Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Siódma edycja Leo Festiwalu odbędzie się w dniach 30 maja – 6 czerwca 2015 roku we Wrocławiu. Festiwal prezentuje dialog muzyki z innymi dziedzinami sztuki: architekturą, poezją, tańcem, filmem, sztukami plastycznymi, teatrem.

Tegoroczna edycja Leo Festiwalu skoncentruje się wokół trzech kwestii: stref ciszy, które koją zmysły w tych zbyt zaganianych i gorączkowych czasach (koncert w kościele św. Marii Magdaleny z programem obejmującym dzieła od chorału gregoriańskiego i Bacha po utwory Arvo Pärta), uspokajającej, a nawet tanecznej energii (koncert nawiązujący do tematów wojnie i pokoju, doprawiony szczyptą humoru) oraz - nawiązując do ustanowienia Wrocławia Europejską Stolicą Kultury w roku 2016 – kwestii rzek jako symboli kulturalnych prądów (koncert na Zamku Topacz z programem o wodzie, z Wełtawą B. Smetany jako punktem kulminacyjnym).

Festiwal kontynuować będzie współpracę z Akademią Muzyczną we Wrocławiu podczas warsztatów kameralistyki, prowadzonych przez liderów NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej, które zakończą się wykonaniem Oktetu Op. 7 G. Enescu.

ZOBACZ: program Festiwalu


Uroczyste obchody Jubileuszu z okazji 70-lecia powstania Opery Śląskiej obejmować będą cykl wydarzeń wpisanych w ramy okresu od 30 maja do 14 czerwca 2015 roku pod hasłem twórczości polskich kompozytorów. Jubileuszowy Festiwal zainauguruje premiera dwóch tytułów dzieł Stanisława Moniuszki wystawionych w ramach jednego wieczoru: 1-aktowej opery Verbum nobile oraz baletu Na kwaterunku.

Kolejną odsłoną Festiwalu będzie wznowienie sceniczne musicalu K. Gaertner, T. Kijonki pt. Zaczarowany bal, czyli krasnoludki, krasnoludki z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka. Następnie w festiwalowym repertuarze widnieć będą tytuły polskich arcydzieł muzycznych: Manru Ignacego Jana Paderewskiego i Pan Twardowski Ludomira Różyckiego oraz koncert chóru Opery Śląskiej pt. COŚ na polską nutę i koncert z okazji 60-lecia pracy artystycznej mezzosopranistki Krystyny Szostek-Radkowej. Jubileusz zwieńczy galowy spektakl opery St. Moniuszki Halka, tytułu, który w historii Opery Śląskiej zajmuje pozycję szczególną, bowiem śląska scena operowa rozpoczęła swą działalność artystyczną właśnie premierą tego dzieła, gdy 14 czerwca 1945 roku odbyła się w Katowicach w Teatrze im. Wyspiańskiego pierwsza powojenna premiera Halki, a 29 listopada tamtego roku – na scenie teatru w Bytomiu. Od tamtego czasu tytuł stale utrzymuje się repertuarze bytomskiego teatru, postanowiono bowiem, że na każde dziesięciolecie Opery Śląskiej będzie wystawiana nowa realizacja sceniczna Halki. Do tej pory było w sumie osiem inscenizacji – nie tylko jubileuszowych – warto choćby wspomnieć o pierwszej polskiej premierze tego tytułu prezentowanego przez polski zespół na kontynencie amerykańskim (w 1986 i 1988 roku odbyły się dwa wielkie tournée Opery Śląskiej z tym spektaklem w USA i Kanadzie, w inscenizacji Marii Fołtyn oraz pod kierownictwem muzycznym Napoleona Siessa, później – Tadeusza Serafina). Ostatnia premiera Halki odbyła się w 2005 roku z okazji jubileuszu 60-lecia Opery Śląskiej w reżyserii Marka Weissa-Grzesińkiego.

Tym razem kolejny Jubileusz Opery Śląskiej nie nawiązuje co prawda do tradycji premier Halki w nowej inscenizacji co 10 lat, niemniej z tej okazji postanowiono zorganizować Jubileuszowy Festiwal pozycji polskich z repertuaru bytomskiej sceny, w kolejności uwzględniającej właściwą gradację, w programie którego finalną pozycją, stanowiącą szczyt uroczystości i godne uhonorowanie wydarzeń sprzed 70 lat będzie właśnie spektakl opery Halka St. Moniuszki zaprezentowany w historyczną rocznicę 14 czerwca 2015 roku.

ZOBACZ: kalendarium spektakli


Dokładnie w stulecie urodzin poety księdza Jana Twardowskiego, 1 czerwca 2015 roku w Parafii Narodzenia NMP w Warszawie-Płudach (ul. Klasyków 21) odbędzie się jubileuszowy koncert, w trakcie którego znakomici artyści wykonają legendarne oratorium - Mszę Polską wg księdza Jana Twardowskiego.

Utwór napisał w 1998 roku w porozumieniu z poetą warszawski kompozytor, aranżer i pianista Hadrian Filip Tabęcki, wielokrotnie nagradzany autor wielu oratoriów, muzyki filmowej, współpracownik m.in. Jacka Bończyka, Krystyny Tkacz czy Michała Bajora. Premiera Mszy odbyła się we Wrocławiu, a niedługo później Radiowa Dwójka zarejestrowała płytę. Całość opiera się na wierszach księdza Jana, przez niego wybranych, oraz na tradycyjnych łacińskich tekstach liturgicznych.

Utwór 1 czerwca wykonają wokaliści z nagrodzanego Fryderykami sekstetu proMODERN, współpracującego z najlepszymi polskimi kompozytorami oraz muzycy z zespołów Kameleon oraz New Art Enseble. Łącznie zagra i zaśpiewa 17 osób. Odtworzone zostaną również recytacje wierszy w niezapomnianych interpretacjach śp. Krzysztofa Kolbergera.

Przed koncertem swoimi wspomnieniami podzieli się dr Aldona Kraus, która przyjaźniła się z ks. Twardowskim przez ponad 25 lat i była z poetą na premierze Mszy Polskiej. Otwarta zostanie także wystawa, prezentująca najciekawsze wiersze "w Janowym duchu", napisane przez dzieci i młodzież na Janowy Turniej Litreacki Fundacji AVE.

Wstęp wolny.


Codziennie od 1 maja do 17 października 2015 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będą koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.


Koncert kameralny dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 2 czerwca 2015 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii Narodowej.

Wystąpią: Rafał Kucharski baryton, Teresa Maciaszek fortepin, Anna Szostek sopran, Krzysztof Trzaskowski fortepian, Jacek Dziołak klarnet, Marianna Waszkiewicz fortepian, Katarzyna Grygiel altówka, Roma Orłowska fortepian, Tomasz Domański fortepian, Barbara Malcolm skrzypce, Marianna Sikorska wiolonczela, Maria Sterczyńska fortepian, Maria Ślipska wiolonczela, Zespół „Gradus ad Parnassum”, Krzysztof Garstka kier. art., Maciej Lamm pozytyw, Justyna Kreft klawesyn oraz Orkiestra Instrumentów Historycznych Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej, Agata Sapiecha kier. art.

W programie: Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira Tadeusza Bairda, Cuatro madrigales amatorios w wersji na głos i fortepian Joaquína Rodrigo, Rhapsodie niçoise na klarnet i fortepian Eugène Bozzy, Sonata d-moll na altówkę i fortepian Michaiła Glinki, Images, 1. Zeszyt Claude’a Debussy’ego, Tempo di ciaccona na skrzypce solo Béli Bartóka, Fantasiestücke op. 73 w wersji na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna, Koncert wiolonczelowy a-moll H. 432, Wq. 170 (wybór) Carla Philippa Emanuela Bacha i Concerto a due cembali concertati e archi Giovanniego Battisty Pergolesi’ego.


Kielecka wersja projektu The Splitter na gitarę i live electronics Rafała Zapały, przygotowana w ramach programu „Kompozytor-Rezydent”, zostanie przedstawiona 2 czerwca 2015 roku o godz. 19.00 na dziedzińcu Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

Rafał Zapała wraz z gitarzystą Wojciechem Lipińskim zaprezentują nietypowe zdarzenie muzyczne, które jest zarazem koncertem i instalacją muzyczną. Dźwięki tradycyjnej gitary akustycznej zostaną przetworzone za pomocą środków elektronicznych. Brzmienie strun będzie na żywo „rozszczepiane” na drobne mikrodźwięki i „rozrzucone” za pomocą głośników rozmieszczonych wokół publiczności. Ten nietypowy koncert, łączący muzykę akustyczną i elektroniczną, odbędzie się na dziedzińcu Filharmonii. W przypadku niepogody zostanie przeniesiony na foyer.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor - rezydent”. Kompozytorem – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2014/2015 jest Rafał Zapała.

Więcej


2. edycja Festiwalu „Viva! Canaletto” odbędzie się w Warszawie w dniach 3-7 czerwca 2015 roku.

Czerwiec to nie tylko miesiąc, gdy wiosna oddaje pola letnim upałom, ale także ten wytęskniony przez wszystkich moment, gdy rok pracy i nauki musi poddać się przemożnej sile zbliżających się wakacji. Warszawski festiwal Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada zatem ten oczekiwany czas, ale z drugiej strony jest swego rodzaju podsumowaniem roku pracy zespołu.

W 70. rocznicę zakończenia wojny orkiestra wykona Carmina burana Carla Orffa - dzieło powstałe w nazistowskich Niemczech, zrazu zaliczone do „muzyki zdegenerowanej”, potem wprzęgnięte w tryby propagandowej machiny, dziś przemawiające językiem sugestywnym o sprawach powszechnych: nieprzewidywalności kolei losu, przemijalności spraw tego świata, ale też odwiecznym optymizmie powracającej wiosny, radości ucztowania, świętowania - czerpania garściami z jasnych stron życia. Utwór usłyszymy 3 czerwca, podczas gali w Filharmonii Narodowej.

Ponadto w programie festiwalu znajdzie się występ jednego z polskich uczestników jesiennego Konkursu Chopinowskiego – Łukasza Krupińskiego (7 czerwca) oraz maraton muzyki kameralnej „Kameralnie-Elektoralnie" (5 czerwca), podczas którego muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i ich przyjaciele zagrają "muzykę, którą kochają najbardziej".

Honorowy Patronat nad festiwalem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Miasta st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Prawykonania utworów kompozytorów związanych z województwem kujawsko-pomorskim – Dico ego opera mea Regi Marcina Kopczyńskiego (Inowrocław) oraz Magnificat Szymona Godziemby-Trytka (Bydgoszcz) odbędą się 5 i 6 czerwca 2015 roku w Toruniu i Bydgoszczy.

Koncerty są inicjatywą środowisk artystycznych województwa. Ich idea zakłada skupienie twórców i wykonawców największych miast kujawsko-pomorskiego celem wyeksponowania kultury muzycznej regionu. Kompozycje zaprezentują m.in. soliści znani melomanom ze sceny Opery Nova w Bydgoszczy: Małgorzata Grela – sopran, Agnieszka Piass – sopran, Kamila Kułakowska – sopran, Katarzyna Nowak-Stańczyk – mezzosopran, Tadeusz Szlenkier – tenor i Jacek Greszta – bas oraz Malwina Mikołajczak-Lutrzykowska – skrzypce, a także muzycy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Piotra Wajraka.

W programie koncertów znajdą się dwie kompozycje Marcina Kopczyńskiego: sakralna Dico ego opera mea Regi (Pieśń moją śpiewam dla Króla) na sopran i orkiestrę smyczkową (prawykonanie) i Scherzo na skrzypce i smyczki oraz Szymona Godziemby-Trytka Magnificat na solistów, flety, perkusję i orkiestrę smyczkową (prawykonanie), napisany do tradycyjnego tekstu kantyku i fragmentów poezji zmarłego sześć lat temu bydgoskiego poety Kazimierza Hoffmana. Całość dopełnią dzieła Jana Sebastiana Bacha - Aria na strunie G oraz Georga Friedricha Händla – Largo z opery Xerxes.

Koncerty premierowe odbędą się w Toruniu 5 czerwca o godzinie 20:00 w kościele pw. Św. Ducha oraz w Bydgoszczy 6 czerwca o godzinie 20:00 w kościele pw. św. Andrzeja Boboli, pl. Kościeleckich 7. Wstęp wolny.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.


W sobotę, 16 maja 2015 roku rozpocznie się piąta edycja Letnich Koncertów na Grochowskiej. Jak co roku, Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza w każdą sobotę i niedzielę, aż do 6 września, na koncerty kameralne do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny!

Letnie Koncerty na Grochowskiej to cykl prezentujący przede wszystkim wybitnych artystów młodego pokolenia. W tym roku będą to m.in. Maciej Kułakowski i Zuzanna Sosnowska – laureaci I nagrody ex aequo X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Bartosz Kołsut (akordeon) i Natalia Karaszewska (flet) - stypendyści Fundacji Sinfonia Varsovia oraz uczestnicy Akademii Operowej i Akademii Sinfonia Varsovia. Szczególne miejsce w programie tegorocznych Letnich Koncertów na Grochowskiej zarezerwowano na recitale fortepianowe uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Tymoteusza Biesa, Łukasza Byrdy, Katarzyny Gołofit, Łukasza Krupińskiego, Krzysztofa Książka, Pawła Motyczyńskiego, Piotra Nowaka, Piotra Pawlaka, Zuzanny Pietrzak, Michała Szymanowskiego i Andrzeja Wiercińskiego.

Obok rozpoczynających karierę młodych muzyków, na Grochowskiej 272 w Warszawie, występować będą również uznani artyści, w tym ci na co dzień tworzący Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Cykl 33 Letnich Koncertów na Grochowskiej w sobotę 16 maja zainauguruje duet znakomitych skrzypków - Krzysztofa i Jakuba Jakowiczów, a zakończy w niedzielę 6 września występ Kwintetu smyczkowego Orkiestry Sinfonia Varsovia w składzie: Maria Machowska-Szałach, Zofia Endzelm (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka), Marcel Markowski (wiolonczela) i Michał Sobuś (kontrabas).

Koncerty tradycyjnie już poprzedzone będą słowem wstępnym muzykologów i krytyków muzycznych, wprowadzającym słuchaczy w klimat i rys historyczny prezentowanych dzieł. O wykonywanych podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej utworach opowiadać będą: Michał Bruliński, Ewa Chamczyk, Anna S. Dębowska, Mariusz Gradowski, Karolina Kolinek-Siechowicz, Agata Kwiecińska, Agata Mierzejewska, Barbara Schabowska-Maszenda i Agnieszka Topolska.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowy program - na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


Znów słuchacze, a nie organizatorzy, ułożyli program drugiego koncertu czwartej serii „Warsaw Camerata à la carte!”. Publiczność zdecydowała, że w niedzielę, 6 czerwca 2015 roku usłyszymy polską i duńską muzykę na orkiestrę smyczkową. W wykonaniu Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego zabrzmi VI Symfonia G-dur op. 38 Asgera Hamerika, prawykonanie Antes y despues Jerzego Wołochowicza i Koncert na obój i smyczki Sebastiana Krajewskiego, w którym solistą będzie Marek Roszkowski.

Kompozycje te pochodzą z różnych epok i stworzyli je twórcy należący do odmiennych stylów. Koncert więc będzie połączeniem wielu muzycznych nurtów i szerokiej palety dźwiękowych barw orkiestry smyczkowej. Muzyka duńska nieczęsto pojawia się w programach koncertów, więc tym bardziej wielką gratką dla melomanów będzie wykonanie VI Symfonii G-dur duńskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku Asgara Hamerika. W swojej twórczości nawiązywał do muzyki francuskiej H. Berlioza, C. Francka i P. Ducasa. Później był porównywany nawet z Mahlerem.

Wydarzeniem koncertu będzie prawykonanie Antes y despues Jerzego Wołochowicza, autora kompozycji na wiolonczelę solo, muzyki teatralnej i filmowej i reklamowej. Artysta współpracował z Romanem Polańskim przy nagrodzonym Oskarem filmie Pianista. Jedna z jego kompozycji została wybrana do filmu dokumentalnego o prezydencie Baracku Obamie i wydana przez „Time Magazine”. Współpracował również z wybitnym dokumentalistą Christopherem Morrisem. Był asystentem Jerzego Maksymiuka i edytorem muzyki do filmu z Polą Negri Mania ,historia pracownicy fabryki papierosów.

Wieczór zakończy Koncert na obój i orkiestrę smyczkową Sebastiana Krajewskiego. Kompozytor studiował u Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina i w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Jest twórcą muzyki z założenia „nieawangardowej”, często nawiązującej do stylów muzycznych minionych epok. Jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej oraz piosenek.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce w niezwykłej atmosferze.

Koncert odbędzie się 7 czerwca 2015 roku o godz. 16:00 na warszawskiej Pradze, w Kościele Matki Bożej z Lourdes przy ul. Wileńskiej 69. Wstęp wolny.

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Sponsor: RAIFFEISEN POLBANK
Współpraca: Warsaw Camerata, Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria adwokacka Marek Rychłowski
Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Magazyn muzyczny Presto, In Your Pocket, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl
 


Premiera dedykowanego najmłodszym melomanom spektaklu operowego Mikołajek i inne chłopaki, skomponowanego przez absolwenta poznańskiej Akademii Muzycznej, Radosława Mateję do libretta Magdaleny Lubockiej na podstawie zbiorów opowiadań o Mikołajku René Goscinnego odbędzie się w 6 czerwca 2015 roku na Scenie Kameralnej im. Wojciecha Drabowicza w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Mikołajka nie sposób nie lubić, choć każda jego przygoda kończy się awanturą, płaczem, bójką z kolegami, zdemolowaniem całego pokoju lub wszystkim naraz. A to Mikołajek zgubi kredkę, której nie zgubił, to zaniemówi na urodzinach koleżanki, na której chciał wywrzeć jak najlepsze wrażenie, to znów narobi komuś wstydu, choć przecież nie chciał. O jego perypetiach opowie tym razem muzyka – w ujęciu Radosława Matei i innych chłopaków, czyli poznańskiego zespołu Stand-by Orchestra. To wyjątkowo sympatyczna i przyjacielska orkiestra, podobnie jak Mikołajek, który jest dzieckiem wrażliwym i bardzo kocha swoich rodziców. Tak bardzo, że gdy dostał pracę do domu, to się od razu zmartwił: bo kiedy tata wraca z biura, to jest zmęczony i nie ma ochoty na robienie zadań z arytmetyki.

Kierownictwo muzyczne - Katarzyna Tomala, reżyseria i choreografia - Regina Lissowska, dekoracje - Karolina Kasprzyk, kostiumy - Justyna Kuchta, reżyseria świateł Marek – Rydian. W projekcie udział wezmą studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Stand-By Orchestra – zespół, w skład którego wchodzą studenci i absolwenci uczelni.

Projekt współorganizowany z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki oraz Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu.

Spektakl zostanie powtórzony 7 czerwca.


Gala Finałowa VI edycji Wawer Music Festival, na której wystąpi fantastyczna Grupa MoCarta, odbędzie się 7 czerwca 2015 roku o godz. 17:30, tradycyjnie na estradzie Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu Boss w Warszawie (przy ul. Żwanowieckiej 20).

Mówią o sobie: „Jesteśmy na przekór dostojnej powadze sal koncertowych, na przekór nużącej codzienności życia muzyków, na przekór zaprzysięgłym melomanom i na przekór fanom rocka, rapu czy muzyki pop, którzy boją się klasyki jak ognia. Traktujemy naszą Matkę Muzykę z żartobliwą ironią i jesteśmy pewni, że się nie obrazi”.

W programie Grupy jak zwykle dominować będzie muzyka klasyczna, okraszona kulturalnym żartem. Muzycy oprócz znanych i lubianych aranżacji zagrają wiele nowych utworów. Wszystkie kompozycje wykonują "za pomocą" dwóch par skrzypiec, altówki i wiolonczeli, jednakże nierzadko używają ogólnodostępnych przedmiotów użytkowych, co pozwala artystom na uzyskanie niebanalnych dźwięków!

Gośćmi honorowymi koncertu będą władze Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Krótką rozmowę z zaproszonymi Burmistrzem oraz Wiceburmistrzami przeprowadzi pomysłodawca i gospodarz koncertu prof. Jarosław Drzewiecki.

Bilety w cenie 50 zł można kupić: na eBilet.pl, biletyna.pl lub w Recepcji Hotelu Boss tel. 22-5166100.

Patrona medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncerty na Szachownicy na stałe wpisały się już w program kulturalny poznańskiego Starego Browaru. Wiosenno-letnia edycja zapowiada się szczególnie ciekawie. Rozpocznie ją uczestnik tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Łukasz Byrdy, który 7 czerwca 2015 roku wystąpi z recitalem utworów, które zapewniły mu miejsce w prestiżowym konkursie.

21-letni Łukasz Byrdy jest studentem Akademii Muzycznej w Poznaniu. 7 czerwca na Szachownicy wystąpi z recitalem chopinowskim, na którym wykona utwory przygotowane na pierwszy i drugi etap konkursu. Tydzień później z recitalem wystąpi gospodarz i pomysłodawca cyklu, Filip Wałcerz. Dobrze już znany poznańskiej publiczności pianista, na specjalnie przygotowanym recitalu, wykona utwory m.in. Jana Sebastiana Bacha, Claude’a Debussy'ego i George'a Gershiwna. 21 czerwca na Szachownicy wystąpi „La Vita Quartet”. Zespół powstał w 2010 roku z pasji do muzyki AstoraPiazzolli i jego Tango Nuevo - połączenia tanga argentyńskiego, jazzu, muzyki poważnej i muzyki żydowskiej. Młodzi poznańscy muzycy swoją grą przekazują całą energię płynącą z tej żywej muzyki, a każdy ich występ jest doświadczeniem niezwykle ekspresyjnym i emocjonalnym. V edycję „Młodych wirtuozów na Szachownicy” zakończy 5 lipca poznański kwartet gitarowy „Erlendis Quartet”, który zagra dla publiczności Starego Browaru tuż przed wyjazdem na studia muzyczne w Kopenhadze.

Koncerty z cyklu „Młodzi wirtuozi na Szachownicy” odbywają się w przestrzeni wspólnej Starego Browaru, w części Pasaż na placu Szachownicy. Każdy może wysłuchać ich siedząc w pobliskiej kawiarni lub na specjalnie przygotowanej widowni. Koncerty odbywać się będą w niedziele 7,14 i 21 czerwca oraz 5 lipca o godz. 16:00. Czas trwania: 50 minut. Wstęp wolny.

Cykl „Młodzi wirtuozi na Szachownicy” ma na celu promowanie młodych, wybitnych uczniów, studentów i absolwentów poznańskich szkół muzycznych. Jest to jedno z wielu ogólnodostępnych przedsięwzięć edukacyjno-artystycznych Starego Browaru, które wpisuje się w ideę 50:50 – bazę filozoficzną wszystkich projektów Grażyny Kulczyk, zakładającą, że 50% każdego jej przedsięwzięcia stanowi sztuka. Dzięki takiemu podejściu biznesowemu, w miejscach takich jak Stary Browar możliwe jest obcowanie ze sztuką i poznawanie jej nawet w codziennych chwilach, jak wyjście na zakupy czy spotkanie przy kawie ze znajomymi. Kuratorem i pomysłodawcą cyklu „Młodzi wirtuozi na Szachownicy” jest Filip Wałcerz – również utytułowany absolwent poznańskich szkół muzycznych, laureat wielu konkursów pianistycznych i festiwali, pianista koncertujący nie tylko w świecie muzyki klasycznej, ale i szeroko pojętej muzyki współczesnej.


BASSO I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich odbędzie się w Warszawie w dniach 7-28 czerwca 2015 roku. To pierwszy w Polsce festiwal instrumentów basowych i dźwięków niskich prezentujący szerokie spectrum brzmień od muzyki dawnej, współczesnej przez jazz po improwizację w wykonaniu światowych wirtuozów.

Naczelną ideą przedsięwzięcia jest szeroka prezentacja brzmień i różnorodnych zjawisk artystycznych związanych z instrumentami basowymi oraz uświadomienie podstawowej funkcji najniższych głosów i instrumentów w kulturze muzycznej. Nazwa biennale nawiązuje do historycznej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) – najniższego głosu, w którym była zapisana harmonia całości utworu, i który był podstawowym elementem każdego dzieła. Pierwsza odsłona festiwalu koncentruje się na instrumentach strunowych.

Podczas biennale nie zabraknie muzyki współczesnej XX i XXI wieku (inauguracyjny recital jednego z najwybitniejszych europejskich wiolonczelistów Ivana Monighettiego oraz występ Warszawskiej Grupy CELLONET pod artystycznym kierownictwem Andrzeja Bauera). W programie znalazł się także francuski barok, który usłyszymy podczas mistrzowskiego koncertu kameralnego gambisty z Pragi, Petra Wagnera i polskiego wirtuoza klawesynu, Władysława Kłosiewicza. Nie zabraknie jazzu w wykonaniu Krzysztofa Ścierańskiego i improwizacji podczas zamykającego biennale występu czeskiego duetu, Ireny i Vojtěcha Havlovi. Nurty muzyczne będą przeplatały się w ramach każdego koncertu, przełamując schemat pozostawania w ramach czystych i jasno określonych gatunków. Oprócz koncertów odbędą się także wydarzenia towarzyszące: muzyczny happening z udziałem Wojciecha Drozdowicza (suzafon) i Krzysztofa Tomaszewskiego (trąbka), Konkurs Dźwięków Niskich, wykład o akustyce Tadeusza Sudnika, a także prezentacja ciekawych instrumentów – WSPAK’ów, autorstwa rzeźbiarza i lutnika Andrzeja Króla.

Biennale jest wydarzeniem skierowanym do zróżnicowanej publiczności, operującym uniwersalnym językiem komunikacji z odbiorcami w różnym wieku. Dawno już tzw. dzisiejsza „muzyka klasyczna” przestała być muzyką rozrywkową, którą przez wieki była. W szeroko pojętej kulturze nastąpił wyjątkowo kategoryczny podział na muzykę „poważną” i „niepoważną”. Wydaje się właściwym artystyczne i twórcze niwelowanie podziałów między różnymi sferami muzycznymi zarówno w warstwie wykonawczej, jak i wśród publiczności oraz poszukiwanie związków i tego, co w tych związkach najbardziej wartościowe. Pierwsza basowa próba tych poszukiwań ruszy 7 czerwca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W niedzielę, 7 czerwca 2015 roku o godz. 19 podczas koncertu w foyer Filharmonii Łódzkiej zostaną zaprezentowane kontrastujące ze sobą składy instrumentalne w rozmaitych konfiguracjach przestrzennych.

W programie: Jakub Krzewiński - I | O, Mateusz Rettner - Kwintet Fluktuacje na klarnet, obój, fagot, trąbkę i wiolonczelę, Monika Dalach - (R)ewolucje na małą orkiestrę i trzech aktorów, Rafał Wiecha - Kwartet saksofonowy 1.4.4.0., Adam Lewandowski - Trio fletowe Chwila wytchnienia, Mariusz Lewy - Trzy myśli na 6 skrzypiec.

Wystąpią studenci Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierownictwem Mariusza Lewego. Specjalnie na niedzielny wieczór zostanie przygotowana instalacja Sergieya Badalova Jaskinia marsjańska – kto do niej wejdzie, będzie mógł doświadczyć różnorodnych bodźców zmysłowych.

Wstęp wolny.


Kilkadziesiąt koncertów i spektakli w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie, liczne wydarzenia towarzyszące i jedna wyjątkowa rocznica – 8 czerwca 2015 roku rozpocznie się jubileuszowa, 25. edycja Festiwalu Mozartowskiego, najważniejszego przedsięwzięcia artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej.

Festiwal otworzy premierowe wykonanie spektaklu Wesele Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej. Spektakl przygotowany został w koprodukcji z Operą Lwowską, a wyreżyserowany został przez Wasyla Wowkuna – dyrektora artystycznego lwowskiej instytucji, nagrodzonego tytułem Narodowego Artysty Ukrainy, twórcę ponad 300 wydarzeń kulturalnych i artystycznych.

Podobnie jak w poprzednich latach, poza Teatrem Warszawskiej Opery Kameralnej, muzyki wiedeńskiego klasyka będzie można posłuchać między innymi w Łazienkach Królewskich, Muzeum Pałacu w Wilanowie, Kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego czy na Zamku Królewskim. Przestrzeń zabytkowych obiektów stolicy po raz kolejny stanie się nie tylko sceną, ale też częścią scenografii i pełnoprawnym aktorem festiwalowego spektaklu. W Kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu zabrzmi Msza C-dur „Koronacyjna”, w której usłyszeć będzie można Olgę Pasiecznik, jedną z najczęściej nagradzanych współczesnych śpiewaczek operowych. Przestrzeń Zamku Królewskiego wypełnią dźwięki najbardziej efektownych symfonii i koncertów skrzypcowych, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia zabrzmią arie i uwertury, a na deskach teatru Warszawskiej Opery Kameralnej zagości Rozpustnik ukarany, czyli Don Giovanni. W trakcie Festiwalu będzie można usłyszeć zarówno te najbardziej popularne, jak i mniej znane dzieła Mozarta.

Jednym z celów, jakie stawiają przed sobą twórcy Festiwalu, jest również dotarcie do nowego pokolenia melomanów, dlatego wśród festiwalowych wydarzeń nie zabraknie tych przygotowanych z myślą o dzieciach. W Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej wystawiony zostanie spektakl W krainie czarodziejskiego fletu przygotowany na podstawie opery Czarodziejski Flet, a w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich spektakl Bastienka na podstawie opery Bastien und Bastienne. Spotkanie w Łazienkach Królewskich poprowadzi Pan Libretto – narrator.

Program Festiwalu – na stronie: www.operakameralna.pl/?xxv_fm


Orkiestra Sinfonia Varsovia po raz piętnasty zagra dla warszawiaków. Na program Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka, który odbędzie się w dniach 11-21 czerwca 2015 roku, złożą się: koncert symfoniczny, sześć koncertów kameralnych i całodniowe obchody Święta Muzyki na Grochowskiej w różnorodnych odsłonach muzycznych.

Koncert inauguracyjny XV Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” odbędzie się w czwartek, 11 czerwca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Znakomity kontrabasista polskiego pochodzenia - Bogusław Furtok wykona Koncert kontrabasowy fis-moll op.3 Siergieja Kusowickiego i Kol Nidrei op.47 (Adagio d-moll na temat melodii hebrajskich) Maxa Brucha. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą José Luisa Gomeza. W drugiej części koncertu zabrzmi IV Symfonia f-moll op.36 Piotra Czajkowskiego.

Od 12 do 19 czerwca, Sinfonia Varsovia codziennie zaprasza na kameralne koncerty do swojej siedziby na Kamionku (ul. Grochowska 272, Warszawa). W sobotę i niedzielę (13-14 czerwca), w ramach Letnich Koncertów na Grochowskiej, o godz. 16:00 wystąpi kwartet wiolonczelowy z Andrzejem Bauerem na czele. W pozostałe dni (12, 15-19 czerwca, godz. 18:00), występować będą artyści tworzący na co dzień orkiestrę Sinfonia Varsovia, tym razem w składach kameralnych. Różnorodny program koncertów zadowoli nawet najbardziej wymagających słuchaczy.

Święto Muzyki na Grochowskiej rozpocznie się w samo południe, w niedzielę 21 czerwca, koncertem na trawie. W repertuarze: Trzy utwory w dawnym stylu z filmu Rękopis znaleziony w Saragossie Krzysztofa Pendereckiego, Serenada na smyczki C-dur op. 48 Piotra Czajkowskiego i dwa utwory Felixa Mendelssohn-Bartholdy’ego – II Sinfonia D-dur op. 43 na orkiestrę smyczkową i Koncert na skrzypce i smyczki d-moll z Jakubem Haufą w roli solisty i prowadzącego orkiestrę. Kolejne punkty programu Święta Muzyki na Grochowskiej to trzy koncerty kameralne (godz. 14:00, 16:00 i 17:30). Na wielki finał - koncert interdyscyplinarny (godz. 19:00). Rozpoczną Marcin A. Steczkowski (kornet, elektronika) i Michał Zaborski (altówka, elektronika), którzy zagrają własne kompozycje, oparte na motywach etno i jazzowych z elementami improwizacji.

XV Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” zamknie performance Mariusza „Wilka” Wilczyńskiego i Marcela Markowskiego (wiolonczela), czyli animacje na żywo do II Suity d-moll Jana Sebastiana Bacha.

Na wszystkie koncerty kameralne wstęp jest wolny.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka "Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu" został zainicjowany w 2001 roku przez wieloletniego dyrektora orkiestry – Franciszka Wybrańczyka. Ta cykliczna impreza, dostępna dla bardzo szerokiej publiczności, wpisała się już na stałe w pejzaż kulturalny Warszawy i zyskała sobie sympatię jej mieszkańców. Zgodnie z ideą festiwalu, mieszkańcom Warszawy prezentowane są różne formy muzyki klasycznej w wykonaniu artystów Sinfonii Varsovii.

Festiwal zrealizowano przy wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy ze środków Orkiestry Sinfonia Varsovia oraz Fundacji Sinfonia Varsovia.

Szczegółowy program festiwalu – na stronie: http://sinfoniavarsovia.org

Patroni Medialni: Dwójka Polskie Radio, TVP Warszawa, Polmic.pl


Współcześni Chopinowi, którzy słuchali jego koncertów, podkreślali niewiarygodny kunszt jego warsztatu wykonawczego. Wielki kompozytor był również doskonałym pianistą, co, rzecz jasna, nie pozostawało bez wpływu na charakter pisanych przez niego utworów. Na kolejnym koncercie z cyklu „Dziesięć spojrzeń na Chopina”, 11 czerwca 2015 roku w Mazowieckim Instytucie Kultury przyjrzymy się wirtuozerskiej naturze kompozytora.

Pretekstem do dyskusji o Chopinie wirtuozie będzie zbliżający się XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Prelekcję pt. Konkurs z perspektywy i w perspektywie wygłosi Grzegorz Michalski – muzykolog, dziennikarz, dyrektor Konkursu Chopinowskiego, który przypomni pokrótce o ciekawej historii tego wyjątkowego prestiżowego wydarzenia, którego początki sięgają lat 20. ubiegłego stulecia.

Chopin podniósł etiudę do rangi utworu artystycznego. Jego etiudy po dziś dzień funkcjonują nie tylko jako doskonałe ćwiczenia w procesie edukacyjnym, ale przede wszystkim jako błyskotliwe choć wymagające utwory, chętnie wykonywane przez pianistów. Wirtuozerska natura etiud Chopina nie eliminuje jednak ich poetyckiej treści – to utwory wyjątkowej piękności. Nic dziwnego, że stanowią one jeden z podstawowych sprawdzianów technicznych możliwości młodych pianistów podczas kolejnych edycji Konkursu Chopinowskiego.
Po prelekcji wystąpi Szymon Nehring, młody pianista, który zakwalifikował się do udziału w tegorocznym Konkursie Chopinowskim. Zagra 12 Etiud op. 25 Chopina, które będzie prezentował także w III etapie konkursowych zmagań.


Koncert symfoniczny dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 12 czerwca 2015 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej.

Wystąpią: Erni Deng sopran, Andrzej Karałow fortepian, Joanna Monachowicz obój i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Mańkowskiego.

W programie: Poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12 Mieczysława Karłowicza, IV Symfonia koncertująca op. 60 Karola Szymanowskiego, Koncert na obój i małą orkiestrę H. 353 Bohuslava Martinů, Casta diva – Ah! bello a me ritorne – scena (cava-tina i cabaletta) Normy z I aktu opery Norma Vincenzo Belliniego i Poemat choreograficzny La valse Maurice’a Ravela.


Państwowe Wydawnictwo Specjalistyczne „Ukraina Muzyczna” przy wsparciu Instytutu Polskiego w Kijowie wydało utwory na skrzypce i fortepian 10 uczestników stypendium „Gaude Polonia” pt. Barwy Nowej Muzyki w Ukrainie. Koncerty-prezentacje wydania odbędą się 29 maja 2015 roku w Kijowie w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Premiery sezonu muzycznego” oraz dwukrotnie w Polsce – 12 czerwca 2015 roku o godz. 17.00 w Akademii Muzycznej w Krakowie і 14 czerwca 2015 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Publikacja prezentuje twórczość młodych ukraińskich kompozytorów, uczestników programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Gaude Polonia”. Program działa już 12 lat i stał się ważnym elementem dla nauczania, kształtowania i formowania osobowości twórczej artystów, którzy ukończyli profesjonalne studia i znajdowali się na bardzo trudnej drodze do samodzielnego, twórczego życia. Wszyscy kompozytorzy, którzy uczestniczyli w programie „Gaude Polonia” z 2003 roku, reprezentują dziś ukraińską szkołę kompozytorską, zarówno w Ukrainie, jak i poza jej granicami. Publikacja będzie udostępniona bibliotekom i uczelniom artystycznym Ukrainy i Polski, co da możliwość wzbogacić repertuar koncertowy muzyków obu krajów.

Na koncertach zaprezentowane zostaną wszystkie utwory, wchodzące w skład tej publikacji: Anna Chazowa Presto energico, Bohdana Frolak Wenus w futrze, Andrij Merchel Scena, Ołena Leonowa Elegia, Ołena Ilnicka Serenada, Jewhen Petryczenko Notatki, Bohdan Sehin Gamma Bootes, Zołtan Ałmaszi Wstęp do nieistniejącej piosenki, Bohdan Кrywopust Kwiat paproci i Oleksandr Szymko Jesteś Oceanem. Wystąpią: Krzysztof Lasoń (skrzypce), Bohdan Кrywopust (fortepian).

Więcej