Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od 22 września do 17 listopada 2013 roku w Krakowie, Chorzowie, Opolu i Wrocławiu odbędzie się kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Drum Fest”. To największa i jedyna w swoim rodzaju wielodniowa impreza muzyczna, skierowana do szerokiego grona melomanów dobrej muzyki. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali wybitni instrumentaliści, gwiazdy światowej sceny muzycznej, przedstawiciele muzyki klasycznej, jazzowej, etnicznej, a także rockowej.

 Podczas koncertów oraz warsztatów instrumentalnych zaprezentuje się wielu wybitnych artystów z całego świata:

  • 22 września - zespół STEAMROLLER (USA) – Doug Aldrich, Michael Devin (Whitesnake), Matt Star (Burning Rain)
  • 26-27 września - zespół FUBUKI DAIKO (Japonia/Kanada) – perkusyjne show z wykorzystaniem tradycyjnych japońskich instrumentów i strojów
  • 27-28 września - zespół KTU (FIN/USA) – Kimmo Pohjonen, Trey Gunn, Pat Mastelotto (King Crimson)
  • 28-29 września - zespół NEAL MORSE BAND (USA) i Mike Portnoy (Transatlantic)
  • 1-2 października - zespół JUNGLE FUNK (USA) – Will Calhoun, Doug Wimbish (Living Colour), Vinx
  • 3-4 października - TRIO (USA) Nick D'Virgilio (Spock's Beard), Jonas Reingold (The Flower Kings), Randy McStine
  • 4-5 października - MARK WOOD EXPERIENCE TRIO (USA) – rewelacyjny skrzypek rockowy z orkiestrą symfoniczną
  • 5-6 października - Cindy Blackman Santana (USA) w jazzowo-rockowym projekcie „THE TRILOGY”
  • 8 października - GORDON HASKELL TRIO (King Crimson)
  • 10 października - zespół MABASO – Bernard Maseli, Michał Barański, Daniel „Dano” Soltis
  • 12 października - zespół City Bum Bum – koncert tradycyjnej muzyki afrykańskiej
  • 13 października - Jose Torres z zespołem HAVANA DREAMS
  • 18-20 października - zespół MALLOSTRINGS (Szwecja/USA)– Dave Samuels, Anders Astrand
  • 19 października - Mark Ford (USA) - recital marimbowy
  • 12-14 listopada - zespół CARL PALMER'S ELP LEGACY (UK) – Carl Palmer, Paul Bielatowicz, Simon Fitzpatrick
  • 15-17 listopada - Gavin Harrison z projektem 05RIC (USA)

Warsztaty perkusyjne poprowadzą: Pat Mastelotto, Will Calhoun, Nick D'Virgilio, Cindy Blackman Santana, Bernard Maseli, Daniel „Dano” Soltis, Janusz Czarnecki, Jose Torres, Dave Samuels, Anders Astrand, Gavin Harrison.

Na formułę festiwalu składają się również 3 konkursy perkusyjne – wibrafonowy, marimbowy oraz gry na zestawie perkusyjnym, w których uczestniczą młodzi adepci sztuki perkusyjnej z całej Polski. Trwa nabór do konkursów perkusyjnych, które odbędą się:

  • 19 października - Ogólnopolski Konkurs Wibrafonowy i Marimbowy, w jury: Mark Ford, Dave Samuels, Anders Astrand
  • 16 listopada - Ogólnopolski Konkurs gry na zestawie perkusyjnym.

Festiwal cechuje różnorodność oraz niepowtarzalna, wyjątkowa atmosfera każdego koncertu. W ramach festiwalu odbędą się koncerty zespołów rockowych, jazzowych, a także prezentujących muzykę afrykańską, kubańską czy też show perkusyjne z wykorzystanie tradycyjnych instrumentów i strojów japońskich.

Więcej informacji – na stronie: www.drumfest.pl


Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wyjątkową wystawę Chopin bardzo bliski, zorganizowaną z okazji pięknego jubileuszu 100. urodzin jednego z nestorów polskiej pianistyki, wybitnego człowieka o nieocenionych zasługach – Prof. Jana Ekiera.

Ekspozycja prezentuje fakty z życia Profesora, urodzonego 29 sierpnia 1913 roku (!), a ponado przybliża jego niezwykłe podejście do życia i twórczości Fryderyka Chopina. Profesor Ekier jako pianista (laureat III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), kompozytor, pedagog i edytor niemal całe swoje życie poświęcił Chopinowi. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i wieloletni kierownik katedry fortepianu w trakcie swojej kariery przetarł szlaki koncertowe w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród których znaleźć możemy m.in. komplet Mazurków Chopina. Od 1959 roku Jan Ekier pełni funkcję Redaktora Naczelnego Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, które uznawane jest za najbliższe intencji samego kompozytora i stanowi obecnie nieocenioną pomoc i podstawowe źródło dla pianistów niemal na całym świecie. Szacowny jubilat odznaczony został przez Prezydenta RP Orderem Orła Białego w 2010 roku.

Z barwną postacią i dorobkiem twórczym Profesora Jana Ekiera zapoznać można się w Muzeum Chopina do 5 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji - na stronie: http://chopin.museum/pl


Inauguracja roku akademickiego poznańskich uczelni państwowych: Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Uniwersytetu Artystycznego, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Przyrodniczego, Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Poznańskiej, Akademii Wychowania Fizycznego i Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego, z udziałem Prezydenta RP – Bronisława Komorowskiego oraz Prezydenta Poznania – Ryszarda Grobelnego odbędzie się we wtorek, 1 października 2013 roku o godz. 11 w Sali Ziemi MTP.

W części artystycznej II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 (cz. II i III) Henryka Wieniawskiego wykona Agata Szymczewska – skrzypce i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Warcisława Kunca.


Preludium premierowe Penderecki (1) z cyklu koncertów kompozytorów premier sezonu 2013/2014 Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się 1 października 2013 roku o godz. 21.00 w Salach Redutowych. Wystąpią: Marcin Zdunik – wiolonczela, Ryszard Groblewski – altówka, Polski Chór Kameralny, kierownik artystyczny i dyrygent Jan Łukaszewski i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Marka Mosia.

W programie kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: Missa Brevis na chór a cappella, Divertimento per violoncello solo (1994) i Concerto per viola ed orchestra (wersja na orkiestrę kameralną) (1983).

Wydarzenie poprzedzi premierę opery Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, która będzie miała miejsce dzień później – 2 października 2013 roku.


IV Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” odbędzie się w Krakowie w dniach od 26 września do 21 października 2013 roku.

Tegoroczny Festiwal zainauguruje Koncert Chopinowski Chopin Soirée – Chopin & Opera (26 września 2013), upamiętniający także 200. rocznicę urodzin dwóch wybitnych twórców operowych: Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera. W programie Festiwalu znajdzie się również m. in. wystawa malarstwa Magdaleny Pieńkowskiej (26 września – 20 października 2013), wystawa fotografii Markusa Overdicka Bayreuth – miasto Richarda Wagnera (26 września – 20 października 2013) oraz Konferencja Muzyka – Sztuka – Media, pod przewodnictwem prof. dr hab. Heleny Wrony-Polańskiej, w której udział wezmą wykładowcy i profesorowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Podczas festiwalu zagrają artyści z Polski i zagranicy m. in.: O. Tomasz Jarosz CSsR, Marta Polańska, Marek Polański, Joanna Kliś, Izabela Seweryn, Sergei Sultanov (Rosja), Elen Rapoport (Australia), Anna Buczkowska, Kazuko Narumi (Japonia), Magdalena Pieńkowska, Roman Fedchuk, Oleg Fedchuk, Daniela Bryndova, Roman Samostrokov i Dalibor Tkadlcik.

Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Więcej


23 listopada 2013 roku przypada 80. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego. W ramach jej obchodów Teatr Wielki – Opera Narodowa otworzy sezon 2013/14 nową wersją Diabłów z Loudun. Polska premiera spektaklu odbędzie się 2 października 2013 roku, otwierając serię wydarzeń artystycznych związanych z jubileuszem kompozytora. Kolejne przedstawienia planowane są na 4, 6 i 8 października 2013 roku.

Kompozytor przygotował nową wersję partytury opery, dopisując 147 stron tekstu muzycznego, nie wydłużając dzieła ani o minutę. Pierwsze wykonanie nowej wersji opery miało miejsce 12 lutego 2013 roku w Królewskiej Operze w Kopenhadze (Det Kongelige Teater) i spotkało się już ze znakomitym przyjęciem zarówno ze strony krytyków, jak i publiczności. Libretto przygotował sam kompozytor wg powieści Aldousa Huxleya Diabły z Loudun i dramatu Johna Whitinga The Devils. Reżyserii podjął się Keith Warner – wybitny angielski reżyser operowy, scenografię przygotował Boris Kudlička, kostiumy Kaspar Glarner, a dyrygentem będzie Lionel Friend.

W obsadzie znaleźli się m.in.: Tina Kiberg (Joanna), Anna Bernacka (Claire), Katarzyna Trylnik (Gabrielle), Małgorzata Pańko (Louise), Silja Schindler (Philippe), Sylwia Złotkowska (Ninon), Louis Otey (Ojciec Grandier), Adrian Clarke (Ojciec Barré), Paul McNamara (Baron de Laubardemont), Radosław Żukowski (Ojciec Rangier), Karol Kozłowski (Ojciec Mignon), Krzysztof Szmyt (Adam Aptekarz) i Robert Gierlach (Mannoury Chirurg).

Światowa premiera tej opery miała miejsce 20 czerwca 1969 roku w Staatsoper w Hamburgu w reżyserii wybitnego Konrada Swinarskiego. Dyrygował Henryk Czyż, scenografię przygotowali Lidia i Jerzy Skarżyńscy, a główne partie zaśpiewali wtedy: Tatiana Troyanos (Joanna), Andrzej Hiolski (Ojciec Grandier) i Bernard Ładysz (Ojciec Barré). Polska prapremiera Diabłów z Loudun odbyła się 8 czerwca 1975 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie. Reżyserem był Kazimierz Dejmek, wybitną scenografię stworzył Andrzej Majewski, kierownictwa muzycznego podjął się Mieczysław Nowakowski. Obie premiery – zarówno niemiecka, jak i polska – spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem.

Opera mówi o autentycznym wydarzeniu – głośnym i ponurym procesie w niewielkim francuskim miasteczku Loudun, gdzie w 1634 roku odbył się proces księdza Grandier, oskarżonego przez Joannę, przeoryszę klasztoru Urszulanek o opętanie zakonnic i konszachty z diabłem.


Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe rozpoczyna realizację nowego projektu poświęconego muzyce dawnej. W dniach 3-6 października 2013 roku w ramach cyklu „Szlakiem lutnistów ze Śląska” odbędą się cztery koncerty amerykańskiego lutnisty Paula Beiera (na zdjęciu). Artysta wystąpi w Brzegu, Jeleniej Górze-Cieplicach, Legnicy i Wrocławiu. Pomysłodawcą projektu jest Grzegorz Joachimiak – muzykolog z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Paul Beier jest absolwentem londyńskiego Royal College of Music. Swoją karierę rozpoczął w latach 90., zakładając zespół Galatea, specjalizujący się we włoskiej muzyce początku XVII wieku. Dotychczas wydał kilkanaście płyt, na których usłyszeć można między innymi kompozycje Bacha, Giovanni’ego Antonio Terzi’ego, Francesco da Milano czy Biagio Marini’ego. Uczestniczył w produkcji oper z muzyką dawną dla takich teatrów jak: La Scala czy Santa Fe Opera w Nowym Meksyku. W 1981 roku został zaproszony do stworzenia programu dla mediolańskiej Civica Scuola di Musica, z którą związany jest również jako wykładowca basso continuo i muzyki renesansowej. Ponadto jest członkiem założycielem Italian Lute Society oraz redaktorem czasopisma „Journal of the Lute Society of America” wydawanego przez Amerykańskie Towarzystwo Lutniowe.

Cykl koncertów „Szlakiem lutnistów ze Śląska” jest kontynuacją organizowanych przez G. Joachimiaka i WTG koncertów muzyki lutniowej na Śląsku, której początkiem był Weekend Lutniowy podczas ostatniego XV Wrocławskiego Festiwalu Gitarowego Gitara+ (20-21 października 2012). Miejsca koncertów nie są przypadkowe, gdyż wiążą się z miejscowościami na Śląsku, w których znana jest w tradycji śląskiej kultury muzycznej również praktyka gry na lutni. Jest to pierwszy tego typu projekt w Polsce poświęcony wyłącznie tematyce lutni na Śląsku. Podczas koncertów tej edycji wykonane zostaną utwory z okresu renesansu. Projekt „Szlakiem lutnistów ze Śląska” pozwala realizować poznawanie kultury muzycznej na Śląsku w kontekście historycznym i artystycznym, w szczególności muzyki lutniowej, która była bogato reprezentowana w tym regionie i nie odbiegała od poziomu, jaki osiągnęła w Europie Zachodniej.

Więcej


Ponad sto spektakli i koncertów, znakomite widowiska muzyczne i przedstawienia teatralne, prezentowane przez teatry z całej Polski, wielcy aktorzy, śpiewacy i instrumentaliści. Tak w skrócie można streścić dorobek Wieczorów Małopolskich, które Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu organizuje od roku 2004. Kolejna, jesienna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 29 września – 5 października 2013 roku.

Na jej program złożą się trzy wieczory: Tango Piazzolla - spektakl w wykonaniu zespołu Teatru RAMPA w Warszawie (29 września), Ptasie plotki, czyli rzecz o muzyce - koncert edukacyjny dla dzieci i rodziców w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego (3 października) i koncert jazzowy Michał Urbaniak & Urbanator (5 października).

więcej...


Koncerty jubileuszowe z okazji setnych urodzin prof. Jana Ekiera odbędą się w dniach 3 i 5 października 2013 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego z nich utwory Rossiniego, Szymanowskiego, Chopina i samego Jubilata wykonają pianiści: Piotr Paleczny i Jan Krzysztof Broja oraz Chór Mieszany UMFC i orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Tomasza Bugaja. W sobotę, 5 października odbędzie się koncert kameralny z udziałem solistów: Adama Kruszewskiego – baryton, Konstantego Andrzeja Kulki - skrzypce, Tomasza Strahla – wiolonczela, Bronisławy Kawalli, Elli Susmanek, Agnieszki Przemyk-Bryły i Edwarda Wolanina – fortepian oraz Kwartetu Wilanów. W programie utwory ponownie prof. Ekiera, a także Bacha i Chopina.


W 80. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego na scenie Opery Krakowskiej, w ramach Festiwalu „Emanacje”, zobaczymy trzy opery tego wielkiego kompozytora - Diabły z Loudun, Ubu Rex i Raj utracony.

W dniach 27 i 29 września 2013 roku zespół krakowskiego teatru wystawi Diabły z Loudun w reżyserii Laco Adamika. Premierą tego spektaklu Opera Krakowska otworzyła nowy gmach 13 grudnia 2008 roku. Krakowska inscenizacja została wówczas uznana za najlepszy spektakl roku przez Kapitułę im. Jana Kiepury.

Na scenie Opery Krakowskiej ze spektaklem Raj utracony gościnnie wystąpi Opera Wrocławska, w inscenizacji i reżyserii Waldemara Zawodzińskiego (5 października). Premiera spektaklu, która odbyła się 8 maja 2008 roku, została wysoko oceniona nie tylko przez krytyków, lecz także przez samego Krzysztofa Pendereckiego, który nazwał ją najlepszą z dotychczasowych inscenizacji.

Z kolei specjalnie z okazji jubileuszu 80. urodzin wielkiego kompozytora Opera Bałtycka przygotuje inscenizację spektaklu Ubu Rex (3 października). Premiera odbędzie się w przededniu przyjazdu gdańskiego zespołu do Krakowa – 27 września 2013 roku. Janusz Wiśniewski - reżyseria, inscenizacja, scenografia, Wojciech Michniewski, który objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem, Emil Wesołowski autor choreografii, oraz wybitni artyści gwarantują wysoki poziom inscenizacji. Utwór był kilkakrotnie wystawiany na polskich scenach operowych m.in. w Krakowie w reżyserii Krzysztofa Nazara (w 1993 roku).

Więcej


Nowy projekt muzyczny Nigela Kennedy’ego Bach & Fats Waller został opracowany z myślą o salach koncertowych z naturalną akustyką. Do takich miejsc niewątpliwie zaliczyć można poznańską aulę Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, w której legendarny skrzypek wystąpi z zespołem 3 października 2013 roku o godz. 19:00.

Jak powiedział Nigel Kennedy: „Wykonywanie solowych utworów J.S. Bacha to wyzwanie, którego nie sposób odrzucić, i które koncentruje moje wysiłki i stanowi okazję do tego, aby zmobilizować się i dać z siebie możliwie jak najwięcej”.

W pierwszej połowie programu usłyszymy zaaranżowane na potrzeby tego projektu utwory Jana Sebastiana Bacha, natomiast w drugiej części pojawiają się nowe aranżacje muzyki Fatsa Wallera – genialnego amerykańskiego pianisty jazzowego i kompozytora tworzącego w I połowie XX wieku. W tej części koncertu Nigelowi towarzyszyć będą znakomici jazzmani – gitarzysta Rolf Bussalb, kontrabasista Yaron Stavi i perkusista Krzysztof Dziedzic.

Projekt promuje także nową płytę skrzypka In Recital wydaną przez Sony Music, a nagraną w legendarnym Abbey Road Studio z udziałem wyżej wymienionych jazzmanów, a także skrzypaczki i altowiolistki Barbary Dziewięckiej. Utwory zebrane na płycie doskonale prezentują połączenie klasycznych i jazzowych korzeni Kennedy’ego, który dorastał otoczony właśnie tymi gatunkami muzyki i jak mawia – to właśnie one inspirują go najbardziej.

Nigel Kennedy – artysta, który od ponad dwudziestu pięciu lat nieprzerwanie cieszy się mianem jednego z najwspanialszych wirtuozów skrzypiec na świecie. Niezwykły talent i charyzma muzyka wniosły nowe, świeże spojrzenie na repertuar zarówno klasyczny, jak i współczesny. Sprawiły także, że płyty Kennedy’ego są najlepiej sprzedającymi się nagraniami muzyki klasycznej.


Od 3 października 2013 roku na ulicach Lublina rozlegać się będą dźwięki dawno zapomnianych nut, albowiem rozpocznie się XIV Międzynarodowy Festiwal „Najstarsze Pieśni Europy” organizowany przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” przy współpracy Fundacji „Muzyka Kresów”.

Podczas licznych seminariów, projekcji filmowych i koncertów zobaczymy zespoły z Włoch, Litwy, Rosji i Polski, które zaprezentują widzom tradycyjne pieśni karnawałowe.

Celem imprezy organizowanej od 1991 roku jest zaprezentowanie starej i zagrożonej zapomnieniem tradycyjnej, muzycznej spuścizny kulturowej naszych przodków z różnych zakątków Europy. Archaiczne melodie sięgające korzeniami bardzo odległych czasów są rekonstruowane przez grupy artystów złożonych zarówno z młodych muzyków, jaki i sędziwych opiekunów lokalnego folkloru. Jest to jedna z niewielu okazji do obcowania z tym zanikającym dorobkiem kulturowym. W dotychczasowych edycjach wzięło udział kilkadziesiąt zespołów z Estonii, Litwy, Polski, Rosji, Ukrainy, Słowacji, Albanii, Białorusi, Łotwy i Serbii. Ponadto festiwal stanowi okazję do wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu etnomuzykologii.

Na scenie zobaczymy m.in. litewski zespół Nalasia zajmujący się folklorem regionu Auksztota, włoską trupę Cantori, która w swoim repertuarze ma tradycyjne pieśni z Trydentu, rosyjską grupę Akademii Muzyki w Moskwie prezentującą regionalne ceremonie zwane „maślenicznymi”. Kolędowanie, magiczne wiejskie obrzędy i tańce ze śpiewem, jak żywe ukażą się przybyłym gościom. Dodatkowo podczas wydarzenia na widzów czekać będą filmy poświęcone tematyce etnografii i muzykologii. Festiwal potrwa do soboty (5 października 2013), a poszczególne punkty programu realizowane będą w Sali Rozdroży, siedzibie Radia Lublin i Restauracji Trybunalskiej.


XXI Śląski Festiwal im. Ludwiga Van Beethovena odbędzie się w Prudniku i Głogówku w dniach 3-27 października 2013 roku.

Więcej


Drugie Spektrum Muzyki Nowej - NeoArte odbędzie się w Gdańsku w dniach od 4 do 6 października 2013 roku.

To cykl koncertów poświęconych muzyce kompozytorów XX i XXI wieku. Pomysłodawcą wydarzenia jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki najnowszej. Celem wydarzenia jest propagowanie współczesnej muzyki kameralnej (przede wszystkim polskiej) oraz zdobywanie dla tej twórczości jak najszerszej rzeszy odbiorców. Połączenie w jednym czasie i miejscu wybitnych osobowości muzycznych oraz uzdolnionych muzyków młodego pokolenia daje pewien wgląd w muzykę trzech ostatnich dziesięcioleci, będących nie tylko przełomem wieków, ale również przełomem w sztuce. Projekt NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej to cykliczna impreza, która promuje przede wszystkich polskie dziedzictwo kulturalne XX i XXI wieku, artystów sztuki współczesnej, jej wykonawców oraz miejsca, które promują i kreują sztukę XXI wieku. Gościem specjalnym poprzedniej edycji imprezy był Paweł Szymański.

Tegoroczne Spektrum Muzyki Nowej uświetni kompozytorka Elżbieta Sikora obchodząca Jubileusz 70-lecia urodzin. Na festiwalu wystąpi również znakomite krakowskie trio akordeonowe Motion Trio, zespół NeoQuartet oraz pianista Szábolcs Esztényi z projektem Muzyka Kreowana.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Od 4 do 6 października 2013 roku trwać będą 34. Zamojskie Dni Muzyki.

Zamojskie Dni Muzyki, organizowane od 1980 roku, są projektem muzycznym o zasięgu międzynarodowym, podczas którego prezentowane są wybitne dzieła polskiej i światowej muzyki klasycznej oraz kameralnej ze wszystkich epok historycznych. Festiwal jest też płaszczyzną do poszukiwania i promocji uzdolnionych muzycznie, młodych ludzi, których talent może stać się fundamentem ich sukcesu artystycznego.

W ramach festiwalu występują wybitni soliści, zespoły kameralne, orkiestry symfoniczne oraz chóry.

Celem festiwalu jest promocja polskiej i światowej kultury muzycznej oraz popularyzacja i prezentacja dzieł muzycznych wybitnych polskich i zagranicznych kompozytorów muzyki klasycznej i kameralnej ze wszystkich epok historycznych. Priorytetem jest poszukiwanie i promocja młodych ludzi, których nieprzeciętny talent muzyczny może stać się fundamentem sukcesu artystycznego.


Koncert symfoniczny inaugurujący sezon artystyczny 2013/2014 Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w piątek, 4 października 2013 roku o godz. 19.00. Wystąpi Iwona Sobotka – sopran oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Benjamina Shwartza - nowego dyrektora artystycznego Orkiestry.

W programie: Tryptyk śląski Witolda Lutosławskiego, Nokturny C. Debussy’ego i Symfonia fantastyczna op. 14 H. Berlioza.


III Symfonia op. 36 „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego i Jasności promieniste małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego zabrzmią na otwarcie sezonu artystycznego Filharmonii Kaliskiej.

Koncert, w wykonaniu Elżbiety Towarnickiej (sopran) i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka, odbędzie się w piątek, 4 października 2013 roku o godz. 19.30 w Auli WPA UAM w Kaliszu.

Elżbieta Towarnicka (sopran), obdarzona absolutnym słuchem muzycznym już w trakcie studiów w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską (wówczas działającą pod nazwą Krakowski Teatr Muzyczny oraz Opera i Operetka w Krakowie), gdzie wkrótce zaczęła kreować główne partie sopranowe w takich operach, jak Cyganeria, Tosca Giacomo Pucciniego, Poławiacze pereł Georgesa Bizeta, Traviata, Rigoletto Giuseppe Verdiego, Wolny strzelec Carla Marii von Webera, Król Roger Karola Szymanowskiego, Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka, Dydona i Eneasz Henry'ego Purcella. Obecnie artystka współpracuje ze wszystkimi filharmoniami w Polsce, regularnie koncertuje w największych salach Anglii, Argentyny, Belgii, Chin, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Litwy, Niemiec, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy i Włoch (m.in. w legendarnej La Scali). Stale współpracuje z takimi kompozytorami, jak Jan A.P. Kaczmarek, Wojciech Kilar, Michał Lorenc, Krzesimir Dębski, Krzysztof Penderecki. Szersza publiczność zna jednak Elżbietę Towarnicką przede wszystkim z muzyki filmowej oraz jej wieloletniej współpracy ze Zbigniewem Preisnerem; brała udział w wykonaniu muzyki do filmów: Dekalog, Podwójne życie Weroniki, Trzy Kolory – Niebieski i Czerwony (reż. Krzysztof Kieślowski), Oliver, Oliver (reż. Agnieszka Holland), Weiser (reż. Wojciech Marczewski), Eminent Domain (reż. John Irvin), Quartet in 4 movements (reż. Lucia Rikaki) i innych.


Alina Mleczko, saksofonistka, pierwsza kobieta, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie będzie gościem szczecińskiej orkiestry kameralnej Baltic Neopolis podczas koncertu w ramach cyklu „Rozwijamy Region w Dobrym Tonie” w Drawsku Pomorskim. Warsztatowe mistrzostwo solistki usłyszymy 5 października 2013 roku o godz. 17 w sali kinowej Centrum Kultury im. E. Poniatowskiego.

W programie koncertu Concerto na saksofon sopranowy i smyczki Jacka Grudnia, Mała sonata na saksofon altowy i kwintet smyczkowy Jerzego Derfla, Differentia Specifica una Fantasia Quasi Tango na saksofon sopranowy i smyczki Edwarda Sielickiego oraz prawykonanie Opowieści bajkowych Krzysztofa Herdzina.


Po latach nieobecności, na estradzie Filharmonii Krakowskiej gościć będzie jeden z największych dyrygentów i niezłomnego ambasadora muzyki Johanna Sebastiana Bacha – maestro Helmuth Rilling (na zdjęciu).

W centrum zainteresowań profesora Rillinga, oprócz szerokiej działalności dyrygenckiej, od zawsze pozostaje praca z młodymi muzykami z całego świata. W 1981 roku powołał do życia Internationale Bachakademie Stuttgart, której początkowym celem była promocja muzyki Bacha, a która z czasem wyrosła na wyjątkową instytucję, wyróżniającą się nie tylko swoimi zespołami (Gaechinger Kantorei i Bach-Collegium Stuttgart), ale także ogromną działalnością edukacyjną i społeczną przejawiającą się w organizacji kursów mistrzowskich, sympozjów i specjalnych programów skierowanych do najmłodszych. Za pośrednictwem stworzonej przez siebie międzynarodowej sieci Akademii Bachowskich, artysta organizuje ponadto warsztaty dla studentów z całego świata. Jest jednocześnie żarliwym propagatorem lekceważonej dotąd romantycznej muzyki chóralnej, a zamawiając i wykonując utwory wiodących kompozytorów XX i XXI wieku, stał się także orędownikiem muzyki współczesnej.

Helmuth Rilling zgotuje dla krakowskiej publiczności prawdziwą muzyczną ucztę. Podczas koncertu w sobotę, 5 października 2013 roku o godz. 18.00 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej zabrzmi oratorium Eliasz op. 90 Felixa Mendelssohna, monumentalne dzieło traktujące o najsłynniejszym proroku Starego Testamentu. Do krakowskiego projektu zaproszeni zostali wybitni śpiewacy, stale współpracujący z mistrzem – Francisca Prudencio (sopran), Sophie Harmsen (mezzosopran), Bernhard Berchtold (tenor) i Wojtek Gierlach – (bas).

Koncert w Filharmonii Krakowskiej zorganizowany został z okazji 80. urodzin Helmutha Rillinga.


Dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Pawła Szymańskiego zabrzmią w sobotę, 5 października 2013 roku w interpretacji wybitnej pianistki – Ewy Pobłockiej. Recital odbędzie się o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Choć wielu słuchaczy kojarzy wciąż Ewę Pobłocką z repertuarem Chopinowskim i romantycznym, warto pamiętać, że artystka wiele uwagi poświęca także muzyce współczesnej. Prawykonania swoich dzieł powierzali jej Andrzej Panufnik, Witold Lutosławski, Paweł Szymański i Paweł Mykietyn. Stworzyła również niezapomniane fortepianowe interpretacje muzyki Bacha, należące do najwybitniejszych w historii polskiego wykonawstwa.

W programie sobotniego recitalu znajdą się kompozycje: Ricercare a 3 z "Musikalisches Opfer” BWV 1079 i III Partita a-moll BWV 827 Bacha, Ballada f-moll op. 52 Chopina, Sonata fortepianowa Lutosławskiego i Une Suite de Pièces de Clavecin par Mr. Szymański Pawła Szymańskiego.