Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Wieczory Chopinowskie na Okólniku.

W każdy wtorek lipca i sierpnia 2015 roku o godz. 19.00 na patio UMFC występować będą artyści muzycy, reprezentanci wszystkich uczelni muzycznych w Polsce.

Więcej


Tegoroczna edycja Wschód Kultury - Inne Brzmienia Art’n’Music Festival obędzie się w dniach 8-12 lipca 2015 roku. Przez 5 dni festiwalu w Lublinie zaprezentuje się dwadzieścia zespołów i projektów muzycznych, pojawią się artyści z aż 13 krajów świata, a na jedynych koncertach w Polsce usłyszymy między innymi Einstürzende Neubauten i Tony’ego Allena.

Festiwal obfitować będzie w bogaty i wielowątkowy program. Przedstawione zostanie szerokie spectrum najświeższych i najciekawszych zjawisk w światowej muzyce. Zjawisk funkcjonujących ponad granicami oraz wymykających się klasycznym podziałom gatunkowym i regułom.

Podczas tegorocznej edycji będzie można posłuchać dwóch legend światowej sceny: zespołu Einstürzende Neubauten – jednego z prekursorów i najważniejszych reprezentantów sceny industrialnej, awangardowej i elektronicznej oraz Tony’ego Allena – wybitnego perkusisty, legendy sceny world music, jednego z ojców afrobeatu, który zaprezentuje zarówno przebojowe utwory z najnowszej płyty Film of life, jak również starsze nagrania oparte na korzennej muzyce afrykańskiej połączonej z jazzem, funky czy reggae.

Stałym modułem festiwalu jest prezentacja nietuzinkowych wytwórni muzycznych. W tym roku przybliżona zostanie kultowa czeska oficyna Guerilla Records, która wydała i wypromowała takie zespoły, Plastic People of the Universe i DG 307 - oba zaprezentują się na żywo w Lublinie. Obok nich wystąpią przedstawiciele młodszej generacji czeskiej alternatywy – Nevypar Kovatjezd i Kabaret dr. Caligariho.

Jak zwykle ważny filar festiwalu Wschód Kultury - Inne Brzmienia stanowić będą najciekawsze zespoły z krajów Partnerstwa Wschodniego. Program obfituje również w wydarzenia dla miłośników ambitnego kina, literatury i sztuki współczesnej. Najmłodsi będą mogli uczestniczyć w przygotowanych specjalnie z myślą o nich Małych Innych Brzmieniach.

Wschód Kultury to projekt kulturalny integrujący środowiska artystyczne miast Polski Wschodniej (Białegostoku, Lublina i Rzeszowa) i artystów krajów Partnerstwa Wschodniego (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy), realizowany przez Narodowe Centrum Kultury oraz trzy wspomniane miasta. Ideą projektu jest wspólne odkrywanie tego, co niepowtarzalne w każdej z kultur, a także wymiana doświadczeń artystycznych. Z biegiem czasu festiwal stał się pomostem włączającym naszych wschodnich partnerów w obieg kultury europejskiej. W 2015 roku Wschód Kultury będzie realizowany po raz trzeci. Przedsięwzięcie powstało dzięki zaangażowaniu środowisk twórczych, samorządów wschodniej Polski oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Strona internetowa festiwalu: www.innebrzmienia.eu


8 lipca 2015 roku rusza 11. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, podczas której będzie można usłyszeć zarówno muzykę dawną, jak i dzieła Chopina, Moniuszki, a także znakomitych kompozytorów współczesnych – Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego, a wszystko w wykonaniu wybitnych solistów i zespołów z Polski i zagranicy.

Festiwal zainauguruje Halka Stanisława Moniuszki – wydarzenie bezprecedensowe na muzycznej mapie Krakowa. 8 lipca w Teatrze im. Juliusza Słowackiego odbędzie się pierwsze krakowskie powojenne wykonanie Halki w wersji wileńskiej. Zachowana zostanie idea pierwowzoru – utwór będzie wykonany estradowo. Zaśpiewają renomowani soliści krajowi i zagraniczni, a na instrumentach historycznych, pod batutą Jana Tomasza Adamusa, zagra Capella Cracoviensis, co nada wydarzeniu szczególnego kolorytu i rysu autentyczności.

Kolejnego dnia, 9 lipca Festiwal przeniesie publiczność w czasy średniowieczne. Żeński zespół wokalny Ensemble Peregrina, kierowany przez śpiewaczkę i muzykologa Agnieszkę Budzińską-Bennett, odmaluje muzycznie dzieje za panowania Bolesława I Chrobrego. Koncert składać się będzie z utworów wokalnych: hymnów, pieśni i sekwencji pochodzących z przekazów źródłowych i traktatów, przeplatanych dziełami instrumentalnymi. Całości nada wyrazu pełen polotu styl interpretatorski zespołu, który zwykle zamienia koncert we wspaniałe widowisko muzyczne, atrakcyjne artystycznie i zaskakująco aktualne dla współczesnego widza.

Festiwal Muzyki Polskiej to nie tylko kompozycje szerzej znane, zapisane trwale w kanonie literatury muzycznej. Prezentując muzykę gruntu rodzimego, ukazuje bieżące trendy i kierunki w sztuce dźwięku. Tak też jest przewidziany koncert Sinfonietty Cracovii, z którą w rolach solistów wystąpią czołowi artyści propagujący muzykę współczesną – wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz i akordeonista Maciej Frąckiewicz. Muzycy zaprezentują kompozycje Marcela Chyrzyńskiego (Ukiyo-e), Mikołaja Majkusiaka (Rhythm Games), Dariusza Przybylskiego (Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko) oraz uwielbiany przez publiczność poemat symfoniczny Orawa Wojciecha Kilara. Całość poprowadzi wybitny dyrygent młodego pokolenia – Bassem Akiki.

W drugiej połowie Festiwalu czekają nas dwa bardzo ciekawie zapowiadające się koncerty w kościele św. Katarzyny. 16 lipca wystąpi renomowany, międzynarodowy zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej – Il Giardino d’Amore, pod kierownictwem artystycznym Stefana Plewniaka. Wysłuchamy dzieł kompozytorów-muzyków i kapelmistrzów dworskich z wieków XVI–XVIII, kiedy to kultura muzyczna rozwijała sie szczególnie bujnie, m.in. Diomedesa Cato, Wojciecha Długoraja, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego, Bartłomieja Pękiela czy Mikołaja Zieleńskiego.

11. edycję Festiwalu pożegnamy 18 lipca w kościele św. Katarzyny kompozycjami dwóch czołowych postaci polskiej XX- i XXI-wiecznej muzyki współczesnej – Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią dwa opracowania muzyczne tekstu hymnu pochwalnego Te Deum, którego autorstwo przypisywane jest św. Ambrożemu i św. Augustynowi. Dwie wersje – dwa pomysły muzyczne – dwa różne światy. Tym, co łączy obie kompozycje, jest tendencja do korzystania z dobrodziejstw przeszłości (język muzyczny obfituje w nawiązania do tradycji wielkich mistrzów renesansu i baroku), osadzenie ich w teraźniejszości oraz wybieganie nowatorstwem (różnych, ale jakże znamiennych dla twórczości kompozytorów) pomysłów muzycznych w przyszłość. Wystąpią wybitni soliści śpiewający na europejskich scenach operowych: Anna Patrys, Anna Lubańska, Ondrej Šaling i Adam Palka; Chór Filharmonii Krakowskiej i jedna z najbardziej poważanych orkiestr w Polsce – Sinfonia Varsovia. Zadyryguje Maestro Maciej Tworek.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.fmp.org.pl


W dniach 9-19 lipca 2015 roku w Lanckoronie odbędzie się kolejna, ósma edycja Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych. W tym roku po raz pierwszy są one częścią Festiwalu „Terra Artis”. Również i tym razem organizatorzy pozostają wierni otwartej, interdyscyplinarnej formule wzbogacając zajęcia muzyczne spotkaniami z artystami, reprezentującymi różne dziedziny sztuki.

Podczas koncertów wystąpią: Amadrums Trio (9 lipca), Kapela Brodów (11 lipca), Claudio Maccari i Paolo Pugliese (14 lipca), którzy zajmują się badaniami nad gitarową muzyką XIX-tego wieku i wykonywaniem tej muzyki na autentycznych instrumentach z epoki, Krzysztof Pełech i Robert Horna (16 lipca). W sobotę, 18 lipca 2015 roku odbędzie się koncert uczestników warsztatów i koncert finałowy, podczas którego zagra DesOrient. Zespół ten powstał w 1998 roku przy okazji nagrań muzyki Michała Lorenca do filmu Janusza Majewskiego Złoto dezerterów. Utwory tego kompozytora weszły do stałego repertuaru zespołu, któremu Michał Lorenc powierzył wiele innych swoich kompozycji. Twórczość zespołu to kwintesencja muzyki filmowej, inspirowanej stylem etnicznym, jednak mocno osadzonej w klasycznym brzmieniu.

Wydarzeniami towarzyszącymi koncertom będzie „3 po 3” – wernisaż wystawy malarstwa Gabrieli Markowskiej, Katarzyny Olmy i Bartka Leśniaka, studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki (12 lipca) oraz wieczór autorski Bronisława Maja z muzycznym towarzyszeniem Marcina Siatkowskiego (15 lipca).

Wykładowcami podczas warsztatów będą gitarzyści: Piotr Domagała, Michał Nagy, Marek Nosal, Michał Pindakiewicz, Petr Saidl, Marcin Siatkowski i Tatiana Stachak. Warsztaty gry na harfie historycznej poprowadzi Arianna Savall. Nie zabraknie także zajęć dodatkowych: poznawania i pisania poezji z Bronisławem Majem, śpiewu w chórze pod kierunkiem Pettera Udlanda Johansena, warsztatów body percussion Wiktorii Chrobak-Mielec oraz lekcji gry na skrzypcach Heleny Siatkowskiej. Warsztaty metodyczne dla nauczycieli gitary i wszystkich chętnych poprowadzi Leszek Potasiński – ich tematem będzie muzyka Ameryki Południowej.

Więcej informacji - na stronie: www.gitaralanckorona.pl


Baltic Neopolis Festival to cykl letnich koncertów muzyki kameralnej organizowanych przez szczecińską Baltic Neopolis Orchestra w regionie zachodniopomorskim z udziałem międzynarodowych artystów. W dniach 9 lipca - 24 sierpnia 2015 roku w ramach festiwalu odbędą się koncerty m.in. w Szczecinie, Kołobrzegu, Świnoujściu, Darłowie, Gryficach, Drawnie czy Świdwinie.

Koncertom Baltic Neopolis Orchestra towarzyszyć będą tacy znakomici goście, jak bułgarski geniusz skrzypiec Vasko Vassilev, znakomity japoński pianista z gatunku Woogie Boogie Keito Saito czy wybitny węgierski skrzypek Sándor Jávorkai. Koncerty będą miały lekką, wakacyjną formułę, więc poza wysokimi walorami artystycznymi, łatwo będzie można dostrzec także te rozrywkowe.

Festiwal Baltic Neopolis Orchestra ma swoją genezę w realizowanym do tej pory z wielkim powodzeniem projekcie „Program Regionalny - Rozwijamy Region w Dobrym Tonie”, który zakłada przeprowadzanie koncertów w miejscach, które skorzystały ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego i dzięki temu stały się znacznie atrakcyjniejsze dla mieszkańców i turystów. Wszystkie miejsca koncertów Festiwalu skorzystały z takiego dofinansowania.

Na wszystkie koncerty, poza koncertem w Kołobrzegu, obowiązuje wstęp wolny.

Więcej


W dniach 11-19 lipca 2015 roku w Warszawie odbędzie się znana już melomanom XXII Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest Głos i inspiracja głosem w muzyce dawnej.

XXII Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej rozpocznie się 11 lipca 2015 roku na Zamku Królewskim. W koncercie zatytułowanym Lamentatio / Resurrectio wystąpi belgijski zespół wokalny Utopia. Flandria od czasów późnego średniowiecza przez cały okres renesansu była ojczyzną europejskiej polifonii, „eksportowanej” stamtąd do niemal wszystkich ośrodków europejskich. Dla znakomitego zespołu wokalnego Utopia jest to wciąż żywe dziedzictwo ojczystej kultury. Koncert inauguracyjny został zorganizowany przy wsparciu Rządu Flandrii i poświęcony pamięci wybitnego artysty Dirka Snellingsa.

Tytuł niedzielnego koncertu (12 lipca) na Zamku nawiązuje do traktatu poświęconego praktyce wykonawczej: Selva de' variipassaggi, którego autorem był Francesco Rognoni Taeggio, muzyk pochodzący najpewniej z Mediolanu i żyjący na przełomie XVI/XVII wieku. Dzieło to zostało dedykowane królowi Polski Zygmuntowi III, wielkiemu mecenasowi sztuki i muzyki. Wśród wykonawców m.in. Doron Sherwin – kornet, Daniël Brüggen – flet podłużny, Simon Standage i Agata Sapiecha– skrzypce.

Chaconne, Folia, Fandango to program muzyczno-taneczny zawierający tańce hiszpańskie XVIII wieku. Przedstawienie w wykonaniu tancerzy z zespołu Cracovia Danza: Romana Agnel, Małgorzata Matuszewska, Dariusz Brojek i z udziałem wybitnej klawesynistki Elżbiety Stefańskiej, odbędzie się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina 13 lipca.

Zaś 14 lipca w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie nastąpi Wczesnobarokowa eksplozja stile nuovo. Pierwsza połowa XVII w. stanowiła prawdziwy „tygiel” nowych muzycznych idei, w których wykuwał się styl nazwany później barokowym. Znakomity zespół La Tempesta od lat specjalizujący się w tej zwłaszcza epoce zaprezentuje program ukazujący całe spektrum form, gatunków i technik charakterystycznych dla tego ważnego czasu, w tym monodie i małogłosowe concerti, w których z głosem konkurują błyskotliwe partie instrumentów. Specjalnym gościem wieczoru będzie legendarny kornecista Doron D. Sherwin, znany z wielu dokonań i współpracujący z czołowymi zespołami muzyki dawnej, m.in. z Arpeggiatą.

W programie koncertu 15 lipca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego zabrzmią dzieła z XVIII i XXI wieku, połączone wspólnym przesłaniem wyrażania muzyką żałoby i cierpienia. Główne pozycje programu związane są z liturgią Wielkiego Tygodnia – to Lamentacje Jeremiasza, genialne dzieło Jana Dismans Zelenki, zwanego „czeskim Bachem”, którego wykonawcą będzie znakomity niemiecki kontratenor Kai Wessel oraz Responsoria na tzw. „ciemne jutrznie” autorstwa Pawła Łukaszewskiego, należącego do najwyżej dziś cenionych twórców muzyki sakralnej, twórczo łączącej elementy brzmieniowego nowatorstwa z szacunkiem dla tradycji wielkiego dziedzictwa muzyki religijnej. Wykonawcą tego cyklu (dopełnionego interesującymi utworami Andrzeja Borzyma Jra) będzie sekstet proMODERN, tryumfator tegorocznej edycji konkursu „Fryderyków” i zdobywca aż dwóch statuetek.

16 lipca w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie wystąpi Zespół Muzyki Dawnej „Effascinato” Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Raszkowie pod kierunkiem Ł. Naczke. Jest to zdobywca Grand Prix XXXVII Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „ScholaCantorum”.

Podczas wieczoru 18 lipca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego zabrzmią wybrane arie z różnych kantat J.S. Bacha, w których głosowi towarzyszy jeden instrument obligato, grający partię solową. Zabrzmią liczne z używanych przez Bacha instrumentów – flet, obój, skrzypce, a także solowa wiolonczela i organy. Wraz z trojgiem młodych, lecz uznanych już polskich solistów wystąpi jeden z najznakomitszych śpiewaków specjalizujących się w barokowym repertuarze, tenor Jan Van Elsacker.

XXII Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej będzie obfitowała również w wykłady i zajęcia z tańca historycznego. Każdy może wejść, posłuchać i spróbować potańczyć. Wstęp na wykłady jest wolny, a wejście na zajęcia taneczne – 60 zł.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncerty cyklu pt. „Chopin nad Wodami Motławy” odbędą się na gdańskiej Ołowiance w dniach 12-26 lipca 2015 roku, codziennie o godz. 20:30. Letnie koncerty fortepianowe stały się nie tylko znakiem rozpoznawczym Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina, ale także samego Gdańska. Kolorytu temu wydarzeniu dodaje fakt, że wszystkie koncerty organizowane są z widokiem na malownicze wody Motławy.

Niepowtarzalny klimat zrewitalizowanej po dawnej elektrociepłowni wnętrz Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance i wyjątkowa lokalizacja na wyspie w sercu starego Gdańska, tworzą doskonały klimat do wieczornych serenad z muzyką Fryderyka Chopina, Beethovena, Schumanna, Brahmsa i innych kompozytorów. Właśnie to połączenie niepowtarzalnego klimatu zabytkowego wnętrza XIX-wiecznej elektrowni, sąsiedztwa wód rzeki Motławy i szlachetnych dźwięków fortepianu czyni cykl „Chopin nad wodami Motławy” doskonałym pomysłem na spędzenie letnich wieczorów. Foyer Salonu Gdańskiego zamienia się wtedy w tętniącą życiem i muzyką przestrzeń.

Więcej


W dniach 17-22 lipca 2015 roku odbędzie się II edycja Festiwalu „Muzyka polska na Żuławach”, którego pomysłodawcą i organizatorem jest Elbląska Orkiestra Kameralna. Ideą przewodnią Festiwalu jest prezentacja miejsc związanych z turystycznym szlakiem gotyckich kościołów na Żuławach w swoistym dialogu z muzyką polską. Kameraliści pod dyrekcją Maestro Marka Mosia zagrają koncerty z udziałem znakomitych solistów: Iwony Sobotki (sopran) oraz Szymona Komasy(baryton).

Artyści zaprezentują publiczności cenione dzieła polskich twórców. Wśród nich nie zabraknie muzyki najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina, która kojarzy się głównie z pięknym brzmieniem fortepianu. Ciekawym doświadczeniem będzie zatem prezentacja utworów naszego mistrza w opracowaniu na orkiestrę smyczkową - Etiudy C-dur czy Preludium e-moll oraz pieśni Życzenie, Czary, Smutna rzeka i Narzeczony w wersji z solistami i orkiestrą. Muzycy wykonają utwory Stanisława Moniuszki – twórcy polskiej opery narodowej, który często sięgał do chlubnych momentów historii, aby podtrzymać rodaków na duchu. Na festiwalu usłyszymy pieśni, m.in.: Nakaż niech ożywcze słonko oraz fragmenty opery Halka, pierwszego i najbardziej znanego scenicznego utworu Moniuszki. W programie festiwalu znajdą się również kompozycje Karola Szymanowskiego, zaliczanego do grona największych twórców europejskich XX wieku. Usłyszymy niezwykle melodyjne i liryczne Pieśni kurpiowskie, np.: Uwoz, mamo czy Lecioły zórazie. Są niezrównanym fenomenem, a w muzyce niełatwo jest znaleźć podobne do nich dzieła. Pojawią się również fragmenty baletu-pantomimy Harnasie przeniknięte energią podhalańskich „nut”. Artyści zaprezentują publiczności wybrane utwory Mieczysława Karłowicza - najwybitniejszego polskiego symfonika. Podczas festiwalowych koncertów zabrzmi lekka i mistrzowsko opracowana Serenada na orkiestrę smyczkową, pierwszy orkiestrowy utwór kompozytora, a także niezwykle emocjonalne pieśni np. Pamiętam, ciche, jasne, złote dnie – pełna uczuć pieśń, napisana do tekstu Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Na spokojnym, ciemnym morzu oraz Śpi w blaskach nocy. Muzykę współczesną reprezentować będzie twórczość Tadeusza Bairda – artysty, który obficie czerpie z tradycji muzycznej innych epok. W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje fragmenty jego suity Colas Breugnon, odwołującej się do czasów baroku, oraz Sonety miłosne.

Obdarzona wielką muzykalnością solistka Iwona Sobotka jest swoistą „specjalistką” od Karola Szymanowskiego. „Szymanowski dla Ciebie napisał te pieśni…”, powiedział o niej prof. Jerzy Marchwiński. Wydana przez nią płyta z utworami Karola Szymanowskiego została nagrodzona Fryderykiem. Śpiewaczka jest laureatką wielu konkursów i prestiżowych nagród w kraju i na świecie. Szymon Komasa to barytonista, pochodzący z uzdolnionej rodziny, m.in.: jego ojciec Wiesław jest znanym polskim aktorem i reżyserem. Szymon Komasa studiował śpiew solowy w Londynie i w Nowym Jorku. Nieustannie koncertuje w kraju i na świecie. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych. „Przykuwa uwagę, od momentu pojawienia się na scenie. Jego fantastyczny głos i bardzo duże zdolności aktorskie są entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność”.

Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Maestro Marka Mosia wraz z solistami wystąpi w sześciu miejscowościach: 17 lipca w Pasłęku (Kościół p. w. św. Bartłomieja), 18 lipca w Ornecie (Kościół p. w. św. Jana Chrzciciela), 19 lipca w Elblągu (Katedra p.w. św. Mikołaja), 20 lipca w Nowym Stawie (Galeria Żuławska- dawny kościół ewangelicki), 21 lipca w Starym Polu (Kościół p. w. św. Barbary) i 22 lipca w Jantarze (Kościół p. w. Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła). Wszystkie koncerty odbędą się o godzinie 19:00.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Więcej informacji - na: www.eok.elblag.eu
 


Znamy już operę, którą 18 lipca 2015 roku obejrzymy na Targu Węglowym w Gdańsku. 31% głosów i pierwsze miejsce, spośród pięciu zaproponowanych przez Jerzego Snakowskiego oper, zdobyła Aida Giuseppe Verdiego. W internetowym głosowaniu, które było prowadzone na portalu Trójmiasto.pl, wzięła udział rekordowa liczba osób - oddano aż 1085 głosów!

Mieszkańcy Trójmiasta i okolic w internetowym głosowaniu na portalu Trójmiasto.pl zdecydowali, że 18 lipca 2015 roku na Targu Węglowym, obejrzymy Aidę Giuseppe Verdiego w reżyserii Gianfranco De Bosio, pod batutą Daniela Orena. Na diodowym ekranie zobaczymy nagranie opery wystawionej w 2012 roku na Arena di Verona. W głównych partiach usłyszymy: Hui He (Aida), Marco Berti (Radames), Andrea Ulbrich (Amneris), Ambrogio Maestri (Amonasro), Roberto Tagliavini (Faraon).

Pozostałe opery zdobyły następującą ilość głosów: Cyganeria - 26%, Poławiacze pereł i Rigoletto - 17%, Dydona i Eneasz - 9%.

O wybranej operze opowiada Jerzy Snakowski: - To nagranie powstało w miejscu, które kojarzy mi się z "Aidą" najbardziej - na Arena di Verona. Wystawia się ją tam rokrocznie od stu lat w sposób kanoniczny: bogata scenografia, pełne blichtru kostiumy i rekwizyty połyskujące fałszywym złotem i klejnotami, tłumy statystów i zwierząt, które oszałamiają w scenie triumfalnego marsza, patetyczne i koturnowe aktorstwo oraz wielkie głosy, które muszą wypełnić ogromną przestrzeń areny, na której śpiewa się bez nagłośnienia. Na szczególną uwagę zasługuje śpiewająca po włosku, przetrzymywana w niewoli egipskiej etiopska księżniczka Aida czyli fenomenalna Chinka Hui He.

Spektakl potrwa 150 minut.

Pierwsze dwie edycje opery na gdańskim Targu realizowane były w ramach dużego, europejskiego projektu „Viva Europa” i były to transmisje na żywo oper wystawianych w Walencji. W roku 2012, choć zawieszony został projekt europejski, IKM zdecydował się kontynuować pokazy oper i wybrał inscenizację La Traviaty Verdiego ze znanymi kreacjami Anny Netrebko i Rolando Villazona. W lipcu 2014 roku już po raz 5. zaprezentowano operę szerokiej publiczności. Był to, wybrany w głosowaniu internetowym, Czarodziejski flet wystawiony na Jeziorze Bodeńskim w Bergencji.


Koncert fletowy Krzysztofa Pendereckiego, prezentowana po raz pierwszy w Krakowie IV Symfonia Mieczysława Weinberga, a także Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego – 23 lipca 2015 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zaprasza na kolejną odsłonę cyklu „Jeszcze polska muzyka...”

Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to idee programu „Jeszcze polska muzyka...”, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. W programie krakowskiego koncertu znajdzie się uwertura/fantazja Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego, Koncert fletowy Krzysztofa Pendereckiego, a także krakowskie prawykonanie IV Symfonii a-moll op. 61 Mieczysława Weinberga.

- Muzyka Weinberga stała się ostatnio niezwykle popularna, wręcz modna. Trudno się temu dziwić, gdyż na tle współczesnej twórczości kompozytorskiej okazuje się niezwykle przystępna. Jego utwory są wyjątkowo melodyjne, stosunkowo zwięzłe, proporcjonalne i świetnie napisane, przy tym nie rażą anachronizmem, choć stylistycznie nie wychodzą poza ekspresywny neoklasycyzm, bliski muzyce Szostakowicza, za pośrednictwem której Weinberg przejął wiele elementów rosyjskiej tradycji symfonicznej – podkreśla muzykolog Maciej Negrey.

Solistą wieczoru będzie znakomity flecista Łukasz Długosz. Zespołem dyrygować będzie maestro Jacek Kaspszyk. Koncert odbędzie się 23 lipca 2015 roku o godz. 20:00 w Filharmonii Krakowskiej.

Zainaugurowany przed sześcioma laty cykl „Jeszcze polska muzyka...” to autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Projekt realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Koncert w ramach Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego SYNTHETIS 2015 odbędzie się 24 lipca 2015 roku o godz. 20.00 w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach.

W programie: Kassandra Iannisa Xenakisa, Videsut alta Miłosza Bembinowa oraz kompozycje uczestników kursu SYNTHETIS 2015. Wystąpi Scontri Duo w składzie: Leszek Lorent – perkusja i Maciej Nerkowski – baryton.

Scontri Duo jest duetem specjalizującym się w wykonawstwie dzieł muzyki współczesnej, napisanych na perkusję i baryton. Zespół tworzą muzycy, prowadzący aktywną działalność naukowo – koncertową: Leszek Lorent – perkusista, doktor sztuki muzycznej, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Maciej Nerkowski – baryton, solista Opery Podlaskiej. Zespół ma na koncie liczne koncerty zagraniczne, prezentuje swój repertuar na wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, jest również laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych. Do największych sukcesów zespołu zaliczyć można udział w premierze dzieła Oresteia Iannisa Xenakisa wystawionego przez warszawski Teatr Wielki - Operę Narodową. Muzycy wykonali wówczas duetowe części kompozycji – partie Kassandry i Ateny, zyskując wielkie uznanie publiczności oraz krytyki muzycznej. Scontri Duo posiada w swym repertuarze kompozycje napisane specjalnie dla tej formacji. Nakładem domu wydawniczego ForTune ukazała się płyta duetu, na której znalazły się kompozycje Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Miłosza Bembinowa i Iannisa Xenakisa.

Organizatorem Kursu, współfinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest Fundacja „Ogrody Muzyczne”. Koncert odbywa się dzięki wsparciu finansowemu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Partnerem technologicznym SYNTETIS 2015 jest Centrum Technologii Audiowizualnych.


W Lidzbarku Warmińskim na przełomie lipca i sierpnia spotykają się zawodowi muzycy, studenci, muzykolodzy, budowniczy instrumentow i oczywiście melomani, prezentujący rozmaite, często bardzo odmienne poglądy na budzące tyle emocji hasło "muzyka dawna". Te lidzbarskie spotkania wyrosły z głębokiej potrzeby wspólnego przeżywania rzeczy pięknych, wartościowych, ważnych. Bazą dla tych spotkań były (i są) warsztaty muzyczne, w latach 2005-2014 znane jako Międzynarodowa Letnia Szkoła Muzyki Dawnej, a od tego roku jako Varmia Musica Academia. Przyjemność, bezpretensjonalność i satysfakcja towarzyszące dzieleniu się wiedzą, doświadczeniem i tajnikami muzycznej kuchni z młodszymi muzykami oraz publicznością, przesądzają o niepowtarzalności tego wydarzenia oraz o jego nietypowym klimacie i charakterze.

Druga edycja festiwalu “Energa Varmia Musica” odbędzie się w dniach 25 lipca – 2 sierpnia 2015 roku pod hasłem Słowiańska moc. W tym roku organizatorzy chcą zwrócić uwagę słuchaczy na dorobek kompozytorów pochodzenia słowiańskiego oraz twórców działających w tym właśnie kręgu kulturowym.

- Idea ta pozwala stworzyć nieco mniej konwencjonalny program. Brak wielkich, powszechnie znanych i szanowanych nazwisk takich kompozytorów, jak Georg Friedrich Händel, czy Antonio Vivaldi, nie powinien wadzić publiczności, która będzie miała okazję poznać spuściznę twórców przez nieubłagane prawa rynku spychaną w stopniowe zapomnienie i znaną tylko wąskiemu gronu specjalistów. – wyjaśnia dyrektor artystyczny Festiwalu, Marek Niewiedział. - Wierzę, że ta koncepcja przypadnie słuchaczom oraz samym muzykom do gustu, dla wielu stanowiąc źródło inspiracji oraz powód do dumy lub może pogłębionej refleksji dotyczącej wpływu Słowian na dziedzictwo kultury europejskiej.

Kogo zatem usłyszymy w tym niecodziennym repertuarze? W pierwszej kolejności należy wspomnieć o światowej sławy korneciście Bruce Dickey, który wraz z organistą Marcinem Szelestem wystąpią w kaplicy Zamku Biskupów Warmińskich (30 lipca). Nietuzinkowym wydarzeniem będzie z pewnością występ Bożeny Korczyńskiej - artystki z Ukrainy, wirtuozki gry na ukraińskej sopiłce (26 lipca). Nie może ujść uwagi recital sopranistki Anny Mikołajczyk, która wraz z grającym na XIX-wiecznym fortepianie Mirosławem Feldgeblem odtworzą atmosferę romantycznego salonu (28 lipca), czy występ węgierskiego tenora Dávida Szigetvári (30 lipca). W koncertach otwierających wydarzenie usłyszymy doskonale znanych nie tylko warmińskiej publiczności artystów: skrzypka Zbigniewa Pilcha, wiolonczelistę Jarosława Thiela, klawesynistki Ewę Mrowcę i Martę Niedźwiecką oraz węgierską flecistkę Dorę Ombodi czy fagocistę Tomasza Wesołowskiego. Zwieńczeniem festiwalu będzie msza święta z muzyczną oprawą w wykonaniu uczestników kursu Varmia Musica Academia pod kierunkiem Benjamina Bayla oraz finałowy koncert w wykonaniu solistów oraz festiwalowej orkiestry barokowej Camerata Ignatiana prowadzonej od skrzypiec przez Zbigniewa Pilcha.

Warmia. Wiele zostalo juz napisane o zaletach tego szczególnego regionu Polski. O świetności takich miejsc, jak Zamek Biskupów Warmińskich w Lidzbarku Warmińskim czy Zamek Kapituły Warmińskiej w Olsztynie nie świadczy tylko unikatowa architektura, ale i długa lista barwnych i ważnych postaci, które tam przemieszkiwały. Nazwiska takie, jak Mikołaj Kopernik czy Ignacy Krasicki, ale też nie mniej wybitne, jak Jan Dantyszek, Stanisław Hozjusz, Marcin Kromer, wystarczą aby dać się ponieść inspiracji i tworzyć rzeczy ambitne, wpisującesię z chlubne tradycje kulturalnej Warmii.

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie: www.energavarmiamusica.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Kwartet DesOrient 3/7, Weronika Grozdew-Kołacińska, Justyna Stępień, Rafał Grozdew, Sabionetta Quartet i Karolina Paczyńska na rozpoczęcie VIII Letniego Festiwalu Nowego Miasta.

W Warszawie w dniach od 25 lipca do 9 sierpnia 2015 roku już po raz ósmy odbędzie się Letni Festiwal Nowego Miasta, dedykowany miłośnikom muzyki polskiej, zabytków i historii warszawskiego Nowego Miasta. W ciągu trzech weekendów tegorocznej edycji zaplanowano 12 imprez. Program festiwalu jak zawsze bardzo różnorodny i niezwykle ciekawy. Można więc wybrać się na koncerty plenerowe, koncerty orkiestrowe w nowomiejskich kościołach, spacery z przewodnikiem po Nowym Mieście oraz koncerty przygotowane specjalnie dla najmłodszych. W tym roku będzie można również wziąć udział w grze miejskiej.

W pierwszym tygodniu festiwalowym, w sobotę 25 lipca o godz. 11:30 w ogrodzie Fundacji Sto Pociech (ul. Freta 20/24a) wystąpi Kwartet DesOrient 3/7 pod kierownictwem cymbalistki Marty Maślanki. Następnie o 12:30 sprzed kościoła św. Jacka (ul. Freta 10) będzie można wyruszyć z przewodniczką Karoliną Paczyńską, trasą wiodącą od kościoła Stygmatów św. Franciszka Serafickiego do Wodozbioru zw. Zdrojem Królewskim, czyli spacer ulicą Zakroczymską.

W niedzielę 26 lipca o godz. 11:30 najmłodsi słuchacze spotkają się z Filharmonią Przedszkolaka w ogrodzie Fundacji Sto Pociech (ul. Freta 20/24a). Tego samego dnia o godz. 13:00 w kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny wydarzenia pierwszego weekendu festiwalowego zamknie Koncert polskich pieśni i melodii ludowych w wykonaniu Weroniki Grozdew-Kołacińskiej, Justyny Stępień, Rafała Grozdewa, Marty Maślanki i zespołu Sabionetta Quartet.

Kolejne weekendy festiwalowe to w dalszym ciągu muzyka polska i zwiedzanie Nowego Miasta: w soboty koncerty plenerowe w wykonaniu Foxy Trio (1 sierpnia) oraz Swoją Drogą Trio (8 sierpnia), a także z przewodniczką Karoliną Paczyńską gra miejska (1 sierpnia) i kolejny spacer po Nowym Mieście (8 sierpnia). W niedzielne przedpołudnia najmłodszych czeka dalsza podróż w świat muzyki w towarzystwie Filharmonii Przedszkolaka.

Muzyka polska w festiwalowe niedziele to muzyczne rarytasy. W wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” zabrzmią pieśni chóralne polskich kompozytorów od dawnych, aż po współczesnych twórców takich, jak: Wacław z Szamotuł, Karol Szymanowski, Stanisław Wiechowicz, Edward Pałłasz, Krzysztof Penderecki, Romuald Twardowski i Paweł Łukaszewski (2 sierpnia).

Na finał tegorocznego VIII Letniego Festiwalu Nowego Miasta (9 sierpnia) znakomity skrzypek Zbigniew Pilch i orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego wykonają muzykę orkiestrową Feliksa Janiewicza, Mieczysława Karłowicza i Romualda Twardowskiego.

Wszystkie wydarzenia VIII LFNM 2015 będą odbywać się na warszawskim Nowym Mieście: przedpołudniowe koncerty plenerowe w soboty i w niedziele w ogrodzie Fundacji Sto Pociech (ul. Freta 20/24a) i niedzielne koncerty w kościołach: Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny (ul. Przyrynek 2), pw. św. Jacka (ul. Freta 10) i Stygmatów św. Franciszka.

Letni Festiwal Nowego Miasta jest jedynym festiwalem w Warszawie, w którego repertuarze znajduje się głównie twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno tych znanych i cenionych, jak i tych niesłusznie zapomnianych. LFNM dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń, od 2008 roku zaprasza w rejon warszawskiego Nowego Miasta publiczność w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach. Do tej pory zyskał liczne grono publiczności, która regularnie uczestniczyła w poszczególnych edycjach tego przedsięwzięcia i wszedł do kalendarza stołecznych imprez wakacyjnych.

Wstęp na wszystkie koncerty, spacery z przewodnikiem i grę miejską jest wolny.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza do Zakopanego na 38. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które potrwają od 25 lipca do 2 sierpnia 2015 roku.

Karol Szymanowski – największy polski kompozytor I połowy XX wieku, Kresowiak z Ukrainy zakochany w Tatrach i muzyce góralskiej, mieszkaniec Zakopanego w latach 1930-36. Mottem tegorocznego festiwalu jest cytat z wywiadu z kompozytorem z roku 1933: "... nieraz brak mi Ukrainy, jej słońca, jej dalekich przestrzeni, (...) kochałem jej dobroczynny klimat, jej bujność i słodycz. (...) Przepłynąłem ponad piękną Ukrainą a dobiłem do portu w Tatrach."

W programie festiwalu znajdą się zatem wątki ukraińskie i góralskie. Zabrzmi muzyka góralska, którą tak zachwycił się Karol Szymanowski, w wykonaniu zespołów kultywujących tradycje (młodzieżowy zespół „Zornica”, kapela dud podhalańskich), pieśni ukraińskie, które Szymanowski słyszał w Tymoszówce w czasach dzieciństwa prezentowane wraz z fragmentami obrzędów ludowych oraz muzyka klasyczna w wykonaniu znakomitych artystów polskich i zagranicznych.

Skomplikowaną, artystyczną naturę Szymanowskiego przybliżą opowieści, przygotowane przez fundację „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”. Trzy spotkania: O tworzeniu i o mocach zakopiańskich inspiracji, Piękny Karol. Sposób istnienia jako dzieło sztuki, Szymanowski w cieniu. O chorobie, seksie, biedzie będą również opowieścią o szczególnym okresie w kulturze europejskiej i osobliwym miejscu w polskiej kulturze, jakim było Zakopane za życia Szymanowskiego. Spotkania te ukażą przeplatanie się wątków: światowego i marginalnego w życiu i twórczości kompozytora.

9 koncertów festiwalowych odbędzie się w różnych wnętrzach związanych z historią Zakopanego, stanowiąc dodatkową atrakcję dla słuchaczy. Będą to: Willa Atma, Willa Koliba, Willa Oksza, Jutrzenka, Galeria Orskiego, Teatr im. Witkacego, Kościół pw. Św. Krzyża. Do udziału w festiwalu zostali zaproszeni goście zagraniczni: z Ukrainy - zespół folklorystyczny „Młyneczek” i Aleksander Polaczok, dyrektor Muzeum im. K. Szymanowskiego w Kirowogradzie, z Kanady – pianista polskiego pochodzenia Mikołaj Warszyński, z Czech – Sedlaček Quartet – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2014), z Włoch – dyrygent Massimiliano Caldi, który poprowadzi koncert finałowy festiwalu. Udział wezmą także znakomici artyści polscy m.in.: zespół Trebunie-Tutki, flecista Łukasz Długosz, klarnecista Roman Widaszek, orkiestra kameralna Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu odbędą się dwa prawykonania: Kwartetu skrzypcowego Mater Dei Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej oraz Trio Concerto na klarnet, róg , fortepian i smyczki Mikołaja Góreckiego.

Prologiem festiwalu będzie Uroczysty wjazd Karola Szymanowskiego do Zakopanego – widowiskowy przejazd ulicami Zakopanego korowodu bryczek z muzyką góralską, nawiązującym do „frajd” góralskich z czasów Szymanowskiego, organizowany przez Związek Podhalan.

Więcej


W ostatni weekend lipca Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na kolejny koncert organizowany w ramach XIX Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”. W sobotę, 25 lipca 2015 roku pierwszy raz w Toruniu wystąpi nietuzinkowy artysta z Włoch – Carlo Torlontano, z niemniej ciekawym instrumentem – rogiem alpejskim (na zdjęciu).

Alphorn, należący do rodziny rogów, to instrument znacznej długości (3,5-4 m), który składa się z 2-3 części łączonych ze sobą i wykonany jest z drewna jodłowego. Nie posiada żadnych klap ani otworów, dlatego uzyskuje się na nim jedynie dźwięki naturalnego szeregu alikwotów. Carlo Torlontano od lat stara się wprowadzić do sal koncertowych instrument znany dotąd głównie z przekazywania sygnałów przez pasterzy w alpejskich dolinach. Artysta jest profesorem na Music University w Salerno oraz dyrektorem artystycznym Domenico Ceccarossi International Horn Competition.

W I części koncertu zabrzmią trzy kompozycje stworzone specjalnie na róg alpejski i kwartet smyczkowy (Giovanni D’Aquila - The great Horn of Helm, Antonio Iafigliola - Un suono notturno, Leopold Mozart - Sinfonia Pastorella). Włoskiemu artyście na scenie towarzyszyć będzie, obchodzący w tym roku jubileusz 10-lecia pracy artystycznej, Kwartet Smyczkowy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Po przerwie swoje umiejętności zaprezentują już tylko muzycy kwartetu smyczkowego, którzy zmierzą się z kompozycjami polskiej kompozytorki i skrzypaczki Grażyny Bacewicz (Kwartet smyczkowy nr 4) i mistrza tanga - Astora Piazzolli (miniatury - Libertango, Oblivion, Adios Nonino, Muerte del Angel). Całość dopełni światowe prawykonanie dzieła dyrygenta i kompozytora Krzysztofa Dobosiewicza - Kwartet Zero.

Patronat medialny nad Festiwalem „Nova Muzyka i Architektura” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal i Kurs Muzyczny „Od Chopina do Góreckiego”.

W dniach 26 i 30 lipca oraz 1 sierpnia 2015 roku w sali koncertowej warszawskiej uczelni odbędą się koncerty, podczas których usłyszymy kompozycje Patronów: Fryderyka Chopina i Henryka Mikołaja Góreckiego, a także m.in. Charlesa Ivesa, Michaela Nammala, Arnolda Schönberga, Andrzeja Dutkiewicza, Arvo Pärta i Mikołaja Góreckiego. Wstęp wolny.


Sarangi, ney, daff, tombak, djembe, tabla, ngoni, balafon, er-hu – to tylko niektóre instrumenty, które będzie można usłyszeć na koncercie orkiestry Marii Pomianowskiej, organizowanym w ramach festiwalu „Mazowsze w Koronie”. 28 lipca 2015 roku o godz. 18.30 w dworku szlacheckim w Żabiej Woli polski folklor zmiesza się z międzykontynentalną muzyką etniczną w wykonaniu artystów z Polski, Iranu czy Senegalu.

Maria Pomianowskiej, qybitna polska poliinstrumentalistka, z muzykami w międzykontynentalnym składzie (m.in. Mohammad Rasouli z Iranu i Amadou Fola Balde z Senegalu) zaprezentuje materiał z ostatniej płyty Z Kolbergiem po Afryce i Azji. Płyta znalazła się wśród finałowej jedenastki konkursu Folkowy Fonogram Roku 2014 na Festiwalu „Nowa Tradycja”. Jest owocem części trzydziestoletnich muzycznych doświadczeń z podróży artystki, podczas których rodzime polskie pieśni, pieczołowicie zbierane przez Oskara Kolberga, mieszały się z orientalnymi dźwiękami Azji i egzotycznymi rytmami Afryki. Nic dziwnego, że wielu znawców tematu uznało płytę za najlepszy album Marii Pomianowskiej.

Prezentowane podczas koncertu utwory noszą tytuły polskich pieśni ludowych, ale w części z nich odzywa się także folklor innych krajów, m.in.: pieśń Yayoboy z Senegalu, Taksem Nahawand z Iranu, chińska pieśń Miàofăliánhuāguānshìyīn i izraelska modlitwa Szalom.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji – na: www.mazowszewkoronie.pl


Od kilku lat gdańszczanie i turyści odwiedzający Gdańsk w sezonie wakacyjnym mają okazję uczestniczyć w muzycznych spotkaniach w historycznych obiektach grodu nad Motławą dzięki cyklowi koncertów „Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska”.

W ramach tego cyklu Polska Filharmonia Bałtycka organizuje w zabytkowych wnętrzach Gdańska koncerty kameralne połączone z prelekcjami Aleksandra Masłowskiego na temat historii miasta oraz jego zabytków. Koncerty odbywają się od 28 lipca do 14 sierpnia 2015 roku o godz. 19:00.

Wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Więcej


AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy zaprasza w dniach 29 lipca – 1 sierpnia na XVI LETNIĄ FILHARMONIĘ aukso – Wigry 2015.

LETNIA FILHARMONIA aukso to coroczny festiwal o szerokim spektrum artystycznym i kulturowym, odbywający się od kilkunastu już lat na Suwalszczyźnie, a od roku także na południu Polski - w Pieninach. Jego atutami są: wysoki poziom artystyczny związany z rozwojem orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia (dyrektora artystycznego festiwalu), udział renomowanych solistów oraz programy z pogranicza klasycznej i rozrywkowej. Głównym rysem XVI edycji będzie obecność wszechstronnego muzyka – akordeonisty Marcina Wyrostka, który wystąpi w dwóch różnych odsłonach repertuarowych, a także solistek orkiestry AUKSO – skrzypaczki Marty Huget-Skiby i wiolonczelistki Joanny Urbańskiej-Mikszty, gitarzysty młodego pokolenia Daniela Egielmana oraz Gościa Festiwalu – kompozytora Mikołaja Góreckiego.

W ramach festiwalu odbędą się koncerty i wydarzenia towarzyszące. Jak co roku będzie można usłyszeć dzieła należące do kanonu światowej literatury muzycznej (m.in. A. Vivaldiego, W.A. Mozarta czy E. Griega). W głównym nurcie - koncertów orkiestrowych usłyszymy trzykrotnie zespół AUKSO również w muzyce współczesnej - utwory Glassa i Góreckiego (29 i 31 lipca). W ramach ciągłego poszerzania repertuaru klasycznego orkiestry AUKSO Marek Moś zadyryguje także m.in. wykonaniem Suity bułgarskiej Vladimira Siemionova na akordeon i orkiestrę smyczkową. W programie drugiego koncertu prezentującego bogactwo brzmienia akordeonu znajdzie się repertuar z pogranicza klasyki i muzyki tanecznej. Bogate doświadczenia orkiestry AUKSO i Marka Mosia poszerzyły się bowiem o współpracę z zespołem akordeonisty Marcina Wyrostka – Tango Corazon w ramach iście tanecznego programu – „For Alice”, który muzycy nagrali wspólnie w lutym tego roku. Tango Corazon Quintet powstał w 2006 roku z inicjatywy Agnieszki Hasse oraz Marcina Wyrostka. Jego repertuar oparty jest głównie na muzyce Astora Piazzolli - oryginalne opracowania kompozytora na kwintet (bandoneon, fortepian, gitara, skrzypce i kontrabas) oraz aranżacje.

Charakterystyczną cechą Festiwalu są otwarte próby orkiestry AUKSO dostępne także dla szerokiej publiczności ze szczególnym uwzględnieniem młodych adeptów sztuki muzycznej. Projekt ma także za zadanie przybliżyć nieznaną szerszej publiczności kulturę dwóch bardzo atrakcyjnych i różnorodnych kulturowo regionów Polski. Na północy Polski okazją do tego będą spotkania z gośćmi i solistami Festiwalu, a także „Spotkanie z Suwalszczyzną”. Będzie to szansa na bliższe poznanie bohaterów wydarzenia: Marcina Wyrostka i pozostałych solistów Festiwalu (w rozmowie moderowanej przez Justynę Rekść-Raubo i Marka Mosia), a także zapoznanie się z twórczością i Osobą fotografa i podróżnika – Piotra Malczewskiego. Okazją do rozmowy na temat muzyki współczesnej będzie spotkanie z kompozytorem – Mikołajem Góreckim, mieszkającym na stałe w Ameryce, który odwiedzi Suwalszczyznę w ostatnich dniach lipca, przyjeżdżając specjalnie na koncert inaugurujący XVI edycję FILHARMONII. Aż trzy utwory Góreckiego będzie można usłyszeć podczas tegorocznych koncertów orkiestry AUKSO.

W roku 2015 odsłona wigierska odbędzie się na terenie miasta i gminy Suwałki, mając szansę umocnić swoją pozycję festiwalu w kalendarzu kulturalnym Polski południowej poprzez nową strukturę organizacyjną i wiodącą rolę instytucji samorządowej – Suwalskiego Ośrodka Kultury, jako głównej siły organizacyjnej. W realizacji wydarzeń towarzyszących festiwal wesprze Fundacja Jana Życzkowskiego „Traditio et Novitas”.

Pienińska odsłona fesiwalu odbędzie się w dniach 6-8 sierpnia 2015 roku.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Poetycka opowieść o losach Polaków podczas II Wojny Światowej oprawiona muzyką z jednego z najsłynniejszych seriali historycznych Telewizji Polskiej ostatnich lat - Czas Honoru. 31 lipca 2015 roku – w przeddzień 71. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego – Stołeczna Estrada zaprasza na wielkie muzyczne widowisko, które jest hołdem dla bohaterów tamtych dni.

Udajmy się na szlak bojowy wyjątkowego oddziału młodych ludzi z rozmaitych warszawskich środowisk, którzy opowiedzą o odwadze i sile honoru słowami z poematów i wierszy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, czy Leszka Aleksandra Moczulskiego.

Pomysłodawcą projektu jest Bartosz Chajdecki, polski kompozytor, twórca muzyki filmowej i teatralnej. Za muzykę do serialu Czas Honoru otrzymał nominację do nagrody IFMCA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej). Wydarzenie realizowane jest z udziałem Orkiestry Symfonicznej ArtBel Enesemble, Chóru Uniwersytetu Wrocławskiego „Gaudium” oraz Chóru Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Orkiestrze oraz chórowi towarzyszyć będą odtwórcy głównych ról: Antoni Pawlicki i Olga Bołądź oraz soliści Katarzyna Sawczuk, Paulina Walendziak, Anna Witczak, Krzysztof Iwaneczko. Całością zadyryguje Alan Urbanek. Kierownictwo artystyczne Halina Jarczyk.

Stołeczna Estrada od 21 lat realizuje autorskie widowiska upamiętniające kolejne rocznice wybuchu Powstania Warszawskiego. W tym czasie zaproszono do współpracy kilkuset artystów i muzyków. Na scenach przy Placu Zamkowym, Placu Krasińskich, placu Bankowym i na dziedzińcu Zamku Królewskiego grały orkiestry symfoniczne, występowały chóry, recytowano najważniejsze teksty autorów tworzących w czasie drugiej wojny światowej po jej zakończeniu. Artyści, którzy wielokrotnie przyjmowali zaproszenie do współpracy to m.in.: Stanisława Celińska, Kinga Preis, Anna Maria Jopek, Marian Opania, Robert Więckiewicz. W spektaklach brały udział także uczestniczki Powstania – Alina Janowska i Danuta Szaflarska. Muzykę do spektakli przygotowywali uznani współcześni twórcy, m.in. Józef Skrzek, Mateusz Pospieszalski i Tomasz Stańko.

Koncert plenerowy z okazji 71. rocznicy Powstania Warszawskiego z muzyką z serialu Czas Honoru odbędzie się 31 lipca 2015 roku o godz. 20.00 na Placu Krasińskich.
Organizatorem wydarzenia jest Stołeczna Estrada.