Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert Generacje XIX odbędzie się 15 marca 2015 roku w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

W jego programie znajdzie się muzyka orkiestrowa twórców urodzonych na przestrzeni 64 lat: Róża wiatrów najstarszego, zmarłego w zeszłym roku mistrza wielu kompozytorskich pokoleń Włodzimierza Kotońskiego (ur. 1925), dynamiczny i wyrazisty formalnie utwór Sygnały 2 Zbigniewa Penherskiego (ur. 1935), trzy różne stylistycznie utwory kompozytorów urodzonych w latach 70-tych: Matter of Choice Sławomira Wojciechowskiegopremiera wersji orkiestrowej, Jeux varsoviens Grzegorza Duchnowskiegopremiera utworu nagrodzonego w Konkursie im. Karola Szymanowskiego zorganizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Gniew wiatru Bartosza Kowalskiego – z brawurową partią solową saksofonu w wykonaniu Pawła Gusnara oraz Mirage... najmłodszej kompozytorki z tego grona Nikolet Burzyńskiej (ur. 1989) – premiera utworu.

Polską Orkiestrę Radiową poprowadzi Szymon Bywalec.

Koncerty z cyklu Generacje – organizowane od 2003 roku przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Program 2 Polskiego Radia i Związek Kompozytorów Polskich - prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej i postawy twórcze różnych pokoleń. Muzykę ważną, lecz nie zawsze pamiętaną, premiery, także dyskurs estetyczny pomiędzy współczesną twórczością polską i innych krajów.


Instytut Muzyki i Tańca zaprasza we wtorek, 17 marca 2015 roku o godz. 12.00 do Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie na prezentację portalu www.instrumenty.edu.pl - jedynego w Polsce wirtualnego centrum instrumentów ludowych.

Projekt zrealizowany został przez Instytut Muzyki i Tańca w Roku Oskara Kolberga (2014), w 200. rocznicę urodzin wybitnego polskiego folklorysty i etnografa. Baza prezentuje niemal 250 polskich ludowych instrumentów muzycznych z terenu całego kraju, pochodzących z Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Instrumentów Muzycznych i Muzeum Etnograficznego w Poznaniu oraz Kolekcji Jadwigi i Mariana Sobieskich. W portalu prezentowanych jest blisko 1000 wysokiej jakości zdjęć oraz obiekty w technice 360 stopni.

 


Zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego sprzed pięciu lat Yulianna Avdeeva (na zdjęciu), amerykański Alexander String Quartet, występująca pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Jiříego Bělohlávka Filharmonia Czeska zainaugurują 17 marca 2015 roku krakowską odsłonę 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Choć Wielkanocny Festiwal od 11 lat odbywa się w Warszawie, niepisaną tradycją jest rozgrywający się co roku właśnie w Krakowie uroczysty prolog tej międzynarodowej imprezy. Tegoroczna edycja będzie jednak wyjątkowa, bo w programie znalazło się aż pięć koncertów.

Festiwal rozpocznie się w Krakowie od otwarcia wystawy manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej (17 marca, godz. 12:00). Uroczystości towarzyszyć będzie recital młodej krakowskiej pianistki Julii Kociuban, w której wykonaniu usłyszymy Sonatę Es-dur op. 27 nr 1 „Quasi una fantasia” Beethovena oraz Sonatę fortepianową h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.

- Pragnę zwrócić szczególną uwagę na tę wspaniałą młodą artystkę, bo to właśnie ona wraz Szymonem Nehringiem będzie reprezentować Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. I mam nadzieję, że oboje dojdą do finału – podkreśla Elżbieta Penderecka, dyrektor generalny Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Akcentem związanym z Konkursem Chopinowskim będzie zaplanowany również na 17 marca wieczorny koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, która wystąpi pod batutą znakomitego włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego. Za fortepianem zasiądzie Rosjanka Yulianna Avdeeva, zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego z 2010 roku. W programie Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega, Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Uwertura Coriolan op. 62 Beethovena i III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Koncert odbędzie się w sali Filharmonii Krakowskiej o godz. 19:30.

W środę i czwartek (18, 19 marca) miłośników klasyki czekają dwa występy amerykańskiego zespołu kameralnego - Alexander String Quartet. W Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach artyści zaprezentują kwartety smyczkowe Dymitra Szostakowicza, Mozarta i Beethovena (wieczór pierwszy), a także Beethovena i Brahmsa (wieczór drugi). Oba koncerty rozpoczną się o godz. 19:30. Natomiast 20 marca Alexander String Quartet zagra dla uczniów Szkoły Amerykańskiej w Krakowie, dzień później poprowadzi zaś kursy mistrzowskie na Akademii Muzycznej.

Krakowską odsłonę 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zakończy występ Filharmonii Czeskiej, uważanej za jedną z najwspanialszych orkiestr symfonicznych Europy. Pod dyrekcją maestro Jiříego Bělohlávka artyści wykonają Memorial to Lidice H. 296 Bohuslava Martinu, Fantazję g-moll na skrzypce i orkiestrę op. 24 Josefa Suka oraz VII Symfonię d-moll op. 70 Antonina Dvoraka. Solistą wieczoru będzie Josef Špaček (skrzypce). Koncert odbędzie się 26 marca o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej.

Wystawa manuskryptów muzycznych czynna od 17 marca do 3 kwietnia. Wstęp wolny.


Koncert Jubileuszowy z okazji 40 lat Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku odbędzie się 18 marca 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie: Stanisław MoniuszkoUwertura koncertowa Bajka, Fryderyk ChopinFantazja na tematy polskie A-dur op. 13 i Józef ElsnerMsza F-dur op. 41 na solistów, chór mieszany, orkiestrę i organy. Wystąpią: Mariusz Ciołko – fortepian, Klaudia Ziajkowskicz – sopran, Paweł Cichomski – tenor, Adam Bańkowski – bas, Orkiestra Symfoniczna i Chór Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza do spędzenia pierwszych dni wiosny z wiolonczelą. W dniach 19-22 marca 2015 roku, już po raz drugi odbędzie się Krakowska Wiosna Wiolonczelowa.

Program wydarzenia naukowo-artystycznego przewiduje wykłady, kursy i koncerty prowadzone przez wiolonczelistów z kraju i ze świata. Podczas wieczornych koncertów będzie można usłyszeć recital muzyki litewskiej w wykonaniu Armonas Uss Duo, koncert Koła Naukowego Wiolonczelistów, będący prezentacją projektu Bach & Rag TIME, koncert w którym wiolonczela zostanie połączona w duety z kontrabasem, skrzypcami, fortepianem i drugą wiolonczelą z udziałem prof. Jeroena Reulinga oraz koncert finałowy, będący kontynuacją bardzo lubianego przez wykonawców i publiczność projektu Only Cello! Tym razem w pierwszej części koncertu muzyka polskich kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego, Marka Stachowskiego, Olgi Hans oraz prawykonanie Cordissimo!!! Macieja Jabłońskiego, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją prof. Ulfa Tischbirka wykona m.in. muzykę z filmów o przygodach agenta Jamesa Bonda.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Filharmonia Bałtycka oraz Fundacja Bielecki Art zapraszają 20 marca 2015 roku o godz. 19:00 na Koncert polsko-flamandzki. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Przedstawicielstwa Generalnego Rządu Flandrii w Polsce w ramach Tygodnia Flamandzkiego, trwającego w Gdańsku od 14 do 22 marca.

Koncert będzie okazją do zapoznania się z flamandzkim dorobkiem muzycznym. Obok utworów autorstwa współczesnych kompozytorów belgijskich, jak Jan van der Roost, czy Wouter Lenaerts usłyszeć będzie można Cztery pieśni flamandzkie napisane przez ówczesnego przyjaciela Edwarda Griega - Arthura De Greef. W programie znajdą się także kompozycje polskie. W Sali koncertowej Filharmonii na Ołowiance zabrzmi znany Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz. Kompozytor za muzykę do ekranizacji epopei został nagrodzony Złotą Kaczką w kategorii Najlepszy autor muzyki do polskiego filmu (2000), Orłem – nagrodą Polskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepsza muzyka (2000), zaś w 2007 roku Złotą Kaczkę 50-lecia dla sceny Polonez w kategorii Najlepszy taniec. Podczas koncertu odbędzie się również światowe prawykonanie kompozycji Janusza Bieleckiego - Miniatury taneczne. Jest to utrzymany w lekkim i żartobliwym stylu utwór, będący zapisem wrażeń kompozytora z podróży odbytych po różnych zakątkach świata. Każda z części kompozycji inspirowana jest muzycznym folklorem i charakterystycznymi brzmieniami innej części globu – ich wspólnym mianownikiem pozostaje chęć twórcy do zachowania przystępnej i utrzymanej w figlarnym tonie stylistyki.

Koncert odbędzie się z udziałem cenionych solistów, w tym jednej z najczęściej nagradzanych harfistek swojego pokolenia, solistki Filharmonii i Opery Wiedeńskiej - Anneleen Lenaerts oraz polskiego pianisty odnoszącego sukcesy na prestiżowych konkursach krajowych i międzynarodowych Ireneusza Boczka. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi belgijski dyrygent Herman Engels.


Operetka Ogniwa – wieczór nowych choreografii do muzyki Witolda Lutosławskiego, nagrodzona Bursztynowym Pierścieniem 2014 w kategorii najlepszy spektakl sezonu, zostanie wystawiona 21 marca 2015 roku o godz. 19 na scenie Opery na Zamku w Szczecinie.

Ogniwa podbiły serca widzów szczecińskiej opery oraz Teatru Polskiego w Warszawie. Za pracę nad częścią Pewnego razu-teraz Robert Glumbek otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczą im. J. Kiepury w kategorii najlepszy choreograf.

Muzyka wybitnego polskiego kompozytora połączyła artystów z różnych zakątków świata. Podczas produkcji spotkali się reprezentanci młodego artystycznego pokolenia: Kaya Kołodziejczyk – kreatywna warszawska choreograf, zwyciężczyni ogólnopolskiego konkursu dla młodych choreografów, tancerz i choreograf Piotr Czubowicz z Les Ballets de Monte-Carlo oraz Janusz Wawrowski, laureat licznych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, wybitny artysta nagrywający m.in dla prestiżowej wytwórni Warner.


Szkoła Muzyczna I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie oraz Camac Harps France zapraszają na II Dni Harfy w Krakowie, które odbędą się w dniach 21-22 marca 2015 roku. Festiwal ten jest jedynym wydarzeniem w Małopolsce w całości dedykowanym harfie. Podczas koncertów będzie można poznać różne oblicza tego instrumentu, zarówno w repertuarze klasycznym, jak i jazzie.

II Dni Harfy w Krakowie rozpocznie o godz. 12.00 w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie koncert polskiej harfistki Klary Wośkowiak. Artystka jest absolwentką Royal Academy w Londynie, laureatką wielu konkursów m.in. I miejsca w Camac Harp Competition w Londynie (2014), I miejsca na III Międzynarodowym Konkursie Harfowym na Słowenii (2013), gdzie przyznana jej została również nagroda specjalna - pozycja Young Celebrity Master podczas Harp Masters Academy w 2015 roku w Szwajcarii. Klara Wośkowiak poprowadzi również w tym dniu kursy mistrzowskie dla początkujących adeptów sztuki harfowej.

Wieczorem tego samego dnia usłyszymy recital cenionej na całym świecie harfistki prof. Florence Sitruk, która jest wykładowcą w klasie harfy w Haute Ecole de Musique of Geneva oraz profesorem wizytującym w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prof. Sitruk jest również dyrektorem artystycznym prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Harfowego w Izraelu. Była inicjatorką i organizatorką pierwszego Elias Parish-Alvars Festival w rodzinnym mieście wirtuoza w Teignmouth. W 2010 roku została dyrektorem artystycznym festiwalu w Szwajcarii „Les muséiques”. W niedzielę prof. Sitruk poprowadzi kursy mistrzowskie dla uczniów zaawansowanych.

Festiwal zakończy wyjątkowy koncert zatytułowany Jazz Night, który odbędzie się w Klubie Alchemia na Kazimierzu w niedzielę o godzinie 20.00. Wystąpi wówczas australijski duet: Tara Minton - jazzowa harfistka, wokalistka i kompozytorka mieszkająca obecnie w Londynie oraz Tristan McCoopin - wysoko ceniony gitarzysta sesyjny mieszkający w Nowym Yorku. Długoletni przyjaciele ze sceny muzycznej z Melbourne w Australii przyjeżdżają na jedyny koncert w Polsce. Duet zaprezentuje autorskie kompozycje Tary Minton, będące kompilacją jazzu, soulu oraz blusa. Nie zabraknie również australijskich akcentów.

Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa harf firmy Camac. Harfiści będą również mogli skorzystać z bezpłatnej regulacji instrumentów.

Koncerty, kursy mistrzowskie oraz wystawę będzie można zobaczyć w Szkole Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie, ul. Józefińska 10. Koncert finałowy „Jazz night” odbędzie się w Klubie Alchemia, ul. Estery 5.

Na wszystkie wydarzenia odbywające się w ramach festiwalu wstęp wolny.


Chór Polskiego Radia zaprasza na niezwykły wieczór z cyklu "Dedykacje muzyczne", podczas którego zabrzmi Pasja wg św. Jana Arvo Pärta. Koncert odbędzie się w 21 marca 2015 roku w kościele św. Katarzyny w Krakowie (ul. Augustiańska 7) o godz. 19:30.

Sześć głosów wokalnych brzmieniem przypominających naturalność dziecięcego śpiewu; kameralny chór, do tego cztery starannie dobrane instrumenty grają i śpiewają najprostsze akordy. Pojawiające się w tej niebiańskiej eufonii dysonanse są niczym balsam pieszczący łagodne kształty trójdźwięków. Pasja Arvo Pärta jest jak średniowieczna płaskorzeźba do kontemplacji. Muzyczna, pasyjna tradycja zachowana jest przez estońskiego kompozytora w takich cechach utworu jak – powierzenie partii Jesusa głosowi barytonowemu, Piłata – tenorowi, a złowrogiego tłumu – chórowi. Dzieło jest jednak odejściem od ilustracyjności drastycznych, pasyjnych wydarzeń, skłania natomiast do symbolicznego przeżywania tego tenebrae, do medytacji pasyjnego tekstu. I właśnie na tym polega to „nowe średniowiecze” Pärta – umysł nie ma być bombardowany nadmiarem bodźców, bo tylko w wolnym umyśle może pojawić się przestrzeń dla refleksji.

Wystąpią: Szczepan Kosior - tenor (Piłat), Mariusz Godlewski - baryton (Jezus), Joanna Radziszewska, Anna Bober, Paweł Fundament, Marek Opaska – Ewangeliści, Chór Polskiego Radia, Paweł Wajrak (skrzypce), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Artur Kasperek (fagot), Barbara Łypik-Sobaniec (wiolonczela), Marek Pawełek (organy). Inscenizacja - Tomasz Cyz, scenografia - Marta Kozera, multimedia - Ada i Michał Bystrzyccy, dyrygent - Izabela Polakowska-Rybska.


Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie zaprasza 21 marca 2015 roku o godz. 19.00 na koncert kameralny inicjujący projekt „Młoda Polska”.

Ideą przewodnią cyklu jest prezentacja najzdolniejszych artystów młodego pokolenia, już uformowanych, mimo że stojących na początku swojej artystycznej drogi. Nazwa nawiązuje również bezpośrednio do nurtu młodopolskiego, gdyż ambicją organizatorów jest zapraszanie muzyków szukających nowych dróg i form wyrazu, idących pod prąd oraz nie bojących się wyjść poza utarte schematy wykonawcze.

Na pierwszym koncercie wystąpi oktet – mała orkiestra smyczkowa. Obok pedagogów i znakomitych absolwentów ZPSM nr 1 w Warszawie, słynnej „Miodowej”, wystąpią młode, najbardziej utalentowane uczennice szkoły. Zagrają profesorowie: Katarzyna Duda i Janusz Wawrowski (skrzypkowie), Roman Hoffmann (wiolonczelista, członek Kwartetu Camerata), Michał Styczyński (altowiolista) oraz uczennice: Małgorzata Latoszek, Dorota Duda, Julia Wrońska, Agnieszka Podłucka. W programie znajdzie się Oktet Es-dur op. 20 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.


W sobotę, 21 marca 2015 roku o godz. 16.00 w Promie Kultury Saska Kępa w Warszawie (ul. Brukselska 23) odbędzie się dwudzieste piąte spotkanie z cyklu "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie", zatytułowane „Płonące serce”. Jerzy Waldorff - pisarz, publicysta, krytyk muzyczny i działacz społeczny. Patronat honorowy nad cyklem objął Burmistrz Dzielnicy Pragi-Południe Tomasz Kucharski.

Wieczór dedykowany Jerzemu Waldorffowi-Preyss h. Nabram: Strażnikowi Narodowej Pamięci, Honorowemu Obywatelowi m.st. Warszawy, wybranego przez mieszkańców stolicy Warszawiakiem Stulecia. Pisarzowi, krytykowi muzycznemu, inicjatorowi utworzenia Muzeum Teatralnego przy Teatrze Wielkim w Warszawie, Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem, inicjatorowi pomników Józefa Piłsudskiego i Ignacego Jana Paderewskiego, po Społeczny Komitet Opieki na rzecz Ochrony Starych Powązek. 

W programie m.in. rozmowy Gości Specjalnych z publicznością ilustrowane archiwalnymi materiałami zdjęciowymi oraz fragmentami filmów. Gośćmi spotkania będą: Marcin Święcicki – Przewodniczący Zarządu Społecznego Komitetu Opieki nad Starymi Powązkami im. Jerzego Waldorffa, dr Andrzej Kruczyński – Kierownik Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Mariola Rabczon-Mazowiecka - Prezes Towarzystwa Przyjaciół Warszawy oddz. Białołęka, Sławomir Rybałtowski – Dyrektor Wydawnictwa VEDA sp. Z O.O.

Autorka, inicjatorka, organizatorka projektu - Jadwiga Teresa Stępień.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


21 marca 2015 roku minie 330 lat od narodzin kompozytora wszechczasów – Johanna Sebastiana Bacha.

Dziś uważany za fenomen, za życia był zapracowanym organistą, chórmistrzem i nauczycielem, w pocie czoła starającym się utrzymać liczną rodzinę (dwadzieścioro dzieci). Świadomy swego talentu, postanowił realizować nieprzeciętne zdolności przede wszystkim w muzyce religijnej, rezygnując ze spektakularnej kariery. Nigdy nie napisał opery, choć w jego czasach gatunek ten był żyłą złota. Pozostawił jednak wiele świeckich utworów, które dziś są najpopularniejszym repertuarem na instrumenty klawiszowe, ulubionymi przebojami wiolonczelistów, materiałem dla wirtuozowskich popisów skrzypków.

A na jaki instrument przeznaczone było ostatnie dzieło Bacha, Kunst der Fuge? Nie wiadomo – bardzo prawdopodobne, że na żaden i jednocześnie każdy. Cykl jest jakby traktatem z teorii muzyki zapisanym nutami; dźwiękowym eksperymentem, który nagle urywa się wówczas, gdy nuty układają się w nazwisko kompozytora: B-A-C-H. Opublikowana po śmierci Bacha Sztuka fugi rozeszła się w zaledwie kilku egzemplarzach i rozgoryczony syn kompozytora sprzedał po cenie złomu miedziane płyty z wyrytym na nich dziełem. Dziś nie mamy wątpliwości, że Kunst der Fuge to przejaw geniuszu. 21 marca 2015 roku w Filharmonii we Wrocławiu arcydzieło Bacha wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Chór Narodowego Forum Muzyki z okazji jubileuszu przygotował natomiast program złożony z sześciu motetów lipskiego kantora – dzieł rozsnuwających cudowną „harmonię głosów”, nieblednącą wcale mimo upływu kolejnych stuleci. W niedzielny wieczór, 22 marca 2015 roku we Wrocławiu zabrzmią cztery hieratycznie piękne motety żałobne, m.in. Der Geist hilft unser Schwachheit auf z 1729 roku napisany na uroczystości pogrzebowe Johanna Heinricha Ernestiego: filozofa, teologa luterańskiego i poety w jednej osobie; rektora szkoły św. Tomasza, z którą Bach był przez lata związany. Swoistą ramę tego muzycznego wieczoru, jego wstęp i zakończenie, stanowić będą dwa dzieła oparte na tekstach zaczerpniętych z psalmów pochwalnych (Chwalcie Pana, wszystkie narody oraz Śpiewajcie panu pieśń nową).


Sobotni koncert symfoniczny, 21 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej, poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia – Daniel Smith – zwycięzca ostatniego Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, gdzie otrzymał zarówno pierwszą nagrodę, jak i Złotą Batutę oraz Nagrodę Orkiestry. Na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Sir Georga Soltiego artysta wyróżniony został drugą nagrodą, zdobył ponadto pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów Operowych im. Luigi Mancinellego.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod jego kierunkiem wykona efektowną uwerturę do Tworów Prometeusza Ludwiga van Beethovena oraz Symfonię Es-dur KV 543 Wolfganga Amadeusza Mozarta. W części środkowej wieczoru zabrzmi natomiast Koncert na dwa fortepiany As-dur op. 88a Maxa Brucha w wykonaniu Chopin Piano Duo, czyli duetu fortepianowego założonego w 2011 roku przez absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie – Annę Boczar i Bartłomieja Kominka.


Koncert pedagogów i doktorantów Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się 21 marca 2015 roku, w Sali Koncertowej uczelni, o godz. 17.00.

Wykonawcy: Miłosz Markiewicz – dyrygent, Marcin Misiak – wiolonczela, Dariusz Bator – kontrafagot, Michał Bąk – gitara oraz Akademicka Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (przygotowanie orkiestry: st. wykł. Zbigniew Szufłat). W programie utwory M. Giuliani’ego, J. Haydna, T. B. Lerstada, M. Góreckiego i W. Kilara.


Spektakle premierowe operetki Baron cygański Johanna Straussa odbędą się w Teatrze Wielkim w Łodzi w dniach 21 i 22 marca 2015 roku oraz 24 marca 2015 roku (premiera z „Expressem”).

To z pewnością najbardziej znana i lubiana operetka, za którą widzowie tęsknią zawsze, a która dodaje blasku każdej scenie muzycznej gdy tylko się na niej pojawia. Sam kompozytor - mistrz wiedeńskiego walca - nazwał ją operą komiczną i tak też - muzycznie - potraktował libretto, w którym atrakcyjna i egzotyczna sceneria taboru cygańskiego przeplata się z elegancją i przepychem salonów wiedeńskich. Muzyka Barona - jak przystało na operę komiczną - jest pełna lekkości i wdzięku, a w efektownych ariach, duetach i ansamblach króluje oczywiście walc.

Baron cygański to jedna z nielicznych operetek, które na stałe goszczą na największych scenach operowych świata - zawsze przynosząc widzowi atrakcyjne widowisko, muzyczną satysfakcję i rozrywkę najlepszej próby. Nad łódzkimi spektaklami kierownictwo muzyczne objął Bassem Akiki, reżyseruje Tomasz Konina.


22 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Organizatorzy przygotowali ponadto niezwykłą niespodziankę dla miłośników muzyki dawnej i historycznych wykonań. 31 marca na scenie Filharmonii Narodowej pojawi się grający na instrumentach z epoki amerykański zespół Boston Baroque, który pod batutą wybitnego dyrygenta Martina Pearlmana wykona jedno z najpiękniejszych, znakomicie wpisujących się w okres Wielkanocy dzieł Claudio Monteverdiego - Vespro della Beata Vergine.

Bohaterem koncertów kameralnych będzie amerykański Alexander String Quartet (28, 29 marca), w którego wykonaniu zabrzmią kwartety i kwintety Beethovena oraz Brahmsa. Ciekawie zapowidają się także występy Hover State Chamber Choir z Armenii (28 marca), recital pieśni Brahmsa z mezzosopranistką Janiną Baechle (31 marca) czy spotkanie z Korean Chamber Orchestra i koreańską skrzypaczką Ju-Young Baek (25 marca).

Finałowy koncert 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena odbędzie się w Wielki Piątek. Na scenie Filharmonii Narodowej wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Aleksandra Liebreicha. W programie tego wieczoru obok Kindertotenlieder Gustava Mahlera i Schicksalslied Johannesa Brahmsa znajdzie się polskie prawykonanie kompozycji Dies illa Krzysztofa Pendereckiego, napisanej z okazji 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej, a prawykonanej jesienią 2014 roku na Festiwalu Flamandzkim w Brukseli, w ramach wielkiego koncertu „Thousand Voices for Peace”.

Festiwalowe koncerty odbywać się również będą w innych miastach Polski, m.in. w Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Zabrzu, Opolu, Radomiu, Rzeszowie, Wrocławiu i Szczecinie.

Festiwalowi towarzyszyć będzie także Międzynarodowe Sympozjum Beethovenowskie pt. Beethoven i jego następcy i kontynuatorzy: Brahms i Mahler (23 i 24 marca) oraz kursy mistrzowskie – dla pianistów, które poprowadzi prof. Boris Berman (23-25 marca) i dla wokalistów, które w tym roku poprowadzą wykładowcy Yale School of Music - prof. Doris Yarick-Cross - Dyrektor Artystyczny Yale Opera Program i prof. Richard Cross (19-21 marca).

Więcej


22 marca 2015 roku o godzinie 16:00 w Auli Florianka w Krakowie (przy ul. Basztowej) 8 odbędzie się koncert kompozytorski Eugeniusza Popławskiego z Mińska.

Wykonawcami koncertu będą: Żeński Zespół Chóralny Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie, Krakowska Orkiestra Kameralna, Monika Płachta – fortepian, Karolina Zielińska – dzwony, Stanisław Żowtoholowy – dzwonki, Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran. Całość poprowadzi Stanisław Krawczyński.

W programie znajdą się m.in. utwory: Path in the Cloud III na fortepian i orkiestrę smyczkową oraz Missa brevis na chór żeński, sopran solo, dzwony i dzwonki.

Wstęp wolny.


22 marca 2015 roku o godz. 17.00 w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zagości, obchodzący swój jubileusz 25-lecia zespół Il Tempo, który wykona Stabat Mater Alessandro Scarlattiego.

Stabat Mater jest średniowieczną (XIII w.) sekwencją [pieśnią] wykonywaną w liturgii kościoła katolickiego w czasie Wielkiego Postu. Tematem utworu jest rozpacz Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Jezusa Chrystusa: Stoi Matka obolała, Łzy pod krzyżem przepłakała, Gdy na krzyżu Syn jej mrze [przekład Mirona Białoszewskiego].

W niedzielę w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Stabat Mater Alessandro Scarlattiego wykona zespół Il Tempo w składzie Agata Sapiecha (skrzypce, kierownictwo artystyczne), Maria Dudzik (skrzypce), Teresa Kamińska (wiolonczela) i Lilianna Stawarz (klawesyn). Partie solowe zaśpiewają Michał Sławecki (sopran) i Wanda Franek (alt). Na szczególną uwagę zasługuje obdarzony wyjątkowym głosem Michał Sławecki, który w Stabat Mater wykona partię sopranową.

Koncert jest drugim wydarzeniem, organizowanym w ramach cyklu „Anonse i echa” MLAMD, wydarzenia artystyczno-edukacyjnego, którego koncerty rozpoczynają się krótkim wykładem oraz dyskusją ze słuchaczami. 22 marca słowo o kompozytorze, utworze i interpretacji wygłosi dr Aneta Markuszewska z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Organizatorzy: Fundacja Concert Spirituel, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie


W dniach 23-30 marca 2015 roku odbędzie się w Poznaniu 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.

Podczas Festiwalu słuchacze mogą uczestniczyć w 19 koncertach, usłyszymy 11 prawykonań, wiele pierwszych wykonań w Polsce, wystąpią artyści z Niemiec, Austrii, Szwecji, Anglii i z Polski. Odbędą się spotkania z autorami publikacji o muzyce współczesnej w ramach Atelier oraz Wiosna Młodych i Najmłodszych – cykl imprez skierowanych do młodej publiczności. Podobnie jak w ostatnich latach, na tegorocznej „Poznańskiej Wiośnie” usłyszymy wiele nowych utworów. Twórcami nowych kompozycji są: Katarzyna Kwiecień-Długosz, Barbara Kaszuba, Piotr Moss, Monika Kędziora, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Taborowska, Bogusław Schaeffer, Martyna Kosecka, Zdzisław Wysocki oraz zagraniczni kompozytorzy – Alex Stein i Tom Sora.

Wydarzenia będą odbywały się różnych miejscach Poznania: Akademia Muzyczna, CK Zamek, Stary Browar, Aula Lubrańskiego UAM, Sala Biała Urzędu Miasta, Kościół pw. Wszystkich Świętych przy ul. Grobla, Galeria u Jezuitów, Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna przy ul. Bydgoskiej oraz klub Cicha Kuna.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 24-31 marca 2015 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się V Międzynarodowy Konkurs im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo. Jest to wciąż jedyny w takiej formule konkurs na świecie.

Pomysłodawcą imprezy był prof. Tadeusz Wroński – rektor i doktor honoris causa warszawskiej uczelni. O konkursie tym tak wyraził się jeden z największych wirtuozów, Ruggiero Ricci: „Konkurs Tadeusza Wrońskiego jest jedynym prawdziwym konkursem skrzypcowym na świecie właśnie dla¬ego, że jest to konkurs na skrzypce SOLO”.

Do udziału w tegorocznej edycji zakwalifikowano 38 muzyków z 8 krajów w tym aż 15 studentów i absolwentów UMFC. Uczestników oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Jakowicza.

Koncert inauguracyjny Konkursu odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18:30 w Sali koncertowej uczelni. W wykonaniu Bartosza Nizioła - laureata I Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo w 1990 roku i pianisty Grzegorza Skrobińskiego usłyszymy kompozycjeJ. Brahmsa, E. Ysaye i H. Wieniawskiego. Zwycięzców Konkursu poznamy 31 marca.