Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

MMImpresario oraz ATM Scena na Bielanach zapraszają na premierę operetki Emmericha Kálmána Księżniczka czardasza - 1 stycznia 2015 roku o godz. 20.00. Wydarzenie zainicjuje reaktywację sceny operetkowej we Wrocławiu.

Księżniczka czardasza to najlepsza i najpopularniejsza operetka Emmericha Kálmána i jedna z najczęściej wystawianych na światowych scenach muzycznych, w której przebój goni przebój, a barwne frazy muzyczne przeplatają się z dynamicznymi układami baletowymi. Młody książę Edwin Lippert-Weylersheim zamierza popełnić mezalians sezonu: zakochany w pięknej szansonistce Sylvii Varescu, chce zawrzeć małżeństwo w jej macierzystym kabarecie „Orpheum”! Jednak radość stałych bywalców teatrzyku jest przedwczesna – rodzina księcia zrobi wszystko, aby nie dopuścić do skandalu. Ognisty czardasz, najbardziej podejrzane lokale Budapesztu, przepych wiedeńskich salonów – słowem: jedna z najsłynniejszych w świecie operetek, kwintesencja najlepszych cech gatunku. Artystki, artystki, artystki z variété…, Tak całkiem bez dziewczątek na nic świat…, Choć na świecie dziewcząt mnóstwo…, Jaj, maman, życie krótkie, żal młodych lat… - największych przebojów Księżniczki czardasza bywalcom operetki nie trzeba reklamować.

Kierownictwo muzyczne - Artur Wróbel, reżyseria, inscenizacja i choreografia - Elżbieta Lejman-Krzysztyniak, scenografia - Małgorzata Matuszewska, producent spektaklu i dyrektor cyklu - Maciej Michałkowski. Wystąpią soliści oraz chór, balet i orkiestra ArtBel Ensemble.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 3, 4, 16, 17, 18, 30 i 31 stycznia oraz 1, 13 i 15 lutego 2015 roku o godz. 19.00.


Karnawał 2015 we Wrocławiu rozpocznie się 3 stycznia Galą Noworoczną w Hali Stulecia. Muzyka „króla walca”, Johanna Straussa II, przeniesie publiczność do roztańczonego Wiednia, gdzie porwie ją muzyczny korowód postaci z popularnych oper. Galę poprowadzą profesor Jan Miodek i redaktor Justyna Janus-Konarska.

Największą sławę w rodzinie Straussów zyskał najstarszy syn – Johann, który miał uczyć się na bankiera, tymczasem znany jest po dziś dzień jako „król walca”. Mały Johann lekcje w zakresie muzyki pobierał po kryjomu, a jego nauczycielem był pierwszy skrzypek z orkiestry ojca. Cała rodzina Straussów była bardzo popularna, dlatego austriacka prasa huczała od plotek wyolbrzymiających rywalizację między braćmi i ojcem.

Najbardziej lubiane polki, walce i fragmenty operetek słynnego wiedeńczyka zabrzmią w pierwszej części gali, a następnie, niczym karnawałowy pochód, przedefiluje przed nami barwne towarzystwo bohaterów najbardziej lubianych przez publiczność oper. Toast wzniesie zuchwały Toreador z Carmen, walc zatańczy Musetta z Cyganerii, usłyszymy pełne humoru duety z Wesołej wdówki i Don Pasquale.
Pod batutą cenionego dyrygenta operowego, George’a Tchitchinadze zagra obchodząca siedemdziesięciolecie istnienia Orkiestra Symfoniczna NFM, zaśpiewają pochodząca z Gruzji Marika Machitidze i baryton Marcin Bronikowski. Galę poprowadzą niezrównany mówca - Jan Miodek oraz znana widzom TVP i TVN Justyna Janus-Konarska.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zachęca, by sobotnie wieczory karnawału spędzać na Ołowiance. Bale Gdańskie na stałe zapisały się już w kalendarzu kulturalnym Trójmiasta. W 2015 roku odbędzie się już dziesiąta odsłona cyklu. Bale Gdańskie swoją formułą nawiązuje do najpopularniejszych koncertów karnawałowych odbywających się co roku w Wiedniu. Po każdym koncercie publiczność ma okazję uczestniczyć w bankiecie, podczas którego można rozkoszować się dobrą kuchnią oraz potańczyć przy muzyce granej na żywo, z widokiem na przepływającą Motławę.

Tuż po Nowym Roku, 3 styczna 2015 roku w ramach koncertu otwierającego cykl Balów Gdańskich w świat celtyckiej kultury publiczność zabiorą muzycy zespołu Carrantuohill oraz formacja taneczna Reelandia, składająca się z najlepszych specjalistów od tańca irlandzkiego. Specjalnie dla pomorskiej publiczności zaprezentują niezwykłe widowisko muzyczno - taneczne TOUCH OF IRELAND - the storm.

Podczas kolejnego Balu, 10 stycznia 2015 roku publiczność będzie miała okazję posłuchać Królewskiej Orkiestry Salonowej. Zarówno nazwą, jak i stylem gry grupa nawiązuje do dawnych koncertów na dworach królewskich. Orkiestrę poprowadzi Natalia Walewska, na co dzień Koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Na III Balu Gdańskim, 17 stycznia 2015 roku zaśpiewa... trzech tenorów, a dokładniej grupa Tenors Bel’ Canto. Powstały w 2007 roku zespół obejmuje profesjonalnych śpiewaków, laureatów międzynarodowych konkursów i festiwali muzycznych: tenorów: Vasyla Ponàya, Romana Trokhymuka, Tarasa Hlova oraz barytona Romana Antonyuka. Kwartetowi towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Serhiy Burko.

Kolejny koncert, 24 stycznia 2015 roku dedykowany jest wszystkim wielbicielom muzyki Franka Sinatry. Na IV Balu Gdańskim usłyszymy Big Band Krzysztofa Herdzina, polskiego pianistę, kompozytora, aranżera, dyrygenta i producenta muzycznego, znanego także na świecie jako multiinstrumentalistę, autora jazzowych przeróbek utworów Fryderyka Chopina i orkiestratora nagrodzonej Oscarem muzyki Jana A.P. Kaczmarka. Podczas koncertu usłyszeć będzie można utwory z nagranej w 2013 roku płyty Swinging with Sinatra- Jarek Wist & Krzysztof Herdzin Big Band LIVE. Zabrzmią też oczywiście nowe interpretacje przebojów Franka Sinatry, m.in.: My way, New York New York czy Come fly with me.

31 stycznia uroki argentyńskiego tanga odkryje przed nami prawdziwy wirtuoz akordeonu Marcin Wyrostek i jego zespół Tango Corazon.

Bale Gdańskie potrwają aż do 14 lutego. Na przedostatnim z nich usłyszymy doskonałą Orkiestrę Kameralną Filharmonii Kaliningradzkiej, która wystąpi pod batutą Aleksandra Andreeva, zaś najpiękniejsze arie operetkowe wykona sopranistka Anait Mkrtczjan. Program tego wieczoru, to prawdziwa noc karnawałowych przebojów, bo obok takich utworów, jak choćby Aria Sylvi z Księżniczki Czardasza, publiczność będzie mogła wysłuchać m.in. także uznawanego za jeden z najpiękniejszych, Walca wiedeńskiego Johanna Straussa, skocznej Tarentelli Napoletana G. Rossiniego czy słynnego, nastrojowego Libertango A. Piazzolli.

Tę edycję Balów Gdańskich pożegna Jose Torres z zespołem. Ze uwagi na fakt, że 14 lutego, to także Walentynki, artyści zabiorą słuchaczy w romantyczną muzyczną podróż, podczas której usłyszeć będzie można najpiękniejsze piosenki o miłości. Podczas koncertu pojawią się m.in. znane tematy miłosne, jak Amor, amor Julio Iglesiasa, Como fue czy Lagrimas Negras. Całość uzupełni para taneczna prezentując gorącą, zmysłową kubańską Salsę, wytworne Son i ChaChaCha, Mambo oraz romantyczne Bolero.


Tradycyjnie po Nowym Roku Filharmonia Krakowska zaprasza na koncert kolęd w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej.

W sobotę, 3 stycznia 2015 roku o godz. 18.00, w wykonaniu artystów chóru pod batutą Teresy Majki-Pacanek zabrzmią najpiękniejsze polskie kolędy zestawione z wyborem tradycyjnych kolęd angielskich, opracowanych przez Johna Ruttera w 1974 roku. Warto zaznaczyć, iż w opracowaniu tym znaczącą rolę pełni harfa solo, przy której podczas koncertu zasiądzie wybitna harfistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Irena Czubek-Davidson. Wieczór poprowadzi Lidia Jazgar.


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncerty kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego, które odbędą się 28 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w szczecińskim kościele garnizonowym i 4 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 w kościele w Szczecinie Zdrojach.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

W programie: Anioł pasterzom mówił, Gdy się Chrystus rodzi, Wśród nocnej ciszy, Lulajże Jezuniu, Niemowlątko na słomie (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, W żłobie leży, Mizerna cicha, Jezus malusieńki, Hej, w dzień Narodzenia (orkiestra smyczkowa), Cicha noc, Gdy śliczna panna, Przybieżeli do Betlejem, Prowadź gwiazdeczko (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Dziś z żywota Pańskiego – muz. Maciej Małecki, sł. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Bóg się rodzi.

Wystąpią: Chór i Orkiestra Opery na Zamku pod kierownictwem Małgorzaty Bornowskiej.


W roku 2015 przypada 150. rocznica urodzin Jeana Sibeliusa – najwybitniejszego kompozytora fińskiego, twórcy symfonii, doskonałych poematów symfonicznych, uwertur i suit orkiestrowych oraz należącego do kanonu światowej literatury wiolinistycznej koncertu skrzypcowego. Filharmonia Krakowska w ramach obchodów tej rocznicy zaprasza na nadzwyczajne koncerty symfoniczne – w piątek, 9 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 10 stycznia 2015 roku o godz. 18.00, które honorowym patronatem objął Konsul Honorowy Finlandii w Krakowie, Janusz Kahl.

Podczas koncertów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego usłyszymy poemat Finlandia op. 26 Sibeliusa oraz jedno z najbardziej znanych jego dzieł – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47. Jest to jedyny koncert solowy w dorobku kompozytora, napisany w 1904 roku, następnie zrewidowany i w ostatecznej wersji dedykowany węgierskiemu cudownemu dziecku skrzypiec, Ferencowi von Vecsey’owi. W Filharmonii Krakowskiej ten niezwykłej urody koncert wykonany zostanie przez wirtuoza skrzypiec, laureata m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Jeana Sibeliusa (2010) oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Fritza Kreislera, po raz pierwszy występującego w Polsce – Nikitę Boriso-Glebsky’ego.

Prawykonanie koncertu odbyło się 19 października 1905 roku w wykonaniu Berlińskiej Orkiestry Dworskiej pod batutą Richarda Straussa. Dzieło tegoż właśnie kompozytora zwieńczy oba wieczory. W programie koncertów znalazł się bowiem poemat Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa, inspirowany traktatem F. Nietzschego.


Koncert z udziałem dwóch artystów pochodzących z Rumunii – dyrygenta Cristiana Florea i flecisty Stefana Diaconu, którego muzyczną bohaterką będzie twórczość rumuńska, odbędzie się 9 stycznia 2015 roku w Filharmonii Gorzowskiej.

Znakomitym jej uzupełnieniem będzie Koncert na flet i orkiestrę smyczkową polskiego kompozytora Marcina Błażewicza, którego muzyka, jak trafnie zauważył muzykolog Krzysztof Lipka – niewiele ma w sobie z sielskości. I choć początek wybranego na ten wieczór utworu zdaje się wprowadzać słuchacza w marzycielski nastrój, to dalszy rozwój muzycznych wypadków okazuje się być znacznie bardziej złożony i w dużej mierze zaskakujący, zwłaszcza w przebiegu partii solowej koncertu. Moc i niepewność, wesołość i fobia, improwizacyjność i klarowność formy – wszystkie te określenia, choć intuicyjnie tak od siebie różne, wiarygodnie opisują tę wyjątkową postmodernistyczną kompozycję.


Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Noworoczny, który odbędzie się 10 stycznia 2015 roku o godz. 18:00 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku.

W programie kolędy oraz najbardziej popularne utwory świąteczne i noworoczne, znane z amerykańskich filmów z lat ’40 i ’50. Koncert będzie swego rodzaju muzycznym toastem noworocznym! Artyści rozpoczną go utworami G. Rossiniego (Toast pour le nouvel an), wznosząc toast za Nowy Rok. Oscarowe kompozycje I. Berlina (White Christmas, Cheek to cheek) utrzymają słuchaczy w świątecznym nastroju, a słynne Jingle Bells H. Simeone rozgrzeje publiczność w ten zimowy wieczór. Nie zabraknie również polskiego akcentu, jakim będą kolędy Macieja Małeckiego (Niemowlątko na słomie, Prowadź gwiazdeczko) i Ireneusza Łukaszewskiego (Uśmiechnij się Dziecino, Senna Kolęda).

Podczas koncertu artyści Polskiego Chóru Kameralnego zaprezentują się również jako instrumentaliści.


Koncert Noworoczny na Wawer Music Festival będzie prawdziwym świętem dla melomanów. Uwielbiany przez miliony Polaków Grzegorz Turnau wystąpi na estradzie Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu BOSS w dniu 11 stycznia 2015 roku o godz. 17:30.

W programie znajdą się popularne utwory Mistrza. Grzegorz Turnau stworzył swój indywidualny styl muzyczny, łączący piosenkę poetycką z jazzem. Jest autorem wielu tekstów i muzycznych kompozycji. Jego koncerty nie pozostawiają obojętnym. Artysta grając i śpiewając łatwo nawiązuje kontakt z publicznością, prowadząc ją po pięknych bezdrożach dźwięków słowa i muzyki.

Na początku koncertu tradycyjne odbędzie się spotkanie z gościem honorowym. Swój udział i rozmowę z publicznością potwierdziła Danuta Hübner – pierwszy polski komisarz w Unii Europejskiej.

Bilety na koncert w cenie 50 zł można zarezerwować: w Recepcji Hotelu Boss przy ulicy Żwanowieckiej 20, tel.22-5166100, pod adresem e-mailowym: fundacja@interpiano.pl oraz na eBilet: www.ebilet.pl/szukaj.php?t=o&oid=433

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Historia Polski według włoskiego kompozytora zabrzmi podczas koncertu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej w niedzielę, 11 stycznia 2015 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Oratorium San Casimiro Re di Polonia (czyli Święty Kazimierz Król Polski) włoskiego kompozytora barokowego – Alessandra Scarlattiego – powstało na zamówienie królowej Marii Kazimiery Sobieskiej, wdowy po królu Janie III Sobieskim. Scarlatti interesował się kulturą polską, był nadwornym klawesynistą Marii Kazimiery. Dzieło pełne jest głębokiej treści religijnej, opowiada o walce duchowej św. Kazimierza z pokusami, którą bohater ostatecznie wygrywa.

Oratorium Alessandra Scarlattiego wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Fabio Bonizzoniego.


Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego zaprasza na styczniowe koncerty filharmoniczne i akademickie z monograficznego cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, które odbędą się w Elblągu, Bydgoszczy i Krakowie.

Edward Czerny uważany jest za twórcę polskiej powojennej muzyki rozrywkowej. Dysponując mistrzowskim warsztatem aranżerskim, pisał muzykę w różnych stylach na orkiestrowe składy symfoniczne, dęte, big band oraz zespoły łączone: orkiestrę symfoniczną i big band, orkiestrę dętą z kwintetem, orkiestrę kameralną z big bandem i in., jednocześnie tworząc własny styl kompozytorski, rozpoznawalny brzmieniowo, stylistycznie i formalnie.

Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, nawiązując do atmosfery niegdysiejszych gal karnawałowych, organizuje koncerty w polskich filharmoniach, studiach radiowych, akademiach muzycznych i innych instytucjach kultury, prezentujące muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową Edwarda Czernego.

11 stycznia 2015 roku w Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu z programem zatytułowanym W krainie swingu i kantyleny wystąpi Anna Serafińska - wokal oraz ELJAZZ Big Band Jozefa Eliasza i Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy rozrywkową muzykę swingową Edwarda Czernego z lat 1934-66, tworzoną dla własnych przedwojennych orkiestr rewiowych Haus Metropol i Admiralspalast, utwory na mniejsze zespoły jazzowe Na huśtawce – solo na pięć saksofonów, miniaturę Walzer Episode na głos solowy z fortepianem, Walc angielski z 1945 roku, Trzej weseli bracia – solo na trzy puzony oraz piosenki napisane dla Ireny Santor, Danuty Rinn, Violetty Villas i Urszuli Dudziak. Noworocznym upominkiem dla publiczności będzie prawykonanie niedawno odnalezionego Walca koncertowego, młodzieńczej kompozycji artysty z 1936 roku.

18 stycznia 2015 roku w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się koncert zatytułowany Edward Czerny – W karnawałowym blasku gwiazd, w programie którego znajdzie się muzyka klasyczna, rozrywkowa i jazzowa Edwarda Czernego z lat 1938-80. Mistrzowskie utwory na orkiestrę symfoniczną i big band, fokstrot Wesoła wiadomość, parafrazę koncertową Lekka kawaleria, popularne Parafrazy smyczkowe, solistyczne kompozycje instrumentalne oraz arie i pieśni opracowane dla Bogny Sokorskiej, Wandy Polańskiej, Barbary Nieman, Bogdana Paprockiego, Andrzeja Hiolskiego, Kazimierza Pustelaka i Wiesława Ochmana oraz standardy jazzowe na big band wykonają studenci Wydziału Wokalnego i Wydziału Instrumentalnego, Orkiestra Symfoniczna i Big band Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Dnia 24 stycznia 2015 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się Karnawałowa gala koncertowa W hołdzie Edwardowi Czernemu - Klasyka i jazz. Na jej program złożą się utwory Edwarda Czernego z lat 1934-66, pisane na różne składy symfoniczne i jazzowe, tworzone dla własnych big bandów przedwojennych i powojennych, dla Orkiestry Symfonicznej i Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia w Warszawie, dla Orkiestry Symfonicznej rozgłośni krakowskiej oraz Orkiestry Radiowej w Hanowerze. Będzie to retrospektywny przegląd rozwoju instrumentacji kompozytora. Usłyszymy słynne wieloobsadowe parafrazy m.in. Frasquita, Francois, Oczy czarne, jazzowe standardy bigbandowe Na trasie W-Z, Kolorowa karuzela, Diabelski mlyn. Z Kącika tatrzańskiego Edwarda Czernego i Fantazję góralską (wersja z sekcją saksofonów) oraz Graj, Sabało na orkiestrę symfoniczną. Wystąpią: Anna Serafińska – wokal, Janusz Muniak – saksofon tenorowy, Wojciech Lichtański – saksofon altowy, Grzegorz Nagórski – puzon, Jakub Puch – trąbka, Jan Karpiel Bułecka – skrzypce, Dawid Czernik – skrzypce, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej i Akademicki Big Band Katowice pod dyrekcją Andrzeja Zubka. Prowadzenie koncertu – Mariusz Süss.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Czesław Dźwigaj zapraszają na wernisaż wystawy Homage to Requiem Romana Maciejewskiego, która odbędzie się 14 stycznia 2015 roku o godz. 18:00 w Bibliotece Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (ul. Fredry 8).

„Wystawa, którą pragniemy Państwu zaprezentować, jest wystawą szczególną. Składają się na nią obrazy, rysunki i rzeźby powstałe z inspiracji muzyką, zrodzone ze spotkania z niezwykłym dziełem, które wyszło spod ręki Romana Maciejewskiego. Krakowski artysta Czesław Dźwigaj, obcując z Requiem. Missa pro defunctis, dając się porwać twórczej wyobraźni i natchnieniu, w swoim języku wyraża emocje i uniwersalne wartości, jakie niesie ze sobą utwór Romana Maciejewskiego. Rzadko mamy do czynienia z tak interesującym przykładem wzajemnej inspiracji, z tak pięknym przenikaniem się sztuk, toteż – zważywszy, iż Roman Maciejewski jest kompozytorem, którego twórczość powierzona została Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu – z radością postanowiliśmy pokazać w naszych wnętrzach efekt oddziaływania jednego twórcy na drugiego”. (Prezes PWM, Adam Radzikowski)


Koncert muzyki na akordeon i smyczki odbędzie się w środę, 14 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Wystąpi znany akordeonista Maciej Frąckiewicz oraz Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą José Marii Florêncio. W programie: Don Salvador 4 retratos españoles, I delfini di Hurghada i Giulia Francesco Bottigliero, Concerto classico Bronisława Kazimierza Przybylskiego oraz Opale concerto Richarda Galliano.

Maciej Frąckiewicz to jedna z ciekawszych osobowości muzycznych młodego pokolenia. Urodził się w Białymstoku, w 2010 ukończył z wyróżnieniem warszawski Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie Klaudiusza Barana. Jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Laureat - wraz z wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz, jako TWOgether Duo - Paszportu Polityki za 2011. Ważną częścią jego działalności artystycznej jest ścisła współpraca z kompozytorami takimi, jak Paweł Szymański, Dariusz Przybylski, Wojciech Ziemiowit Zych czy Wojciech Blecharz. Otrzymał stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” na nagranie płyty z polską muzyką współczesną (w duecie z Magdaleną Bojanowicz), a także stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia artystyczne. Zarówno w repertuarze solowym, jak kameralnym artysta trzyma się dwóch nurtów: transkrypcji muzyki dawniejszej, ze szczególnym naciskiem na twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dzieł współczesnych, przeznaczonych od razu na akordeon i szeroko wykorzystujących możliwości instrumentu.

Koncert wypełni muzyka napisana specjalnie na akordeon przez współczesnych kompozytorów, jak: Francesco Bottigliero, pianista, dyrygent i kompozytor, absolwent konserwatoriów w Napoli i Salerno, obecnie związany z Operą Bałtycką, gdzie współpracuje przy tytułach Makbet, Traviata i Wesele Figara; Bronisław Kazimierz Przybylski (1941-2011), który był uznanym kompozytorem, niezwykle cenionym pedagogiem i współorganizatorem życia muzycznego Łodzi, jego kompozycje prezentowane były na wszystkich znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i poza granicami kraju; Richard Galliano - francuski kompozytor i multiinstrumentalista, akordeonista-wirtuoz, laureat Django Reinhardt Prix, nagrody francuskiej Academie du Jazz, należy do grona najwybitniejszych europejskich twórców, który działa w świecie jazzu, muzyki klasycznej, muzyki rozrywkowej i etnicznej, ale najważniejszym źródłem inspiracji dla artysty pozostaje tango rodem z Argentyny.


W dniu 14 stycznia 2015 roku w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu o godzinie 15.30 odbędzie się – organizowana przez Katedrę Kompozycji – uroczystość nadania salom wykładowym imion wybitnych kompozytorów i pedagogów poznańskiej uczelni – profesora Jana Astriaba i profesora Floriana Dąbrowskiego oraz kompozytora, związanego z Wielkopolską oraz – jako student – z Akademią Muzyczną w Poznaniu, Romana Maciejewskiego.


18 grudnia 2014 roku Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne Meetingpoint Music Messiaen w Zgorzelcu otworzyło podwoje w nowo wybudowanym gmachu na terenie dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A w Görlitz (od 1945 roku należącego do gminy Zgorzelec). Olivier Messiaen był tu jeńcem na przełomie 1940/41 roku.

W otoczeniu polskich podchorążych (Z. Nardelli, Cz. Mętrak, Ś. Krawczyński, B. Samulski, J. Świderski, M. Mazaraki i in.) skomponował Kwartet na koniec Czasu. Aktualnie liczba wykonań tego dzieła z przesłaniem humanistycznym każdego roku wzrasta.

Wzniesienie Centrum, upamiętniającego dramatyczny czas historii, które stanie się miejscem spotkań i działań edukacyjnych z młodzieżą, to inicjatywa miejscowego środowiska kulturalnego dwóch połączonych miast „Europa Zgorzelec-Görlitz”, wraz z silnym wsparciem strony niemieckiej. Projekt i jego misyjna treść ogłoszone zostały w 2005 roku w Zgorzelcu, wkrótce patronatu udzieliło Ministerstwo Nauki i Sztuki Saksonii. Z inicjatywy niemieckiej powstało także stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen, którego głównym celem jest działalność edukacyjna wśród młodzieżyw tym wielonarodowościowym regionie przy styku granic polskiej, niemieckiej i czeskiej. Budowę Centrum w rekordowym czasie 10 miesięcy prowadziła Fundacja Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Zgorzelcu wraz z Meetigpoint Music Messiaena.

Na uroczystości przekazania obiektu (multimedialne sale wielofunkcyjne, przestrzeń ekspozycyjna, pomieszczenia na archiwa i bibliotekę, imponujący taras widokowy na teren obozu) Jerzy Stankiewicz wygłosił wykład Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, jednocześnie prezentując swoją wydaną z tej okazji (w wydawnictwie Musica Iagellonica w Krakowie) książkę noszącą podtytuł Przewodnik biograficzny na otwarcie Europejskiego Centrum Edukacyjno-Kulturalnego, Zgorzelec-Görlitz, Meetinpoint Music Messiaen.

Uroczysta inauguracja międzynarodowej działalności zaplanowana jest na 15 stycznia 2015 roku, w dniu 74. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu w stalagu w Görlitz. Tym razem wykonawcami dzieła Messiaena będą soliści drezdeńscy z polskim pianistą.

(jbs)


Koncertem w dniu 15 stycznia (czwartek) w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Ewy Strusińskiej otworzy swój warszawski sezon koncertowy 2015. W programie utwory XX i początku XXI wieku. Orkiestra wystąpi z wybitnymi polskimi solistami – Krzysztofem Chorzelskim, Maciejem Grzybowskim, Urszulą Kryger i Agatą Zubel.

Koncert otworzą pieśni Witolda Lutosławskiego: Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę (1989-1990) w interpretacji Agaty Zubel, znakomitej śpiewaczki i kompozytorki nagrodzonej m.in. Paszportem Polityki oraz nagrodą 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO. Następnie zabrzmi Kołysanka i Allegro concertante (1944) Romana Maciejewskiego w wykonaniu Macieja Grzybowskiego, cenionego polskiego pianisty, interpretatora muzyki współczesnej.

Drugą część koncertu rozpocznie kameralny skład Sinfonii Varsovii, który wykona Wariacje Na Temat Girolamo Frescobaldiego Aleksandra Tansmana. Wariacje powstały w 1937 roku, w wyniku inspiracji kompozytora muzyką włoskiego baroku. Kolejny utwór w programie koncertu: Drei Lieder nach Trakl Pawła Szymańskiego na sopran i orkiestrę smyczkową, wykona uznanapolska śpiewaczka - Urszula Kryger.

Krzysztof Chorzelski, wybitny altowiolista, skrzypek i dyrygent, członek londyńskiego Belcea String Quartet, jednego z najbardziej uznanych współcześnie kwartetów smyczkowych, będzie ostatnim solistą wieczoru. W jego wykonaniu - Lachrymae. Reflections on a Song of John Dowland op. 48 a Benjamina Brittena. Dzieło w oryginale na altówkę i fortepian powstało w 1950 roku. Wersja na altówkę i orkiestrę pochodzi z 1976 roku.

Wszystkim solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Ewy Strusińskiej.

Bilety w cenie 20 – 35 zł dostępne w kasach Muzeum POLIN oraz w sprzedaży internetowej na stronie www.bilety.polin.pl

Patron Medialny: Polmic.pl

Szczegóły - na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


16 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie wystawiony zostanie spektakl Portret Mieczysława Weinberga – jedna z najlepszych realizacji współczesnych oper polskich kompozytorów, przygotowana przez Teatr Wielki w Poznaniu we współpracy artystycznej z Opera North Production (Wielka Brytania).

Bohaterem Portretu, opery skomponowanej przez Mieczysława Weinberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.

Prapremiera opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i North Theatre w Leeds w reżyserii Davida Pountneya, który swoją koncepcję przeniósł do Poznania. Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając na scenie wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Zrealizował Pasażerkę (2010) Mieczysława Weinberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.

Więcej informacji - na stronie: www.teatrwielki.pl


Film Eugena Illesa Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów z Polą Negri w roli głównej miał swą premierę kinową 8 listopada 1918 roku. W 2011 roku został ponownie zaprezentowany publiczności polskiej oraz Berlina, Paryża, Londynu, Madrytu i Kijowa, tym razem z muzyką Jerzego Maksymiuka. Ona też pod batutą kompozytora wypełni program sobotniego (17 stycznia 2015 roku) koncertu Śląskiej Orkiestry Kameralnej i Anny Witczak. Koncert w Filharmonii Śląskiej poprzedzi projekcja fragmentu filmu.

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (1918) w reżyserii pochodzącego z Węgier Eugena Illesa to klasyczny melodramat z fabułą typową dla tamtego okresu kina, poruszająca historia wielkiej miłości Mani Walkowskiej – pracownicy fabryki papierosów do utalentowanego kompozytora Hansa. Przez lata film uważany był za zaginiony. W 2006 roku kolekcjoner z Czech zaoferował Filmotece Polskiej wczesny film z Polą Negri: była to właśnie Mania. Wyniki kwerendy przeprowadzonej w archiwach filmowych całego świata każą przypuszczać, że jest to jedyna zachowana kopia filmu. Mania została poddana cyfrowej restauracji – przy użyciu najnowocześniejszych technologii. W okresie polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej (druga połowa 2011 roku) film został zaprezentowany publiczności Berlina, Paryża, Londynu, Madrytu oraz Kijowa na pokazach z udziałem orkiestry Leopoldinum Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jerzego Maksymiuka, który skomponował nową muzykę do filmu.

Dzień przed koncertem, w piątek 16 stycznia 2015 roku o godz. 18 organizatorzy zapraszają do filharmonicznej Strefy melomana na spotkanie z Jerzym Maksymiukiem.


Premiera musicalu O krasnoludkach i sierotce Marysi dla dzieci w wieku 5-10 lat wg baśni Marii Konopnickiej odbędzie się 17 stycznia 2015 roku w Operze na Zamku w Szczecinie.

Roztańczony i rozśpiewany spektakl, w którym baśniowy świat przeniesie się daleko poza granice sceny. Opowieść o tym, że dobre uczynki wracają do nas wtedy, kiedy tego potrzebujemy. Do Kryształowej Groty, lisiej nory i na spotkanie z Królową Tatrą zabiorą młodych widzów roztańczone i rozśpiewane krasnoludki, które pomagają ludziom dobrym i szlachetnym. Pokażą też, że pracowitość i zgodne działanie w grupie pozwala przenosić góry. Czy uda im się pokonać sprytnego złego Lisa i pomóc sierotce Marysi? Jaki sposób znajdą na leniwego Skrobka?

Muzyka - Janusz Stalmierski, reżyseria - Wiesław Łągiewka, choreografia - Grzegorz Kotek, scenografia i kostiumy - Agata Tyszko, kierownictwo muzyczne - Małgorzata Bornowska.

Kolejne spektakle odbędą się 18, 22 stycznia i 10 lutego 2015 roku.


Koncert inaugurujący działalność Oddziału Warszawskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, z udziałem Prezesa Zarządu Głównego - Dariusza Dyczewskiego, odbędzie się w dniu 17 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 w kościele parafialnym p.w. Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie (przy ul. Conrada 7).

W koncercie wystąpią cztery zespoły: Canzonetta - Chór dziecięcy PSM I st. Nr 2 im. F. Chopina w Warszawie (dyrygent - Elżbieta Siczek), Chór Lira z Żyrardowa (dyrygent - Urszula Izdebska), Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie (dyrygent - Paweł Hruszwicki) i Chór Towarzystwa Śpiewaczego Ziemi Sochaczewskiej (dyrygent - Ewa Szałapska). Koncert poprowadzi Andrzej Krusiewicz. W programie utwory bożonarodzeniowe Praetoriusa, Bartłomieja Pękiela, Maklakiewicza, Mariana Sawy, Józefa Świdra, Sołtysika, Głowackiego i Sebastiana Krajewskiego.

Wstęp wolny.