Polmic - FB

calendar of events

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce, Muzeum Historii Żydów Polskich, Orkiestra Sinfonia Varsovia zapraszają 1 września 2014 roku na koncert z cyklu: Wielcy kompozytorzy – polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie w ramach obchodów 75. rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Koncerty cyklu poświęcone są dokonaniom wybitnych europejskich kompozytorów, których twórczość miała duży wpływ na kształtowanie się światowej kultury muzycznej. Wrześniowy, który odbędzie się w Muzeum Historii Żydów Polskich, przypomni postać Aleksandra Tansmana. Kompozytor urodził się w 1897 roku w Łodzi w zasymilowanej rodzinie żydowskiej. Muzycznie kształcił się w Łodzi oraz w Warszawie pod okiem Wojciecha Gawrońskiego, Piotra Rytla, Henryka Melcera-Szczawińskiego. Niedoceniany w Polsce artysta zdecydował się na emigrację się do Francji, gdzie odnalazł się w kręgu najwybitniejszych muzycznych osobistości. Rozwijająca się karierę wybitnie utalentowanego muzyka z Polski wspierał m.in. Maurice Ravel. Tansman koncertował na całym świecie: w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej oraz Azji. W 1938 roku przyjął obywatelstwo francuskie, choć zawsze podkreślał swój związek z Polską. W czasie II wojny światowej, w obliczu coraz większego zagrożenia, artysta dzięki pomocy między innymi Charlie’ego Chaplina wyjechał z Francji do Stanów Zjednoczonych. W Los Angeles zajął się komponowaniem muzyki filmowej, co zaowocowało nominacją do Oskara za muzykę do filmu Paris Underground Gregory’ego Ratoffa. Po wojnie Tansman wrócił do Francji, gdzie mieszkał i tworzył do końca życia.
Tansman pozostawił po sobie około 400 utworów. Komponował utwory orkiestrowe i kameralne, opery, balety, muzykę filmową, a jego dzieła wykonywali najwięksi artyści świata. Wśród licznych nagród i wyróżnień, którymi został uhonorowany, należy wymienić medal za wkład w rozwój kultury światowej nadany przez cesarza Japonii, Nagrodę Muzyczną Akademii Francuskiej, Komandorię Orderu Sztuk i Nauk we Francji, Medal Elizabeth Sprague-Coolidge w Waszyngtonie, członkostwo Królewskiej Akademii Nauk, Literatury i Sztuki w Belgii, członkostwo honorowe i Medal Związku Kompozytorów Polskich oraz odznakę Zasługi dla Kultury Polskiej przyznaną przez Ministra Kultury i Sztuki.

W programie koncertu znajdzie się utwór Tansmana Rapsodia Polska (1940), który jest hołdem dla obrońców Warszawy. Usłyszymy również kompozycję Ludomira Różyckiego Pietà. Na zgliszczach Warszawy (1942-1944), którego rękopis spłonął podczas Powstania Warszawskiego i został przez niego zrekonstruowany w roku 1948. W drugiej części koncertu zabrzmi Sinfonia Elegiaca (1957, 1966) Andrzeja Panufnika, która w pierwotnej wersji nosiła nazwę Symfonia Pokoju i została zadedykowana przez kompozytora ofiarom II wojny światowej. Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na: www.jewishmusuem.org.pl


Codziennie od 1 maja do 4 października 2014 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbędzie się festiwal pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na barokowych organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje ceniony polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Artyści koncertują w stroju barokowym.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Więcej informacji – na: www.kapitula.org i www.facebook.com/BarokoweOrgany


W zestawieniu amerykańskiego tygodnika "Time" została zaliczona do grona dziesięciu najsławniejszych Polaków jako "jedna z gwiazd, które oświetlą Polsce drogę w następne tysiąclecie". Wystąpiła na najsłynniejszych scenach operowych. Śpiewała u boku takich artystów, jak: Luciano Pavarotii, Placido Domingo, Thomas Hampson, Edita Gruberova. W swoim repertuarze posiada ponad 20 operowych ról, szereg dzieł oratoryjno-kantatowych i bogaty dorobek pieśniarski. Obsypana nagrodami i wyróżnieniami za wspaniałe kreacje wokalne. Nagrała kilkanaście płyt CD i DVD, które szybko stałysię bestsellerami.

Małgorzata Walewska - słynna polska mezzosopranistka otworzy sezon artystyczny 2014/2015 MMImpresario - Fundacji Ottenbreit. Nadzwyczajna Gala Operowa z udziałem Artystki odbędzie się 4 września 2014 roku o godz. 19.00 w Teatrze Zdrojowym im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju.

U boku Gwiazdy wystąpią soliści MMImpresario: Anna Lichorowicz - sopran, Tomasz Maleszewski - tenor. Artystom akompaniować będzie znakomity pianista Robert Morawski. W programie wieczoru znajdą się najpiękniejsze arie i duety z oper, operetek i musicali. Nie zabraknie przesławnej Habanery z Carmen Bizeta w brawurowym wykonaniu Maestrii Walewskiej, czy też poruszającej arii Azuceny z Trubadura Verdiego.

Recital Małgorzaty Walewskiej otworzy także nowy cykl "Gwiazdy światowych scen operowych w Szczawnie-Zdroju". Na rozpoczynający się sezon zostało zaplanowanych 6 recitali wybitnych śpiewaków. Przepiękne wnętrza szczawieńskiego teatru, znakomita akustyka XIX-wiecznego wnętrza, obecność artystów światowego formatu staną się wizytówką nowego wydarzenia kulturalnego w województwie dolnośląskim.


Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49. uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu „WratislaviaCantans”, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu. Już drugi raz autorem koncepcji festiwalu jest wybitny włoski dyrygent i instrumentalista, Giovanni Antonini, który poprowadzi nas muzyczną drogą „Z ciemności w światło”.

Na otwarcie festiwalu zabrzmi Concerto grosso D-dur Georga Friedricha Händla – w wykonaniu prowadzonego przez maestra Antoniniego zespołu Il Giardino Armonico, specjalizującego się w prezentowaniu barokowej twórczości. W trakcie inauguracji włoski zespół wraz z Chor des Bayerischen Rundfunks wykona także pełne boskiego majestatu opracowania hymnu Magnificat autorstwa Bacha i Vivaldiego.

Według dwudziestowiecznych kompozytorów mrok nocy, niekiedy rozświetlany gwiazdami, sprzyjał metafizycznym rozważaniom – do takiej poetyckiej zadumy zaproszą nas Karol Szymanowski (usłyszymy III Symfonię „Pieśń o nocy”) i Igor Strawiński, którego kantata Gwiazdolicy (Le Roi des étoiles) zabrzmi podczas koncertu zatytułowanego Lux aeterna. Wizja zmierzchu życia przewijać się będzie w wykonaniach Requiem i utworów przeznaczonych na uroczystości żałobne w ujęciu kompozytorów różnych epok: Jana Dismasa Zelenki, Henry’ego Purcella, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Ludwiga van Beethovena. Ten ostatni odniósł się do tematu przemijania w dość pragmatyczny sposób, tworząc niedługo po Kantacie na śmierć cesarza Józefa II podobny utwór na intronizację jego następcy. Oba dzieła wykonają uczestnicy Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej, który od wielu lat jest nieodłącznym elementem festiwalu.

Interesującym wątkiem tegorocznej edycji będzie muzyka sakralna poświęcona nieustannie inspirującej twórców osobie Maryi. Festiwal rozpoczną dwie aranżacje hymnu Magnificat, w kolejnych dniach usłyszmy przejmujące Stabat Mater Karola Szymanowskiego, a także średniowieczną mszę poświęconą „Naszej Pani” –Messe de Nostre Dame Guillaume’a de Machaut.

„Wratislavia Cantans” to festiwal koncentrujący się wokół fenomenalnych możliwości ludzkiego głosu, jednak perełkami programu będą także koncerty instrumentalne. Wystąpi skrzypaczka Liana Mosca wraz z pianistą Pierrem Goyem, usłyszymy także Kristiana Bezuidenhouta (fortepian), na festiwal powróci wiolonczelistka Sol Gabetta.

Maestro Antonini - otwarty na muzyczne poszukiwania - wykonanie średniowiecznej Messe de Nostre Dame powierzył Graindelavoix – belgijskiemu zespołowi wzbudzającemu skrajne emocje w środowisku muzycznym. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, co wydarzy się podczas występu charyzmatycznego wiolonczelisty-kompozytora Giovanniego Sollimy, który podbił serca publiczności podczas poprzedniej edycji festiwalu. Niecodziennym wydarzeniem będzie koncert z obsadą składającą się wyłącznie z dzieci – do małych wrocławskich chórzystów dołączy Orchestra Suzuki di Torino, czyli najmłodsza orkiestra kameralna świata, złożona z dzieci uczących się gry na instrumentach równie skuteczną, co kontrowersyjną metodą Suzuki. Nietuzinkowym koncertem będzie recital Sławomira Zubrzyckiego, który zagra na zaprojektowanym przez Leonarda da Vinci instrumencie viola organista. Muzyczny wynalazek pozostawał przez pięćset lat w całkowitym zapomnieniu do czasu, gdy Zubrzycki własnoręcznie zbudował instrument na podstawie szkiców renesansowego geniusza.

Na zakończenie festiwalu czeka nas koncert idealnie oddający ducha „Wratislavii Cantans” – zabrzmi monumentalne oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna. Chór Filharmonii Wrocławskiej w pełnym składzie i Gabrieli Players poprowadzi Paul McCreesh. Zgodnie z treścią oratorium – opartą na Księdze Rodzaju i poemacie Raj utracony Johna Miltona – pierwszym aktem twórczym w dziejach świata było stworzenie światła. Według maestro Antoniniego muzyka jest światłem, które rozjaśnia nasze życie. Blaskiem pięknej muzyki rozbłyśnie Wrocław i Dolny Śląsk na dziesięć festiwalowych dni 49. edycji Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”.

Read more


Od 26 lipca do 17 września 2014 roku na terenie Ziemi Lubuskiej, Wielkopolski i Dolnego Śląska trwać będzie III edycja cyklu koncertowego „Przedsionek Raju”.

W ramach cyklu odbędzie się 35 koncertów. Ponadto we wrześniu, w pocysterskim opactwie w Paradyżu-Gościkowie, muzycy koncertujący w ramach „Przedsionka Raju” dokonają nagrań płytowych.

W tym roku odwagę, by zmierzyć się z przedsionkowym wyzwaniem, zadeklarowali: Komalé Akakpo (salterio), Elena Andreyev (wiolonczela), VivaBiancaLuna Biffi (śpiew, fidel), Joanna Boślak-Górniok (klawesyn), Étienne Galletier (teorba, gitara), Bolette Roed (flety proste) oraz consort fletów prostych Snów Consort.

Pomysłodawcami cyklu koncertowego „Przedsionek Raju” byli organizatorzy i muzycy festiwalu „Muzyka w Raju”. W ciągu trzech lat wydarzenie przekształciło się z „odprysku” festiwalu w samodzielne przedsięwzięcie, któremu patronują lokalne społeczności i lokalne samorządy. Dzięki niemu twórcy projektu - Fundacja Muzyki Dawnej „CANOR” - przypominają o wspaniałych lubuskich zabytkach zagubionych gdzieś pośród lasów i jezior. Muzyka dawna okazuje się jeszcze jednym inspirującym kluczem pozwalającym odkrywać nowe wymiary tych miejsc i ich skomplikowanej historii. Ziemia Lubuska – Early Music Land.

więcej...


12. edycja festiwalu Chopiniana – 12. Dni Fryderyka Chopina, które odbędą się w Płocku między 5 a 13 września 2014 roku, zaprezentuje balladę – formę twórczości, która dla samego Fryderyka Chopina miała ogromne znaczenie. Jak co roku na festiwalu wystąpią wybitni muzycy z Polski i Europy.

Ballady Fryderyka Chopina zostaną zaprezentowane festiwalowej publiczności w kontekście dzieł innych kompozytorów. Usłyszymy także fragmenty wielkiej poezji w interpretacji znanych polskich aktorów.

Chopiniana już na stałe wpisały się w kalendarz kulturalnych imprez Płocka. W tegorocznej edycji, która odbędzie się w Opactwie Pobenedyktyńskim podczas dwóch weekendów od 5 do 13 września, publiczność zostanie zabrana w tajemniczy i romantyczny świat ballady – wyjątkowego oryginalnego gatunku muzycznego, pełnego niesamowitości, grozy, a także humoru, którego twórcą w formie instrumentalnej był właśnie Fryderyk Chopin.

Ballada, jako szczególna forma muzyczna, pozwoliła organizatorom na stworzenie bogatego repertuaru muzyki i poezji, tak doskonale się w niej nawzajem przenikających. Oprócz dzieł samego Chopina będzie można usłyszeć utwory instrumentalne i wokalne innych kompozytorów, nawiązujących do twórczości mistrza lub nimi inspirowanych. Pojawią się także kompozycje, którymi inspirował się Chopin. Obok tajemniczych, pełnych pasji i zmiennych w nastroju dzieł romantycznych usłyszymy najwspanialsze utwory wokalnej i instrumentalnej liryki wieków średnich. Ballada jako forma literacka obecna była w kulturze już od czasów średniowiecza, dlatego wykonaniom dzieł muzycznych towarzyszyć będą fragmenty wielkiej poezji.

Festiwal otworzy koncert szwajcarskiego zespołu LA MORRA. W kolejnych dniach wystąpią wokaliści: Elwira Janasik, Marcin Wortmann i Michał Dembiński oraz pianiści: Mischa Kozłowski, Łukasz Krupiński i Jolanta Pawlik. Oprócz czterech ballad Fryderyka Chopina usłyszymy dzieła m.in.: Marii Szymanowskiej, Juliusza Zarębskiego, Stanisława Moniuszki, Ferenca Liszta, Johannesa Brahmsa czy Roberta Schumanna. Muzyce towarzyszyć będzie poezja Adama Mickiewicza, François Villona, Johanna Wolfganga Goethego oraz Heinreicha Heinego w interpretacji polskich aktorów: Jarosława Boberka, Edyty Olszówki, Grzegorza Damięckiego, Krzysztofa Wakulińskiego, Mariusza Bonaszewskiego i Doroty Pomykały.

Na zakończenie Festiwalu organizatorzy przygotowali edykacyjną grę miejską pt. Stracona ballada, która przeprowadzona zostanie 13 września 2014 roku o godz. 10.00 w Parku przy Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

Read more


Koncert inaugurujący nowy sezon Polskiej Filharmonii Bałtyckiej 5 września 2014 roku zapowiada się interesująco. Orkiestrę Symfoniczną PFB poprowadzi Ernst van Tiel, a towarzyszyć im będzie Martin Owen (na zdjęciu) – znakomity waltornista prosto z BBC Symphony Orchestra. Podczas koncertu, prowadzonego przez Konrada Milenika, usłyszymy klasyczne utwory Rossiniego, Straussa i Szostakowicza.

Koncert rozpocznie Uwertura do opery Wilhelm Tell Rossiniego, stanowiąca rodzaj miniaturowego poematu symfonicznego; jego treść tworzy kilka nastrojowych obrazów, które wiążą się z głównymi nurtami dramatycznej akcji. Kolejnym punktem programu będzie II Koncert na waltornię Es- dur op. 86 Straussa. Wieczór zamknie wspaniała VIII Symfonia Szostakowicza, powstała w przeciągu zaledwie dwóch miesięcy w 1943 roku. Kompozytor napisał ją w trakcie letniego pobytu w Domu Pracy Twórczej w Iwanowie, z dala od domu i w bezpiecznej odległości od frontu. VIII symfonia zajmuje centralną pozycję w dorobku kompozytora. Stanowi ukoronowanie całego cyklu symfonicznego, jest najbardziej zróżnicowana wewnętrznie i jednocześnie najsilniej nasycona emocjonalnie. Wartość dzieła była jednak dla współczesnych dyskusyjna – złożoność języka muzycznego oraz dominacja pesymizmu przyczyniły się do chłodnego przyjęcia utworu i skutecznie przysłoniły jego walory. Czas powstania dzieła zbiegł się przy tym z przełomowym momentem wojny, jakim była batalia o Stalingrad, w owych dniach oczekiwano od twórców przede wszystkim pokrzepienia. W nieco późniejszym okresie elementy te posłużyły organizatorom kampanii antyformalistycznej (1948) za pretekst do odsunięcia Szostakowicza od udziału w życiu muzycznym kraju.


Forte. ƒortissimo. ƒilharmonia – cykl wydarzeń inaugurujących działalność Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie w nowej, wysmakowanej estetycznie siedzibie odbędzie się w dniach 5-12 września 2014 roku.

W piątek, pierwszego dnia inauguracji działalności w nowej siedzibie, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie wystąpi w koncercie pt. Maestoso. Wykona Fanfarę, specjalnie napisaną na otwarcie nowej siedziby przez maestro Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmi też In Principio szczecińskiego kompozytora Marka Jasińskiego. Drugiej części koncertu wysłucha Prezydent RP Bronisław Komorowski. Pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej, Jacka Kaspszyka, szczecińska Orkiestra Symfoniczna zagra IX Symfonię Ludwiga van Beethovena.

Drugiego dnia inauguracji publiczność wysłucha tanecznych rytmów w wykonaniu Pasadena Roof Orchestra z Londynu. Zespół zaprezentuje taneczne przeboje, rodem z lat. 20 i 30. W niedzielne popołudnie w Filharmonii szczecińskiej gościć będą wielopokoleniowe rodziny. Oryginalny, multimedialny program pod nazwą Scherzo przygotowała fundacja Fabryka Sztuki. W tym koncercie szczecińska Filharmonia będzie mogła w pełni zaprezentować swoje możliwości techniczne. Koncert odbędzie się z udziałem rzutników i ekranów, jednocześnie na obu salach, przenosząc widzów między przestrzeniami, a nawet w przeszłość. W poniedziałek espressivo, czyli ekspresyjnie, zabrzmi doskonały jazz. Szczecińska Filharmonia gościć będzie saksofonistę Sylwestra Ostrowskiego wraz z japońskim pianistą Makoto Kuriya w projekcie „Just Music”. Specjalne zaproszenie do udziału w koncercie przyjęła pierwsza dama polskiego jazzu – Ewa Bem. We wtorek na scenie kameralnej zaprezentuje się 12 wiolonczelistów z Filharmonii Berlińskiej. To absolutni mistrzowie w swoim fachu. Ich koncerty to rzadkość, oczekiwana przez cały muzyczny świat. Wtorkowy koncert będzie zarazem inauguracją Sali Kameralnej szczecińskiej Filharmonii. W środę Filharmonia odda całą przestrzeń nowej siedziby szczecińskim zespołom i kompozytorom. Już od rana koncerty szczecińskich muzyków odbywać się będą zarówno w obu salach koncertowych, jak i w przestrzeniach wspólnych nowego gmachu. Nazwa wydarzenia – Rondo - to nawiązanie do formy muzycznej, ale także i do charakterystycznego elementu komunikacyjnego, wyróżniającego Szczecin na tle innych polskich miast. Zwieńczeniem tego dnia będzie koncert z utworami dwóch związanych ze Szczecinem kompozytorów: Piotra Klimka i Radzimira Dębskiego „Jimka”.
Czwartek to dzień, który upłynie pod znakiem sztuk plastycznych. Swoje obrazy, dedykowane Filharmonii w Szczecinie i tworzone pod wpływem muzyki symfonicznej na żywo, zaprezentuje twórca kultowego ptaka Dudi - Andrzej Dudziński.
Na zakończenie - zaskakujący finał. Z Orkiestrą Symfoniczną szczecińskiej Filharmonii zagra fenomenalny amerykański gitarzysta Steve Vai. Trzykrotny laureat nagrody Grammy występuje na scenie od ponad trzydziestu lat, a jego niezrównana wirtuozeria i mistrzostwo kompozycyjne nie mają swojego odpowiednika na światowej scenie muzycznej. Koncert poprowadzi dziennikarz muzyczny, Piotr Metz.

Read more


Fundacja Akademia Muzyki Dawnej zaprasza na Vedycję Letniego Festiwalu Wędrownego „Na Gotyckim Szlaku - Muzyka w Zabytkach Pomorza Zachodniego”, który odbędzie się w dniach 16 sierpnia – 20 września 2014 roku.

Ideą festiwalu jest połączenie programowego cyklu koncertowego z prezentacją wielowymiarowej trasy turystycznej. Podczas kolejnych sobót miesięcy letnich odbiorcy mają okazję do uczestnictwa w programie spotkań historycznych, zwiedzania z przewodnikiem trasy turystycznej, poznania atrakcji lokalnych oraz udziału w koncertach odnoszących się do historii i tożsamości wybranych miejsc. Tegoroczny gotycki szlak prowadzi z Kołbacza przez Chojną, Stargard Szczeciński do Szczecina.

więcej...


W 2014 roku miłośnicy muzyki na całym świecie celebrują 100. rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika – polskiego emigranta i jednego z czołowych kompozytorów. W obchody włącza się również Muzeum Emigracji w Gdyni, organizując w dniach 6-7 września 2014 roku niepowtarzalne spotkanie z twórczością „klasyka XX wieku”. Za sprawą koncertu symfonicznego pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka, koncertu kameralnego, projekcji filmowych, wykładów i warsztatów dla osób w każdym wieku, Gdynia we wrześniu rozbrzmi muzyką najwyższych lotów. Czas na „Powrót Panufnika”!

W 1954 roku Andrzej Panufnik (1914-1991) uciekł z komunistycznej Polski do Wielkiej Brytanii, gdzie pozostał już do końca życia. Wybitny kompozytor i dyrygent, nazywany klasykiem XX wieku, mimo międzynarodowej sławy i odznaczenia tytułem szlacheckim Sir, w Polsce jest postacią mało znaną. Emigracja była dla Andrzeja Panufnika ucieczką ku artystycznej i osobistej wolności, jednak reakcją ówczesnych władz na opuszczenie kraju było umieszczenie nazwiska i muzyki kompozytora na indeksie cenzury. Efektem zakazu – obowiązującego do 1977 roku – było niemal całkowite wymazanie twórcy z pamięci polskich słuchaczy.

Muzeum Emigracji w Gdyni odkrywa na nowo znamienitego Polaka-emigranta i inspirującego artystę, który zbudował oryginalny świat dźwiękowy, zachowując tradycyjne wartości, takie jak melodia, harmonia i przede wszystkim piękno brzmienia. Zaprasza na spotkanie z bogatą, klasyczną w nowoczesny sposób muzyką Andrzeja Panufnika zarówno melomanów, jaki i osoby, dla których będzie to pierwszy kontakt z dziełami kompozytora. Koncert kameralny, który wykona młody zespół NeoQuartet, z towarzyszeniem wizualizacji multimedialnych, oferuje wzbogaconą formę obioru muzyki poważnej. Niewątpliwą atrakcją dla szerokiej publiczności będzie koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka z towarzyszeniem skrzypaczki, Patrycji Piekutowskiej. Wykłady i spotkania przybliżą sylwetkę artysty, jego bogate życie i sukcesy artystyczne. Wydarzenie uświetni swoją obecnością Lady Camilla Panufnik, żona kompozytora. Obrazu dopełnią pokazy filmów biograficznych, w tym emocjonujący dokument Tata zza żelaznej kurtyny, którego bohaterem jest syn Panufnika. Dla najmłodszych melomanów przygotowane zostały rodzinne warsztaty muzyczne, podczas których będą mogli samodzielnie spróbować swoich sił na polu muzyki współczesnej.

Read more


Teatr Stanisławowski w Starej Pomarańczarni w warszawskich Łazienkach Królewskich to jeden z niewielu zachowanych, autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedyny taki w Polsce. Otwarto go 226 lat temu, 6 września 1788 roku. Pierwszym publicznym przedstawieniem był Henryk VI na łowach Wojciecha Bogusławskiego, wystawiony w 1791 roku. W Teatrze Stanisławowskim oglądano sztuki teatralne, muzyczne, spektakle baletowe. Występowali tutaj najwybitniejsi polscy aktorzy od XVIII do XX wieku, od Kazimierza Owsińskiego, Barbary Sierakowskiej, Karola Świerzawskiego po Aleksandra Zelwerowicza, Leona Schillera, Jerzego Leszczyńskiego, Stanisławę Wysocką czy Janinę Szylliniżankę.

W sobotę, 6 września 2014 roku w Teatrze Stanisławowskim wystawiona zostanie opera Agrippina G.F. Händla. Będzie to premiera tej opery w Polsce i pierwsze od dawna przedstawienie operowe zrealizowane specjalnie dla tej sceny. Pomysłodawczynią i autorką nowoczesnej inscenizacji spektaklu dla zabytkowego wnętrza Teatru jest utalentowana reżyserka, Natalia Kozłowska.

Agrippina to niezwykle aktualna czarna komedia polityczno-miłosna, opowiedziana językiem XVIII-wiecznej opery, pełna niespodziewanych zwrotów akcji. Wirtuozowskie arie, błyskotliwe libretto, uniwersalne treści, bliskie współczesnemu odbiorcy, oraz intrygująca akcja, osnuta wokół ponadczasowych emocji i wartości, jak miłość, władza, polityka, zdrada, sprawiają, że jest to opera często wystawiana w Europie i lubiana przez publiczność. Wysoki poziom artystyczny przedstawienia gwarantują wybitni śpiewacy, występujący na wielu scenach europejskich, m. in.: Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Wojtek Gierlach, Artur Stefanowicz, Artur Janda oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz.

Spektakl zostanie powtórzony w dniach 7, 9, 12 i 14 września 2014 roku.


Muzeum Łazienki Królewskie zaprasza na 55. sezon Koncertów Chopinowskich. W każdą niedzielę miłośnicy muzyki Chopina mogą spotkać się pod pomnikiem kompozytora, aby odpocząć przy dźwiękach fortepianu.

Koncerty Chopinowskie są wizytówką Warszawy i jedną z najważniejszych imprez kulturalnych odbywających się w kraju. Nie bez przyczyny każdy koncert gromadzi ponad 3 tysiące słuchaczy, co w sezonie daje w sumie ponad 120 tysięcy odbiorców. W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat wystąpili tu wszyscy najwybitniejsi pianiści, m.in. Barbara Hesse – Bukowska, Krystian Zimerman, Dang Tai Son czy Rafał Blechacz. Koncerty przyciągają nie tylko warszawiaków, lecz także turystów, którzy traktują udział w nich jako obowiązkowy punkt programu podczas swojego pobytu w Warszawie.

Niedzielne recitale będą odbywać się o godzinie 12.00 i 16.00 od 18 maja do końca września. Wstęp wolny.

Aktualności na temat koncertów można znaleźć na facebooku: www.facebook.com/Muzeum.Lazienki.Krolewskie


W dniach od 6 lipca do 21 września 2014 roku w Archikatedrze Warszawskiej św. Jana Chrzciciela (ul. Świętojańska 8) odbędzie się XXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”. Koncerty odbywać się będą w kolejne niedziele o godz. 16:00.

Festiwal zaliczany jest do najpoważniejszych przeglądów muzyki organowej w Europie. Powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień).

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również wręcz wymarzonym miejscem do prezentacji muzyki organowej. Na odbiór interpretacji muzycznych składają się tu wrażenia wynikłe z piękna i potęgi brzmienia nowoczesnych organów oraz atmosfery i sakrum świątyni. Na chórze kościoła, jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule, zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki, 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentacje muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”.

Festiwal „Organy Archikatedry” każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia.

więcej...


Koncerty XV Warszawskiego Festiwalu Organowego „Organy Śródmieścia” odbywać się będą w kolejne niedziele od 7 września do 26 października 2014 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście, wyposażonych w koncertowe organy. Wśród nich są także instrumenty zaliczane do „ekstraklasy koncertowej” w Archikatedrze św. Jana lub instrument zabytkowy w Katedrze Polowej czy instrument stojący nie na chórze organowym, ale w nawie głównej kościoła św. Marcina. Wiele zabytkowych śródmiejskich instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” ma za zadanie ożywiać i prezentować różne organy Śródmieścia oraz ukazywać w sposób w pełni profesjonalny, całe śródmiejskie „bogactwo organowe” jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

W kolejne niedziele września i października ma miejsce szereg recitali organowych w wykonaniu bardzo dobrych organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów. Festiwal jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy - Dzielnicy Śródmieście.

Read more


7 września 2014 roku o godz. 19.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie trójka artystów, utytułowanych w swoich dziedzinach: Elena Lola Loli – grafika, Jan Kalinowski – wiolonczela i Marek Szlezer – fortepian, na żywo zaprezentuje oryginalne połączenie muzyki, grafiki oraz gry aktorskiej. Rytm, dynamika, ekspresja to trzy słowa perfekcyjnie opisują ten performance oraz relacje między artystami.

Cracow Duo wykona utwory: Jarosława PłonkiCroon, Aleksandra Tansmana - Quatre pieces faciles i Deux pieces, B. Chajdeckiego - Tree Glimpses, Krzysztofa MeyeraCanzonę, Astora Piazzolli - Le Grand Tango oraz Wojciecha Widłaka - Wszystkie złości moje.

Elena Lola Loli (Elena Leszczyńska) – grafik, absolwentka ASP w Warszawie, w 2004 uzyskała dyplom aktora dramatu w Sankt-Petersburskiej Akademii Sztuki Teatralnej. Za rolę w filmie Mała Moskwa Waldemara Krzystka otrzymała Polską Nagrodę Filmową „Orzeł”. Autorka szaty graficznej do albumów Cracow Duo Dedications (wydawnictwo DUX) i Polska muzyka wiolonczelowa (wydawnictwo DUX).
Artystów Cracow Duo – Kalinowskiego i Szlezera – połączyła edukacja w Krakowie i Paryżu. Oficjalną nazwę – Cracow Duo – zespół przyjął ponad dziesięć lat temu. W ciągu tego czasu zyskali sobie uznanie publiczności, w tym krytyków polskich i zagranicznych. Wspólną pracę rozpoczęli w 2001 roku od Sonaty g-moll op. 65 Fryderyka Chopina i od tego czasu zbudowali szeroki repertuar. Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych Europy i Azji. Bardzo ważnym i niezwykle ciekawym doświadczeniem w działalności Cracow Duo było tournée po Bliskim Wschodzie (2006) oraz w roku 2013 projekt Lutosławski na Kaukazie odbywający się z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora.


Koncerty V Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów w Częstochowie odbędą się w dniach 9-12 września 2014 roku.

Read more


W dniach 10-14 września 2014 roku podczas drugiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA” w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu będzie można usłyszeć kilkanaście chórów z całego świata.

„PER MUSICAM AD ASTRA” to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium i Agencji Meeting Music. Nazwa Festiwalu nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika i tym samym wpisuje się w kulturalny krajobraz Torunia. W drugiej edycji Festiwalu wezmą udział chóry i zespoły wokalne z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii, Sri Lanki i Węgier. Przez pięć festiwalowych dni będzie można wziąć udział w jedenastu koncertach.

10 września odbędzie się koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie Mass for Peace Karla Jenkinsa. Wykonawcami będą: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium. Całość poprowadzi Dainius Pavilionis. The Armed Man. A Mass for Peace – utwór dedykowany ofiarom Kosowa, został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Kilkukrotnie wykonywany w Polsce, nie miał jeszcze swojej premiery w Toruniu. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisuje się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji jest uzasadnione z powodu dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie Mszy o Pokój Karla Jenkinsa będzie miało jeszcze silniejszy przekaz.

Jednym z celów głównych Festiwalu jest promocja w obecności międzynarodowej publiczności polskiej muzyki chóralnej. Dlatego na 11 września 2014 roku zaplanowany został koncert galowy Kontemplacja – ekspresja w wykonaniu zespołu Camerata Silesia, którego znaczną część repertuaru będą stanowiły współczesne utwory rodzimych kompozytorów. Koncert odbędzie się w Kościele Św. Ducha w Toruniu.

13 września będzie miał miejsce drugi koncert galowy Per Musicam ad Astra, podczas którego wystąpi Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania. Zaprezentowana zostanie kompozycja Urmasa Sisaska Gloria Patri – cykl 24 hymnów, do których stworzenia inspiracją była astronomia. Koncertowi towarzyszyć będzie prezentacja medialna wraz z komentarzem, którą przygotował Piotr Majewski - dziennikarz i popularyzator astronomii.

Ważnym punktem imprezy jest fakultatywna oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w Festiwalu będą miały okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez dr Kirby’ego Shawa i prof. Krzysztofa Szydzisza. Dr Kirby Shaw jest postacią, która znacząco wpłynęła na kształt edukacji chóralnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym dzielił się z odbiorcami w 45 stanach USA, Kanadzie, Australii, na Bahamach, w Chinach, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Polsce, na Litwie i Filipinach. Prof. Krzysztof Szydzisz jest dyrygentem, specjalistą z zakresu emisji głosu, logopedą, menedżerem kultury. Jest konsultantem wokalnym polskich i zagranicznych zespołów chóralnych.

Per Musicam ad Astra – Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika już po raz drugi będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej. Celem przedsięwzięcia jest również promocja bogatej oferty turystycznej i kulturalnej miasta Torunia i regionu Kujawsko-Pomorskiego. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Bezpłatne wejściówki na wszystkie koncerty będą dostępne w kasie Dworu Artusa.

Więcej informacji na stronie: www.pmaa.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncerty 23. Międzynarodowego Festiwalu „Drum Fest” odbędą się na przełomie września, października i listopada w Opolu, Wrocławiu, Gliwicach, Chorzowie i Katowicach.

Gośćmi tegorocznej edycji będą tak znani muzycy, jak pierwsza dama światowej marimby, japońska kompozytorka i instrumentalistka Keiko Abe, legendarny perkusista kultowego zespołu Cream, Ginger Baker, formacja gigantów stylu jazz fusion Super Trio HBC - na gitarze usłyszymy Scotta Hendersona, Jeff Berlin zagra na gitarze basowej oraz Dennis Chambers na perkusji. Odbędą się również koncerty Pain Of Salvation - szwedzkiej grupy muzycznej zaliczanej do czołówki europejskiego progresywnego rocka/metalu oraz jedyny w Polsce koncert amerykańskiego zespołu Spock's Beard, grającego fuzję wielu stylów muzycznych, przekraczających bariery rocka, wplątując muzykę poważną, fusion, jazz, popową balladę i muzykę latynoską. Ponadto wystąpi gwinejski zespól bębniarzy i tancerzy Art Gibami oraz Gene Hoglan - perkusista znany ze współpracy z zespołami Fear Factory, Dark Angel i Forbidden. Wielką atrakcją tegorocznego festiwalu będzie też koncert światowej sławy polskiego pianisty jazzowego - Adama Makowicza z orkiestrą Państwowej Szkoły Muzycznej w Opolu. Przed opolską publicznością wystąpi również niezwykły, unikalny projekt „Nowe Sytuacje” - czyli zespół Republika w niepełnym składzie oraz wokaliści Piotr Rogucki z Comy i Tymon Tymański.

Po raz pierwszy podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Marimbowy, w jury którego zasiądą m.in. Keiko Abe, Mark Ford, Paul Rennick oraz Federic Macarez. Kolejnym konkursem, który od kilku już lat organizowany jest podczas „Drum Festu”, a który w tym roku otrzyma nową szatę, to Young Drum Hero - konkurs przeznaczony dla wszystkich młodych, jeszcze nieznanych perkusistów z całego kraju. Konkurs Young Drum Hero jest w całości sponsorowany przez firmę Meinl, wyłącznego dystrybutora firm Tama i Meinl w Polsce, a suma nagród jakimi dysponować będą organizatorzy to ponad 20 tys. złotych.

Pierwszy raz podczas tegorocznego „Drum Festu” odbędzie się również wręczanie nagród Polskiego Przemysłu Perkusyjnego – Eugeniusze. Nazwa ta wzięła swój rodowód od imienia genialnego amerykańskiego perkusisty Gene Krupy. Ten emigrant z Polski położył fundamenty pod współczesny styl gry na zestawie perkusyjnym i w USA jest traktowany jak ojciec chrzestny współczesnej perkusji. Organizatorzy festiwalu łącznie z największym branżowym tygodnikiem w Polsce – „Perkusistą” i portalem internetowym Beat It mają zamiar wprowadzić przyznawanie tej corocznej nagrody jako stałego punktu festiwalu i mają nadzieję, że ta gala wspomoże rozwój zarówno festiwalu, jak i rodzimego przemysłu perkusyjnego.

Tegoroczny „Drum Fest” gościć będzie też znakomitego amerykańskiego wykładowcę Paula Rennicka, który na festiwal przywiezie ze sobą 25-osobową grupę amerykańskiego drum line Santa Clara Vanguard Drum & Bugle Corps - grającą muzykę i jednocześnie maszerującą.

Tradycyjnie podczas trwania festiwalu organizatorzy zapraszają oprócz koncertów do uczestnictwa w warsztatach prowadzonych przez zaproszone na festiwal gwiazdy, wystawy sprzętu perkusyjnego oraz wieczorne jam sessions.

Koncerty tegorocznej edycji festiwalu odbywać się będą w Filharmonii Opolskiej, Państwowej Szkole Muzycznej oraz salach Dom Expo i CWK w Opolu, w sali Zaklęte Rewiry we Wrocławiu, w Centrum Kultury Studenckiej "Mrowisko" w Gliwicach oraz w Chorzowskim Centrum Kultury.

Read more


Koncert inaugurujący 51. Sezon Artystyczny 2014/2015 Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się w piątek, 12 września 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej im. Stefana Strahla.

Usłyszymy IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena, z Wojciechem Świtałą w roli solisty, oraz IV Symfonię f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej poprowadzi Tomasz Bugaj.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem – rezydentem Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze w sezonie 2014/2015 jest Paweł Pietruszewski.


52. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Musica Antiqua Europae Orientalis” odbędzie się w dniach 12 września – 3 października 2014 roku pod hasłem Eurośródziemnomorski dialog muzyczny. Wydarzenia festiwalowe zaplanowano w Bydgoszczy, Toruniu i Frankfurcie nad Odrą.

Festiwal zainauguruje Requiem Romana Maciejewskiego – dzieło, zaliczane do największych dzieł oratoryjno-kantatowych w muzyce polskiej, utwór „genialny, nieprzemijający, ponadczasowy” i to w znakomitym wykonaniu. Piękne są partie chóralne, które wykona 100-osobowy Chór Filharmonii Narodowej, czołowy zespół śpiewaków w Polsce, zaś partie solowe kreować będzie doborowy kwartet śpiewaków: Iwona Hossa – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Ryszard Minkiewicz – tenor i Piotr Nowacki – bas. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej poprowadzi Tadeusz Wojciechowski.

Festiwalowi towarzyszą dwie konferencje: w dniach 18-20 września 2014 roku Konferencja Słowianoznawcza pod Honorowym Patronatem Konitetu Słowianoznawstwa Polskiej Akademii Nauk pt. Sacrum świata wschodniego i zachodniego w kulturze Słowiańszczyzny oraz w dniach 27-28 września 2014 roku Konferencja Muzykologiczna pt. Barok w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – nowe źródła i interpretacje w muzyce świeckiej i religijnej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://filharmonia.bydgoszcz.pl/festiwale/bfm.html