Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza na XVII Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Alfredo Caselli, organizowane pod patronatem honorowym Instytutu Włoskiego w Krakowie w dniach 31 marca – 3 kwietnia 2014 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Alfredo Casella (1883-1947) - włoski kompozytor, pianista, dyrygent, pedagog, krytyk i edytor muzyczny w jednej sobie, to postać niezmiernie ważna dla kultury muzycznej Włoch. Ukończył Konserwatorium Paryskie w klasie fortepianu L.Diémera i kompozycji G.Fauré. W 1915 roku powrócił do Włoch i osiadł w Rzymie. Nie sposób przecenić zasług jakie położył wprowadzając na estrady koncertowe zarówno awangardową twórczość włoską, jak i rodzimą muzykę XVII i XVIII wieku, w której widział najcenniejszą tradycję muzyczną Włoch. Wydobył z zapomnienia i opublikował wiele dzieł Frescobaldiego, Monteverdiego, Vivaldiego, Torellego i Scarlattiego. Pragnąc spopularyzować muzykę współczesną Casella założył w 1917 roku Societa Nazionale di Musica Moderna, które stało się zalążkiem włoskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (SIMC).

Związki Caselli z Karolem Szymanowskim były bliskie, spotykali się wielokrotnie: w Nowym Yorku (1922), Pradze (1924) przy okazji II Festiwalu SIMC, w Warszawie (10.12 1926) - przy okazji koncertu Caselli, w Rzymie (1928) i w Zagrzebiu (1933) – przy okazji wykonania dzieł Szymanowskiego. Ich kompozycje były wykonywane podczas tych samych koncertów m.in. w Bostonie (1922 – II Symfonia B-dur Szymanowskiego i muzyka z baletu Le couvent syr l’eau Caselli), w Wiedniu (1925 – Wiener Streichquartett grał I Kwartet Szymanowskiego i Koncert Caselli). Stanęli też w szranki jako uczestnicy tego samego konkursu kompozytorskiego w Filadelfii w 1927. Nadesłana na ten konkurs przez Casellę Serenada na 5 instrumentów wraz z III Kwartetem Bartoka uzyskała I nagrodę ex aequo, II Kwartet Szymanowskiego nie znalazł uznania w oczach jury. Jako koncertujący pianista Casella wielokrotnie wykonywał muzykę Szymanowskiego we Włoszech (Mity). Nie można również nie wspomnieć o pierwszej żonie Caselli - Helenie Kahn-Casella, francuskiej pianistce-akompaniatorce. Szymanowski był z nią serdecznie zaprzyjaźniony czego dowodem jest ich bogata korespondencja. Helena Kahn-Casella pełniła rolę opiekunki interesów muzycznych Szymanowskiego w Paryżu.

Twórczość Caselli przechodziła długą ewolucję zanim kompozytorowi udało się stworzyć własny język dźwiękowy. Na początku ulegał wpływom Mahlera i Straussa, potem skoncentrował się na poszukiwaniach i eksperymentach w dziedzinie harmoniki (politonalność, atonalność). Ostatni okres twórczości Caselli był bliski neoklasycyzmowi poprzez nawiązanie do form muzyki baroku, uproszczenie środków i zwrot ku diatonice i skalom modalnym. Jego muzyka odbiega od tradycji włoskiego bel canto inspirując się raczej włoską muzyką instrumentalną okresu baroku.

więcej...


XXII Świętokrzyskie Dni Muzyki trwać będą od 28 marca do 11 kwietnia 2014 roku. Zapowiadają się w tym roku bardzo różnorodnie. Na program festiwalu, organizowanego przez Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach, złożą się trzy koncerty symfoniczne, cztery kameralne, po dwie instalacje dźwiękowe, projekcje filmowe i wystawy, a także kurs mistrzowski i promocja książki.

Głównym bohaterem tegorocznych Dni będzie Andrzej Panufnik, twórca nie tylko w Kielcach, lecz w całym kraju wciąż nieomal nieznany, a na świecie bardzo ceniony i grywany nie tylko przy takich okazjach, jak tegoroczna setna rocznica urodzin. Losy kompozytora, które odkrywać dla nas będzie jego syn, poznamy podczas projekcji filmu Tata zza żelaznej kurtyny, zaś jego muzyki słuchać będziemy podczas Inauguracji i Finału Dni oraz podczas kameralnego wieczoru zatytułowanego Remember me, na którym zabrzmi także dorobek jego córki, Roxanny. Dla zainteresowanych tą niezwykłą postacią zorganizowane będzie spotkanie z autorką monografii Panufnik, wydanej przez PWM – Beatą Bolesławską.

Do muzyki stanowiącej już nasze narodowe dziedzictwo, a nigdy dotąd jeszcze w Kielcach niewykonywanej, artyści sięgną nieco szerzej i głębiej: usłyszymy romantyczną III Symfonię Od wiosny do wiosny Zygmunta Noskowskiego, patetyczną i kolorystyczną jednocześnie IV Symfonię Grażyny Bacewicz, a także kameralne kompozycje Franciszka Brzezińskiego i Ludomira Różyckiego oraz wybitne dokonania klasyków współczesności – Witolda Szalonka i Witolda Lutosławskiego. Do twórców, których muzyka z powodzeniem gościła już na festiwalowej estradzie, i których ponownie teraz usłyszymy, należą: Marcin Błażewicz, Sławomir Czarnecki, Piotr Moss, Tomasz Opałka (jego Vitality na multiperkusję i orkiestrę zabrzmi po raz pierwszy jako trzyczęściowa całość) oraz Lidia Zielińska, która tym razem zaprezentuje się w rolach przewodnika po muzyce elektroakustycznej, kompozytorki i autorki nowoczesnych instalacji dźwiękowych. Natomiast wśród kompozytorów jeszcze w Kielcach nie prezentowanych znajdą się: Paweł Buczyński (Lament z tekstem Piotra Skargi), Alina Błońska i twórcy niemieccy – Rainer Rubbert i Martin Daske (w wieczorze zdominowanym przez flety Tria Soli Sono) oraz Magdalena Długosz, Ryszard Osada, Katarzyna Taborowska wraz z pochodzącym z Ostrowca Świętokrzyskiego Rafałem Zapałą (niebawem kompozytorem – rezydentem kieleckiej Filharmonii) w koncercie „z prądem” poznańskiego zespołu Sepia. Poza tym w filmie dokumentalnym Kilka pytań o słyszenie świata bliżej poznamy jeszcze czterech młodych kompozytorów, a na dorocznej wystawie Impresje inspirowanej światem dźwięków – całkiem sporą grupę debiutujących plastyków.

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii w Kielcach, Karol Anbild - pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach sześćdziesiątych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny (m.in. Fryderyk Chopin, Johannes Brahms). Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

więcej...


Premiera musicalu operowego Karol Wojtyła. Prawdziwa Historia odbędzie się w rocznicę śmierci Jana Pawła II - 2 kwietnia 2014 roku, w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

To 120-minutowa opowieść, która zaczyna się w momencie zamachu na Jana Pawła II na Placu św. Piotra w Watykanie. Sceny walki o życie przeplatają się ze wspomnieniami z dzieciństwa i młodości Karola Wojtyły w Polsce. „To opowieść o młodym Karolu, o jego uczuciach, o wojnie, o matce Emilii, o ojcu żołnierzu i bracie Edmundzie, z którym musi się rozstać, gdy ten zostaje lekarzem: o tym wszystkim co go ukształtowało, aż do chwili gdy zrozumiał jaką drogą chce podążać. Kończymy opowieść w momencie w którym Karol Wojtyła staje się Janem Pawłem II” – mówi o spektaklu jego reżyser Duccio Forzano, określany mianem jednym z najbardziej kreatywnych i eklektycznych włoskich reżyserów telewizyjnych oraz wydarzeń muzyczno-koncertowych. Scenariusz musicalu, którego rzymska premiera w Teatrze Brancaccio zbiega się z kwietniową datą kanonizacji Jana Pawła II, powstawał pod czujnym okiem watykanistki Palomy Gomez Borrero, urodzonej 14 lat po Wojtyle i która jako dziennikarka towarzyszyła mu w odwiedzinach 160 krajów podczas 104 papieskich podróży po świecie.

W Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie spektakl będzie można obejrzeć jeszcze dwukrotnie – 3 i 4 kwietnia. Następnie 8 i 9 kwietnia zobaczy go publiczność na warszawskim Torwarze. Z Polski przedstawienie wyruszy w tournée po Europie.


3 kwietnia 2014 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń bieżącego sezonu artystycznego Filharmonii w Krakowie. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej szefa artystycznego, Michała Dworzyńskiego, wystąpi w ramach XVIII Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena.

W programie Koncert na skrzypce i wiolonczelę a-moll Johannesa Brahmsa, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego oraz Uwertura Fidelio i V Symfonia c-moll Ludwiga van Beethovena. Solistami koncertu są jedni z największych obecnie wirtuozów na swoich instrumentach – skrzypek Julian Rachlin oraz wiolonczelista Claudio Bohórquez.


Siódma edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się między 4 a 12 kwietnia 2014 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Każda odsłona Festiwalu to blisko 20 koncertów w Gdańsku i na Pomorzu a indywidualne piętno programowe każdej kolejnej edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka Ewa Pobłocka, w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska, w roku 2012 wybitny skrzypek - Konstanty Andrzej Kulka, a w 2013 jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych - Włodzimierz Nahorny.

Gdański Festiwal Muzyczny 2014 zaplanowano w szczególnym terminie, czasie Wielkiego Postu i miesiącu kanonizacji Jana Pawła II, któremu jest dedykowany. W jego programie znaczące miejsce zajmą zatem tym razem dzieła wokalne i wokalno- instrumentalne muzyki europejskiej od XVII do XXI wieku. Inauguracja Festiwalu odbędzie się 4 kwietnia 2014 roku w Katedrze w Oliwie. Zabrzmi Requiem niemieckie op.45 Johannesa Brahmsa. Festiwal zakończy 12 kwietnia w Kościele św. Jana w Gdańsku wykonanie oratorium Józefa Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu. Kontrastem dla tych kompozycji będzie z pewnością napisana w roku 2013, na zamówienie zespołu PHØNIX16 z Berlina, Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem młodego polskiego kompozytora Dariusza Przybylskiego.
Wydarzeniem Festiwalu będzie również koncert Moskiewskiej Orkiestry Symfonicznej (MSO) pod dyrekcją Arthura Arnolda z udziałem znakomitego pianisty Mikhaila Petukhova, recital izraelskiego pianisty, laureata Konkursu im. L. van Beethovena Ishay’a Shaer’a i występ jednego z najsłynniejszych kwartetów smyczkowych świata Emmerson String Quartet.

Stałym elementem programu Gdańskiego Festiwalu Muzycznego są koncerty muzyki gdańskiej, zarówno dawnej, jak i współczesnej (w tym roku będzie nim m.in. koncert Wojciech Kilar in memoriam) oraz koncerty poza obszarem Gdańska m.in. w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich i Pruszczu Gdańskim. Po raz pierwszy w historii Festiwalu zaplanowano także koncert w Filharmonii w Kaliningradzie, który z pewnością przyczyni się do jeszcze większej promocji kultury polskiej za granicą.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


XVIII Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się w dniach 4-9 kwietnia 2014 roku.

Festiwal Forum Sztuki Współczesnej im. W. Lutosławskiego organizowany jest w Lublinie od 1996 roku. Tegoroczna, osiemnasta edycja kontynuuje ideę popularyzacji muzyki najnowszej, a w tym roku upłynie ono pod znakiem muzyki polskiej. W programie dominować więc będą rodzimi twórcy: Ludomir Rogowski - kompozytor dziś nieco zapomniany, propagator idei postępu w sztuce, krzewiciel idei muzyki narodowej, Jerzy Kornowicz – pianista i improwizator, prezes Związku Kompozytorów Polskich, Andrzej Panufnik – w 100. rocznicę urodzin i oczywiście Patron imprezy Witold Lutosławski.

Więcej


Festiwal „Musica Polonica Nova” odbędzie się we Wrocławiu w dniach od 4 do 12 kwietnia 2014 roku pod hasłem Mozaika dźwiękowej teraźniejszości. Współczesna muzyka polska jest bowiem różnorodna i bogata jak mozaika, złożona z wielu gatunków, kierunków, stylów i głosów. Artyści spróbują uchwycić jej esencję i odpowiedzieć na pytanie: jaka jest nowa muzyka polska?

Organizatorzy 29. edycji festiwalu podjęli się kontynuacji dzieła zmarłego przed dwoma laty Andrzeja Chłopeckiego. Pod dyrekcją nowego szefa artystycznego Szymona Bywalca wyznaczyli sobie za cel ukazanie polskiej muzyki współczesnej z całą jej różnorodnością i niezwykłym bogactwem inspiracji, od muzyki improwizowanej i elektroniki po odkrywanie na nowo dziedzictwa kompozytorów dwudziestowiecznych oraz fuzję tradycyjnych rozwiązań i nowych technologii. Podczas tegorocznego festiwalu przywołana zostanie twórczość wielkich polskich kompozytorów minionego stulecia – Andrzeja Panufnika, Kazimierza Serockiego, Wojciecha Kilara. Usłyszymy dzieła młodych twórców, którzy zdobyli już międzynarodowe uznanie – zaprezentowane zostaną utwory Jagody Szmytki, Marcina Stańczyka, Agnieszki Stulgińskiej. Obok klasycznego instrumentarium zabrzmią współczesna elektronika i improwizacja.

Program festiwalu skupia się na muzyce polskiej, jednakże wśród wykonawców Wrocław gościć będzie, oprócz znakomitych muzyków z Polski, także artystów z zagranicy – obok rodzimych zespołów takich, jak Kwartludium, TWOgether Duo, czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach usłyszymy ensemble mosaik z Niemiec i Nordlys Ensemble z Danii.

Podczas piętnastu koncertów, które złożą się na tegoroczną edycję festiwalu, usłyszymy sześćdziesiąt kompozycji, w tym liczne prawykonania. „Musica Polonica Nova” to jednak nie tylko czyste słuchanie, a także aktywne uczestnictwo. Dlatego w programie znajdą się warsztaty i spotkania, które przybliżą świat muzyki współczesnej.

Więcej


Jerzy Maksymiuk będzie bohaterem koncertu z cyklu „Mistrzowie Batuty”, który odbędzie się 4 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 W Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Artysta poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej, a także wystąpi w roli solisty – przy fortepianie. Drugim pianistą koncertu będzie Karol Radziwonowicz.

W programie: Ignacy Jan Paderewski – Fantazja polska op. 19, Jerzy Maksymiuk – Liście gdzieniegdzie spadające, Ferenc Liszt – II Koncert fortepianowy, Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Sergiusz Prokofiew – Fragmenty z I i II Suity Romeo i Julia.


Dzieło Richarda Wagnera ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla historii muzyki, lecz także całej kultury europejskiej. Przyświecająca twórcy idea syntezy sztuk w jednym dziele stała się inspiracją dla reprezentujących wszystkie obszary kultury artystów i komentatorów od końca XIX wieku po dzień dzisiejszy. Swoistym nawiązaniem dialogu z propozycją Wagnerowskiego dzieła totalnego (Gesamtkunstwerk) będą Warszawskie Dni Wagnera, podczas których na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w najnowszej odsłonie zagości opera Lohengrin, a w przestrzeni Galerii Opera i Kina Iluzjon obecny będzie projekt „Syberberg i Wagner”, oparty na redakcji spuścizny tego kompozytora autorstwa niemieckiego filmowca, Hansa Jürgena Syberberga.

Na Warszawskie Dni Wagnera – Syberberg i Wagner złożą się cztery duże wydarzenia:

wystawa instalacji zbudowanych z marionetek oraz fragmentów scenografii z filmów Hansa Jürgena Syberberga w Galerii Opera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (wernisaż wystawy – 4 kwietnia 2014, godz. 19.00)
retrospektywa 5 filmów Syberberga inspirowanych twórczością Wagnera w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej uzupełniona instalacją filmową prezentowaną w foyer kina (5-11 kwietnia 2014, Kino Iluzjon)
premiera opery Lohengrin na scenie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (11 kwietnia 2014, godz. 18.00)
koncert pieśni Wagnera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (10 kwietnia 2014, godz. 21.00)

Warszawskie Dni Wagnera zostaną zakończone w Noc Muzeów finisażem wystawy w Galerii Opera.

Więcej informacji – na stronie: www.iluzjon.fn.org.pl


Festiwal „Gorzkie Żale” pojawi się na kulturalnej mapie Warszawy już po raz szósty. W terminie 29 marca - 13 kwietnia 2014 roku odbędą się spektakle teatralne, spotkanie kulinarne, debaty i wyjątkowe koncerty. Szczególnie warte polecenia są dwa koncerty: Ewy Bem, która zaśpiewa pieśni pasyjne w jazzowej aranżacji, oraz koncert na zakończenie festiwalu w Hali Głównej Dworca Centralnego, gdzie podróżni będą mogli usłyszeć wybrane encykliki Jana Pawła II w muzycznym opracowaniu Stanisława Szczycińskiego.

W tym roku organizatorzy przygotowali w ramach festiwalu aż cztery koncerty inspirowane pieśniami pasyjnymi. Koncert tradycyjnych pieśni pasyjnych Krzyżu Święty i inne pieśni obędzie się w niedzielę, 30 marca 2014 roku w Kościele św. Benona (ul. Piesza 1) po nabożeństwie Gorzkich Żali o godz. 16:30. Zaśpiewa zespół Jerycho pod kierunkiem Bartosza Izbickiego. W piątek, 4 kwietnia 2014 roku o godz. 19:00 artyści zapraszają na 1Piętro, przy ul. Foksal 11 na koncert pieśni pasyjnych Płaczcie Anieli w wykonaniu pieśniarki i skrzypaczki Joanny Słowińskiej, która jako jedna z nielicznych używa ludowej techniki śpiewu tzw. „głosu białego”. Natomiast 6 kwietnia 2014 roku, w niedzielę o godz. 19:00 odbędzie się wyjątkowy koncert pierwszej damy polskiego jazzu – Ewy Bem, która w jazzowych aranżacjach Andrzeja Jagodzińskiego wykona tradycyjne pieśni pasyjne. Wyjątkowość tego koncertu polega na niestandardowym połączeniu tradycji, muzyki i miejsca. Koncert odbędzie się w Studio Fotograficznym Cukry, ul. Ogrodowa 31/35. W repertuarze m.in. usłyszymy takie pieśni, jak: Ludu mój ludu, W ogrodzie oliwnym czy Wisi na krzyżu w nowych, jazzowych aranżacjach. Festiwal „Gorzkie Żale” zakończy koncert Do Źródła, który odbędzie się w bardzo nietypowym miejscu. 13 kwietnia o godz. 17:00 wszystkich podróżujących, przechodzących oraz ciekawskich organizatorzy zapraszają do Hali Głównej Dworca Centralnego, gdzie usłyszymy wybrane encykliki Jana Pawła II w muzycznym opracowaniu Stanisława Szczycińskiego. Wystąpi Chór Centrum Myśli Jana Pawła II.

Więcej informacji – na stronie festiwalu: www.gorzkiezale.pl  


4 kwietnia 2014 roku w hali widowiskowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie wystąpi Arianna Savall w projekcie Hirundo Maris. Występ córki znanego katalońskiego muzyka, Jordi Savalla, będzie ucztą dla miłośników muzyki dawnej i etnicznej.

Arianna Savall to harfistka, sopranistka i kompozytorka urodzona w Bazylei w rodzinie katalońskich muzyków, która występowała z wieloma zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej. U jej boku wystąpi Petter Udland Johansen, urodzony w Oslo tenor, znany z interpretacji muzyki dawnej oraz z występów na europejskich scenach operowych. Savall i Johansen wspólnie stworzyli projekt Hirundo Maris, inspirowany muzyką dawną, a także folkiem iberyjskim i norweskim. Według artystki pieśni te charakteryzuje niezwykłe podobieństwo i właśnie to przesądziło o nawiązaniu współpracy pomiędzy artystami. Brzmienie kompozycji podkreślają rzadko spotykane instrumenty, na czele ze wspomnianą harfą, dobro i hardingfele - norweskim instrumentem smyczkowym. Cały koncert jest natomiast wyjątkową muzyczną podróżą w przeszłość. W skład zespołu wchodzą także: Miquel Angel Cordero (kontrabas), David Mayoral (instrumenty perkusyjne) i Sveinung Lilleheier (gitara, dobro). Hirundo Maris to w języku łacińskim morska jaskółka, a członkowie zespołu, podobnie jak wędrowne ptaki, przekraczają granice wysp i mórz, zaznaczając ślad pomiędzy Norwegią i Katalonią, podążając za utworami z przeszłości. Tworzą przy tym własne utwory, wzbogacając ten niezwykły dialog między kulturami Południa i Północy Europy.

Koncert Arianny Savall to już drugie wydarzenie organizowane przez Agencję Artystyczną GAP w hali widowiskowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Pierwszym koncertem cyklu był występ zespołu Motion Trio z gościnnym udziałem Leszka Możdżera w styczniu 2014. Kolejne koncerty planowane są jesienią.

Więcej informacji - na stronie: www.aagap.pl


W piątek, 4 kwietnia 2014 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert zatytułowany Muzyczny Eliksir Młodości. "Kompozytor - Rezydent".

W programie koncertu dedykowanego twórczości młodych polskich kompozytorów znajdą się utwory Justyny Kowalskiej-Lasoń (Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy), Piotra Komorowskiego (Rozbłyski), Mateusza Ryczka (Metasonora), Dariusza Przybylskiego (Red, Yellow, Red. Hommage a Mark Rothko na orkiestrę smyczkową) oraz – w ramach kolejnej odsłony projektu "Kompozytor - rezydent" – Tomasza Jakuba Opałki (D.N.A. Koncert na bass klarnet i orkiestrę kameralną). Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Waldemar Groń. W roli solistki wystąpi Jadwiga Czarkowska - klarnet basowy.

Wykonanie i prawykonanie utworów Tomasza Jakuba Opałki odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Kompozytor-rezydent".


Czternasty Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej odbędzie się w dniach 14 marca – 14 kwietnia 2014 roku. Tegorocznej edycji przewodzić będzie motto „I Wy ze mną będziecie..” , obrazując otwartość nauki chrześcijańskiej.

Koncerty festiwalowe wypełnią niemal cały okres Wielkiego Postu. W ich programie zaplanowano niezwykle interesujące dzieła, utrzymane w tonie powagi i misteryjnej zadumy, w wykonaniu świetnych solistów, zespołów instrumentalnych i chóralnych oraz z udziałem Jerzego Zelnika – podczas wieczoru finałowego. Koncerty odbywać się będą zarówno w świątyniach na terenie Poznania oraz w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania, jak też w Wielkopolsce – w Kicinie, Międzychodzie, Obornikach, Woźnikach i Złotnikach. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Festiwal jest kontynuacją zapoczątkowanej przez Feliksa Nowowiejskiego tradycji wykonywania w kościołach Poznania i Wielkopolski muzyki pasyjnej i paschalnej w okresie Wielkiego Postu, będącej inspiracją do głębokiego przeżycia misterium paschalnego. Ideę tę wskrzesiła w 2001 roku synowa Kompozytora i wieloletnia Prezes Towarzystwa im. Feliksa Nowowiejskiego – Janina Nowowiejska. Od kilkunastu lat Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej stanowi niemal jedyny tego rodzaju projekt w poznańskiej i wielkopolskiej kulturze. Stał się stałym wydarzeniem oczekiwanym tak samo bardzo przez artystów, parafie, jak i odbiorców. Ogólnym założeniem festiwali pasyjnych jest przedstawienie bogatej twórczości inspirowanej procesem przemijania, umierania i wreszcie Męki Pańskiej. Jednym z założeń festiwalu jest odkrywanie i propagowanie polskiej muzyki pasyjnej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki organowej Feliksa Nowowiejskiego. Każda edycja festiwalu jest oddzielnie tytułowana i poświęcona odrębnemu aspektowi problematyki pasyjnej, kierując odbiorcę ku odpowiednim dziełom muzycznym.

więcej...


Prawykonanie Kwartetu na viole da gamba Zygmunta Koniecznego z udziałem kompozytora odbędzie się 5 kwietnia 2014 roku o godz. 18.30 w Sali Grudniowej Centrum Kultury Katowice.

Nazywają go "wesołym kompozytorem smutnych piosenek". Jest laureatem licznych nagród polskich i międzynarodowych. Współtworzył artystyczne oblicze „Piwnicy pod Baranami”. Współpracował z Ewą Demarczyk i takimi reżyserami, jak: Henryk Kluba, Andrzej Wajda, Tadeusz Konwicki, Jan Jakub Kolski. Zygmunt Konieczny (na zdjęciu), choć wciąż aktywny artystycznie, zasłużył już na miano klasyka. Uważa się go nawet za twórcę piosnki literackiej, w której muzyka wydobywa dodatkowe znaczenia poetyckiego tekstu i kreuje emocje. Twórczość Zygmunta Koniecznego to zjawisko wyjątkowe. W filmie, w teatrze, w kabarecie, wreszcie na estradzie ma on do powiedzenia bardzo wiele i mówi to własnym, odrębnym i oryginalnym językiem muzycznym.

Zygmunt Konieczny violą da gamba poważnie zainteresował się niedawno, przy okazji spotkania z muzyką Kapeli Jazdowskiej. W roku swoich 77. urodzin twórca przybliżyć chce publiczności, żyjącej na co dzień w pośpiechu, w świecie pełnym hałasu, walory ciepłego, cichego i subtelnego brzmienia dawnego instrumentu, jakim jest viola da gamba. Prezentowany utwór powstał na zamówienie Centrum Kultury Katowice.

Kopozycję wykona Kapela Jazdowska w składzie: Darius Stabinskas – sopranowa viola da gamba, Mateusz Kowalski – tenorowa viola da gamba, Paweł Zalewski – basowa viola da gamba, Justyna Rekść-Raubo – basowa viola da gamba (kierownictwo artystyczne) oraz Joanna Lewandowska – śpiew. Czas trwania: ok. 40 minut.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje”- priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W sobotę, 5 kwietnia 2014 roku o godz. 17.00 Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl familijny – balet w 9 obrazach Ludomira Różyckiego Pan Twardowski.

Tego dnia scena Opery Śląskiej zamieni się w poddasze Mistrza Twardowskiego, poznamy legendę słynnego krakowskiego czarnoksiężnika, który uciekając przed małżonką zabierze w nas we wspaniałą podróż – i na dachy krakowskich kamienic i do kopali srebra w Olkuszu, na Łysą Górę, komnat Wawelu, i krakowski Rynek, wreszcie – do karczmy co „Rzym się nazywa”… Wszystko zaczyna się w pracowni starego Twardowskiego. Na poddaszu stary, zbiedniały szlachcic – mistrz Twardowski – usiłuje przy pomocy zaklęć i kabalistycznych znaków uzyskać złoto z piasku. Daremne próby obserwuje swarliwa Pani Twardowska, której niezadowolenie rośnie w miarę jak pod dach ich domu zagląda bieda. Właśnie przyszli wierzyciele z żądaniem spłaty długu. Krewka Twardowska przegania natrętów. Z pasją i przekleństwem rzuca o podłogę księgę zawierającą zaklęcia, także te przywołujące Diabła. I oto zjawia się Diabeł. Sypie garściami złota, ożywia przedmioty, aż wreszcie przekonuje Twardowskiego, że warto zawrzeć z nim bliższą znajomość. Na odgłos zbliżającej się małżonki drżący przed jej gniewem Twardowski pozwala się zabrać Diabłu. Razem uciekają przez kominek…


5 kwietnia 2014 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert z okazji 100. rocznicy urodzin wybitnego polskiego kompozytora – Andrzeja Panufnika.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Łukasza Borowicza (na zdjęciu) zagra III Symfonię Es-dur Ludwiga van Beethovena oraz Andrzeja Panufnika Suitę Polonia i Koncert fortepianowy, z solistą Maciejem Grzybowskim.

Andrzej Panufnik (1914–91) był jednym z najwybitniejszych kompozytorów polskich drugiej połowy XX wieku. Studiował kompozycję u K. Sikorskiego w Konserwatorium Warszawskim (do 1936), potem dyrygenturę w Wiedniu i Paryżu. Okres okupacji niemieckiej spędził w Warszawie i zarabiał na życie grając w kawiarniach w duecie fortepianowym z Witoldem Lutosławskim. Cały jego wcześniejszy dorobek uległ zniszczeniu w czasie Powstania Warszawskiego. Po wojnie tworzył intensywnie, szybko zdobył wyróżnioną pozycję, cieszył się poparciem władz i wyjeżdżał jako dyrygent na występy zagraniczne. W roku 1954 wyjechał do Anglii i osiadł tam na stałe, co w ówczesnej sytuacji politycznej uważano za zdradę. Jego kompozycje zostały objęte zakazem wykonywania, uchylonym dopiero w 1976. Kraj ojczysty odwiedził Panufnik tylko raz, dopiero po trzydziestu sześciu latach (w 1990 roku).


Koncert muzyki Miłosza Bembinowa odbędzie się w sobotę, 5 kwietnia 2014 roku o godzinie 19:30 w Kościele Akademickim Św. Anny w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 68).

W programie koncertu znajdą się między innymi chóralne kompozycje pasyjne Ludu mój ludu i Stabat Mater, a także utwory na saksofon i organy: Mały Szkic i KOMEDitAtion. Wystąpią: toruński Chór „Astrolabium”, Kinga Litowska – dyrygent, Aleksandra Turalska – sopran, Joanna Jaworowska – organy, Wojciech Psiuk – saksofon.

Kompozycje chóralne dostępne są na nominowanej do Fryderyka 2014 płycie: Astrolabium Sings Bembinow, wydanej przez Sarton Records.


Piąta, jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi” odbędzie się w Poznaniu w dniach 6-13 kwietnia 2014 roku.

Poznańska publiczność ponownie będzie miała okazję spotkać się z wybitnymi, uznanymi i ciekawymi zespołami, które swą działalność artystyczną dedykują muzyce kameralnej. Zabiorą nas one w podróż po barwnej krainie kameralistyki, ukazując jak bliska naszym sercom jest ta złożona i bardzo różnorodna dziedzina sztuki. Festiwal, jak co roku zainaugurują gospodarze – Meccorre String Quartet, a przez kolejne dni usłyszymy takie gwiazdy, jak Kwartet Śląski, obchodzący 35-lecie swojej działalności artystycznej, kwartet Kuijken, słynący ze wspaniałych interpretacji muzyki dawnej oraz hiszpański kwartet smyczkowy Quiroga – laureat wielu prestiżowych nagród, znany z niezwykle porywających i emocjonujących występów. W tym wyjątkowym dla festiwalu „Q’arto Mondi” roku pojawią się również dwie nowe atrakcje: wieczór z kwartetem rodem z Podhala oraz koncert promujący młode, lecz wyjątkowo utalentowane zespoły studiujące pod okiem członków Meccorre String Quartet. Na zakończenie organizatorzy zaplanowali recital kwartetu Danish String Quartet, który jest jednym z najwybitniejszych zespołów swojego pokolenia, a ich interpretacje barwne i niekonwencjonalne zostają na długo w pamięci melomanów na całym świecie. W programie koncertów znajdą się kwartety smyczkowe autorstwa takich kompozytorów, jak m.in. J. Haydn, L. van Beethoven, F. Mendelssohn, C. Debussy, M. Ravel, J. Turina, G. Kurtag, A. Schonberg, C. A. Nielsen, D. Szostakowicz, K. Szymanowski, A. Panufnik. Usłyszymy również słynne Requiem d-moll KV626 W. A. Mozarta – w wersji na kwartet smyczkowy.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik PDF


Wielki Koncert Wielkanocny Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pt. Czas pokuty i radości odbędzie się w niedzielę, 6 kwietnia 2014 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dwie charyzmatyczne dyrygentki - Agnieszka Duczmal i Anna Duczmal-Mróz, światowej sławy soliści, chór, oryginalne instrumenty i niebywały repertuar dostarczą melomanom wielu wzruszeń. W pierwszej części koncertu nastrój wielkopostnej zadumy wprowadzą znakomici instrumentaliści: wiolonczelistka Karolina Jaroszewska i akordeonista Maciej Frąckiewicz. Usłyszymy Modlitwę Andrzeja Panufnika i Roxanny Panufnik oraz Sieben Worte (Siedem słów) na akordeon, wiolonczelę i smyczki Sofii Gubaiduliny. Wielkanocną radość przyniesie nam finał koncertu. W klimat argentyńskiej Misa a Buenos Aires przeniesie nas - wraz z Orkiestrą i Chórem –znana mezzosopranistka Małgorzata Walewska. Przy fortepianie zasiądzie sam kompozytor dzieła - Martin Palmeri, a latynoski charakter podkreśli bandoneon, zwany „duszą tanga”, na którym zagra Mario Stefano Pietrodarchi.


XVIII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 6-18 kwietnia 2014 roku. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest Beethoven i idea wolności, stąd w programie festiwalowych wydarzeń znajdziemy liczne odniesienia do twórczości zaangażowanej, konkretyzującej poprzez sztukę idee walki o wyzwolenie.

Festiwal uwypukli znaczenie Beethovena jako jednego z pierwszych kompozytorów, w którego twórczości i postawie artystycznej mocno rezonują hasła i idee wolnościowe zarówno wieku oświecenia, jak i Rewolucji Francuskiej. W programie obok dzieł – emblematów idei wolności, takich jak Symfonia Eroica, czy opera Fidelio Beethovena, znajdzie się również Ifigienia naTaurydzie, opera reformatora gatunku Ch. W. Glucka podejmująca wątek osobistego poświęcenia w imię wyzwolenia zbiorowości (wykonana z okazji 300. rocznicy urodzin kompozytora) oraz kantata Seid nüchtern und wachet A. Schnittkego (przedstawiona z okazji 80. rocznicy urodzin kompozytora).

Podczas Festiwalu wręczona zostanie International Classical Music Award (ICMA), przyznawana przez grono krytyków muzycznych reprezentujących 13 krajów z całego świata. W 2010 r oku nagroda zastąpiła słynne MIDEM Classical Awards, przyznawane podczas targów fonograficznych w Cannes. Od tamtego czasu odbyły się trzy edycje nagrody ICMA: w 2011 roku w Tampere, w 2012 roku w Nantes i w 2013 - w Mediolanie. Uroczystość wręczenia nagród w Warszawie odbędzie się 12 kwietnia 2014 roku.

W ramach festiwalu, zaprogramowanego przez dyrektora generalnego - Elżbietę Penderecką, wykonanych zostanie 17 koncertów w salach Filharmonii Narodowej i Zamku Królewskiego. Wśród zaproszonych artystów znalazły się zespoły Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Charlesa Dutoita, Rotterdam Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Yannick Nézet-Séguin, a także Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Radiowa. Wśród propozycji kameralnych koncerty zaplanowano występy, m.in. Emerson String Quartet, Cuarteto Casals oraz recitale Rudolfa Buchbindera i Fazila Saya.

Festiwalowi towarzyszyć będzie mistrzowski kurs wokalny (3-5 kwietnia), który poprowadzą prof. Doris Yarick-Cross - Dziekan Wydziału Wokalnego i Operowego Yale School of Music i z prof. Richard Cross, oraz Sympozjum Beethovenowskie (7-8 kwietnia, w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki) z udziałem następujących muzykologów polskich i zagranicznych: Krzysztof Bilica, Regina Chłopicka, Ann Gebuhr, Ryszard Daniel Golianek, Małgorzata Grajter, Robert Hatten, Michael Heinemann, Małgorzata Janicka-Słysz, Hermann Jung, Helmut Loos, Maciej Negrey, Edyta Orman, Glenn Stanley, Katarzyna Szymańska-Stułka, Petra Weber. Sympozjum przewodniczyć będzie prof. Mieczysław Tomaszewski.

Organizatorem Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Program festiwalu - na stronie: www.beethoven.org.pl  


Opera–cja. Komu? komu... komunikacja. Sztuka dysonansu. Nie zawsze „ładne” jest właściwe. Złoty środek. Miedzy przesytem a banałem. Pytania i czy gotowe odpowiedzi? - czyli spotkanie z kompozytorką Katarzyna Brochocką w ramach trzeciej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” - w niedzielę, 6 kwietnia 2014 roku o godz. 18:00 w Muzeum Historii m.st. Warszawy.

Katarzyna Brochocka studiowała u Jana Antoniego Wichrowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, u Edwarda Knighta (Oklahoma City University) oraz u Doiny Rotaru (Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti). Odnosi liczne sukcesy szczególnie w dziedzinie opery kameralnej, docenianej w konkursach kompozytorskich i na festiwalach m.in. w Wiedniu, Houston, Londynie, Waszyngtonie i Nowym Jorku. Komponuje i wykonuje także muzykę ilustracyjną do spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych.

Opera współczesna obecnie jest być może najmniej znanym gatunkiem muzycznym, a dzieła powstające w naszych czasach dość rzadko pojawiają się na scenach operowych. Spotkanie z Katarzyna Brochocką będzie więc podróżą przez operowe tematy znane i nieznane. Niektóre z nich to: opera jako platforma porozumienia ze odbiorcą, jaki procent komunikatu trzeba zrozumieć, żeby całość dzieła zachęciła do dalszego w nie zagłębiania się, a także jak sprowokować słuchacza do porzucenia postawy roszczeniowej na rzecz aktywnego zaangażowania się w odbiór utworu i czy w ogóle jest to dzisiaj możliwe?

Wszystkie spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, dalekie od formy akademickich wykładów, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, odbywają się w niedzielne popołudnia od 16 marca do 27 kwietnia o godz. 18:00 w odrestaurowanych piwnicach Muzeum Historycznym m.st. Warszawy (Rynek Starego Miasta 28-42). Moderatorem rozmów jest Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i organizator wydarzeń kulturalnych.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej…


W dniu 8 kwietnia 2014 roku mija 10 lat od powstania i pierwszego koncertu Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej. Zespół ten powstał w Zakopanem w roku 2004 dzięki inicjatywie Agnieszki Kreiner i grupy profesjonalnych muzyków związanych z Zakopanem Podhalem.

Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna jest orkiestrą kameralną złożoną z instrumentów smyczkowych wzbogaconych o flet i klarnet. Spośród członków Orkiestry wyłoniona jest Świętojańska Kapela Klimatyczna grająca oryginalną muzykę góralską. Szeroki repertuar zespołu obejmuje utwory muzyczne od dzieł polskiego baroku po muzykę współczesną, od klasyki po piosenki i utwory taneczne. Szczególną misją zespołu jest promocja dzieł inspirowanych magią gór i folkloru góralskiego, a także kompozytorów i wykonawców pochodzących i działających na Podhalu. Zespół wykonał prawie 100 utworów tego rodzaju, kompozytorów takich jak: Karol Szymanowski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Tadeusz Maklakiewicz, Benedykt Konowalski, Jerzy Młodziejowski, Władysław Górzyński, Piotr Perkowski, Barbara Kaszuba i inni.
Wśród artystów współpracujących z Orkiestra są : Jan Karpiel-Bułecka, Hania Chowaniec-Rybka, Zofia Kilanowicz, Andrzej Brandstatter, Joanna Trafas, Sebastian Szumski, Marcin Koziak, Izabela Matuła, Piotr Kumon, Ada Bujak, Katarzyna Gierla, aktorzy Teatru Witkacego.
W ciągu 10 lat istnienia Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna zagrała ponad 100 koncertów, z czego ponad 90 w Zakopanem - w miejscowych kościołach, Miejskiej Galerii Sztuki, kinie Sokół, salach hotelowych oraz w plenerach Kuźnic, Harendy i Kalatówek. Była również zapraszana na koncerty do Krakowa (Bazylika oo. Paulinów na Skałce, sala „Florianka”, Muzeum Narodowe), Warszawy (ogrody Łazienek i Wilanowa, kościół św. Anny, Galeria Porczyńskich), Lublina (Teatr), Gdańska (Dwór Artusa), Olkusza, Strzegomia, Nowego Targu i innych. Występowała również na zamku Oravsky Hrad na Słowacji w ramach projektu „Muzyka pod Tatrami”.
Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna nagrała dwie płyty CD: Album Tatrzańskie z udziałem Hani Chowaniec-Rygki i Mieczysław Karłowicz z udziałem Zofii Kilanowicz i Janusza Miryńskiego, obecnie jest w trakcie nagrywania następnej.
Koncerty Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej cieszą się wielkim powodzeniem zarówno wśród zakopiańczyków jak i turystów.


W dniach 8-11 kwietnia 2014 roku w hali Opery na Zamku w Szczecinie odbędzie się VII Międzynarodowy Konkurs Baletowy „ZŁOTE POINTY 2014”, a XIII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego „Najlepszy Absolwent Szkół Baletowych w Polsce 2014”.

Historia przyznawanego przez Fundację Balet tytułu „Najlepszy Absolwent Szkół Baletowych w Polsce” sięga 1994 roku. Po raz XXI będzie przyznany tytuł dla młodych adeptów sztuki baletowej, którzy wchodzą w życie zawodowe. W kolejnej edycji konkursu, oprócz 15 absolwentów polskich szkół baletowych będziemy mieli okazję zobaczyć 8 absolwentów z europejskich szkół baletowych: Pragi, Budapesztu, Berlina i Lwowa. Jest to jedyny konkurs w Polsce dla adeptów sztuki baletowej, na stałe wpisany w kalendarz imprez Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podczas konkursu „Złote Pointy” odbywa się także konkurs o roczne stypendia artystyczne dla uczniów szkół baletowych w Polsce. 11 uczniów ubiegać się będzie o stypendia artystyczne, które przyznawać będzie Kapituła Fundacji Balet (w 2013 roku przyznanych zostało 7 stypendiów artystycznych po 300 zł miesięcznie). W konkursie weźmie udział 23 kandydatów do tytułu „Najlepszego …” i dwóch partnerów niepunktowanych.

Organizatorami konkursu są: Fundacja Balet i Opera na Zamku, przy współpracy Centrum Edukacji Artystycznej, Związku Artystów Scen Polskich i Warszawskiej Szkoły Baletowej. Honorowy Patronat nad Konkursem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bogdan Zdrojewski, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego – Olgierd Geblewicz i Prezydent Miasta – Piotr Krzystek.

Więcej informacji na stronie: www.fundacjabalet.pl


Utwory dwóch przyjaciół z Łodzi: Pawła Kleckiego i Aleksandra Tansmana znajdą się w programie koncertu 8 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.

Usłyszymy Sonatę D-dur na fortepian i skrzypce op. 12 i Trio D-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 16 Kleckiego oraz Pięć utworów na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu i Trio nr 2 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę Tansmana. Wystąpią: Adam Manijak – fortepian, prowadzenie, Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Robert Fender – wiolonczela i Magdalena Kling-Fender – skrzypce.

Aleksander Tansman to postać nieobca łodzianom: urodzony w tym mieście kompozytor doczekał się festiwalu i konkursu swojego imienia, „własnej” szkoły muzycznej, ulicy oraz wielu koncertów. Znacznie mniej wiedzą melomani o Pawle Kleckim. Tymczasem ten wybitny kompozytor i dyrygent, notabene przyjaciel Tansmana, zdobył sławę i uznanie za granicą. Zanim to nastąpiło, zdobywał doświadczenie, grając w Łódzkiej Orkiestrze Symfonicznej – w 1915 roku, gdy do niej wstąpił, miał zaledwie 15 lat i był najmłodszym muzykiem tego zespołu. W latach 20. wyjechał za granicę – jak się okazało, na stałe. Swą młodość poświęcił kompozycji, pisząc m.in. trzy symfonie, koncerty: skrzypcowy i fortepianowy, utwory kameralne, fortepianowe i pieśni. Później oddał się dyrygenturze. Po II wojnie światowej współpracował m.in. z Orkiestrą Filharmonii w Liverpoolu, Orkiestrą Symfoniczną w Dallas i Orkiestrą Szwajcarii Romańskiej. Zmarł w Liverpoolu w 1973 roku. W programie łódzkiego koncertu utwory Pawła Kleckiego sąsiadować będą z kompozycjami jego przyjaciela z młodości, Aleksandra Tansmana.


Premiera podwójnego albumu płytowego z muzyką Dariusza Przybylskiego w wykonaniu zespołu wokalnego PHOENIX16 pod dyrekcją Timo Kreusera będzie miała miejsce 12 kwietnia 2014 roku podczas koncertu w kościele Bł. Faustyny Kowalskiej w Koninie.

Na płytach znalazły się nagrania Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013), Miserere (2008) oraz et desiderabunt mori (2008) na 12 głosów a cappella. Album wydany nakładem wytwórni DUX (DUX 1119/1120) dofinansowany został przez Ernst von Siemens Musikstiftung oraz Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Pasja według św. Jana Dariusza Przybylskiego zabrzmi również w Berlinie (6 kwietnia 2014, St. Ansgar Kirche), Gdańsku (8 kwietnia 2014, Bazylika św. Mikołaja, w ramach Gdańskiego Festiwalu Muzycznego) oraz w Gorzowie (13 kwietnia 2014, Filharmonia Gorzowska).


Trzebnica jest drugim miastem - po Amsterdamie, w historii dwudziestu dziewięciu edycji festiwalu„Musica Polonica Nova”, w którym odbędzie się jeden z koncertów poza miastem festiwalowym Wrocławiem. 9 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 na Poddaszu Pocysterskiego Klasztoru Sióstr Boromeuszek (ul. ks. Dz. W. Bochenka 30) zaprezentowany zostanie projekt Genesis.

Medytacyjne widowisko, które prezentuje muzyczne wizje inspirowane najstarszym zabytkiem muzyki polskiej - pieśnią Bogurodzica. Ten religijny utwór jest inspiracją dla kontemplacyjnych brzmień mocno osadzonych w nowoczesnych formach muzyki elektronicznej i wideo. Technologia audiowizualna staje się tu wehikułem czasu i przenosi widzów w artystyczną podróż - w głąb historii muzyki polskiej. „Żywe instrumentarium”: gitara, perkusja, wiolonczela oraz śpiew połączy się z elektroniką i sztuką wideo. Wystąpią: Agata Zubel – śpiew, Andrzej Bauer - wiolonczela, komputer, Cezary Duchnowski – elektronika, Paweł Hendrich - gitara, komputer, Jacek Kochan - perkusja, komputer, Maciej Walczak - wizualizacje komputerowe.

Wstęp wolny.


Krzesimir Dębski, KROKE, The Washing Machine, Neuvěřitelno i Michael „Patches” Stewart będą gośćmi 11. Święta Niemego Kina, które odbędzie się w dniach 10-13 kwietnia 2014 roku w warszawskim kinie Iluzjon.

11. festiwal filmów niemych z muzyką na żywo to wielkie wydarzenie dla miłośników wytrawnego kina, ale też wielbicieli oryginalnej, autorskiej muzyki filmowej. Tworząc tegoroczną edycję organizatorzy położyli duży nacisk na różnorodność wykonawców i stylów muzycznych. Podczas trwającego cztery dni wydarzenia widzowie będą mieli okazję doświadczyć wielu niezapomnianych brzmień począwszy od inspirowanej słowiańskimi tematami muzyki folkowej, po elementy disco, punk rocka, jazzu, a także muzyki elektronicznej i klasycznych składów orkiestrowych.

Festiwal otworzy nieśmiertelne dzieło F. W. Murnaua - Wschód słońca. Pierwszy film reżysera zrealizowany w USA, nagrodzony Oscarem za wybitne osiągnięcie artystyczne, a także za zdjęcia i dla najlepszej aktorki – Janet Gaynor. Oprawę muzyczną tego, uznawanego za najlepszy film epoki niemej, obrazu zapewni osiemnastoosobowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą kompozytora Rafała Rozmusa. Artysta jest autorem muzyki m.in. do 14-odcinkowego serialu Tajemnice Watykanu, kinowej wersji Tryptyku Rzymskiego wg poematu Jana Pawła II, a także siedemnastu oryginalnych partytur do największych arcydzieł kina niemego.

Niekwestionowaną filmową gwiazdą tegorocznej edycji będzie Alfred Hitchcock. W programie znalazły się zrekonstruowane przez British Film Institute filmy Mistrza z lat 1926-1929. Cztery zupełnie różne od siebie filmy Hitchcocka dały asumpt do tego, by zaprezentować je w czterech skrajnie różnych odsłonach muzycznych. Podczas festiwalu, swoją aranżację do filmu Na ringu, uznawanego za jeden z najlepszych niemych filmów brytyjskich, zaprezentuje skład Film Jazz Project w składzie Frank Parker jr., Michał Czekała, Mariusz Obijalski, Krzysztof Kawalko, który na scenie wzmocni amerykański trębacz Michael „Patches” Stewart, współpracujący z takimi artystami jak: Quincy Jones, Georg Duke, Marcus Miller. Kolejny hitchcockowski obraz - Żona farmera – to komedia (gatunek rzadko uprawiany w twórczości reżysera) inspirowana niemieckim ekspresjonizmem. Tło muzyczne do filmu stworzy folkowy zespół Propabanda East Collective. Muzykę do Szantażu (znanego także jako Męka milczenia) – filmu przełomu dźwiękowego (równolegle powstały i były dystrybuowane dwie wersje filmu: niema oraz z wgranymi partiami dialogowymi i elementami muzyki) wykona klasyczny taper – włoski pianista Antonio Coppola. Dzieło Mistrza suspensu – Lokator, okraszone zostanie rockowymi brzmieniami muzyki łódzkiej grupy The Washing Machine, która ma na swoim koncie interpretacje muzyczne do filmów takich jak: Gabinet doktora Caligari czy Noc żywych trupów.

Akompaniament do filmu - Przybysz z ciemności – horroru poniekąd łączącego ze sobą historię Frankensteina i Drackuli, uznawanego za najbardziej interesujący czeski film swoich czasów, wykona czeskie trio Neuvěřitelno (Andrea Rottin, Jan Procházka, Tomáš Majtán). NFA oraz Czeskie Centrum są także partnerem pokazu pełnometrażowego debiutu słynnego czeskiego reżysera Gustava Machatýego - Sonaty Kreutzerowskiej – ekranizacji kontrowersyjnej noweli Lwa Tołstoja, której druk został zakazany w Czechosłowacji. Muzykę do filmu wykona performer, wynalazca nowych instrumentów muzycznych - Martin Janiček wspierany przez amerykańską wirtuoz skrzypiec i artystkę eksperymentalną - Bethany Lacktorin.

Ponadto w ciągu czterech dni filmowego święta zobaczymy wczesne burleski Chaplina zilustrowane muzycznie przez Magdę Tejchman, a także Pawła Zalewskiego grającego m.in. na violi da gamba i gitarze. W programie znajdzie się także duńskie scince-fiction - Misja na Marsa zilustrowane elektroniczną muzyką duetu Mathplanete w składzie: Piotr Skotnicki i Artur Włodkowski oraz odnaleziony po latach film Henryka Szaro Zew morza, którego akcja po raz pierwszy w kinie polskim dzieje się na morzu. Zrekonstruowaną przez Filmotekę Narodową wersję Zewu morza, której re-premiera odbyła się w 2013 roku, muzycznie zilustruje siedmioosobowa Orkiestra kameralna pod batutą Krzesimira Dębskiego. Kompozytor jest autorem muzyki do ponad stu filmów fabularnych m. in. Medium, Kingsajz i Ogniem i mieczem.

Na specjalne życzenie widzów powtórzymy zeszłoroczną projekcję zrekonstruowanego przez Münich Filmmuseum filmu Natan mędrzec tym razem z muzyką wykonaną na żywo przez, kojarzony z muzyką klezmerską, ale inspirujący się także muzyką etniczną, zespół KROKE.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie: www.iluzjon.fn.org.pl


V Dni Muzyki Pasyjnej trwać będą od 10 do 12 kwietnia 2014 roku w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Pierwszego dnia odbędzie się recital pieśni i arii o tematyce związanej z okresem Wielkiego Postu. W wykonaniu Bogdana Makala – bas-baryton, Marcina Krupy – tenor, Janiny Telejko – recytacja i Moniki Kruk – fortepian usłyszymy m.in. kompozycje Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego, Johannesa Brahmsa, Goachino Rossiniego, Antonína Dvořáka, Giacomo Pucciniego, a także Stanisława Moniuszki (Pieśń pokutna), Karola Szymanowskiego (Aria ze Stabat Mater -  I któż widząc tak cierpiącą) i Stanisława Śmiełowskiego (Liturgia Wielkanocna Polskich Ormian Chaczi ko kristos jerkir pakanemk…….Kristos hariaw). W piątek, 11 kwietnia w Sali Koncertowej Filharmonii odbędzie się uroczysty koncert z okazji kanonizacji Jana Pawła II, podczas którego będzie miało miejsce prawykonanie Uwertury na klarnet basetowy, perkusję i orkiestrę smyczkową Sławomira Kupczaka. Ponadto w programie znajdą się trzy kompozycje Wolfganga Amadeusa Mozarta – Koncert klarnetowy A-dur KV 622, Symfonia D-dur Haffnerowska KV 385 i Msza C-dur Koronacyjna KV 317. Wystąpią: Andrzej Zwarycz – klarnet basetowy, Hanna Sosnowska – sopran, Magdalena Wachowska – alt, Marcin Krupa – tenor, Stavros Chatzipentidis – bas, Chór Kameralny Collegium Musicum Jelenia Góra (Franciszek Kosch – przygotowanie chóru) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja. Dzień później przed jeleniogórską publicznością zaprezentuje się chór Oktoich, działający przy cerkwi prawosławnej śww. Cyryla i Metodego i Prawosławnego Ordynariatu WP – Garnizonu Wrocław.


Messa da Requiem Giuseppe Verdiego zabrzmi dwukrotnie na estradzie Filharmonii Krakowskiej: w piątek, 11 kwietnia 2014 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 12 kwietnia 2014 roku o godz. 18.00. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Michał Dworzyński, w partiach solowych usłyszymy: Wiolettę Chodowicz (sopran), Małgorzatę Pańko (alt), Pavlo Tolstoya (tenor) i Romualda Tesarowicza (bas).

Nie trzeba szczególnie rekomendować wykonania tak istotnego w historii muzyki dzieła. Skomponowane dla narodowego poety włoskiego – Alessandra Manzoniego, prawykonane w 1874 roku w kościele San Marco w Mediolanie, w pierwszą rocznicę jego śmierci, jest kompozycją łączącą w sobie dwa światy: operowo-teatralnego ekstrawertyzmu i religijnego skupienia, profanum i sacrum. Dzieło spotkało się z ostrą krytyką z powodu niereligijnego stylu czy nadmiernej operowości. Hans von Bülov, zwolennik Wagnera, zarzucił kompozytorowi deprawację włoskiego smaku artystycznego i ubieranie opery (za którą uznał Requiem Verdiego) w sztuczne dlań szaty duchowne. Mimo wielu słów krytyki sam Johannes Brahms zauważył, że dzieło to skomponować mógł tylko prawdziwy geniusz.


Czwarta odsłona tegorocznych Zamkowych spotkań z operą na Zamku Książ odbędzie się 11 kwietnia 2014 roku o godz. 18.00 i 20.00. W Sali Maksymiliana usłyszymy najpiękniejsze opracowania Stabat Mater z okresu renesansu i baroku.

Podczas tego wieczoru aż cztery razy zabrzmi słynna łacińska sekwencja autorstwa Jacopone de Todi i pochodząca z XIII wieku. Program został w całości oparty na najsłynniejszych utworach z dawnych epok autorstwa: Giovanniego Perluigi da Palestriny, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Antonio Vivaldiego i Františka Tůmy. Kulminacyjnym momentem będzie wykonanie perły baroku – Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Partie solowe wykonają uznane w Polsce i za granicą solistki: Joanna Klisowska – sopran i Katarzyna Haras – mezzosopran. Usłyszymy także oktet wokalny OCTAVA ensemble i Zespół Instrumentów Dawnych PARNASSOS, którego muzycy grają na instrumentach z epoki. Całość poprowadzi jeden z najlepszych interpretatorów muzyki dawnej Zygmunt Magiera.

Zamkowe spotkania z operą to cykl comiesięcznych wydarzeń artystycznych, w których prym wiedzie ludzki głos słyszany w barwach muzycznej wędrówki przez epoki. To podróż przez najznakomitsze dzieła wokalne podchodzące z oper, oratoriów, operetek, musicali, utwory z zakresu chóralistyki i pieśniarstwa. Przez cały 2014 rok udział w Festiwalu weźmie ponad 180 artystów z powodzeniem odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Zaprezentują oni zróżnicowane programy światowych kompozytorów tworzących w okresach od baroku do współczesności. Koncerty odbywać się będą w jednym z najpiękniejszych miejsc na Zamku Książ – Sali Maksymiliana, słynącej z doskonałej akustyki. W sezonie letnim zaplanowane zostały dwa wyjątkowe wydarzenia plenerowe na dziedzińcu.


Spotkali się na koncertowej estradzie i zaprzyjaźnili. Razem wystąpią też w odnowionej Filharmonii Śląskiej: niegdyś z Katowicami związany, znakomity wiolonczelista Dominik Połoński (na zdjęciu) i triumfator katowickiego konkursu dyrygentów w 1999 roku, a w latach 2005-10 szef Śląskiej Orkiestry Kameralnej - Massimiliano Caldi.

Dominik Połoński grał na śląskiej estradzie w okresie największego rozkwitu swego talentu. Potem z powodu choroby nowotworowej zaprzestał na parę lat czynnego życia koncertowego, ale do wiolonczeli powrócił. Obecnie koncertuje regularnie w całej Europie, a utwory na prawą rękę skomponowało i zadedykowało artyście już kilkunastu kompozytorów. Jeden z nich – dzieło Dariusza Przybylskiego – usłyszymy w piątek, 11 kwietnia 2014 roku. O inspirowanym obrazem Marka Rathko utworze Four Darks in Red kompozytor powiedział krótko: "To bardzo dobra rzecz. Fantastyczny koncert, pełen intensywnych i przejmujących namiętności i kolorów."

Obok kompozycji Przybylskiego wykonane zostaną też dzieła Józefa Poniatowskiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.


- Na pewno jest to najśmielsza koncepcja w Polsce – tak o nowym budynku szczecińskiej Filharmonii mówił w styczniu Krzesimir Dębski. – To może być nowy symbol Szczecina. W piątkowy wieczór, 11 kwietnia 2014 roku pod batutą Maestro Dębskiego Orkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii zagra jego utwory na klarnet i orkiestrę. Od pożegnania dotychczasowej siedziby dzieli muzyków dziewięć koncertów.

Krzesimir Dębski jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych, współczesnych kompozytorów muzyki filmowej w Polsce. Jest również autorem wielu ciekawych kompozycji z zakresu muzyki symfonicznej. Podczas piątkowego koncertu będzie można usłyszeć niektóre z owych dzieł, okraszonych charakterystycznym brzmieniem klarnetu. Swoje doskonałe umiejętności wirtuozowskie zaprezentują trzej klarneciści – Karel Dohnal, Woytek Mrozek oraz młody i niezwykle zdolny Krzysztof Grzybowski.

Orkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii zaprezentuje następujące dzieła Dębskiego: Koncert na trzy klarnety, Landscape, Taniec sudecki oraz melodie tradycyjne w opracowaniu na klarnet i orkiestrę. Usłyszymy także Il viento distante Orlando Garcii – kubańskiego kompozytora współczesnej muzyki klasycznej, profesora na Florida International University w Miami na Florydzie.

Piątkowy koncert w Filharmonii jest częścią VI Zachodniopomorskiego Festiwalu Klarnetowego. Ideą Festiwalu jest stworzenie przestrzeni do spotkania środowiska muzycznego klarnecistów - uczniów, pedagogów, artystów, solistów i miłośników muzyki klarnetowej. Podczas pięciodniowego Festiwalu odbywają się lekcje mistrzowskie, warsztaty, wykłady i prezentacje multimedialne prowadzone przez światowej sławy klarnecistów. Głównym celem Festiwalu jest popularyzacja muzyki klarnetowej, podnoszenie poziomu nauczania gry na klarnecie oraz wymiana doświadczeń uczniów i pedagogów. Pomysłodawcą Festiwalu jest klarnecista Piotr Piechocki – na co dzień muzyk Filharmonii w Szczecinie, a zarazem Dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie.


Koncert zatytułowany Made in Poland odbędzie się 12 kwietnia 2014 roku (sobota) o godz. 19 w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4).

Podczas koncertu usłyszymy Orawę Wojciecha Kilara, kompozycję powstałą z inspiracji folklorem góralskim, która już od pierwszego wykonania stała się przebojem sal koncertowych. Nie zabraknie nutki romantycznej, chociażby w Serenadzie na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza. W programie znajdzie się również opus magnum Grażyny Bacewicz - Koncert na orkiestrę smyczkową, jedno z najczęściej wykonywanych dzieł artystki, fascynujące inwencją, wirtuozowskim blaskiem, jak i harmonijnym połączeniem elementów tradycji i nowoczesnych pomysłów brzmieniowych.

Wystąpi Baltic Neopolis Orchestra, a w rolę koncertmistrza i solisty koncertu wcieli się Bartosz Bryła - skrzypek, pedagog, wykładowca na Akademii Muzycznej w Poznaniu i Wrocławiu, od lat prowadzący intensywną działalność koncertową.


Kolejny koncert Wawer Music Festival, zatytułowany Swingujący Chopin, odbędzie się 13 kwietnia 2014 roku o godz. 17:30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym BOSS.

Gwiazdą wieczoru będzie prof. Jadwiga Rappé (alt) - artystka europejskiego formatu, której towarzyszyć przy fortepianie będzie stypendysta Fundacji PFRK oraz A.K. Wolffów – Aleksander Yankevich, student bydgoskiej Akademii Muzycznej.

Chopin klasycznie i na jazzowo to trudne zadanie muzyczne dla wszystkich wszystkich twórców i wykonawców. Jednym z nielicznych, który świetnie radzi sobie z transkrypcjami i improwizacjami jazzowymi na temat chopinowskich mazurków, walców, ballad i etiud jest Filip Wojciechowski. Ten wybitny pianista, laureat konkursu chopinowskiego wybrał własną drogę twórczych poszukiwań i skierował swoje zainteresowania w stronę jazzu. Wojciechowski Jazz Trio to zespół znakomitych muzyków wspieranych przez Henryka Miśkiewicza (saksofon), którzy promują Chopina na świecie w innej, autorskiej wersji.

Czy jest możliwa koegzystencja dwóch muzycznych światów? To teza do udowodnienia w czasie koncertu niedzielnego, 13 kwietnia.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na kolację z Artystami w Restauracji Malinowej Hotelu BOSS.

Zaproszenia na wydarzenie dostępne w Recepcji Hotelu BOSS (tel. 22-516-61-00, e-mail: hotelboss@hotelboss.pl)

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


PoznańskaAkademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego po raz kolejny wychodzi ze swoimi projektami poza siedzibę Uczelni. W dniach 13-15 kwietnia 2014 roku zaprasza na PASSIO – koncert oraz przedstawienia przygotowane wg Johannes-Passion BWV 245 Jana Sebastiana Bacha przez swoich studentów i pedagogów.

Pierwsza prezentacja będzie mieć miejsce w niedzielę, 13 kwietnia, w Kościele p.w. Wszystkich Świętych (przy ul. Grobla 1) o godz. 18.00 (wykonanie koncertowe), a kolejne: w poniedziałek, 14 kwietnia, w Bazylice Archikatedralnej w Poznaniu o godz. 20.00 oraz we wtorek, 15 kwietnia, w Bazylice Archikatedralnej w Gnieźnie o godz. 19.00 (przedstawienia). W Poznaniu w roli solistów wystąpią: Agnieszka Wichłacz – sopran, Sławomir Bronk – alt, Hubert Walawski – tenor, Piotr Maciejowski – Ewangelista, Wojciech Rasiak – Jezus, Łukasz Kocur – Piłat, Marcin Pawelec – Piotr, Maria Gronostaj – Służąca, Őzgür Fenercioğlu – Sługa, a w Gnieźnie: Zuzanna Głowacka – sopran, Marcelina Górska – alt, Piotr Maciejowski – tenor, Őzgür Fenercioğlu – Ewangelista, Wojciech Rasiak – Jezus, Marcin Pawelec – Piłat, Łukasz Kocur – Piotr, Maria Gronostaj – Służąca, Hubert Walawski – Sługa. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Zakładu Instrumentów Historycznych, Zespół Wokalny Studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Chór Passio Studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu (przygotowanie solistów – Marzena Michałowska, przygotowanie chórów – Marianna Majchrzak, Przemysław Neumann). Kierownictwo muzyczne – Marcin Sompoliński, kostiumy – Hanka Podraza, reżyseria świateł i projekcje multimedialne – Csaba Láng, Paweł Krupski, reżyseria – Małgorzata Warsicka. Wstęp wolny.


Mariusz Lewy, dyrygent Chóru dla (nie)opornych w Filharmonii Łódzkiej, zwyciężył w XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego, który odbył się w dniach 3–5 kwietnia 2014 roku w Poznaniu. Zdobył I nagrodę ex aequo z Laurą Stieler z Poznania.

Efekty pracy Mariusza Lewego będzie można podziwiać w niedzielę, 13 kwietnia 2014 roku o godz. 17.00: prowadzony przez niego chór wystąpi podczas koncertu pasyjnego pod tytułem Któż opłakać godnie może. Będzie to pierwszy profesjonalny koncert chóru. Zespół wystąpi z etnografem, poetą i śpiewakiem Adamem Strugiem oraz założonym przez niego zespołem Monodia Polska. W programie znajdą się ludowe pieśni pasyjne w wariantach przekazywanych w tradycji ustnej.


Program 2 Polskiego Radia i Fundacja Arte dei Suonatori zapraszają na Koncert Wielkanocny, zatytułowany Strumenti della Passione.

13 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zostaną zaprezentowane dwie barokowe kantaty: Wie bistdudenn, o Got (lamento) Johanna Christopha Friedricha Bacha oraz Ich habe genug BWV 82 Johanna Sebastiana Bacha, a także dwie kompozycje twórców współczesnych: Concerto na flet prosty, klawesyn i smyczki Fredrika Österlinga i - wykonane po raz pierwszy - Strumenti della Passione Jarosława Kordaczuka (na zdjęciu).

Muzyka okresu pasyjnego to - zwłaszcza w baroku - niezwykle bogaty repertuar inspirowany historią Męki Pańskiej. Jedną z najpiękniejszychmuzycznych kontemplacji tych odwiecznych zagadnień jest kantata Ich habe genug. Poetycki tekst nieznanego autora, stanowi wyznanie znużonego życiem Symeona, który ujrzawszy Jezusa w świątyni, poznaje, iż cel jego ziemskiej wędrówki został osiągnięty (Dobranoc świecie. Cieszę się, że umrę). Utwór stryja Johanna Sebastiana, kantata Wie bist du denn, O Gott JohannaChristana Bacha to także lament o poruszającej sile ekspresji,który wyróżnia się bogactwem i wirtuozerią basowej partii solowej.

Koncert na flet prosty, klawesyn i smyczki szwedzkiego kompozytora Fredrika Osterlinga napisany został dla polskiego zespołu w 2014 roku. Poszczególne części są pomyślane jako nostalgiczne sceny, w których przestrzeni partie solo poruszają się swobodnie, czasami aktywnie, czasami dopełniając i komentując. Kompozycja Strumenti della Passione Jarosława Kordaczuka to współczesne spojrzenie na tematykę pasyjną. Instrumenty Męki Pańskiej powstały bowiem w 2014 roku i swoim tytułem i formą nawiązują do ikonograficznej tradycji przedstawiania narzędzi (instrumentów) męki Jezusa Chrystusa. Jest to Pasja opowiedziana przez rzeczy, a tytuły poszczególnych części to nazwy przedmiotów, które pojawiają się w kontekście Męki.

Skład Arte dei Suonatori zostanie na potrzeby tego koncertu poszerzony o wokalistów i współczesne (także etniczne) instrumenty perkusyjne oraz elektronikę. Wystąpią: Marek Rzepka – bas, Bolette Roed - flet prosty oraz Orkiestra Arte dei Suonatori. Ostatni, premierowy utwór orkiestra wykona pod dyrekcją kompozytora Jarosława Kordaczuka. Wstęp bezpłatny.


Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza 14 kwietnia 2014 roku na koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika.

W programie znajdą się cztery kompozycje wybitnego Jubilata: Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1934), Pentasonata na fortepian (1984), Kwartet smyczkowy nr 2 „Messages” (1980) i Song to the Virgin Mary (1964). Wystąpi NeoQuartet w składzie: Karolina Piątkowska-Nowicka – I skrzypce, Paweł Kapica – I skrzypce, Michał Markiewicz – altówka i Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Trio fortepianowe: Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Izabela Paszkiewicz – fortepian i Piotr Nowicki– fortepian oraz Chór Kameralny 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku, początek o godz. 18.00.


Wielkie dzieła Chaczaturiana i Liszta zabrzmią 14 kwietnia 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Na scenie wystąpią Sinfonia Varsovia pod batutą Sergeya Polyanichko oraz pianista Maxim Timofeev.

Poniedziałkowy koncert otworzy I Symfonia Arama Chaczaturiana, kompozytora pochodzącego z Armenii, który w mistrzowski sposób łączył styl neoklasyczny z elementami folkloru ormiańskiego. I Symfonia, jedno z wcześniejszych dzieł Chaczaturiana, została skomponowana w 1934 roku, jako praca dyplomowa kompozytora kończącego studia w moskiewskim konserwatorium. W drugiej części koncertu będzie można usłyszeć Suitę nr 2 z baletu Spartakus (1955). Suitę rozpoczyna słynne Adagio, często wykorzystywane jako ścieżka dźwiękowa w kinematografii.

Obok kompozycji Chaczaturiana, zabrzmi II Koncert fortepianowy A-dur Ferenca Liszta. Koncert ten powstawał ponad dwadzieścia lat, pierwsze szkice utworu pochodzą z 1839 roku, a za datę ostatecznej wersji przyjmuje się rok 1861. Warto zwrócić uwagę na nietypową jednoczęściową formę koncertu, przypominającą poemat symfoniczny.

Solistą wieczoru będzie Maxim Timofeev, dwudziestopięcioletni utalentowany pianista, laureat wielu międzynarodowych konkursów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Premiera 2-płytowego albumu Próg nadziei - w hołdzie Janowi Pawłowi II, przygotowanego przez Chór Polskiego Radia w związku z kanonizacja bł. Jana Pawła II, będzie miała miejsce 14 kwietnia 2014 roku.

Po raz pierwszy zebrane zostały utwory do tekstów Karola Wojtyły, utwory Jemu dedykowane oraz powstałe z inspiracji Jego życiem. Znalazły się tu kompozycje wielu, wspaniałych kompozytorów polskich, m.in.: Józefa Świdra, Juliusza Łuciuka, Henryka Jana Botora, Andrzeja Koszewskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Sydora, Marcela Chyrzyńskiego, Sławomira Czarneckiego, ks. Wojciecha Kałamarza. Głównym wydawcą płyty jest Polskie Radio S.A.

Koncert promujący to wyjątkowe nagranie odbędzie się 21 kwietnia 2014 roku o godzinie 16.00 w Bazylice Archikatedralnej p.w Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Chórem Polskiego Radia dyrygować będzie Włodzimierz Siedlik, kierownictwo artystyczne Izabela Polakowska. Koncert wzbogaci jeszcze jedno niecodzienne wydarzenie. W jego programie znajdzie się światowe prawykonanie kompozycji Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego. Niepublikowane dotąd dzieło, pochodzące z zbiorów renomowanego wydawnictwa Boosey & Hawkes zaprezentuje Chór Polskiego Radia wraz ze znakomitą Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy - Aukso pod dyrekcją Marka Mosia.


We wtorek, 15 kwietnia 2014 roku rozpocznie się jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku – „Misteria Paschalia”. Przez siedem dni Kraków będzie po raz kolejny światową stolicą muzyki dawnej. Wystąpią m.in. Jordi Savall, Le Poème Harmonique, Café Zimmermann i René Jacobs.

Festiwal zainauguruje w Wielki Wtorek arcydzieło Antonia Caldary – Morte e sepoltura di Cristo (15 kwietnia, godz. 20, Filharmonia Krakowska). W biblijne postaci Marii Magdaleny, Marii (matki Jakuba), Józefa z Arymatei, Nikodema oraz nawróconego Centuriona wcielą się doskonali soliści: Maria Grazia Schiavo – sopran, Monica Piccinini – sopran, Martina Belli – kontralt, Carlo Allemano – tenor oraz Ugo Guagliardo – bas. Uwielbianą przez krakowską publiczność orkiestrą Europa Galante pokieruje Fabio Biondi. W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej razem ze swoimi zespołami Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya wystąpi słynny gambista Jordi Savall (16 kwietnia, godz. 20). Legendarny kataloński artysta przedstawi swój kolejny historyczny projekt muzyczny, tym razem dotyczący postaci wielkiego europejskiego humanisty – Erazma z Rotterdamu (Erasmus von Rotterdam: Éloge de la folie). W koncercie obok muzyków gościnnie wystąpią aktorzy: Barbara Wysocka, Jan Peszek oraz Jerzy Stuhr. Podczas wielkoczwartkowego koncertu Hear My Prayer (17 kwietnia, godz. 20, Filharmonia Krakowska) zabrzmi niesłyszana dotąd na festiwalu muzyka jednego z największych kompozytorów angielskich – Henry’ego Purcella. Wokalno-instrumentalne anthems oraz instrumentalne sonaty usłyszymy w wykonaniu słynnego francuskiego zespołu Les Arts Florissants z Normandii, którym pokieruje ceniony szkocki tenor i pedagog Paul Agnew. Wielki Piątek należeć będzie do muzyki Francuza Marca-Antoine'a Charpentiera, która wypełni program koncertu In Vocem Hominis (18 kwietnia, godz. 20, Filharmonia Krakowska). Usłyszymy Ciemne Jutrznie (Leçons de ténebres), a wśród solistów będą kontratenor Reinoud Van Mechelen, tenor Jeffrey Thompson i bas Geoffroy Buffiere, z którymi wystąpią słynny francuski zespół specjalizujący się w muzyce XVII wieku Le Poème Harmonique oraz Capella Cracoviensis Vocal Ensemble, którymi pokieruje Vincent Dumestre. Tradycyjnie już w Wielką Sobotę muzyka rozbrzmiewać będzie w położonej na głębokości 101 metrów pod ziemią kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce (19 kwietnia, godz. 18). Tego wieczoru na festiwalu po raz pierwszy wystąpi wokalno-instrumentalny zespół Mala Punica, pod przewodnictwem Pedro Memelsdorffa. Wysłuchamy „awangardy średniowiecznej Europy”, czyli muzyki włoskiego Trecenta i ars subtilior. Kantaty i koncerty Johanna Sebastiana Bacha rozbrzmiewać będę w Niedzielę Wielkanocną w Filharmonii Krakowskiej (20 kwietnia, godz. 20). Gwiazdami koncertu z muzyką lipskiego kantora będą francuski kontratenor Damien Guillon oraz francuski zespół Café Zimmermann pod kierownictwem muzycznym Pablo Valettiego i Céline Frisch. W Poniedziałek Wielkanocny festiwal zwieńczy wykonanie monumentalnego oratorium La Resurrezione HWV 47 George’a Friderica Handla. Zaśpiewają sopranistki Sunhae Im (Anioł) i Sophie Karthäuser (Magdalena), kontralcistka Sonia Prina (Kleofas), tenor Jeremy Ovenden (Jan) oraz baryton Johannes Weisser (Lucyfer). Po raz pierwszy na festiwalu wystąpią: orkiestra Le Cercle de l'Harmonie oraz dyrygujący nią słynny belgijski dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie historycznym - René Jacobs.

Więcej


Gdy w 1724 roku Jan Sebastian Bach przystępował do pisania Pasji wg św. Jana na zamówienie rady miejskiej w Lipsku, gdzie od niedawna pracował jako kantor w kościele św. Tomasza, nie przypuszczał zapewne, że tworzy dzieło niezwykłe i ponadczasowe. Obecnie utwór ten, wraz z pasją Mateuszową tego samego kompozytora, należy do największych osiągnięć tej formy wszystkich epok.

Bachowski geniusz będzie można podziwiać w Wielką Środę, 16 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Tego dnia utwór wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Kaia Bumanna oraz soliści: Sylwester Smulczyński, Sławomir Jurczak, Marta Boberska, Dorota Lachowicz, Tomasz Krzysica i Jarosław Bręk. Śledzenie treści Pasji i muzycznych sposobów ilustracji tekstu – a był w tym Bach niedościgłym mistrzem – ułatwi program z tekstem utworu w dwóch językach: niemieckim (oryginał) i polskim.


17 kwietnia 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się niezwykły koncert z okazji Jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej Marka Gaszyńskiego (na zdjęciu) – wieloletniego dziennikarza muzycznego Polskiego Radia, autora książek oraz niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się do kanonu polskiej muzyki rozrywkowej.

WW programie koncertu znajdą się najpopularniejsze piosenki autorstwa Marka Gaszyńskiego w wykonaniu muzycznych rodzin Miśkiewiczów,Przybyszów oraz Zielińskich (Skaldowie). Znane wszystkim utwory (m.in.: Sen o Warszawie, Jesień idzie przez park) zostaną zaprezentowane w nowych, niekiedy zaskakujących aranżacjach. Nie zabraknie też muzycznych niespodzianek przygotowanych przez Artystów specjalnie dla Jubilata.
Wystąpią: zespół rodziny Miśkiewiczów w składzie: Henryk Miśkiewicz -saksofon, DorotaMiśkiewicz - śpiew, Michał Miśkiewicz– perkusja wraz z zespołem Full Drive, zespół rodziny Przybyszów w składzie: Natalia Przybysz-śpiew, Paulina Przybysz-śpiew, Anna Przybysz-śpiew, Jacek Przybysz-gitara i śpiew oraz zespół sióstr Przybysz, zespół braci Zielińskich (Skaldowie) w składzie: Andrzej Zieliński - organy, śpiew, Jacek Zieliński- skrzypce, trąbka i śpiew, Bogumił Zieliński - gitara basowa, Gabriela Zielińska–Tarcholik –śpiew, Rafał Tarcholik – perkusja.

Na koncert zapraszają: Pierwszy Program Polskiego Radia, Agencja Muzyczna PR SA oraz Agencja Artystyczna GRAMI. Bilety do kupienia a stronie: sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie studia.


Toy piano, analogowy syntezator i komputer to instrumentarium koncertu, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej 18 kwietnia 2014 roku (piątek). W ramach ostatniego w tym sezonie koncertu z cyklu „contem.ucha” wystąpią: Benoît Moreau – młody szwajcarski kompozytor, klarnecista i pianista oraz Thomas Lehn – należący do czołówki europejskiej sceny muzyki improwizowanej mistrz syntezatorów analogowych. Na program koncertu złożą się kompozycje wykonawców oraz improwizacje.

Wieczór w Filharmonii Łódzkiej rozpocznie trasę koncertową artystów, która poprowadzi przez Warszawę, Budapeszt, Nowy Sad, Belgrad, Ljublianę, Berno i Zurych.


19 kwietnia 2014 roku na scenie Opery Wrocławskiej z jedynym koncertem w Polsce wystąpi Piotr Beczała, światowej sławy polski tenor, gwiazda nowojorskiej Metropolitan Opera.

Artysta uważany jest za jednego z najlepszych śpiewaków operowych ostatnich lat, a jego występy przyjmowane są entuzjastycznie przez krytykę muzyczną i widzów na całym świecie. Na scenie Opery Wrocławskiej artysta wykona lubiane przez publiczność słynne arie operowe, m.in. arię Stefana ze Strasznego dworu Moniuszki, arię Księcia Parmi veder le lagrime z Rigoletta Verdiego czy arię L'amour! L'amour... Ah! Leve-toi, soleil z Romea i Julii Gounoda, a także arie z operetek Straussa, Kálmána i Lehára. Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.


W połowie lutego 2014 roku Chór Polskiego Radia w Krakowie zakończył sesję nagraniową w Alvernia Studios, rejestrując m.in. powstałe do słów Jana Pawła II utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Juliusza Łuciuka, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego, Józefa Świdra. Wybór kompozycji nie był przypadkowy, wszak premiera płyty przygotowana została specjalnie z okazji kanonizacji Papieża.

Koncertowe wykonanie tego materiału jako pierwsza podziwiać będzie publiczność warszawska, 21 kwietnia 2014 roku w Bazylice Archikatedralnej (ul. Kanonia 6, godz. 16.00).


Huculskie trombity, okaryny i drumle, rzeszowskie cymbały, wielkopolskie dudy, dzikie oberki i pieśni o miłości, na Zamku Królewskim i w praskim Koneserze – szósta edycja festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” pod tytułem Rzeczpospolita Kolberga odbędzie się w dniach 21-26 kwietnia 2014 roku.

Tegoroczny festiwal wypełni muzyka dawnej, wieloetnicznej i wielokulturowej Rzeczpospolitej. Muzyka różnobarwna, taka jaka rozbrzmiewała w czasach Oskara Kolberga. Wspólnie z dziewiętnastowiecznym etnografem będziemy przemierzać najróżniejsze strony nie tylko dzisiejszej Polski, ale Litwy, Białorusi i Ukrainy. Na koncertach, w klubach festiwalowych i podczas Nocy Tańca zagrają wykonawcy z Kujaw i Wielkopolski, muzykanci z Mazowsza, Beskidów, Słowacji i Huculszczyzny, z Podlasia, Polesia, Suwalszczyzny i Wileńszczyzny. Usłyszymy muzykę żydowską z Rzeszowszczyzny w wykonaniu Kapeli Brodów, muzykę góralską zagrają Zokopiany, kujawską – Janusz Prusinowski Trio. Pieśni dziadowskie z Podola i Wołynia wykona Andrij Ljaszuk a obrzędowe – Dominika Czekun ze wsi Stari Koni na Ukrainie. Usłyszymy wielu młodych instrumentalistów i śpiewaków, którzy rekonstruują tradycje muzyczne na podstawie nagrań archiwalnych i zapisów Kolberga.

Będzie mnóstwo tańca – codziennie po koncertach, na warsztatach i w sobotę, podczas Nocy Tańca, kulminacji festiwalu. Oprócz tańca na warsztatach można się uczyć śpiewać i grać na instrumentach (skrzypce, bęben, harmonia). Nie zabraknie też barwnego wydarzenia jakim jest coroczne Targowisko Instrumentów. W sobotę, 26 kwietnia będzie można obejrzeć oryginalne, często archaiczne instrumenty przywiezione przez twórców z całego kraju, podziwiać proces ich produkcji, posłuchać ich dźwięku. Będą promocje płyt i książek o muzyce i instrumentach, pokazy filmów dokumentalnych. Dla dzieci - Bajkowa Kraina Kolberga Michała Malinowskiego z Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści.

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata”, partner Roku Kolberga 2014 zapowiada kolejne muzyczne święto, wiosenny karnawał, na którym bawić się będą mieszkańcy Warszawy, publiczność z całej Polski i zagranicy.

Więcej informacji – na stronie: www.festivalmazurki.pl


Space Art Festival odbędzie się w Warszawie między 23 a 27 kwietnia 2014 roku.

To wyjątkowe przedsięwzięcie artystyczne - zaproszenie do aktywnego poszukiwania sztuki otaczającej nas na każdym kroku: zawsze i wszędzie, w naturze, w ruchu, w architekturze. Space Art Festival to zachęta do postrzegania świata wszystkimi zmysłami, do łączenia wszelkich przejawów działalności artystycznej w dążeniu do twórczego synkretyzmu.

Pierwsza odsłona Festiwalu proponuje szereg wyjątkowych wydarzeń opartych na muzyce, słowie, filmie, fotografii, tańcu, rysunku, ekspozycji. Space Art Festival zaprasza do siebie widzów, słuchaczy, uczestników, ale też sam zapuka do drzwi tych, którzy z różnych przyczyn nie będą w stanie dotrzeć na miejsce artystycznych wydarzeń, bo Sztuka jest wszędzie. Artyści nazywają to ArTerapią. W trakcie Space Art Festival każdy znajdzie coś dla siebie - czy wśród różnorodnych wydarzeń muzycznych, czy na pokazie filmu Metropolis Fritza Langa z muzyką elektroniczną, czy podczas koncertu generacji JP II w dniu kanonizacji Ojca Świętego...

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 23-26 kwietnia 2014 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się Międzynarodowa konferencja kompozytorów aXes. Triduum Muzyki Nowej. W ramach konferencji zaplanowano cykl wykładów oraz koncertów z międzynarodową obsadą.

aXes to projekt o zasięgu międzynarodowym, którego głównym celem jest integracja środowisk artystycznych, wymiana myśli twórczej z różnych ośrodków muzycznych wschodniej, centralnej i zachodniej Europy oraz umożliwienie szerokiej publiczności obcowania z muzyką kompozytorów najmłodszego pokolenia. Jednostką odpowiedzialną za organizację aXes jest Akademia Muzyczna w Krakowie, która zaprasza do udziału w tym wydarzeniu instytucje akademickie ze Litwy, Niemiec, Słowenii i Szwajcarii, a także młode zespoły muzyki współczesnej z Kolonii (Ensemble Garage), Kijowa (Ensemble Nostri Temporis) i Krakowa (Ara Ensemble i Amadrums).

W ramach projektu odbędą się:

- warsztaty kompozytorsko-wykonawcze dla studentów, prowadzone zarówno przez pedagogów uczelni partnerskich (wykłady, prezentacje utworów i konsultacje indywidualne; wśród pedagogów: Sergej Newski - Berlin, Oliver Schneller - Hannover, Caspar Johannes Walter - Bazylea, Uros Rojko - Ljubljana, Rytis Mażulis - Wilno), jak i przez Ensemble Nostri Temporis (prezentacja nowych technik wykonawczych, próby do koncertu) oraz zrealizowane jako efekt warsztatów;

- koncerty otwarte dla szerokiej publiczności, na których będą wykonane kompozycje napisane specjalnie na tę okazję (Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie).


Koło Naukowo-Artystyczne Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza 24 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 na koncert prezentujący twórczość wrocławskich kompozytorów młodego pokolenia, towarzyszący Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowej „Wieloznaczność dźwięku”.

Wystąpi Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Miłosza Kuli oraz Big Band i studenci wydziałów instrumentalnego i wokalnego. W programie utwory Macieja Bałenkowskiego, Łukasza Bzowskiego, Kamila Jędrzejewskiego, Arkadiusza Kątnego, Urszuli Kozy, Marcina Króla, Jagny Krzanowskiej, Katarzyny Krzewińskiej, Dominika Lewickiego, Przemysława Michalaka, Sławomira Owczarzaka i Adama Porębskiego.

Wstep na koncert – po okazaniu bezpłatnej karty wstępu (do odbioru w pok. 14A - Biuro Promocji i Organizacji Imprez).

Patronat medialny nad Konferencją objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.