Polmic - FB

calendar of events

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert Vivat romantyzm!, z okazji wręczenia Pomorskiej Nagrody Artystycznej, odbędzie się w czwartek, 24 kwietnia 2014 roku o 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W programie utwory Skoryka, Musorgskiego, Czajkowskiego i Chopina.

Pomorska Nagroda Artystyczna jest najważniejszą nagrodą Samorządu Województwa Pomorskiego kierowaną do środowiska artystycznego. Honoruje najbardziej znaczące wydarzenia, jakie miały miejsce w roku poprzedzającym jej wręczenie. W tym roku po raz kolejny Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk wręczy statuetkę gryfa w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Finałem wieczoru będzie koncert Vivat romantyzm!, podczas którego usłyszymy najznakomitsze dzieła muzyki klasycznej: Melodia Skoryka, Wariacje na temat rokokowy Czajkowskiego, Noc na Łysej Górze Musorgskiego i Koncert fortepianowy e-moll Chopina. W roli solistów wystąpią Błażej Goliński – wiolonczela i Rem Urasin – fortepian, a Orkiestrę Symfoniczną PFB poprowadzi Maestro Ernst van Tiel.


Historia Night in Calisia zatoczyła koło. Od premierowego wykonania utworu w dniu 19 czerwca 2010 roku, poprzez polską premierę płyty w listopadzie 2012 roku, wydanie płyty w USA w sierpniu 2013, nagrodę Grammy otrzymaną 26 stycznia 2014… do ponownego występu w Kaliszu.

Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert Night in Calisia na bis, który odbędzie się 25 kwietnia 2014 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej. Będzie to powtórne wykonanie kompozycji w Kaliszu oraz powtórny występ tuż po koncercie, który uświetni dzień wcześniej Galę Wręczenia Nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk 2014. Wystąpią: Randy Brecker – trąbka, Włodek Pawlik Trio: Włodek Pawlik – fortepian, Paweł Pańta – kontrabas, Cezary Konrad – perkusja, Orkiestra Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka.

Adam Klocek we wprowadzeniu do programu koncertu premierowego napisał: „(…) gigant światowego jazzu Randy Brecker, kolejna znakomita kompozycja Włodka Pawlika, jego świetne Trio i duma, że to właśnie w Kaliszu, z okazji jubileuszu 1850-lecia miasta mamy światowe prawykonanie (…). Jeszcze rok temu, siedząc z Włodkiem na świnoujskiej plaży dyskutowaliśmy o pomysłach i inspiracjach do mającego powstać dzieła. Muzyka, którą Włodek Pawlik stworzył jest w moim odczuciu bardzo piękna, pełna emocji i kontrastów. Jestem przekonany, że i Państwu przypadnie ona do gustu. Zapraszam serdecznie na koncert, pozostając w przekonaniu, że jest to jeden z najdonioślejszych projektów muzycznych jakie powstały w Kaliszu w ciągu ostatnich lat (…).” Sukces płyty przekroczył nawet najśmielsze oczekiwania.


„Chopin odegrał w moim życiu niezwykle ważną rolę i jest dla mnie zawsze źródłem najsilniejszych przeżyć. Nic więc dziwnego, że było moim pragnieniem trochę tego Chopina – nie powiedziałbym: ukraść, ale w każdym razie trochę go skonsumować i przetrawić przez mój język muzyczny, który jest rezultatem paru dziesiątków lat pracy. I takie Chopinowskie echa znaleźć można właśnie w Koncercie fortepianowym” – pisał o swoim utworze Witold Lutosławski. Koncert zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej 25 kwietnia 2014 roku (piątek) w interpretacji Pawła Kowalskiego (na zdjęciu), który był drugim po Krystianie Zimermanie jego wykonawcą.

Po występie Kowalskiego w kwietniu 1989 roku pod dyrekcją kompozytora, Lutosławski napisał: „(...) w p. Kowalskim znalazłem świetnego wykonawcę mego koncertu. Jest on wybitnie utalentowanym pianistą i wysoce inteligentnym muzykiem...” W 2013 roku Kowalski wielokrotnie wykonywał Koncert fortepianowy Lutosławskiego z okazji 100 rocznicy urodzin kompozytora. W Łodzi soliście będzie towarzyszyć orkiestra FŁ pod dyrekcją Pawła Przytockiego.

W programie znajdzie się też Poemat symfoniczny Ucieszne figle Dyla sowizdrzała Ryszarda Straussa i II Symfonia D-dur Johannesa Brahmsa.


– Nie spodziewałam się otrzymania nagrody – przyznała zaskoczona Agata Zubel. Imponująca kolekcja wyróżnień kompozytorki i wokalistki powiększyła się o Nagrodę „Polonica Nova”. Artystka odebrała statuetkę i czek na 100 tys. zł podczas finałowego koncertu tegorocznego festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu. W piątek, 25 kwietnia 2014 roku o godz. 19 wystąpi na scenie Filharmonii w Szczecinie.

We Wrocławiu wyróżniony został utwór Not I. Jury pod przewodnictwem Szymona Bywalca uznało go za najciekawszy spośród 5 nominowanych. Z wyróżnieniem związany jest też obowiązek – artystka zobowiązała się do skomponowania utworu na kolejną edycję festiwalu „Musica Polonica Nova”.

Podczas koncertu w Szczecinie Agata Zubel (na zdjęciu) z pewnością oczaruje publiczność swoim elektryzującym głosem i zdolnościami kompozytorskimi. W programie koncertu znalazł się utwór jej autorstwa Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu – pieśni na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową, napisany do wierszy Tadeusza Dąbrowskiego. Dodatkowo w wykonaniu artystki usłyszymy piękną kompozycję Karola Szymanowskiego Pieśni księżniczki z baśni. Koncert poprowadzi młody dyrygent Szymon Maxim. W jego interpretacji zabrzmi jedno z najbardziej znanych dzieł patrona Filharmonii w Szczecinie – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza.


25 kwietnia 2014 roku na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera Miłości do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa. Realizatorami spektaklu są wybitni i znani artyści: Michał Znaniecki (reżyseria i kostiumy), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Luigi Scoglio (scenografia), Katarzyna Aleksander-Kmieć (choreografia).

Prokofiew, opierając swoją operę na bajce Carla Gozziego pokazał świat magii i czarów z dużą dozą dystansu. Stworzył utwór wielowarstwowy, balansujący między surrealistyczną farsą, groteskowym humorem i parodią. Żywą akcję zespolił z misterną tkanką orkiestrową wykazując wyjątkową inwencję i własny, niepowtarzalny styl.

W oryginale głównym bohaterem bajki jest następca tronu, syn Króla Treflowego, który cierpi na melancholię. Uleczyć go może tylko śmiech. Mimo dworskich intryg, walk o władzę i wpływy Książę uwalnia się od choroby i rusza w podróż, by odnaleźć miłość, zaklętą w pomarańczy. Michał Znaniecki umieszcza akcję w moskiewskim domu dla seniorów. Ponieważ psuje się telewizor, lekarze postanawiają zainscenizować bajkę Miłość do trzech pomarańczy. Urokliwie absurdalna opowieść zmienia się w pełną metafor satyrę polityczną.

Premiera Miłości do trzech pomarańczy odbyła się w 1921 roku w Lyric Opera w Chicago. Utwór wraca regularnie na sceny, wystawiany przez wybitnych realizatorów m.in. Giorgio Strehlera w La Scali (1975, dyr. Claudio Abbado) czy Jurija Lubimowa w Monachium (1991). W repertuarze polskich teatrów muzycznych pojawia się po raz pierwszy. W obsadzie znajdzie się plejada znakomitych śpiewaków, m.in. Wojciech Gierlach jako Król Treflowy i Wojciech Śmiłek jako Czelio, występujący dziś na czołowych scenach operowych Europy.

Kolejne spektakle odbędą się: 26, 29 i 30 kwietnia oraz 4 lipca 2014 roku.


Premiera drugiej odsłony Projektu 'P', na którą złożą się dwa spektakle operowe - Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego i Solarize Marcina Stańczyka, odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w sobotę, 26 kwietnia 2014 roku.

Druga odsłona projektu prezentującego najważniejsze i najodważniejsze odkrycia współczesnej polskiej muzyki i teatru. Projekt ‘P’: P jak Polska, prapremiera, perwersja, pandemonium, pełnia. Z jednej strony Marcin Stańczyk – kompozytor i prawnik, którego twórczość jest połączeniem zmysłowości spektralizmu spod znaku Gerarda Griseya z ekologią ciszy według Salvatore Sciarrina. Z drugiej Sławomir Wojciechowski – z zamiłowaniem do żelaznej niemieckiej dyscypliny, w której jednak nie brak miejsca na Erosa i Tanatosa, w której jest powietrze. I Krzysztof Garbaczewski – dziś chyba najgorętsze nazwisko młodego polskiego teatru. Reżyser, który nie boi się pozbawić dziewictwa Balladyny (Teatr Polski w Poznaniu), wyzwać na pojedynek Poczet Królów Polskich (Teatr Stary w Krakowie) czy prześwietlić formę Iwony, księżniczki Burgunda (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu).

Projekt ‘P’ realizowany jest w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną „Terytoria”, w których twórcy próbują odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.

Spektakl wyreżyseruje Krzysztof Garbaczewski i poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Marta Kluczyńska. Scenografię i kostiumy przygotuje Aleksandra Wasilkowska, a światła i projekcje wideo - Robert Mleczko. W głównych partiach usłyszymy Tomasza Piluchowskiego, Michała Dembińskiego, Pawła Smagałę, Agnieszkę Żulewską, Barbarę Kingę Majewską i Martę Ojrzyńską.


XXI Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 26 kwietnia – 11 maja 2014 roku.

Wkraczając w swe trzecie dziesięciolecie, Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainauguruje imprezę Księżniczką czardasza Emmericha Kálmána, której 100-lecie powstania świat muzyczny obchodzić będzie w maju. Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: Ranczo), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu Śpiącej królewny i Halki, Maria Balcerek: autorka olśniewających kostiumów do Barona cygańskiego, Zofia Rudnicka: współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów zapowiadanej premiery Opery Nova. Księżniczka czardasza to wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe.

29 kwietnia na bydgoskiej scenie obejrzymy Cyrulika sewilskiego - operę komiczną Gioacchina Rossiniego, przygotowaną przez zespół Teatru Wielkiego w Łodzi. Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on "wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili". Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya. 1 maja Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu wystawi operę Mieczysława Weinberga – Portret do libretta według opowiadania Nikołaja Gogola. To historia biednego artysty malarza, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego... 4 maja na bydgoskim festiwalu gościć będzie Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, która przedstawi w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa Aleko i balet romantyczny Chopiniana do utworów Fryderyka Chopina. Dwa dni później będziemy mieli okazję do zobaczenia musicalu Chłopi w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, przygotowanego przez Teatr Muzyczny w Gdyni. Będzie to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób słynnej powieści Reymonta, nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 roku. Tekst Chłopów wciąż zachwyca swoją aktualnością. Łowickie, barwne i niezwykle plastyczne kostiumy stanowią piękną oprawę tego niezwykłego widowiska. Festiwal zamknie 8 maja spektakl Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego – opera Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego. Jej premiera miała miejsce 11 października 2013 roku w Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu). Zespół „Mazowsze”, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze. - Pomysł na Krakowiaków i Górali był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar „Mazowsza”. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu. - powiedział dyrektor „Mazowsza”, Włodzimierz Izban. Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w inscenizacji „Mazowsza” to nowatorski projekt, którego realizacji podjął się Andrzej Strzelecki. Za muzyczną stronę odpowiada Jacek Boniecki. Choreografia jest dziełem Zofii Rudnickiej.

Read more


Koncert Sobotni wieczór z muzyką Henryka Melcera w ramach cyklu „Koncerty u Burbachów” odbędzie się 26 kwietnia 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie.

Wystąpią: Jaryna Rak – sopran, Joanna Okoń – skrzypce i Natalia Zubko – fortepian. W programie utwory Henryka Melcera: Sonata G- dur na fortepian i skrzypce, Dumka na tematy Stanisława Moniuszki i pieśni na sopran z fortepianem.

Wstęp wolny.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl  


W dzień kanonizacji Jana Pawła II - 27 kwietnia 2014 roku o godz. 18.00 - Filharmonia Wrocławska zaprasza na specjalny koncert do kościoła św. Stanisława, Doroty i Wacława, zorganizowany dla uczczenia tej radosnej okazji i uhonorowania Papieża-Polaka. Ks. Karol Wojtyła odprawił tam mszę zaledwie trzy lata po święceniach, w 1949 roku. Była to jego pierwsza wizyta we Wrocławiu.

Mozart skarżył się, że tworząc tzw. „krótkie msze” nie ma możliwości rozwinąć swoich kompozytorskich umiejętności. Faworyzowana przez arcybiskupa Salzburga Hieronima Colloredo forma muzyczna missa brevis zawiera wszystkie części mszy, a trwa niewiele, bo zaledwie dwadzieścia – trzydzieści minut. Kompozytor zobowiązany był w krótkim dziele zmieścić duży materiał tekstowy, musiał skupiać się tylko na głównym temacie muzycznym, nie mógł popuścić wodzy twórczej fantazji. Mimo tych ograniczeń ostatnia z „krótkich mszy” Wolfganga Amadeusa jest dziełem o wymowie tak bezpośredniej i nieskomplikowanie pięknej, że Missę brevis B-dur uznaje się za najbardziej poruszający spośród salzburskich utworów sakralnych kompozytora. Utwór odznacza się wysublimowaną lirycznością i wdziękiem. Sam Mozart zdawał się być szczególnie zadowolony z tego dzieła, wiemy, że krótko przed śmiercią wspominał jego wykonanie.

Podczas koncertu usłyszymy program będący rekonstrukcją tzw. liturgii salzburskiej, czyli repertuar, któryz powodzeniem mógł być wykonany pod koniec XVIII wieku podczas jednego z nabożeństw. Oprócz wspomnianej Mszy B-dur Mozarta zabrzmi także jego motet Alma Dei Creatoris oraz trzy sonaty kościelne, które zostaną wykonane –zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą i Ordinarium Missae – naprzemiennie z częściami mszy.


Na koncert Jan Maklakiewicz in memoriam zapraszają w niedzielę, 27 kwietnia 2014 roku o godz. 17.00 Zespoły Wokalne Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W roli dyrygentek wystąpią: Anna Woźnicka, Anna Witkowska i Ariadna Laddy.


Poznańska Akademia Muzyczna świętować będzie 28 kwietnia 2014 roku 10. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jako jedna z pierwszych instytucji kultury i nauki została beneficjentem środków unijnych – dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego udało się Władzom Uczelni urzeczywistnić marzenie o wybudowaniu Auli Nova – nowej sali koncertowej, spełniającej najwyższe standardy europejskie pod względem akustyki, przystosowania dla osób niepełnosprawnych oraz estetyki i szeroko rozumianej funkcjonalności. Uroczyste otwarcie Auli Nova w dniu 9 października 2006 było równoznaczne z ukończeniem III etapu inwestycji, realizowanej przez Uczelnię od 1994 roku, pod nazwą Rozbudowa Akademii Muzycznej w Poznaniu. Począwszy od 2002 roku Władze Uczelni podejmowały intensywne działania w celu pozyskania terenu pod budowę Sali Koncertowej oraz zdobycia środków finansowych. 9 października 2006 uroczyście oddano Aulę Nova do użytku. Od tego czasu Akademia, obok swojej podstawowej pracy dydaktycznej, zaczęła pełnić rolę instytucji kultury. Dzięki szerokiej ofercie repertuarowej Aula Nova stała się jednym z najistotniejszych ośrodków artystycznych Poznania. Od października 2006 odbyło się tu blisko 500 koncertów, w których udział wzięli studenci, pedagodzy, absolwenci, zespoły kameralne, chóry, a także Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej, Sinfonietta, Orchestra Nova czy Orkiestra CoOperate, prezentując zróżnicowany repertuar – od muzyki dawnej po literaturę XXI wieku. Od wielu lat niezmiennie wielkim zainteresowaniem cieszą się realizowane w Auli Nova cykle koncertowe: Poniedziałki w Akademii, Środy organowe, Arcydzieła kameralistyki, Smyczki w Akademii, Pedagodzy i ich chóry, Absolwenci i ich chóry. Na wszystkie przedsięwzięcia Akademii jest wstęp wolny. W Auli Nova zainstalowano 34-głosowe, 3-manuałowe organy firmy A. Schuke z Poczdamu, a na jej estradzie stoją dwa fortepiany koncertowe marek: Steinway i YAMAHA. Obok wyżej wymienionych jednostek w Auli Nova znalazło miejsce Studio Muzyki Elektroakustycznej wyposażone w sprzęt najnowszej generacji. Dzięki tej aparaturze studenci kierunku kompozycja i teoria muzyki mogą poznawać i pracować, stosując najnowsze technologie kształtowania dźwięku, a swoje rezultaty kompozytorskich poszukiwań promować w czasie odbywających się regularnie wieczorów nazwanych Muzyka z prądem.

Projekt Aula Nova – Drzwi Otwarte 28 kwietnia 2014 roku dedykowany jest wszystkim tym, którzy – bez względu na wiek – zainteresowani są poznaniem poznańskiej sali koncertowej od nieco innej strony, ponieważ obok krótkiej prezentacji muzycznej w wykonaniu studentów z klas: śpiewu, organów i fortepianu o godz. 10.00, 13.00 i 17.00, organizatorzy zapraszają do spaceru po Auli Nova, a tym samym do zwiedzenia ciekawych miejsc, które podczas koncertów są niedostępne dla publiczności. Spacer uświetni prelekcja JM Rektor prof. Haliny Lorkowskiej.


Koncert zatytułowany Twórczość kompozytorów przełomu XIX i XX wieku odbędzie się 28 kwietnia 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie utwory Franciszka Brzezińskiego, Ignacego Krzyżanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Antoniego Stolpe i Józefa Wieniawskiego. Wystąpią pianiści: Zuzanna Basińska, Mizuho Itakura, Irina Krasavina, Natalia Pawlaszek, Min-Young Moon.


W roku 2014 przypada 80. rocznica pobytu Karola Szymanowskiego w Katowicach.

13 maja 1934 roku największy kompozytor polski tamtych czasów przyjechał do Katowic na zaproszenie Stefana Stoińskiego - dyrektora Instytutu Muzycznego, by być obecnym na wykonaniu swojego oratorium Stabat Mater. Wizyta kompozytora i sam koncert, który miał miejsce 15 maja 1934 w Teatrze Polskim (dziś Teatr im. Wyspiańskiego) był wielkim wydarzeniem dla polskiej społeczności Katowic. Po wykonaniu oratorium „rozległy się takie brawa, że nie wierzyliśmy własnym oczom i uszom” – wspomina jeden z wykonawców koncertu. – „wprost nie było im końca. Spotęgowały się one kiedy Szymanowski, prowadzony przez ówczesnego prezydenta Katowic dr Kocura, wszedł na estradę. Z zażenowaniem dziękował za gorące przyjęcie i zrozumienie dzieła przez publiczność. Kiedy zaś odwrócił się do chóru, spadł na niego deszcz kwiatów, które chórzystki miały przypięte do bluzek…” Po koncercie odbył się bankiet w Sali hotelu Savoy wydany przez Magistrat Miasta Katowic. Na bankiecie obecny był marszałek Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny, przedstawiciele świata muzycznego, zarząd chóru Ogniwo, członkowie L.O.P.P (koncert urządzono staraniem Ligi Ochrony Przeciwlotniczej i Przeciwgazowej, ku czci Żwirki i Wigury) i soliści koncertu wraz z dyrygentem. Wzruszony tak serdecznym przyjęciem w Katowicach, Szymanowski planował podjąć pracę w tutejszym Konserwatorium – niestety przedwczesna śmierć pokrzyżowała te plany. Dziś Akademia Muzyczna w Katowicach nosi imię Karola Szymanowskiego.

Pamiętne wydarzenie z 1934 roku Towarzystwo imienia kompozytora uczci cyklem koncertów „Czterogłos”. W ramach trzech koncertów kameralnych - 29 kwietnia, 7 i 14 maja 2014 roku – przedstawiona zostanie twórczość Karola Szymanowskiego oraz kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną w Katowicach: Bolesława Szabelskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Eugeniusza Knapika - uczniów Szymanowskiego w kolejnych pokoleniach.

Linia sukcesorów Szymanowskiego w Katowicach nie została nigdy przerwana. Sam Szymanowski rekomendował swego ucznia, Bolesława Szabelskiego, na stanowisko profesora Państwowego Konserwatorium Muzycznego. Spod jego skrzydeł wyszło wielu znakomitych uczniów, wśród nich najwybitniejszy – Henryk Mikołaja Górecki. Ten z kolei także miał znakomitych wychowanków, do których należy Eugeniusz Knapik. Dzieła tych właśnie artystów, przedstawicieli kolejnych pokoleń śląskiej szkoły kompozytorskiej, zabrzmią w cyklu koncertów rocznicowych.

Zmieniały się style i techniki muzyczne, czasem gwałtownie. Ale jest coś, co na jakimś „wyższym piętrze” łączy wszystkich tych kompozytorów – silna ekspresyjność, kontrastowość (nierzadko sięgająca do korzeni ludowych), rzetelność rzemiosła, szacunek dla tradycji, żywiołowość. Wszyscy ci twórcy zachowują głęboką cześć dla Szymanowskiego, przejawiającą się także w ich własnej muzyce, czasem wprost, a czasem w ukryty sposób.

Punktem kulminacyjnym obchodów będzie koncert symfoniczny w dniu 17 maja 2014 roku w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka – będzie to replika koncertu z 1934 roku.

Read more


We wtorek, 29 kwietnia 2014 roku o godzinie 20:00 w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku rozpocznie się kolejny cykl koncertów organowych „Bliżej Bacha”. Odbywać się one będą w każdy wtorek między 6 a 27 maja.

Cykl koncertów "Bliżej Bacha" już na stałe wpisał się w kalendarz życia kulturalnego Trójmiasta. Jest doskonałą promocją Gdańska jako stolicy organowej Polski Północnej. Koncerty, które odbywają się co tydzień, przeznaczone są dla szerokiej rzeszy miłośników bez ograniczeń wiekowych. Corocznie wysoki poziom, profesjonalizm wykonawców oraz publiczność współtworzą niepowtarzalną, przepełnioną duchowymi przeżyciami atmosferę.

Przy organach zasiądą doświadczeni, znani już słuchaczom muzycy z Polski i zagranicy. W programie ich recitali znajdują się utwory wielu wspaniałych kompozytorów. Tradycyjnie nie zabraknie Johanna Sebastiana Bacha, barokowego mistrza kompozycji – jednego z najwybitniejszych artystów w historii muzyki, a także innych kompozytorów tworzących od przełomu renesansu i baroku aż do drugiej połowy XIX wieku.

Wszystkie koncerty, zrealizowane dzięki dofinansowaniu Miasta Gdańska, odbywają się pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Read more


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza melomanów z Torunia i okolic na specjalny, uroczysty koncert z okazji kanonizacji Błogosławionego Jana Pawła Wielkiego, który odbędzie się 29 kwietnia 2014 roku o godz. 19 w Kościele św. Jakuba Apostoła w Toruniu. W programie: słynne Preludium z Te Deum Charpentiera i Magnificat D-dur BWV 243 J.S. Bacha.

Magnificat to szeroko rozbudowana kantata kościelna napisana do łacińskiego tekstu Ewangelii według św. Łukasza. I część kantaty – w podniosłym i radosnym nastroju - zaczyna się od słów Magnificat Anima mea Dominum, czyli Wielbi Dusza moja Pana, śpiewana zazwyczaj podczas nieszporów na pamiątkę słów, jakie Maria, Matka Jezusa wypowiedziała podczas spotkania ze świętą Elżbietą, krótko po Zwiastowaniu. Tekst ten – ze względu na znaczenie wydarzenia, jakiego dotyczy – cały czas jest bardzo popularny wśród twórców muzyki na przestrzeni wieków. Sięgnął po niego także Johann Sebastian Bach (1685-1750) - jego 12-cześciowy, potężny Magnificat ma niezwykle uroczysty charakter, ale tchnie radością, wręcz jest „przepełniony duchowym szczęściem”.

Te Deum laudamus (Ciebie Boga wysławiamy)  to wczesnochrześcijański hymn modlitewny, którego autorstwo tradycja przypisuje św. św. Ambrożemu i Augustynowi. Hymn pozostaje w ciągłym użyciu przez Kościół katolicki, znajduje się w liturgii godzin i jest odśpiewywany przy szczególnych okazjach, np. podczas mszy rezurekcyjnej czy po wyborze papieża. Najbardziej znane jest Preludium do utworu Te Deum Marca-Antoine’a Charpentiera (1643-1704), które stało się m.in. oficjalnym sygnałem Europejskiej Unii Nadawców, fragment jego emitowany jest na początku każdego Konkursu Piosenki Eurowizji, a także przy okazji koncertu noworocznego filharmoników wiedeńskich.

Dzieła wielkich kompozytorów baroku zostaną zaprezentowane przez Capellę Bydgostiensis, jedną z czołowych orkiestr kameralnych w Polsce, Chór Kameralny bydgoskiej Akademii Muzycznej, działający pod kierunkiem prof. Janusza Staneckiego oraz grono uznanych, polskich śpiewaków. Muzyce towarzyszyć będą strofy poezji w interpretacji Dariusza Bereskiego - aktora, reżysera i poety.


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największe w Polsce wydarzenie promujące muzykę religijną – koncertową i liturgiczną. Otworzy go 30 kwietnia 2014 roku na Jasnej Górze Pasja wg św. Jana Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu znakomitej Die Kölner Akademie.

Projekt Festiwalu powstał w Częstochowie i tu przez lata był z powodzeniem realizowany i rozwijany. Od 2013 roku Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa. Tegoroczny Festiwal „Gaude Mater” kontynuuje przyjętą przed laty ideę prezentacji muzyki różnych religii, w ramach dialogu kultur, ze wskazaniem na Chrześcijaństwo, Judaizm i Islam. Festiwal promuje również polską muzykę sakralną: współczesną - stawiając na prawykonania oraz dawną - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w archiwach OO. Paulinów na Jasnej Górze. Koncerty odbywać się będą we wnętrzach sakralnych o pięknej architekturze i salach koncertowych o dobrej akustyce. Na program Festiwalu złoży się 17 koncertów, których będzie można posłuchać w Częstochowie, Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku, Zabrzu - i po raz pierwszy za granicą - w niemieckim Brauweiler.

W Festiwalu wezmą udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA i Wielkiej Brytanii. Wśród kilkuset artystów Festiwal gościć będzie kantora Israela Randa ze Stanów Zjednoczonych, znakomite chóry: Antischati z Gruzji, ACM Gospel Choir z Wielkiej Brytanii, Le mystere des Voix Bulgares czy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. Koncertem finałowym będzie Muzyka sakralna Leszka Możdżera z udziałem artysty, plejady polskich muzyków jazzowych i Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Festiwalowi towarzyszyć będą: X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa Muzyka w klasztorach i projekt Etno Gaude Mater poprzedzający główny nurt wydarzenia, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

Festiwal odbywa się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego i Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

Read more


73 kandydatów z Polski oraz Niemiec, Rosji, Czech, Holandii, USA, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Chin, Japonii, Wenezueli, Ukrainy i Łotwy weźmie udział w V Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy, który odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 30 kwietnia – 6 maja 2014 roku.

Organizatorem Konkursu jest Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych łódzkiej Akademii Muzycznej. Konkurs jest przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Uczestników oceniać będzie jury złożone z uznanych artystów i profesorów z Polski i z zagranicy. Są to: Bogumił Gadawski – przewodniczący jury (UMFC Warszawa), Jerzy Kotyczka (AM Kraków, AM Łódź), Krzysztof Kamiński (AM Łódź), Janusz Kopczyński (AM Łódź), Józef Raatz (AM Gdańsk), Zygmunt Tlatlik (AM Katowice) oraz David Cowley (BBC National Orchestra of Wales) i Kirill Sokolov (Konserwatorium w Sankt Petersburgu). Konkurs składa się z trzech etapów i będzie rozegrany w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. W każdej z nich przewidziane są trzy nagrody, w tym najwyższe – pierwsze – to 12 tysięcy złotych.

Od tegorocznej edycji Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów nosi imię prof. Józefa Ciepłuchy, zmarłego w 2006 roku wybitnego polskiego oboisty i pedagoga, który przez wiele lat wykładał w łódzkiej Akademii Muzycznej i był inicjatorem studenckich konkursów obojowo-fagotowych w Łodzi. – Mam wielką nadzieję – mówi prof. Janusz Kopczyński, dyrektor i juror Konkursu – że tegoroczny Konkurs będzie, tak jak było to życzeniem prof. Ciepłuchy, skuteczną formą promowania najlepszych oboistów i fagocistów oraz miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi muzykami z różnych ośrodków akademickich.

Podczas otwarcia Konkursu w środę, 30 kwietnia o godz. 18.00 wystąpią pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi. Laureatki Konkursu z 2002 roku: oboistka Agata Piotrowska-Bartoszek (Grand Prix) i fagocistka Dorota Cegielska (wyróżnienie) zagrają wspólnie z pianistą Tomaszem Bartoszkiem Trio na fortepian, obój i fagot André Previna. Wręczenie nagród i Koncert Laureatów odbędzie się we wtorek, 6 maja o godz. 18.00 w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a. Otwarcie konkursu, przesłuchania trzech etapów oraz koncert laureatów są otwarte dla publiczności. Przesłuchania I i II etapu odbędą się w Pałacu Akademii (ul. Gdańska 32), III etap i Koncert Laureatów – w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a.

Szczegóły - na: www.amuz.lodz.pl