Polmic - FB

calendar of events

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert z okazji 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej odbędzie się 1 maja 2014 roku o godzinie 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Orkiestrę Symfoniczną PFB oraz pianistę Alexandra Gavrylyuka poprowadzi Maestro Ernst van Tiel.

Podczas koncertu usłyszymy wiele niezwykłych, znanych z różnych okazji utworów, jak preludium do Te Deum Charpentiera, które stało się oficjalnym sygnałem Europejskiej Unii Nadawców. Fragment ten corocznie otwiera Konkurs Piosenki Eurowizji oraz emitowany jest podczas koncertu noworocznego filharmoników wiedeńskich. W programie znajdą się również utwory: Polonez Wojciecha Kilara, napisany do filmowej realizacji Pana Tadeusza w reż. Andrzeja Wajdy, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa, Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa oraz poemat symfoniczny Wełtawa Bedřicha Smetany.


XXI Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 26 kwietnia – 11 maja 2014 roku.

Wkraczając w swe trzecie dziesięciolecie, Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainauguruje imprezę Księżniczką czardasza Emmericha Kálmána, której 100-lecie powstania świat muzyczny obchodzić będzie w maju. Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: Ranczo), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu Śpiącej królewny i Halki, Maria Balcerek: autorka olśniewających kostiumów do Barona cygańskiego, Zofia Rudnicka: współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów zapowiadanej premiery Opery Nova. Księżniczka czardasza to wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe.

29 kwietnia na bydgoskiej scenie obejrzymy Cyrulika sewilskiego - operę komiczną Gioacchina Rossiniego, przygotowaną przez zespół Teatru Wielkiego w Łodzi. Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on "wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili". Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya. 1 maja Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu wystawi operę Mieczysława Weinberga – Portret do libretta według opowiadania Nikołaja Gogola. To historia biednego artysty malarza, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego... 4 maja na bydgoskim festiwalu gościć będzie Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, która przedstawi w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa Aleko i balet romantyczny Chopiniana do utworów Fryderyka Chopina. Dwa dni później będziemy mieli okazję do zobaczenia musicalu Chłopi w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, przygotowanego przez Teatr Muzyczny w Gdyni. Będzie to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób słynnej powieści Reymonta, nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 roku. Tekst Chłopów wciąż zachwyca swoją aktualnością. Łowickie, barwne i niezwykle plastyczne kostiumy stanowią piękną oprawę tego niezwykłego widowiska. Festiwal zamknie 8 maja spektakl Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego – opera Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego. Jej premiera miała miejsce 11 października 2013 roku w Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu). Zespół „Mazowsze”, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze. - Pomysł na Krakowiaków i Górali był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar „Mazowsza”. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu. - powiedział dyrektor „Mazowsza”, Włodzimierz Izban. Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w inscenizacji „Mazowsza” to nowatorski projekt, którego realizacji podjął się Andrzej Strzelecki. Za muzyczną stronę odpowiada Jacek Boniecki. Choreografia jest dziełem Zofii Rudnickiej.

ZOBACZ: program Festiwalu


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największe w Polsce wydarzenie promujące muzykę religijną – koncertową i liturgiczną. Otworzy go 30 kwietnia 2014 roku na Jasnej Górze Pasja wg św. Jana Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu znakomitej Die Kölner Akademie.

Projekt Festiwalu powstał w Częstochowie i tu przez lata był z powodzeniem realizowany i rozwijany. Od 2013 roku Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa. Tegoroczny Festiwal „Gaude Mater” kontynuuje przyjętą przed laty ideę prezentacji muzyki różnych religii, w ramach dialogu kultur, ze wskazaniem na Chrześcijaństwo, Judaizm i Islam. Festiwal promuje również polską muzykę sakralną: współczesną - stawiając na prawykonania oraz dawną - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w archiwach OO. Paulinów na Jasnej Górze. Koncerty odbywać się będą we wnętrzach sakralnych o pięknej architekturze i salach koncertowych o dobrej akustyce. Na program Festiwalu złoży się 17 koncertów, których będzie można posłuchać w Częstochowie, Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku, Zabrzu - i po raz pierwszy za granicą - w niemieckim Brauweiler.

W Festiwalu wezmą udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA i Wielkiej Brytanii. Wśród kilkuset artystów Festiwal gościć będzie kantora Israela Randa ze Stanów Zjednoczonych, znakomite chóry: Antischati z Gruzji, ACM Gospel Choir z Wielkiej Brytanii, Le mystere des Voix Bulgares czy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. Koncertem finałowym będzie Muzyka sakralna Leszka Możdżera z udziałem artysty, plejady polskich muzyków jazzowych i Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Festiwalowi towarzyszyć będą: X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa Muzyka w klasztorach i projekt Etno Gaude Mater poprzedzający główny nurt wydarzenia, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

Festiwal odbywa się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego i Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

ZOBACZ: program Festiwalu


Codziennie od 1 maja do 4 października 2014 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbędzie się festiwal pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na barokowych organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje ceniony polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Artyści koncertują w stroju barokowym.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Więcej informacji – na: www.kapitula.org i www.facebook.com/BarokoweOrgany


73 kandydatów z Polski oraz Niemiec, Rosji, Czech, Holandii, USA, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Chin, Japonii, Wenezueli, Ukrainy i Łotwy weźmie udział w V Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy, który odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 30 kwietnia – 6 maja 2014 roku.

Organizatorem Konkursu jest Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych łódzkiej Akademii Muzycznej. Konkurs jest przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Uczestników oceniać będzie jury złożone z uznanych artystów i profesorów z Polski i z zagranicy. Są to: Bogumił Gadawski – przewodniczący jury (UMFC Warszawa), Jerzy Kotyczka (AM Kraków, AM Łódź), Krzysztof Kamiński (AM Łódź), Janusz Kopczyński (AM Łódź), Józef Raatz (AM Gdańsk), Zygmunt Tlatlik (AM Katowice) oraz David Cowley (BBC National Orchestra of Wales) i Kirill Sokolov (Konserwatorium w Sankt Petersburgu). Konkurs składa się z trzech etapów i będzie rozegrany w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. W każdej z nich przewidziane są trzy nagrody, w tym najwyższe – pierwsze – to 12 tysięcy złotych.

Od tegorocznej edycji Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów nosi imię prof. Józefa Ciepłuchy, zmarłego w 2006 roku wybitnego polskiego oboisty i pedagoga, który przez wiele lat wykładał w łódzkiej Akademii Muzycznej i był inicjatorem studenckich konkursów obojowo-fagotowych w Łodzi. – Mam wielką nadzieję – mówi prof. Janusz Kopczyński, dyrektor i juror Konkursu – że tegoroczny Konkurs będzie, tak jak było to życzeniem prof. Ciepłuchy, skuteczną formą promowania najlepszych oboistów i fagocistów oraz miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi muzykami z różnych ośrodków akademickich.

Podczas otwarcia Konkursu w środę, 30 kwietnia o godz. 18.00 wystąpią pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi. Laureatki Konkursu z 2002 roku: oboistka Agata Piotrowska-Bartoszek (Grand Prix) i fagocistka Dorota Cegielska (wyróżnienie) zagrają wspólnie z pianistą Tomaszem Bartoszkiem Trio na fortepian, obój i fagot André Previna. Wręczenie nagród i Koncert Laureatów odbędzie się we wtorek, 6 maja o godz. 18.00 w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a. Otwarcie konkursu, przesłuchania trzech etapów oraz koncert laureatów są otwarte dla publiczności. Przesłuchania I i II etapu odbędą się w Pałacu Akademii (ul. Gdańska 32), III etap i Koncert Laureatów – w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a.

Szczegóły - na: www.amuz.lodz.pl


XXIII Festiwal Muzyki Wiedeńskiej odbędzie się w Jeleniej Górze w dniach 2-4 maja 2014 roku.

To najstarszy festiwal organizowany przez Filharmonię Dolnośląską. Wiedeń kojarzy się muzycznie najczęściej z walcem, z operetką, z szampańską zabawą. Wiedeń to wiedeńscy klasycy, muzyka największego formatu. To właśnie jest charakterystyczne dla Wiednia, że łączy dzieła kosmicznego wręcz wymiaru, jak Requiem Mozarta, z operetkami Lehara. Gdzieś pośrodku zmieścić można wspaniałą kameralistykę, która także rozpina się pomiędzy zabawą, towarzyszeniem przy uroczystej kolacji, a dramatycznym ujęciem ludzkiego losu. Te trzy nurty są obecne w Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej.


W Dniu Flagi Narodowej, 2 maja 2014 roku Orkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii zabierze nas w niezwykłą, muzyczną podróż. Będzie to koncert o Polsce, którego dźwięki przywołają znane obrazy: góralskie tańce, szlachecką swadę, patriotyczną walkę o niepodległość. Wspólnie wykonamy Marsz, marsz Polonia, My, Pierwsza Brygada i Przybyli ułani pod okienko. Koncert poprzedzi rodzinna zabawa z historią w tle na Jasnych Błoniach.

Rzadko mamy okazję śpiewać te popularne utwory - być może nawet nie wszystkie je znamy. Tym bardziej warto w świąteczny, piątkowy wieczór wybrać się z rodziną do Filharmonii w Szczecinie, by wspólnie z dziećmi i rodzicami, z akompaniamentem orkiestry symfonicznej, zaśpiewać na narodową nutę.

Bogata historia Polski od lat inspiruje artystów do tworzenia dzieł wyjątkowych. Bogata kultura ludowa dostarcza im gotowych tematów. Nie bez przyczyny 2 maja, w Dniu Flagi Narodowej, w szczecińskiej Filharmonii zabrzmią utwory, które najbardziej przywodzą na myśl krajobrazy Polski. Poczynając od kultury polskich górali, będziemy mieli okazję wysłuchać najsłynniejszych cytatów muzycznych z opery Stanisława Moniuszki Halka. Zabrzmi także niezwykle ekspansywny taniec góralski ze słynnego baletu Karola Szymanowskiego Harnasie. Utwory, które bezpośrednio odnoszą się do historii Polski, komponowali nie tylko polscy mistrzowie. Angielski kompozytor Edvard Elgar zadedykował swoją uwerturę Polonia wybitnemu pianiście, a nade wszystko mężowi stanu – Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Zapewne dlatego w kompozycji Elgara usłyszeć można zarówno cytaty z kompozycji samego Paderewskiego, jak również odniesienia do muzyki Chopina. Bardzo dosłownie brzmi pięknie zinstrumentowana polska pieśń Warszawianka. Koncert zwieńczy niezwykle popularna suita Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz – z całym swoim dostojeństwem, radością i echami szlacheckiej zwady.

W drugiej części koncertu publiczności rozdane zostaną śpiewniki z tekstami popularnych tradycyjnych piosenek i pieśni. Z towarzyszeniem szczecińskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wspólnie odśpiewamy Marsz, marsz Polonia, My, Pierwsza Brygada i Przybyli ułani pod okienko.

Koncert poprzedzi rodzinna zabawa na Jasnych Błoniach. Warsztaty plastyczne dla dzieci poprowadzi Agata Kolasińska, na co dzień opiekująca się wydarzeniami edukacyjnymi w filharmonii. Dzieci będą mogły wykonać kotyliony. Potem wspólnie nauczymy się historycznych piosenek, oddamy się twórczym zabawom i tańcom. Akompaniament na akordeonie zapewni Mateusz Czarnowski, na co dzień wokalista folkowego zespołu Bubliczki. Podczas rodzinnych zabaw i konkursów do wygrania będą nagrody – bilety na rodzinny koncert „I muza gra!”, który odbędzie się 1 czerwca 2014 roku, oraz zaproszenia na koncert wieczorny.

Warsztaty muzyczne i plastyczne odbędą się w godz. 16:30 – 18:30 na Jasnych Błoniach w Szczecinie, w okolicach pomnika Papieża Jana Pawła II. W przypadku niepogody zajęcia zostaną przeniesione do holu na parterze Filharmonii (lewe skrzydło Urzędu Miasta). Koncert rozpocznie się w piątek, 2 maja o godz. 19:00. Bezpłatne wejściówki można odebrać w kasie Filharmonii. Liczba miejsc jest ograniczona pojemnością sali.


VI Spotkania z Muzyką Perkusyjną „Mozart perkusyjnie” odbędą się 2 maja 2014 roku (piątek) o godz. 19.30 w Sali Filharmonii w Krakowie. Tegoroczna edycja Spotkań dedykowana jest Św. Janowi Pawłowi II z racji przypadającej 27 kwietnia Jego Kanonizacji.

Ideą cyklu jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Szósty koncert zawierać będzie arcydzieła muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu na wielki zespół perkusyjny, powiększony o zespół muzyków jazzowych. Na estradzie zobaczymy niespotykaną dotąd liczbę perkusistów kilku pokoleń. Dodatkowym ewenementem będzie fakt, że muzycy wykorzystają ponad dwadzieścia różnych melodycznych instrumentów perkusyjnych: marimb, ksylofonów, dzwonków i wibrafonów. W koncercie dedykowanym Św. Janowi Pawłowi II usłyszymy kilka zespołów perkusyjnych wykonujących wspólnie z solistami utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta : Uwerturę do Wesela Figara KV 492 na zespół perkusyjny, II Koncert fletowy D-dur KV 314 na flet i perkusję, Cztery Tańce Niemieckie – wersja na sekstet perkusyjny, arr. Jurgen Braun, III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 na skrzypce, perkusję i zespół jazzowy (część III), arr. Kamil Skicki, Symfonię koncertującą Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę perkusyjną (część II), arr. Kamil Skicki oraz Rondo alla Turca KV 331.


Niedzielne recitale w Żelazowej Woli to wyjątkowa okazja, by w kameralnym otoczeniu i niezwykłej atmosferze posłuchać m.in. muzyki Fryderyka Chopina. 60. sezon koncertowy w domu urodzenia kompozytora rozpocznie 4 maja 2014 roku recital Ewy Pobłockiej (o godz. 12.00) i Zbigniewa Raubo (o godz. 15.00).

Wykonawcami koncertów są przede wszystkim laureaci i uczestnicy międzynarodowych konkursów chopinowskich. Koncerty mają charakter plenerowy – artysta występuje w oficynie, a publiczność ma możliwość posłuchania muzyki w parku.

Read more


Począwszy od niedzieli 4 maja 2014 roku, przez trzy kolejne tygodnie, w krakowskiej Bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26, będzie rozbrzmiewała muzyka organowa. Cykl koncertów organowych pod nazwą „Wiosenne Dni z Muzyką Organową” wpisuje się w bogatą tradycję muzyki organowej, kultywowanej w Krakowie już od czasu renesansu.

Organy Bazyliki Jezuitów są jednym z większych instrumentów, znajdujących się w krakowskich świątyniach. Ich walory brzmieniowe, dopełnione znakomitą akustyką wnętrza tej pięknej świątyni sprawiają, iż dzieła literatury organowej różnych epok, prezentują się tutaj w pełni swojej doskonałości.

Kolegium Jezuitów, główny organizator cyklu, zaprasza do udziału w trzech niedzielnych wieczorach organowych: 4, 11 i 18 maja 2014 roku, zawsze o godzinie 19.00. Staną się one okazją do wysłuchania nie tylko dzieł tzw. klasyki muzyki organowej, lecz także literatury rzadziej w Polsce wykonywanej: rosyjskiej i skandynawskiej, a także polskiej.

Read more


We wtorek, 29 kwietnia 2014 roku o godzinie 20:00 w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku rozpocznie się kolejny cykl koncertów organowych „Bliżej Bacha”. Odbywać się one będą w każdy wtorek między 6 a 27 maja.

Cykl koncertów "Bliżej Bacha" już na stałe wpisał się w kalendarz życia kulturalnego Trójmiasta. Jest doskonałą promocją Gdańska jako stolicy organowej Polski Północnej. Koncerty, które odbywają się co tydzień, przeznaczone są dla szerokiej rzeszy miłośników bez ograniczeń wiekowych. Corocznie wysoki poziom, profesjonalizm wykonawców oraz publiczność współtworzą niepowtarzalną, przepełnioną duchowymi przeżyciami atmosferę.

Przy organach zasiądą doświadczeni, znani już słuchaczom muzycy z Polski i zagranicy. W programie ich recitali znajdują się utwory wielu wspaniałych kompozytorów. Tradycyjnie nie zabraknie Johanna Sebastiana Bacha, barokowego mistrza kompozycji – jednego z najwybitniejszych artystów w historii muzyki, a także innych kompozytorów tworzących od przełomu renesansu i baroku aż do drugiej połowy XIX wieku.

Wszystkie koncerty, zrealizowane dzięki dofinansowaniu Miasta Gdańska, odbywają się pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: program koncertów


Najlepsi dyplomanci polskich uczelni muzycznych wystąpią 7 maja 2014 roku w Łodzi podczas Koncertu Roku. Koncert ma charakter konkursowy i jest adresowany do solistów – dyplomantów studiów magisterskich.

Koncert Roku to wyjątkowe wydarzenie, które odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Wezmą w nim udział reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych: instrumentaliści i wokaliści. Wystąpią studenci akademii muzycznych z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia oraz z Akademii Sztuki w Szczecinie i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Koncert ma charakter konkursowy i jest adresowany do solistów – dyplomantów studiów magisterskich. Zgodnie z regulaminem uczelnie wytypowały swoich przedstawicieli – każdą z nich reprezentuje jeden student. Wszyscy są utytułowanymi artystami, laureatami wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Każdy z uczestników Koncertu Roku ma regulaminowe 15 minut na występ, który wypełnia dowolnym programem. Jury Koncertu Roku stanowią rektorzy polskich uczelni muzycznych oraz przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który jednocześnie będzie przewodniczył pracom jury. Najlepszy uczestnik koncertu otrzyma nagrodę pieniężną ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rektorzy przyznają kolejną nagrodę w postaci koncertów w salach koncertowych polskich uczelni muzycznych.

Koncerty co roku są organizowane w innym mieście, przez inną uczelnię. Co roku każda uczelnia przygotowuje dwie edycje: wiosną dla solistów i jesienią dla zespołów kameralnych. W tym roku obie są przygotowywane przez Akademię Muzyczną w Łodzi. Koncert Roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w łódzkiej uczelni i kolejna okazja, aby zaprezentować walory akustyczne nowej Sali Koncertowej, którą Akademia oddała do użytku w październiku 2013 roku.

Wstęp na Koncert Roku z wejściówkami. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Sali Koncertowej AM, ul. Żubardzka 2a, od 28 kwietnia br., w dni robocze w godz. 15.00-18.00.

Szczegóły na: www.amuz.lodz.pl

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


W roku 2014 przypada 80. rocznica pobytu Karola Szymanowskiego w Katowicach.

13 maja 1934 roku największy kompozytor polski tamtych czasów przyjechał do Katowic na zaproszenie Stefana Stoińskiego - dyrektora Instytutu Muzycznego, by być obecnym na wykonaniu swojego oratorium Stabat Mater. Wizyta kompozytora i sam koncert, który miał miejsce 15 maja 1934 w Teatrze Polskim (dziś Teatr im. Wyspiańskiego) był wielkim wydarzeniem dla polskiej społeczności Katowic. Po wykonaniu oratorium „rozległy się takie brawa, że nie wierzyliśmy własnym oczom i uszom” – wspomina jeden z wykonawców koncertu. – „wprost nie było im końca. Spotęgowały się one kiedy Szymanowski, prowadzony przez ówczesnego prezydenta Katowic dr Kocura, wszedł na estradę. Z zażenowaniem dziękował za gorące przyjęcie i zrozumienie dzieła przez publiczność. Kiedy zaś odwrócił się do chóru, spadł na niego deszcz kwiatów, które chórzystki miały przypięte do bluzek…” Po koncercie odbył się bankiet w Sali hotelu Savoy wydany przez Magistrat Miasta Katowic. Na bankiecie obecny był marszałek Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny, przedstawiciele świata muzycznego, zarząd chóru Ogniwo, członkowie L.O.P.P (koncert urządzono staraniem Ligi Ochrony Przeciwlotniczej i Przeciwgazowej, ku czci Żwirki i Wigury) i soliści koncertu wraz z dyrygentem. Wzruszony tak serdecznym przyjęciem w Katowicach, Szymanowski planował podjąć pracę w tutejszym Konserwatorium – niestety przedwczesna śmierć pokrzyżowała te plany. Dziś Akademia Muzyczna w Katowicach nosi imię Karola Szymanowskiego.

Pamiętne wydarzenie z 1934 roku Towarzystwo imienia kompozytora uczci cyklem koncertów „Czterogłos”. W ramach trzech koncertów kameralnych - 29 kwietnia, 7 i 14 maja 2014 roku – przedstawiona zostanie twórczość Karola Szymanowskiego oraz kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną w Katowicach: Bolesława Szabelskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Eugeniusza Knapika - uczniów Szymanowskiego w kolejnych pokoleniach.

Linia sukcesorów Szymanowskiego w Katowicach nie została nigdy przerwana. Sam Szymanowski rekomendował swego ucznia, Bolesława Szabelskiego, na stanowisko profesora Państwowego Konserwatorium Muzycznego. Spod jego skrzydeł wyszło wielu znakomitych uczniów, wśród nich najwybitniejszy – Henryk Mikołaja Górecki. Ten z kolei także miał znakomitych wychowanków, do których należy Eugeniusz Knapik. Dzieła tych właśnie artystów, przedstawicieli kolejnych pokoleń śląskiej szkoły kompozytorskiej, zabrzmią w cyklu koncertów rocznicowych.

Zmieniały się style i techniki muzyczne, czasem gwałtownie. Ale jest coś, co na jakimś „wyższym piętrze” łączy wszystkich tych kompozytorów – silna ekspresyjność, kontrastowość (nierzadko sięgająca do korzeni ludowych), rzetelność rzemiosła, szacunek dla tradycji, żywiołowość. Wszyscy ci twórcy zachowują głęboką cześć dla Szymanowskiego, przejawiającą się także w ich własnej muzyce, czasem wprost, a czasem w ukryty sposób.

Punktem kulminacyjnym obchodów będzie koncert symfoniczny w dniu 17 maja 2014 roku w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka – będzie to replika koncertu z 1934 roku.

więcej...


Lutosławski Quartet wystąpi w czwartek, 8 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Sali wrocławskiego Ossolineum. W interpretacji zespołu usłyszymy trzy kwartety smyczkowe: Kwartet a-moll op. 51 nr 2 J. Brahmsa, III Kwartet F-dur op. 73 D. Szostakowicza oraz II Kwartet smyczkowy Marcina Markowicza - kompozytora i skrzypka, jednego z muzyków kwartetu.


W piątek, 9 maja 2014 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert muzyki Krzesimira Dębskiego.

Usłyszymy najbardziej znane tematy muzyczne z filmów, a także najnowsze utwory kompozytora m.in. New Miami Sound na orkiestrę (premiera polska). Nie zabraknie również pieśni do tekstów Wisławy Szymborskiej, Agnieszki Osieckiej, Jacka Cygana w nastrojowych interpretacjach Anny Jurksztowicz. W programie m.in. Pieśń Heleny z filmu Ogniem i mieczem oraz Mama Afryka z ekranizacji W pustyni i w puszczy.

Koncert towarzyszy obchodom 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.


Niecodzienne brzmienia, niepowtarzalne interpretacje, niezapomniana atmosfera – czyli wyjątkowe głosy i oryginalne instrumenty świata muzyki dawnej. XI Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej odbędzie się w dniach 9-18 maja 2014 roku w Szczecinie, Stargardzie, Jüterbog.

Wśród wykonawców 6 nadzwyczajnych koncertów znajdą się wybitni soliści i zespoły w repertuarze muzyki od średniowiecza po oświecenie. Festiwal zakończy koncert Beethoven non plus ultra z udziałem światowej sławy pianisty Kevina Kennera. Zabrzmi oryginalne pianoforte Antona Waltera z 1795 roku, z towarzyszeniem Orkiestry Famd.pl grającej na instrumentach historycznych. W programie III Koncert fortepianowy c-moll oraz nieśmiertelna V Symfonia c-moll.

Program festiwalu – na stronie: www.famd.pl


Filharmonia Krakowska włącza się w obchody Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – wielkiego wydarzenia nie tylko dla naszego miasta, ale i dla całego świata nauki i kultury.

Podczas zorganizowanego z tej okazji koncertu, jaki odbędzie sie w piątek 9 maja 2014 roku o godz. 19.30, na estradzie Filharmonii staną wszystkie jej zespoły - Orkiestra, Chór oraz Chór Chlopięcy Filharmonii Krakowskiej, a ponadto Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Dziecięcy Chór Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON-DIRI-DON ze Szczecina. W charakterze solistów wystąpią natomiast: Elżbieta Towarnicka – sopran, Alfons Brandl – tenor i Marcin Wolak – bas-baryton. Pod batutą szefa artystycznego Filharmonii Krakowskiej, Michała Dworzyńskiego, zabrzmi w Mazur z opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki, punktem kulminacyjnym koncertu będzie jednak wspólne wykonanie wielkiego dzieła Carla Orffa Carmina Burana. To monumentalne wokalno-instrumentalne dzieło powstało na kanwie antologii średniowiecznej poezji, zawierającej około dwustu dawnych pieśni i utworów poetyckich, w tym religijnych. Składa się z 25 krótkich fragmentów, pokazując pełną panoramę barwnego, bardzo efektownego stylu Orffa i jego mistrzostwo w operowaniu głosem ludzkim i różnorodnymi technikami wokalnymi. Wspaniale brzmiąca wstępna inwokacja chóralna O Fortuna stała się jednym z przebojów muzyki XX wieku.


W piątek, 9 maja 2014 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na koncert symfoniczny pod dyrekcją austriackiego dyrygenta Christopha Campestriniego, z udziałem młodej wiolonczelistki Chiary Enderle, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W programie koncertu znajdą się Kołysanka Andrzeja Panufnika, Symfonia koncertująca na wiolonczelę i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa oraz VI Symfonia Antonína Dvořáka.

Kołysanka Panufnika powstała w 1947 roku i, jak na owe czasy, była dziełem nowatorskim. Ćwierćtonowe brzmienia i niezwykłe zestawienia barw i planów melodyczno-harmonicznych z pewnością można określić jako zapowiedź polskiego sonoryzmu. Utwór utrzymany jest w dynamice piano pianissimo i – wedle wskazówek kompozytora – powinien być wykonany z „wielką ekspresją człowieczej serdeczności”.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30 w sali im. G. Fitelberga (Katowice, pl. Sejmu Śl. 2).


9-10 maja 2014 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza na Dni Otwarte w ramach Jubileuszu 10-lecia Funduszy Europejskich w Polsce. Z tej okazji zaprezentowany zostanie Kampus, którego rozbudowa była możliwa dzięki dotacjom unijnym.

Dzięki realizacji projektu, dotowanego z funduszy europejskich, uczelnia dysponuje obecnie nowoczesnym budynkiem, w którym znajdują się m.in.: sala koncertowa (300 miejsc), sala audytoryjna (90 miejsc), studia nagrań, pomieszczenia studyjne dla Studia Technik Multimedialnych oraz Studia Kompozycji Komputerowej i Pracowni Muzyki Teatralnej i Filmowej, sale prób, sala baletowa oraz liczne sale dydaktyczne i sale pracy indywidualnej. Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł blisko 52 mln zł, z czego wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to kwota ponad 33,5 mln zł.

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu to jedno z najważniejszych i najnowocześniejszych centrów kształcenia artystycznego w Polsce. Działalność dydaktyczna jest prowadzona w ramach kierunków studiów zapewniających kształcenie w kilkudziesięciu różnorodnych specjalnościach, przygotowujących absolwentów do podjęcia pracy we wszelkich profesjach muzycznych. Uczelnia może pochwalić się niezwykle bogatą działalność na polu artystycznym i naukowym - rocznie organizuje ponad 400 imprez.


Maciej Grzybowski, pianista czterokrotnie nominowany do Paszportów Polityki, wystąpi w piątek 9 maja 2014 roku w szczecińskiej Filharmonii w towarzystwie Orkiestry Symfonicznej pod batutą I Dyrygent, Ewy Strusińskiej.

W programie wieczoru znajdą się Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego, Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika oraz Uwertura uroczysta op. 96 Dymitra Szostakowicza.

Maciej Grzybowski (na zdjęciu) to urodzony w Warszawie solista i kameralista. Artystyczną działalność rozpoczął w 1990 roku. Swoje dzieła dedykowali mu Paweł Mykietyn (Epifora) i Paweł Szymański (Singletrack). Jest także autorem fortepianowego utworu Pezzo Vitcazzo (Musica vitcaziana). Czterokrotnie nominowany do Paszportu „Polityki”. Współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia, pod batutą takich mistrzów, jak Jan Krenz, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Grzegorz Nowak. W 2005 debiutował w Sali Mozarta w Bolonii, gdzie jego recital złożony z dzieł Fryderyka Chopina, Andrzeja Czajkowskiego, Pawła Mykietyna i jego własnej kompozycji - Pezzo Vitcazzo na fortepian (Musica vitcaziana), okrzyknięty został artystycznym wydarzeniem ostatnich lat. Artysta ma w dorobku nagrania radiowe oraz telewizyjne. W 2004 ukazała się jego debiutancka, autorska płyta z utworami Johanna Sebastiana Bacha, Albana Berga, Pawła Mykietyna, Arnolda Schönberga oraz Pawła Szymańskiego (Universal Music Polska), w 2006 wydał drugą solową płytę - z kompozycjami Szymańskiego (EMI Classics). Pod koniec roku 2013 brytyjskie wydawnictwo muzyczne Tocatta Classics wydało album poświęcony muzyce Andrzeja Czajkowskiego z nagraniem II Koncertu fortepianowego w wykonaniu Grzybowskiego.


28. Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 10-17 maja 2014 roku. Festiwal zaprezentuje ważne dzieła muzyki dawnej i nowej, w tym najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, a także muzykę jazzową.

W tym roku Spotkania gościć będą znany na świecie zespół muzyki dawnej More Hispano-Vicente Parrilla z Sewilli, który wykona utwory hiszpańskiego i włoskiego renesansu. Ideą przewodnią koncertu będzie sztuka improwizacji i ozdabiania muzyki, zakorzeniona w praktyce dawnych wieków, sprawiająca, że polifonia XV i XVI wieku odsłania dla nas nieoczekiwane barwy i niuanse.

Podczas festiwalowych koncertów odbędzie się kilkanaście prawykonań nowych kompozycji: Łódeczka Charona - 5 Pieśni do słów Tadeusza Różewicza na baryton i małą orkiestrę (2013/2014) Władysława Słowińskiego, Kali-yuga na perkusję solo, głos męski i 28 instrumentów (2013/2014) Marcina Błażewicza, Symfonii (2014) Tomasza Jakuba Opałki, IV Kwartetu smyczkowego (2013) Zbigniewa Bagińskiego, Sonaty skrzypcowej (2013) Ignacego Zalewskiego, Muzyki na smyczki (2013) Adama Sławińskiego, Hommage à Josquin – koncertu na flet, orkiestrę smyczkową, perkusję i dźwięki elektroniczne (2007) Dariusza Przybylskiego, Dedykacji na orkiestrę smyczkową (2013) Jerzego Maksymiuka, 3 Pieśni do słów Jana Kochanowskiego (2014) Macieja Małeckiego, Czterech utworów bez słów na chór mieszany a cappella (2014) Zbigniewa Penherskiego, The Struggle Between Winter and Summer for mixed choir (2014) Alicji Gronau, Skotopaska 1: Małmazja świeci (2014) Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pianista Fikus – ballady żartobliwej na chór mieszany a cappella (2014) Benedykta Konowalskiego, Czterech figlików na chór a cappella do słów Mikołaja Reja (2014) Marii Pokrzywińskiej, Zaświat na chór mieszany a cappella Jana Oleszkowicza oraz nowego utworu Krzesimira Dębskiego. Kawalerowie Błotni zaprezentują również premierowo nowy spektakl muzyczny do słów Josifa Brodskiego i Williama Blake’a – Drzewa, ptaki, ogrody – Kawalerowie w raju. Pieśni niewinności i pieśni doświadczenia (2013). Wykonawcami utworów będą, m.in.: Jarosław Bręk, Agata Szymczewska, Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego, Orkiestra Kameralna PR Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz, Polski Chór Kameralny pod kierownictwem Jana Łukaszewskiego, Kwartet Wilanów i #ENSEMBLE, który będzie improwizował na tematy z najbardziej znanych dzieł Andrzeja Panufnika.

W ramach nurtu jazzowego wystąpi zespół We4 z harmonijką chromatyczną i wibrafonem w roli głównej. Koncert będzie elementem promocji wydanej w ubiegłym roku płyty We4 – Harmonijnie.

Koncerty 28. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim i Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Europejskie Dni Operowe odbędą się 10 i 11 maja 2014 roku w Krakowie oraz w Nowym Sączu. Ich organizatorem jest Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu przy współpracy Opery Krakowskiej. W tym samym czasie podobne wydarzenia będą miały miejsce w kilkudziesięciu krajach Europy.

Europejskie Dni Operowe zostaną zainagurowane w sobotę, 10 maja o godz. 16.00 w Operze Krakowskiej debatą, której moderatorem będzie prof. dr. hab. Józef Opalski, z udziałem Andrieja Sukhanova oraz Roberta Drobniucha. Aż do wieczora trwać będą tam otwarte dla widzów warsztaty poświęcone realizacji spektakli operowych, inspirowanych dziełami Williama Szekspira, z udziałem twórców z Polski, Czech i Słowacji. Zaplanowana też została otwarta próba solistów, baletu, chóru i orkiestry Opery Krakowskiej.

W niedzielę, 11 maja o godz. 18.30 na dziedzińcu MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu rozpocznie się spotkanie artystyczne trzech teatrów: Opery Krakowskiej (Polska), Państwowego Teatru w Koszycach (Słowacja) i Narodowego Teatru w Brnie (Czechy) w 450. rocznicę urodzin Williama Szekspira. Podczas wieczoru zatytułowanego Miłość, podobno, muzyką się żywi… usłyszymy fragmenty słynnych dzieło operowych w wykonaniu znakomitych artystów polskich i zagranicznych.

Wydarzenie jest częścią projektu „Małopolskie instytucje kultury w sieci współpracy Opera Europa” realizowanego przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, partnerzy przedsięwzięcia: Opera Krakowska, Capella Cracoviensis, Państwowy Teatr w Koszycach (Słowacja), Narodowy Teatr w Brnie (Czechy) i Opera Europa.

Read more


Związek Kompozytorów Polskich oraz Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy zapraszają w dniach 10-11 maja 2014 roku na II Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Festiwal młody, ale znany już w środowiskach artystycznych, kierowany jest zarówno do fanów awangardy, jak i miłośników klasyki.

W czasie tegorocznej edycji będzie można usłyszeć najnowsze kompozycje utalentowanych twórców, które niejednokrotnie będą światowymi prawykonaniami. W sobotę, 10 maja o godz. 17 w bydgoskim MCK-u odbędzie się Koncert Muzyki Smyczkowej, który zainauguruje Festiwal. Bydgoską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Damian Borowicz. Utwory Magdaleny Cynk, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Sławomira Opalińskiego oraz Piotra Komorowskiego dadzą możliwość poznania świeżego spojrzenia na tradycyjny skład kwintetu smyczkowego. Wieczorem o godz. 21 również w MCK-u artyści zaproponują coś dla fanów muzyki awangardowej. Elektroniczne brzmienia, multimedia i przede wszystkim iluminacje świetlne stworzą widowisko, którego nie można przegapić.

Nowością Festiwalu jest propozycja dla najmłodszych. W niedzielne przedpołudnie 11 maja o godz. 11 w Pałacu w Ostromecku będzie można usłyszeć Muzyczne opowieści dla dzieci, inspirowane twórczością m.in. Tuwima, Brzechwy i Konopnickiej. Wprowadzą one w bajkowy świat niejednego malucha. Koncert prowadzić będzie znana bydgoszczanom ze sceny Teatru Polskiego – aktorka Alicja Mozga.

Tematem przewodnim finałowego koncertu będzie muzyka organowa. Różnorodność i pełnię brzmienia tego instrumentu będzie można docenić w niedzielę o godz. 13 w Kościele Św. Trójcy w Bydgoszczy.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty Festiwalu.

Read more


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 10, 11 i 13 maja 2014 roku na premierę baletowego Oniegina - wielkiego baletu romantycznego, w którym - obok wspaniałej choreografii - zachwycą niewątpliwie monumentalne dekoracje i blisko 200 niezwykle efektownych kostiumów.

Temat Eugeniusza Oniegina pojawi się w łódzkim Teatrze po raz trzeci, ale po raz pierwszy w spektaklu baletowym. Romantyczny poemat Aleksandra Puszkina i niezwykle ekspresyjna muzyka Piotra Czajkowskiego (nie z opery Eugeniusz Oniegin) stały się inspiracją dla wybitnego choreografa rosyjskiego Vasily'ego Medvedeva do stworzenia wielkiego widowiska baletowego. Oniegin, bo taki jest tytuł baletu, prezentowany już m.in. w Bratysławie i Pradze spotkał się z gorącym przyjęciem krytyki i aplauzem publiczności. Niezwykle efektowne sceny zbiorowe, pełne intymności duety, a przede wszystkim wyraziste postacie scharakteryzowane plastycznym ruchem i zróżnicowaną choreografią, tworzą spektakl magiczny i niepokojący, piękny i poruszający; i tak dramatyczny jak dramatyczna jest symfonika Czajkowskiego.


W sobotę, 10 maja 2014 roku rozpocznie się czwarta edycja Letnich Koncertów na Grochowskiej. Jak co roku, Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza w każdą sobotę i niedzielę, aż do końca sierpnia, na kameralne koncerty do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Letnie Koncerty na Grochowskiej to cykl koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. W tym roku będą to m.in. Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Marek Bracha, Tomasz Ritter (fortepian), Marcin Zdunik, Dominik Płociński (wiolonczela), Marianna Bednarska (marimba) i Piotr Przedbora (gitara). Wystąpią również stypendyści Fundacji Sinfonia Varsovia oraz uczestnicy elitarnego projektu Akademia Sinfonia Varsovia: Stanisław Podemski (skrzypce) i Izabela Berdy (obój). Wśród solistów nie zabraknie artystów na co dzień tworzących Sinfonię Varsovię, w tym liderów sekcji: Marcela Markowskiego (wiolonczela) i Katarzyny Budnik-Gałązki (altówka), która w tym roku została laureatką Fryderyka za album: Viola recital (DUX). Podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej zaprezentują się także zespoły kameralne, m.in. Ravel Piano Duo, Flute o’clock, Haniszewska - Kandulski Duo, proModern, BMF Piano Trio i Aperto Trio.

Warto zwrócić uwagę wyjątkowy, czerwcowy Weekend z waltornią, podczas którego wystąpią: po raz pierwszy w Polsce – Andrew Bain, pierwszy waltornista Los Angeles Philharmonic (sobota, 7 czerwca) i Grzegorz Curyła - pierwszy waltornista Welsh National Opera w Cardiff (niedziela, 8 czerwca).

Koncerty tradycyjnie już poprzedzone będą słowem wstępnym muzykologów i krytyków muzycznych, wprowadzającym słuchaczy w klimat i rys historyczny prezentowanych dzieł. O wykonywanych podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej utworach opowiadać będą: Michał Bruliński, Mariusz Gradowski, Karolina Kolinek-Siechowicz, Agata Kwiecińska, Piotr Maculewicz, Agata Mierzejewska, Agnieszka Topolska i Jan Topolski.

Koncert Inauguracyjny odbędzie się w najbliższą sobotę (10 maja) o godz. 16:00. Wystąpią Agata Szymczewska (skrzypce) i Justyna Danczowska (fortepian). W wykonaniu tych dwóch artystek będzie można usłyszeć Sonatinę D-dur Schuberta, Sonatę A-dur Fauré oraz trzy impresjonistyczne poematy Karola Szymanowskiego, czyli słynne Mity. Dzień później, z muzyką XX wieku, wystąpi obdarzony rzadko spotykanym męskim sopranem Michał Sławecki. Artysta z towarzyszeniem pianistki Joanny Wicherek, zinterpretuje utwory Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego i Pawła Mykietyna.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Pozostając w kręgu wydarzeń związanych z dwiema ważnymi rocznicami w historii Polski (1 i 3 maja), w ramach Zamkowych spotkań z operą na Zamku Książ w Wałbrzychu 10 maja 2014 roku odbędą się specjalnie dedykowane koncerty.

Dwa razy (o godz. 17.00 i 19.00) w Sali Maksymiliana zabrzmią pełne uroku, liryzmu i przepięknych środków pieśni polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego. W koncercie wezmą udział soliści: Anna Bernacka – mezzosopran, Tomasz Maleszewski – tenor, a przy fortepianie zasiądzie Katarzyna Neugebauer. Koncert wzorowany będzie na XIX-wiecznym salonie dworskim, gdzie w tym okresie kwitła sztuka pieśniarska a twórczość Wielkich Polaków gromadziła tłumy publiczności. Nic w tym dziwnego, bowiem teksty pieśni poruszały bieżące tematy, sławiły najpiękniejsze obyczaje i tradycje polskie, czy poruszały uczucia patriotyczne.

Zamkowe spotkania z operą to cykl comiesięcznych wydarzeń artystycznych w których prym wiedzie ludzki głos słyszany w barwach muzycznej wędrówki przez epoki. To podróż przez najznakomitsze dzieła wokalne podchodzące z oper, oratoriów, operetek, musicali, utwory z zakresu chóralistyki i pieśniarstwa. Przez cały 2014 rok udział w Festiwalu weźmie ponad 180 artystów z powodzeniem odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Zaprezentują oni zróżnicowane programy światowych kompozytorów tworzących w okresach od baroku do współczesności. Koncerty odbywać się będą w jednym z najpiękniejszych miejsc na Zamku Książ – Sali Maksymiliana, słynącej z doskonałej akustyki. W sezonie letnim zaplanowane zostały dwa wyjątkowe wydarzenia plenerowe na dziedzińcu.


W sobotę, 10 maja 2014 roku o godz. 18.00 Maciej Tomasiewicz – dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego poprowadzi koncert z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej.

W programie koncertu zabrzmi Divertimento Grażyny Bacewicz, Koncert podwójny d-moll na skrzypce i fortepian Felixa Mendelssohna-Bartholdy oraz Serenada Mieczysława Karłowicza. Partie solowe wykonają Artur Jaroń – fortepian i Dariusz Zboch – skrzypce.

Tego samego dnia, o godz. 13.30 w Kawiarni (IV piętro) odbędzie się spotkanie autorskie z Maciejem Tomasiewiczem.

Koncert jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Read more


Najnowsze dzieło Jana A. P. Kaczmarka (na zdjęciu) – Universa – Opera Otwarta – uświetni obchody 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Światowa premiera opery-moralitetu odbędzie się 10 maja 2014 roku na Rynku Głównym w Krakowie.

W role głównych bohaterów dzieła wcielą się: Iwona Sobotka (Jadwiga Andegaweńska), Małgorzata Walewska (Kopernik) i Szymon Komasa (Einstein). Aktorkę i wokalistkę Julię Pietruchę zobaczymy w roli Siedmiu Sztuk Wyzwolonych. Solistkom towarzyszyć będzie Orkiestra Sinfonietta Cracovia, Chór Polskiego Radia i Chór Uniwersytetu Jagiellońskiego pod batutą Moniki Wolińskiej.

Universa – Opera Otwarta powstała na zamówienie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Widowiskowe prawykonanie dzieła stanowi punkt kulminacyjny obchodów 650-lecia najstarszej polskiej uczelni. W zamyśle kompozytora opera ukazuje symbolicznie, że myśl ludzka nie ma granic, dlatego twórca zderza ze sobą na scenie trzech bohaterów, pochodzących z różnych okresów w historii, należących do odmiennych światów filozoficznych i naukowych. Widowisko dopełni niezwykła scenografia, w której wykorzystane zostaną projekcje wideo oraz nowoczesne techniki komputerowe.


Na Wieczór muzycznych niespodzianek zapraszają organizatorzy Wawer Music Festival w niedzielę, 11 maja 2014 roku o godz. 19:30 do Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu BOSS przy ul. Żwanowieckiej 20 w Warszawie-Międzylesiu.

Tym razem usłyszymy mongolską śpiewaczkę z Ułan Bator w stroju żony Dżingis-chana, która podbiła serca publiczności piosenką Violetty Villas List do mamy w programie X Factor w TVN. Prawdziwą niespodzianką będą młode talenty z Bieszczad oraz męskie trio harmonijek ustnych CON BRIO z Katowic.

Gościem honorowym wieczoru będzie Hotel Hilton DT w Wawrze reprezentowany przez Dyrektora Generalnego - Sebastiana Szczepskiego.

Koncert majowy współfinansowany jest ze środków Miasta Stołecznego Warszawy Dzielnicy Wawer.

Zaproszenia - karnety na koncert majowy i czerwcowy (1.06.2014, godz. 17:30) do odebrania w recepcji Hotelu BOSS od 1 maja 2014 roku.


Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum wraz z Ernstem Kovacicem w roli dyrygenta wystąpi w niedzielę, 11 maja 2014 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

W programie koncertu znajdą się cztery kompozycje: Divertimento B-dur KV 137 W.A. Mozarta, Andante grazioso i Capriccio op. 63 R. Fuchsa, Sinfonietta for Strings Sz. Laksa i LiebesliederWalzer op. 52 (aranż. na smyczki) J. Brahmsa.

Wśród nazwisk twórców warto zwrócić uwagę na Roberta Fuchsa i Szymona Laksa, kompozytorów – niesłusznie – niemal zapomnianych. Sam Johannes Brahms darzył twórczość Fuchsa uznaniem, a osobę kompozytora przyjaźnią. Uczniami tego późnoromantycznego austriackiego twórcy byli m.in. Mahler, Wolf i Sibelius.

Szymon Laks – kompozytor, dyrygent i publicysta poza muzyką studiował również matematykę, a w celach zarobkowych jako młody chłopak parał się w przedwojennej Warszawie akompaniowaniu niemym filmom, graniem w kawiarniach i uczeniem muzyki, a jako skrzypek odbył nawet podróż dookoła świata na luksusowym statku. Po drugiej wojnie światowej mieszkał we Francji, gdzie z czasem zajął się głównie działalnością pisarską.


Na koncert zatytułowany Śluby, pogrzeby, zaraza i najazd turecki – muzyka w dawnym Wrocławiu zaprasza 11 maja 2014 roku do wrocławskiego Ratusza zespół Ars Cantus. Wystąpią: Monika Wieczorkowska – sopran, Radosław Pachołek – alt, Maciej Gocman – tenor, Piotr Karpeta – bas, Tomasz Dobrzański – flet prosty, szałamaja, Paweł Iwaszkiewicz – flet prosty, dulzian altowy, szałamaja, Arkadiusz Wróblewski – flet prosty, szałamaja, Joanna Walczak – skrzypce barokowe, Radosław Dembiński – viola da gamba, Milena Dobroć – lutnia renesansowa, arcylutnia, Maciej Kaziński – dulzian basowy, Ewa Prawucka – pozytyw. Wstęp wolny.

W XVI i XVII Wrocław był ważnym ośrodkiem kulturalnym i naukowym. Oświecona atmosfera miasta miała wpływ na rozwój wszelkich sztuk w tym również muzyki. Sprzyjało temu także mocne, dzięki zgodzie katolickiego wprawdzie cesarza, zakorzenienie się we Wrocławiu protestantyzmu z jego muzyczną tradycją. Obok patronatu kościoła kierującego głównym nurtem muzykowania kościelnego, w renesansowym Wrocławiu odegrał wielką rolę silny mecenat artystyczny bogatego i wykształconego mieszczaństwa. W zbiorach Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu znajduje dużej ilości utworów okolicznościowych zamawianych u kompozytorów z okazji ślubów i pogrzebów i innych uroczystości rodzinnych niemieckich patrycjuszy miejskich. Zachował się również popularny religijny repertuar pieśniowy, także w języku polskim.

Read more


Koncert monograficzny Zdzisława Szostaka odbędzie się w niedzielę, 11 maja 2014 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Łódzkiej.

Dyrygent i kompozytor Zdzisław Szostak (na zdjęciu) należy do artystów wyjątkowo silnie związanych z Łodzią i z Filharmonią Łódzką. W latach 1971-87 był zastępcą dyrektora do spraw artystycznych FŁ. Łódzcy filharmonicy pod jego batutą wielokrotnie występowali za granicą i dokonali szeregu nagrań muzyki filmowej. Także w późniejszych latach Szostak wielokrotnie stawał tu za pulpitem dyrygenckim. Dyrygował również własnymi utworami, m.in. monumentalną Missa Latina oraz kantatą Natus nobis est Salvator. Komponowanie jest bowiem dla artysty nie mniej ważne niż aktywność dyrygencka, choć ta ostatnia nieraz spychała tworzenie na plan dalszy. Jako kompozytor Zdzisław Szostak zasłynął dzięki muzyce filmowej, by wymienić choćby takie obrazy, jak Aria dla atlety, Limuzyna Daimler-Benz czy serial Królowa Bona. Sam twórca najbardziej jednak ceni dzieła autonomiczne i takie właśnie usłyszymy podczas niedzielnego koncertu. Będą to: Wariacje na fortepian, Concertino per tromba e pianoforte, Improvisation and dance, Scherzo e tarantella.

Wystąpią: Dorota Wójcik – sopran, Agnieszka Makówka – mezzosopran, Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Tomasz Daroch – wiolonczela, Ewelina Zawiślak – flet, Mirosław Kłys – klarnet, Michał Owczarek – fagot, Konrad Boniński – trąbka, Radosław Szulc – puzon, Jacek Dulikowski – gitara, Mariusz Drzewicki, Kinga Firlej-Kubica, Tomasz Bartoszek, Maria Daroch – fortepian.


11 maja 2014 roku o godzinie 13:00 w Museum Cafe w Poznaniu (ul. Wodna 27, wejście od ul. Klasztornej) odbędzie się koncert pieśni i arii w wykonaniu Eweliny Osowskaiej - sopran i Marceli Górskiej - mezzosopran przy akompaniamencie Kingi Mikołajczak – fortepian. W programie utwory G.Verdiego, A.Ponchielli, P.Czajkowskiego, A.Mozarta, J.Haendla, S.Moniuszki, S.Rachmaninova, A.Dworzaka, F.Schuberta, B.Brittena, C.Saint-Saensa, F.Chopina, F.Maklakiewicza. Wstęp wolny.


Z okazji jubileuszu 30-lecia, Orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi w niedzielę, 11 maja 2014 roku z uroczystym koncertem w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Orkiestrę poprowadzą znakomity skrzypek i dyrygent, Andres Mustonen, oraz wieloletni dyrektor artystyczny zespołu, Maestro Krzysztof Penderecki.

Trzyczęściowy program koncertu został skomponowany tak, aby oddać przemiany, które zachodziły w orkiestrze od momentu jej narodzin. Sinfonia Varsovia została zbudowana z Polskiej Orkiestry Kameralnej - stąd smyczkowy skład w pierwszej części koncertu, podczas której zabrzmią: Suita staropolska na orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika, dwie Sinfonie Antonio Vivaldiego (nr 1 C-dur RV 719 i nr 2 G-dur RV 146) oraz I Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041 Johanna Sebastiana Bacha. W roli solisty i dyrygenta wystąpi Andres Mustonen.

W roku 1984, na zaproszenie Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora naczelnego Centrum Sztuki Studio w Warszawie, i Franciszka Wybrańczyka, dyrektora działającej już wcześniej, w strukturze STUDIO, Polskiej Orkiestry Kameralnej, na występy w Polsce w charakterze solisty i dyrygenta przybył legendarny skrzypek Sir Yehudi Menuhin. By sprostać wymaganiom zaplanowanego repertuaru, orkiestra zwiększyła skład, zapraszając do współpracy wybitnych muzyków z całego kraju. Pierwsze koncerty zespołu pod batutą Yehudi Menuhina spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i uznaniem krytyków. A sam Lord Menuhin bez wahania przyjął propozycję dyrektora Waldemara Dąbrowskiego oraz Franciszka Wybrańczyka, obejmując funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta nowo powstałej orkiestry symfonicznej. Przyjęła ona nazwę Sinfonia Varsovia. Do tego okresu w historii Sinfonii Varsovii nawiązuje klasyczny program drugiej części jubileuszowej gali: II Symfonia Ludwiga van Beethovena i Symfonia koncertująca Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta, z solistami: Arkadiuszem Krupą (obój), Aleksandrem Romańskim (klarnet), Zbigniewem Płużkiem (fagot) w Sinfonii Varsovii oraz Tomaszem Bińkowskim (waltornia).

Podczas uroczystego koncertu Sinfonii Varsovii nie mogło zabraknąć Jej Dyrektora Artystycznego - Krzysztofa Pendereckiego, który pełni tę funkcję od 2003 roku (wcześniej, w latach 1997-2003 Maestro był dyrektorem muzycznym orkiestry). Muzycy wspólnie koncertują w kraju i na świecie, a w repertuarze zespołu znajduje się wiele utworów kompozytora. Krzysztof Penderecki nagrał z orkiestrą kilka płyt, w tym swoje autorskie albumy. W styczniu 2011 roku Orkiestra Sinfonia Varsovia wzięła udział w prawykonaniu utworu Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów..., a w listopadzie 2013 roku uczestniczyła w koncertach odbywających się w ramach Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 80. urodzin kompozytora. W niedzielę, w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, zabrzmi monumentalna, postromantyczna II Symfonia Bożonarodzeniowa pod batutą Maestro Pendereckiego. Dzieło to wypełni trzecią i ostatnią część jubileuszowej gali.

Read more


W dniach 12-14 maja 2014 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbędzie się II Konwencja Muzyki Polskiej - ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska muzycznego.

Centralnym punktem Konwencji będzie prezentacja Raportu o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, przygotowywanego w zespole kilkunastu autorów pod redakcją Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Raport powstał w ramach obchodów Roku Oskara Kolberga 2014, ustanowionego z okazji przypadającej w tym roku 200. rocznicy urodzin wybitnego folklorysty i etnografa. Drugiego dnia odbędą się równoległe, otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, prowadzone przez zaproszonych moderatorów. Trzeciego dnia nastąpi podsumowanie dyskusji panelowych oraz odbędzie się dyskusja plenarna.

Konwencja skierowana jest do przedstawicieli środowiska muzycznego: kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów. Uczestnictwo w Konwencji jest bezpłatne. Zgłoszanie udziału, rejestracja odbywa się poprzez stronę www.konwencjamuzyki.pl/pl/2014/rejestracja - do 4 maja 2014 roku.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Polską Radą Muzyczną i Otwartym Forum Muzyki Polskiej.

Więcej informacji - na stronie: www.konwencjamuzyki.pl

Patronat medialny nad Konwencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Polacy mogą pochwalić się nie tylko wybitnymi skrzypkami, ale także znakomitymi budowniczymi skrzypiec. O postaciach słynnych lutników opowie i zbudowane przez nich instrumenty przedstawi Krzysztof Jakowicz, jeden z najbardziej zasłużonych polskich skrzypków i pedagogów. Artysta zagra utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Henryka Wieniawskiego, Fryderyka Chopina i innych kompozytorów. Będzie mu towarzyszyć pianista Robert Morawski.

Koncert Skrzypce z polską duszą w ramach cyklu „Kolor non stop” odbędzie się we wtorek, 13 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.


Dnia 13 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert Kwartetu Camerata, który w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia pracy artystycznej. Jest to jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych, który w czasie swojej 30 letniej działalności (został założony w kwietniu 1984 roku) zdobył uznanie międzynarodowej publiczności i krytyków.

Zespół występujący w składzie: Włodzimierz Promiński- I skrzypce, Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce, Piotr Reichert- altówka i Roman Hoffmann-wiolonczela zaprezentuje dzieła światowej muzyki kameralnej: Kwartet smyczkowy C-dur KV 465 Wolfganga Amadeusa Mozarta, I Kwartet smyczkowy C-dur op. 37 Karola Szymanowskiego i Kwartet smyczkowy c-moll op. 51 nr 1 Johannesa Brahmsa.

Kwartet Camerata w ramach obchodów jubileuszu zaplanował kilka koncertów w Polsce. Wystąpił już w Kielcach (14 stycznia 2014), a jesienią zagra podczas Festiwalu Muzyki Kameralnej „Gorlicka Jesień Muzyczna” (październik 2014), Festiwalu Muzyki Kameralnej w Łomiankach (7 listopada 2014) i w Filharmonii Opolskiej (21 listopada 2014).


Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” zaprasza na VI edycję Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, który odbędzie się w Lublinie w dniach 14-18 maja 2014 roku.

KODY to spotkanie wybitnych muzyków: kompozytorów muzyki współczesnej, przedstawicieli awangardowego jazzu, a także twórców tradycyjnych i rekonstruujących archaiczne tradycje muzyczne. Większość proponowanych koncertów to wydarzenia premierowe, przygotowane specjalnie na potrzeby imprezy.

Udział w tegorocznych KODACH potwierdzili artyści światowej sławy, m.in. Kronos Quartet i Thurston Moore. Zobaczymy też polską premierę monumentalnego utworu wybitnej fińskiej kompozytorki Kaija Saariaho La Passione de Simone, poświęconego Simonie Weil, światową premierę spektaklu dźwiękowego Lidii Zielińskiej Zagubione ogniwo oraz fascynującą muzykę z japońskiego teatru .

Nie zabraknie także tradycyjnych potańcówek. Wieczorami w klubie festiwalowym zagrają m.in. Maciej Filipczuk, Czarne Lwy z Przedmieścia i Kapela Bornego z Podzamcza.

ZOBACZ: program festiwalu – plik PDF


Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się w środę, 14 maja 2014 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Solistką rocznicowego koncertu będzie 23-letniaAleksandra Kuls, studentka Kai Danczowskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie, laureatka międzynarodowych konkursów. W jej interpretacji usłyszymy dwa dzieła na skrzypce z dwóch odległych epok – klasycyzmu i współczesności. Wpierw wykona Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, powstały w 1971 na zamówienie Yehudi Menuhina, który też jako pierwszy zagrał tę kompozycję. „W całym Koncercie skrzypcowym dominuje głęboko emocjonalny nastrój poezji i nostalgii. Momentami wyraźnie wyczuwalne są również echa polskiej muzyki ludowej (…)”. Następnie zagra - tak charakterystyczny dla stylu galant, czyli pełen gracji, humoru i śpiewności, Koncert skrzypcowy G-dur Mozarta. Wieczór zaś otworzy utwór Krzysztofa Pendereckiego Chaconne pamięci Jana Pawła II, zaplanowany także jako kolejna część Polskiego Requiem. Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi 28-letni Jakub Chrenowicz, który postrzegany jest jako jeden z najzdolniejszych dyrygentów młodej generacji.


II Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara odbędzie się w Filharmonii Gorzowskiej w dniach 16-23 maja 2014 roku.

Festiwal od jego pierwszej edycji był dla Filharmonii Gorzowskiej sporym wyzwaniem – to pierwsza w regionie inicjatywa promująca muzykę współczesną na tak dużą skalę. Jego formuła daje dużą przestrzeń, by przedstawić kanon współczesności oraz najważniejszych twórców XX wieku i premierowe projekty młodych polskich kompozytorów ostatnich dekad. - Chcemy, by każdy z odbiorców naszego Festiwalu miał okazję na własne odkrywanie i poznawanie Muzyki XX wieku i Najnowszej, na poszukiwanie w niej osobistych fascynacji. - podkreślają jego organizatorzy. - My jesteśmy po to, by pomóc w odkrywaniu wielowymiarowości i różnorodności tej MUZYKI, udowadniając w ten sposób, jak bliska jest współczesnemu światu – pełnemu kontrastów, wieloznaczności i coraz trudniejszemu do zdefiniowania.

W 2014 roku upamiętniona zostanie przede wszystkim twórczość Wielkiego Patrona Festiwalu Wojciecha Kilara. Wspominana będzie jego muzyka symfoniczna i filmowa – w różnych interpretacjach. Postać Patrona będzie zatem wątkiem głównym tegorocznej edycji. Obok znakomitych dzieł takich kompozytorów, jak Witold Lutosławski czy Wojciech Kilar, pokazane zostaną również utwory najciekawszych kompozytorów polskich ostatnich lat – Tomasza Jakuba Opałki, Łukasza Pieprzyka, Wojciecha Błażejczyka czy Grzegorza Duchnowskiego, wreszcie – dzięki Konkursowi dla Młodych Kompozytorów – w tym roku dedykowanemu duetom perkusyjnym – promować będzie muzykę najmłodszej, debiutującej generacji twórców. Program Festiwalu uzupełnią działania edukacyjne i warsztatowe dla uczniów szkół muzycznych i uczelni muzycznych.

Podczas tegorocznego Festiwalu przewodnikami po muzyce będą: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej i dyrygent Monika Wolińska, soliści: Olga Pasiecznik, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Tadeusz Domanowski i Adam Kuliś, Chór im. Jana Szyrockiego ZUT ze Szczecina pracujący pod kierunkiem Szymona Wyrzykowskiego, Jerzy Kukla, Jovan Nebojsa Zivkovic, Gruppo di Tempera, a także Kuba Stankiewicz i Anna Maria Jopek z zespołem.

Szczegółowy program koncertów - dostępny na stronie Filharmonii: www.filharmoniagorzowska.pl


16 maja 2014 roku Chór Filharmonii Śląskiej świętować będzie 40-lecie działalności. Swoje święto uświetni wykonaniem najwybitniejszego dzieła chóralnego Wolfganga Amadeusa Mozarta – Mszy c-moll Wielkiej oraz Blest Pair of Sirens Charlesa Huberta Parry’ego.

Mszę, którą później nazwano Wielką, Wolfgang Amadeus Mozart pisał między latem 1782 a wiosną roku następnego. Komponował ją, spełniając ślubowanie, że stworzy mszę, jeśli Konstancja Weber zostanie jego żoną. Napisał Kyrie, Gloria, Sanctus, Benedictus i pierwsze ogniwo Credo, ale dzieła – podobnie jak później Requiem – nie skończył. Zaprezentował je w Salzburgu 25 sierpnia 1783 roku, dopełniając je fragmentami swoich innych mszy. W 1901 roku Alois Schmitt w miejsce brakujących ogniw wprowadził odpowiednio dobrane utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i to z nimi obecnie Wielką się wykonuje. W jubileuszowym koncercie filharmonicznego Chóru usłyszymy wszak jedynie fragmenty napisane ręką Mozarta do tej, a nie innej mszy.

Jubileuszowe spotkanie filharmonicznych śpiewaków dopełni uroczysta oda Charlesa Huberta Parry’ego, twórcy muzyki, która od wyniesienia na tron Edwarda VII w 1902 roku stała się nieodłączną częścią brytyjskich uroczystości koronacyjnych.

Chór Filharmonii Śląskiej z inicjatywy Karola Stryji powołał w 1974 roku Jan Wojtacha, który kierował zespołem przez 30 lat. Wyrobioną przez twórcę markę filharmonicznych śpiewaków od pięciu lat mądrze doskonali Jarosław Wolanin.


Inauguracja 5. edycji autorskiego cyklu koncertowego Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, zatytułowanego „Jeszcze polska muzyka...”, odbędzie się 16 maja 2014 roku o godz. 19.00 na scenie Filharmonii Szczecińskiej.

Krakowską orkiestrą dyrygować będzie Michał Dworzyński, zaś w roli solistki wystąpi okrzyknięta cudownym dzieckiem polskich skrzypiec Aleksandra Kuls. W programie koncertu znajdą się – zgodnie z założeniem cyklu – arcydzieła muzyki polskiej: Uwertura koncertowa D-dur Maksymiliana Einerta i II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego oraz - z repertuaru międzynarodowego - VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Cykl koncertów „Jeszcze polska muzyka...” realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej - na stronie: www.oab.com.pl


Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldi zaprasza w dniach 16 i 17 maja 2014 roku do swojej siedziby na dwa koncerty symfoniczne.

Zespół wykona Koncert na fortepian, skrzypce i wiolonczelę C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena (w charakterze solistów: Aleksandra Świgut – fortepian, Wiesław Kwaśny – skrzypce i Marcin Zdunik – wiolonczela), IV Symfonię f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego i - premierowo -  The Stained Glass Island II autorstwa Paolo Boggio. Utwór ten, nagrodzony na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego w Katowicach, po raz pierwszy wykonany zostanie właśnie w krakowskiej filharmonii. Jak podaje autor tej kompozycji w swoim oficjalnym biogramie, łączy on w swojej twórczości archaiczne gesty ze zmysłem parodii, asymilując obie te cechy do postaci dramatycznego konstruktywizmu w imię estetycznego i etycznego „wezwania do porządku>> (J. Cocteau)". Artysta odbył studia w zakresie kompozycji w Konserwatorium w Alessandrii oraz w Akademii Muzycznej Św. Cecylii w Rzymie. Ukończył też studia podyplomowe w Royal College of Music of London i obronił doktorat z kompozycji w Konserwatorium w Birmingham (Birmingham City University, Wielka Brytania). Obecnie wykłada w Konserwatorium w Turynie.


Orkiestra Sinfonia Varsovia w piątek, 16 maja 2014 roku wystąpi w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. W programie znajdą się utwory Andrzeja Panufnika, Mieczysława Weinberga i Felixa Mendelssohna. Orkiestrę poprowadzi Benjamin Ellin, a solistą będzie Marcel Markowski.

Piątkowy wieczór otworzy skomponowana w 1942 roku w okupowanej Warszawie - Uwertura tragiczna Andrzeja Panufnika (1914-1991). Partytura utworu zaginęła podczas Powstania Warszawskiego, ale Panufnik odtworzył ją kilka lat później, a następnie w 1955 roku wprowadził jeszcze zmiany w utworze.

Pięć lat młodszy od Panufnika Mieczysław Weinberg (1919-1996) był żydowskim kompozytorem polskiego pochodzenia. W wieku 20 lat uciekł do ZSRR unikając losu większości swojej rodziny wymordowanej przez nazistów. W 1943 roku, dzięki pomocy Dymitra Szostakowicza, Weinberg przeniósł się do Moskwy, gdzie mieszkał do końca życia. Skomponował ponad 20 symfonii, pisał opery i utwory kameralne, a także muzykę filmową. W piątkowy wieczór zabrzmi Koncert wiolonczelowy c-moll op.43 (1948) w interpretacji znakomitego polskiego wiolonczelisty młodego pokolenia – Marcela Markowskiego.

W drugiej części koncertu Sinfonia Varsovia wykona V Symfonię Reformacyjną Felixa Mendelssohna. Cały koncert poprowadzi brytyjski dyrygent Benjamin Ellin.

Będzie to trzeci koncert Sinfonii Varsovii z cyklu „Wielcy kompozytorzy: polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie”. Dotychczasowe koncerty z tego przyniosły wiele odkryć muzycznych zapomnianych utworów, m.in. Muzykę na smyczki op.49 Karola Rathausa i Sinfoniettę na smyczki Szymona Laksa. Koncert „Wielcy kompozytorzy: polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie” jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Organizator: Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny
Partnerzy: Muzeum Historii Żydów Polskich, Orkiestra Sinfonia Varsovia


Kolejna edycja koncertu pt. „Wielkie Chóry Wielkich Oper” odbędzie się 17 maja 2014 roku w przestrzeni Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

Na koncert złożą się najlepsze fragmenty chóralne z najwspanialszych oper. Wiele z nich to prawdziwe przeboje, znane i rozpoznawalne, chociaż nie zabraknie także utworów równie pięknych, choć nieco mniej znanych...

W repertuarze fragmenty chóralne m.in. z Makbeta, Otella czy Trubadura G. Verdiego, Fausta i Romeo i Juli Ch. Gounoda, Carmen G. Bizeta oraz Króla Rogera K. Szymanowskiego i Mefistofelesa A. Boito. Wystąpi Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka. Kierownictwo muzyczne nad koncertem objął Zygmunt Magiera.


Spotkanie promocyjne Przewodnika operowego wybitnego krytyka muzycznego Józefa Kańskiego odbędzie się 17 maja 2014 roku o godz. 20:00 w Sali Kameralnej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Spotkanie z autorem poprowadzi Daniel Cichy – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Promocja jedenastego wydania publikacji stanowi główną imprezę zaplanowaną w ramach Nocy Muzeów.

Przewodnik operowy Józefa Kańskiego to zbiór ponad 250 haseł poświęconych dziełom operowym. Każde z nich zawiera: faktografię życia scenicznego danego dzieła, biogram kompozytora, streszczenie libretta i komentarz łączący ciekawostki historyczne z opisem warstwy muzycznej czy inscenizacji. W Przewodniku… odnajdziemy zarówno opery należące do żelaznego repertuaru światowego (Mozart, Verdi, Puccini, Gluck czy Rossini), jak i te rzadziej lub tylko lokalnie goszczące na scenach operowych (Delibes, Lortzing, Bruzdowicz). Przeczytamy tu i o dziełach sprzed setek lat (Orfeusz Monteverdiego), i o tych współczesnych (Qudsja Zaher Szymańskiego). Poszukiwanie ułatwią nam aneksy: chronologiczne zestawienie prapremier, wykaz ważniejszych postaci oraz alfabetyczny spis oper. Wydanie jedenaste Przewodnika… uzupełnione jest o 30 nowych haseł (m.in. Sen nocy letniej Brittena, Lulu Berga, Madame Curie Sikory, Pułapka Krauzego), a dzięki zmienionej szacie zewnętrznej staje się jeszcze bardziej poręczne i wygodne w użyciu.

Wydarzeniu towarzyszyć będą występy solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej - Joanny Motulewicz (mezzosopran), Tarasa Kuzmycha (baryton), Anny Wolfinger (sopran) i Krzysztofa Cabana (baryton). W programie najsłynniejsze pieśni i arie z oper Rossiniego Włoszka w Algierze (aria Izabeli – Cruda sorte), Fauré - Pieśń Après un rêve op.7 nr 1), Verdiego Traviata (aria Germonta) i Don Carlos (aria Rodriga Per me giunto) oraz Gounoda Romeo i Julia (Walc Julii Ah!, Jevex vivre).

Wstęp wolny.


Koncert inauguracyjny drugiej edycji Festiwalu Psalmów odbędzie się w niedzielę, 18 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. Solidarności 74). Organizatorem wydarzenia jest Ekumeniczny Chór Kameralny, działający przy świątyni, a dyrektorem artystycznym - dyrygent i kierownik zespołu - Paweł Hruszwicki.

Festiwal realizowany jest w formie koncertów, spotkań, w których udział biorą śpiewacy, zespoły wokalne, muzycy instrumentaliści, muzykolodzy, literaci oraz teolodzy i duchowni różnych kościołów. - Możliwość wspólnego przeżycia psalmów w ich wielowymiarowym bogactwie religijnym, muzycznym i poetyckim pozwoli nam pogłębić nasze życie duchowe. - napisali organizatorzy w programie pierwszej edycji Festiwalu. - Indywidualność i niepowtarzalność każdego z nas tonie w masie informacji i unifikacji. Jesteśmy jak współczesne słowo, które zostało sprowadzone do roli nośnika informacji - szybkiej i bezwzględnej - tracąc przy tym: głębszy sens, wartość emocjonalną, piękno... Może, dzięki psalmom, ta zadziwiająco żywa od ok. 3 tys. lat trwająca rozmowa każdego z nas, rozmowa z Bogiem - Człowiekiem takim jak my - pozwoli na nowo odkryć sens słowa, odnaleźć jego wyraz…

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu odbędą się trzy, zróżnicowane stylistycznie i programowo koncerty. Festiwal zainauguruje koncert, w którym obecny będzie dialog pomiędzy chórem a organami. Ekumeniczny Chór Kameralny pod batutą Pawła Hruszwickiego wykona po raz pierwszy psalmy Stanisława Moniuszki,a także utwory Gomółki, Wacława z Szmotuł, Sweelincka i Haydna. W roli solisty wystąpi znany organista Michał Markuszewski. Miesiąc później – 15 czerwca 2014 roku – odbędzie się koncert poświecony chorałowi gregoriańskiemu w wykonaniu dwóch zespołów specjalizujących się w tym gatunku muzyki kościelnej: Clamaverunt Iusti i Virum Schola Gregoriana. Wystąpią one pod kierunkiem wybitnego specjalisty chorału gregoriańskiego, dyrygenta i kompozytora - Michała Sławeckiego. Trzeci koncert, 21 września 2014 roku wypełnią nieznane kompozycje psalmowe wschodnich tradycji religijnych. Wystąpi uznany Męski Zespół Śpiewaków „Kairos” pod kierunkiem Borysa Somerschafa, a na lutni ud zagra Tadeusz Czechak.

PATRONI: Międzynarodowe Stowarzyszenie Studiów Śpiewu Gregoriańskiego - Sekcja Polska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Jednota. Ewangelicki miesięcznik religijno-społeczny, Ogólnopolski Związek Chórów Kościelnych CAECILIANUM, Polska Rada Ekumeniczna

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Read more


Konstanty Andrzej Kulka - Laureat Nagrody Fryderyka za całokształt osiągnięć muzycznych i wkład w rozwój polskiej muzyki, wybitny skrzypek i pedagog, niezwykła osobowość muzyczna, z okazji jubileuszu 50-lecia współpracy z Polską Filharmonią Bałtycką wystąpi w niedzielę, 18 maja 2014 roku o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej na Ołowiance.

Konstanty Andrzej Kulka do dnia dzisiejszego zagrał już ponad 1500 recitali i koncertów z towarzyszeniem orkiestr z całego świata. Gra z najsłynniejszymi światowymi muzykami, występuje na festiwalach w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie i innych. Regularnie powiększa ilość nagrań telewizyjnych i płytowych ze swoim udziałem. Wystąpił także gościnnie w albumie Hat, Rabbit swojej córki Gaby Kulki. Dodatkowo realizuje się na polach naukowych, jako profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jego związek z Gdańskiem oraz Polską Filharmonią Bałtycką jest oczywisty. Oprócz rozwijania kultury muzycznej w Polsce, jako rodowity gdańszczanin popularyzował także kulturę i muzykę Pomorza. 18 maja świętować będzie jubileusz – 5o lat współpracy z Filharmonią Bałtycką. Podczas koncertu wystąpią także Wojciech Koprowski – asystent na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Mikołaj Grabowski – doktorant Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Klaudia Kowacz – najmłodsza studentka profesora Kulki. W programie koncertu znajdują się dzieła wybitnych twórców, wielkich osobowości świata kompozycji. Nie zabraknie Bacha i Vivialdiego, a na dodatek artyści wykonają dwa wspaniałe dzieła polskiego kompozytora z końca XVIII wieku, Karola Lipińskiego: Souvenir de la mer Baltique, divertissements Op. 19 i Rondo koncertowe Op. 18.


Uhonorowany w kwietniu BBC Music Magazine Award Chór Filharmonii Wrocławskiej, pierwszy polski chór, który wystąpił na legendarnym festiwalu BBC Proms w Londynie, zespół ceniony i nagradzany na całym świecie wystąpi w niedzielę, 18 maja 2014 roku o godz. 18.00 we wrocławskiej Filharmonii pod dyrekcją Richarda Zielińskiego, amerykańskiego dyrygenta polskiego pochodzenia.

W zróżnicowanym i niezwykle ciekawym repertuarze pozwalającym zaprezentować chórzystom pełną gamę ich technicznych i artystycznych umiejętności, znalazły się dzieła najróżniejszych kompozytorów specjalizujących się w muzyce wokalnej, od utworów dwudziestowiecznych amerykańskich twórców, takich jak: René Clausen, Howard Harold Hanson czy William Albright po dzieła renesansowego polskiego kompozytora i poety Wacława z Szamotuł. Wśród bogactwa repertuaru, który usłyszymy, warto zwrócić uwagę na Exsultate Deo – aranżację znanego tekstu sakralnego „ Głoś imię Pana autorstwa współczesnego polskiego kompozytora, Marka Jasińskiego. Najważniejszym nurtem jego twórczości była muzyka wokalna, a większość utworów napisał do tekstów Psalmów.

Na koniec koncertu razem z naszymi znakomitymi chórzystami zaśpiewa Chór Melomana, czyli grupa amatorów-miłośników śpiewu, którzy przez cały sezon artystyczny uczą się pod dyrekcją chórmistrzyni Agnieszki Franków-Żelazny i próbują swych sił na filharmonijnej scenie.


Dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Saksofonowego w 200. rocznicę urodzin konstruktora saksofonu Adolfa Saxa odbędzie się w Szczecinie w dniach 18 maja – 21 czerwca 2014 roku.

Festiwal Saksofonowy, organizowany co 2 lata, oferuje w tym roku 15 koncertów (solowych, kameralnych i symfonicznych) oraz wykładów i warsztatów z udziałem najznakomitszych saksofonistów z całego świata. Celem Festiwalu jest upowszechnianie polskiego i światowego dorobku muzycznego w dziedzinie saksofonistyki klasycznej, oraz propagowanie saksofonu jako niezwykle znaczącego instrumentu w kontekście solowej, kameralnej i orkiestrowej muzyki klasycznej.

Dziewiąta edycja będzie wielkim wydarzeniem ze względu na przypadającą w tym roku 200. rocznicę urodzin konstruktora saksofonu, Adolfa Saxa. Oprócz koncertów z prawykonaniami dzieł w wykonaniu artystów z Polski, Holandii, Włoch, USA, odbędą się imprezy unikatowe: ekspozycja kolekcji 30 zabytkowych saksofonów w najrozmaitszych odmianach z prelekcją i prezentacją w formie koncertu w wykonaniu prof. Leo van Oostroma z Amsterdamu (właściciela prezentowanej kolekcji historycznych instrumentów).

Festiwalowi towarzyszą Ogólnopolskie Warsztaty Saksofonowe pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznej, organizowane w Szczecinie od 2001 roku.

Na osobne podkreślenie zasługuje fakt, że cztery koncerty odbędą się poza Szczecinem. Daje to mieszkańcom mniejszych miejscowości możliwość kontaktu z kulturą wysoką i pozwala mieć nadzieję na poszerzenie grona miłośników muzyki.

Wstęp na wydarzenia festiwalowe jest bezpłatny.

Organizatorem IX Międzynarodowego Festiwalu Saksofonowego jest Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Sztuki IMPRESJA.

Read more