska prapremiera projektu muzycznego Night Rider Symphony, przybliżającego słuchaczowi najpiękniejsze dzieła muzyki klasycznej w nowej formie. Koncert zostanie wzbogacony specjalnie skomponowanymi animacjami filmowymi wyświetlanymi w tle sceny. Night Rider Symphony jest nowością na polskiej scenie muzycznej, w programie koncertu-widowiska znajdą się całe utwory i obszerne fragmenty oraz tematy przewodnie kompozycji Chopina, Mozarta, Beethovena, Czajkowskiego, Vivaldiego, Bizeta w rockowych aranżacjach. Całość opatrzona została polskimi tekstami. Zespół Night Rider Symphony tworzą: Małgorzata Augustynów - wokal, Paweł "Kiljan" Kiljański - wokal, Jacek "Stopa" Zieliński - perkusja, Paweł "Penx" Penksa - instrumenty klawiszowe, Waldemar "Valdi" Szoff - gitary, Jarek Michalski - gitara basowa, Christophe de Voise - fortepian (gościnnie). Koncerty uatrakcyjnią specjalne prezentacje multimedialne, wyświetlane na ekranie diodowym oraz efekty świetlne.

7. Festiwal w nowej odsłonie jest połączeniem Festiwalu Kultury Włoskiej „arte, cultura, musica e…”, organizowanego od 2008 roku i Zamojskiego Festiwalu Kultury im. Marka Grechuty (obecnie Zamojski Festiwal Kultury „arte cultura, musica e…”), organizowanego od 2007 roku. Wstęp na tegoroczny Zamojski Festiwal Kultury "arte, cultura, musica e..." jest bezpłatny.


Trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka w Opactwie” odbędzie się w Wąchocku w dniach 7-28 września 2013 roku pod hasłem „Bach u Cystersów”.

Opactwo Wąchockie to cudowne i nastrojowe zacisze o niepowtarzalnej architekturze. Jego położenie z dala od wielkich centrów kultury sprawia, że wzorem wielkich letnich festiwali muzycznych Europy miejsce to stanowi wymarzoną siedzibę Festiwalu. Począwszy od zeszłego roku edycje „Muzyki w Opactwie” poświęcone są wyłącznie muzyce Johanna Sebastiana Bacha. Po ubiegłorocznym przedstawieniu kompletu Suit wiolonczelowych, jego najbardziej reprezentatywnych dzieł na wiolonczelę solo, program festiwalu w tym roku wypełni muzyka przeznaczona na małe zespoły kameralne, z klawesynem w roli głównej, rzadko wykonywany komplet motetów oraz wybrane kantaty. Wśród wykonawców oprócz uznanych krajowych wirtuozów obecni będą Christine Schornsheim - światowej sławy niemiecka klawesynistka oraz David Swinson wraz Trinity Boys Choir, jednym z najwspanialszych na świecie chórów chłopięcych, podtrzymujący bogate tradycje angielskiej szkoły chóralnej.

Twórcą i organizatorem Festiwalu „Muzyka w Opactwie” jest William Jan de Mousson Romanski, absolwent The Royal College of Music w Londynie w klasie fortepianu, twórca wielu międzynarodowych festiwali i organizator koncertów w Wielkiej Brytanii, Francji, USA i Rosji. Stworzył festiwale muzyki kameralnej w Clandon Park i Hatchlands w Anglii, St. Amand Montrond Music Festival we Francji, który po trzech latach działalności znalazł się w gronie najlepszych festiwali muzycznych Europy (według angielskiego "The Times"). Pracował z najwybitniejszymi muzykami wszechczasów Światosławem Richterem, Danielem Szafranem, Fiodorem Drużyninem, Eugeniuszem Mogilewskim, Krystianem Zimermanem. Był głównym organizatorem obchodów 125-lecia Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie z koncertami Londynie, Paryżu, Nowym Yorku, oraz Moskwie. Zorganizował gościnne Master Classes czołowych profesorów Konserwatorium Moskiewskiego w Londyńskim Royal College of Music. Zajmuje się również muzyka filmową. Ostatnio był konsultantem muzycznym do wielokrotnie nagrodzonego filmu Jana Jakuba Kolskiego Wenecja. Od stycznia 2013 wraz z dr Hanną Romańską Knight oraz redaktorem Leszkiem Ślusarskim na antenie Polskiego Radia Kielce prowadzi cotygodniowy niedzielno-wieczorny program "Muzyka Mistrzów - Magna Res Przedstawia".

Read more


Dnia 8 września 2013 roku o godz. 19 podczas koncertu Festiwalu „Solidarity of Arts”, zorganizowanego z inicjatywy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, wystąpi jeden z najwybitniejszych skrzypków naszych czasów - Maxim Vengerov, będący obecnie dyrektorem muzycznym prestiżowej International Menuhin Music Academy w Coppet pod Genewą.

Artysta przywiezie do Gdańska swoich najlepszych uczniów, by wspólnie z nimi zagrać koncert na dwoje skrzypiec J.S. Bacha, dwa koncerty W.A. Mozarta oraz inne przeboje muzyki klasycznej. Koncert wpisuje sie w ideę festiwalu, łącząc młodych, niezwykle utalentowanych artystów, interpretujących najpiękniejsze dzieła wywodzące sie z tradycji wschodu i zachodu Europy.


Dnia 8 września 2013 roku o godz. 18.00 w klubie Stara Giełda we Wrocławiu odbędzie się koncert upamiętniający gitarzystę Marka Długosza (na zdjęciu). Wydarzenie organizowane jest w ramach gitarowego cyklu "Podróże po Strunach".

Koncert Hommage à Marek Długosz odbędzie się w rocznicę urodzin Artysty, patrona całego cyklu koncertów "Podróże po strunach". Pamięć cenionego gitarzysty uczczą Kamil Bartnik i Bartłomiej Helwing - gitarzyści, którzy przez wiele lat współpracowali z Markiem Długoszem. Ich recital składać się będzie z dwóch części. W pierwszej wystąpi Kamil Bartnik w solowych wykonaniach utworów, które Marek Długosz grywał podczas licznych koncertów w Polsce i za granicą. Druga część koncertu będzie klasycznym recitalem duetu gitarowego Bartnik-Helwing, w programie którego znajdą się kompozycje Johna Dowlanda, Domenico Scarlattiego, Manuela de Falli, Astora Piazzolli, Anette Kruisbrink, Reinholda Westerheide oraz Kamila Bartnika.


Orkiestra Sinfonia Varsovia już po raz trzynasty zaprasza w dniach 8-22 września 2013 roku na Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu”. W tym roku w ramach festiwalu odbędą się dwa koncerty kameralne oraz dwa koncerty symfoniczne w całości poświęcone muzyce Beethovena.

Koncert inaugurujący festiwal odbędzie się w niedzielę 8 września o godz. 19:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich. Wystąpi angielska pianistka amerykańskiego pochodzenia - Ingrid Jacoby oraz Sinfonia Varsovia pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka. Uwertura Egmont, IV Koncert fortepianowy G-dur op.58 oraz VII Symfonia A-dur op.92 to dzieła Ludwiga van Beethovena, które będzie można usłyszeć podczas tego koncertu. Ci sami artyści wystąpią w środę, 11 września o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. W programie koncertu znajdą się tym razem: V Koncert fortepianowy Es-dur op.73 Cesarski oraz III Symfonia Es-dur op.55 Eroica.

Koncerty Sinfonii Varsovii z Ingrid Jacoby i maestro Jackiem Kaspszykiem nie są przypadkowe. Artyści niedawno nagrali trzy płyty ze wszystkimi koncertami fortepianowymi Beethovena dla prestiżowej brytyjskiej wytwórni ICA Classic. Dwa pierwsze albumy z II Koncertem fortepianowym B-dur op.19 i IV Koncertem fortepianowym G-dur op.58 oraz z V Koncertem fortepianowym Es-dur op.73 Beethovena zostały bardzo dobrze przyjęte przez krytykę. W najbliższych dniach ukaże się trzeci i ostatni album z I Koncertem fortepianowym C-dur op.15 i III Koncertem fortepianowym c-moll op.37.

W ramach Festiwalu orkiestra zaprasza także do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 na dwa dni koncertów kameralnych. W sobotę 21 września o godz. 16:00 zaprezentują się laureaci tegorocznej, piątej edycji Stypendium Artystycznego im. Franciszka Wybrańczyka ufundowanego przez Fundację Sinfonia Varsovia: Tomasz Ritter (fortepian), Konrad Mrozek (fagot), Jan Czyżewski (altówka) oraz Piotr Thieu-Qua (klarnet ). Stypendium przyznawane jest wyróżniającym się uczniom warszawskich średnich szkół muzycznych, ocenianym przez niezależne jury. Podczas koncertu zabrzmią utwory: Dutilleux, Berwalda, Forsytha, Pendereckiego, Weinera i Kommera. Dzień później (w niedzielę, 22 września, o godz. 16:00) wystąpią: Anna Jasińska (flet), Piotr Ptak (klarnet), Zuzanna Elster (harfa), Kamil Staniczek (skrzypce), Maria Sochoń-Błaszczyk (altówka) i Katarzyna Drzewiecka (wiolonczela), a także Trio Integro w składzie: Anna Karpowicz (flet), Agnieszka Guz (skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka). W programie dzieła takich kompozytorów, jak: Beethoven, Ravel, Lutosławski, Cras, Jongen i Ratusińska.

Read more


Wieczór 8 września 2013 roku będzie dla Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku wyjątkowym wydarzeniem muzycznym o międzynarodowym wymiarze. Jeden z najwybitniejszych skrzypków - Maxim Vengerov (na zdjęciu), będący obecnie dyrektorem muzycznym prestiżowej International Menuhin Music Academy w Coppet pod Genewą, przywiezie do Gdańska swoich najlepszych uczniów, by wspólnie z nimi zagrać koncert na dwoje skrzypiec J.S. Bacha, dwa koncerty W.A. Mozarta oraz inne przeboje muzyki klasycznej. Wszystko w ramach piątej edycji festiwalu „Solidarity of Arts”. Wybitny skrzypek zostanie w Gdańsku nieco dłużej i uświetni także koncert z okazji inauguracji sezonu artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, zaplanowany na 12 września.

Wszyscy uczniowie szwajcarskiej Akademii to muzycy wybitni: soliści wielokrotnie nagradzani w najbardziej prestiżowych konkursach świata. Ich koncert wpisuje się w idee festiwalu „Solidarity of Arts”, łącząc młodych, utalentowanych artystów interpretujących najpiękniejsze dzieła wywodzące sie z tradycji wschodu i zachodu Europy. Skład orkiestry Akademii jest typowo kameralny: I skrzypce – 5, II skrzypce – 4, altówki – 3, wiolonczele – 3, kontrabas – 1. Większość instrumentów, na których grają muzycy to dzieła Antonio Stradivariusa (skrzypce i altówki), który wytworzył jedynie około 1100 egzemplarzy. Pozostałe instrumenty, wiolonczele i kontrabas, pochodzą pracowni Amati – rodziny włoskich lutników działających w XVI i XVII wieku w Cremonie, z których najsłynniejszy Nicola Amati był nauczycielem samego Stradivariusa. Instrumenty Amati dzięki swemu szlachetnemu brzmieniu maja obecnie bezcenna wartość, podobnie jak Guarnieri, których także można wysłuchać przy okazji koncertów orkiestry Menuhina.

Dyrektor muzyczny prestiżowej International Menuhin Music Academy w Coppet pod Genewą, pojawi się na Ołowiance jeszcze raz 12 września na uroczystej inauguracji sezonu Filharmonii Bałtyckiej. Wraz z Orkiestrą PFB pod batutą Ernsta van Tiela wykona Koncert skrzypcowy B. Brittena oraz Symfonię nr 4 P. Czajkowskiego.


W kolejne niedziele od 8 września do 27 października 2013 roku w śródmiejskich kościołach odbywać się będzie XIV Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Read more


Pierwszą część musicalu Pamiętnik pani Hanki z muzyką Jerzego Wasowskiego, przygotowywanego z okazji stulecia urodzin kompozytora, będzie można obejrzeć 9 września 2013 roku w Teatrze Telewizji. W rolach głównych wystąpią Joanna Kulig, Danuta Stenka i Borys Szyc.

Muzyka do musicalu powstała w 1979 roku, a jej autorem jest Jerzy Wasowski. To właśnie przypadająca w 2013 roku setna rocznica urodzin kompozytora była pretekstem do powstania spektaklu. Reżyserem sztuki jest Borys Lankosz, laureat Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za film Rewers.

Pamiętnik pani Hanki – spektakl autorstwa Antoniego Marianowicza, powstał na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. Była to ostatnia książka zmarłego we wrześniu 1939 roku autora. Powieść ta doczekała się ekranizacji w 1963 roku. W reżyserowanym przez Stanisława Lenartowicza filmie wystąpiły gwiazdy kina, m.in.: Lucyna Winnicka i Andrzej Łapicki. W realizowanym przez Teatr Telewizji musicalu także nie brakuje gwiazd kina i teatru. Oprócz Joanny Kulig, Danuty Stenki i Borysa Szyca wystąpią m.in. Magdalena Cielecka, Ewa Konstancja Bułhak, Kamilla Baar, Wojciech Pokora, Grzegorz Małecki, Wiktor Zborowski i Antoni Pawlicki.

Z programu teatralnego – słowo Edwarda Dziewońskiego: „Pamiętnik Pani Hanki wystawiamy nie dlatego, że jest moda na Mostowicza, ale dlatego, że z rozmów Marianowicz, Wasowski i ja wyszło, że sztuka na podstawie tej książki może pokazać sentymentalno-śmieszno-prawdziwy obrazek polskich wyższych sfer roku 1938, który, jeśli uda się go tak pokazać, jak to sobie wyobrażam, będzie dobrą pozycją naszego teatru...”

Pierwsza część spektaklu wyemitowana zostanie na antenie TVP 1 w poniedziałek, 9 września 2013 roku o godz. 20.20 w Teatrze Telewizji. Drugą część widzowie zobaczą tydzień później, 16 września. Przedpremierowy pokaz z udziałem twórców odbył się natomiast 2 września w warszawskim kinie Atlantic. Od 27 sierpnia w sklepach muzycznych dostępna jest także płyta z piosenkami ze spektaklu.


W roku 2013 obchodzone jest stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego, wybitnego kompozytora, dyrygenta, studenta i doktora honoris causa UW. Uchwalony przez Sejm RP Rok Lutosławskiego to m.in. ponad 100 wydarzeń w 40 miastach i 18 krajach: koncerty symfoniczne i kameralne, recitale, konferencje, sympozja oraz wydawnictwa płytowe i multimedialne. Międzynarodowe obchody setnej rocznicy urodzin Lutosławskiego zostały objęte patronatem UNESCO.

Witold Lutosławski na Uniwersytecie Warszawskim studiował matematykę, jednak zrezygnował po dwóch latach, żeby całkowicie poświęcić się muzyce. Kompozytor jest doktorem honorowym 16 uczelni, m.in. uniwersytetów w Cambridge, Glasgow, Belfaście, Chicago i Strasburgu. W 1973 roku Uniwersytet Warszawski jako drugi w świecie i pierwszy w Polsce uhonorował artystę tą najwyższą akademicką godnością.

W dniach 9-20 września 2013 roku w Bibliotece Uniwersyteckiej zagości wystawa Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, przybliżająca osobę i twórczość kompozytora. Adresatami wystawy są zarówno początkujący melomani, jak i znawcy muzyki Lutosławskiego. 20 plansz, wypełnionych ilustracjami i komentarzem w wersjach polskiej i angielskiej, poświęconych jest życiorysowi kompozytora, źródłom jego twórczości, stylowi muzycznemu, otoczeniu, w jakim dział oraz roli jego dzieła we współczesnej kulturze muzycznej. Autorami wystawy są: Marcin Krajewski (scenariusz) i Sylwia Szafrańska (projekt plansz). Konsultacji dotyczącej oprawy graficznej udzieliła Krystyna Zachwatowicz. Wystawę można już było zobaczyć m.in. w filharmoniach w Warszawie i Krakowie, zaś po wizycie w BUW będzie prezentowana w Olsztynie i Gdańsku.

Kolejnym akcentem Roku Lutosławskiego na Uniwersytecie Warszawskim będzie koncert kameralny – 25 listopada 2013 roku w BUW, w Sali im. Lindego. Patrycja Piekutowska (skrzypce) i Beata Bilińska (fortepian) zaprezentują dzieła Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego (także doktora honoris causa UW). Koncert zostanie zorganizowany we współpracy z Towarzystwem Muzycznym im. Karola Szymanowskiego.