Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od 22 września do 17 listopada 2013 roku w Krakowie, Chorzowie, Opolu i Wrocławiu odbędzie się kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Drum Fest”. To największa i jedyna w swoim rodzaju wielodniowa impreza muzyczna, skierowana do szerokiego grona melomanów dobrej muzyki. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali wybitni instrumentaliści, gwiazdy światowej sceny muzycznej, przedstawiciele muzyki klasycznej, jazzowej, etnicznej, a także rockowej.

 Podczas koncertów oraz warsztatów instrumentalnych zaprezentuje się wielu wybitnych artystów z całego świata:

  • 22 września - zespół STEAMROLLER (USA) – Doug Aldrich, Michael Devin (Whitesnake), Matt Star (Burning Rain)
  • 26-27 września - zespół FUBUKI DAIKO (Japonia/Kanada) – perkusyjne show z wykorzystaniem tradycyjnych japońskich instrumentów i strojów
  • 27-28 września - zespół KTU (FIN/USA) – Kimmo Pohjonen, Trey Gunn, Pat Mastelotto (King Crimson)
  • 28-29 września - zespół NEAL MORSE BAND (USA) i Mike Portnoy (Transatlantic)
  • 1-2 października - zespół JUNGLE FUNK (USA) – Will Calhoun, Doug Wimbish (Living Colour), Vinx
  • 3-4 października - TRIO (USA) Nick D'Virgilio (Spock's Beard), Jonas Reingold (The Flower Kings), Randy McStine
  • 4-5 października - MARK WOOD EXPERIENCE TRIO (USA) – rewelacyjny skrzypek rockowy z orkiestrą symfoniczną
  • 5-6 października - Cindy Blackman Santana (USA) w jazzowo-rockowym projekcie „THE TRILOGY”
  • 8 października - GORDON HASKELL TRIO (King Crimson)
  • 10 października - zespół MABASO – Bernard Maseli, Michał Barański, Daniel „Dano” Soltis
  • 12 października - zespół City Bum Bum – koncert tradycyjnej muzyki afrykańskiej
  • 13 października - Jose Torres z zespołem HAVANA DREAMS
  • 18-20 października - zespół MALLOSTRINGS (Szwecja/USA)– Dave Samuels, Anders Astrand
  • 19 października - Mark Ford (USA) - recital marimbowy
  • 12-14 listopada - zespół CARL PALMER'S ELP LEGACY (UK) – Carl Palmer, Paul Bielatowicz, Simon Fitzpatrick
  • 15-17 listopada - Gavin Harrison z projektem 05RIC (USA)

Warsztaty perkusyjne poprowadzą: Pat Mastelotto, Will Calhoun, Nick D'Virgilio, Cindy Blackman Santana, Bernard Maseli, Daniel „Dano” Soltis, Janusz Czarnecki, Jose Torres, Dave Samuels, Anders Astrand, Gavin Harrison.

Na formułę festiwalu składają się również 3 konkursy perkusyjne – wibrafonowy, marimbowy oraz gry na zestawie perkusyjnym, w których uczestniczą młodzi adepci sztuki perkusyjnej z całej Polski. Trwa nabór do konkursów perkusyjnych, które odbędą się:

  • 19 października - Ogólnopolski Konkurs Wibrafonowy i Marimbowy, w jury: Mark Ford, Dave Samuels, Anders Astrand
  • 16 listopada - Ogólnopolski Konkurs gry na zestawie perkusyjnym.

Festiwal cechuje różnorodność oraz niepowtarzalna, wyjątkowa atmosfera każdego koncertu. W ramach festiwalu odbędą się koncerty zespołów rockowych, jazzowych, a także prezentujących muzykę afrykańską, kubańską czy też show perkusyjne z wykorzystanie tradycyjnych instrumentów i strojów japońskich.

Więcej informacji – na stronie: www.drumfest.pl


Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wyjątkową wystawę Chopin bardzo bliski, zorganizowaną z okazji pięknego jubileuszu 100. urodzin jednego z nestorów polskiej pianistyki, wybitnego człowieka o nieocenionych zasługach – Prof. Jana Ekiera.

Ekspozycja prezentuje fakty z życia Profesora, urodzonego 29 sierpnia 1913 roku (!), a ponado przybliża jego niezwykłe podejście do życia i twórczości Fryderyka Chopina. Profesor Ekier jako pianista (laureat III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), kompozytor, pedagog i edytor niemal całe swoje życie poświęcił Chopinowi. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i wieloletni kierownik katedry fortepianu w trakcie swojej kariery przetarł szlaki koncertowe w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród których znaleźć możemy m.in. komplet Mazurków Chopina. Od 1959 roku Jan Ekier pełni funkcję Redaktora Naczelnego Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, które uznawane jest za najbliższe intencji samego kompozytora i stanowi obecnie nieocenioną pomoc i podstawowe źródło dla pianistów niemal na całym świecie. Szacowny jubilat odznaczony został przez Prezydenta RP Orderem Orła Białego w 2010 roku.

Z barwną postacią i dorobkiem twórczym Profesora Jana Ekiera zapoznać można się w Muzeum Chopina do 5 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji - na stronie: http://chopin.museum/pl


Inauguracja roku akademickiego poznańskich uczelni państwowych: Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Uniwersytetu Artystycznego, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Przyrodniczego, Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Poznańskiej, Akademii Wychowania Fizycznego i Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego, z udziałem Prezydenta RP – Bronisława Komorowskiego oraz Prezydenta Poznania – Ryszarda Grobelnego odbędzie się we wtorek, 1 października 2013 roku o godz. 11 w Sali Ziemi MTP.

W części artystycznej II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 (cz. II i III) Henryka Wieniawskiego wykona Agata Szymczewska – skrzypce i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Warcisława Kunca.


Preludium premierowe Penderecki (1) z cyklu koncertów kompozytorów premier sezonu 2013/2014 Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się 1 października 2013 roku o godz. 21.00 w Salach Redutowych. Wystąpią: Marcin Zdunik – wiolonczela, Ryszard Groblewski – altówka, Polski Chór Kameralny, kierownik artystyczny i dyrygent Jan Łukaszewski i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Marka Mosia.

W programie kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: Missa Brevis na chór a cappella, Divertimento per violoncello solo (1994) i Concerto per viola ed orchestra (wersja na orkiestrę kameralną) (1983).

Wydarzenie poprzedzi premierę opery Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, która będzie miała miejsce dzień później – 2 października 2013 roku.


IV Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” odbędzie się w Krakowie w dniach od 26 września do 21 października 2013 roku.

Tegoroczny Festiwal zainauguruje Koncert Chopinowski Chopin Soirée – Chopin & Opera (26 września 2013), upamiętniający także 200. rocznicę urodzin dwóch wybitnych twórców operowych: Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera. W programie Festiwalu znajdzie się również m. in. wystawa malarstwa Magdaleny Pieńkowskiej (26 września – 20 października 2013), wystawa fotografii Markusa Overdicka Bayreuth – miasto Richarda Wagnera (26 września – 20 października 2013) oraz Konferencja Muzyka – Sztuka – Media, pod przewodnictwem prof. dr hab. Heleny Wrony-Polańskiej, w której udział wezmą wykładowcy i profesorowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Podczas festiwalu zagrają artyści z Polski i zagranicy m. in.: O. Tomasz Jarosz CSsR, Marta Polańska, Marek Polański, Joanna Kliś, Izabela Seweryn, Sergei Sultanov (Rosja), Elen Rapoport (Australia), Anna Buczkowska, Kazuko Narumi (Japonia), Magdalena Pieńkowska, Roman Fedchuk, Oleg Fedchuk, Daniela Bryndova, Roman Samostrokov i Dalibor Tkadlcik.

Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Więcej


23 listopada 2013 roku przypada 80. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego. W ramach jej obchodów Teatr Wielki – Opera Narodowa otworzy sezon 2013/14 nową wersją Diabłów z Loudun. Polska premiera spektaklu odbędzie się 2 października 2013 roku, otwierając serię wydarzeń artystycznych związanych z jubileuszem kompozytora. Kolejne przedstawienia planowane są na 4, 6 i 8 października 2013 roku.

Kompozytor przygotował nową wersję partytury opery, dopisując 147 stron tekstu muzycznego, nie wydłużając dzieła ani o minutę. Pierwsze wykonanie nowej wersji opery miało miejsce 12 lutego 2013 roku w Królewskiej Operze w Kopenhadze (Det Kongelige Teater) i spotkało się już ze znakomitym przyjęciem zarówno ze strony krytyków, jak i publiczności. Libretto przygotował sam kompozytor wg powieści Aldousa Huxleya Diabły z Loudun i dramatu Johna Whitinga The Devils. Reżyserii podjął się Keith Warner – wybitny angielski reżyser operowy, scenografię przygotował Boris Kudlička, kostiumy Kaspar Glarner, a dyrygentem będzie Lionel Friend.

W obsadzie znaleźli się m.in.: Tina Kiberg (Joanna), Anna Bernacka (Claire), Katarzyna Trylnik (Gabrielle), Małgorzata Pańko (Louise), Silja Schindler (Philippe), Sylwia Złotkowska (Ninon), Louis Otey (Ojciec Grandier), Adrian Clarke (Ojciec Barré), Paul McNamara (Baron de Laubardemont), Radosław Żukowski (Ojciec Rangier), Karol Kozłowski (Ojciec Mignon), Krzysztof Szmyt (Adam Aptekarz) i Robert Gierlach (Mannoury Chirurg).

Światowa premiera tej opery miała miejsce 20 czerwca 1969 roku w Staatsoper w Hamburgu w reżyserii wybitnego Konrada Swinarskiego. Dyrygował Henryk Czyż, scenografię przygotowali Lidia i Jerzy Skarżyńscy, a główne partie zaśpiewali wtedy: Tatiana Troyanos (Joanna), Andrzej Hiolski (Ojciec Grandier) i Bernard Ładysz (Ojciec Barré). Polska prapremiera Diabłów z Loudun odbyła się 8 czerwca 1975 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie. Reżyserem był Kazimierz Dejmek, wybitną scenografię stworzył Andrzej Majewski, kierownictwa muzycznego podjął się Mieczysław Nowakowski. Obie premiery – zarówno niemiecka, jak i polska – spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem.

Opera mówi o autentycznym wydarzeniu – głośnym i ponurym procesie w niewielkim francuskim miasteczku Loudun, gdzie w 1634 roku odbył się proces księdza Grandier, oskarżonego przez Joannę, przeoryszę klasztoru Urszulanek o opętanie zakonnic i konszachty z diabłem.


Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe rozpoczyna realizację nowego projektu poświęconego muzyce dawnej. W dniach 3-6 października 2013 roku w ramach cyklu „Szlakiem lutnistów ze Śląska” odbędą się cztery koncerty amerykańskiego lutnisty Paula Beiera (na zdjęciu). Artysta wystąpi w Brzegu, Jeleniej Górze-Cieplicach, Legnicy i Wrocławiu. Pomysłodawcą projektu jest Grzegorz Joachimiak – muzykolog z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Paul Beier jest absolwentem londyńskiego Royal College of Music. Swoją karierę rozpoczął w latach 90., zakładając zespół Galatea, specjalizujący się we włoskiej muzyce początku XVII wieku. Dotychczas wydał kilkanaście płyt, na których usłyszeć można między innymi kompozycje Bacha, Giovanni’ego Antonio Terzi’ego, Francesco da Milano czy Biagio Marini’ego. Uczestniczył w produkcji oper z muzyką dawną dla takich teatrów jak: La Scala czy Santa Fe Opera w Nowym Meksyku. W 1981 roku został zaproszony do stworzenia programu dla mediolańskiej Civica Scuola di Musica, z którą związany jest również jako wykładowca basso continuo i muzyki renesansowej. Ponadto jest członkiem założycielem Italian Lute Society oraz redaktorem czasopisma „Journal of the Lute Society of America” wydawanego przez Amerykańskie Towarzystwo Lutniowe.

Cykl koncertów „Szlakiem lutnistów ze Śląska” jest kontynuacją organizowanych przez G. Joachimiaka i WTG koncertów muzyki lutniowej na Śląsku, której początkiem był Weekend Lutniowy podczas ostatniego XV Wrocławskiego Festiwalu Gitarowego Gitara+ (20-21 października 2012). Miejsca koncertów nie są przypadkowe, gdyż wiążą się z miejscowościami na Śląsku, w których znana jest w tradycji śląskiej kultury muzycznej również praktyka gry na lutni. Jest to pierwszy tego typu projekt w Polsce poświęcony wyłącznie tematyce lutni na Śląsku. Podczas koncertów tej edycji wykonane zostaną utwory z okresu renesansu. Projekt „Szlakiem lutnistów ze Śląska” pozwala realizować poznawanie kultury muzycznej na Śląsku w kontekście historycznym i artystycznym, w szczególności muzyki lutniowej, która była bogato reprezentowana w tym regionie i nie odbiegała od poziomu, jaki osiągnęła w Europie Zachodniej.

Więcej


Ponad sto spektakli i koncertów, znakomite widowiska muzyczne i przedstawienia teatralne, prezentowane przez teatry z całej Polski, wielcy aktorzy, śpiewacy i instrumentaliści. Tak w skrócie można streścić dorobek Wieczorów Małopolskich, które Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu organizuje od roku 2004. Kolejna, jesienna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 29 września – 5 października 2013 roku.

Na jej program złożą się trzy wieczory: Tango Piazzolla - spektakl w wykonaniu zespołu Teatru RAMPA w Warszawie (29 września), Ptasie plotki, czyli rzecz o muzyce - koncert edukacyjny dla dzieci i rodziców w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego (3 października) i koncert jazzowy Michał Urbaniak & Urbanator (5 października).

więcej...


Koncerty jubileuszowe z okazji setnych urodzin prof. Jana Ekiera odbędą się w dniach 3 i 5 października 2013 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego z nich utwory Rossiniego, Szymanowskiego, Chopina i samego Jubilata wykonają pianiści: Piotr Paleczny i Jan Krzysztof Broja oraz Chór Mieszany UMFC i orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Tomasza Bugaja. W sobotę, 5 października odbędzie się koncert kameralny z udziałem solistów: Adama Kruszewskiego – baryton, Konstantego Andrzeja Kulki - skrzypce, Tomasza Strahla – wiolonczela, Bronisławy Kawalli, Elli Susmanek, Agnieszki Przemyk-Bryły i Edwarda Wolanina – fortepian oraz Kwartetu Wilanów. W programie utwory ponownie prof. Ekiera, a także Bacha i Chopina.


W 80. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego na scenie Opery Krakowskiej, w ramach Festiwalu „Emanacje”, zobaczymy trzy opery tego wielkiego kompozytora - Diabły z Loudun, Ubu Rex i Raj utracony.

W dniach 27 i 29 września 2013 roku zespół krakowskiego teatru wystawi Diabły z Loudun w reżyserii Laco Adamika. Premierą tego spektaklu Opera Krakowska otworzyła nowy gmach 13 grudnia 2008 roku. Krakowska inscenizacja została wówczas uznana za najlepszy spektakl roku przez Kapitułę im. Jana Kiepury.

Na scenie Opery Krakowskiej ze spektaklem Raj utracony gościnnie wystąpi Opera Wrocławska, w inscenizacji i reżyserii Waldemara Zawodzińskiego (5 października). Premiera spektaklu, która odbyła się 8 maja 2008 roku, została wysoko oceniona nie tylko przez krytyków, lecz także przez samego Krzysztofa Pendereckiego, który nazwał ją najlepszą z dotychczasowych inscenizacji.

Z kolei specjalnie z okazji jubileuszu 80. urodzin wielkiego kompozytora Opera Bałtycka przygotuje inscenizację spektaklu Ubu Rex (3 października). Premiera odbędzie się w przededniu przyjazdu gdańskiego zespołu do Krakowa – 27 września 2013 roku. Janusz Wiśniewski - reżyseria, inscenizacja, scenografia, Wojciech Michniewski, który objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem, Emil Wesołowski autor choreografii, oraz wybitni artyści gwarantują wysoki poziom inscenizacji. Utwór był kilkakrotnie wystawiany na polskich scenach operowych m.in. w Krakowie w reżyserii Krzysztofa Nazara (w 1993 roku).

Więcej


Nowy projekt muzyczny Nigela Kennedy’ego Bach & Fats Waller został opracowany z myślą o salach koncertowych z naturalną akustyką. Do takich miejsc niewątpliwie zaliczyć można poznańską aulę Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, w której legendarny skrzypek wystąpi z zespołem 3 października 2013 roku o godz. 19:00.

Jak powiedział Nigel Kennedy: „Wykonywanie solowych utworów J.S. Bacha to wyzwanie, którego nie sposób odrzucić, i które koncentruje moje wysiłki i stanowi okazję do tego, aby zmobilizować się i dać z siebie możliwie jak najwięcej”.

W pierwszej połowie programu usłyszymy zaaranżowane na potrzeby tego projektu utwory Jana Sebastiana Bacha, natomiast w drugiej części pojawiają się nowe aranżacje muzyki Fatsa Wallera – genialnego amerykańskiego pianisty jazzowego i kompozytora tworzącego w I połowie XX wieku. W tej części koncertu Nigelowi towarzyszyć będą znakomici jazzmani – gitarzysta Rolf Bussalb, kontrabasista Yaron Stavi i perkusista Krzysztof Dziedzic.

Projekt promuje także nową płytę skrzypka In Recital wydaną przez Sony Music, a nagraną w legendarnym Abbey Road Studio z udziałem wyżej wymienionych jazzmanów, a także skrzypaczki i altowiolistki Barbary Dziewięckiej. Utwory zebrane na płycie doskonale prezentują połączenie klasycznych i jazzowych korzeni Kennedy’ego, który dorastał otoczony właśnie tymi gatunkami muzyki i jak mawia – to właśnie one inspirują go najbardziej.

Nigel Kennedy – artysta, który od ponad dwudziestu pięciu lat nieprzerwanie cieszy się mianem jednego z najwspanialszych wirtuozów skrzypiec na świecie. Niezwykły talent i charyzma muzyka wniosły nowe, świeże spojrzenie na repertuar zarówno klasyczny, jak i współczesny. Sprawiły także, że płyty Kennedy’ego są najlepiej sprzedającymi się nagraniami muzyki klasycznej.


Od 3 października 2013 roku na ulicach Lublina rozlegać się będą dźwięki dawno zapomnianych nut, albowiem rozpocznie się XIV Międzynarodowy Festiwal „Najstarsze Pieśni Europy” organizowany przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” przy współpracy Fundacji „Muzyka Kresów”.

Podczas licznych seminariów, projekcji filmowych i koncertów zobaczymy zespoły z Włoch, Litwy, Rosji i Polski, które zaprezentują widzom tradycyjne pieśni karnawałowe.

Celem imprezy organizowanej od 1991 roku jest zaprezentowanie starej i zagrożonej zapomnieniem tradycyjnej, muzycznej spuścizny kulturowej naszych przodków z różnych zakątków Europy. Archaiczne melodie sięgające korzeniami bardzo odległych czasów są rekonstruowane przez grupy artystów złożonych zarówno z młodych muzyków, jaki i sędziwych opiekunów lokalnego folkloru. Jest to jedna z niewielu okazji do obcowania z tym zanikającym dorobkiem kulturowym. W dotychczasowych edycjach wzięło udział kilkadziesiąt zespołów z Estonii, Litwy, Polski, Rosji, Ukrainy, Słowacji, Albanii, Białorusi, Łotwy i Serbii. Ponadto festiwal stanowi okazję do wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu etnomuzykologii.

Na scenie zobaczymy m.in. litewski zespół Nalasia zajmujący się folklorem regionu Auksztota, włoską trupę Cantori, która w swoim repertuarze ma tradycyjne pieśni z Trydentu, rosyjską grupę Akademii Muzyki w Moskwie prezentującą regionalne ceremonie zwane „maślenicznymi”. Kolędowanie, magiczne wiejskie obrzędy i tańce ze śpiewem, jak żywe ukażą się przybyłym gościom. Dodatkowo podczas wydarzenia na widzów czekać będą filmy poświęcone tematyce etnografii i muzykologii. Festiwal potrwa do soboty (5 października 2013), a poszczególne punkty programu realizowane będą w Sali Rozdroży, siedzibie Radia Lublin i Restauracji Trybunalskiej.


XXI Śląski Festiwal im. Ludwiga Van Beethovena odbędzie się w Prudniku i Głogówku w dniach 3-27 października 2013 roku.

Więcej


Drugie Spektrum Muzyki Nowej - NeoArte odbędzie się w Gdańsku w dniach od 4 do 6 października 2013 roku.

To cykl koncertów poświęconych muzyce kompozytorów XX i XXI wieku. Pomysłodawcą wydarzenia jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki najnowszej. Celem wydarzenia jest propagowanie współczesnej muzyki kameralnej (przede wszystkim polskiej) oraz zdobywanie dla tej twórczości jak najszerszej rzeszy odbiorców. Połączenie w jednym czasie i miejscu wybitnych osobowości muzycznych oraz uzdolnionych muzyków młodego pokolenia daje pewien wgląd w muzykę trzech ostatnich dziesięcioleci, będących nie tylko przełomem wieków, ale również przełomem w sztuce. Projekt NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej to cykliczna impreza, która promuje przede wszystkich polskie dziedzictwo kulturalne XX i XXI wieku, artystów sztuki współczesnej, jej wykonawców oraz miejsca, które promują i kreują sztukę XXI wieku. Gościem specjalnym poprzedniej edycji imprezy był Paweł Szymański.

Tegoroczne Spektrum Muzyki Nowej uświetni kompozytorka Elżbieta Sikora obchodząca Jubileusz 70-lecia urodzin. Na festiwalu wystąpi również znakomite krakowskie trio akordeonowe Motion Trio, zespół NeoQuartet oraz pianista Szábolcs Esztényi z projektem Muzyka Kreowana.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Od 4 do 6 października 2013 roku trwać będą 34. Zamojskie Dni Muzyki.

Zamojskie Dni Muzyki, organizowane od 1980 roku, są projektem muzycznym o zasięgu międzynarodowym, podczas którego prezentowane są wybitne dzieła polskiej i światowej muzyki klasycznej oraz kameralnej ze wszystkich epok historycznych. Festiwal jest też płaszczyzną do poszukiwania i promocji uzdolnionych muzycznie, młodych ludzi, których talent może stać się fundamentem ich sukcesu artystycznego.

W ramach festiwalu występują wybitni soliści, zespoły kameralne, orkiestry symfoniczne oraz chóry.

Celem festiwalu jest promocja polskiej i światowej kultury muzycznej oraz popularyzacja i prezentacja dzieł muzycznych wybitnych polskich i zagranicznych kompozytorów muzyki klasycznej i kameralnej ze wszystkich epok historycznych. Priorytetem jest poszukiwanie i promocja młodych ludzi, których nieprzeciętny talent muzyczny może stać się fundamentem sukcesu artystycznego.


Koncert symfoniczny inaugurujący sezon artystyczny 2013/2014 Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w piątek, 4 października 2013 roku o godz. 19.00. Wystąpi Iwona Sobotka – sopran oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Benjamina Shwartza - nowego dyrektora artystycznego Orkiestry.

W programie: Tryptyk śląski Witolda Lutosławskiego, Nokturny C. Debussy’ego i Symfonia fantastyczna op. 14 H. Berlioza.


III Symfonia op. 36 „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego i Jasności promieniste małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego zabrzmią na otwarcie sezonu artystycznego Filharmonii Kaliskiej.

Koncert, w wykonaniu Elżbiety Towarnickiej (sopran) i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka, odbędzie się w piątek, 4 października 2013 roku o godz. 19.30 w Auli WPA UAM w Kaliszu.

Elżbieta Towarnicka (sopran), obdarzona absolutnym słuchem muzycznym już w trakcie studiów w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską (wówczas działającą pod nazwą Krakowski Teatr Muzyczny oraz Opera i Operetka w Krakowie), gdzie wkrótce zaczęła kreować główne partie sopranowe w takich operach, jak Cyganeria, Tosca Giacomo Pucciniego, Poławiacze pereł Georgesa Bizeta, Traviata, Rigoletto Giuseppe Verdiego, Wolny strzelec Carla Marii von Webera, Król Roger Karola Szymanowskiego, Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka, Dydona i Eneasz Henry'ego Purcella. Obecnie artystka współpracuje ze wszystkimi filharmoniami w Polsce, regularnie koncertuje w największych salach Anglii, Argentyny, Belgii, Chin, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Litwy, Niemiec, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy i Włoch (m.in. w legendarnej La Scali). Stale współpracuje z takimi kompozytorami, jak Jan A.P. Kaczmarek, Wojciech Kilar, Michał Lorenc, Krzesimir Dębski, Krzysztof Penderecki. Szersza publiczność zna jednak Elżbietę Towarnicką przede wszystkim z muzyki filmowej oraz jej wieloletniej współpracy ze Zbigniewem Preisnerem; brała udział w wykonaniu muzyki do filmów: Dekalog, Podwójne życie Weroniki, Trzy Kolory – Niebieski i Czerwony (reż. Krzysztof Kieślowski), Oliver, Oliver (reż. Agnieszka Holland), Weiser (reż. Wojciech Marczewski), Eminent Domain (reż. John Irvin), Quartet in 4 movements (reż. Lucia Rikaki) i innych.


Alina Mleczko, saksofonistka, pierwsza kobieta, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie będzie gościem szczecińskiej orkiestry kameralnej Baltic Neopolis podczas koncertu w ramach cyklu „Rozwijamy Region w Dobrym Tonie” w Drawsku Pomorskim. Warsztatowe mistrzostwo solistki usłyszymy 5 października 2013 roku o godz. 17 w sali kinowej Centrum Kultury im. E. Poniatowskiego.

W programie koncertu Concerto na saksofon sopranowy i smyczki Jacka Grudnia, Mała sonata na saksofon altowy i kwintet smyczkowy Jerzego Derfla, Differentia Specifica una Fantasia Quasi Tango na saksofon sopranowy i smyczki Edwarda Sielickiego oraz prawykonanie Opowieści bajkowych Krzysztofa Herdzina.


Po latach nieobecności, na estradzie Filharmonii Krakowskiej gościć będzie jeden z największych dyrygentów i niezłomnego ambasadora muzyki Johanna Sebastiana Bacha – maestro Helmuth Rilling (na zdjęciu).

W centrum zainteresowań profesora Rillinga, oprócz szerokiej działalności dyrygenckiej, od zawsze pozostaje praca z młodymi muzykami z całego świata. W 1981 roku powołał do życia Internationale Bachakademie Stuttgart, której początkowym celem była promocja muzyki Bacha, a która z czasem wyrosła na wyjątkową instytucję, wyróżniającą się nie tylko swoimi zespołami (Gaechinger Kantorei i Bach-Collegium Stuttgart), ale także ogromną działalnością edukacyjną i społeczną przejawiającą się w organizacji kursów mistrzowskich, sympozjów i specjalnych programów skierowanych do najmłodszych. Za pośrednictwem stworzonej przez siebie międzynarodowej sieci Akademii Bachowskich, artysta organizuje ponadto warsztaty dla studentów z całego świata. Jest jednocześnie żarliwym propagatorem lekceważonej dotąd romantycznej muzyki chóralnej, a zamawiając i wykonując utwory wiodących kompozytorów XX i XXI wieku, stał się także orędownikiem muzyki współczesnej.

Helmuth Rilling zgotuje dla krakowskiej publiczności prawdziwą muzyczną ucztę. Podczas koncertu w sobotę, 5 października 2013 roku o godz. 18.00 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej zabrzmi oratorium Eliasz op. 90 Felixa Mendelssohna, monumentalne dzieło traktujące o najsłynniejszym proroku Starego Testamentu. Do krakowskiego projektu zaproszeni zostali wybitni śpiewacy, stale współpracujący z mistrzem – Francisca Prudencio (sopran), Sophie Harmsen (mezzosopran), Bernhard Berchtold (tenor) i Wojtek Gierlach – (bas).

Koncert w Filharmonii Krakowskiej zorganizowany został z okazji 80. urodzin Helmutha Rillinga.


Dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Pawła Szymańskiego zabrzmią w sobotę, 5 października 2013 roku w interpretacji wybitnej pianistki – Ewy Pobłockiej. Recital odbędzie się o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Choć wielu słuchaczy kojarzy wciąż Ewę Pobłocką z repertuarem Chopinowskim i romantycznym, warto pamiętać, że artystka wiele uwagi poświęca także muzyce współczesnej. Prawykonania swoich dzieł powierzali jej Andrzej Panufnik, Witold Lutosławski, Paweł Szymański i Paweł Mykietyn. Stworzyła również niezapomniane fortepianowe interpretacje muzyki Bacha, należące do najwybitniejszych w historii polskiego wykonawstwa.

W programie sobotniego recitalu znajdą się kompozycje: Ricercare a 3 z "Musikalisches Opfer” BWV 1079 i III Partita a-moll BWV 827 Bacha, Ballada f-moll op. 52 Chopina, Sonata fortepianowa Lutosławskiego i Une Suite de Pièces de Clavecin par Mr. Szymański Pawła Szymańskiego.


XIV Festiwal „Muzyczne Konfrontacje” odbędzie się w dniach 29 września – 27 października 2013 roku jako druga z cyklu trzech imprez festiwalowych, zaplanowanych na lata 2012-2014 pod hasłem tematycznym „Stawisko w muzyce i kulturze polskiej”.

Rocznice 85-lecia istnienia Domu na Stawisku (2013) oraz 30-lecia funkcjonowania Muzeum (2014) skłaniają do podsumowań, a zwłaszcza do podkreślenia ważnej roli, jaką ów Dom odegrał i odgrywa nadal w polskiej tradycji i kulturze. Tegoroczny Festiwal szczególnie eksponuje postać i twórczość Witolda Lutosławskiego. Stawisko jest wszak tym miejscem, w którym Lutosławski bywał, gdzie darzono go szacunkiem, porównywalnym z kultem otaczającym Karola Szymanowskiego. Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów wpisuje się zatem także w ogólnopolskie obchody Roku Lutosławskiego.

Podczas XIV Festiwalu zaprezentowana zostanie twórczość Witolda Lutosławskiego w kontekście wybranych dzieł kompozytorów szczególnie przez niego cenionych; Bacha, Chopina, Mozarta, Beethovena, Debussy`ego, Szymanowskiego. Interesujące będzie z pewnością odtworzenie programu "koncertu okupacyjnego" 1942 roku na Stawisku z udziałem Witolda Lutosławskiego jako pianisty. Do udziału w koncertach zaproszono uznanych, najwybitniejszych polskich artystów, a także wykonawców młodych, o znaczącym artystycznym potencjale.

Koncerty wzbogacą aktorskie interpretacje tekstów Iwaszkiewicza i innych pisarzy, związanych z tym domem, poświęcone muzyce XX wieku i Lutosławskiemu.
Kontynuacją tradycji stawiskich seminariów „Dźwięk-Słowo-Obraz-Myśl”, poruszających istotne problemy sztuki współczesnej będzie dyskusja zatytułowana Co dzisiaj znaczy dla nas Lutosławski?

Imprezą towarzyszącą festiwalowi będzie otwarcie wystawy fotografii Anny Bedyńskiej, tegorocznej laureatki World Press Photo.

Warto podkreślić, że XIV „Muzyczne Konfrontacje” to kolejne już przedsięwzięcie tego cyklu na Stawisku, posiadające w swoim tytule hasło „Lutosławski”. Poprzednie: „Chopin – Szymanowski – Lutosławski” oraz „Od Chopina do Lutosławskiego” odbyły się w latach 2007 i 2010. Muzyka Lutosławskiego brzmi zatem w Muzeum Iwaszkiewiczów nie tylko z okazji wielkiej rocznicy, ale ma tu swoje stałe, ważne miejsce.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


W kolejne niedziele od 8 września do 27 października 2013 roku w śródmiejskich kościołach odbywać się będzie XIV Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Więcej


Obchody Jubileuszu 45-lecia pracy artystycznej Agnieszki Duczmal i Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus składać się będą z dwóch wyjątkowych wydarzeń, które zorganizowane zostaną w dwie kolejne niedziele, 6 i 13 października 2013 roku w Auli UAM w Poznaniu.

Koncert „Per la Maestra” (6 października), który stanowić będzie pierwszą część obchodów, ma za zadanie uhonorować wybitną dyrygentką – Agnieszkę Duczmal, która jest założycielką i dyrektorem Orkiestry. W wykonaniu solistów: Agaty Długosz – flet, Łukasza Długosza – flet, Karoliny Jaroszewskiej – wiolonczela i Krzysztofa Meisingera – gitara oraz Orkiestry Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz usłyszymy pięć utworów: Sinfoniettę per archi Krzysztofa Pendereckiego, Andante i Rondo op. 25 Alberta Franza Dopplera, Kolory lata Janusza Bieleckiego, Double Concerto Astora Piazzolli (ar. K. Jaroszewska) oraz Concerti Piccoli per la Maestra Piotra Mossa.

Drugą część obchodów szczególnej rocznicy stanowić będzie koncert „Per la Orchestra” (13 października) dedykowany, jak sama nazwa wskazuje – Zespołowi, którym tym razem pokieruje Maestra Duczmal. W roli solistów wystąpią: Paweł Wakarecy – fortepian, Mario Stefano Pietrodarchi – bandoneon i Michał Wróblewski – fortepian. W programie: Sinfonietta nr 3 Krzysztofa Pendereckiego, Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina (opr. A. Duczmal) i Four Seasons Martina Palmeri (ar. M.S. Pietrodarchi).


Kim jest nietuzinkowy artysta? Kto gra techniką paznokciową na bardzo starym instrumencie? Jaki zespół jest jednym z najciekawszych? Jak śpiewają dzieci? Dokąd wybrać się na Derwidową potańcówkę? I jak brzmi muzyka Witolda Lutosławskiego folkowo, jazzowo i zabawowo?

Na te wszystkie pytania odpowie organizowany w dniach 8-13 października 2013 roku warszawski festiwal „ U Lutosa na Saskiej Kępie”. Festiwal odbywa się z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Jego ideą jest prezentacja muzyki jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, jak i pianisty i dyrygenta, widziana oczami artystów należących do różnych muzycznych kierunków.

8 października o godz. 20:00 koncertem „Lutosławski na folkowo” festiwal otworzy Maria Pomianowska ze swoim zespołem. Ten koncert będzie gratką dla wszystkich miłośników folku, dawnych polskich instrumentów i brzmienia Word Music. 10 października o godz. 19:00 Marcin Olak Trio wystąpi z koncertem „Lutosławski na jazzowo”. Z pewnością to wydarzenie odkryje kolejne oblicze muzyki Witolda Lutosławskiego oraz szeroki wachlarz możliwości gitary lidera zespołu – Marcina Olaka. 12 października o godz. 13:00 zabrzmią między innymi Piosenki dziecinne W. Lutosławskiego w wykonaniu uczestników festiwalowych warsztatów, które odbywały się w warszawskich szkołach podstawowych. Młodym wykonawcom towarzyszyć będą perkusiści - Piotr Domański i Piotr Iwicki. Warsztaty były spotkaniem uczniów z muzyką bohatera festiwalu, aleatoryzmem i improwizacją, które stosował w swoich utworach oraz muzyką współczesną i jej tajnikami. Na finał festiwalu 13 października o godz. 19:00 wystąpi niezwykły wokalista i charyzmatyczny frontman - Janusz Radek. Ze swoim zespołem wykona piosenki „Derwida”. Klimaty retro, liryczne brzmienia, czy spontaniczność wykonawcy są gwarancją doskonałego wieczoru z muzyką stworzoną przez W. Lutosławskiego. Po uczcie muzycznej warto zostać jeszcze kilka chwil i zrelaksować się o godz. 20:30 na „potańcówce w stylu retro”, którą poprowadzi znany bywalcom klubów - DJ Papa Zura. Muzyka z czasów Witolda Lutosławskiego z winyli wprawi wszystkich w doskonały nastrój.

Koncerty festiwalu „U Lutosa na Saskiej Kępie” będą odbywać się w Klubie Kultury Saska Kępa przy ul. Brukselskiej 23 w Warszawie. Wstęp na koncert 12.10 i na potańcówkę 13.10 będzie wolny. Na pozostałe wydarzenia bilety w cenie 25 zł i 40 zł do nabycia w przedsprzedaży oraz na godzinę przed koncertem w Klubie Kultury Saska Kępa.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, m.st. Warszawa oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Patronat honorowy nad festiwalem objął Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Tomasz Kucharski.

Szczegółowy program - na www.fnok.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


Już po raz piąty Młoda Polska Filharmonia – orkiestra młodzieżowa działająca jako projekt Fundacji Zwierciadło – rusza w trasę koncertową.

Trzydziestu dziewięciu młodych, wybitnie uzdolnionych muzyków zagra w październiku koncerty w Kaliszu, Częstochowie, Krakowie i Warszawie. Orkiestra pod batutą Adama Klocka wystąpi w repertuarze klasycznym. Młodzi muzycy wykonają Koncert skrzypcowy Manuela Marii Ponce, Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusza Mozarta, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i I Symfonię op. 21 Ludwiga van Beethovena.

Gościnnie z orkiestrą wystąpią Emanuel Salvador – wybitny skrzypek, koncertmistrz portugalskiej Orquestra do Norte oraz Rozalia Kierc – bardzo obiecująca czternastoletnia pianistka, która mimo młodego wieku, ma już na swoim koncie liczne międzynarodowe nagrody.

Jesienną trasę koncertową Młodej Polskiej Filharmonii zainauguruje koncert w Filharmonii Kaliskiej, który odbędzie się 10 października 2013 roku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Bursztynowy Szlak” MULTIMEDIA AMBER ROAD FESTIVAL. Kolejne koncerty odbędą się w Filharmonii Częstochowskiej, w ramach IX Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana (11 października), w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie (13 października) oraz w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (14 października).

Młoda Polska Filharmonia odbywa trasy koncertowe dwa razy w roku. Latem młodzi muzycy występują w koncertach plenerowych z repertuarem lżejszym – orkiestrowymi aranżacjami przebojów muzyki popularnej, trasy jesienne to wyłącznie repertuar klasyczny z udziałem uznanych solistów krajowych i zagranicznych. Wszystkie koncerty Młodej Polskiej Filharmonii cieszą się niezwykłą popularnością.

Młoda Polska Filharmonia od początku swojej działalności jest wspierana przez przedstawicieli środowiska muzycznego. Jako pierwszy poparł tę niezwykłą inicjatywę światowej sławy kompozytor Zbigniew Preisner, tworząc specjalnie dla młodych muzyków utwór na pierwszą trasę koncertową MPF. Projekt wspierają także Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Marita Albán Juárez, Robert Kubiszyn, Aga Zaryan, Magda Navarette, Kayah. Młodych artystów ceni również Grzegorz Turnau – orkiestra kameralna Młodej Polskiej Filharmonii w kwietniu tego roku towarzyszyła muzykowi i grupie Zakopower podczas wspólnego koncertu w Sali Kongresowej w Warszawie.
 

więcej...


W czwartek, 10 października 2013 roku o godzinie 19.00 odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Wieczór koncertowy rozpocznie Uwertura do opery „Moc przeznaczenia” Giuseppe Verdiego (1813-1901). Następnie będzie można wysłuchać Koncertu fortepianowego a-moll op. 16 Edwarda Griega (1843-1907) w wykonaniu pianistki Mariyi Kim.

Mariya Kim urodziła się w rodzinie muzyków na Ukrainie. Jest laureatką pierwszych nagród na wielu międzynarodowych konkursach pianistycznych: International Piano Competition "In Memory of V. Horowitz", Patras International Piano Competition, Piano Campus International Piano Competition, VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Paderewskiego, Concorso Internazionale Pianistico “Scriabin”, Concorso Internazionale Pianistico Camillo Togni, China Shenzhen International Piano Concerto Competition, XVII Concorso Internationale per Pianoforte e Orchestra Citta di Cantu, 4th Seoul International Music Competition i Jose Iturbi International Music Competition w Los Angeles. Mariya wygrała Międzynarodowy Konkursu Pianistyczny Maria Callas Grand Prix i jest laureatką Busoni International Piano Competition w Bolzano. Pianistka koncertowała na Ukrainie, w Rosji, Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Francji, na Taiwanie, w Grecji, Turcji, Malezji, Korei, Chinach i USA. W 2009/10/11 roku Mariya Kim wystąpiła m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju.

W drugiej części koncertu orkiestra wykona utwór Modesta Musorgskiego (1839-1881) Obrazki z wystawy (opr. M. Ravela).

Koncert poprowadzi Tadeusz Wojciechowski, dyrektor naczelny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Bilety na koncert dostępne są na stronie www.ebilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


8. Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum” odbędzie się w dniach 10-12 października 2013 roku w Warszawie.

Jak sprawić by europejska muzyka współczesna, muzyka dawna, jazz oraz wolność jednostki i siła kolektywu mogły istnieć obok siebie, nie tracąc nic ze swojej autonomii? Co zrobić, aby oprzeć się konwencjom stylistycznym i muzycznym modom, aby odnaleźć własny głos w świecie kompozycji, improwizacji?
Od ośmiu lat warszawski festiwal Ad Libitum próbuje odpowiedzieć na te pytania, dając też sygnał, że jednej prawidłowej odpowiedzi nie ma. Zaproszeni w tym roku artyści od wielu lat, każdy na swój sposób, starają się odnaleźć swoje miejsce w muzycznej przestrzeni.

Usłyszymy po raz pierwszy w Polsce legendarną formację London Jazz Composers Orchestra, którą tworzą najwybitniejsi europejscy muzycy – improwizatorzy, wywodzący się zarówno ze sceny nowej muzyki, jak i jazzu. LJCO została założona przed 30 laty przez Barry’ego Guy’a jako pionierska formacja kolektywnej improwizacji wypełniającej przestrzeń pomiędzy kompozycją, swobodną improwizacją, a jazzem, a w składzie zespołu obok Guya, Wattsa, Parkera inni znakomici muzycy, jak Phil Wachsmann, Howard Riley, Paul Lytton.

The LJCO in concert is as much about physical force of sound as it is about musical information – it's a portrait of the future. (Barry Guy)

Poza tym usłyszymy twórców z Polski, Europy i Ameryki Północnej. Spotkamy wielkie autorytety oraz artystów, którzy dopiero mają szansę nimi się stać. Od Evana Parkera, Barry'ego Guya, Trevora Wattsa czy Roberta Dicka i Thomasa Bucknera po Jerzego Mazzolla, Piotra Damasiewicza, Macieja Garbowskiego, Wojciecha Błażejczyka i Tadeusza Sudnika. Usłyszymy muzykę akustyczną i elektroniczną. Od Henricha Ignaza Franza Bibera po György Kurtága.

Więcej


Wrocławski Festiwal Gitarowy GITARA+ odbędzie się w dniach 10-30 października 2013 roku. Organizatorem festiwalu jest Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe.

Festiwal nie skupia się tylko i wyłącznie na muzyce stricte gitarowej, przedstawia również inspirujące połączenia brzmienia gitary z innymi instrumentami, a także z innymi sztukami np. tańcem czy filmem (stąd nazwa GITARA+). Podczas 10 dni Festiwalu wystąpią artyści, prezentujący różnorodne style muzyczne (muzykę klasyczną, flamenco, jazz, muzykę dawną i współczesną). Wydarzeniami towarzyszącymi podczas festiwalu są lekcje mistrzowskie i warsztaty gitarowe, wykłady, spotkania z artystami, projekcje filmów, wystawy instrumentów czy prezentacje wydawnictw muzycznych.

W koncercie inauguracyjnym wezmą udział uczniowie dziewięciu szkół muzycznych. Szkołę z Drezna (Heinrich Schütz Konservatorium Dresden) zaprezentują dwa zespoły – Trio-Duo Mandoline oraz Kwartet gitarowy Quartissimo, z kolei uczniowie czeskiej szkoły (Zakladni Umelecka Szkola ZUS Hostivar – Praha) wystąpią jako oktet Klimparáda. Polskę reprezentować będzie siedem dolnośląskich szkół i osiem zespołów kameralnych. Będą to: Duo Extra Klasa (PSM I st. w Bystrzycy Kłodzkiej), Trio gitarowe SMS (PSM I st. w Kłodzku), Duo Nuevo i Duet fletowo-gitarowy (ZSM w Wałbrzychu), Trio Andaluzja (Społeczna Szkoła Muzyczna I st. we Wrocławiu), Trio gitarowe Pizzicato (SM I st. we Wrocławiu), Duet gitara-wibrafon (PSM II st. i SM I st. we Wrocławiu) oraz Kwartet Gitarowy OSM (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. we Wrocławiu).

Gwiazdami festiwalu będą: zespół Que Passa, Larry Coryell, Dávid Pavlovits, Lazhar Cherouana, Peppino D’Agostino, Diknu Schneeberger Trio, Soundz Good, Duo Melis, Eamon McGrath, Yvonne Sanchez i Pedro Tagliani.

Finałowy koncert poświęcony będzie pamięci Jaremy Klicha, zmarłego w tym roku wrocławskiego gitarzysty. W programie wieczoru znajdą się występy najbardziej znanych polskich jazzmanów – artystów, których Jarema szczególnie cenił i podziwiał, zarówno jako muzyk, jak i meloman – wielbiciel dobrego jazzu. Zagrają dla niego: Marek Napiórkowski Trio KonKubiNap, Wojtek Pilichowski Band, Leszek Zaleski Quartet oraz kwartet Artura Lesickiego z gościnnym udziałem Krzysztofa Kiljańskiego.

Więcej


Po wakacyjnej przerwie powraca do Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina cykl „Młode Talenty”. Od 10 października do 19 grudnia 2013 roku, w każdy kolejny czwartek (z wyjątkiem dni świątecznych) odbywać się będą godzinne recitale pianistów zarekomendowanych przez wybitnych profesorów i pedagogów polskich uczelni muzycznych.

Młodzi artyści zaprezentują repertuar złożony głównie z dzieł Fryderyka Chopina. Każdy występ będzie rejestrowany w formacie audio w standardzie umożliwiającym emisję multimedialną i publikację fonograficzną.

"Młode Talenty" to projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizujący jeden z jego kluczowych celów programowych. Główną ideą projektu jest promocja utalentowanych, młodych, polskich pianistów poprzez szerszą niż dotychczas ich prezentację w ramach wydarzeń artystycznych Instytutu.

W cztery październikowe czwartki wystąpią: Andrzej Wierciński (10 października), Xu Zi (17 października), Wojciech Pyrć (24 października) i Paweł Motyczyński (31 października).

Wstęp wolny.

Więcej


Speaking Concert pt. Ostatnie Requiem, czyli M jak Mozart odbędzie się w Filharmonii w Szczecinie w piątek, 11 października 2013 roku o godz. 19.00.

W programie koncertu poświęconego jednemu z największych arcydzieł literatury muzycznej, poza analizą dzieła, okolicznościami jego powstania i historią wykonań, padają odpowiedzi na szereg pytań związanych z mitami i legendami, które przylgnęły do tego utworu na przestrzeni ponad dwóch stuleci od jego powstania: Kto był zleceniodawcą napisania "Requiem"?, Ile zainkasował Mozart za swój ostatni utwór?, Czy na pewno skończył komponowanie "Requiem" na pierwszych taktach "Lacrimosy"?, Czy w dniu pogrzebu Mozarta padał deszcz?, Dlaczego nie znamy miejsca jego pochówku? Na potrzeby scenariusza kręcono zdjęcia m.in. w Wiedniu oraz Salzburgu. W ramach materiałów multimedialnych towarzyszących koncertowi czeka na widzów niespodzianka!

Wykonawcy: Marcin Sompoliński - dyrygent, prowadzenie koncertu, Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej, Chór Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie p/d prof. Ryszarda Handke.

Speaking Concerts to realizowany z powodzeniem od wielu lat cykl koncertów multimedialnych, adresowanych do szerokiego kręgu odbiorców. Każdy z programów poświęcony jest konkretnemu zagadnieniu muzycznemu, ukazując zarówno kompozytora, jak i jego dzieła w kontekście historyczno-kulturowym. Formuła koncertu zakłada, że dyrygent pełni zarazem rolę komentatora. Prezentuje on na podstawie starannie dobranych fragmentów muzycznych przykłady dotyczące procesu powstawania dzieła muzycznego, źródeł inspiracji twórczej oraz odniesień do tradycji. Pozwala to odbiorcom nie mającym nawet elementarnej wiedzy muzycznej poznać tajniki warsztatu kompozytorskiego. Występy muzyków przeplatane są multimedialnymi prezentacjami oraz specjalnie nakręconymi na tę okazję filmami.

Organizator: Fundacja Fabryka Sztuki.


W piątek, 11 października 2013 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją En Shao zainauguruje kolejny sezon koncertów abonamentowych. Koncert odbędzie się w Kościele św. apostołów Piotra i Pawła w Katowicach przy ul. Mikołowskiej 32. Program wieczoru wypełni Missa solemnis D-dur op.123 Ludwiga van Beethovena, należąca do późnych dzieł kompozytora.

Inspiracją do powstania utworu był ingres austriackiego arcyksięcia Rudolfa na arcybiskupa Ołomuńca, którego datę wyznaczono 20 marca 1820 roku. Beethoven, świadomy tworzenia arcydzieła, rozbudowywał swą kompozycję i ostatecznie ukończył ją 3 lata po terminie. Prawykonanie odbyło się w 1824 roku w Petersburgu – publiczność wiedeńska nie doczekała się premiery za życia kompozytora. Paradoksalnie, dzieło stworzone dla potrzeb liturgicznych zupełnie nie mieściło się w jej ramach, a skomponowane niejako na zamówienie stało się na wskroś osobistym.

W partiach solowych Mszy uroczystej wystąpią: Brigitte Hahn, Agnieszka Rehlis, Rafał Bartmiński, Krzysztof Szumański, orkiestrze towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Krakowskiej przygotowany przez Teresą Majkę-Pacanek, a całość poprowadzi znakomity chiński dyrygent En Shao.


XX-wieczne utwory kompozytorów polskich zabrzmią w piątek, 11 października 2013 roku, w kościele księży orionistów w Zduńskiej Woli.

Koncert rozpocznie suita Colas Breugnon Tadeusza Bairda, nawiązująca do osadzonej w średniowieczu powieści Romain Rollanda. Po niej usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz opartą na wzorach ludowych Małą suitę Witolda Lutosławskiego. Wieczór zakończą Transformacje Stanisława Syrewicza, utwór napisany z okazji finału zeszłorocznego Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, inspirowany industrialnym bełchatowskim krajobrazem.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wystąpi pod batutą Marty Kluczyńskiej. Koncert, odbywający się w ramach obchodów 40-lecia Państwowej Szkoły Muzycznej I i I stopnia w Zduńskiej Woli, rozpocznie się o godz. 19.00 w kościele pw. św. Antoniego (ul. Łaska 88). Wstęp wolny.


Koncert na Zakończenie Obchodów Roku Witolda Lutosławskiego w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się w piątek, 11 października 2013 roku o godz. 19.00. Wystąpią: Krzysztof Jakowicz – skrzypce i Robert Morawski – fortepian oraz orkiestra pod dyrekcją Tomasza Bugaja. W programie: Partita i Łańcuch II Witolda Lutosławskiego oraz Symfonia D-dur Praska KV504 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Symfonia nr 100 G-dur Wojskowa Josepha Haydna.


27 września 2013 roku Warszawska Opera Kameralna otworzyła jesienną edycję Scenę Młodych – cykl wydarzeń artystycznych realizowanych przez młodych twórców. W programie znajdą się opery, spektakle tańca współczesnego oraz multimedialne spektakle muzyczne prezentowane w Teatrze WOK przez pięć jesiennych weekendów tego roku.

Zadaniem Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej jest wspieranie autorskich pomysłów oraz inspirowanie do poszukiwań artystycznych wypowiedzi poprzez pomoc w ich realizacji: umożliwienie prezentacji na zawodowej scenie. Scena Młodych to także swoisty pomost międzypokoleniowy dający młodym twórcom możliwość współpracy z doświadczonymi, uznanymi artystami. Warszawska Opera Kameralna zaprosiła młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych, kreatywnych twórców do udziału w konkursie na najciekawsze projekty artystyczne. Spośród 48 nadesłanych z całej Polski propozycji wybrano 7 do realizacji jesienią 2013 roku.

W październiku spektakle Sceny Młodych odbędą się: 11 i 12 października - The Young Wife (Młoda mężatka) Katarzyny Brochockiej oraz 25 i 26 października - Suor Angelica Giacomo Pucciniego.

Współorganizatorem Sceny Młodych jest Fundacja Luna Plus. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura – Interwencje.

ZOBACZ: program - plik PDF


W sobotę, 12 października 2013 roku o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje się kwintet fortepianowy, w skład którego wchodzą znakomici instrumentaliści, absolwenci lub studenci krakowskiej Akademii Muzycznej, z których każdy zaczyna prawdziwie obiecującą karierę muzyczną: Aleksandra Kuls – skrzypce, Barbara Mglej – skrzypce, Magdalena Chmielowiec – altówka, Aleksandra Lelek – wiolonczela i Piotr Kosiński – fortepian.

W programie koncertu znajdą się arcydzieła kameralistyki: Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego, uznawanego za jedną z najbardziej interesujących osobowości w muzyce polskiej doby pochopinowskiej, ucznia Franciszka Liszta, któremu dedykował utwór, a następnie profesora mistrzowskiej klasy fortepianu w Królewskim Konserwatorium w Brukseli; w drugiej części koncertu - Kwintet fortepianowy g-moll op. 30 Siergieja Taniejewa, ucznia Mikołaja Rubinsteina i Piotra Czajkowskiego, wybitnego i wszechstronnego muzyka – pianisty, teoretyka i pedagoga, dzieło wywodzące się stylistycznie z ducha rosyjskiego romantyzmu, łączące walory kompozytorskiego rzemiosła z głębokim emocjonalizmem.


W dniach 12-27 października 2013 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncerty XXIII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Jego tegoroczna edycja posiada wydźwięk szczególny w obliczu upływającego 30-lecia Silesii, która pierwsze koncerty edukacyjne dla dzieci oraz koncerty kameralne dla melomanów zorganizowała w październiku 1983 roku, będąc wówczas oddziałem Krajowego Biura Koncertowego z siedzibą w Warszawie. Obecnie rozwija działalność koncertową jako miejska instytucja kultury, pozostając pod egidą Miasta Katowice i organizując ok. 1500 koncertów rocznie z udziałem zarówno cenionych, renomowanych artystów, jak i młodych, często wybitnie utalentowanych, stwarzając im możliwość zaprezentowania swoich umiejętności. Niezwykle ważną, choć mniej widoczną i niespektakularną częścią działalności Silesii jest edukacja muzyczna dzieci i młodzieży, które uczestniczą w koncertach organizowanych w przedszkolach, szkołach, liceach, domach kultury, w świetlicach środowiskowych, domach opieki społecznej, a nawet szpitalach, gdzie obcowanie z muzyką staje się elementem rehabilitacji.

W tym roku idea edukacji poprzez muzykę znalazła swoje ważne miejsce w kalendarzu koncertowym Festiwalu Młodych. Silesia zaplanowała wyjątkowe wydarzenie muzyczne, koncert adresowany do młodych słuchaczy. Dzieci będą w nim uczestniczyć wspólnie z rodzicami i opiekunami (Mamo, Tato – chodźmy na koncert!).W katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego zagra Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Mai Metelskiej, laureatki IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. W koncercie pt. Ptasie plotki i inne wiersze, nawiązującym do trwającego Roku Witolda Lutosławskiego z okazji 100. rocznicy jego urodzin oraz Roku Juliana Tuwima w 60. rocznicę śmierci poety, do którego wierszy Lutosławski skomponował wiele piosenek dla dzieci, wystąpi wybitna młoda wokalistka Anna Borucka oraz aktor Teatru Śląskiego Andrzej Warcaba. Podczas koncertu, który został zorganizowany dzięki pomocy finansowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, a którym zarządza Instytut Muzyki i Tańca, zaplanowano uroczystość wręczenia nagród laureatom dziecięcego konkursu plastycznego. Publiczność koncertowa będzie miała również możliwość zobaczenia wystawy złożonej z zakwalifikowanych do ekspozycji prac, zwłaszcza tych, które nagrodziło jury konkursu pod przewodnictwem prof. Jana Szmatlocha.

XXIII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych obejmuje 38 koncertów. W Katowicach odbywać się będą w Akademii Muzycznej, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej, Pałacu Goldsteinów, Muzeum Historii Katowic, miejskich domach kultury i kościołach, gdzie zaplanowano koncerty muzyki sakralnej w ramach obchodów Roku Kardynała Augusta Hlonda w 65. rocznicę jego śmierci. Tradycyjnie festiwal wędrował będzie po wielu miastach Polski oraz poza jej granicami (Lwów, St. Etienne, Koszyce, Ostrawa).

Na wszystkie koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny. Jak co roku organizatorzy zachęcają do wzięcia udziału w plebiscycie na ulubieńca publiczności. Wśród słuchaczy obecnych na koncertach rozlosowane zostaną płyty CD.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik PDF


80 pianistów uczestniczy w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Wykonawstwo bez limitu”, który rozpoczął się w sobotę, 12 października 2013 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Kryteria udziału w konkursie zawiera już sama jego nazwa: uczestniczą w nim pianiści wszystkich narodowości, bez podziału na grupy wiekowe i bez ograniczenia limitu wieku. Jedynym warunkiem udziału jest możliwość wykonania programu przewidzianego w regulaminie. Konkurs zorganizowany przez Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. W tegorocznej pierwszej edycji weźmie udział 80 pianistów, w tym połowa z zagranicy, m.in. z Azerbejdżanu, Białorusi, Czech, Chin, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Japonii, Kazachstanu, Korei Południowej, Litwy, Niemiec, Norwegii, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Ukrainy, Węgier i Włoch. Najmłodszy uczestnik urodził się w 1997 roku, najstarszy – 40 lat wcześniej. Zatem konkurować będą pianiści kilkunastoletni, 20-, 30- i 50-latkowie. Uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej, kierownika Katedry Fortepianu łódzkiej Akademii. Pozostali członkowie jury to: Dana Ali (Kazachstan), Andrzej Pikul (Polska), Tamara Rusanova (Rosja), Cezary Sanecki (Polska), Veronika Vitaitė (Litwa), Anna Wesołowska-Firlej (Polska).

Prof. Maria Korecka-Soszkowska tłumaczy ideę konkursu: Katedra Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi, która jest głównym organizatorem Konkursu, wyszła naprzeciw oczekiwaniom wielu pianistów, którzy chcieliby w każdym okresie życia mieć możliwość prezentacji swoich osiągnięć, tym bardziej że artystyczna dojrzałość może przyjść u każdego wykonawcy w innym czasie. Dusza artysty pozostaje zawsze młoda. Program Konkursu bazuje z jednej strony na utworach będących klasyką repertuarową pianisty, z drugiej zaś pozostawia sporo wolności przy doborze indywidualnego programu, w zgodzie z własnymi upodobaniami stylistycznymi i wykonawczymi.

W pierwszym etapie konkursu każdy uczestnik wykona 20-minutowy program, w którym regulaminowo musi się znaleźć m.in. muzyka Chopina – jedna etiuda i jeden nokturn. Drugi etap to rozbudowany recital (40-45 minut), w którym uczestnicy mają do zagrania klasyczną sonatę, jedną z większych form Chopina i dowolny utwór.

Przesłuchania obydwu etapów konkursu są otwarte dla publiczności i odbędą się w Pałacu Karola Poznańskiego – głównej siedzibie uczelni (ul. Gdańska 32): I etap w dniach 12-16 października i II etap w dniach 18-19 października. Koncert laureatów w niedzielę, 20 października o godz. 12.00 zaplanowano w nowo otwartej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Żubardzka 2a). Koncert laureatów konkursu jest częścią „AŻ Festiwalu” prezentującego najciekawsze projekty artystyczne Akademii realizowane w Sali Koncertowej Uczelni na Żubardziu. Będzie to jednocześnie pierwszy koncert w Sali otwarty dla publiczności. Wstęp wolny na koncert laureatów i wszystkie przesłuchania.

Patronat honorowy nad konkursem objęła Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska. Konkurs znalazł się wśród projektów dofinansowanych w ramach programu Visiting Professors.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert Pamięci Profesora Macieja Paderewskiego odbędzie się w niedzielę, 13 października 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Maria Ślipska wiolonczela, Natalia Czekała fortepian, Ilona Basiak wiolonczela, Łukasz Krupiński fortepian, Dobrawa Czocher wiolonczela, Michał Bruliński fortepian, Marianna Sikorska wiolonczela, Zuzanna Laszczkowska fortepian, Michał Zieliński wiolonczela, Yuka Hattori fortepian, Erato Trio: Grzegorz Skrobiński fortepian, Bartosz Bober skrzypce, Robert Dacko wiolonczela oraz kwintet fortepianowy w składzie: Aleksandra Świgut fortepian, Jan Stanienda skrzypce, Adam Dębski altówka, Michał Zieliński wiolonczela, Sebastian Wypych kontrabas. W programie: miniatury na wiolonczelę i fortepian w redakcji M. Paderewskiego i K. Michalika oraz Trio F-dur op. 22 J. N. Hummla i Kwintet fortepianowy A-dur Pstrąg D 667 F. Schuberta.


Krakowska edycja festiwalu UNSOUND odbędzie się w dniach 13-20 października 2013 roku. W tym roku motywem przewodnim imprezy jest „Interference”, co odnieść można „dźwięku w jego fizycznym aspekcie: nakładanie się fal i struktur rytmicznych, zniekształceń, przerwanych sygnałów, powstawanie zakłóceń, zamierzonych usterek, przeszkód i zaburzeń. Zjawiska te są coraz wyraźniej słyszalne w muzyce – od rozwijającej się sceny noise po stale ewoluującą muzykę klubową.” – tłumaczą twórcy festiwalu.

„W tym roku Unsound zgłębiać będzie obszar graniczny pomiędzy rozrywką a wymagającym doświadczeniem. Wielokrotnie będziemy sprzeciwiać się łatwej konsumpcji muzyki, zmuszając słuchaczy do zaangażowania i czynnego przeżywania. (…) Oznacza to odcięcie się od ogólnie przyjętych festiwalowych norm, również tych, których w przeszłości staraliśmy się przestrzegać. Jednym z przykładów jest zakaz fotografowania i filmowania dotyczący zarówno członków publiczności z ich smartfonami, jak i przedstawicieli mediów. Eksperyment ten, w zamierzeniu egzekwowany przez festiwalową społeczność, ma skłonić jej członków do skupienia się na przeżywaniu chwili, oparcia się dyktatowi obrazu oraz sprzeciwu wobec przymusu ciągłego dokumentowania. Odwracając uwagę od widowiska, staramy się przywrócić ją dźwiękowi.”

W ramach festiwalu zaplanowano liczne koncerty z udziałem znakomitych artystów, zostaną zaprezentowane instalacje dźwiękowe, odbędą się także targi muzyczne. Jednym z najbardziej interesujących wydarzeń będzie występ Earth – legenda drone metalu pojawi się w hali Muzeum Inżynierii. Przed nimi swój ostatni koncert w historii zagrają ambitni blackmetalowcy z Altar of Plagues. W tym samym miejscu zaprezentuje się też Pantha du Prince, który razem z orkiestrą wykona kompozycje na dzwonkach. Równie doniośle będzie w kościele św. Katarzyny, gdzie wystąpią czołowi amerykańscy minimaliści – Rhys Chatham i Charlemagne Palestine oraz Juliana Barwick, która razem z dziewczęcym chórem wykona utwory ze swojego ostatniego albumu. Przepalić głośniki będą próbowali jazzmani z Fire! oraz Mikka Vaino i Pete Swanson, a oryginalnego kolorytu dodadzą eksperymentujący z hip-hopem Clipping. oraz Mykki Blanco. W weekend wystąpią Underground Resistance i słynni Porter Ricks, a wieczorem Robert Rich wykona swój specjalny Sleep Concert.

Wśród zaproszonych gości znaleźli się także tak wybitni twórcy, jak Chris Watson - jeden z najsłynniejszych na świecie ekspertów od nagrań terenowych oraz realizacji dźwięku w filmach przyrodniczych Jego instalacja Whispering in the Leaves to próba odtworzenia dźwiękowego krajobrazu lasów deszczowych Ameryki Środkowej i Południowej, dźwięków tamtejszych zmierzchów i świtów oraz odgłosów zamieszkujących je stworzeń. Instalacja ta zaprezentowana zostanie w palmiarni Ogrodu Botanicznego UJ, w 230. rocznicę jego powstania. W Bunkrze Sztuki pokazana zostanie instalacja The Enclave Richarda Mosse'a - próba radykalnej zmiany myślenia o fotografii wojennej i odnalezienia bardziej odpowiedniego sposobu ukazania kongijskiego konfliktu, w którym zginęło niemal pięć i pół miliona ludzi. Tworząc kompozycję dźwiękową, Ben Frost korzystał z nagrań terenowych zarejestrowanych w Kongu. Z kolei Dead Record Office autorstwa Audint to instalacja wykorzystująca kierunkowe ultradźwiękowe nadajniki i przeznaczone do noszenia SubPacki. Dead Record Archive - spis zdarzeń, piosenek, książek, naukowców, postaci historycznych, technologii, filmów, praw itp. związanych z oddziaływaniem częstotliwości dźwięku na psychikę i fizjologię człowieka - jest jej integralną częścią. W prezentacji na żywo twórcy opowiedzą o projekcie.

W programie sobotniej imprezy klubowej również znalazło się kilka nowości. Pod pseudonimem Copeland wystąpi znana z duetu Hype Williams Inga Copeland. Zagra również Visionist – jedna z najbardziej interesujących postaci, której pojawiły się na brytyjskiej scenie post-grime’owej. Podczas niedzielnego afterparty zamykającego festiwal usłyszymy Beneatha, którego mroczne, szorstkie brzmienie, czerpiące z dorobku UK Funky i dubstepu, przysparza mu coraz większej sławy. W ramach przeglądu wytwórni U Know Me, Recognition, S1W i The Very Polish Cut Outs wystąpią krakowscy producenci Chino, Eltron John i Daniel Drumz oraz warszawski duet Ptaki. Showcase odbędzie się podczas czwartkowego wydarzenia w Hotelu Forum, dzięki współpracy z Forum Przestrzenie. Podczas wydarzeń klubowych wystąpią również: właściciel kasetowego labelu Sangoplasmo Lutto Lento, Besgaczi – czyli DJ Lenar i Paweł Szamburski z polifonicznymi, hipnotycznymi konstrukcjami stworzonymi przy pomocy gramofonów, wzmocnionego klarnetu i maszynek loopujących, oraz przedstawicielka krakowskiej sceny didżejskiej – Olivia.

Dzięki współpracy z Narodowym Starym Teatrem zaproszone zostały również niezależne polskie wytwórnie do wzięcia udziału w targach. O płytach będzie można osobiście porozmawiać z właścicielami i przedstawicielami labeli: AudioTong/Mathka, Bocian Records, Bołt Records, Eta Label, Eter Records, Few Quiet People/Latarnia, Instant Classic, Lado ABC, Lumberton Trading Company/Fourth Dimension Records, Mik!Musik, Monotype, Preserved Sound, Recognition, Requiem Records, S1Warsaw, Sangoplasmo Records, U Know Me i Zoharum. Targom towarzyszą popołudniowe showcase’y organizowane przez wytwórnie oraz Klub Re.

Zaprezentowana zostanie także interaktywna instalacja wykorzystująca dźwięk, obraz i tekst, by dociec istoty sprawności - OUT-SIDE-IN. Podczas rezydencji artystycznej w galerii New Roman australijscy i polscy artyści wraz z członkami organizacji Realartworks stworzą kompozycję ruchomych obrazów, piosenek, dźwięków i tekstów. Instalacja nawiązuje do motywu przewodniego – kompozycją można manipulować za pomocą urządzeń i przedmiotów uruchamiających projekcje i nagrania.

Więcej informacji i szczegółowy program - na stronie: www.unsound.pl


14 października przypada w polskim kalendarzu Dzień Edukacji Narodowej. Filharmonia Bałtycka przygotowała z tej okazji wyjątkowy koncert, którego gwiazdą będzie rosyjska pierwsza dama skrzypiec Marianna Vasilieva (na zdjęciu).

Marianna Vasilieva to wielokrotna laureatka konkursów polskich i zagranicznych oraz skrzypaczka, którą krytycy muzyczni, publiczność i koledzy muzycy niedawno okrzyknęli „pierwszą damą skrzypiec”. Wszystko dlatego, że artystka daje podczas koncertów popis prawdziwie bezprecedensowej techniki gry na skrzypcach. Przedsmak jej możliwości technicznych i interpretacyjnych melomani będą mogli poznać podczas recitalu w Filharmonii Bałtyckiej 13 października 2013 roku, podczas którego wykona wszystkie (!) 24 Kaprysy Nicollo Paganiniego. To prawdziwy ewenement, bo zagranie kompletu kompozycji wymaga nie tylko sprawności technicznej, ale także fizycznej wytrzymałości. Marianna Vasilieva jest obecnie jedyną kobietą na świecie, która jest w stanie zaprezentować tak wymagający repertuar.

Podczas koncertu z okazji Dnia Nauczyciela, artystka wystąpi z towarzyszeniem znakomitej Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Pawła Przytockiego. W programie znajdą się kompozycje autorstwa Brahmsa - Uwertura Akademicka, Wieniawskiego - II Koncert skrzypcowy d-moll i Respighiego - Pinie rzymskie. Z pewnością warto będzie wysłuchać zwłaszcza Koncertu Wieniawskiego w wykonaniu Marianny Vasilievy, która wśród licznych nagród ma na swoim koncie także pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego z 2009 roku.


Na pierwszy jesienny koncert z cyklu Muzeum Muzyki zaprasza Baltic Neopolis Orchestra.

W głównej sali wystawowej Muzeum Historii Szczecina wystąpi Baltic Neopolis Quartet, a towarzyszyć mu będzie pianista Tomasz Jocz. W programie koncertu Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannesa Brahmsa oraz kompozycja Marka Czerniewicza Idę do Ciebie przez mrok, przez ogień na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Koncert odbędzie się 13 października 2013 roku (niedziela) o godz. 17. Godzinę wcześniej udostępnione zostaną wystawy muzealne.

Marek Czerniewicz jest kompozytorem, aranżerem, pedagogiem. W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Głowskiego. Znaczna część jego dorobku powstała w wyniku współpracy z wieloma artystami i zespołami m. in. wokalistą i reżyserem teatralnym Andre Ochodlo, Teatrem Atelier w Sopocie, Teatrem Wybrzeże, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Cappellą Gedanensis, trio fortepianowym Les Mistiques, kwintetem instrumentów dętych blaszanych Hevelius Brass, kwartetem smyczkowym NeoQuartet, grupami Max Klezmer Band, The Minsk Prospectors czy Pink Freud.
Kompozytor posiada w swoim dorobku muzykę teatralną i filmową. Stworzył m.in. ścieżkę dźwiękową do licznie nagradzanego obrazu Marcina Bortkiewicza Portret z pamięci (w 2012 roku film został zakwalifikowany do prestiżowej sekcji Director’s Forthnight 65.Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes). Jego utwór Idę do Ciebie przez mrok, przez ogień na skrzypce, wiolonczelę i fortepian napisany został w 2012 roku na zamówienie Tria Gdańskiego.


Muzyka fortepianowa będzie królować w Krakowie w dniach 14-19 października 2013 roku za sprawą V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa. Na program złoży się sześć niezwykłych koncertów w wykonaniu polskich i zagranicznych gwiazd pianistyki. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

- W tym roku po raz kolejny zaprosiliśmy do Krakowa wybitnych pianistów z całej Europy. Wystąpią przed Państwem Magdalena Lisak, Mariola Cieniawa, Lutosławski Piano Duo, Alessandro Marangoni, Sławomir Zubrzycki, Gábor Farkas – mówi Dyrektor Artystyczny Festiwalu i prezes Stowarzyszenia Artystycznego PianoClassic, Marian Sobula. - Nie byłoby to takie proste, gdyby nie praca wielu znakomitych osób, często pozostających w cieniu artystów oraz pomoc Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca, Stołecznego Miasta Krakowa oraz Województwa Małopolskiego.

Koncerty odbędą się w różnych miejscach Krakowa – Auli „Florianka” i Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, w Willi Decjusza i Dworku Białoprądnickim. Początek koncertów przez cały tydzień o godz. 19.

Już pierwszego dnia Festiwalu podczas recitalu Magdaleny Lisak odbędzie się prawykonanie utworu Artura Cieślaka, który specjalnie na tę okazję skomponował Sonatę na lewą rękę. Kolejne wydarzenia zapowiadają się równie ciekawie, m.in. muzykę hiszpańską zaprezentuje w środę Mariola Cieniawa, muzykę włoską – Alessandro Marangoni, w koncercie finałowym Gábor Farkas przybliży słuchaczom muzykę swojej ojczyzny – Węgier. Wystąpi również znakomity polski duet fortepianowy – Lutosławski Piano Duo. Na koncercie towarzyszącym Festiwalowi zatytułowanym „Estrada Młodych” zaprezentują się najzdolniejsi krakowscy adepci pianistyki. Wyjątkowym wydarzeniem na skalę światową będzie premierowy recital wykonany na fortepianie smyczkowym, unikatowym instrumencie skonstruowanym przez krakowskiego pianistę, Sławomira Zubrzyckiego.

Więcej


W dniach 14-20 października 2013 roku Katedra Italianistyki Uniwersytetu Szczecińskiego wraz z Istituto Italiano di Cultura di Varsavia po raz szósty przygotowuje wydarzenia kulturalne w ramach obchodów międzynarodowego Tygodnia Języka Włoskiego objętego patronatem Prezydenta Republiki Włoskiej, obchodzonego od trzynastu lat w krajach, w których działają Włoskie Instytuty Kultury.

W Szczecinie oprócz imprez dla studentów i uczniów szkolnych przewidziano także wydarzenia skierowane do szerszej publiczności. XIII Tydzień języka włoskiego na świecie rozpocznie się 14 października 2013 roku o godzinie 20:00 Spotkaniem z kulturą, kuchnią i muzyką Włoch w Rocker Club; 16 października o godzinie 17:00 odbędzie się pokaz filmu Pane e tulipani w Inkubatorze Kultury; 17 października o godzinie 19:00 w Klubie 13 Muz wystąpi gitarzysta Luigi Attademo z projektem pt. Progetto Paganini: Paganini i muzyka współczesna; 18 października o godzinie 21:00 w Klubie Odra Zoo odbędzie się impreza pt. Italian Youtube Party, 19 października w Muzeum Narodowym na Wałach Chrobrego o godzinie 17:00 wystąpi Baltic Neopolis Quartet ze standardami włoskiej muzyki klasycznej. Na zakończenie XIII TJW, 20 października w Muzeum Techniki o godzinie 18:00 w projekcie LiberTango wystąpi duet tancerzy Roberta Beccarini i Pablo Moyano, któremu akompaniował będzie znany włoski pianista Rosario Mastroserio.

Tydzień Języka Włoskiego jest współfinansowany przez Gminę Miasto Szczecin, sponsorem jest firma Espol Warszawa, partnerami są Filharmionia Szczecińska, Muzeum Techniki, Muzeum Narodowe, Klub 13 Muz, Szczeciński Inkubator Kultury, Rocker Club oraz Klub Odra Zoo.


Nadzwyczajny koncert okolicznościowy z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej i pedagogicznej prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (na zdjęciu) w wykonaniu Absolwentów i Studentów jej klasy - laureatów międzynarodowych konkursów organowych odbędzie się w Bazylice Mariackiej w Krakowie w środę, 16 października 2013 roku o godz. 19.30.

W programie: Charles-Marie Widor VI Symfonia organowa g-moll op. 42 nr 2 (Karol Wątroba), Johann Sebastian Bach Passacaglia in c BWV 582 (Daniel Prajzner), Johann Pachelbel HexachordumApollinis, Aria SextaSebaldina in f i Dietrich Buxtehude Praeludium in g BuxWV 148 (Marcin Szelest), César Franck Chorał a-moll (Zygmunt Kokoszka), Henryk Jan Botor Improwizacja in stilo moderne (Henryk Jan Botor) i Renāte Stivriņa Symfonia organowa Gwiaździsta noc wg Vincenta van Gogha (Renāte Stivriņa). Wstęp wolny.

Więcej


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Orkiestra Sinfonia Varsovia zapraszają na koncert upamiętniający rocznicę śmierci Fryderyka Chopina, który odbędzie się w czwartek, 17 października 2013 roku o godz. 20:00 w Bazylice św. Krzyża w Warszawie. Wstęp wolny.

W programie koncertu znajdzie się Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta - dzieło, które zgodnie z wolą Chopina zostało wykonane podczas pogrzebu Kompozytora w kościele św. Magdaleny w Paryżu.

Wystąpią: Christina Landshamer – sopran, Urszula Kryger – alt, Robert Getchell – tenor, Matthew Brook – bas oraz Chór Polskiego Radia w Krakowie i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Marka Mosia.


Muzyka z Kodeksu Wrocławskiego (ok. 1498) zabrzmi w czwartek, 17 października 2013 roku o godz. 19:15 w Kaplicy Zimowej kościoła NMP na Piasku. Wystąpią muzycy zespołu „Ars Cantus“: Monika Wieczorkowska – sopran, Radosław Pachołek – alt, Maciej Gocman – tenor, Piotr Karpeta – bas i Tomasz Dobrzański – flet prosty, słowo.

Kodeks Wrocławski ma kapitalne znaczenie dla XV-wiecznej kultury muzycznej Wrocławia i Śląska. Zawiera ponad 90 obszernych kompozycji wielogłosowych, z których duża część sygnowana jest nazwiskami wielkich kompozytorów tego czasu. Znajdują się tu także unikatowe kompozycje mistrzów miejscowych. Rękopis mógł służyć muzykom związanym z którymś z wrocławskich ośrodków kościelnych. Zawarte w rękopisie kunsztowne wielogłosowe opracowania hymnu do św. Jana Chrzciciela mogą wskazywać na wrocławską katedrę. Zebrany repertuar jest różnorodny, przeważają kompozycje przeznaczone do celów liturgicznych, kompletne cykle mszalne, liczne motety przeznaczone na Boże Narodzenie i Wielkanoc oraz ku czci świętych.


Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na kolejny cykl TRANS-OPERY. Projekt w sezonie 2013/2014 obejmie 7 spektakli, transmitowanych na żywo oraz retransmitowanych z renomowanych teatrów i festiwali operowych w całej Europie w okresie od października 2013 do czerwca 2014 roku.

Rozpocznie go 17 października 2013 roku Nabucco Giuseppe Verdiego – spektakl retransmitowany z Werony, w reżyserii Denisa Kriefa. Kolejny – Traviatę z La Scali w Mediolanie, z Piotrem Beczałą w roli Alfredo Germonta będzie można obejrzeć 7 grudnia 2013 roku. Miesiąc później, 17 stycznia 2014 roku w nowosądeckim Centrum zobaczymy Zemstę nietoperza Johanna Straussa z Opery Wiedeńskiej, 19 lutego 2014 Łucję z Lammermooru Gaetano Donizettiego, transmitowaną ponownie z mediolańskiej La Scali, 13 marca 2014 Toscę Giacomo Pucciniego, z Teatro Carlo Felice w Genui, 29 kwietnia 2014 Tristana i Izoldę Richarda Wagnera, z Opera National de Paris, a na zakończenie cyklu, 5 czerwca 2014 roku Romeo i Julię Charlesa Gounoda, spektakl z Salzburger Festspiele.

Wszystkie pokazy odbędą się w sali im. L. Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.mcksokol.pl/75,11440,TRANSOPERA_sezon_20132014.htm


O tym, jak brzmi nowa łódzka sala koncertowa, będzie można się przekonać w piątek, 18 października 2013 roku. Tego dnia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wystąpi w nowym wnętrzu - w sali Akademii Muzycznej przy ul. Żubardzkiej 2a. Pod dyrekcją Pawła Przytockiego zagra Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego, Wariacje i fugę na temat Purcella op. 34 Benjamina Brittena oraz uwertury do oper Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera. Przy fortepianie zasiądzie Beata Bilińska.


Od swego zarania Filharmonia Śląska z wielkim zapamiętaniem przedstawia muzyką naszego czasu. To była wielka idea Karola Stryji, której wiernym i konsekwentnym realizatorem pozostał jego uczeń - Jan Wincenty Hawel. W piątek, 18 października 2013 roku o godz. 19.00 w Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej w Katowicach poprowadzi on prawykonanie Koncertu śląskiego łodzianina Sławomira Zamuszki (na zdjęciu), konfrontując dzieło młodego twórcy dziełami mistrzów.

Sławomir Zamuszko dziś uważany jest za jednego z najbardziej obiecujących kompozytorów średniego (rocznik 1973) pokolenia. Cztery lata temu Filharmonia Śląska jako pierwsza zagrała pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka jego Koncert na altówkę (Róża Wilczak-Płaziuk) i orkiestrę symfoniczną oraz Europejczyka w Meksyku na flet (Agata Igras-Sawicka) i orkiestrę smyczkową. Dwa lata temu ukazała się płyta (DUX 0724) filharmoników pod batutą szefa, zawierająca utwory Sławomira Zamuszki: Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową, Divertimento im memoriam W.A.M., Nasha Shkhapa i oba premierowe utwory. Teraz dołączy do nich Koncert śląski na 23 instrumenty smyczkowe, skomponowany w 2013 roku w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie.

W programie piątkowego koncertu znajdą się także kompozycje mistrzów: Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, z Martą Magdaleną Lelek w roli solistki, Widok na morze katalońskiego kompozytora i dyrygenta, twórcy orkiestry symfonicznej w Barcelonie - Eduarda Toldry, przebój Gustava Holsta na orkiestrę smyczkową – Suita św. Pawła i skomponowany 65 lat temu słynny Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.


W piątek, 18 października 2013 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi orkiestra Cameristi della Scala, w skład której wchodzą artyści słynnego Teatro alla Scala w Mediolanie. Występ ten uświetni obchody 40-lecia założenia Italianistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz XIII Tydzień Języka Włoskiego Na Świecie. Program koncertu zatytułowanego Na złotych skrzydłach jest muzycznym hołdem złożonym Giuseppe Verdiemu w przypadającym obecnie jubileuszowym roku 200-lecia jego urodzin.

W programie tym znajdą się „fantazje” na tematy z oper Verdiego, skomponowane w XIX wieku przez uznanych włoskich kompozytorów, nierzadko przyjaciół i współpracowników Verdiego. Utwory te leżały zapomniane na półkach światowych bibliotek i nie znalazły jak dotąd swojego redaktora. Muzycy Cameristi della Scala przywrócili je zaś koncertowym estradom, dokonując ich transkrypcji i poprawy. Fantazje na tematy z oper Verdiego stanowiły istotną ścieżkę rozpowszechniania muzyki wielkiego kompozytora w czasach, kiedy poza koncertami z udziałem publiczności nie było innej sposobności, aby odtworzyć jego dzieła. Były to odpowiednio opracowane wersje, które dziś moglibyśmy z powodzeniem nazwać muzycznymi coverami, a które świadczyły o ogromnej popularności oryginalnych tematów. Koncert w Filharmonii Krakowskiej umożliwi słuchaczom doświadczyć piękna najsłynniejszych melodii Verdiego, wykonanych z wirtuozerią przez znakomitą mediolańską orkiestrę i jej solistów.