Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

MMImpresario oraz ATM Scena na Bielanach zapraszają na premierę operetki Emmericha Kálmána Księżniczka czardasza - 1 stycznia 2015 roku o godz. 20.00. Wydarzenie zainicjuje reaktywację sceny operetkowej we Wrocławiu.

Księżniczka czardasza to najlepsza i najpopularniejsza operetka Emmericha Kálmána i jedna z najczęściej wystawianych na światowych scenach muzycznych, w której przebój goni przebój, a barwne frazy muzyczne przeplatają się z dynamicznymi układami baletowymi. Młody książę Edwin Lippert-Weylersheim zamierza popełnić mezalians sezonu: zakochany w pięknej szansonistce Sylvii Varescu, chce zawrzeć małżeństwo w jej macierzystym kabarecie „Orpheum”! Jednak radość stałych bywalców teatrzyku jest przedwczesna – rodzina księcia zrobi wszystko, aby nie dopuścić do skandalu. Ognisty czardasz, najbardziej podejrzane lokale Budapesztu, przepych wiedeńskich salonów – słowem: jedna z najsłynniejszych w świecie operetek, kwintesencja najlepszych cech gatunku. Artystki, artystki, artystki z variété…, Tak całkiem bez dziewczątek na nic świat…, Choć na świecie dziewcząt mnóstwo…, Jaj, maman, życie krótkie, żal młodych lat… - największych przebojów Księżniczki czardasza bywalcom operetki nie trzeba reklamować.

Kierownictwo muzyczne - Artur Wróbel, reżyseria, inscenizacja i choreografia - Elżbieta Lejman-Krzysztyniak, scenografia - Małgorzata Matuszewska, producent spektaklu i dyrektor cyklu - Maciej Michałkowski. Wystąpią soliści oraz chór, balet i orkiestra ArtBel Ensemble.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 3, 4, 16, 17, 18, 30 i 31 stycznia oraz 1, 13 i 15 lutego 2015 roku o godz. 19.00.


Karnawał 2015 we Wrocławiu rozpocznie się 3 stycznia Galą Noworoczną w Hali Stulecia. Muzyka „króla walca”, Johanna Straussa II, przeniesie publiczność do roztańczonego Wiednia, gdzie porwie ją muzyczny korowód postaci z popularnych oper. Galę poprowadzą profesor Jan Miodek i redaktor Justyna Janus-Konarska.

Największą sławę w rodzinie Straussów zyskał najstarszy syn – Johann, który miał uczyć się na bankiera, tymczasem znany jest po dziś dzień jako „król walca”. Mały Johann lekcje w zakresie muzyki pobierał po kryjomu, a jego nauczycielem był pierwszy skrzypek z orkiestry ojca. Cała rodzina Straussów była bardzo popularna, dlatego austriacka prasa huczała od plotek wyolbrzymiających rywalizację między braćmi i ojcem.

Najbardziej lubiane polki, walce i fragmenty operetek słynnego wiedeńczyka zabrzmią w pierwszej części gali, a następnie, niczym karnawałowy pochód, przedefiluje przed nami barwne towarzystwo bohaterów najbardziej lubianych przez publiczność oper. Toast wzniesie zuchwały Toreador z Carmen, walc zatańczy Musetta z Cyganerii, usłyszymy pełne humoru duety z Wesołej wdówki i Don Pasquale.
Pod batutą cenionego dyrygenta operowego, George’a Tchitchinadze zagra obchodząca siedemdziesięciolecie istnienia Orkiestra Symfoniczna NFM, zaśpiewają pochodząca z Gruzji Marika Machitidze i baryton Marcin Bronikowski. Galę poprowadzą niezrównany mówca - Jan Miodek oraz znana widzom TVP i TVN Justyna Janus-Konarska.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zachęca, by sobotnie wieczory karnawału spędzać na Ołowiance. Bale Gdańskie na stałe zapisały się już w kalendarzu kulturalnym Trójmiasta. W 2015 roku odbędzie się już dziesiąta odsłona cyklu. Bale Gdańskie swoją formułą nawiązuje do najpopularniejszych koncertów karnawałowych odbywających się co roku w Wiedniu. Po każdym koncercie publiczność ma okazję uczestniczyć w bankiecie, podczas którego można rozkoszować się dobrą kuchnią oraz potańczyć przy muzyce granej na żywo, z widokiem na przepływającą Motławę.

Tuż po Nowym Roku, 3 styczna 2015 roku w ramach koncertu otwierającego cykl Balów Gdańskich w świat celtyckiej kultury publiczność zabiorą muzycy zespołu Carrantuohill oraz formacja taneczna Reelandia, składająca się z najlepszych specjalistów od tańca irlandzkiego. Specjalnie dla pomorskiej publiczności zaprezentują niezwykłe widowisko muzyczno - taneczne TOUCH OF IRELAND - the storm.

Podczas kolejnego Balu, 10 stycznia 2015 roku publiczność będzie miała okazję posłuchać Królewskiej Orkiestry Salonowej. Zarówno nazwą, jak i stylem gry grupa nawiązuje do dawnych koncertów na dworach królewskich. Orkiestrę poprowadzi Natalia Walewska, na co dzień Koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Na III Balu Gdańskim, 17 stycznia 2015 roku zaśpiewa... trzech tenorów, a dokładniej grupa Tenors Bel’ Canto. Powstały w 2007 roku zespół obejmuje profesjonalnych śpiewaków, laureatów międzynarodowych konkursów i festiwali muzycznych: tenorów: Vasyla Ponàya, Romana Trokhymuka, Tarasa Hlova oraz barytona Romana Antonyuka. Kwartetowi towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Serhiy Burko.

Kolejny koncert, 24 stycznia 2015 roku dedykowany jest wszystkim wielbicielom muzyki Franka Sinatry. Na IV Balu Gdańskim usłyszymy Big Band Krzysztofa Herdzina, polskiego pianistę, kompozytora, aranżera, dyrygenta i producenta muzycznego, znanego także na świecie jako multiinstrumentalistę, autora jazzowych przeróbek utworów Fryderyka Chopina i orkiestratora nagrodzonej Oscarem muzyki Jana A.P. Kaczmarka. Podczas koncertu usłyszeć będzie można utwory z nagranej w 2013 roku płyty Swinging with Sinatra- Jarek Wist & Krzysztof Herdzin Big Band LIVE. Zabrzmią też oczywiście nowe interpretacje przebojów Franka Sinatry, m.in.: My way, New York New York czy Come fly with me.

31 stycznia uroki argentyńskiego tanga odkryje przed nami prawdziwy wirtuoz akordeonu Marcin Wyrostek i jego zespół Tango Corazon.

Bale Gdańskie potrwają aż do 14 lutego. Na przedostatnim z nich usłyszymy doskonałą Orkiestrę Kameralną Filharmonii Kaliningradzkiej, która wystąpi pod batutą Aleksandra Andreeva, zaś najpiękniejsze arie operetkowe wykona sopranistka Anait Mkrtczjan. Program tego wieczoru, to prawdziwa noc karnawałowych przebojów, bo obok takich utworów, jak choćby Aria Sylvi z Księżniczki Czardasza, publiczność będzie mogła wysłuchać m.in. także uznawanego za jeden z najpiękniejszych, Walca wiedeńskiego Johanna Straussa, skocznej Tarentelli Napoletana G. Rossiniego czy słynnego, nastrojowego Libertango A. Piazzolli.

Tę edycję Balów Gdańskich pożegna Jose Torres z zespołem. Ze uwagi na fakt, że 14 lutego, to także Walentynki, artyści zabiorą słuchaczy w romantyczną muzyczną podróż, podczas której usłyszeć będzie można najpiękniejsze piosenki o miłości. Podczas koncertu pojawią się m.in. znane tematy miłosne, jak Amor, amor Julio Iglesiasa, Como fue czy Lagrimas Negras. Całość uzupełni para taneczna prezentując gorącą, zmysłową kubańską Salsę, wytworne Son i ChaChaCha, Mambo oraz romantyczne Bolero.


Tradycyjnie po Nowym Roku Filharmonia Krakowska zaprasza na koncert kolęd w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej.

W sobotę, 3 stycznia 2015 roku o godz. 18.00, w wykonaniu artystów chóru pod batutą Teresy Majki-Pacanek zabrzmią najpiękniejsze polskie kolędy zestawione z wyborem tradycyjnych kolęd angielskich, opracowanych przez Johna Ruttera w 1974 roku. Warto zaznaczyć, iż w opracowaniu tym znaczącą rolę pełni harfa solo, przy której podczas koncertu zasiądzie wybitna harfistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Irena Czubek-Davidson. Wieczór poprowadzi Lidia Jazgar.


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncerty kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego, które odbędą się 28 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w szczecińskim kościele garnizonowym i 4 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 w kościele w Szczecinie Zdrojach.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

W programie: Anioł pasterzom mówił, Gdy się Chrystus rodzi, Wśród nocnej ciszy, Lulajże Jezuniu, Niemowlątko na słomie (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, W żłobie leży, Mizerna cicha, Jezus malusieńki, Hej, w dzień Narodzenia (orkiestra smyczkowa), Cicha noc, Gdy śliczna panna, Przybieżeli do Betlejem, Prowadź gwiazdeczko (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Dziś z żywota Pańskiego – muz. Maciej Małecki, sł. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Bóg się rodzi.

Wystąpią: Chór i Orkiestra Opery na Zamku pod kierownictwem Małgorzaty Bornowskiej.


W roku 2015 przypada 150. rocznica urodzin Jeana Sibeliusa – najwybitniejszego kompozytora fińskiego, twórcy symfonii, doskonałych poematów symfonicznych, uwertur i suit orkiestrowych oraz należącego do kanonu światowej literatury wiolinistycznej koncertu skrzypcowego. Filharmonia Krakowska w ramach obchodów tej rocznicy zaprasza na nadzwyczajne koncerty symfoniczne – w piątek, 9 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 10 stycznia 2015 roku o godz. 18.00, które honorowym patronatem objął Konsul Honorowy Finlandii w Krakowie, Janusz Kahl.

Podczas koncertów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego usłyszymy poemat Finlandia op. 26 Sibeliusa oraz jedno z najbardziej znanych jego dzieł – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47. Jest to jedyny koncert solowy w dorobku kompozytora, napisany w 1904 roku, następnie zrewidowany i w ostatecznej wersji dedykowany węgierskiemu cudownemu dziecku skrzypiec, Ferencowi von Vecsey’owi. W Filharmonii Krakowskiej ten niezwykłej urody koncert wykonany zostanie przez wirtuoza skrzypiec, laureata m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Jeana Sibeliusa (2010) oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Fritza Kreislera, po raz pierwszy występującego w Polsce – Nikitę Boriso-Glebsky’ego.

Prawykonanie koncertu odbyło się 19 października 1905 roku w wykonaniu Berlińskiej Orkiestry Dworskiej pod batutą Richarda Straussa. Dzieło tegoż właśnie kompozytora zwieńczy oba wieczory. W programie koncertów znalazł się bowiem poemat Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa, inspirowany traktatem F. Nietzschego.


Koncert z udziałem dwóch artystów pochodzących z Rumunii – dyrygenta Cristiana Florea i flecisty Stefana Diaconu, którego muzyczną bohaterką będzie twórczość rumuńska, odbędzie się 9 stycznia 2015 roku w Filharmonii Gorzowskiej.

Znakomitym jej uzupełnieniem będzie Koncert na flet i orkiestrę smyczkową polskiego kompozytora Marcina Błażewicza, którego muzyka, jak trafnie zauważył muzykolog Krzysztof Lipka – niewiele ma w sobie z sielskości. I choć początek wybranego na ten wieczór utworu zdaje się wprowadzać słuchacza w marzycielski nastrój, to dalszy rozwój muzycznych wypadków okazuje się być znacznie bardziej złożony i w dużej mierze zaskakujący, zwłaszcza w przebiegu partii solowej koncertu. Moc i niepewność, wesołość i fobia, improwizacyjność i klarowność formy – wszystkie te określenia, choć intuicyjnie tak od siebie różne, wiarygodnie opisują tę wyjątkową postmodernistyczną kompozycję.


Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Noworoczny, który odbędzie się 10 stycznia 2015 roku o godz. 18:00 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku.

W programie kolędy oraz najbardziej popularne utwory świąteczne i noworoczne, znane z amerykańskich filmów z lat ’40 i ’50. Koncert będzie swego rodzaju muzycznym toastem noworocznym! Artyści rozpoczną go utworami G. Rossiniego (Toast pour le nouvel an), wznosząc toast za Nowy Rok. Oscarowe kompozycje I. Berlina (White Christmas, Cheek to cheek) utrzymają słuchaczy w świątecznym nastroju, a słynne Jingle Bells H. Simeone rozgrzeje publiczność w ten zimowy wieczór. Nie zabraknie również polskiego akcentu, jakim będą kolędy Macieja Małeckiego (Niemowlątko na słomie, Prowadź gwiazdeczko) i Ireneusza Łukaszewskiego (Uśmiechnij się Dziecino, Senna Kolęda).

Podczas koncertu artyści Polskiego Chóru Kameralnego zaprezentują się również jako instrumentaliści.


Koncert Noworoczny na Wawer Music Festival będzie prawdziwym świętem dla melomanów. Uwielbiany przez miliony Polaków Grzegorz Turnau wystąpi na estradzie Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu BOSS w dniu 11 stycznia 2015 roku o godz. 17:30.

W programie znajdą się popularne utwory Mistrza. Grzegorz Turnau stworzył swój indywidualny styl muzyczny, łączący piosenkę poetycką z jazzem. Jest autorem wielu tekstów i muzycznych kompozycji. Jego koncerty nie pozostawiają obojętnym. Artysta grając i śpiewając łatwo nawiązuje kontakt z publicznością, prowadząc ją po pięknych bezdrożach dźwięków słowa i muzyki.

Na początku koncertu tradycyjne odbędzie się spotkanie z gościem honorowym. Swój udział i rozmowę z publicznością potwierdziła Danuta Hübner – pierwszy polski komisarz w Unii Europejskiej.

Bilety na koncert w cenie 50 zł można zarezerwować: w Recepcji Hotelu Boss przy ulicy Żwanowieckiej 20, tel.22-5166100, pod adresem e-mailowym: fundacja@interpiano.pl oraz na eBilet: www.ebilet.pl/szukaj.php?t=o&oid=433

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Historia Polski według włoskiego kompozytora zabrzmi podczas koncertu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej w niedzielę, 11 stycznia 2015 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Oratorium San Casimiro Re di Polonia (czyli Święty Kazimierz Król Polski) włoskiego kompozytora barokowego – Alessandra Scarlattiego – powstało na zamówienie królowej Marii Kazimiery Sobieskiej, wdowy po królu Janie III Sobieskim. Scarlatti interesował się kulturą polską, był nadwornym klawesynistą Marii Kazimiery. Dzieło pełne jest głębokiej treści religijnej, opowiada o walce duchowej św. Kazimierza z pokusami, którą bohater ostatecznie wygrywa.

Oratorium Alessandra Scarlattiego wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Fabio Bonizzoniego.


Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego zaprasza na styczniowe koncerty filharmoniczne i akademickie z monograficznego cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, które odbędą się w Elblągu, Bydgoszczy i Krakowie.

Edward Czerny uważany jest za twórcę polskiej powojennej muzyki rozrywkowej. Dysponując mistrzowskim warsztatem aranżerskim, pisał muzykę w różnych stylach na orkiestrowe składy symfoniczne, dęte, big band oraz zespoły łączone: orkiestrę symfoniczną i big band, orkiestrę dętą z kwintetem, orkiestrę kameralną z big bandem i in., jednocześnie tworząc własny styl kompozytorski, rozpoznawalny brzmieniowo, stylistycznie i formalnie.

Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, nawiązując do atmosfery niegdysiejszych gal karnawałowych, organizuje koncerty w polskich filharmoniach, studiach radiowych, akademiach muzycznych i innych instytucjach kultury, prezentujące muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową Edwarda Czernego.

11 stycznia 2015 roku w Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu z programem zatytułowanym W krainie swingu i kantyleny wystąpi Anna Serafińska - wokal oraz ELJAZZ Big Band Jozefa Eliasza i Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy rozrywkową muzykę swingową Edwarda Czernego z lat 1934-66, tworzoną dla własnych przedwojennych orkiestr rewiowych Haus Metropol i Admiralspalast, utwory na mniejsze zespoły jazzowe Na huśtawce – solo na pięć saksofonów, miniaturę Walzer Episode na głos solowy z fortepianem, Walc angielski z 1945 roku, Trzej weseli bracia – solo na trzy puzony oraz piosenki napisane dla Ireny Santor, Danuty Rinn, Violetty Villas i Urszuli Dudziak. Noworocznym upominkiem dla publiczności będzie prawykonanie niedawno odnalezionego Walca koncertowego, młodzieńczej kompozycji artysty z 1936 roku.

18 stycznia 2015 roku w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się koncert zatytułowany Edward Czerny – W karnawałowym blasku gwiazd, w programie którego znajdzie się muzyka klasyczna, rozrywkowa i jazzowa Edwarda Czernego z lat 1938-80. Mistrzowskie utwory na orkiestrę symfoniczną i big band, fokstrot Wesoła wiadomość, parafrazę koncertową Lekka kawaleria, popularne Parafrazy smyczkowe, solistyczne kompozycje instrumentalne oraz arie i pieśni opracowane dla Bogny Sokorskiej, Wandy Polańskiej, Barbary Nieman, Bogdana Paprockiego, Andrzeja Hiolskiego, Kazimierza Pustelaka i Wiesława Ochmana oraz standardy jazzowe na big band wykonają studenci Wydziału Wokalnego i Wydziału Instrumentalnego, Orkiestra Symfoniczna i Big band Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Dnia 24 stycznia 2015 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się Karnawałowa gala koncertowa W hołdzie Edwardowi Czernemu - Klasyka i jazz. Na jej program złożą się utwory Edwarda Czernego z lat 1934-66, pisane na różne składy symfoniczne i jazzowe, tworzone dla własnych big bandów przedwojennych i powojennych, dla Orkiestry Symfonicznej i Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia w Warszawie, dla Orkiestry Symfonicznej rozgłośni krakowskiej oraz Orkiestry Radiowej w Hanowerze. Będzie to retrospektywny przegląd rozwoju instrumentacji kompozytora. Usłyszymy słynne wieloobsadowe parafrazy m.in. Frasquita, Francois, Oczy czarne, jazzowe standardy bigbandowe Na trasie W-Z, Kolorowa karuzela, Diabelski mlyn. Z Kącika tatrzańskiego Edwarda Czernego i Fantazję góralską (wersja z sekcją saksofonów) oraz Graj, Sabało na orkiestrę symfoniczną. Wystąpią: Anna Serafińska – wokal, Janusz Muniak – saksofon tenorowy, Wojciech Lichtański – saksofon altowy, Grzegorz Nagórski – puzon, Jakub Puch – trąbka, Jan Karpiel Bułecka – skrzypce, Dawid Czernik – skrzypce, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej i Akademicki Big Band Katowice pod dyrekcją Andrzeja Zubka. Prowadzenie koncertu – Mariusz Süss.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Czesław Dźwigaj zapraszają na wernisaż wystawy Homage to Requiem Romana Maciejewskiego, która odbędzie się 14 stycznia 2015 roku o godz. 18:00 w Bibliotece Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (ul. Fredry 8).

„Wystawa, którą pragniemy Państwu zaprezentować, jest wystawą szczególną. Składają się na nią obrazy, rysunki i rzeźby powstałe z inspiracji muzyką, zrodzone ze spotkania z niezwykłym dziełem, które wyszło spod ręki Romana Maciejewskiego. Krakowski artysta Czesław Dźwigaj, obcując z Requiem. Missa pro defunctis, dając się porwać twórczej wyobraźni i natchnieniu, w swoim języku wyraża emocje i uniwersalne wartości, jakie niesie ze sobą utwór Romana Maciejewskiego. Rzadko mamy do czynienia z tak interesującym przykładem wzajemnej inspiracji, z tak pięknym przenikaniem się sztuk, toteż – zważywszy, iż Roman Maciejewski jest kompozytorem, którego twórczość powierzona została Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu – z radością postanowiliśmy pokazać w naszych wnętrzach efekt oddziaływania jednego twórcy na drugiego”. (Prezes PWM, Adam Radzikowski)


Koncert muzyki na akordeon i smyczki odbędzie się w środę, 14 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Wystąpi znany akordeonista Maciej Frąckiewicz oraz Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą José Marii Florêncio. W programie: Don Salvador 4 retratos españoles, I delfini di Hurghada i Giulia Francesco Bottigliero, Concerto classico Bronisława Kazimierza Przybylskiego oraz Opale concerto Richarda Galliano.

Maciej Frąckiewicz to jedna z ciekawszych osobowości muzycznych młodego pokolenia. Urodził się w Białymstoku, w 2010 ukończył z wyróżnieniem warszawski Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie Klaudiusza Barana. Jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Laureat - wraz z wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz, jako TWOgether Duo - Paszportu Polityki za 2011. Ważną częścią jego działalności artystycznej jest ścisła współpraca z kompozytorami takimi, jak Paweł Szymański, Dariusz Przybylski, Wojciech Ziemiowit Zych czy Wojciech Blecharz. Otrzymał stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” na nagranie płyty z polską muzyką współczesną (w duecie z Magdaleną Bojanowicz), a także stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia artystyczne. Zarówno w repertuarze solowym, jak kameralnym artysta trzyma się dwóch nurtów: transkrypcji muzyki dawniejszej, ze szczególnym naciskiem na twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dzieł współczesnych, przeznaczonych od razu na akordeon i szeroko wykorzystujących możliwości instrumentu.

Koncert wypełni muzyka napisana specjalnie na akordeon przez współczesnych kompozytorów, jak: Francesco Bottigliero, pianista, dyrygent i kompozytor, absolwent konserwatoriów w Napoli i Salerno, obecnie związany z Operą Bałtycką, gdzie współpracuje przy tytułach Makbet, Traviata i Wesele Figara; Bronisław Kazimierz Przybylski (1941-2011), który był uznanym kompozytorem, niezwykle cenionym pedagogiem i współorganizatorem życia muzycznego Łodzi, jego kompozycje prezentowane były na wszystkich znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i poza granicami kraju; Richard Galliano - francuski kompozytor i multiinstrumentalista, akordeonista-wirtuoz, laureat Django Reinhardt Prix, nagrody francuskiej Academie du Jazz, należy do grona najwybitniejszych europejskich twórców, który działa w świecie jazzu, muzyki klasycznej, muzyki rozrywkowej i etnicznej, ale najważniejszym źródłem inspiracji dla artysty pozostaje tango rodem z Argentyny.


W dniu 14 stycznia 2015 roku w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu o godzinie 15.30 odbędzie się – organizowana przez Katedrę Kompozycji – uroczystość nadania salom wykładowym imion wybitnych kompozytorów i pedagogów poznańskiej uczelni – profesora Jana Astriaba i profesora Floriana Dąbrowskiego oraz kompozytora, związanego z Wielkopolską oraz – jako student – z Akademią Muzyczną w Poznaniu, Romana Maciejewskiego.


18 grudnia 2014 roku Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne Meetingpoint Music Messiaen w Zgorzelcu otworzyło podwoje w nowo wybudowanym gmachu na terenie dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A w Görlitz (od 1945 roku należącego do gminy Zgorzelec). Olivier Messiaen był tu jeńcem na przełomie 1940/41 roku.

W otoczeniu polskich podchorążych (Z. Nardelli, Cz. Mętrak, Ś. Krawczyński, B. Samulski, J. Świderski, M. Mazaraki i in.) skomponował Kwartet na koniec Czasu. Aktualnie liczba wykonań tego dzieła z przesłaniem humanistycznym każdego roku wzrasta.

Wzniesienie Centrum, upamiętniającego dramatyczny czas historii, które stanie się miejscem spotkań i działań edukacyjnych z młodzieżą, to inicjatywa miejscowego środowiska kulturalnego dwóch połączonych miast „Europa Zgorzelec-Görlitz”, wraz z silnym wsparciem strony niemieckiej. Projekt i jego misyjna treść ogłoszone zostały w 2005 roku w Zgorzelcu, wkrótce patronatu udzieliło Ministerstwo Nauki i Sztuki Saksonii. Z inicjatywy niemieckiej powstało także stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen, którego głównym celem jest działalność edukacyjna wśród młodzieżyw tym wielonarodowościowym regionie przy styku granic polskiej, niemieckiej i czeskiej. Budowę Centrum w rekordowym czasie 10 miesięcy prowadziła Fundacja Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Zgorzelcu wraz z Meetigpoint Music Messiaena.

Na uroczystości przekazania obiektu (multimedialne sale wielofunkcyjne, przestrzeń ekspozycyjna, pomieszczenia na archiwa i bibliotekę, imponujący taras widokowy na teren obozu) Jerzy Stankiewicz wygłosił wykład Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, jednocześnie prezentując swoją wydaną z tej okazji (w wydawnictwie Musica Iagellonica w Krakowie) książkę noszącą podtytuł Przewodnik biograficzny na otwarcie Europejskiego Centrum Edukacyjno-Kulturalnego, Zgorzelec-Görlitz, Meetinpoint Music Messiaen.

Uroczysta inauguracja międzynarodowej działalności zaplanowana jest na 15 stycznia 2015 roku, w dniu 74. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu w stalagu w Görlitz. Tym razem wykonawcami dzieła Messiaena będą soliści drezdeńscy z polskim pianistą.

(jbs)


Koncertem w dniu 15 stycznia (czwartek) w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Ewy Strusińskiej otworzy swój warszawski sezon koncertowy 2015. W programie utwory XX i początku XXI wieku. Orkiestra wystąpi z wybitnymi polskimi solistami – Krzysztofem Chorzelskim, Maciejem Grzybowskim, Urszulą Kryger i Agatą Zubel.

Koncert otworzą pieśni Witolda Lutosławskiego: Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę (1989-1990) w interpretacji Agaty Zubel, znakomitej śpiewaczki i kompozytorki nagrodzonej m.in. Paszportem Polityki oraz nagrodą 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO. Następnie zabrzmi Kołysanka i Allegro concertante (1944) Romana Maciejewskiego w wykonaniu Macieja Grzybowskiego, cenionego polskiego pianisty, interpretatora muzyki współczesnej.

Drugą część koncertu rozpocznie kameralny skład Sinfonii Varsovii, który wykona Wariacje Na Temat Girolamo Frescobaldiego Aleksandra Tansmana. Wariacje powstały w 1937 roku, w wyniku inspiracji kompozytora muzyką włoskiego baroku. Kolejny utwór w programie koncertu: Drei Lieder nach Trakl Pawła Szymańskiego na sopran i orkiestrę smyczkową, wykona uznanapolska śpiewaczka - Urszula Kryger.

Krzysztof Chorzelski, wybitny altowiolista, skrzypek i dyrygent, członek londyńskiego Belcea String Quartet, jednego z najbardziej uznanych współcześnie kwartetów smyczkowych, będzie ostatnim solistą wieczoru. W jego wykonaniu - Lachrymae. Reflections on a Song of John Dowland op. 48 a Benjamina Brittena. Dzieło w oryginale na altówkę i fortepian powstało w 1950 roku. Wersja na altówkę i orkiestrę pochodzi z 1976 roku.

Wszystkim solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Ewy Strusińskiej.

Bilety w cenie 20 – 35 zł dostępne w kasach Muzeum POLIN oraz w sprzedaży internetowej na stronie www.bilety.polin.pl

Patron Medialny: Polmic.pl

Szczegóły - na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


16 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie wystawiony zostanie spektakl Portret Mieczysława Weinberga – jedna z najlepszych realizacji współczesnych oper polskich kompozytorów, przygotowana przez Teatr Wielki w Poznaniu we współpracy artystycznej z Opera North Production (Wielka Brytania).

Bohaterem Portretu, opery skomponowanej przez Mieczysława Weinberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.

Prapremiera opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i North Theatre w Leeds w reżyserii Davida Pountneya, który swoją koncepcję przeniósł do Poznania. Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając na scenie wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Zrealizował Pasażerkę (2010) Mieczysława Weinberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.

Więcej informacji - na stronie: www.teatrwielki.pl


Film Eugena Illesa Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów z Polą Negri w roli głównej miał swą premierę kinową 8 listopada 1918 roku. W 2011 roku został ponownie zaprezentowany publiczności polskiej oraz Berlina, Paryża, Londynu, Madrytu i Kijowa, tym razem z muzyką Jerzego Maksymiuka. Ona też pod batutą kompozytora wypełni program sobotniego (17 stycznia 2015 roku) koncertu Śląskiej Orkiestry Kameralnej i Anny Witczak. Koncert w Filharmonii Śląskiej poprzedzi projekcja fragmentu filmu.

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (1918) w reżyserii pochodzącego z Węgier Eugena Illesa to klasyczny melodramat z fabułą typową dla tamtego okresu kina, poruszająca historia wielkiej miłości Mani Walkowskiej – pracownicy fabryki papierosów do utalentowanego kompozytora Hansa. Przez lata film uważany był za zaginiony. W 2006 roku kolekcjoner z Czech zaoferował Filmotece Polskiej wczesny film z Polą Negri: była to właśnie Mania. Wyniki kwerendy przeprowadzonej w archiwach filmowych całego świata każą przypuszczać, że jest to jedyna zachowana kopia filmu. Mania została poddana cyfrowej restauracji – przy użyciu najnowocześniejszych technologii. W okresie polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej (druga połowa 2011 roku) film został zaprezentowany publiczności Berlina, Paryża, Londynu, Madrytu oraz Kijowa na pokazach z udziałem orkiestry Leopoldinum Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jerzego Maksymiuka, który skomponował nową muzykę do filmu.

Dzień przed koncertem, w piątek 16 stycznia 2015 roku o godz. 18 organizatorzy zapraszają do filharmonicznej Strefy melomana na spotkanie z Jerzym Maksymiukiem.


Premiera musicalu O krasnoludkach i sierotce Marysi dla dzieci w wieku 5-10 lat wg baśni Marii Konopnickiej odbędzie się 17 stycznia 2015 roku w Operze na Zamku w Szczecinie.

Roztańczony i rozśpiewany spektakl, w którym baśniowy świat przeniesie się daleko poza granice sceny. Opowieść o tym, że dobre uczynki wracają do nas wtedy, kiedy tego potrzebujemy. Do Kryształowej Groty, lisiej nory i na spotkanie z Królową Tatrą zabiorą młodych widzów roztańczone i rozśpiewane krasnoludki, które pomagają ludziom dobrym i szlachetnym. Pokażą też, że pracowitość i zgodne działanie w grupie pozwala przenosić góry. Czy uda im się pokonać sprytnego złego Lisa i pomóc sierotce Marysi? Jaki sposób znajdą na leniwego Skrobka?

Muzyka - Janusz Stalmierski, reżyseria - Wiesław Łągiewka, choreografia - Grzegorz Kotek, scenografia i kostiumy - Agata Tyszko, kierownictwo muzyczne - Małgorzata Bornowska.

Kolejne spektakle odbędą się 18, 22 stycznia i 10 lutego 2015 roku.


Koncert inaugurujący działalność Oddziału Warszawskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, z udziałem Prezesa Zarządu Głównego - Dariusza Dyczewskiego, odbędzie się w dniu 17 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 w kościele parafialnym p.w. Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie (przy ul. Conrada 7).

W koncercie wystąpią cztery zespoły: Canzonetta - Chór dziecięcy PSM I st. Nr 2 im. F. Chopina w Warszawie (dyrygent - Elżbieta Siczek), Chór Lira z Żyrardowa (dyrygent - Urszula Izdebska), Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie (dyrygent - Paweł Hruszwicki) i Chór Towarzystwa Śpiewaczego Ziemi Sochaczewskiej (dyrygent - Ewa Szałapska). Koncert poprowadzi Andrzej Krusiewicz. W programie utwory bożonarodzeniowe Praetoriusa, Bartłomieja Pękiela, Maklakiewicza, Mariana Sawy, Józefa Świdra, Sołtysika, Głowackiego i Sebastiana Krajewskiego.

Wstęp wolny.


Fantastyczna opera komiczna Cyberiada Krzysztofa Meyera wystawiona zostanie 18 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Spektakl realizowany jest przez Teatr Wielki w Poznaniu.

Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.

Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.

Justin C. Arienti za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf.
 


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza w środę, 21 stycznia 2015 roku do Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na koncert pt. Zaczarowana mandolina z udziałem najsłynniejszego mistrza mandoliny - Avi Avitala.

Artysta ceniony przez „The New York Times” za swoją "niezwykle wrażliwą grę" i "wspaniałą technikę", nominowany do nagrody Grammy, jest jednym z najbardziej ekscytujących i śmiałych muzyków naszej generacji. Poznańska publiczność będzie miała szansę posłuchać w jego interpretacji dwóch koncertów Vivaldiego - Koncertu D-dur RV 93 i Koncertu a-moll RV 356 (oba w aranżacjach na mandolinę). Ponadto w programie znajdują się jeszcze dwie wybitne kompozycje polskich autorów – Concerto Grosso suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Andrzeja Koszewskiego oraz Sinfonietta na 2 orkiestry smyczkowe Kazimierza Serockiego. Orkiestra wystąpi pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.


Pierwszy w 2015 roku cykl koncertów Capelli Cracoviensis to zaproszenie do uczestniczenia w festiwalu muzyki każdego dnia. Jan Tomasz Adamus, dyrektor naczelny i artystyczny CC, uważa, że „wysoka jakość życia to nie czekanie na wielkie wydarzenie raz w roku, ale interesująca codzienność”, dlatego w programie serii Laboratorium znalazły się niecodzienne utwory.

Koncerty są też elementem przygotowań do nagrań płytowych artystów CC, które planowane są na następne miesiące. Bogaty repertuar obejmujący różne estetyki muzyczne to efekt szerokich zainteresowań muzyków CC, którzy troszczą się również o edukację muzyczną słuchaczy – dzień przed każdym krakowskim koncertem w ramach matinée o godzinie 11 organizowana jest próba otwarta (wstęp wolny).

W styczniu i lutym 2015 roku usłyszymy: Trio wymyślone w kręgielni – utwory Carla Stamitza, Johanna Baptisty Vanhala i Wolfganga Amadeusza Mozarta (22 stycznia, Filharmonia Krakowska, g.18), Barok, klasycyzm, romantyzm – dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Georga Muffata (29 stycznia, Aula Collegium Novum UJ, g. 18; koncert odbędzie się również w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach dzień później), Pianoforte concertato – utwory Josepha Haydna, Dmitrija Bortnianskiego, Jana Ladislava Dusseka i Wolfganga Amadeusza Mozarta (5 lutego, Filharmonia Karkowska, g. 18.) oraz Dlaczego jest dane światło nędzarzowi – dzieła Arvo Pärta i Johannesa Brahmsa (12 lutego, Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, g. 18).


Uroczystymi koncertami w Krakowie i Trondheim zakończy się trwający od 2013 roku projekt "Wielokulturowość nie działa?". 23 stycznia 2015 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpi znakomita Trondheim Symphony Orchestra pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Kilka dni później, 29 stycznia 2015 roku w Olavshallen Concert Hall w Trondheim zagra Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W programie m.in. premiery utworów nagrodzonych w międzynarodowych konkursach (muzycznym i filmowym), odbywających się w ramach projektu.

Organizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena projekt „Wielokulturowość nie działa?” zainaugurowała odbywająca się półtora roku temu na Uniwersytecie Jagiellońskim konferencja, podczas której przedstawiciele świata nauki, kultury i sztuki podjęli ten ważny temat współczesnej Europy. Europy i jej wielokulturowego społeczeństwa, w którym w wyniku otwarcia granic narastają akty nietolerancji, homofobii i dyskryminacji, gdzie coraz bardziej zagrożony jest dialog międzykulturowy. Głos w tych niezwykle trudnych sprawach zabiorą artyści, zwycięzcy międzynarodowych konkursów (muzycznego i filmowego), wpisanych w program tego właśnie przedsięwzięcia. Ogłoszone w styczniu 2014 roku konkursy postawiły przed uczestnikami zadanie skomponowania krótkich utworów, odwołujących się do tematu przewodniego projektu – hasła „Wielokulturowość nie działa?". W jury konkursu muzycznego zasiadły wybitne postaci świata kultury: prof. Krzysztof Penderecki i Joanna Wnuk-Nazarowa oraz norweski kompozytor Stale Kleiberg. Nadesłane do konkursu wideo-art prace oceniało zaś jury pod przewodnictwem Hanny Wróblewskiej – dyrektor Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.

Premierowa prezentacja zwycięskich prac odbędzie się 23 stycznia 2015 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Konopnickiej 17, godz. 19.30). Zabrzmią m.in. kompozycje Coexistence pochodzącego z Lublina Ignacego Zalewskiego (I nagroda konkursu muzycznego) oraz Invisible Mountain chińskiego twórcy Dai Bo (II nagroda). Program uzupełnią ponadto VIII Symfonia h-moll („Niedokończona”) Franza Schuberta oraz Symfonia klasyczna D-dur op. 25 Sergiusza Prokofiewa. Koncertować będzie znakomita Trondheim Symphony Orchestra pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Podczas uroczystego wieczoru zaprezentowana również zostanie animacja Tłumiony szept Pauliny Koniuk, która zdobyła główną nagrodę w konkursie filmowym tego przedsięwzięcia.

Finałowy koncert projektu „Wielokulturowość nie działa?” odbędzie się zaledwie kilka dni później – 29 stycznia 2015 roku w Trondheim. Na scenie Olavshallen Concert Hall, będącej na co dzień siedzibą Trondheim Symphony Orchestra, norweska publiczność podziwiać będzie krakowską Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej. Pod batutą swego pierwszego dyrygenta Jacka Kaspszyka zespół wykona dokładnie ten sam repertuar, który orkiestra z Trondheim prezentować będzie w Krakowie.

Program obu koncertów dopełni pokaz filmu How Culture Works w reżyserii Tymka Borowskiego.

W ramach projektu „Wielokulturowość nie działa?” realizowane są również projekty plastyczne, które na stałe wzbogacić mają przestrzeń publiczną Krakowa. W listopadzie 2014 roku vis a vis Nowohuckiego Centrum Kultury wyrosły „Muchomory”. Kilka tygodni później nieopodal Centrum Kongresowego ICE Kraków stanął „Obelisk”. Na kwiecień 2015 zaplanowana zaś została ostatnia odsłona tego przedsięwzięcia - „Piramida”. Autorem wszystkich trzech instalacji jest ceniony artysta plastyk i fotografik Maurycy Gomulicki.

Szczegółowe informacje - na dwujęzycznej stronie: www.wielokulturowosc.org

Projekt „Wielokulturowość nie działa. Artyści przeciw przemocy” został dofinansowany z Funduszy EOG na lata 2009-2014 w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej”.


W dniu 23 stycznia 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie (Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego) odbędzie się prawykonanie utworu Largo for large orchestra (1999/2001) Mariusza Dubaja (na zdjęciu).

Kompozycja dedykowana została Ofiarom międzynarodowego terroryzmu w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Pensylwanii, 11 września 2001 roku.

Podczas koncertu wykonane zostaną także utwory W. A. Mozarta (Posthorn – Serenada D-dur) i P. Czajkowskiego (Koncert skrzypcowy D-dur). Solistą będzie Konstanty Andrzej Kulka.


II Symfonia Pawła Mykietyna zabrzmi w piątek, 23 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

W programie wieczoru znajdzie się także Koncert na mandolinę współczesnego kompozytora Avnera Dormana, II Symfonia D-dur op. 36 Ludwika van Beethovena i Koncert kontrabasowy fis-moll op. 3 Siergieja Kusewickiego. W partiach solowych usłyszymy izraelskiego mandolinistę, nominowanego do nagrody Grammy – Avi Avitala i koncertmistrza grupy kontrabasów Orkiestry Symfonicznej NFM – Janusza Musiała. Orkiestrę Symfoniczną NFM poprowadzi Benjamin Shwartz.


W dniu 24 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

W jego programie znajdzie się Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, z wybitnymi polskimi artystami Łukaszem Błaszczykiem (skrzypce), Rafałem Kwiatkowskim (wiolonczela) oraz Marcinem Sikorskim (fortepian) w roli solistów. Orkiestrę poprowadzi dyrektor naczelny Sinfonia Iuventus Tadeusz Wojciechowski, który w drugiej części koncertu zadyryguje IV Symfonią e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.

Koncert odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


24 stycznia 2015 roku (sobota) o godz. 20.00 w Centrum św. Jana w Gdańsku odbędzie się koncert – premiera płyty Modern Choral Masterpieces w wykonaniu Chóru Kameralnego „441 Hz” pod dyrekcją Anny Wilczewskiej.

W programie koncertu znajdą się utwory, które nieczęsto goszczą na trójmiejskich scenach muzycznych i potrafią zaskoczyć słuchacza swoją oryginalnością. Nowatorski język muzyczny zostanie ukazany przez Chór Kameralny „441 Hz” zarówno w kompozycjach religijnych, inspirowanych folklorem (polskim, japońskim), jak również zawierających elementy choreograficzne. Podczas koncertu słuchacze będą mieli okazję zetknąć się z niezwykłą różnorodnością i bogactwem wokalnej muzyki XX i XXI wieku we wspaniałym wnętrzu kościoła św. Jana. Usłyszymy kompozycje m.in. Andrzeja Koszewskiego (Kotek), Andrzeja Panufnika (Song to the Virgin Mary), Marka Jasińskiego (Psalm 100) i Macieja Babnisa (O Sacrum Convivium).

WSTĘP WOLNY.

Po koncercie będzie można nabyć płytę CD Modern Choral Masterpieces.


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierowe spektakle Holendra tułacza Richarda Wagnera - 24 i 25 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 oraz 27 stycznia 2015 roku o godz. 18.30 (premiera z EXPRESSEM).

W głównych rolach wystąpią gwiazdy wokalistyki światowej: Jukka Rasilainen, Astrid Weber, Clemens Bieber, Wioletta Chodowicz i Stanisław Kierner. Chór i Orkiestrę poprowadzi Eraldo Salmieri.

Opera autobiograficzna, opera filozoficzna czy opera "życiowa"? W każdym z tych określeń jest po trosze prawdy. W starej opowieści o mitycznym żeglarzu poszukującym pośród życiowych burz spokoju i spełnienia znalazł Wagner wątki, które - może nie dosłownie - mógł odnieść do własnej podróży przez życie. A nie była ona łatwa i prosta, i może właśnie dlatego włożył w Holendra tułacza całe swoje serce i talent. Ogromne wyczucie teatru i geniusz muzyczny zaowocowały dziełem, które nie tylko zachwyca, ale i intryguje, skłania do refleksji i sprawia, że długo po wyjściu z teatru wiele obrazów ze sceny jawi nam się jako wspomnienie własnych doświadczeń i wydarzeń, mogących stać się naszym udziałem.

Holender tułacz to pierwsze dzieło kompozytora, które on sam w pełni zaakceptował i które upewniło go o słuszności tworzenia "nowej opery" zmierzającej ku wielkiemu dramatowi muzycznemu, którego stał się niedoścignionym Mistrzem.

Kierownictwo muzyczne - Eraldo Salmieri, reżyseria - Herbert Adler, dekoracje i kostiumy - Dietmar Solt. Dekoracje i kostiumy do spektaklu pochodzą z oryginalnej produkcji Richard Wagner Festival Wels (Austria).


Polski Chór Kameralny zaprasza na koncert kolęd pt. Do Stajenki zorganizowany z okazji 80. urodzin Prof. Mariana Borkowskiego, który odbędzie się 24 stycznia 2015 roku o godz. 19:30 w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku. W programie kolędy oraz kompozycje bożonarodzeniowe profesorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Mariana Borkowskiego oraz Pawła Łukaszewskiego.

Trzon muzycznego repertuaru stanowić będą utwory z płyty Polskiego Chóru Kameralnego Marian Borkowski - Choral Works, nagrodzonej statuetką Fryderyka w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej 2014 przyznanej przez Akademię Fonograficzną w kwietniu 2014 roku: Kołysanka I, Kołysanka II, Adoramus, Gloria II, Kolęda I, Kolęda II. Ponadto program wzbogacą kolędy i pastorałki skomponowane przez jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia – Pawła Łukaszewskiego, któremu Polski Chór Kameralny zawdzięcza dwie Nagrody Fryderyk za płyty: Paweł Łukaszewski Sacred Music(2007) i New Polish Music for Choir (2010) oraz nominację do Nagrody Fryderyk 2009 za płytę Polski Chór Kameralny (2008). Usłyszymy Trzy kolędy na chór mieszany do słów Bożeny Fabiani: Do stajenki, Niebo Cię zesłało, Serce me jest jak Betlejem; Pan Jezus drży w kolebce do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, Bóg Człowiek do słów Katarzyny Karczmarczyk, Trzy kolędy na chór mieszany: Oj Maluśki, Mędrcy Świata, Gdy śliczna Panna. Podczas koncertu odbędzie się także światowe prawykonanie utworu Szczęśliwa noc Pawła Łukaszewskiego.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod batutą Jana Łukaszewskiego. Słowo o koncercie wygłosi Emilia Dudkiewicz z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.


Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XII” odbędzie się w dniach 25 stycznia – 7 lutego 2015 roku.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego „Łańcucha” to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Kolejne wieczory ukażą twórczość kompozytora na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena (25 stycznia), muzyki skandynawskiej (31 stycznia), dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej (1 lutego) oraz w kontekście barokowej polifonii (7 lutego). Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców (4 lutego). Na uwagę zasługuje również „Łańcuszek”: cykl koncertów dla dzieci, organizowany przy okazji „Łańcucha” już po raz czwarty.

Read more


Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza babcie i dziadków wraz z wnukami 25 stycznia 2015 roku o godz. 11 na Muzyczne BAJKOranki. Wyjątkowym gościem będzie Anna Dereszowska - znana aktorka m.in. z serialu Na dobre i na złe.

Muzyczne BAJKOranki to kolejny koncert z cieszącego się ogromną popularnością cyklu, który wypełni w całości twórczość Aleksandry Brejzy – kompozytorki, pedagoga i poetki. Jest wykładowcą w swej macierzystej bydgoskiej Akademii Muzycznej, pochodzi z Inowrocławia, gdzie również uczy w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia. Jej kompozycje zdobyły laury wielu konkursów. Twórczość dla dzieci zajmuje ważną pozycję w dorobku Aleksandry Brejzy. Z myślą o swoim wnuku Mateuszu i dla wszystkich dzieci, skomponowała słowno-muzyczną opowieść pt. Dźwiękogimnastyka dla Mamy, Taty i Brzdąca. Wesołe wierszyki usłyszymy w interpretacji popularnej aktorki teatralno-musicalowej i filmowej Anny Dereszowskiej. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej w Inowrocławiu pod kierownictwem Grażyny Wolter-Kaźmierczak.


Pierwsza debata z cyklu "Diagnoza kultury" organizowana przez Centrum Myśli Jana Pawła II, zatytułowana Stwórca i/czy twórca – o powołaniu artysty, odbędzie się 27 stycznia 2015 roku (wtorek) o godz. 18 w siedzibie Centrum w Warszawie (ul. Foksal 11, lok. 30).

Gośćmi spotkania będą: Magdalena Tulli – pisarka, Marek Sobczyk – malarz, Eugeniusz Knapik – kompozytor i Bartosz Szydłowski – twórca teatralny. Debatę poprowadzi Krzysztof Koehler.

Podczas pierwszego spotkania jego uczestnicy poszukają odpowiedzi na pytania: Czego szuka współczesna sztuka? Co mówi nam dzisiaj artysta? Kim jest sam dla siebie? Jaka siła pcha go do tworzenia?


2 lutego 2015 roku minie setna rocznica urodzin prof. Karola Stryji (2 lutego 1915 – 31 stycznia 1998), spośród dyrektorów Filharmonii Śląskiej uważanego za najbardziej dla niej zasłużonego. To dlatego 25 stycznia 2002 roku filharmoniczną salę koncertową nazwano Jego imieniem.

W bezprecedensowej 37-letniej kadencji kierownika artystycznego i dyrektora zbudował prof. Karola Stryja markę Filharmonii Śląskiej jako jednej z najlepszych w kraju i Europie. W 1973 roku utworzył profesjonalny filharmoniczny chór, a w 1981 roku dzisiejszą Śląską Orkiestrę Kameralną. Z Filharmonii Śląskiej uczynił cenioną propagatorkę muzyki naszego czasu. Był Karol Stryja cenionym promotorem nowych utworów Bolesława Szabelskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego. Po zorganizowaniu dwóch krajowych, w roku 1979 zainicjował Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach i prowadził kolejne aż do śmierci. Dziesiąty odbędzie się w 2017 roku.

Od szesnastu lat na przełomie stycznia i lutego pamięć o Profesorze Śląska Filharmonia wyraża koncertami „Karol Stryja in Memoriam”. Na tegoroczny koncert katowicki, który odbędzie się w piątek, 30 stycznia 2015 roku, przygotowana została wystawa poświęcona osobie i dokonaniom Karola Stryji. Programem koncertu wychowanek Profesora, Mirosław Jacek Błaszczyk tradycyjnie już nawiąże do idei Karola Stryji prezentowania słuchaczom największych muzycznych dokonań klasyki światowej i polskiej oraz dzieł naszych czasów. Muzyka Hectora Berlioza (Te Deum) i Karola Szymanowskiego (II Koncert skrzypcowy op. 61) oraz z Filharmonią Śląską zaprzyjaźnionego Piotra Mossa (Fresque) spełnia ów idiom Karola Stryji. W roli solisty wystąpi skrzypek Roman Lasocki. Artystę usłyszymy w utworze, który niegdyś pod batutą Karola Stryji nagrał na płytę.


Premiera spektaklu, na który złożą się dwie opery - Cavalleria Rusticana (Rycerskość wieśniacza) Pietro Mascagni’ego i Pagliacci (Pajace) Ruggiero Leoncavallo odbędzie się 31 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Po sukcesie Cavalleria rusticana, pierwszej opery werystycznej, Leoncavallo postanowił pójść w ślady jej twórcy. Rozpuścił plotkę, jakoby libretto jego Pajaców zainspirowała historia prawdziwego morderstwa, i napisał dwuaktówkę, która wprawdzie nie dorównuje kompozycji Mascagniego, ale świetnie się z nią dopełnia. Wkrótce potem impresariowie nowojorskiej MET związali te krótkie opowieści o zdradzie i zemście w nierozerwalny tandem operowy. Jego popularność okazała się z czasem przekleństwem dla twórców: ambitny Mascagni nigdy już nie powtórzył swego pierwszego triumfu, rozgoryczony późniejszymi niepowodzeniami Leoncavallo sam próbował zdyskredytować swe dzieło. Na próżno. Ta komedia wciąż nie jest skończona, dziś znów zabiją Turiddu.

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Gabriel Chmura.

Premierze towarzyszyć będą następujące wydarzenia: 27 stycznia (godz. 13:00, foyer I piętra Teatru) - spotkanie z realizatorami i artystami, otwarte dla publiczności i mediów, w którym wezmą udział m. in. Gabriel Chmura, Leszek Mądzik, Krzysztof Cicheński, soliści (spotkanie poprowadzi Michał J. Stankiewicz), 30 stycznia (godz. 16:00, foyer I piętra Teatru) - wykład muzykologów Fluvio Venturiego i Marcina Gmysa, poświęcony operom Cavalleria rusticana i Pagliacci oraz 31 stycznia (w przerwie spektaklu premierowego, foyer I piętra Teatru) - wernisaż wystawy prac Moniki Ekiert-Jezusek.

Kolejne spektakle odbędą się 1, 3 (opera dla studenta) i 8 lutego oraz 28, 29 i 31 marca 2015 roku.


42 polskich pianistów będzie rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który potrwa od 31 stycznia do 8 lutego 2015 roku w Warszawie. Tegoroczna, 46. edycja organizowanego od 1968 roku konkursu jest wyjątkowa, bo gra rozegra się o najwyższą stawkę. Zdobywcy pierwszych dwóch nagród zagwarantują sobie udział (z pominięciem etapu eliminacji) w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku.

Start nie tylko daje szansę na zakwalifikowanie się do wielkiego konkursu, ale także na oswojenie się z miejscem, gdzie będzie się on rozgrywał. Wszystkie przesłuchania Ogólnopolskiego Konkursu odbędą się w Filharmonii Narodowej, a finaliści wykonają jeden z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – z tym zespołem i dyrygentem będą też występować finaliści październikowego, międzynarodowego konkursu.

Ogólnopolski Konkurs odbywa się w 3 etapach, uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego w składzie: Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas. Znakomita większość jurorów będzie też oceniać uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w październiku.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w dniach 31 stycznia – 4 lutego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Są otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny. 6 i 7 lutego Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się finały z orkiestrą, a 8 lutego o godz. 18.00 Koncert laureatów, podczas którego będzie można usłyszeć dwóch polskich uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii/press/3632