Polmic - FB

calendar of events

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia w Szczecinie zaprasza do udziału w czwartkowym koncercie, 4 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 z cyklu „Harmonia miejsca”, w programie którego znajdzie się prawykonanie kompozycji Szymona Godziemby-Trytka Contemplation of one's man martyrdom. Koncert odbędzie się w Sali Rycerskiej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

„Harmonia miejsca” to cykl koncertów kameralnych organizowanych poza siedzibą szczecińskiej Filharmonii, prezentujący przestrzenie miejskie w kontekście muzycznym. W Sali Rycerskiej wystąpi zespół kameralny złożony z muzyków Filharmonii szczecińskiej - FeelHarmony Quintet. W programie koncertu znajdą się także utwory Rossiniego, Milhaud i Iberta.


Była fenomenem światowych scen, nazywana Polskim Słowikiem, Królową Koloratury, Maestrą - Wielka Ada Sari. Żywym pomnikiem jej pamięci jest odbywający się raz na dwa lata w rodzinnych stronach śpiewaczki - Nowym Sączu Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej jej imienia. W 2013 roku, w XV edycji Festiwalu po raz kolejny wezmą w nim udział gwiazdy wokalistyki.

Nazwisko wielkiej Ady Sari (1886-1968) od lat jest synonimem sztuki na najwyższym poziomie. Artystka za pierwszym pojawieniem się podbijała najbardziej prestiżowe sale koncertowe i operowe. Jej uczennicami był tej klasy śpiewaczki, co m.in.: Halina Mickiewiczówna, Bogna Sokorska, Maria Fołtyn czy Zdzisława Donat. Sztuka wokalna Ady Sari wciąż pozostaje prawdziwą biblią dla młodych śpiewaków. Młodzi artyści wciąż uczą się od Polskiego Słowika jak podpić śpiewem serca słuchaczy.

Od 27 lat pomagają im w tym organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, którzy stworzyli jeden z bardziej prestiżowych konkursów wokalnych w Europie. Inicjatorką i twórcą programu konfrontacji młodych wokalistów jest prof. Helena Łazarska. Wybitna polska śpiewaczka i pedagog, wieloletni kierownik katedry wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, profesor Mozarteum w Salzburgu oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, od 1985 roku, nieprzerwanie pełni funkcje Dyrektora Artystycznego Konkursu.

XV Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbędzie się w dniach 5-14 kwietnia 2013 roku w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. W konkursowym jury, obradującym pod przewodnictwem prof. Heleny Łazarskiej zasiądą laureaci dotychczasowych edycji: Ewa Biegas - sopran (Polska), Wojciech Gierlach - bas (Polska), Urška Arlič Gololičič - sopran (Słowenia), Yasushi Hirano - bas (Japonia), Aleksandra Kucharska-Szefler - sopran (Polska), Anna Lubańska - mezzosopran (Polska), Piotr Łykowski - kontratenor (Polska), Wojciech Maciejowski - tenor (Polska), Matjaž Robavs - bas (Słowenia), Klemens Sander - baryton (Austria) oraz Monika Walerowicz-Baranowska - mezzosopran (Polska). Przesłuchania konkursowe, otwarte dla publiczności odbywać się będą w 3 etapach, od 7 do 12 kwietnia. 13 kwietnia odbędzie się galowy koncert laureatów i wręczenie nagród. Dla zwycięzców przewiduje się po trzy nagrody - oddzielnie dla głosów męskich i żeńskich (I nagroda w każdej grupie - równowartość ok. 5.000 euro) oraz wyróżnienia, jak również nagrody specjalne: za utwór Mozarta, za utwór polski, nagroda im. A. Sari dla wybitnego sopranu koloraturowego, nagroda dla wybitnego pianisty - akompaniatora i inne. Koncert Laureatów Konkursu 13 kwietnia o godz. 19.30 jest częścią projektu Małopolskie Instytucje Kultury w Sieci Współpracy Opera Europa - projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Festiwal zainauguruje 5 kwietnia w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu wykonanie legendarnej III Symfonii Pieśni Żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego w udziałem Ewy Biegas - sopran oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Michała Klauzy. 9 kwietnia w Kościele pw. Matki Bożej Niepokalanej, w ramach międzynarodowego projektu współpracy pomiędzy Akademią Muzyczną w Krakowie a Royal Academy of Music w Londynie wykonane zostanie War Requiem op. 66 Benjamina Brittena, w składzie: Colin Metters - dyrygent, Rafał Jacek Delekta - II dyrygent, Olga Rusin - sopran, Craig Jackson - tenor, Morgan Pearse - baryton, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, przygotowanie Lidia Matynian, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Projektu K 12 (Wielka Brytania).
Festiwalowi towarzyszyć będzie również - 11 kwietnia - konferencja naukowa Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu pt. Piętnaście edycji Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari oraz 25 lat działalności Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Festiwal zakończy 14 kwietnia zakończy spektakl teatralny pt. "Mimo wszystko" Johna Murrella w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, w wykonaniu zespołu Teatru Współczesnego w Warszawie z udziałem Mai Komorowskiej oraz Wiesława Komasy.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.adasari.pl/537,Program.htm


W moim osobistym życiu Debussy również odegrał bardzo ważną rolę i do dziś dnia jestem żarliwym słuchaczem jego muzyki. (Witold Lutosławski)

Dwa kolejne koncerty organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej odbędą się w dniach 5 i 6 kwietnia 2013 roku. Tym razem – obok Trzech postludiów i Trzech poematów Henri Michaux polskiego kompozytora usłyszymy Scenę liryczną L'enfant prodigue (Syn marnotrawny) Claude’a Debussy’ego.

Każde spotkanie Lutosławskiego z fascynującą go literaturą francuską owocowało dziełami wybitnymi - zarazem bardzo odmiennymi w różnych okresach jego twórczości. Trois poèmes d'Henri Michaux (1962/63) to pierwszy taki cykl z czterech, zamkniętych pełnymi niezwykłego uroku Chantefleurs et chantefables. Dzieło, szeroko wykorzystujące technikę aleatoryczną, przewidujące dość rzadką u kompozytora obsadę chóralną (z niekonwencjonalnym traktowaniem głosów), szybko spotkało się z wielkim uznaniem, którego wyrazem stała się m.in. nagroda Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. „Mym pierwszym zamiarem był obszerny cykl symfoniczny, składający się z szeregu ‘utworów koncertowych' [...]. Pierwszy z utworów wykończyłem w 1963 roku i zadedykowałem Międzynarodowemu Czerwonemu Krzyżowi w Genewie, aby stosownie do prośby tej instytucji mógł stanowić zakończenie programu uroczystego obchodu stulecia jej istnienia. Wiąże się z tym tytuł Postludium, który dla prostoty nadałem również dwóm pozostałym utworom." - tak Lutosławski opisywał genezę swego cyklu, w którym rozwija szereg nowatorskich idei formalno-harmonicznych, typowych dla jego stylu z początku lat 60.

Dopełniająca program koncertów młodzieńcza scena liryczna L'enfant prodigue Claude'a Debussy'ego, uhonorowana w 1884 roku prestiżową Nagrodą Rzymską, to utwór łączący wpływy wagnerowskie z wrażliwością na subtelne brzmienia, zwiastujące późniejsze dokonania muzycznego impresjonisty.

Dwa wokalne arcydzieła znajdą kompetentnych wykonawców w osobach świetnych solistów: Norah Amsellem – sopran, Jean-Noel Briend – tenor i François Le Roux - baryton oraz Chóru Filharmonii Narodowej. Koncert będzie też rzadką okazją zobaczenia w Filharmonii dwóch dyrygentów - wymaga ich utwór Lutosławskiego, partie chóru i orkiestry są tu częściowo niezależne rytmicznie. W tych rolach wystąpią Ernest Martínez Izquierdo - dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra oraz długoletni kierownik Chóru Filharmonii Narodowej - Henryk Wojnarowski.


Koncert na 60-lecie Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się 5 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00. Wystąpi japońska skrzypaczka Miki Kobayashi, laureatka II nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego (2011) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego. W programie: Weber - Uwertura do opery "Oberon", Mendelssohn - Koncert skrzypcowy e-moll i Musorgski - Obrazki z wystawy.


W piątek, 5 kwietnia 2013 roku po raz pierwszy w Szczecinie wystąpi jeden z najbardziej utalentowanych dyrygentów młodego pokolenia – Wojciech Rodek (na zdjęciu). Charyzmatyczny artysta zabierze publiczność szczecińskiej Filharmonii w podróż od Polski do Skandynawii. Towarzyszyć mu będzie znakomity gitarzysta - Łukasz Kuropaczewski, który zaprezentuje arcydzieła polskiej muzyki gitarowej. Koncert z cyklu „Sztuka podróżowania” rozpocznie się o godz. 19.00.

Kilka lat temu Łukasz Kuropaczewski – wówczas już laureat Paszportu „Polityki”, poprosił Krzysztofa Meyera o napisanie koncertu gitarowego. Meyer rozważał możliwość połączenia gitary z innymi instrumentami, zwłaszcza z fortepianem. Ostatecznie zwyciężyła pierwotna koncepcja – powstał Koncert na gitarę, kotły i smyczki op. 115. W programie piątkowego koncertu znajdzie się także utwór Aleksandra Tansmana Hommage a Manuel de Falla, o którym Kuropaczewski mówi: „To utwór, w którym nie ma pustej wirtuozerii, nastrojowy i spokojny. Są oczywiście fragmenty ekspresyjne, bardzo hiszpańskie, ale nie znajdziemy w nim popisów i fajerwerków technicznych. To dzieło dla wytrawniejszego słuchacza”.

W podróż do Skandynawii zabierze słuchaczy oparty jest na fińskim eposie narodowym Łabędź z Tuoneli Jeana Sibeliusa. Nie zabraknie także twórczości narodowego norweskiego kompozytora Edwarda Griega – w trakcie koncertu zabrzmią jego Tańce symfoniczne.

Wojciech Rodek jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Lubelskiej oraz kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego. W latach 2005-2007 pracował na stanowisku asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W dyskografii Rodka znalazły się m.in. płyty z muzyką Jana A. P. Kaczmarka: City Island i Get low, gdzie Rodek dyrygował Polską Orkiestrą Radiową. Dyrygent współpracuje z wieloma zespołami symfonicznymi oraz występuje w najważniejszych salach koncertowych Europy.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 5 kwietnia 2013 roku na koncert organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. W programie Preludia Jubilata oraz Kwartet smyczkowy C-dur KV 465 Wolfganga Amadeusza Mozarta i Kwintet na fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę op. 57 Dymitra Szostakowicza. Wystąpią: Janusz Nykiel – skrzypce, Ewa Mutkowska – skrzypce, Marta Mutkowska – altówka, Maciej Kolendo – wiolonczela, Bartosz Kolendo – klarnet, Anna Mutkowska-Wissels – fortepian i Andrzej Zwarycz – słowo o muzyce.

Koncert odbędzie się w Salikoncertowej, początek o godz. 19.00.


W Filharmonii Śląskiej – od zawsze otwartej dla młodych – czas koncertów dyplomantów muzycznych szkół i uczelni już następuje. Nie przegapmy okazji, tak jak nie przegapili nasi poprzednicy. Są jeszcze tacy, którzy pamiętają jedyny w polskim szkolnictwie do dziś, monograficzny koncert (27 lutego 1958), podczas którego na katowickiej estradzie prawykonano aż sześć utworów ówczesnego studenta Henryka Mikołaja Góreckiego. Dziś jest patronem Filharmonii Śląskiej. Sensacją był też pierwszy w historii zreformowanego po wojnie polskiego wyższego szkolnictwa artystycznego koncert (5 listopada 1947) dyplomanta Tadeusza Żmudzińskiego (jego dyplom Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej – obecnie Akademii Muzycznej – w Katowicach ma numer 1), w którym późniejszy laureat a potem juror Konkursu Chopinowskiego, miast jednego wykonał z filharmonikami śląskimi aż trzy koncerty: L. van Beethovena op. 73, F. Chopina op. 21 i K. Szymanowskiego IV Symfonię koncertującą.
W koncercie dyplomantów katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego 5 kwietnia 2013 roku będziemy mieli okazję poznania talentów klarnecisty Szymona Fortuny, oboistki Justyny Palkij, pianistki Agnieszki Porzuczek, waltornisty Stanisława Przygody, fagocisty Mateusza Słomianego, sopranistki Ewy Tracz i mezzosopranistki Roksany Wardengi. Czeka nas również prawykonanie nowego utworu Kamila Pawłowskiego - doktoranta w klasie kompozycji prof. zw. Eugeniusza Knapika. Kompozytor, kontrabasista (dyplomy uzyskał w 2010 roku) i teoretyk muzyki (2011) ma już w swym dorobku m.in. nagranie płyty z autorskimi improwizacjami fortepianowymi na zamówienie Davida Lyncha. Skomponował kilkadziesiąt utworów solowych i kameralnych na zróżnicowaną obsadę wykonawczą, spośród których wyróżnić można cykl miniatur fortepianowych na lewą rękę dla norweskiego noblisty Tomasa Transtroemera oraz muzykę do spektaklu dyplomowego Portret wielokrotny studentów bytomskiego Wydziału Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Symfonicy pod batutą Massimiliana Caldiego staną się pierwszymi wykonawcami jego Kyrie (z podtytułem: …w drodze), zadedykowanego Dymitrowi Szostakowiczowi utworu, którego idea zrodziła się podczas przebytej przez kompozytora XXVII Gdańskiej Pielgrzymki Pieszej na Jasną Górę.


Historyczna opera włoskiego mistrza bel-canta pod mistrzowską batutą Włocha - taki zestaw wróżyć może tylko i wyłącznie wyczucie stylu, celność interpretacji i wirtuozerię dźwięku - czyli po prostu sukces Anny Boleny - premiery, która 6 kwietnia 2013 roku będzie miała miejsce w Teatrze Wielkim w Łodzi.

To szósta z kolei opera Gaetana Donizettiego wystawiana na deskach Teatru Wielkiego, która już teraz budzi zainteresowanie i emocje nie tylko łódzkiej publiczności. Dramaty i intrygi, walka o uczucia i władzę na angielskim dworze królewskim zebrane w niezwykle precyzyjnym libretcie Felice Romaniego, otrzymują jeszcze większy ładunek emocjonalny w barwnej muzyce, dając solistom możliwości popisu wokalnego i aktorskiego. A, że za pulpitem dyrygenckim stanie Eraldo Salmieri - dyrygent o europejskiej renomie, tym bardziej można być spokojnym o muzyczny efekt inscenizacji, której twórcami są cenieni i sprawdzeni artyści łódzcy: Janina Niesobska (reżyseria i ruch sceniczny), Waldemar Zawodziński (scenografia i reżyseria światła), Maria Balcerek (kostiumy) i Waldemar Stryk (kierownictwo chóru).

Spektakl zostanie powtórzony 7 i 9 kwietnia 2013 roku.


Przyjeżdża prosto z Paryża, by przygotować wspaniałą muzyczną ucztę. Bernard Le Monnier, solista Narodowej Orkiestry Francji, będzie koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra podczas koncertu „Muzyczne Ratatouille” w ramach cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”. W menu m.in. Bach, Bizet, Grieg i Bartók.

Koncert odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Początek o godz. 19.


Dnia 6 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 w Pracowni Fala w Białobrzegach (ul. Wojska Polskiego) odbędzie się finisaż wystawy dokumentującej związki muzyki wspólczesnej i sztuki wizualnej, podczas którego ze specjalnie przygotowanym programem wystąpi Krzysztof Knittel (m.in. na harfę midi).

W marcu, w Stowarzyszeniu Inicjatyw Twórczych „Trzecia Fala” wystąpiła legenda polskiej sceny awangardowej - Grupa w Składzie (Milo Kurtis, Wojciech Konikiewicz, Andrzej Kasprzyk). Podczas wernisażu zaprezentowane zostały grafiki i partytury graficzne Bogusława Schaeffera oraz cyklu płyt Alma Artu Andrzeja Mitana (wykonane przez m.in. Edwarda Krasińskiego, Jarosława Kozłowskiego, Włodzimierza Borowskiego) z kompozycjami Andrzeja Bieżana, Helmuta Nadolskiego, Andrzeja Przybielskiego czy właśnie Krzysztofa Knittla. Elementem wystawy była także projekcja filmu Działania duetu Kwie Kulik, w którym brali udział członkowie Grupy w Składzie.

Krzysztof Knittel – człowiek-instytucja: pedagog, dziennikarz, kompozytor i wykonawca. Były dyrektor „Warszawskiej Jesieni”, przez wiele lat piastował stanowisko prezesa Związku Kompozytorów Polskich, członek zarządu ZAiKS etc. W 2012 roku został profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie. Wykłada także na Akademii Muzycznej w Łodzi i Krakowie. Koncertował w kilkudziesięciu krajach świata, biorąc udział w najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej. Realizuje utwory komputerowe i elektroakustyczne, komponuje muzykę baletową, elektroniczną, tworzy instalacje dźwiękowe, pisze utwory na orkiestrę, chóry, zespoły kameralne. Członek wielu grup twórczych.

W trakcie wydarzania odbędzie się także pokaz filmu dokumentalnego Solo w reż. Macieja Pisarka, poświęconego twórczości Bogusława Schaeffera, który w 2013 roku obchodzi 65-lecie pracy twórczej.

Wstęp wolny.


Premiera opery Lady Sarashina Petera Eötvösa odbędzie się 7 kwietnia 2013 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Reżyseria i choreografia - Ushio Amagatsu, scenografia - Natsuyuki Nakanishi, kostiumy, charakteryzacja i stylizacja fryzur - Masatomo OTA ("ku pamięci Sayoko Yamaguchi"), reżyseria świateł - Yukiko Yoshimoto, Ushio Amagatsu. Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej poprowadzi Christian Schumann. Produkcja oryginalna - Opéra National de Lyon, koprodukcja - Théatre National de l'Opéra Comique, Paryż. Wystąpią: jako Lady Sarashina - Anu Komsi (sopran), Peter Bording (baryton), Ilse Eerens (sopran) I Salome Kammer (mezzosopran).

Tłumacz tej książki mówi: „Tysiąc lat temu, w Japonii, kobieta bez imienia napisała książkę bez tytułu”. Książce nadał tytuł Jak przekroczyłam most snów. Lecz o autorce wiemy tylko tyle, ile zdradziła sama. Podsumowując pół wieku życia, „Pani z prowincji Sarashina” wspomina jednak głównie przeszłe podróże, pejzaże, jesienie, księżyce i kwiaty. I niespełnioną miłość. I sny. By dojść do wniosku: „Los nie jest mym przyjacielem”. Tak mogłyby rzec i Czechowowskie trzy siostry, o których Peter Eötvös napisał operę w roku 1998. Kreując po dekadzie podobny teatr kobiecych tęsknot, osamotnienia i pociech czerpanych z kontemplacji rzeczy ulotnych, nadał mu jednak walor imaginacyjny. Bynajmniej nie porzucając diatoniki, w wymiarze muzycznym przeniósł owe wspomnienia w głąb umysłu wpatrzonego w siebie niczym w ogród zen.

Terytoria to cykl spotkań z muzyką współczesną, w których twórcy próbują odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, zestawiane są debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.


W Archidiecezji Gdańskiej po raz pierwszy odbędzie się Festiwal Kultury Białoruskiej, w ramach którego wystąpi Państwowa Orkiestra Młodych Talentów Republiki Białoruś z Mińska. Orkiestra została zaproszona do Polski przez proboszcza parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Bolszewie, księdza Jacka Stępnia z zakonu Ojców Pijarów. Pomysłodawcą i organizatorem festiwalu jest Igor Jankowski, członek Związku Kompozytorów Polskich, pracujący na stanowisku organisty w parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Bolszewie.

Orkiestra wystąpi z sześcioma koncertami: 7 kwietnia 2013 roku w kościele pw. Chrystusa Króla w Wejherowie (ul. Narutowicza 2, początek o 16:30), 8 kwietnia 2013 roku w Muzeum Zamkowym w Malborku (w sali Karwan, ul. Starościńska 1, początek o 18:00), 9 kwietnia 2013 roku w Gimnazjum im. Jana Pawła 2 w Jastarni (ul. Stelmaszczyka 4, początek o 12:00), 10 kwietnia 2013 roku w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim (ul. Chopina 34, początek 19:00), 12 kwietnia 2013 roku w parafii Matki Bożej Różańcowej w Luzinie (ul. Jana Pawła II 26, początek o 17:45) i 13 kwietnia 2013 roku w Bolszewie w kościele pw. Wniebowzięcia NMP (ul. Ks. Konarskiego 1, początek o 18:40).

Wstęp wolny. Po każdym koncercie można będzie nabyć płyty DVD z nagraniem występów Państwowej Orkiestry Młodych Talentów z Białorusi. Uzyskane ze sprzedaży środki będą przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z przyjazdem orkiestry do Polski.


Multikino zaprasza 9 kwietnia 2013 roku na wyjątkowe wydarzenie - premierowe odtworzenie baletu Don Kichot w reżyserii Rudolfa Nureyeva. Emisja odbędzie się o godz. 18:00 w następujących kinach sieci Multikino: Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Łódź (Silver Screen), Poznań Stary Browar, Szczecin, Warszawa Ursynów i Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Pasaż Grunwaldzki oraz Zabrze.

Nagranie baletu w najnowszej odsłonie zostało zrealizowane 18 grudnia 2012 roku w słynnej Opera National de Paris (Opera Bastille).

Don Kichot to balet komiczny skomponowany przez Ludwiga A. Minkusa. Libretto - według powieści Cervantesa - napisał Marius L. Petipa. Utwór miał swą prapremierę w 1869 roku w Moskwie, a w Polsce wystawiono go po raz pierwszy w 1964 roku. Z powieści Cervantesa zaczerpnięta jest fabuła, która koncentruje się na przedziwnych przygodach błędnego rycerza z La Manchy. Miłosny wątek i komiczne perypetie Don Kichota są kanwą widowiska. Don Kichot postanawia wyruszyć na poszukiwania swego ideału piękna - Dulcynei. Towarzyszy mu wierny sługa Sancho Pansa. Bohaterowie trafiają do hiszpańskiego miasteczka, gdzie Kitria, córka właściciela gospody tańczy z przyjaciółmi. Dziewczyna jest zakochana w Basiliu, ale ojciec nie zgadza się na małżeństwo z cyrulikiem i swata ją z Gamachem, starym bogatym szlachcicem.

Spotkania z kolejnymi bohaterami i zabawne sytuacje, które się pomiędzy nimi tworzą są okazją do popisowych wariacji solowych, duetów i tańców zespołowych. Don Kichot to obok Jeziora łabędziego i Giselle najczęściej wystawiany balet klasyczny.

Muzyka: Ludwig K. Minkus, aranżacja: John Lanchbery, dyrygent: Kevin Rhodes, reżyseria: Rudolf Nureyev, scenografia: Alexandre Baliaev, kostiumy: Elena Rivkina, oświetlenie: Philippe Albaric, choreografia: Rudolf Nureyev (Paris Opera, 1981, po Marius Petipa), Balet Opery Paryskiej: The Étoiles, Premiers danseurs and Corps de ballet, Orkiestra Opery Paryskiej.


Jak rycerze jechali na wojnę, mieli konie bardzo niespokojne, jedne za drugimi goniły, złote podkowy gubiły. Jak dalej potoczyła się historia rycerzy – tytułowych bohaterów jednej z Pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Witolda Lutosławskiego? Dowiedzą się tego wszyscy, którzy przybędą na koncert muzyki kameralnej do Filharmonii Łódzkiej we wtorek, 9 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00.

Pięć pieśni do słów polskiej poetki to nie jedyny punkt programu. Koncert wypełnią również utwory na skrzypce i fortepian – usłyszymy m.in. Poloneza koncertowego D-dur Henryka Wieniawskiego oraz Sonatę d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego.

Wystąpią: Kamil Zawadzki - laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Sion (Szwajcaria, 2009), Izabela Trębacz - artystka współpracująca m.in. z łódzkim Teatrem „Logos” oraz pianistka Hanna Holeksa, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Hochschule der Kunste w Bernie.


Koncert symfoniczny w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego odbędzie się 10 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Tomasz Strahl – wiolonczela i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. W programie: Koncert na orkiestrę, Koncert wiolonczelowy i Mała suita na orkiestrę symfoniczną Witolda Lutosławskiego.


42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” Gesty…, Kontury… odbędzie się w dniach 10-13 kwietnia 2013 roku.

Podczas 12 koncertów usłyszymy 10 światowych prawykonań nowych utworów: Barbary Kaszuby, Zbigniewa Kozuba, Rafała Zapały, Katarzyny Taborowskiej, Lidii Zielińskiej, Nicolausa A. Hubera, Janusza Stalmierskiego, Marcela Chyrzyńskiego, Michała Dobrzyńskiego, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej. Wiele innych kompozycji wykonanych będzie pierwszy raz w Polsce. Wystąpią znakomici artyści, między innymi: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji, RADAR ensemble z Niemiec czy Baltic Neopolis Quartet. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie. Festiwal w swoim profilu programowym pielęgnuje wspaniałe tradycje i przypomina dzieła, które stanowią kanon polskiej muzyki XX wieku (Lutosławski, Górecki, Penderecki, Szeligowski), prezentuje nowe kompozycje młodszych kompozytorów oraz przedstawia interesujące zjawiska w muzyce i twórców zagranicznych, w tym roku są to między innymi Kagel, Xenakis, Pagh-Paan, Schlünz, Lucier, Roth.

Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich, More Than One Production, Instytut Muzyki i Tańca. Festiwal dofinansowano ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Poznania, Instytutu Muzyki i Tańca, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej wystąpi w Warszawie z koncertem w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego.

Zespół zagra pod dyrekcją rosyjskiego pianisty i dyrygenta Władimira Aszkenazy’ego. Młodzi artyści zaprezentują Wariacje symfoniczne Lutosławskiego, a także Valses nobles et sentimentales Maurice'a Ravela, Suitę z baletu Les biches Francisa Poulenca oraz muzykę do baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego. Koncert odbędzie się 10 kwietnia 2013 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Podczas warszawskiego koncertu Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej uhonoruje imię Witolda Lutosławskiego tytułem „Wielkiego Europejczyka”. Wyróżnienie to, przyznane po raz pierwszy, zapoczątkuje tradycję przyznawania nagrody europejskim twórcom kultury, którzy przyczynili się do muzycznego i kulturalnego rozwoju młodych ludzi. Przyznanie nagrody Młodzieżowej Orkiestry UE "Wielcy Europejczycy" dla polskiego kompozytora przypada w 100. rocznicę urodzin Lutosławskiego.
- Pozycja Witolda Lutosławskiego jako światowej sławy kompozytora stworzyła mu wyjątkowe możliwości pomocy w rozwoju nowego pokolenia artystów. Dzięki jego bezinteresownemu wsparciu, wielu utalentowanych polskich muzyków mogło studiować zagranicą pod okiem światowej klasy nauczycieli - podkreśliła manager ds. marketingu i rozwoju orkiestry Alix de Mauny, która poinformowała PAP o ustanowieniu nagrody. Jak podała, Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej we współpracy z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci podczas swojego pobytu w Warszawie przyjmie do swojej "rodziny" 18 młodych polskich muzyków. Z tym samym funduszem współpracował Lutosławski pomagając młodym, zdolnym muzykom u progu kariery. Młodzi artyści, którzy zostaną objęci projektem edukacyjnym unijnego zespołu, będą mogli uczestniczyć w zajęciach rozwijających umiejętności, wymieniać doświadczenia z dyrektorem muzycznym orkiestry oraz z wchodzącymi w skład orkiestry muzykami, a także brać udział w próbach i koncertach.

European Union Youth Orchestra powstała wcześniej niż sama Unia Europejska, bo w roku 1979, gdy funkcjonowała jeszcze Wspólnota Europejska (Unią stała się dopiero w 1993 i wtedy też orkiestra zmieniła swą nazwę). Jej pierwszym dyrektorem muzycznym był Claudio Abbado. EUYO działa w oparciu o wysoce demokratyczne i ściśle określone zasady, rekrutując swych członków (których liczba sięga ok. 140 w zależności od potrzeb repertuarowych) ze wszystkich 27 państw członkowskich. Na przesłuchania krajowe zgłasza się średnio ok. 4.000 kandydatów w wieku 14-24 lat. Spośród tak wielkiej liczby młodych muzyków udaje się wybrać rzeczywiście najlepszych z najlepszych. Następnie pracują oni nad wybranym na dany sezon repertuarem i prezentują go na estradach kontynentu (także poza nim), budząc zawsze wielkie zainteresowanie i entuzjazm słuchaczy.


W setną rocznicę urodzin Benjamina Brittena - jednego z najwybitniejszych kompozytorów brytyjskich XX wieku, połączone w ramach projektu K12 znamienite zespoły muzyczne z Polski i Wielkiej Brytanii wykonają War Requiem - dzieło-protest kompozytora przeciwko wojnie, agresji przemocy i bezsensownej śmierci, dedykowane pamięci czterech żołnierzy poległych na froncie II wojny światowej.
Ten wyjątkowy koncert odbędzie się 11 kwietnia 2013 roku o godzinie 19:00 w Kościele św.Katarzyny w Krakowie. Koncert jest efektem współpracy pomiędzy Akademią Muzyczną w Krakowie a grupą brytyjskich dyrygentów, zapoczątkowanej w 2007 roku. O skali przedsięwzięcia świadczy fakt, iż bierze w nim udział aż 250 wykonawców. Artyści wystąpią pod batutą dwóch znakomitych dyrygentów: Collina Mettersa oraz Rafała Jacka Delekty.
W projekcie biorą udział: Trinity Laban Chamber Orchestra (Wielka Brytania), Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej (Lidia Matynian – przygotowanie), Chór Mieszany Katedry Wawelskiej (Andrzej Korzeniowski – przygotowanie) oraz soliści: Olga Rusin – sopran, Craig Jackson – tenor, Morgan Pearse – baryton.


Gdański Festiwal Muzyczny odbędzie się w 2013 roku w dniach 12-20 kwietnia.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008 i odbywa się pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie oraz postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka Elżbieta Sikora, w roku 2010 – pianistka Ewa Pobłocka, w roku 2011 – śpiewaczka Stefania Toczyska, a w roku 2012 – skrzypek Konstanty Andrzej Kulka. Rezydentem Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2013 będzie jeden z najwybitniejszych muzyków polskich ostatnich dekad – Włodzimierz Nahorny, a jego program poświęcony będzie w dużej mierze ukazaniu wzajemnych relacji pomiędzy muzyką klasyczną, jazzem, sztuką improwizowania. Uwzględni również przypadające w roku 2013 rocznice: dwusetną rocznicę urodzin Giuseppe Verdiego i setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego. Ramy programowe całego Festiwalu, jak i niektórych pojedynczych koncertów stanowić będą dzieła jednego z największych mistrzów sztuki improwizowania w historii muzyki - Johanna Sebastiana Bacha.

Inauguracja Festiwalu odbędzie 12 kwietnia 2013 roku. Zabrzmi Pasja wg. św. Jana Johanna Sebastiana Bacha w wykonaniu słynnej Cappelli Amsterdam i renomowanej belgijskiej orkiestry barokowej Il Gardellino. Dyrygować będzie jeden z największych autorytetów muzyki tego okresu Daniel Reuss. Dzieło J. S. Bacha będzie również ostatnim akcentem Festiwalu. 20 kwietnia z udziałem Polskiego Chóru Kameralnego i Capelli Bydgostiensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wykonana zostanie jego Wielka Msza h-moll.
Włodzimierz Nahorny wystąpi ze swoim sextetem i zagra własne transkrypcje utworów kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Romana Maciejewskiego oraz specjalnie przygotowane na tę okazję opracowania utworów J.S. Bacha. Szczególną wymowę będzie miał transmitowany na antenie radiowej występ Nahorny Sextet w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk im. Janusza Hajduna. Nahorny, podobnie jak i Hajdun, zaczynali swoja karierę w słynnym teatrzyku Bim-Bom i kabarecie To Tu. Ich historii jak też początkom jazzu w Polsce poświęcona będzie wystawa fotograficzna przygotowana wspólnie z Akademią Muzyczną w Gdańsku.
Wzajemne relacje pomiędzy muzyka klasyczną i jazzem ukazane zostaną również podczas koncertów znakomitego pianisty, kompozytora i aranżera Krzysztofa Herdzina oraz występu Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica”, która pod batutą Bohdana Jarmołowicza, z udziałem grającego zarówno klasykę, jak i jazz pianisty Filipa Wojciechowskiego, jego Tria i jednego z najwybitniejszych polskich saksofonistów - Henryka Miśkiewicza zaprezentuje utwory Chopina i Komedy zarówno w oryginale, jak i transkrypcjach.
Wydarzeniem Festiwalu będzie z pewnością Gala wokalna z udziałem solistów słynnego Teatru Marińskiego w St. Petersburgu, Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, którą poprowadzi pierwszy gościnny dyrygent Teatru - Fabio Mastrangelo oraz nadzwyczajny recital fortepianowy Ewy Pobłockiej, nawiązujący do setnej rocznicy Witolda Lutosławskiego.

Podczas Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2013 odbędą się również – jest to tradycja i stały element każdej z dotychczasowych edycji – koncerty poświęcone prawykonaniom gdańskiej muzyki współczesnej, jak i rzadko wykonywanym utworom gdańskiego baroku, pochodzącym z archiwum Gdańskiej Biblioteki PAN.

Koncerty Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędą się także w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich, Tczewie i Pruszczu Gdańskim.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more


Suita w dawnym stylu "Colas Breugnon" na orkiestrę smyczkową i flet Tadeusza Bairda oraz Rozmyślania przy fontannie - koncert na wibrafon i marimbę z orkiestrą Macieja Małeckiego zabrzmią 12 kwietnia 2013 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Kaliskiej, podczas koncertu Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak". Wystąpi duet perkusyjny Hob-beats w składzie: Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Mieczysława Gawrońskiego.

W drugiej części wieczoru usłyszymy IV Symfonię e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.

Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (na zdjęciu) współpracę w duecie perkusyjnym rozpoczęli w 2002 roku, jako studenci prof. Stanisława Skoczyńskiego w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i obecnie są jedynym aktywnie działającym duetem tego rodzaju w Polsce i jednym z niewielu na świecie. W 2005 roku rozpoczęli współpracę z Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik) i jako kwartet Kwadrofonik wystąpili w ramach wielu prestiżowych koncertów w Europie, Izraelu, Brazylii oraz Stanach Zjednoczonych. W 2008 roku ukazała się debiutancka płyta duetu: Returning Sounds (DUX), na której znalazły się utwory polskie pisane specjalnie dla Hob-beats (A. Ignatowicz, M. Bembinow, M. Błażewicz) oraz kompozycje zagraniczne (J. ter Veldhuis, R. Wallin). Muzycy koncertowali w wielu miastach Polski, Europy, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Południowej, a także w Stanach Zjednoczonych, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Chicago Philharmonie oraz Madison University. Wiosną 2011 roku kwartet zadebiutował w Berlin Philharmonie, gdzie zaprezentował transkrypcje dwóch baletów: Igora Strawińskiego Święto Wiosny oraz Karola Szymanowskiego Harnasie, w 2012 roku z kolei został zaproszony do współpracy z NDR Bigband w Hamburgu.


The King’s Singers, Paul Esswood, Leszek Możdżer, Giancarlo Guerrero, Jamie Walton, Ingrid Fliter, Philippa Hyde, Waldemar Malicki, Orkiestra Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Camerata Silesia, Audiofeels – to tylko niektóre nazwiska artystów, zaproszonych do występów podczas VIII Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, który odbędzie się w dniach od 12 do 30 kwietnia 2013 roku, na terenie największych miast województwa śląskiego. Jak co roku, na 20 koncertach festiwalowych zaprezentują się znakomici artyści z całego świata, niejednokrotnie debiutując w premierowym repertuarze.

Tytuł Festiwalu na bieżący rok, o wieloznacznym i intrygującym brzmieniu Nowe interpretacje, stanowił myśl przewodnią w doborze repertuaru. Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy oratorium Józefa Haydna Stworzenie Świata w XIX-wiecznym polskojęzycznym przekładzie. Będziemy także świadkami magicznej symbiozy czasów w koncercie konfrontującym współczesne, jazzowe opracowanie cyklu mszalnego autorstwa Leszka Możdżera z liturgiczną muzyką mistrza polskiego baroku Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która zabrzmi w wykonaniu Cameraty Silesia. Ciekawą propozycją dla miłośników muzyki nowszej i współczesnej będzie koncert celebrujący setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego w wykonaniu znakomitego brytyjskiego wiolonczelisty Jamie’go Waltona z towarzyszeniem Orkiestry Aukso i Młodej Filharmonii Aukso pod batutą Marka Mosia. Kompozycje patrona Festiwalu usłyszymy również w autorskim projekcie pt. Polonica Marian Vesperas Pasticcio Capelli Gorczyckiego, przygotowanej i poprowadzonej przez Paula Esswooda, w którym twórczość kompozytora zestawiona zostanie z unikatowymi dziełami polskich twórców, odkrytych pośród manuskryptów Biblioteki Jasnogórskiej.

Po raz pierwszy Polsce będziemy też mogli usłyszeć znakomitą sopranistkę Philippa Hyde w towarzystwie legendarnego kontratenora Paula Esswooda w koncercie kameralnych arcydzieł wokalnych Henry'ego Purcella. Na uwagę zasługują także interpretacje utworów Józefa Wieniawskiego (brata Henryka) w wykonaniu Piotra Pławnera i Piotra Sałajczyka oraz prezentacje fug w interpretacji Waldemara Malickiego. Dopełnieniem szeregu „nowych interpretacji” będą koncerty Leszka Możdżera z twórczością Witolda Lutosławskiego.

Festiwal zakończą w premierowych programach zamówionych specjalnie na Festiwal występy dwóch znakomitych zespołów wokalnych – światowej sławy, brytyjskiego sekstetu The King’s Singers oraz zespołu Audiofeels, który kilka miesięcy temu podbił serca melomanów w Stanach Zjednoczonych, wygrywając prestiżowy konkurs Harmony Sweepstakes A Capella Festival w Nowym Jorku, zdobywając jednogłośnie wszystkie najważniejsze nagrody (w tym nagrodę publiczności).

Szczegółowy program - na stronie: www.gorczycki.pl


W sobotę, 13 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpijeden z najlepszych zespołów w Europie wykonujących muzykę kameralną - Guarnieri Trio Prague. Zespół od ponad 25 lat prowadzi aktywną działalność artystyczną, w tym czasie koncertujac w najbardziej prestiżowych ośrodkach muzycznych świata - Londynie, Genevie, Lucernie, Hamburgu, Detmold, Wiedniu, Madrycie, Barcelonie, Santiago de Chile, w Buenos Aires, etc.. Guarnieri Trio tworzą trzej wybitni muzycy: Iván Klanský (fortepian), Marek Jerie (wiolonczela) i Čeněk Pavlík (skrzypce), wirtuozi swoich instrumentów i znakomici pedagodzy. Trio szczyci się nadzwyczajnym brzmieniem nie tylko ze względu na niekwestionowaną maestrię jego muzyków, ale także z powodu znakomitych instrumentów, jakie posiadają - skrzypiec Zimbalist z legendarnej kolekcji Luigi Tarisio, zbudowanych w 1735 roku przez Guarneri del Gesù oraz wiolonczeli z 1684 roku, której budownicznym jest Andrea Guarnieri.

Na koncert Guarneri Trio Prague w Filharmonii Krakowskiej złożyły się cztery dzieła skomponowane na ten skład wykonawczy – dwa reprezentujące wysoki klasycyzm: Mozarta Trio fortepianowe G-dur KV 564 i Beethovena Trio fortepianowe B-dur op. 97 (Arcyksiążę) oraz dwa przynależne do czeskiej kultury muzycznej XX wieku: Josefa Suka, ucznia i jednocześnie zięcia Dvořáka - Elegia op. 23 w skróconej wersji na trio fortepianowe oraz Bohuslava Martinů Bergerettes, będące reminiscencją jego pobytu w Paryżu w 1939 roku.


Prawykonanie Gilgamesza - koncertu na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy do muzyki Tomasza Krzyżanowskiego odbędzie się podczas koncertu 14 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej.

Gilgamesz realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru. Podczas koncertu zaprezentowanych zostanie 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji.

Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane będą pieśniami w polskim tłumaczeniu. Całość wykona 12 osobowy chór złożony z artystów posiadających różnorodne doświadczenie muzyczne i teatralne. Towarzyszyć im będzie zespół muzyczny w składzie: Paweł Odorowicz (altówka), Wojciech Traczyk (kontrabas), Hubert Zemler (instrumenty perkusyjne) oraz kwartet smyczkowy Befane.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt realizowany jest przy udziale środków z budżetu Województwa Łódzkiego. Koncert „Gilgamesz” realizowany jest we współpracy Teatru CHOREA i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.


Uniwersytet Hacettepe w Ankarze we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim zaprasza na koncert muzyki klasycznej z okazji dni przyjaźni polsko-tureckiej w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Hacettepe pod batutą prof. Erola Erdinça. W programie utwory Witolda Lutosławskiego, Ulvi Cemala Erkina i Astora Piazzolli.

Koncert odbędzie się 14 kwietnia 2013 roku (niedziela) o godz. 18:00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w poniedziałek, 15 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00. W programie utwory: Muzyka przy sadzeniu róż Pawła Buczyńskiego, Divertimento ingenuo Miłosza Bembinowa, Invitation Marii Pokrzywińskiej, Divertimento Pawła Łukaszewskiego, Nim zakwitnie Magnolia Anny Ignatowicz-Glińskiej i Etnia II Bartosza Kowalskiego.

Wystąpią: Anna Wróbel wiolonczela, Paweł Gusnar saksofon, Mateusz Dobocz kontrabas, Julia Samojło, Kuba Sokołowski fortepian, Maria Jeżewska, Magdalena Lech, Miłosz Wieliński skrzypce, Weronika Kociołek, Fily Diakité altówka i Camerata Vistula. Kierownictwo artystyczne - Andrzej Wróbel.

Wstęp: bezpłatne bilety wstępu.


Warszawska Opera Kameralna zaprasza na koncert słynnego czeskiego chóru chłopięcego Boni Pueri. Występ odbędzie się 15 kwietnia 2013 roku w Forcie Sokolnickiego w Warszawie (ul. Stefana Czarnieckiego 51), o godzinie 19.00. W programie wieczoru między innymi opera dziecięca Marynarze (Námořníci). Koncert odbędzie się w ramach trasy koncertowej Litwa – Polska.

Założony w 1982 roku chór chłopięcy Boni Pueri jest jednym z najpopularniejszych europejskich zespołów chłopięcych. Koncertował w Europie, Ameryce i Azji. Realizuje nagrania dla telewizji i stacji radiowych. Występuje ze znanymi zespołami i orkiestrami z całego świata. Regularnie odbywa trasy koncertowe po USA, Japonii, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Francji i Włoszech. Zespół ma w swoim dorobku trzynaście płyt CD. Współpracował z wieloma znanymi muzykami (np. z José Carrerasem czy Bobbym McFerrinem). Chór zapraszany był również na międzynarodowe festiwale muzyczne – między innymi kilkakrotnie na festiwal Praska Wiosna, Europalia w Brukseli, AmericaFest w Minneapolis czy Jeonju Sori Festival w Korei. W 2003 roku za nagranie utworu Zelenki Sub olea pacis et palma virtuitis zespół otrzymał prestiżową nagrodę Cannes Classical Award.

W kwietniu część zespołu śpiewaczego zawita do Warszawy w ramach trasy koncertowej Litwa – Polska. Czterdziestu chłopców w wieku od 9 -13 lat wykona m. in. operę dziecięcą Marynarze. Organizatorem koncertu jest Warszawska Opera Kameralna, a Partnerami Czeskie Centrum oraz Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego.

W programie: Jaroslav Krček - Blábolinky (Głupotki), Jiří Suchý - Možná, že to netuší (Może o tym nie wie), Jan Vičar - Ufo, ufo, ufoni (Ufo, Ufo, Ufoludki), Mořský vlk (Wilk morski) i Námořníci (Marynarze), Karel Pospíšil - Námořníci (Marynarze).


Po raz pierwszy w 93-letniej historii poznańskiej Akademii Muzycznej, pedagodzy i studenci czterech Wydziałów: Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki, Instrumentalnego, Wokalno-Aktorskiego oraz Instrumentów Smyczkowych, Harfy, Gitary i Lutnictwa podjęli wyzwanie artystyczne, w efekcie którego zaprezentowana zostanie poznańskim melomanom w Auli Nova podczas trzech kolejnych wieczorów - 15, 16 i 17 kwietnia 2013 roku twórczość Sergiusza Rachmaninowa.

W trakcie Festiwalu Dni Muzyki Sergiusza Prokofiewa odbędą się również wykłady (17 kwietnia, Sala Marszałkowska, godz. 12.00-15.00).


Posługujemy się nim codziennie niezliczoną ilość razy, lubimy go słuchać, za jego pomocą wyrażamy nastroje i komunikujemy się, a doceniamy go zazwyczaj dopiero wtedy, gdy dopadnie nas chrypka lub zapalenie krtani. Oczywiście mowa o ludzkim głosie, który we wtorek, 16 kwietnia 2013 roku, będzie obchodził swoje święto. Kluczowymi imprezami Światowego Dnia Głosu planowanymi tego dnia w kilkudziesięciu krajach, poczynając od Nowej Zelandii, poprzez kraje azjatyckie, europejskie i obu Ameryk, będą koncerty chóralne.

O godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Łódzkiej wystąpią Chór Dziecięcy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi pod batutą Anny Kamerys oraz chóry Stowarzyszenia Śpiewaczego „Harmonia” i Politechniki Łódzkiej pod batutą Jerzego Rachubińskiego. W programie pieśni m.in. Józefa Świdra, Zbigniewa Preisnera,Krzysztofa Grzeszczaka, Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Zygmunta Noskowskiego, G. G. Gorczyckiego i Witolda Lutosławskiego.


W dniach 16 i 17 kwietnia 2013 roku o godz.19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach odbędą się koncerty Akademickiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Szymona Bywalca. W ich programie - oprócz VII Symfonii Ludwiga van Beethovena i Uwertury do operetki Zemsta nietoperza Johanna Straussa - znajdzie się prawykonanie utworu kompozytora japońskiego Ryuji Kuboty Stein / Stern II.

Kompozycja ta zdobyła III nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, organizowanym w grudniu 2012. Światowe prawykonanie utworu przez Akademicką Orkiestrę Symfoniczną jest nagrodą ufundowaną przez JM Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ryuji Kubota podczas koncertu 16 kwietnia odbierze osobiście dyplom konkursu.


Koncert Tadeusz Gadzina i Przyjaciele. Pamięci mojego jedynego Mistrza Profesora Zenona Bąkowskiego odbędzie się w środę, 17 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Elżbieta Gajewska flet, Paweł Łosakiewicz, Krzysztof Bąkowski skrzypce, Ryszard Duź altówka, Marian Wasiółka wiolonczela, Andrzej Mysiński kontrabas, Bronisława Kawalla, Ella Susmanek fortepian. W programie m.in.: Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Grażyna Bacewicz, Paweł Łosakiewicz.


Dnia 18 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się uroczysty koncert inaugurujący cykl Gwiazdy Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonawcami koncertu będą Leszek Świdziński – tenor oraz Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej. Orkiestrę poprowadzi maestro Ruben Silva. W programie utwory Gioacchino Rossiniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Gaetano Donizettiego, Ernesto de Curtisa i Franza Josepha Haydna.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na dwa koncerty organizowane w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego.

Pierwszym z nich – 18 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Zdrojowym Teatrze Animacji w Cieplicach – będzie recital fortepianowy Beaty Bilińskiej (na zdjęciu). W jego programie znajdą się m.in. Mazurki op. 68 Fryderyka Chopina, Dwie etiudy na fortepian (1940-1941) Witolda Lutosławskiego oraz Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego.

Dzień później, w sali koncertowej jeleniogórskiej Filharmonii artystka wspólnie z orkiestrą pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego wykona II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara. Usłyszymy również Uwerturę do opery Halka Stanisława Moniuszki i Koncert na orkiestrę Lutosławskiego.


Koncert w 70. rocznicę wybuchu powstania w Getcie Warszawskim odbędzie się w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w piątek, 19 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00.

W koncercie weźmie udział wielu znakomitych wykonawców: z Niemiec zawita zaprzyjaźniony od lat z Filharmonią Pomorską Chór Singakademie z Frankfurtu nad Odrą pod kier. Rudolfa Tierscha, popularna aktorka teatralna i filmowa Sławomira Łozińska, pianista Zbigniew Raubo i wiolonczelista Tomasz Strahl oraz znany już dobrze bydgoskim melomanom Baruh Finkelshtein, od 1989 główny kantor Wielkiej Synagogi w Sankt Petersburgu i jednocześnie od 2003 główny kantor Synagogi w Moskwie. Wieczór rozpocznie Kadisz, w judaizmie jedna z najważniejszych modlitw, będąca składnikiem wszelkich żydowskich modłów zbiorowych, a następnie – rapsodia hebrajska Schelomo na wiolonczelę i orkiestrę (1916) amerykańskiego kompozytora Ernesta Blocha (1880-1959). Wysłuchamy także Koncertu warszawskiego - popularnego utworu na fortepian z orkiestrą, pochodzącego z muzyki do filmu Dangerous Moonlight, uważanego za największe dzieło Richarda Addinsella, brytyjskiego twórcy muzyki. Koncert zwieńczy przejmujące dzieło Austriaka Arnolda Schönberga (1874-1951) pt. Ocalały z Warszawy na głos mówiony, chór męski i orkiestrę (1947), które jest skrzyżowaniem kantaty i dramatycznego monodramu.


W dniach 19-26 kwietnia 2013 roku w Poznaniu już po raz czwarty odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej “Q'arto Mondi”, organizowany przez znany zespół Meccorre String Quartet.

Podobnie jak podczas poprzednich trzech edycji festiwalu i tym razem spektrum muzyki kameralnej organizatorzy postarają się przedstawić w najszerszej skali: wysłuchamy koncertu młodych gwiazd – Arcadia String Quartet, nie zabraknie również innej odsłony kwartetu Signum – zespołu złożonego z czterech saksofonów. Festiwal zainauguruje Meccorre String Quartet, a zakończy jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie – Artemis Quartett.

Honorowy patronat nad Festiwalem objął Maxim Vengerov.
Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more


Dnia 19 kwietnia 2013 roku w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zabrzmi Holocaust Memorial Cantata Marty Ptaszyńskiej. Utwór wykonany zostanie w ramach koncertu upamiętniającego 70. rocznicę powstania w getcie warszawskim. Wystąpią: Monika Mych-Nowicka (sopran), Dariusz Pietrzykowski (tenor), Adam Kruszewski (baryton), Eliza Kruszczyńska (sopran), Alon Harari (kontratenor), Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Piotra Gajewskiego i Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Henryka Wojnarowskiego. Oprócz utworu Marty Ptaszyńskiej usłyszymy również dzieło Lament for Jerusalem Johna Tavenera.

Holocaust Memorial Cantata. Lament do wszystkich ludzi na Ziemi na sopran, tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę powstała w 1992 roku. Jak mówi kompozytorka, „ponieważ Kantata została pomyślana jako niezwykle rozbudowana modlitwa, nadałam jej kontemplacyjny i posępny wyraz, czasem podniosły i uroczysty, czasem o charakterze lirycznym, tylko gdzieniegdzie wprowadzając fragmenty nacechowane większą siłą i dramatyzmem. Nieustające powtórzenia słów not to forget (nie zapominajcie), śpiewane po angielsku, hebrajsku, w jidysz i po polsku, mają fundamentalne znaczenie i są bardzo charakterystyczne dla modlitw żałobnych. Nawracająca fraza staje się w tym przypadku motorem sprawczym utworu. Kantata składa się z dziesięciu ustępów, ujętych w dwie części. Kulminacja dramatyczna następuje zgodnie ze strukturą poematu w ustępie szóstym, What Happened to Six Milion Jews (Co stało się z sześcioma milionami Żydów).”


Twórczość Mieczysława Weinberga (1919–1996) do niedawna była jeszcze całkiem nieznana. Warto więc posłuchać symfonii Kwiaty polskie, która dzięki Tuwimowskiemu tekstowi wiąże się nie tylko z Polską, ale i z Łodzią. Weinberg pozostawił po sobie bogatą i różnorodną spuściznę, m.in. 22 symfonie, 18 koncertów solowych na różne instrumenty z orkiestrą, kwartety smyczkowe, sonaty fortepianowe i 7 oper, w tym najsłynniejszą, wystawioną w 2006 roku, pt. Pasażerka. VIII Symfonia Kwiaty polskie, w której kompozytor wykorzystał fragment poematu Juliana Tuwima, to obszerna 10-częściowa kompozycja, przeznaczona na tenor solo, chór i orkiestrę. Powracając myślami do młodzieńczych uczuć i fascynacji, Weinberg stworzył oryginalne dzieło o bardzo osobistym charakterze.

Na koncert uniwersytecki dedykowany pamięci Marka Edelmana w 70. rocznicę powstania w getcie warszawskim zaprasza Filharmonia Łódzka w piątek, 19 kwietnia 2013 roku, o godz. 19.00. Partnerem koncertu jest Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.


Na zaproszenie organizatorów obchodów upamiętniających 70. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim, Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą prof. Krzysztofa Pendereckiego wystąpi 19 kwietnia 2013 roku na zamkniętym koncercie w Muzeum Historii Żydów Polskich.

W pierwszej części koncertu Krzysztof Penderecki zadyryguje swoim utworem - Chaconne na smyczki, którą skomponował w 2005 roku po śmierci Jana Pawła II. Następnie solista Marcel Markowski z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii, również pod batutą Maestro Pendereckiego, wykonają Kol Nidrei op. 47 Maxa Brucha na wiolonczelę i orkiestrę kameralną.

W programie koncertu przewidziane są także występy The Israel Philharmonic Orchestra String Quartet z Julianem Rachlinem w roli pierwszego skrzypka, a także kantora Yaakova Lemmera i Kayah.

Więcej informacji o obchodach 70. rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim - na stronie:
www.jewishmuseum.org.pl/pl/cms/obchody/view


Spektakl Małgorzata w wykonaniu Teatru „Futryna” odbędzie się w sobotę, 20 kwietnia 2013 roku o godz. 19:00 w Ostrzeszowskim Centrum Kultury przy ul. Gorgolewskiego 2 w Ostrzeszowie.

Małgorzata jest to biograficzne widowisko operowe, składające sie z trzech aktów, z muzyką Piotra Kotasa. Kanwą spektaklu jest życie siostry Małgorzaty Banaś - nazaretanki z Nowogródka, której proces beatyfikacyjny właśnie trwa.

Teatr „Futryna” liczy ponad 70 młodych osób pochodzących z całej Polski (prawie 30-osobowa orkiestra oraz 45-osobowy chór).


Prapremiera opery Qudsja Zaher Pawła Szymańskiego odbędzie się 20 kwietnia 2013 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. "Ta opera jest przepełniona nadzieją, a nadzieja jest też w każdym człowieku. Myślę, że to właśnie wiara i nadzieja są w człowieku najpiękniejsze" - powiedział PAP reżyser spektaklu, Eimuntas Nekrošius.

Paweł Szymański stworzył operę w 2005 roku na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Pisząc Qudsja Zaher inspirował się barwą głosu Olgi Pasiecznik i to dla niej napisał tę partyturę. W inscenizacji Nekrošiusa tytułową rolę obok Pasiecznik zagra Katarzyna Trylnik, a za pulpitem dyrygenckim stanie Wojciech Michniewski.

Qudsja Zaher, nazywana pierwszą polską operą eschatologiczną o akcji "pośmiertnej", jest - jak mówi litewski reżyser - wyjątkowym dziełem, napisanym w mało tradycyjny sposób. Libretto autorstwa Macieja J. Drygasa opowiada o Afgance, która odkrywa, że jej los jest związany z losem innej kobiety, żyjącej tysiąc lat wcześniej. „W otchłani podwodnych zaświatów i przystani zapomnianych topielców, przeszywanej atonalnym szlochem zmarłych i twardymi recytatywami dziecięcych strażników pamięci, na obietnicę wieczności czeka Afganka Qudsja, która ofiarowała życie za grupę uchodźców. Ale nim jej dostąpi, odkryje swój los w dziejach niewiasty z plemienia Wikingów sprzed tysiąca lat. Bo czas odbiera ofiarom okrucieństw historii nawet tożsamość, zmienia je w cienie, w bezimienny, łkający chór. I tylko muzyka zdolna jest ich opłakać.” Nekrošius zapowiedział, że oniryczny świat stworzony w operze Qudsja Zaher chce pokazać na scenie w jasny, zrozumiały sposób.

Eimuntas Nekrošius urodził się w 1952 roku. Na przełomie lat 70. i 80. pracował w Kowieńskim Teatrze Dramatycznym i Wileńskim Teatrze Młodzieżowym. W 1994 roku otrzymał nagrodę specjalną Litewskiego Związku Teatralnego dla najlepszego reżysera oraz nagrodę Nowego Teatru Europejskiego, przyznaną przez Europejski Związek Teatralny i Komitet Sztuk w Taorminie (Włochy). W 1997 roku wyreżyserował Hamleta - pierwsze przedstawienie we współzałożonym przez reżysera teatrze Meno Fortas w Wilnie, a w 2001 roku - Otella Szekspira. W 2001 roku reżyser otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Konstantego Stanisławskiego. Wśród reżyserowanych przez Nekrošiusa spektakli znajdują się także Makbet Verdiego w Teatrze Comunale we Florencji i opera Leonida Desyatnikova Dzieci Rosenthala w Teatrze Bolszoj w Moskwie.


W sobotę, 20 kwietnia 2013 roku o godz. 16.00 w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich wystąpią uczestnicy 8. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki - młodzi śpiewacy, zakwalifikowani do udziału w Konkursie – uczestnicy warsztatów wokalnych Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Wśród wykonawców koncertu znajdą się: Gan-ya Ben-gur Akselrod (Izrael), Margarida Hipolito (Portugalia) Olga Kindler (Szwajcaria), Kinga Borowska, Anna Borucka, Justyna Samborska, Ilona Krzywicka, Anna Borucka, Ewa Tracz, a towarzyszyć im będą pianiści: Anna Marchwińska, Ella Susmanek, Paweł Sommer.

Trzy dni później, 23 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 polscy artyści zakwalifikowani do udziału w Konkursie zaprezentują się w Mazowieckim Centrum Kultury (ul. Elektoralna 12). Usłyszymy Aleksandrę Orłowską, Justynę Samborską, Annę Wolfinger, Ilonę Krzywicką i Tomasza Kumięgę. Przy fortepianie zasiądą Anna Marchwińska i Ella Susmanek.


(Mi)nuty młodych kompozytorów czyli 62. sesja MUSICA MODERNA odbędzie się w Łodzi w dniach 20 kwietnia – 26 maja 2013 roku. Program festiwalu wypełnią przede wszystkim utwory młodych kompozytorów – studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz finalistów II Konkursu Kompozytorskiego dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”.

Promocja młodych twórców i wykonawców stanowi trwały element tradycji festiwalu „Musica Moderna”, a program bieżącej edycji świadczy o dużym potencjale naszych studentów – zarówno twórczym, jak i odtwórczym. Poza dwoma tradycyjnymi koncertami pt. „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” po raz pierwszy proponujemy dodatkowo koncerty dyplomowe z utworami studentów, którzy ukończą studia licencjackie w tym roku akademickim.

Ofertę programową sesji wzbogaci prezentacja Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, a także koncert z udziałem Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej, który odbędzie się poza Uczelnią – w Kościele OO. Bernardynów w Łęczycy, a następnie będzie powtórzony w Kościele OO. Jezuitów w Łodzi.

W koncertach sesji zostaną zaprezentowane również dokonania artystyczne kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej Akademii. Nauczyciele akademiccy, obok studentów, podjęli się również prawykonań utworów w ramach koncertu finałowego II Konkursu Kompozytorskiego dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”. Konkurs spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony najmłodszych kompozytorów – uczniów szkół muzycznych. Nadesłano blisko 50 prac z całej Polski, z których siedem wybranych przez jury zostanie wykonanych podczas koncertu w ramach sesji MUSICA MODERNA w środę, 24 kwietnia 2013 roku (godz. 12.00).

Po koncercie finałowym jurorzy pod przewodnictwem prof. Sławomira Kaczorowskiego, kierownika Katedry Kompozycji łódzkiej Akademii Muzycznej, zdecydują o rozdziale nagród. – Nazwa konkursu „Moja (mi)nuta” dobrze oddaje jego ideę – tłumaczy prof. Sławomir Kaczorowski. – Można ją rozumieć na wiele sposobów: „moja minuta” dosłownie odnosi się do czasu trwania konkursowych prac, które zgodnie z regulaminem nie mogły trwać dłużej niż kilka minut (od 3 do 7 minut). W szerszym znaczeniu „moja minuta” to „mój czas”, „moja szansa” dla młodych kompozytorów i „moja nuta” w znaczeniu „moja muzyka”, ponieważ uczestnicy konkursu prezentują to, co mają do powiedzenia aktualnie, na obecnym etapie wiedzy i wykształcenia. Większość nadesłanych utworów to propozycje tradycyjne, ale często bardzo oryginalne, które świadczą o bardzo dobrej znajomości instrumentów i świadomości środków wyrazowych, które mogą być wykorzystywane w muzyce współczesnej.

Imprezą towarzyszącą sesji jest sobotni performance Prakrzyk przygotowany przez młodego kompozytora, studenta AM Jakuba Krzewińskiego.

Read more


Zespół Cantores Minores Wratislavienses pod batutą Piotra Karpety wystąpi w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w niedzielę, 21 kwietnia 2013 roku o godz. 18:00. Koncert „wiosenny” utrzymany będzie w nastroju pogodnym, miłosnym, tanecznym... Artyści zaśpiewają utwory renesansowe, romantyczne i współczesne, m. in. Th. Morley'a, H. L. Hasslera, F. Schuberta, J. Brahmsa, St. Moniuszki, H. M. Góreckiego oraz A. Piazzolli.

Wstęp wolny.


Koncert zatytułowany W kręgu Instytutu Muzycznego Warszawskiego odbędzie się w poniedziałek, 22 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu pianistów: Mizuho Itakura, Yuka Satomi, Pawła Stachela, Krzysztofa Kozłowskiego i Roberta Marata usłyszymy utwory Aleksandra Michałowskiego i Henryka Melcera. Wprowadzenie do koncertu - prof. zw. Maria Szraiber.


Austriackie Forum Kultury włączając się w obchody 70. rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim zaprasza na koncert Ocaleni od zapomnienia - w poniedziałek, 22 kwietnia 2013 roku o godz. 19:00.

W programie znajdą się niezwykle rzadko grywane kameralne dzieła kompozytorów pochodzenia żydowskiego, urodzonych na ziemiach polskich i galicyjskich: Pavela Haasa Cztery pieśni do tekstów poezji chińskiej, Gideona Kleina Trzy pieśni na wysoki głos, op.1, Hansa Krásy Temat z wariacjami na kwartet smyczkowy, Joachima Mendelsona I Kwartet Smyczkowy, Erwina Schulhoffa Suite dansante en jazz na fortepian solo oraz Viktora Ullmanna Kwartet Smyczkowy nr 3, Rapsodia Słowiańska op. 23 i Aria Śmierci z opery CesarzAtlantydy. Wszyscy zginęli w obozach, w gettach, w czasie wojny. Ich kompozycje pozostawiają ogromny żal, że ich autorzy tak młodo zginęli i tak niewiele ocalało z ich spuścizny. W niektórych utworach brzmi jeszcze beztroska początku lat międzywojennych, w innych już słychać smutek, niepokój. Wszystkie zaś przypominają o triumfie ducha nad materią - ich autorzy, nawet w straszliwych warunkach obozów jeszcze chcieli tworzyć i wykonywać z innymi więźniami muzykę. Koncert jest wyrazem hołdu dla ich talentu i siły charakteru.

Wystąpią: Elżbieta Izdebska sopran, Artur Rożek baryton, Alicja Wołyńczyk saksofon, Piotr Kopczyński, Adam Sychowski, Anna Wolniewicz fortepian, kwartet smyczkowy w składzie: Marek Dumicz, Stanisław Dziąg skrzypce, Adam Dębski altówka, Anna Markiewicz wiolonczela.

Read more


III Rubinstein Piano Festival odbędzie się w dniach 22-27 kwietnia 2013 roku.

Festiwal składa się z ponad 50. wydarzeń. Koncerty, recitale, wystawy odbędą się w: Łodzi, Piotrkowie Tryb., Rawie Maz., Sieradzu, Skierniewicach, Wieluniu (Ożarów) i Częstochowie (filharmonia).

Festiwal objął Honorowym Patronatem Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Bronisław Komorowski oraz Małżonka Prezydenta Anna Komorowska.
Komitet Honorowy: minister kultury i dziedzictwa narodowego – Bogdan Zdrojewski, wojewoda łódzki – Jolanta Chełmińska, marszałek województwa łódzkiego – Witold Stępień, prezydent m. Łodzi – Hanna Zdanowska.
Dyrektor festiwalu - Wojciech Grochowalski

Read more


Koncert Polsko-norweskie inspiracje, inaugurujący projekt Europejskie Forum Fletowe: kultura na rzecz integracji. Polska-Islandia-Norwegia 2013-2014 odbędzie się wtorek 23 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu („Willa Wśród Róż”, al. Wielkopolska 11, Poznań). Wystąpią studenci i absolwenci Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W programie muzyka polska, islandzka i norweska.

Projekt zakłada realizację szeregu działań artystyczno-naukowych pomiędzy pięcioma instytucjami z Polski, Islandii i Norwegii: Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, The Reykjavik College of Music (Reykjavik, Islandia), The Iceland Academy of the Arts (Reykjavik, Islandia), Universitetet i Bergen/Griegakademiet (Bergen, Norwegia) oraz University of Agder (Kristiansand, Norwegia).

Read more


We wtorek, 23 kwietnia 2013 roku o godzinie 20:00, w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku rozpocznie się kolejny cykl koncertów organowych „Bliżej Bacha”. Odbywać się one będą w każdy wtorek między 7 maja a 11 czerwca 2013 roku.

Przy organach zasiądą zarówno bardzo doświadczeni, znani słuchaczom muzycy z Polski i zagranicy, jak również dopiero rozpoczynający swą karierę się studenci łódzkiej Akademii Muzycznej. W programie znajdują się utwory Johanna Sebastiana Bacha, barokowego mistrza kompozycji – jednego z najwybitniejszych artystów w historii muzyki, a także innych kompozytorów tworzących od przełomu renesansu i baroku aż do drugiej połowy XIX wieku.

Wszystkie koncerty, zrealizowane dzięki dofinansowaniu Miasta Gdańska, odbywają się pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Read more


Muzyka Witolda Lutosławskiego należy do kanonu kultury XX wieku. W stulecie urodzin kompozytora jego dzieła grane są na całym świecie. Muzycy nie mają wątpliwości, że był jednym z największych kompozytorów naszego czasu. Czy wciąż wyraża nasze radości i niepokoje, jakie budzi refleksje, czym inspiruje innych?

Filharmonicy śląscy postanowili to sprawdzić, zapraszając studentów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych na swe koncerty z muzyką W. Lutosławskiego - 16 (Uwertura smyczkowa, Grave, Preludia i fuga) i 26 stycznia (Muzyka żałobna, Koncert fortepianowy, III Symfonia). Poproszeni zostali o stworzenie dzieł zainspirowanych wysłuchaną muzyką. Pokazane zostaną na wystawie w katowickiej Akademii Muzycznej w dniach od 7 do 20 czerwca 2013 roku, a wcześniej, w kwietniu, w multimedialnej prezentacji podczas publicznego spotkania z biografem W. Lutosławskiego, kompozytorem Krzysztofem Meyerem.

Spotkanie poświęcone twórczości Witolda Lutosławskiego w setną rocznicę urodzin oraz multimedialna prezentacja prac studentów katowickiej ASP inspirowanych jego kompozycjami odbędzie się 24 kwietnia 2013 roku o godz. 18 w Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej, (ul. Francuska 12, Katowice). Wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Lutosławski 2013 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Koncert pt. Siła polskich skrzypiec odbędzie się 24 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Utwory Grażyny Bacewicz, Józefa Elsnera, Bartosza Kowalskiego, Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Wieniawskiego wykonają artyści: Krzysztof Jakowicz, Jakub Jakowicz, Kamila Wąsik-Janiak skrzypce, Robert Morawski, Bartosz Bednarczyk, Edward Wolanin fortepian, Krzysztof Gosztyła recytacja oraz Orkiestra Kameralna SUBITO STRINGS pod dyrekcją Rafała Janiaka.


Nie tak często zdarza się współpracować na jednym koncercie tak wybitnym artystom, jacy spotkają się na scenie czcząc wielkie rocznice polskich kompozytorów. Wiolonczelista Jamie Walton (Wielka Brytania – na zdjęciu), który w lutym 2013 roku wydał kolejną płytę z Vladimirem Ashkenazym, wystąpi wspólnie z Orkiestrą AUKSO pod batutą maestro Marka Mosia w polskim repertuarze. Artyści będą celebrować 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego grając Grave i pierwszy Koncert wiolonczelowy.

Pierwszą część koncertu dopełni Chaconne Krzysztofa Pendereckiego w 80. rocznicę urodzin kompozytora. Drugą część koncertu wypełni w całości słynna Symfonia nr 8 Antonina Dworzaka, która wykonana zostanie przy współudziale Młodej Filharmonii Aukso.

Koncerty odbędą się w czwartek, 25 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach i w piątek, 26 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Bytomiu.

Młoda Filharmonia AUKSO - to jedyne takie w Polsce - tygodniowe warsztaty orkiestrowe, w których młodzi muzycy (w wieku od 16 do 30 lat) podnoszą swoje umiejętności wśród wybitnych zawodowych muzyków tworzących Orkiestrę AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Spośród kilkuset zgłoszeń do udziału w Młodej Filharmonii Aukso (m.in. Norwegii, Francji, Niemiec, Słowacji, Czech, Węgier i z Polski) wybrano czterdziestu utalentowanych muzyków do czynnego uczestnictwa. Warsztaty, odbywające się od 19 kwietnia 2013 zakończą dwa koncerty z wybitnym brytyjskim wiolonczelistą Jamie Waltonem.