Polmic - FB

koncerty

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII


Terminy koncertów Fundacji im. Edwarda Eberharda Czernego w styczniu 2014
:

8 stycznia 2014 godz. 19:00
Zbigniew Namysłowski, Edward Czerny
Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Warszawa
Zbigniew Namysłowski – saksofon, Agata Malcherek - śpiew
Big Band UMFC
Piotr Kostrzewa – kierownictwo artystyczne, dyrygent
Paweł Sztompke – wspomnienie o Edwardzie Czernym
W programie:
Muzyka Edwarda Czernego z lat 1936- 39 pisana dla własnych orkiestr rewiowych Haus Metropol i Admiralspalast w Zabrzu, także utwory na mniejsze składy jazzowe i miniatury na saksofon tenorowy z fortepianem wykonywane m.in. w popularnym Kakadu Bar w Berlinie. Ponadto Big Band UMFC zagra kilka kompozycji z repertuaru Orkiestry Tanecznej PR, którą Edward Czerny dyrygował w latach 1955-74. Agata Malcherek zaśpiewa przeboje Pójdę wszędzie z tobą, Gdy ty się śmiejesz napisane w początkach lat sześćdziesiątych zeszłego stulecia dla Urszuli Dudziak, zaś Zbigniewa Namysłowskiego usłyszymy m.in. w partii solowej utworu Emanuela Kantylena – swing, skomponowanym przez Edwarda Czernego na saksofon altowy dla żony, z okazji narodzin córki.

17 stycznia 2014, godz. 19:00
Edward Czerny - klasyka i swing
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
Jacek Delong – band leader, klarnet, saksofony: sopranowy, altowy, tenorowy i barytonowy Marcin Nałęcz – Niesiołowski - dyrygent
Big Band Akademii Muzycznej z Łodzi im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łodzkiej im. Artura Rubinsteina
W programie:
Muzyka Edwarda Czernego z lat 1938 – 66. Kompozycje i opracowania napisane na zamówienie rozgłośni łódzkiej i nagrane z Łódzką Orkiestrą Polskiego Radia pod własną dyrekcją. Koncert rozpocznie uwertura symfoniczna zamówiona „z powodu braku rodzimej symfonicznej muzyki rozrywkowej” przez prof. Mieczysława Drobnera u Edwarda Czernego dla nowopowstałej po wojnie rozgłośni łódzkiej. Symfoniczne utwory solistyczne klasyczne i rozrywkowe usłyszymy w wykonaniu multiinstrumentalisty Jacka Delonga m.in. opracowanie Wokalizy S.Rachmaninowa na saksofon barytonowy, mistrzowskie utwory Edwarda Czernego na orkiestrę symfoniczna i big band, wśród nich fokstrot Wesoła wiadomość, parafraza koncertowa Francois oraz kompozycje jazzowe na big band swing – boogie Molo boogie, bebop Diabelski młyn i in.

18 stycznia 2014 godz. 18:00
Edward Czerny - swing i jazz
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Sala Koncertowa
Jacek Delong – band leader, klarnet, saksofony
Big Band Akademii Muzycznej w Łodzi im. Grażyny i Kiejstura Bacewiczów
W programie:
Muzyka Edwarda Czernego z lat 1934 - 66 pisana na różne składy jazzowe dla własnych big bandów przedwojennych i powojennych oraz dla Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia w Warszawie.
Retrospektywny przegląd rozwoju instrumentacji swingowej kompozytora. Big Band AM wykona Hallo, heut‘ machen wir Stimmung jeden z pierwszych utworów rozrywkowych Edwarda Czernego z 1934 roku, a także popularne standardy jazzowe Na trasie W-Z (1949), Kolorowa karuzela (1966) i in. W interpretacji multiinstrumentalisty Jacka Delonga, ucznia Edwarda Czernego, usłyszymy kilka swingowych utworów solowych z improwizacjami.

25 stycznia 2014
Edward Czerny - W karnawałowym blasku gwiazd
Filharmonia Opolska Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Bartosz Zórakowski – dyrygent
Rafal Bartmiński – tenor
W programie:
Muzyka symfoniczna Edwarda Eberharda Czernego: kompozycje Wesoły wieczór, parafrazy Kalman cz. I i II, Parafraza na własny temat, oraz opracowania arii i pieśni napisanych dla Andrzeja Hiolskiego (Desiderio, Solo per te Lucia) Bogdana Paprockiego (Canta pe’mme), Kazimierza Pustelaka (Na ust koralu), Wiesława Ochmana (Non ti scordar di me), Ryszarda Tarasewicza (Valencia) i Mieczysława Wojnickiego (Rad jam pocalunki kradł) i in.


Edward Czerny – klasyka, swing i jazz

Od dziesięciu lat, w ramach Fundacji im. Edwarda Eberharda Czernego, która posiada wszelkie prawa wynikające z własności intelektualnej pozostawionej przez swego patrona, powstają programy koncertów, projekty i scenariusze przedstawień muzycznych, na bazie partytur i nagrań archiwalnych artysty. W Polsce, w kilkudziesięciu monograficznych koncertach filharmonicznych z cyklu W hołdzie Edwardowi Czernemu, wykonano wiele dzieł kompozytora wymagających niekiedy dużej i niekonwencjonalnej obsady orkiestrowej.
Okolicznościowe gale koncertowe, powierzane Edwardowi Czernemu, odbywały się w warszawskim Teatrze Wielkim, Filharmonii Narodowej, Sali Kongresowej PKiN, a także w operach, filharmoniach, teatrach i na innych scenach całego kraju od lat pięćdziesiątych do końca lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku z udziałem najznakomitszych solistów, najwybitniejszych zespołów baletowych i najlepszych orkiestr z tamtych czasów. Choć były to realizacje jednorazowe, ich fragmenty (np. utwory baletowe, tematyczne intermezza, wiązanki bigbandowe,) wiodły długi żywot w różnego rodzaju przedstawieniach. Repertuar tych widowisk zajmuje pokaźną pozycje w spuściźnie pozostawionej przez Edwarda Eberharda Czernego. Obejmuje kompozycje, parafrazy, opracowania twórcze, akompaniamenty arii, pieśni i piosenek, a także - pisane dla tych uroczystych wieczorów i tematycznie z nimi związane - utwory premierowe. Nieprzemijającą popularnością cieszą się parafrazy i potpourri napisane przez Edwarda Czernego na gale koncertowe z okazji jubileuszy instytucji Polskiego Radia i Polskich Nagrań oraz wybitnych osobistości świata artystyczego, takich jak jubileusze Ludomira Różyckiego, Tadeusza Sygietyńskiego, Jerzego Gerta, Edwarda Czernego, Bogny Sokorskiej, Andrzeja Hiolskiego, Ludwika Sempolińskiego, Mieczysława Fogga, Marii Koterbskiej i in. Kontynuacją tej tradycji sprzed półwiecza są oparte na oryginalnych programach karnawałowe koncerty muzyki Edwarda Eberharda Czernego, które odbędą się w styczniu 2014 roku w Filharmonii Łódzkiej i w Filharmonii Opolskiej.
Podobnie jak w poprzednich latach, w ramach cyklu W hołdzie Edwardowi Czernemu, fundacja przygotowała koncerty akademickie w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi nawiązujące do czasów, gdy od połowy lat pięćdziesiątych Edward Czerny dyrygował big bandem, popularnym pod nazwą Orkiestra Taneczna Polskiego Radia, autorski repertuar swingowo – jazzowy.
Z Orkiestrą Taneczną Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Czernego debiutowały takie gwiazdy piosenki, jak Irena Santor, Ludmiła Jakubczak, Violetta Villas, Urszula Dudziak, Danuta Rinn, Jerzy Połomski i in. Przy audycjach radiowych, w których Edward Czerny prezentował swoje najnowsze nagrania fokstrotów, beguin, slow-foxów, rumb, boogie woogie, bebopów tańczyła cała Polska. Popularne marsze, polki i tanga z lat czterdziestych zastąpił wszechobecny swing. Z dawnych form tanecznych pozostał charleston i walc, który tańczono dla odprężenia i ochłody między sambą a cha-chą. Królowała muzyka instrumentalna z udziałem wybitnych solistów trębaczy, puzonistów, ksylofonistów, saksofonistów, klarnecistów czy pianistów. Z Orkiestrą Taneczną Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Czernego nagrywali najzdolniejsi, popularni do dziś instrumentaliści: Barbara Czerny, Jacek Delong, Wojciech Karolak, Jerzy Milian, Henryk Miśkiewicz, Jerzy Matuszkiewicz, Janusz Muniak, Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski, Juliusz Skowroński, Michał Urbaniak, Jan Ptaszyn Wróblewski i wielu innych.


Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego
Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego z siedzibą w Polsce posiada wszelkie prawa wynikające z w łasności intelektualnej i wykonawczej pozostawionej przez Edwarda Eberharda Czernego (1917 – 2003) oraz jest uprawniona do podejmowania rozstrzygnięć programowo – repertuarowych, które dotyczą prezentacji dorobku kompozytorskiego Edwarda Eberharda Czernego. Od 2004 roku Fundacja współtworzy projekt realizowany wspólnie z filharmoniami, rozgłośniami i innymi instytucjami kultury, którego celem jest przedstawianie wszechstronnego dorobku twórczego i wykonawczego Edwarda Czernego.

Powrót