Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 1 maja do 28 września 2013 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będzie cykl pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje wybitny polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. No i oczywiście wirtuozeria wykonawców oraz przepiękne barokowe wnętrze kościoła. Całość jest najwyższej próby – piękno, wszechobecna harmonia, barokowy przepych. Dlatego warto posłuchać tych koncertów. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jedną z nielicznych świątyń, tak w znacznym procencie autentyczną, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Cykl „Barokowe Organy” jest bezposrednią kontynuacją cyklu codziennych koncertów organowych w Archikatedrze Warszawskiej pt. „Wielkie Organy Archikatedry”, które w tym roku nie mogą odbyć się w Archikatedrze św. Jana z powodu remontu świątyni.

Więcej szczegółów – na stronie: www.kapitula.org


Warszawska Opera Kameralna zaprasza na XXIII Festiwal Mozartowski, który odbędzie się w dniach 20 czerwca – 21 lipca 2013 roku.

Tegoroczną edycję otworzy premierowe wykonanie Così fan tutte w reżyserii Marka Weissa. Finałowym spektaklem Festiwalu będzie opera Don Giovanni – widowisko plenerowe na dziedzińcu Pałacu w Wilanowie.

W ramach festiwalu odbędzie się blisko 40 spektakli i koncertów w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie: na Zamku Królewskim, w Kościele Seminaryjnym, Kościele św. Krzyża, Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich, Pałacu w Wilanowie (Trakt Królewski) oraz w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej.

Odbywający się już od ponad 20 lat Festiwal Mozartowski jest sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej. Zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Jego pomysłodawcami byli założyciel i wieloletni dyrektor WOK Stefan Sutkowski oraz reżyser Ryszard Peryt. Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano - i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego - cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdego roku w Warszawie prezentowano wszystkiedzieła sceniczne kompozytora, a także jego dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne.

XXIII Festiwal Mozartowski odbędzie się po raz pierwszy w zmienionej formule. Nowa koncepcja jest – jak mówi Dyrektor Artystyczny WOK Ruben Silva - próbą wykreowania wydarzenia szerzej otwartego na potrzeby publiczności. Przedstawione zostaną najpopularniejsze opery geniusza z Salzburga i jak co roku bogata będzie oferta koncertowa.

Szczegółowy program - na: www.operakameralna.pl

więcej...


1 lipca 2013 roku Litwa obejmuje Prezydencję w Unii Europejskiej . Rok 2013 to także rok ważnych muzycznych jubileuszy: 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego, jubileuszy Richarda Wagnera i Giuseppe Verdiego. 13. edycja Ogrodów Muzycznych, która odbędzie się w dniach 30 czerwca – 28 lipca 2013 roku – poświęcona więc będzie muzyce i kulturze bliskiej i jednocześnie nieznanej. Festiwal powróci do „kraju lat dziecinnych” Adama Mickiewicza, a przyświecać mu w tym roku będą główne hasła muzyczne i idea: Litwa i Lutosławski, czyli… nie bójmy się nieznanego.

Usłyszymy Chór Aidija z programem łączącym litewską muzykę tradycyjną i nową, Orkiestrę Św. Krzysztofa z Wilna, wybitnego pianistę, laureata Konkursu Chopinowskiego Lukasa Geniušasa w recitalu z muzyką Sergiusza Rachmaninowa. Zobaczymy unikalny spektakl wykorzystujący najnowszą technologię wizualną i dźwiękową Sandglasses, który odnosi sukcesy na całym świecie. Poznamy muzykę najwybitniejszego litewskiego kompozytora XX wieku Mikalojusa Čiurlionisa, jak też znanego nam w Polsce Broniusa Kutavičiusa.

Drugi nurt Ogrodów Muzycznych prezentuje twórczość Witolda Lutosławskiego w stulecie jego urodzin. Najwybitniejszy polski kompozytor po Chopinie i Szymanowskim stale wart jest lepszego poznania. Jego sztuka jest uznana na świecie jako jedno z najwybitniejszych muzycznych osiągnięć XX wieku. Cztery koncerty poświęcone muzyce Lutosławskiego pokażą jego bogatą twórczość z różnych stron: Lutosławski wokalny , elektroniczny, etniczny i performance. Wykonawcy najwybitniejsi: Olga Pasiecznik, Andrzej Bauer, zespół Kwadrofonik, Zespół Polski Marii Pomianowskiej.

Ogrody Muzyczne zakończą się występem znakomitych solistek włoskich w repertuarze najbardziej lubianych hitów muzycznych z filmów włoskich. Nino Rota Ensemble przypomni melodie z filmów Felliniego, Antonioniego i wielu innych.

więcej...


W niedzielę, 23 czerwca 2013 roku, o godz. 18:00 Filharmonia Bałtycka koncertem pt. Melodie Miłości z udziałem Zbigniewa Wodeckiego (na zdjęciu) oraz Zbigniewa Górnego, który zadyrygował orkiestrą symfoniczną PFB, rozpoczęło się Gdańskie Lato Muzyczne.

W ramach Gdańskiego Lata Muzycznego usłyszymy m.in. koncerty z cyku: Muzyka w zabytkach starego Gdańska, Chopin nad wodami Motławy oraz koncerty organowe 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej czy Festiwalu "Słowo i Muzyka u Jezuitów" w Jastrzębiej Górze. Ostatni Koncert Gdańskiego Lata Muzycznego organizatorzy zaplanowali na 11 sierpnia 2013.

ZOBACZ: program - plik pdf

Więcej...


V Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa odbędzie się w Pałacu w Radziejowicach w dniach 29 czerwca – 6 lipca 2013 roku.

więcej...


Tuż po Nocy Kupały Filharmonia Łódzka wyrusza z muzyką w najpiękniejsze zakątki województwa łódzkiego. Tego lata, od 22 czerwca do 31 sierpnia 2013 roku, podczas 14. edycji Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” towarzyszyć nam będą m.in. jazz, klasyka, muzyka barokowa, filmowa, musicalowa, ludowa, żydowska, elektroniczna, bałkańska i góralska.

W kilkunastu miejscach rozbrzmiewać będą utwory różnych gatunków i epok, dobrane pod kątem historii oraz atmosfery danego miejsca. Muzyczne atrakcje zapewnią słuchaczom m.in. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej, Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, formacje „Vołosi”, „Très.b” oraz „Wielbłądy”, zespół „Sentido del Tango” wraz z tancerzami Ośrodka Kultury „TangoŁódź” czy obdarzone niesamowitymi głosami Beata Przybytek i charyzmatyczna Megitza. W czasie kolejnych wakacyjnych weekendów zwiedzimy całą Ziemię Łódzką – od Sieradza po Tomaszów Mazowiecki, od Zelowa do Łowicza, a muzyczne wojaże zakończy wielki finał w Wieluniu.

Poszukiwaczy pozamuzycznych wrażeń organizatorzy zapraszają do zapisywania się na wycieczki. Ich program obejmuje zwiedzanie zabytków na trasie i w miejscowości docelowej.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje i program koncertów – na stronie: www.kolorypolski.pl


Dnia 28 czerwca 2013 roku rozpoczął się jeden z najstarszych w Europie Festiwali Organowych - 56. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie. Wieloletnia tradycja, urzekający dźwięk organów, wysoki poziom wykonawców oraz piękno Katedry Oliwskiej, przyciągają co roku tysiące melomanów.

Interesująco zapowiada się koncert austriackiego organisty Matthiasa Giesena (23 lipca). Jego grze towarzyszyć będzie, prowadzony przez muzyka, chór Schola Floriana z tego samego kraju. Tworzona przez dwunastu mężczyzn Schola specjalizuje się w technice „alternatim”, polegającej na wymiennych zestawieniach śpiewu chorałowego oraz gry na organach.

Dnia 19 lipca na organach zagra wybitny polski organista i pedagog Andrzej Chorosiński, znany słuchaczom m.in. z zeszłorocznego występu na MFMO przy współudziale Zespołu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego.

Koncerty festiwalowe odbywać się będą w każdy wtorek i piątek o godz. 20:00.

Program koncertów festiwalowych – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


Wzorem lat ubiegłych Fundacja Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego, we współpracy z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego, przygotowała atrakcyjną ofertę koncertową dla wszystkich tych, którzy planują spędzić lato w Poznaniu.
W tym roku na realizację koncertów, znanych dotąd jako Letnie Koncerty Ratuszowe, wybrano siedzibę poznańskiej Akademii Muzycznej. Cykl wakacyjnych spotkań z muzyką zatytułowany został Scena Letnia w Akademii Muzycznej i odbędzie się w Auli poznańskiej Uczelni (ul. Św. Marcin 87, wejście od ul. Skośnej) w cztery kolejne środy lipca: 3, 10, 17 i 24 lipca 2013 roku. Godzina rozpoczęcia koncertów bez zmian – na godz. 17.00. Wstęp bezpłatny.
Na decyzję o zmianie lokalizacji koncertów wpłynęły dwa czynniki: logistyczny – w Auli Akademii może pomieścić się blisko trzy razy więcej słuchaczy, niż w salach Ratusza, jak również artystyczny – do Auli nie docierają hałasy, jak to miało miejsce w latach wcześniejszych, gdy muzyka z letnich ogródków i restauracji na Starym Rynku zagłuszała muzykę wykonywaną w Ratuszu.

Więcej


Koncerty w najpiękniejszych świątyniach, wirtuozeria światowej sławy mistrzów i zabytkowe, wyłącznie polskie instrumenty. W czwartek, 27 czerwca 2013 roku w Krakowie rozpoczęła się kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu „Letnie Koncerty Organowe”.

Tegoroczny repertuar koncertów to imponująca rozpiętość programowa. Obok mistrzów muzyki organowej - Bacha, Mozarta, czy Liszta, zabrzmią improwizacje, muzyka dawna i współczesna reprezentatywna dla krajów, z których pochodzą organiści. Pojawią się nieznane dzieła, dotąd rzadko lub w ogóle w Polsce niewykonywane.

Kraków w trakcie Letnich Koncertów Organowych reprezentować będzie Witold Zalewski (4 lipca, Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”), organista Katedry na Wawelu. W ostatnim czasie odbył światowe tournée, obejmujące między innymi Izrael i kraje Ameryki Południowej. Nie będzie to jedyny „polski wieczór” tego Festiwalu. W krakowskiej Bazylice Mariackiej koncertować będzie Roman Perucki (11 lipca), znakomity organista i Dyrektor Naczelny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Towarzyszyć mu będzie skrzypaczka, Maria Perucka. Niezwykłych organowych aranżacji dzieł Rachmaninova, będzie można wysłuchać podczas koncertu Christopha Lorenza (1 sierpnia, Bazylika OO. Paulinów „Na Skałce”). Ten wybitny niemiecki organista koncertował już w obu Amerykach, Afryce, Australii i Chinach. Jego krakowski program będzie muzyczną podróżą przez wieki, począwszy od utworów szesnastowiecznych po współczesne.

Koncert finałowy w Bazylice Mariackiej będzie należał do Austriaka Floriana Pagitscha (8 sierpnia). Zaprezentuje on bardzo urozmaicony repertuar, obejmujący zarówno klasykę, jak i własne improwizacje. Miłośnicy muzyki organowej będą mogli pokusić się również o porównanie zagranej przez wiedeńczyka kompozycji Liszta „Präludium et Fuga über BACH” z tą prezentowaną podczas inauguracji Festiwalu przez Marca Aurelia Lischta. Dwaj różni organiści, dwie różne bazyliki i, co najistotniejsze, dwa różne instrumenty sprawią, że ten sam utwór zabrzmi inaczej.

Organizatorami Festiwalu są Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” oraz Fundacja GAP we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie.

więcej...


W 2013 roku już po raz 41. w gościnnym wnętrzu władysławowskiego kościoła pw. Wniebowzięcia NMP obędą się Letnie Koncerty Organowe i Kameralne. W sezonie letnim odbędzie się osiem koncertów, które podobnie jak w latach ubiegłych, obfitują w różnorodność i oryginalność propozycji.

W kolejne, cotygodniowe muzyczne wieczory, począwszy od 4 lipca 2013, o godz. 20:00 będzie możliwość usłyszenia nie tylko muzyki organowej, ale także chóralnej i orkiestrowej. Na specjalne zamówienie Dyrektora Artystycznego powstały natomiast utwory na inauguracyjny koncert prawykonań. W swoim programie Festiwal włączy się także w obchody Roku Witolda Lutosławskiego, a wykonaniem Czterech Pór Roku oraz Stabat Mater odda hołd twórczości Antonio Vivaldiego w 335. rocznicę jego urodzin. Gwiazdami tegorocznej edycji będą organiści: prof. Józef Serafin oraz Natalia Mikhaylova , wybitny belgijski wiolonczelista Ilia Laporev oraz Zespół męski „Gregorianum”.

Letnie Koncerty Organowe i Kameralne zostały zainicjowane w 1973 roku przez częstochowskiego kompozytora i organistę śp. prof. Eugeniusza Brańkę oraz ówczesnego Proboszcza ks. Witolda Stańczaka. Przez 40 lat swojej obecności na stałe wpisały się w kulturalny obraz Wybrzeża, będąc jedną z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych z tego typu imprez w Polsce. Letnie, czwartkowe wieczory muzyczne w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP gromadzą rzesze słuchaczy (w sumie szacuje się ich przez 40 lat ok 200 tys.), którzy mają okazję wysłuchać muzyki w znakomitych interpretacjach solistów, chór, zespołów kameralnych i orkiestr z całego świata (m.in. USA, Brazylii, Chin, Kuwejtu, Austrii ,Francji, Włoch, Hiszpanii, Węgier, Rosji, Litwy, Niemiec, Ukrainy, Wlk. Brytanii i in.). Powszechnie Festiwal uważany jest w środowisku muzycznym za imprezę prestiżową, ciesząc się należnym mu uznaniem.

Obecnie organizatorami Festiwalu są Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa, Parafia pw. Wniebowzięcia NMP we Władysławowie, Stowarzyszenie im. Eugeniusza Brańki, a pieczę artystyczną sprawuje Karol Lipiński-Brańka. Partnerem tej edycji jest ponadto International Competitions Centre Moscow.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu – plik pdf

Więcej informacji – na stronie: www.facebook.com/koncertyorganoweikameralne


Koncerty trzeciego projektu organizowanego w ramach V Festiwalu „Mazovia Goes Baroque” 2013 odbędą się w dniach 5-7 lipca w Warszawie. Chociaż na lipcowych koncertach cyklu pojawią się muzycy należący do absolutnej ekstraklasy wykonawców muzyki dawnej, to ich niewątpliwym bohaterem będzie niemiecki skrzypek Daniel Sepec, a dwa z trzech zaplanowanych koncertów poświęcone będą muzyce skrzypcowej.

Daniel Sepec muzyką dawną zainteresował się jako już w pełni ukształtowany, dojrzały i mający na koncie niezliczoną liczbę sukcesów solista, kameralista i jeden z liderów słynnej niemieckiej orkiestry Kammerphilharmonie Bremen. Muzyka dawna pojawiła się w jego repertuarze najpierw jako, traktowana jednak od samego początku bardzo poważnie, ciekawostka, a później równoległa droga artystyczna. W początkowym okresie Daniel Sepec grał na instrumencie historycznym przede wszystkim muzykę romantyczną i późnoklasyczną (znakomite nagrania z Andreasem Staierem). Z czasem stało się oczywiste, że jego repertuar rozszerzy się o muzykę barokową – najpierw osiemnastowieczną, a później także siedemnastowieczną. Najważniejsze jest może to, że „hybrydowy” Daniel Sepec jest wciąż świetnym muzykiem „współczesnym” i nie mniej przekonującym, a na dodatek z roku na rok coraz lepszym, muzykiem „barokowym”. Nie byłoby oczywiście „barokowego” Daniela Sepeca, gdyby nie miał obok siebie inspirujących partnerów (do pewnego stopnia także mistrzów), takich jak wspomniany już Andreas Staier, czy partnerujący mu w Warszawie: Hille Perl, Lee Santana i Michael Behringer. Hille Perl i Lee Santana zagrają w duecie program poświęcony muzyce francuskiej. W ten sposób, niejako przy okazji, po raz kolejny będziemy mogli posłuchać trzech wielkich barokowych stylistyk: włoskiej, francuskiej i niemieckiej. Barok też był przecież „hybrydowy”.

Więcej


Klaudiusz Baran, jeden z najwybitniejszych akordeonistów młodego pokolenia, wystąpi wraz ze szczecińską orkiestrą Baltic Neopolis na koncercie rozpoczynającym cykl „RPO – Rozwijamy Region w Dobrym Tonie”. Koncert odbędzie się 5 lipca 2013 roku o godz. 20 w amfiteatrze (przy ul. 5 Marca) w Złocieńcu. W programie utwory Astora Piazzolli oraz Marcina Błażewicza - Concerto for accordion and string orchestra, Krzesimira Dębskiego – „Musicophilia” na akordeon i smyczki i Richardo Galliano- „Opale Concerto” pour accordéon soliste et orchestre à cordes.

Klaudiusz Baran (na zdjęciu) ukończył w roku 1995 Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Jurka. Był stypendystą rządu francuskiego i z tego tytułu kontynuował studia w Conservatoire Paul Dukas w Paryżu w klasie prof. Maksa Bonnay'a. Ponadto pracował pod kierunkiem takich wybitnych akordeonistów, jak Friedrich Lips czy Wiaczesław Siemionow. Jest laureatem wielu konkursów akordeonowych - ogólnopolskich i międzynarodowych. Koncertuje zarówno solo jak i w zespołach kameralnych, i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, i w wielu innych krajach europejskich (Francja, Włochy, Austria, Ukraina, Rosja, Hiszpania, Niemcy, Serbia, Słowacja, Litwa). W roku 2003 ukazała się nagrodzona Fryderykiem Akademii Fonograficznej w kategorii Najlepszy Album - muzyka kameralna, pierwsza płyta Klaudiusza Barana z nagraniami tang Astora Piazzoli.

„RPO – Rozwijamy Region w Dobrym Tonie” to cykl koncertów kameralnych odbywających się w Województwie Zachodniopomorskim, w miejscach, które skorzystały ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Projekt jest idealnym przykładem integrowania działań inwestycyjnych i kulturalnych w regionie. Cykl koncertów wzbogaca ofertę kulturalną małych ośrodków miejskich, a umożliwiając spotkanie mieszkańców oraz turystów z wysoką kulturą muzyczną spełnia ważną funkcję edukacyjną. Koncerty są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz Narodowego Centrum Kultury.


Koncert z cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”, towarzyszący międzynarodowej konferencji Bach Network UK „Bach Looking East”, odbywającej się na Uniwersytecie Warszawskim (3-7 lipca 2013), będzie miał miejsce 5 lipca 2013 roku o godz. 19.00 w Auditorium Maximum UW (Krakowskie Przedmieście 26/28). Wystąpią soliści, chór i orkiestra Collegium 1704 pod dyrekcją Vaclava Luksa.

Praski zespół Collegium 1704, założony w 2005 roku przez klawesynistę i dyrygenta Vaclava Luksa, w ciągu kilku lat działalności zdobył renomę jednej z najlepszych barokowych orkiestr w Europie, budując swoja karierę na wykonywaniu i popularyzowaniu muzyki „katolickiego Bacha” – Jana Dismasa Zelenki. W 2008 roku Collegium 1704 zainicjowało Muzyczny Most Praga-Drezno, cykl równoległych wydarzeń muzycznych w tych dwóch miastach; zespół prezentuje się również regularnie na festiwalach muzycznych i scenach operowych w całej Europie, nagrywa nagradzane albumy. Od jesieni 2012 roku Collegium 1704 koncertuje w praskim Rudolfinum w ramach własnego cyklu muzyki dawnej – Gwiazdy Opery Barokowej. Od kilku sezonów czescy muzycy coraz chętniej sięgają po dzieła Jana Sebastiana Bacha, dlatego ich pierwsza wizyta w Polsce poświęcona będzie w znacznej części muzyce lipskiego kantora.

Dnia 5 lipca w Auditorium Maximum UW orkiestra Collegium 1704 oraz chór i soliści Collegium Vocale 1704 pod dyrekcją Vaclava Luksa zaprezentują bachowskie kantaty „Christ lag in Todesbanden” BWV 4, „Ich will den Kreuzstab gerne tragen” BWV 56 i „Warum betrübst du dich, mein Herz” BWV 138, a także dwa dzieła Jana Dismasa Zelenki – „Lamentatio Jeremiae Prophetae” ZWV 53 i „Miserere” ZWV 57. We wrześniu bieżącego roku w wydawnictwie ACCENT ukaże sie płyta zespołu z Wielką mszą h-moll BWV 232 Jana Sebastiana Bacha.

Wstęp wolny.


Już po raz trzeci Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie na cykl Letnich Koncertów na Grochowskiej, organizowany w tym roku z okazji 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Koncerty rozpoczęły się 11 maja 2013 roku i potrwają do końca sierpnia. Wstęp wolny.

Letnie Koncerty na Grochowskiej to cykl kameralnych koncertów, które skierowane są zarówno do znawców muzyki klasycznej, jak i melomanów dopiero odkrywających tajniki muzyki klasycznej. Zaproszeni artyści to głównie artyści młodzi, ale już uhonorowani wieloma nagrodami, w tym Stypendium Fundacji Sinfonia Varsovia. Wystąpią m.in. skrzypkowie: Anna Maria Staśkiewicz, Wojciech Koprowski, wiolonczeliści: Bartosz Koziak, Marcin Zdunik, pianiści: Aleksandra Świgut, Misha Kozłowski, zespół TWOgether Duo w składzie: Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon) – tegoroczni laureaci Paszportu Polityki. Nie zabraknie też gwiazd światowego formatu takich jak Olga Pasiecznik czy Royal String Qartet. Każdy koncert poprzedzą komentarzem muzykolodzy i krytycy muzyczni, m.in. Anna S. Dębowska, Dorota Kozińska i Agata Kwiecińska.

Z okazji jubileuszu 80-lecia Krzysztofa Pendereckiego, szczególne miejsce w programie Letnich Koncertów na Grochowskiej zajmują jego utwory kameralne. Nie zabraknie muzyki Witolda Lutosławskiego, a także akcentów francuskich i hiszpańskich.

Koncerty odbywają się w każdy weekend do 31 sierpnia 2013 roku, zawsze o godz. 16.00. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Szczegółowy program Letnich Koncertów na Grochowskiej dostępny w kalendarzu koncertowym na stronie www.sinfoniavarsovia.org


Latem w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja festiwalu „Strefa Ciszy”. Przez sześć weekendów między 22 czerwca a 28 lipca 2013 roku urokliwe zakątki parkowe wypełnią dźwięki pięknej muzyki klasycznej, jazzowej i folkowej.

Podczas 12 dni festiwalowych wystąpią znane orkiestry (m.in. Kremerata Baltica, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Aukso, Arte dei Suonatori) i zespoły kameralne (m.in. Apollon Musagete, Royal String Quartet, Lutosławski Piano Duo, TWOgether Duo), a także utalentowani soliści (m.in. Marcin Zdunik, Marcin Masecki, Marcin Grochowina, Janusz Wawrowski, José Gallardo) i młodzi artyści – studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W programie festiwalu przewidziane są także występy muzyków-amatorów i koncerty dla małych melomanów - zarówno w konwencji plenerowej (soboty), jak i operowej (niedziele). Na czas Festiwalu w Łazienkach zainstalowana zostanie specjalna stacja multimedialna, w której zadyrygować będzie można wirtualną orkiestrą. Dla najlepszych dyrygentów-amatorów przewidziano wyjątkową nagrodę - możliwość zadyrygowania prawdziwą, międzynarodową orkiestrą. A jeżeli ktoś miałby ochotę stać się gwiazdą Festiwalu - wystarczy, że skontaktuje się z organizatorami, którzy w ramach akcji „Przyjdź ze swoim instrumentem” udostępnią w wybrane dni jedną ze scen muzykom-amatorom.

Organizatorami festiwalu są: Muzeum Łazienki Królewskie, Fundacja "Muzyka jest dla wszystkich" i Fundacja "Ogrody Muzyczne".

Więcej informacji – na stronie: www.ogrodymuzyczne.pl


Filharmonia Kaliska zakończy sezon artystyczny Festiwalem Muzycznym Południowej Wielkopolski. Koncert Inauguracyjny Festiwalu odbędzie się 21 czerwca 2013 roku, w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Pozostałe koncerty odbywać się będą w soboty i niedziele, do 14 lipca.

Tradycyjnie miejscem wydarzeń festiwalowych będą najpiękniejsze zabytkowe obiekty regionu. Na stałe do terminarza koncertów wpisały się Pałac w Lewkowie, Zespół Pałacowo-Parkowy w Dobrzycy, Pałac w Śmiełowie, Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim. Po raz pierwszy odbędzie się koncert w Pałacu w Tłokini (w niedzielę, 23 czerwca).

Będzie to festiwal różnorodny pod względem repertuarowym - będzie klasycznie, jazzowo, swingowo…

Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Więcej...


Fundacja Concert Spirituel zaprasza w dniach 6-14 lipca 2013 roku na koncerty, organizowane w ramach XX Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej.

Więcej


Po raz szósty, w dniach 6-21 lipca 2013 roku w Katedrze Warszawsko-Praskiej odbędzie się Praski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej.

Prawobrzeżna część stolicy ma wreszcie utrwaloną na mapie Warszawy, cykliczną imprezę, w całości poświęconą muzyce poważnej, a w szczególności sztuce sakralnej. Celem Festiwalu jest prezentacja i upowszechnianie muzyki kameralnej i organowej w wykonaniu zarówno wybitnych i uznanych artystów z Polski i zagranicy, jak również przedstawicieli młodego pokolenia. Ideą organizatorów było także stworzenie imprezy ogólnodostępnej, w niezwykle atrakcyjnym miejscu. Katedra Warszawsko-Praska znajduje się bowiem w bliskim sąsiedztwie Starówki, tłumnie odwiedzanej przez mieszkańców stolicy i turystów. Koncerty festiwalowe stanowią wiec kolejną propozycją spędzenia sobotniego i niedzielnego popołudnia.

Tegoroczny program składa się z czterech koncertów, zaplanowanych na soboty i niedziele od 6 do 11 lipca. Niewątpliwymi gwiazdami Festiwalu będą Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran oraz organista światowego formatu Julian Gembalski. Oprócz tego znakomitego duetu z recitalem organowym wystąpi Jan Bokszczanin, a także młodzi utalentowani artyści: Katarzyna Pawelec – flet oraz organiści: Aneta Sienkiewicz, Marcin Kryński i Michał Kopyciński.

Katedra św. Floriana dysponuje potężnymi, 57-głosowymi organami – dobrej klasy instrumentem koncertowym, dlatego występ organistów jest ważnym elementem Festiwalu. Organizatorzy starają się jednak, by muzyka organowa nie zdominowała imprezy. Chcą pokazywać ją w ciekawym zestawieniu: z fletem, głosem ludzkim…
 

Więcej


- Cyklem pt. „Chopin nad wodami Motławy”, czcimy pamięć naszego patrona - Fryderyka Chopina. Cieszymy się, że tak wiele osób przychodzi na te koncerty i zapraszamy na tę godzinkę muzyki w zupełnie wyjątkowej scenerii – bo z niepowtarzalnym widokiem na rzekę Motławę. – powiedział Prof. Roman Perucki, Dyrektor Naczelny Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Letni cykl muzyczny pt. „Chopin nad wodami Motławy” to w 2013 roku 18 koncertów - od 6 do 26 lipca - z udziałem ponad dwudziestu artystów, a wśród nich: laureaci konkursów pianistycznych oraz profesorowie Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Nie zabraknie doborowych nazwisk, cenionych wirtuozów, jak choćby Bogdana Kułakowskiego czy Waldemara Wojtala. W repertuarze koncertów znajdą się obowiązkowo utwory Chopina, ale również innych, znakomitych, europejskich twórców: Beethovena, Straussa czy Dvořáka. W repertuarze tegorocznego cyklu zagościły także takie kompozycje, jak pieśni („Dumka”, „Pod Jaworem”, „Śliczny Chłopiec”) które wykonają 15 lipca Barbara Harasimowicz oraz Maciej Gański, zasiadający przy fortepianie. Z kolei podczas koncertu na cztery ręce w wykonaniu Zuzany Šimurdovej i Mikołaja Warszyńskiego nie zabraknie letnich, energetycznych klimatów. Artyści wykonają bowiem: Tańce słowiańskie na duet fortepianowy, op. 46 Antonína Dvořáka oraz Tańce hiszpańskie na duet fortepianowy, op. 65 Maurycego Moszkowskiego.

Niepowtarzalnego charakteru wszystkim koncertom doda z pewnością klimat zrewitalizowanej po dawnej elektrociepłowni wnętrz Filharmonii Bałtyckiej i wyjątkowa lokalizacja na wyspie w sercu starego Gdańska. I tak, wybierając się na jeden z koncertów w ramach cyklu „Chopin…” będzie można poznać najpiękniejsze strony Gdańska: jedną z jego wizytówek, a więc Filharmonię Bałtycką z jej muzyką, a także architekturę nabrzeża Motławy, którą można podziwiać z foyer podczas koncertów. Właśnie to połączenie niepowtarzalnego klimatu zabytkowego wnętrza XIX-wiecznej elektrowni, sąsiedztwa wód rzeki Motławy i szlachetnych dźwięków fortepianu czyni cykl „Chopin nad wodami Motławy” doskonałym pomysłem na spędzenie letnich wieczorów. Foyer Salonu Gdańskiego zamienia się wtedy w tętniącą życiem i muzyką przestrzeń. Ci którzy nie dotrą na Ołowiankę, zgodnie ze zwyczajem z ubiegłych lat, będą mogli słyszeć dźwięki z koncertu, płynące z głośników skierowanych na drugi brzeg Motławy.

Więcej


Szósta edycja festiwalu „Wawel o zmierzchu” odbędzie się w letnie soboty – od 6 lipca do 31 sierpnia 2013 roku w Krakowie.

Festiwal otworzy koncert 6 lipca 2013 roku o godz. 20.00 na Dziedzińcu Arkadowym, zatytułowany Witoldowi Lutosławskiemu. Z tęsknoty za nowym światem dźwiękowym…”. W jego programie znajdą się trzy znaczące kompozycje: Koncert na orkiestrę Lutosławskiego – w 100-lecie urodzin kompozytora, Koncert fortepianowy Henryka Mikołaja Góreckiego (z Anną Górecką w roli solistki) – w 80-lecie urodzin artysty oraz prezentowany po raz pierwszy utwór młodego kompozytora Romana Czury, zamówiony specjalnie na festiwal, pt. ...on the riverside, ner neshama na orkiestrę symfoniczną. Orkiestrę CORda Cracovia poprowadzi Jerzy Maksymiuk.

Kolejne koncerty tradycyjnie przeniosą się na Dziedziniec Stefana Batorego. W ich programie znajdą się kompozycje Witolda Lutosławskiego: w zestawieniu z utworami Antonio Passculliego zwanego „Paganinim oboju” i mistrza tanga Astora Piazzolli (20 lipca), w aranżacjach na dwa akordeony (10 sierpnia) oraz w wersji wokalno-instrumentalnej (24 sierpnia). Nie zabraknie też dzieł innych polskich twórców: 27 lipca usłyszymy pieśniFryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, 17 sierpnia - kompozycje Andrzeja Panufnika, a podczas koncertu finałowego na Dziedzińcu Arkadowym przypomniane zostaną utwory innego tegorocznego jubilata – Krzysztofa Pendereckiego. Aleksandra Lelek, Bartosz Koziak, Krzysztof Sadłowski wraz z orkiestrą CORda Cracovia prowadzoną przez Jerzego Maksymiuka zaprezentują jego Concerto grosso na trzy wiolonczele. Repertuar polskiego wieczoru dopełni Fantazja polska Ignacego Jana Paderewskiego na fortepian i orkiestrę.

Więcej