Polmic - FB

calendar of events

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wyjątkową wystawę Chopin bardzo bliski, zorganizowaną z okazji pięknego jubileuszu 100. urodzin jednego z nestorów polskiej pianistyki, wybitnego człowieka o nieocenionych zasługach – Prof. Jana Ekiera.

Ekspozycja prezentuje fakty z życia Profesora, urodzonego 29 sierpnia 1913 roku (!), a ponado przybliża jego niezwykłe podejście do życia i twórczości Fryderyka Chopina. Profesor Ekier jako pianista (laureat III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), kompozytor, pedagog i edytor niemal całe swoje życie poświęcił Chopinowi. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i wieloletni kierownik katedry fortepianu w trakcie swojej kariery przetarł szlaki koncertowe w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród których znaleźć możemy m.in. komplet Mazurków Chopina. Od 1959 roku Jan Ekier pełni funkcję Redaktora Naczelnego Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, które uznawane jest za najbliższe intencji samego kompozytora i stanowi obecnie nieocenioną pomoc i podstawowe źródło dla pianistów niemal na całym świecie. Szacowny jubilat odznaczony został przez Prezydenta RP Orderem Orła Białego w 2010 roku.

Z barwną postacią i dorobkiem twórczym Profesora Jana Ekiera zapoznać można się w Muzeum Chopina do 5 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji - na stronie: http://chopin.museum/pl


Gala Noworoczna Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w niedzielę, 5 stycznia 2014 roku w Hali Stulecia.

Organizatorzy wracają do tradycji przedwojennego, znanego z pożółkłych fotografii Wrocławia. Zapach perfum, nienagannie skrojone fraki, skrząca się jak noworoczne fajerwerki biżuteria dam. Atmosfera belle époque wprowadzi w szampański nastrój. Zabrzmią przebojowe arie oraz duety z najpopularniejszych operetek, melodie lekkie i beztroskie, uderzające do głów jak lampka najlepszego Dom Pérignon. W roli kurtyzany Violetty, wesołej wdówki Hanny, Adeli z Zemsty nietoperza i innych operowych bohaterek usłyszymy zjawiskową Joannę Woś, a żartobliwe, nierzadko rubaszne arie słynnych kochanków wykona tenor Tomasz Kuk. Dyrygować będzie najprzystojniejszy wrocławski maestro, pochodzący z Libanu Bassem Akiki, a wielką galę poprowadzą Kinga Preis i Robert Gonera.


Spotkanie z Danutą Gwizdalanką, autorką książki Mieczysław Wajnberg: Kompozytor z trzech światów, odbędzie się 7 stycznia 2014 roku o godz. 17:00 we foyer I piętra Teatru Wielkiego w Poznaniu. Pierwsza polska monografia poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi została wydana przez poznański Teatr Wielki.

„Dramatyczne losy i doświadczenie życia jest punktem wyjścia dla stworzenia możliwie najobszerniejszego i zarazem syntetycznego obrazu Mieczysława Wajnberga jako kompozytora. Migracja wojenna i powojenna, wiodąca Wajnberga z Warszawy kolejno do Mińska, Taszkientu i Moskwy z jednej strony odciskała zasadnicze piętno na jego twórczość i formowała język muzyczny kompozytora, z drugiej zaś pozostawiała wyraźny ślad w życiorysie twórcy. Niezależnie od okoliczności, Wajnberg nieprzerwanie realizował swoją potrzebę, płynącą bezpośrednio z jego wnętrza – komponowanie, któremu się oddał bez reszty. Efektem tego nieustannego zaabsorbowania tworzeniem stało się kilkaset godzin muzyki, ujętych w 154 dzieła opusowane oraz ścieżki dźwiękowe do filmów, w tym do najbardziej znanego Lecą żurawie, animacji dla dzieci czy muzyki cyrkowej”. [Michał J. Stankiewicz, fragment przedmowy do książki]


Podobnie jak w poprzednich latach, w styczniu 2014 roku, w ramach cyklu W hołdzie Edwardowi Czernemu, Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego przygotowała koncerty: karnawałowe w Filharmonii Łódzkiej (17 stycznia) i w Filharmonii Opolskiej (25 stycznia) oraz akademickie w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie (8 stycznia) oraz w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (18 stycznia).

W ich programach znajdą się kompozycje Edwarda Czernego, częściej wykonywane za granicą niż w kraju, m.in. Wesoła wiadomość fokstrot na orkiestrę symfoniczną i big band (1954), Diabelski młyn (1955) niedościgniony wzór bebopu w polskiej literaturze jazzowej, Parafraza „Lekkiej kawalerii”(1957) - pierwszy utwór rodzimego kompozytora z częścią swingową na orkiestrę symfoniczną i big band wykonany w polskiej filharmonii, Parafraza „Marsza floreńtyńskiego” (1957) - kanoniczny pod względem formalnym i stylistycznym utwór bigbandowy, zwany przez studentów wydziałów jazzowych „podręcznikiem”, Parafraza na własny temat (1961) jedyna autorska parafraza, Kolorowa Karuzela (1966) - standard jazzowy oraz cieszące się niesłabnącą do dziś w Polsce popularnością opracowania pieśni neapolitańskich dla Andrzeja Hiolskiego, czy piosenki napisane dla Urszuli Dudziak.

Ideą monograficznych koncertów zatytułowanych W hołdzie Edwardowi Czernemu jest wykonywanie przez filharmonie i najwybitniejszych solistów utworów stworzonych przez Edwarda Eberharda Czernego dla największych gwiazd polskiej sceny. Dobór tytułów tego repertuaru, a także formułę stylistyczną własnych kompozycji i opracowań twórczych pisanych przez ponad trzy dekady ubiegłego stulecia na zamówienie solistów, symfonicznych orkiestr radiowych i filharmonicznych, orkiestr dętych i big bandów kształtował w okresie powojennym Edward Eberhard Czerny, wpływając w ten sposób na rozwój i kierunek przemian muzyki rozrywkowej w Polsce.

Read more


8 i 9 stycznia 2014 roku Maciej Tomasiewicz – dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego poprowadzi cztery koncerty edukacyjne z cyklu „Młoda Filharmonia”.

Koncerty, współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”, odbędą się w Chorzowskim Centrum Kultury. Wystąpią Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej oraz tancerze z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. W roli prelegenta - Regina Gowarzewska. W programie uwertura Bajka Stanisława Moniuszki i Suita z baletu Dziadek do orzechów op. 71a Piotra Czajkowskiego.

W ramach rezydencji Macieja Tomasiewicza w Filharmonii Śląskiej w sezonie 2013/2014 odbędą się jeszcze dwa koncerty. Maciej Tomasiewicz będzie asystował Maestro Mirosławowi Jackowi Błaszczykowi w przygotowaniach do koncertu Karol Stryja in Memoriam w dniu 24 stycznia w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. 10 maja 2014 roku Maciej Tomasiewicz wystąpi na koncercie abonamentowym z Koncertem podwójnym d-moll na skrzypce i fortepian oraz II Symfonią D-dur na orkiestrę smyczkową Feliksa Mendelssohna. Wykonawcami będą Śląska Orkiestra Kameralna oraz Artur Jaroń (fortepian) i Dariusz Zboch (skrzypce).

Read more


Koncert kameralny muzyki polskiej odbędzie się w czwartek, 9 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 we wrocławskiej sali Ossolineum.

Energetyzm bruitystyczny, sonorystyka, aleatoryzm kontrolowany, poliwersyjny, polistrukturalny, serializm – to język muzyki XX wieku. Choć dla zwykłego śmiertelnika pojęcia te brzmią wyjątkowo enigmatycznie (a są to tylko nieliczne z wielu), to nie ulega wątpliwości, że gwarantują brzmienia nowoczesne, ciekawe, nieprzewidywalne, a sam proces percepcjii kompozycji można określić jako „wyprawę w nieznane”. Bo, jak twierdzi Krzysztof Meyer, właśnie „przy komponowaniu bawi [go] możność wykorzystywania różnych technik”. Czyli muzykę nową można utożsamiać z niezwykłą różnorodnością i dowolnością, zarówno w wykorzystywaniu nowoczesnych idei, jak i w nawiązaniu do przeszłości (czym byłby przecież postęp bez tradycji…).

W programie koncertu znalazły się utwory polskich współczesnych, znanych i cenionych kompozytorów: Capriccio per seistrumenti op. 69 Krzysztofa Meyera, Barokowe reminiscencje Władysława Słowińskiego i Kwartet fletowy Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią one w wykonaniu doskonałych muzyków – Łukasza Długosza, Radosława Pujanka, Katarzyny Budnik-Gałązki oraz Rafała Kwiatkowskiego. Koncert odbędzie się w ramach promowania nowej płyty pt. Four Tune wydanej przez Filharmonię Wrocławską i CD Accord.


Rok 2014 rozpoczęliśmy ze świadomością niepowetowanej straty, jaką jest śmierć Wojciecha Kilara, wielkiego Artysty i wyjątkowego Człowieka. Zespoły Filharmonii Krakowskiej wielokrotnie miały zaszczyt nagrywania i wykonywania jego utworów – ostatni raz w obecności Mistrza wykonano jego Exodus, inaugurując tym samym 68. sezon artystyczny Filharmonii Krakowskiej i honorując 80. urodziny Kompozytora.

Chcąc złożyć hołd Wojciechowi Kilarowi, Filharmonia Krakowska dedykuje jego pamięci koncerty oratoryjne 10 i 11 stycznia 2014 roku – pod batutą Maestro Antoniego Wita. W programie obok II Koncertu skrzypcowego d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego i Stabat Mater Karola Szymanowskiego, znalazł się także Kościelec 1909 Wojciecha Kilara - dzieło napisane przez niego w 100. rocznicę urodzin wybitnego polskiego symfonika i taternika, tragicznie zmarłego w Tatrach – Mieczysława Karłowicza, którego poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12 otworzy oba koncerty.

Kościelec, jak napisał Wojciech Kilar w książce programowej Warszawskiej Jesieni w 1977 roku, „jest opowieścią o tym, co zdarzyło się ósmego lutego 1909 roku pod Małym Kościelcem. Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, 'pieśnią o miłości i śmierci'. Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe."

Wraz z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Krakowskiej, prowadzonymi przez Antoniego Wita, wystąpią znakomici soliści: Aleksandra Kuls (skrzypce), Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).


Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego wystąpi 10 stycznia 2014 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Będzie to pierwszy koncert w ramach obchodów 30-lecia Orkiestry Sinfonia Varsovia.

W 2014 roku Sinfonia Varsovia obchodzi 30-lecie istnienia. W piątek o godz. 19:00 orkiestra prowadzona przez swojego Dyrektora Artystycznego – Krzysztofa Pendereckiego (na zdjęciu), zagra pierwszy koncert w ramach obchodów jubileuszu. Koncert odbędzie się w otwartym kilka miesięcy temu Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach.

Program pierwszej części koncertu będzie w całości poświęcony kompozycjom Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią: Sinfonietta per archi - utwór z 1992 roku, a następnie skomponowany w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku Koncert altówkowy w wersji na wiolonczelę. Partię solową koncertu wykona Marcel Markowski - artysta młodego pokolenia, zdobywca wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, pełniący funkcję lidera wiolonczel Sinfonii Varsovii. W drugiej części piątkowego wieczoru zabrzmi VII Symfonia d-moll op. 70 Antonína Dvořáka, napisana w 1885 roku dla Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Organizator - Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego - zaprasza do odbioru bezpłatnych kart wstępu na to wydarzenie od środy (8 stycznia 2014) w trzech punktach dystrybucji: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, INFOKrakow przy ul. św. Jana 2 w Krakowie oraz Tarnowskie Centrum informacji, Rynek 7 w Tarnowie.


W piątek, 10 stycznia 2014 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie podczas pierwszego w tym roku wieczornego koncertu abonamentowego. Gościem orkiestry będzie znakomity pianista, Fin Olli Mustonen.

W pierwszej części koncertu publiczność usłyszy skomponowane na obchody 75. rocznicy powstania London Symphony Orchestra Concerto festivo światowej sławy polskiego kompozytora Andrzeja Panufnika oraz Koncert fortepianowy C-dur KV 503 Wolfganga Amadeusa Mozarta z Olli Mustonenem w partii solowej. Po przerwie zabrzmi IV Symfonia Włoska Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Całość poprowadzi Alexander Liebreich.

Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 411 CKK, odbędzie się spotkanie z Karolem Bulą, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.


Koncertem w piątek, 10 stycznia 2014 roku Filharmonia w Szczecinie rozpocznie obchody setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika. Z tej okazji zabrzmi jego Suita staropolska oraz dzieło córki kompozytora – Roxanny Panufnik. Wykonania te będą stanowić swego rodzaju pomost pomiędzy teraźniejszością a przeszłością. Roxanna Panufnik zaplanowała na ten rok szereg koncertów, nagrań i wydarzeń, podczas których wykonywane będą dzieła jej Ojca oraz jej własne.

Andrzej Panufnik urodził się w Warszawie i tam też spędził okres wojny i okupacji. Jako pianista brał wtedy udział w koncertach, legalnych i nielegalnych. Grywał również w duecie z Witoldem Lutosławskim. W okresie powojennym zdobył wiele nagród i wyróżnień w konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą. Władze PRL wydały zakaz wykonywania jego utworów oraz wymieniania jego nazwiska we wszelkich publikacjach. Panufnik wyemigrował do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował karierę. W twórczości kompozytora odnaleźć można wiele polskich inspiracji. Córka Andrzeja Panufnika, urodzona w Londynie brytyjska kompozytorka Roxanna Panufnik swoje pierwsze własne utwory zaczęła komponować w wieku trzech lat. Studiowała kompozycję oraz grę na harfie w londyńskiej Royal Academy of Music. W wieku 16 lat napisała Requiem, które wykonano w Chichester Cathedral. Roxanna Panufnik uznawana jest za jedną z popularniejszych współczesnych brytyjskich kompozytorek.

Szczeciński koncert otworzy temat z filmu Pianista Romana Polańskiego, który napisał Wojciech Kilar. Piątkowe wykonanie będzie hołdem złożonym wybitnemu kompozytorowi, zmarłemu 29 grudnia 2013 roku. W programie znajdzie się także 20 kolęd polskich, opracowanych przez Witolda Lutosławskiego w 1946 roku. Kompozytor wykorzystał słowa i melodie z czterech XIX-wiecznych śpiewników. Wśród kolęd znajdują się powszechnie znane i popularne Bóg się rodzi, Jezus malusieńki czy Gdy śliczna Panna. Partie solowe wykona uznana sopranistka Kamila Kułakowska, laureatka wielu międzynarodowych konkursów i zdobywczyni nagród specjalnych, m.in. Programu II Polskiego Radia. Usłyszymy również wspomnianą Suitę staropolską Andrzeja Panufnika i Angels Sing! - opracowania kolęd autorstwa Roxanny Panufnik. Na scenie oprócz Orkiestry Symfonicznej wystąpi Chór Uniwersytetu Szczecińskiego. Orkiestrę poprowadzi Piotr Sułkowski - dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.


Muzyka na Boże Narodzenie ze źródeł polskich i śląskich XV i XVI wieku zabrzmi w sobotę, 11 stycznia 2014 roku o godz. 14.00 we wrocławskim Ratuszu w interpretacji zespołu Ars Cantus pod kierownictwem Tomasza Dobrzańskiego.

Staropolska muzyka na Boże Narodzenie znana jest przede wszystkim z XVI-wiecznych kancjonałów. Renesansowe 4-głosowe pieśni pojawiające się w programach koncertowych pochodzą z Kancjonałów Staniąteckich, bibliotek Czartoryskich, Kórnickiej, Piotra Artomiusza, etc. w dużej części wydanych w monumentalnej edycji „Kolęd Staropolskich” z roku 1966. Natomiast bardzo mało znane są utwory wcześniejsze, pochodzące z wieku XV, stylistycznie związane z tradycją średniowieczną oraz nurtem polifonii określanym jako wielogłosowość środkowoeuropejska. Wiąże się to z pewnością z niedostatecznym zaawansowaniem badań nad źródłami, które częstokroć zachowane są fragmentarycznie, a tym bardziej z trudnością wykonania zawartych w nich utworów.

- Projekt nasz ma na celu poszerzenie znajomości najwcześniejszej muzyki związanej z Bożym Narodzeniem. – podkreśla Tomasz Dobrzański. - W kręgu naszych zainteresowań znajduje się wielogłosowa muzyka pochodząca z krakowskiego środowiska uniwersyteckiego zapisana w rękopisie Kj 3464 Biblioteki Jagiellońskiej (ok. 1420-30), znanym jako rękopis Jana z Jasionnej. Zabytek ów stwarzał badaczom duże trudności interpretacyjne ze względu na szkicowy i niedokładny charakter zapisów muzycznych. Jest to bowiem rodzaj notatnika muzycznego prowadzonego przez różne osoby, najwyraźniej do celów praktycznych, być może związanych z udziałem studentów w śpiewie kościelnym. Rękopis zawiera szereg dwugłosowych utworów z tekstami bożonarodzeniowych. Utwory te zbliżone są do cantio – gatunku reprezentatywnego dla środkowoeuropejskiej polifonii schyłku średniowiecza, którego liczne przykłady znajdujemy zwłaszcza na Śląsku. Ze Śląska pochodzą niewielkie fragmenty rękopiśmienne zawierające muzykę w podobnym stylu. Są to: tzw. rękopis z Zielonej Góry lub rękopis Mikołaja Menczelliniego oraz rękopis z kościoła św. Elżbiety w Wrocławiu. Również tu pojawiają się teksty o tematyce bożonarodzeniowej. Ze wspomnianym stylem muzyki wielogłosowej wiąże się ściśle osoba Piotra z Grudziądza, który jako kompozytor działał w Polsce i krajach sąsiednich. Ze względu na ponadnarodowy charakter jego twórczości i na podstawie licznych świadectw jej recepcji w Polsce sięgnęliśmy także po jego utwory, choć większość z nich zachowała się za granicą. W programie znalazły się wielotekstowe motety Piotra oraz jego cantiones. Muzykę renesansu reprezentują w naszym programie dwa obszerne rękopisy śląskie – Śpiewnik Głogowski, spisany ok. 1480 r, oraz Kodeks Wrocławski z ostatniego dziesięciolecia XV wieku. Choć niewątpliwie trudno łączyć te źródła bezpośrednio z polską kulturą muzyczną owego czasu, to fakt pojawiania się w nich owego powszechnego środkowoeuropejskiego stylu może świadczyć o ich szerszym niż tylko śląskie oddziaływaniu. Kulturę muzyczną dojrzałego renesansu reprezentuje najpóźniejszy utwór naszego programu – motet Dies sanctificatus Thomasa Stoltzera, urodzonego w Świdnicy wielkiego kompozytora owych czasów, który karierę rozpoczynał we Wrocławiu jako chórzysta kapeli katedralnej.


Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, zatytułowany Romantyczne niepokoje, odbędzie się 12 stycznia 2014 roku o godz. 18:00, w przededniu tournée zespołu po największych miastach Niemiec. Orkiestra wystąpi w najsłynniejszych salach m. in. w Hamburgu, Kolonii i Berlinie. Gwiazdą styczniowego koncertu będzie znakomita niemiecka pianistka – Olga Scheps.

Artystka swoją karierę rozpoczęła w wieku 12 lat, wygrywając najważniejsze konkursy muzyczne dla młodych muzyków w Niemczech. W repertuarze Olgi Scheps znajduje się wiele klasycznych arcydzieł. Jednak jej interpretacje muzyki romantyzmu, a w szczególności dzieła kompozytorów rosyjskich i Fryderyka Chopina wywołują najwięcej wzruszeń i zachwytów melomanów.

W programie styczniowego koncertu znajdą się trzy kompozycje: Canzona di barocco Henryka Czyża, Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina (opr. A. Duczmal) i Serenada C-dur op. 48 Piotra Czajkowskiego.

Koncert odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury pod przewodnictwem prof. Jarosława Drzewieckiego zaprasza w dniu 12 stycznia 2014 roku o godz. 17:30 do Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego "BOSS" (przy ul. Żwanowieckiej 20) w Miedzeszynie na Karnawałowe Show Perkusyjne w wykonaniu mistrzów światowego formatu: Piotra Biskupskiego (perkusja), Grzegorza Nadolnego (kontrabas), Piotra Olszewskiego (gitara) oraz zespołu Nebojšy Jovana Živkovića. Gościem honorowym koncertu będzie ksiądz Witold Gajda - proboszcz parafii p.w. Matki Bożej Dobrej Rady w Miedzeszynie.

Zapowiada się niezwykle atrakcyjny koncert noworoczny z aktywnym udziałem publiczności. Pierwotne rytmy, szalona i dzika eksplozja energii - tego możemy oczekiwać w niedzielę na koncercie, organizowanym w ramach Wawer Music Festival. Tym razem wawerska publiczność będzie współuczestniczyć w wielkim utworze rozpisanym na kilkusetosobowy skład wykonawców. Wszystkie dłonie, nogi i dostępne instrumenty perkusyjne będą uczestniczyć w muzycznym maratonie.

Rezerwacja zaproszeń w Recepcji Hotelu BOSS, tel. 22-5166100, e- mail: fundacja@interpiano.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 


Koncert kolędowy Przed Panem w Betlejem… odbędzie się w niedzielę, 12 stycznia 2014 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory Krzysztofa Baculewskiego, Bartosza Kowalskiego, Pawła Łukaszewskiego, Jana Maklakiewicza i Jerzego Dobrzańskiego. Wystąpią chóry i Zespół Instrumentalny Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca pod batutą dyrygentów: Darii Antczak, Mai Kłoskowskiej, Magdy Majewicz, Karoliny Tatar i Samuela Świdurskiego.


W hołdzie Wojciechowi Kilarowi, wielkiemu kompozytorowi, Akademia Muzyczna w Krakowie dedykuje koncert orkiestry kameralnej w niedzielę, 12 stycznia 2014 roku o godzinie 18.00 w Auli Florianka (ul. Basztowa 8). W programie koncertu znajdą się: Apollon musagéte I. Strawińskiego oraz I Koncert c-moll na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową op. 35 D. Szostakowicza. Wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej prowadzoną przez Roberta Kabarę wystąpią soliści: Sabina Cebula (fortepian) i Mateusz Rusowicz (trąbka).


Koncert Noworoczny dla Sądeczan odbędzie się w poniedziałek, 13 stycznia 2014 roku o godz. 18.00 w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. W programie: uwertury, arie operowe i operetkowe, piosenki z musicali, utwory muzyki rozrywkowej.

Wystąpią: Aleksandra Kubas-Kruk (sopran) - laureatka wyróżnienia na XII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu w 2007 roku oraz I nagrody na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie w 2010 roku, Andrzej Lampert (tenor) - laureat II nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu w 2013 roku, Natalia Zabrzeska-Nieć (sopran) - solistka Orkiestry Reprezentacyjnej SG w Nowym Sączu oraz Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej w Nowym Sączu pod dyrekcją ppłka SG dr. Stanisława Strączka i mjra SG Leszka Mieczkowskiego i połączone chóry: chór przy parafii Matki Bożej Bolesnej w Nowym Sączu-Zawadzie oraz chór im. Jana Pawła II przy Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Nowym Sączu pod dyrekcją Stanisława Wolaka.


16 stycznia 2014 roku w Będzinie rozpocznie się największy kolędowy przegląd w Polsce - XX edycja Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika. W tym roku formuła Festiwalu obejmuje także naukowe sympozjum Kolędy i pastorałki w kulturze polskiej, organizowane wspólnie z Akademią Muzyczną w Katowicach.

Od 16 do 18 stycznia 2014 roku (czwartek i piątek od 9 do 20.30, w sobotę od 9 do 17) w Państwowej Szkole Muzycznej przy ul. Sportowej w Będzinie odbywać się będą przesłuchania 132 najlepszych wykonawców, wyłonionych spośród 1750 zgłoszonych do eliminacji, jakie w grudniu prowadzone były w całej Polsce, a także na Ukrainie i Białorusi. Taka liczba zespołów oznacza, że kolędy na eliminacjach śpiewało po raz kolejny blisko 20 tysięcy osób! Przez 3 festiwalowe dni będzie można usłyszeć aż 340 kolęd – zarówno tych tradycyjnych polskich, jak i zagranicznych oraz współczesnych pieśni o Bożym Narodzeniu. Wystąpi 49 solistek i solistów, 7 duetów, 39 zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, 20 chórów, 11 zespołów folklorystycznych oraz po 3 schole i tria w różnych kategoriach wiekowych. Laureatów tegorocznej edycji wybierze jury pod przewodnictwem dr Michała Sławeckiego (UKSW i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), wspieranego przez prof. Martę Kierską-Witczak (Akademia Muzyczna we Wrocławiu) oraz kapłana naszej diecezji, ks. dr Pawła Sobierajskiego (wykładowcę Akademii Muzycznej w Katowicach).
W tym roku swoim szczególnym patronatem Festiwal objął Markijan Malskyj - Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Ukrainy w Polsce, który jednocześnie wyraził uznanie dla twórców i radość, że do Będzina przyjeżdżają co roku zespoły z Ukrainy. Patronatem imprezę objęli także m.in. ordynariusz sosnowiecki bp Grzegorz Kaszak oraz władze miasta, powiatu i województwa. Swoje wsparcie zadeklarował też Prezydent RP Bronisław Komorowski, który ufundował nagrodę dla najmłodszego uczestnika.

Tradycyjnie Festiwal zakończy się koncertem galowym, który w niedzielę 19 stycznia 2014 roku o godz. 16 odbędzie się w kościele na Osiedlu Syberka. Jego reżyserii podjął się Dariusz Wiktorowicz, dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia. "Ze względu na jubileusz chcemy zabrać widzów w przeszłość i w sposób interesujący i dowcipny przedstawić historię Festiwalu, wykorzystując bogaty zbiór archiwaliów oraz odwiedzając i przypominając jego twórców i dobroczyńców" – zdradza Jarosław Ciszek, rzecznik prasowy. Podczas koncertu ogłoszony zostanie protokół jury.

Jubileusz skłonił organizatorów do rozszerzenia formuły. W przededniu przesłuchań finałowych – od 13 do 14 stycznia 2014 roku na Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się organizowane wspólnie z tą uczelnią ogólnopolskie sympozjum Kolędy i Pastorałki w kulturze polskiej, mające udowodnić to, o czym z praktyki wiadomo od dawna – jak ważne dla polskiej tożsamości, kultury i religijności są bożonarodzeniowe kompozycje. Na sympozjum, kierowane w szczególności do nauczycieli muzycznych, dyrygentów i instruktorów zespołów, ale także wszystkich zainteresowanych tematyką muzyki i jej związków z przestrzenią sacrum, złożą się wykłady, dyskusje oraz koncerty laureatów poprzednich edycji. Wśród prelegentów znajdą się m.in. ks. prof. dr hab. Kazimierz Szymonik (z wykładem Dlaczego Kościół zajmuje się muzyką), dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka (Dzieje, rodzaje i funkcje kolęd) oraz ks. dr Paweł Sobierajski (Neurofizjologiczna percepcja muzyki podczas liturgii, a także Vademecum dyrygenta zespołu wokalnego… Podstawy emisji i higieny głosu w pracy z wokalistami).

Wstęp na przesłuchania, Koncert Galowy i wykłady podczas sympozjum jest wolny i nie wymaga zaproszeń.

Szczegółowy program - na stronie: www.mfkip.pl


Lutosławski Quartet wystąpi w czwartek, 16 stycznia 2014 roku o godz. 18.00 w sSali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W wykonaniu zespołu zabrzmią trzy kwartety smyczkowe: Kwartet smyczkowy C-dur KV 465 „Dysonansowy” W.A. Mozarta, I Kwartet smyczkowy K. Pendereckiego i Kwartet smyczkowy F-dur M. Ravela.


Nowy Rok w Austriackim Forum Kultury w Warszawie rozpocznie się spotkaniem z muzyką dawną. W czwartek, 16 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert w wykonaniu kameralnego zespołu barokowego Cantate.fr w składzie: Natalia Kawałek-Plewniak – sopran, Stefan Plewniak - skrzypce barokowe, Lucia Krommer - wiolonczela barokowa, viola da gamba, Karolina Herzig – klawesyn. W programie – kameralna muzyka barokowa na dworach Austrii. Wstęp wolny.

Zespół został założony w 2008 roku przez Stefana Plewniaka (Akademia Muzyczna w Krakowie, Konserwatorium w Maastricht oraz Conservatoire National Supérieur w Paryżu). W centrum zainteresowań Cantate.fr znajduje się kantata, która rozwijała się w epoce baroku obok opery, poruszająca przeróżne tematy - od obyczajowych, sielankowych poprzez opowieści zaczerpnięte z mitologii greckiej i rzymskiej, po tematykę sakralną, opierającą się na tekstach biblijnych. Solistką zespołu jest Natalia Kawałek-Plewniak, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej debiut na wiedeńskiej scenie operowej miał miejsce w 2012 roku w Theater an der Wien z orkiestrą Wiener Symphoniker. Od sezonu 2013/2014 jest związana z Wiedeńską Kammeroper.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 17 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 na spektakl Portret Mieczysława Wajnberga w reżyserii Davida Pountney’a. Po raz ostatni w tym sezonie artystycznym będzie możliwość zobaczyć najnowszą produkcję Teatru Wielkiego, uznaną przez „Rzeczpospolitą” Hitem Roku 2013.

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Tadeusz Kozłowski. Wystąpią m. in.: Jacek Laszczkowski (Czartkow) – znakomity śpiewak i aktor, znany m. in. z filmów Krzysztofa Zanussiego czy Małgorzaty Szumowskiej, Jaromir Trafankowski (Nikita), Stanisław Kuflyuk (Marszand, Dziennikarz i inne role), Piotr Friebe (Latarnik).


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus po raz pierwszy z udziałem solisty-wirtuoza gitary Waldemara Gromolaka zaprasza do muzycznej podróży przez pełnej tajemniczej urody świat Hiszpanii – w sobotę, 18 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie.

Temperament, emocjonalność flamenco, barwny strój torreadora, niezwykła architektura Gaudiego, zabytki Sevilli… Hiszpania to kraj, który działa na wyobraźnie; to słowo magiczne, które budzi natychmiast barwne skojarzenia. Granice geograficzne zdają się nie dość pojemne, by objąć pełnię kontrastów, różnic kulturowych, obyczajowych, językowych ale także ekonomicznych dzielących poszczególne prowincje. Swoisty europejski „melting pot”, w którym od wieków stapiały się pierwiastki kultur i religii: łacińskiej, arabskiej i żydowskiej - chrześcijaństwa, islamu i judaizmu - stanowi zarazem esencję hiszpańskiego idiomu muzyki. W muzyce Francuzów (Bizeta i Chabriera) oraz Rosjan (Rimski-Korsakow, ale przecież także Glinka i Czajkowski) pobrzmiewa jakże silna nuta fascynacji. U ociemniałego Joaquina Rodrigo ożywa duma z historycznego dziedzictwa, jakie symbolizuje pełna dostojeństwa rezydencja królów w Aranjuez. Ravel nie po raz pierwszy odwołuje się do swych baskijskich i hiszpańskich korzeni - bez nostalgii lecz raczej z doskonałym instynktem odnajdywania folklorystycznych inspiracji.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Suita nr 1, 2 z opery Carmen Georgesa Bizeta (opr. T. Wojciechowski), España Emmanuela Charbiera, Concierto de Aranjuez Joaquína Rodrigo, Capriccio espagnol op. 34 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i Rapsodia hiszpańska Maurice’a Ravela. Orkiestrę poprowadzi Tadeusz Wojciechowski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w Kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia (Modzelewskiego 59, Warszawa)


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 19 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert, którym POR zainauguruje obchody setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika – kompozytora, tworzącego poza granicami kraju od 1954 roku, którego twórczość była zakazana w Polsce przez wiele lat.

Podczas koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Marka Pijarowskiego i z udziałem młodego wiolonczelisty Dominika Płocińskiego będzie można wysłuchać: Uwertury bohaterskiej Andrzeja Panufnika, a także Koncertu wiolonczelowego e-moll op. 85 Edwarda Elgara oraz IX Symfonii e-moll op.95 „Z nowego Świata” Antonina Dwořáka.

Ten szczególny koncert otworzy Uwertura bohaterska Andrzeja Panufnika, której pomysł zrodził się podczas bohaterskiej obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku. Kompozytor napisał o ówczesnych planach muzycznych: „Od razu na myśl przyszła mi melodia Warszawianki, pieśni, która doskonale pasowała do pełnego desperacji, ale i optymizmu klimatu tamtych dni. Nie chciałem jednak cytować samej melodii lub jej elementów w mojej Uwerturze – chciałem tylko, aby jej duch kierował moim natchnieniem. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję, zgodnie z postanowieniami paktu Stalina z Hitlerem. Straciłem mój optymizm w możliwość obrony przed hitlerowcami i jednocześnie porzuciłem pomysł skomponowania utworu mającego zwycięskie zakończenie.” Temat utworu powrócił do kompozytora kilka lat po wojnie, kiedy wyzwolona spod okupacji niemieckiej Polska pogrążała się coraz głębiej w zależność od Związku Radzieckiego. Kilkuminutowa Uwertura bohaterska została nagrodzona na Krajowym Konkursie Przedolimpijskim, zorganizowanym w związku z letnią olimpiadą w Helsinkach w 1952 roku. Tam też, pod koniec lipca tego roku, kompozytor poprowadził wykonanie utworu. Prawykonanie dzieła miało jednak miejsce wcześniej, 16 maja 1952 roku w Warszawie – Uwerturę bohaterską zaprezentowała Orkiestra Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego.

Read more


Koncert Wielcy Polacy: Ignacy Jan Paderewski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki odbędzie się w poniedziałek, 20 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 w w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.


Ostatniego stycznia minie 16. rocznica śmierci prof. Karola Stryji, który 2 lutego ukończyłby 99 lat. 24 stycznia 2014 roku po raz 15. Filharmonia Śląska zaprasza na doroczny koncert Karol Stryja in Memoriam. To wyraz pamięci o dyrektorze Filharmonii Śląskiej przez 37 lat, twórcy jej marki, inicjatorze Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga oraz powołania filharmonicznego Chóru i Śląskiej Orkiestry Kameralnej.

W filharmonicznych programach Karol Stryja prezentował wielką klasykę, ale także muzyczne dzieła swojego czasu, zwłaszcza nowe utwory kompozytorów śląskich. Tę ideę niosą również memorialne koncerty wychowanka i następcy Profesora – Mirosława Jacka Błaszczyka. Tegoroczny wypełnią Preludia Ferenca Liszta i scherzo symfoniczne Stańczyk Ludomira Różyckiego, fortepianowy koncert Zygmunta Stojowskiego, w którego twórczości pobrzmiewają echa romantyzmu Fryderyka Chopina i Edvarda Griega, oraz puzonowy koncert duńskiego kompozytora z rocznika 1962, SørenaHyldgaarda, znanego twórcy muzyki filmowej, ale także symfonicznej i kameralnej. Solistami tego koncertu będą puzonista Filharmonii Berlińskiej Stefan Schulz oraz ceniona katowicka pianistka Monika Sikorska-Wojtacha.

Z dyrygenckiego podium koncert poprowadzi prof. Mirosław Jacek Błaszczyk, którego asystentem w pracy nad programem jest Maciej Tomasiewicz, w tym sezonie nasz dyrygent-rezydent. Z pewnością Karol Stryja akceptowałby poczynania Filharmonii w promowaniu utalentowanej młodzież, czego jednym z przejawów jest udział Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w programie Dyrygent-rezydent Instytutu Muzyki i Tańca.


Moje pokolenie nie mogło przeżyć młodych lat bez ulegania wpływom dwóch gigantów: Strawińskiego i Bartóka. To było też moim losem – przyznawał Witold Lutosławski. W sobotę, 25 stycznia 2014 roku Filharmonia Łódzka uczci 101. rocznicę jego urodzin wykonaniem suity z baletu Pietruszka, którą Igor Strawiński napisał dla zespołu Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa. Zabrzmi też I Symfonia autorstwa polskiego mistrza oraz Trzy poematy Henri Michaux, które znalazły się na płycie Witold Lutosławski – Utwory na głos i orkiestrę, zrealizowanej przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Łódzkiej oraz firmę fonograficzną DUX. W sobotę zespoły filharmonii poprowadzą ich szefowie – Daniel Raiskin i Dawid Ber. Koncert rozpocznie się o godzinie 19.00.


Dnia 25 stycznia 2014 roku o godz. 21 w Bazylice Archikatedralnej w Szczecinie odbędzie się prawykonanie utworu Betlehem Wojciecha Błażejczyka - dzieła zestawiającego ludowe teksty kolęd i pastorałek z etniczną muzyką bliskiego wschodu oraz wizualizacjami. Wstęp wolny.

Betlehem zostało specjalnie zamówione w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Kompozytor - rezydent". Wykona je Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie - pierwszy w historii programu zespół chóralny wybrany do rezydencji kompozytorskiej. Szczeciński zespół, oprócz Betlehem, zamówił u Wojciecha Błażejczyka jeszcze dwie kompozycje - The Trail na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną oraz Terra na chór mieszany.

Betlehem na chór mieszany, organy, duduk, instrumenty perkusyjne i elektronikę to próba współczesnej interpretacji misterium kolędowego. Utwór oparty jest w całości na tekstach polskich kolęd, zarówno tych znanych, jak i śpiewanych rzadko, a także staropolskich (m.in. najstarszej znanej polskiej kolędy Zdrów bądź Królu Anjelski). Teksty te, odczytane i ułożone na nowo, stały się podstawą do skomponowania całkowicie nowej muzyki, tylko czasami nawiązującej do oryginalnych melodii. Opowiadają one dramatyczną historię człowieka zagubionego, człowieka który oddalił się od Boga. Pośród nocy słyszy on głos wzywający do opamiętania, po czym staje się świadkiem przedziwnych, zatrważających zjawisk. W warstwie elektronicznej utwór wykorzystuje transformacje dźwięku chóru na żywo przy pomocy przygotowanego przez Wojciecha Błażejczyka oprogramowania. Transformacje polegają przede wszystkim na wielokanałowej specjalizacji dźwięku. We współpracy z Klubem 13 Muz przygotowano oprawę wizualną koncertu.

Wykonawcy koncertu: Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Katarzyna Borecka (organy), Oliwier Andruszczenko (duduk, klarnet basowy, flażolety), Patrycja Napierała (daf, bendir, tar, riq, kalimba i inne instrumenty perkusyjne), Wojciech Błażejczyk (elektronika), Adam Kuliś (baryton), Dominika Prątnicka (sopran) i Szymon Wyrzykowski (dyrygent). Wizualizacje: Kasia Pawłowska "Pani Pawlosky" i Bartek Wójcicki "PUH", produkcja: 13 Muz, Rafał Roguszka, Piotr Miazga.


Od 26 stycznia do 9 lutego 2014 roku w Warszawie odbędzie się 11. edycja Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch", stanowiąca zarazem oficjalne zakończenie obchodów Roku Lutosławskiego 2013.

W programach koncertów festiwalowych obok dzieł Witolda Lutosławskiego zabrzmią m.in. utwory Jana Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Andrzeja Panufnika, a także zwycięzcy Konkursu Kompozytorskiego w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego - Toru Takemitsu.

Do występu podczas jedenastej edycji „Łańcucha” zaproszone zostały m.in. polskie zespoły orkiestrowe: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z Katowic, Polska Orkiestra Radiowa i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”, a dyrygować nimi będą Alexander Liebreich, Renato Rivolta i Marek Moś.

Festiwalowi towarzyszą adresowany do najmłodszych słuchaczy Mini Festiwal „Łańcuszek” oraz kursy mistrzowskie w Radziejowicach, a także prezentacja dwóch projektów zrealizowanych w ramach programu Ministra "Lutosławski 2013 - Promesa": Ogniwa - wieczór nowych choreografii do muzyki Witolda Lutosławskiego (organizacja: Opera na Zamku w Szczecinie) i Bajka dla dzieci Pan Lutosławski (organizacja: Fundacja Zygmunta Noskowskiego).

Festiwal organizowany jest przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

Read more


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury - na czele z prof. Jarosławem Drzewieckim (AM w Bydgoszczy) oraz mgr Januszem Ostrowskim (PSM I i II st. w Sanoku) - zaprasza wszystkich sympatyków muzyki i nie tylko do wzięcia udziału w IX Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”, które odbędzie się w dniach 30 stycznia - 8 lutego 2014 roku w Sanoku. Ten unikatowy projekt edukacyjno-kulturalno-społeczny został doceniony przez Prezydenta RP i jego Małżonkę i uzyskał oficjalny „Honorowy Patronat Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej”. Tematem przewodnim IX MFP będzie „Bach klasycznie i na jazzowo”.

Program Forum podzielono na dwa panele:
FORUM PIANISTYCZNE - to unikatowy projekt edukacyjny, który łączy różne kierunki edukacji muzycznej i sprawia, iż jest to innowacyjne przedsięwzięcie, umożliwiające poszerzanie wiedzy o nurty niedostępne bądź traktowane pobieżnie w normalnym toku nauczania muzyki. Wiedza o zdrowiu muzyka, właściwej postawie i sposobach rehabilitacji oraz cała sfera z pogranicza biznesu w kulturze jest częścią składową wykładów.
FESTIWAL FORUM – każda edycja przybliża dorobek innych kompozytorów, min. Chopina, Mozarta, Liszta, Beethovena. W programie tegorocznego Festiwalu znajdziemy najwybitniejsze dzieła całej rodziny Bacha. Dodatkowo program Festiwalu bogaty jest w utwory muzyki współczesnej i ich premiery oraz w nowatorskie kompozycje.
Poprzez liczne koncerty w formie „Delegacji Muzycznej Forum” wydarzenie to dociera do szerokiego grona odbiorców w Polsce (Sanok, Krosno, Jasło, Zagórz, Kielce, Strzyżów, Mielec, Lubaczów, Kraków, Sanniki, Stalowa Wola, Warszawa, Bydgoszcz), Słowacji (Svidnik, Bardejov) i na Ukrainie (Lwów, Czerniowce), promując w ten sposób kulturę Regionu Podkarpackiego w Polsce, na Ukrainie i na Słowacji.
Na osiem dni Sanok stanie się zimową stolicą muzyki klasycznej, do której zjadą wybitni artyści i pedagodzy z całego świata, min.: Gary Guthman (USA), prof. Sergey Osadchuk (Norwegia), Michail Woskresienski (Rosja), prof. Viera Nosina (Rosja), prof. Larisa Mazdykov (Rosja), prof. Aleksandra Zvirblyte (Litwa), prof. Andrzej Tatarski (Polska), prof. Andrzej Jasiński (Polska) i wielu innych.
Międzynarodowe Forum Pianistyczne skupia corocznie ok. 200 uzdolnionych młodych pianistów w jednym miejscu – w Sanoku, dając im możliwość osobistego rozwoju pod okiem wybitnych pedagogów i artystów. Stwarza jednocześnie możliwości prezentacji solowej, kameralnej i z orkiestrą w salach koncertowych Polski i na arenie międzynarodowej. Spotkanie tak dużej liczby pianistów w tym samym czasie, w tym samym miejscu jest wydarzeniem wyjątkowym. Forum gości uczestników nie tylko z całej Polski, ale także z Ukrainy (Odessa, Sewastopol Charków, Kijów, Lwów, Ternopol, Drohobycz, Czerniowce), Słowacji ( Koszyce, Majova) oraz innych krajów europejskich (Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Białoruś, Bułgaria, Hiszpania).Forum jest niepowtarzalną okazją, aby zobaczyć największych wirtuozów muzyki klasycznej na sanockiej scenie.
Głównym organizatorem Forum jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury, przy współpracy z prof. ośw. Andrzejem Smolikiem, dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Sanoku, dr Tomaszem Tarnawczykiem, dyrektorem Społecznej Szkoły Muzycznej II st. w Sanoku oraz Piotrem Subikiem, prezesem Stowarzyszenia Edukacja i Rozwój.

Program Forum – na stronie: http://interpiano.pl/miedzynarodowe_forum_pianistyczne-4.htm

Patronat medialny nad Forum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej


30 stycznia 2014 roku Krzysztof Jakub Kozakiewicz poprowadzi dwa koncerty z udziałem orkiestry symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach programu „Dyrygent – rezydent”.

W programie czwartkowego koncertu, który odbędzie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej, pod batutą Krzysztofa Jakuba Kozakiewicza zabrzmi Adagio na smyczki Samuela Barbera, Koncert fortepianowy F-dur George’a Gershwina oraz Suita Billy the Kid Aarona Coplanda (pierwsze wykonanie w Kielcach). W partii solowej wystąpi Rafał Łuszczewski. Słowo o muzyce wygłosi Beata Młynarczyk.

W ramach rezydencji Krzysztofa Jakuba Kozakiewicza w Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2013/2014 odbędą się jeszcze dwa koncerty, w których młody artysta będzie miał możliwość współpracy z doświadczonymi kapelmistrzami. W lutym będzie asystował Mieczysławowi Gawrońskiemu w przygotowaniach do koncertu z prawykonaniem Entrada Concertante na zespół solistów i orkiestrę Tomasza Jakuba Opałki, a w marcu - pod okiem szefa Filharmonii Świętokrzyskiej, Jacka Rogali - uczestniczył w przygotowaniach do prezentacji opery Don Giovanni Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Read more


Prof. Antoni Wit był przewodniczącym jury ostatniego Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga (2012), ale w Katowicach dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Narodowej w latach 2002-2013 najbardziej znany jest z najdłuższej, 17-letniej (1983-2000) dyrekcji Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji (WOSPRiTv), która za jego kadencji uzyskała status Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR). Nagrał – przede wszystkim z zespołami NOSPR i FN – ponad 200 płyt, które (łącznie ponad 5 milionów egzemplarzy) wydawały takie wytwórnie, jak: EMI, Decca Records, CBS, NVC Arts, Pony Canyon, Camerata Tokyo, Polskie Nagrania, DUX, CD Accord i NAXOS. Siedmiokrotnie nominowany do Grammy Award, otrzymał tę nagrodę w 2012 roku za nagranie (NAXOS) z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej zestawu dzieł Krzysztofa Pendereckiego: Fonogrammi, Koncert na róg, Partita, Przebudzenie Jakuba, Anaklasis, De natura sonoris; solistami byli: Urszula Janik – flet, Jennifer Montone – róg i Elżbieta Stefańska – klawesyn. Zdobywca czterech Fryderyków jest też laureatem: Diapasond’Or i Grand Prix duDisque de la Nouvelle Académie, Cannes Midem Classical Award, Classical Internet Award, Records Academy Award, Gramophone Editor’s Choice (dwukrotnie) i BBC Music Magazine Editor’s Choice (dwukrotnie).

Koncert jubileuszowy Maestra Antoniego Wita odbędzie się 31 stycznia 2014 roku o godz. 19 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Pod batutą Jubilata wystąpią soliści: Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Rafał Bartmiński – tenor i Wojciech Gierlach – bas oraz Chór Filharmonii Śląskiej (Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej. W programie: Angelus Wojciecha Kilara i IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena.


Warszawska Opera Kameralna wznawia operę G. Rossiniego Kopciuszek. Przedstawienia odbędą się 31 stycznia, 1, 21, 22 lutego 2014 roku w Teatrze WOK o godz. 19.00. Spektakl wyreżyserowała Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne sprawuje Zbigniew Graca, a autorem scenografii jest Łucja Kossakowska.

O Rossinim (1792-1868), autorze blisko 40 oper, z których najbardziej znany jest Cyrulik sewilski, mówi się, że był wskrzesicielem opery buffa. Większość z jego utworów scenicznych cieszyła się w czasach kompozytora ogromnym powodzeniem i wystawiana była, także z sukcesem, na licznych scenach europejskich. Operę tę pokazano po raz pierwszy w Rzymie w roku 1818 pod tytułem Angiolina. Libretto Ferrettiego powstało na podstawie Ch.-G. Etienne’a, który wzorował się na znanej bajce Perraulta, jednak od bajki tej jest tu sporo odstępstw.

Kopciuszek jest dziś jedną z najpopularniejszych i często wystawianych oper Rossiniego. Partia tytułowa wymaga śpiewaczki o dużej rozpiętości głosu – w Warszawskiej Operze Kameralnej śpiewają ją Anna Radziejewska i Elżbieta Wróblewska-Rydzewska.

Wykonawcy: Don Ramiro – Aleksander Kunach, Leszek Świdziński, Dandini – Robert Szpręgiel, Witold Żołądkiewicz, Don Magnifico – Sławomir Jurczak, Dariusz Machej, Clorinda – Sylwia Krzysiek, Marzanna Rudnicka, Tisbe – Ewa Puchalska, Mirosława Tukalska, Angelina – Anna Radziejewska, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska, Alidoro – Artur Janda, Andrzej Klimczak, Chór Warszawskiej Opery Kameralnej i Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Zbigniewa Gracy.


W dniach 31 stycznia - 2 lutego 2014 roku na Zamku Książ w Wałbrzychu odbędzie się pierwsza, noworoczna odsłona Zamkowych Spotkań z Operą.

Tym razem kulminacyjnym momentem będą dwa sobotnie koncerty o godz. 17.00 i 19.00 - Gale Operetkowe - podczas których będzie można usłyszeć arie i duety pochodzące ze słynnych i zapomnianych operetek wszech czasów. Znakomici soliści śpiewacy zabiorą w podróż po ważnych ośrodkach w których lżejsza odmiana opery powstawała i przeżywała swój prawdziwy rozkwit.

Dla spragnionych adrenaliny i mocnych wrażeń organizatorzy przygotowali piątkowe - Nocne Zwiedzanie Zamku Książ. Od godziny 21.00 tajemnicze korytarze i zakamarki czekać będą na swoich odkrywców. W niedzielne południe artyści zapraszają wszystkie dzieci i ich rodziców na Operowe Spotkania na Poduchach, podczas których będzie można dowiedzieć się więcej o historii jednego z najpiękniejszych Zamków w Europie, a także poszerzyć swoje horyzonty o zagadnienia muzyczne. Tego dnia także, odbędzie się spotkanie z artystami sobotnich koncertów.

Program Spotkań – na stronie: http://www.ksiaz.walbrzych.pl/aktualnosci/i-zamkowe-spotkania-z-opera.html