Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

81 pianistów z 20 krajów weźmie udział w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku w Warszawie. Uczestników oceniać będzie siedemnastoosobowe międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, w tym zwycięzcy poprzednich Konkursów Chopinowskich: Adam Harasiewicz (1955), Martha Argerich (1965), Garrick Ohlsson (1970), Yundi (2000), a także: Dmitri Alexeev, Akiko Ebi, Philippe Entremont, Nelson Goerner, Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, John Rink, Wojciech Świtała, Dang Thai Son i Dina Yoffe.

Konkursowe przesłuchania poprzedzą dwa koncerty inauguracyjne. 1 października z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wystąpią Martha Argerich i Nelson Goerner, a 2 października Garrick Ohlsson z Chórem męskim i Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 3 października o godzinie 10.00.

Organizowany od 1927 roku w Warszawie Konkurs Chopinowski należy do najstarszych turniejów muzycznych, a jednocześnie jest jedynym monograficznym konkursem tej rangi na świecie. W czteroetapowej rywalizacji pianiści wykonywać będą wyłącznie kompozycje Fryderyka Chopina (każdy z finalistów zagra w sumie blisko 3 godziny muzyki). Dziesięciu pianistów zakwalifikowanych do finału wykona jeden z dwóch koncertów fortepianowych Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Zwycięzca otrzyma Złoty Medal i nagrodę w wysokości 30.000 euro, a także liczne propozycje koncertowe. Ponadto dzięki współpracy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina z wytwórnią Deutsche Grammophon już 6 listopada ukaże się chopinowski album – kronika konkursowa zwycięzcy konkursu. Pianiści będą też walczyć o nagrody specjalne za najlepsze wykonanie: mazurków, poloneza, koncertu i sonaty, a także o liczne nagrody pozaregulaminowe. Werdykt jury poznamy w nocy z 20 na 21 października, a 21 października w Filharmonii Narodowej odbędzie się Koncert Laureatów, powtórzony następnie w dniach 22 i 23 października.

Read more


Ponad trzysta kompozycji powstałych w XX bądź XXI wieku w repertuarze, około setki prawykonań w dorobku – tak imponującym podsumowaniem działalności poszczycić się może Kwartet Śląski: zespół o międzynarodowej renomie, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W czwartek, 1 października 2015 roku o godz. 19.00 wystąpi w Sali kameralnej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

Śląski zespół, działający nieprzerwanie od prawie czterech dekad, był wielokrotnie nagradzany cenionymi wyróżnieniami za swój dorobek koncertowy i fonograficzny. Trzykrotnie już triumfował jako zdobywca Fryderyka (w 1996, 1998 i 2005 roku). W 1998 roku do składu kwartetu dołączył Szymon Krzeszowiec, zastępując Marka Mosia w roli pierwszego skrzypka. Pozostałą część zespołu tworzą niezmiennie od lat drugi skrzypek Arkadiusz Kubica, altowiolista Łukasz Syrnicki oraz Piotr Janosik grający na wiolonczeli. Podczas wrocławskiego koncertu na estradzie pojawi się jeszcze jeden wybitny wiolonczelista często współpracujący z Kwartetem Śląskim: Tomasz Strahl. Wzmocniony skład niezbędny jest bowiem do wykonania Schubert-Quintet Vladimira Martynowa oraz Kwintetu smyczkowego d-moll Witolda Maliszewkiego. Koncert muzycy rozpoczną zaś Kwartetem smyczkowym Witolda Lutosławskiego.


1 października 2015 roku warszawskim Lotnisku Chopina (Terminal A) otworzony zostanie Chopin Music Spot. O godz. 10.00 na konferencji inaugurującej wydarzenie zagra Włodek Pawlik – zdobywca nagrody Grammy oraz Staś Makuracki – jedenastoletni pianista z Warszawy.

Chopin Music Spot to strefa promująca muzykę fortepianową na warszawskim Lotnisku Chopina. Jej otwarcie zbiega się w czasie z rozpoczęciem XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. Instalacja, której głównym elementem jest koncertowy fortepian Boston Performance wyprodukowany przez legendarną firmę Steinway & Sons, będzie towarzyszyła pasażerom i gościom lotniska przez ponad rok. Dzięki niej każdy, kto poczuje w sobie artystyczną wenę, będzie mógł zasiąść za klawiszami prawdziwego koncertowego instrumentu najwyższej klasy – wartego kilkaset tysięcy zł Boston Performance Edition. Oczekiwanie na podróż umili także niewidzialny pianista, grający na fortepianie muzykę Chopina.

Z okazji inauguracji Chopin Music Spot przez cały dzień odbywać się będą recitale fortepianowe, wśród wykonawców znajdą się m.in. jazzmani Włodek Pawlik oraz Wojciech Majewski, pianiści klasyczni oraz utalentowani uczniowie warszawskich szkół muzycznych.


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Muzeum Łazienki Królewskie zapraszają na wystawę Międzynarodowe konkursy pianistyczne im. Fryderyka Chopina, 1927-2015. Ekspozycja, otwarta tuż przed rozpoczęciem XVII Konkursu Chopinowskiego, przybliża jego historię i dokumentuje znaczenie w muzycznym świecie na przestrzeni ostatnich ośmiu dekad. Wystawę można oglądać bezpłatnie od 28 września do 16 października 2015 roku w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, a także w Internecie w ramach Google Cultural Institute.

Szesnaście Konkursów Chopinowskich zaprezentowanych zostało w wyborze fotografii historycznych, ukazujących pianistów, jury i publiczność. Historię wszystkich edycji, począwszy od 1927 roku, przybliżają wypowiedzi uczestników, jurorów, prasy, a także opinie środowiska muzycznego. Ilustrują one zmiany w postrzeganiu ideału interpretacji muzyki Fryderyka Chopina, a często są świadectwem przemian szerszego kontekstu kulturowo-społecznego. Cytatom towarzyszą informacje dotyczące liczby nadesłanych zgłoszeń, reprezentowanych krajów i wieku uczestników. Zgromadzone materiały pozwalają dostrzec ogólnoświatowe zainteresowanie Konkursem Chopinowskim już od jego początków. Szczególna atmosfera, wysoka ranga wydarzenia i silne emocje towarzyszące zmaganiom uczestników widoczne są w każdym niemal dokumencie prezentowanym na wystawie.

Bezpośredni link do wystawy: https://www.google.com


Głęboka wrażliwość, nieprzeciętny talent, elektryzująca energia i finezja interpretacji – według takiego klucza dobierane były artystki na tegoroczny Wrocławski Festiwal Gitarowy GITARA+ Ladies. Przekonamy się o tym już w trakcie koncertów od 2 do 7 października 2015 roku. We Wrocławiu zagrają wtedy głównie panie.

7 koncertów, na których dla wrocławskiej publiczności wystąpią najwybitniejsze artystki z Austrii, Bułgarii, Hiszpanii, Kanady, Niemiec, Polski i Stanów Zjednoczonych ma pokazać bogactwo kobiecego świata gitary. – Nie chodzi nam tu o rozdzielanie muzyki na damską i męską, bo taki podział zupełnie nie ma sensu. Chcemy raczej przybliżyć publiczności postacie gitarzystek, z których muzyką naprawdę warto się zapoznać – tłumaczy Krzysztof Pełech, gitarzysta i Dyrektor Artystyczny GITARY+. – Na festiwalach gitarowych na świecie panie goszczące jako gwiazdy to zdecydowana mniejszość. Być może jest ich po prostu mniej, a może nie potrafią się przebić. Na szczęście powoli sytuacja się zmienia i rewelacyjnych artystek, które sięgają za gryfy, pojawia się coraz więcej. Jednak nadal gitara jest uważana za bardziej męski instrument. Dlatego teraz chcemy odwrócić te proporcje i przełamać stereotypowe myślenie.

2 października Festiwal GITARA+ rozpocznie koncert duetu wokalno-gitarowego Lagrimosa Beltá. Fenomenalna, zakochana w Hiszpanii gitarzystka, o rosyjsko-izraelskich korzeniach, Laura Young wystąpi wtedy z Frances Pappas, mezzosopranistką z grecko-kanadyjskim pochodzeniem. Ta niesamowita mieszanka kulturowa artystek sprawia, że duet równie swobodnie eksploruje tradycyjną muzykę ludową, jak i utwory z kanonu europejskiej muzyki klasycznej.
Na festiwalu pojawią się też zespoły damsko-męskie. Takie jak CARisMA guitar duo, który wystąpił w czerwcu we Wrocławiu na koncercie z Andreą Bocellim, podczas oficjalnego ogłoszenia programu Europejskiej Stolicy Kultury, oraz austriacka gitarzystka Julia Malischnig (na zdjęciu) i światowej sławy tenor, Jacques le Roux z Johannesburga.

Wśród recitali będziemy mogli usłyszeć znakomitą polską artystkę Beatę Będkowską-Huang, która, choć w Polsce nadal jest słabo znana, to w Niemczech i na Zachodzie króluje w czołówce najlepszych klasyków europejskich. Do Wrocławia przyjedzie również Martha Masters, czyli „pierwsza dama gitary klasycznej z USA”, pełniąca funkcję Prezesa Guitar Foundation of America.

3 października w jazzowym klubie muzycznym Vertigo zagra też niezrównana Susan Weinert. Ta niemiecka gitarzystka i kompozytorka zachwyca tym, że łączy w swoje grze jazz, swing oraz latynoską energię. Weinert potrafi być łagodna, ciepła i liryczna, choć nieraz jej koncerty przybierają ostry, rockowy charakter.

Nazwisko głównej gwiazdy Festiwalu GITARA+ nadal pozostaje tajemnicą. Wiadomo jednak, że na koncert finałowy zaplanowano zaprosić topowe gwiazdy muzyki flamenco. Koncert finałowy ma odbyć się 7 października w największej sali Narodowego Forum Muzyki, wkrótce po jego otwarciu.

W tym roku program Festiwalu GITARA+ został tak skondensowany w czasie, by miłośnicy muzyki gitarowej spoza Wrocławia mieli ułatwiony udział we wszystkich koncertach. Wiadomością, która również może przyciągnąć fanów gitary, jest też fakt, że po raz pierwszy większość festiwalowych koncertów będzie bezpłatnych.

Więcej informacji – na stronie: www.gitaraplus.pl


Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 2 października 2015 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9). Wydarzenie ma na celu prezentację wysokiej jakości artystycznych kompozycji z udziałem akordeonu jeszcze nie prezentowanych publicznie, stworzonych przez młodych krakowskich kompozytorów.

W drugiej edycji koncertu zostaną wykonane utwory krakowskich kompozytorów, zdobywców nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Szymona Stanisława Strzelca Stadia Lazuru w czerni i bieli na akordeon, wiolonczelę i warstwę elektroakustyczną (2013-2014), Macieja Zimki Schwarzer Weg na wiolonczelę i akordeon (2013), Sonata na akordeon (2015) i Between Paths na akordeon (2015), Juliana Gołosza Dissoi logoi na dwa akordeony i niemuzyka (2015) oraz Bożeny Boba-Dygi Kształty na głos, wiolonczelę i dwa akordeony (2015). Wykonawcami koncertu będą: Wiesław Ochwat (akordeonista, obecnie doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie), Maciej Zimka (akordeonista i kompozytor, stypendysta Stypendium Twórczego Miasta Krakowa), Bożena Boba-Dyga (artystka polisensoryczna: śpiewaczka, poeta, konserwator dzieł sztuki i designer) oraz Aleksandra Lelek (wiolonczelistka, obecnie doktorantka w Akademii Muzycznej w Krakowie, stypendystka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Projekt jest współfinansowany ze środków gminy miejskiej Kraków.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


24. edycja Międzynarodowego Festiwalu „Drum Fest” odbędzie się w dniach 2-28 października 2015 roku.

Bogaty program festiwalu obejmuje koncerty, recitale solowe, warsztaty, przemarsze oraz międzynarodowe konkursy perkusyjne. Jak co roku Śląsk gościć będzie znakomitych przedstawicieli różnych gatunków muzycznych światowej oraz polskiej sceny muzycznej, w tym m.in. jazzu, muzyki klasycznej, bluesa, rocka progresywnego oraz muzyki elektronicznej. Wydarzenia festiwalowe odbędą się w salach koncertowych kilku miast południowej Polski, tj. w Opolu, Gliwicach, Chorzowie, Tychach, Katowicach, Wałbrzychu, Wrocławiu oraz Ozimku, Dobrzeniu Wielkim i Krapkowicach.

Gwiazdami tegorocznego festiwalu będą muzycy polskiej i zagranicznej sceny muzycznej. Jordan Rudess (Dream Theater) wykona swój koncert Explorations for keyboard and orchestra z Orkiestrą symfoniczną Filharmonii Opolskiej oraz recital na elektronicznych instrumentach klawiszowych. Wystąpią: Steve Smith & Vital Information New York City Edition, Steve Gadd ze swoim zespołem, dając jedyny w Polsce koncert z okazji jubileuszu 70. urodzin (perkusisty Erica Claptona, Kate Bush czy Paula Simona), Tony MacAlpine ze swoim zespołem, Terry Bozzio z recitalem perkusyjnym na największym zestawie perkusyjnym na świecie, Tony Levin (basista Petera Gabriela, Yes i Pink Floyd) z projektem Stick Men, John Tempesta - perkusista The Cult, a także Dean Brown, Rick Latham, Anders Astrand.

Więcej informacji – na stronie: www.drumfest.pl oraz profilu FB: https://www.facebook.com/drumfest.opole

Read more


Po emocjach związanych z jubileuszem pięćdziesięciolecia „Wratislavii Cantans” Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert inaugurujący sezon Orkiestry Symfonicznej NFM, który odbędzie się 2 października 2015 roku. Na wrocławskiej scenie zespołowi towarzyszyć będzie znakomita pianistka Alice Sara Ott.

Alice Sara Ott (na zdjęciu) jest 27-letnią artystką o nieprzeciętnej urodzie (w żyłach pianistki płynie niemiecka i japońska krew). Swą edukację w salzburskim Mozarteum rozpoczęła jako „cudowne dziecko” w wieku zaledwie dwunastu lat. W 2008 roku, po triumfach Ott na prestiżowych konkursach pianistycznych, firma fonograficzna Deutsche Grammophon zaproponowała jej kontrakt dotyczący nagrań na wyłączność. Dotychczas w ramach tej współpracy zrealizowano siedem albumów. Na trzecim z nich znalazło się koncertowe nagranie dzieła, które zabrzmi również podczas piątkowego wieczoru w siedzibie NFM: I Koncertu fortepianowego b-moll Piotra Czajkowskiego.

Po przerwie zabrzmi jeden z chętniej grywanych utworów Witolda Lutosławskiego: Koncert na orkiestrę z 1954 roku. Dzieło to, w interesujący sposób łączące mazowiecki folklor z barokową polifonią i współczesnymi technikami kompozytorskimi, było w czasach swego powstania zapowiedzią przełamywania socrealizmu jako obowiązującej wtedy „metody twórczej”.


Departament Dziedzictwa Kulturowego MKiDN zaprasza na promocję najnowszej publikacji Departamentu - Dziedzictwo Fryderyka Chopina. Kolekcja Boutroux-Ferrà w Valldemossie dr Bożeny Schmid-Adamczyk, pod redakcją Ewy Sławińskiej-Dahlig, która odbędzie się 2 października 2015 roku o 12.00 w Zamku Królewskim w Warszawie.

Książka poświęcona jest największej w świecie prywatnej kolekcji chopinowskiej w Valldemossie na Majorce. Ukazuje się w serii „Poza Krajem”, udostępniającej wiedzę o skarbach polskiej kultury za granicą i upamiętniającej polskie, bądź z Polską związane zbiory artystyczne, piśmiennicze i archiwalne. Publikacja została opatrzona wstępem Minister Małgorzaty Omilanowskiej i rekomendacją Krystiana Zimermana.

Read more


Światowe prawykonanie Veni sancte spiritus Pawła Łukaszewskiego – kompozycji na chór a cappella opartej na łacińskiej sekwencji o Duchu świętym, odbędzie się w piątek, 2 października 2015 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej.

 W wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Martyna Brabbinsa usłyszymy także utwory: Przybądź Duchu Święty Henryka Mikołaja Góreckiego, Toward the Unknown Region Ralpha Vaughana Williamsa oraz VII Symfonię A-dur Ludwiga van Beethovena.

Koncert zostanie powtórzony w sobotę 3 października 2015 roku o godz. 18.00.


Na koncercie, który odbędzie się 2 października w Filharmonii Świętokrzyskiej, znana altowiolistka Katarzyna Budnik-Gałązka (na zdjęciu) wykona Andante i rondo węgierskie op. 35 na altówkę i orkiestrę C. M. von Webera oraz, zamówiony w ramach programu Instytut Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”, Koncert na altówkę i orkiestrę smyczkową Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (pierwsze wykonanie w Kielcach). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Monika Wolińska.

23 lutego 2016 roku artystka-rezydentka wystąpi w podwójnej roli – altowiolistki i skrzypaczki. W programie recitalu – utwory na altówkę solo oraz na altówkę i skrzypce z towarzyszeniem harfy A. Baxa, Piotra Mossa (Solo VI na altówkę solo), C. Saint-Saënsa, Krzysztofa Pendereckiego (Cadenza na altówkę solo), M. de Falli oraz N. Paganiniego. Wraz z Katarzyną Budnik-Gałązką wystąpi harfistka Zuzanna Elster. Zwieńczeniem rezydencji będzie koncert w dniu 17 czerwca 2016 roku. W programie koncertu, m.in. Serenada na wiolonczelę i orkiestrę w transkrypcji na altówkę Mieczysława Karłowicza oraz Symfonia koncertująca Es-dur KV 364 na skrzypce i altówkę W.A. Mozarta. Wykonawcami będą Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka), Anna Staśkiewicz (skrzypce) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali.

Rezydencja jest współorganizowana i współfinansowana przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Artysta – rezydent”. Organizatorem rezydencji Katarzyny Budnik-Gałązki jest Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Koncert inaugurujący sezon 2015/2016.

3 października 2015 roku usłyszymy najsłynniejsze arie i najpiękniejsze fragmenty oper i baletów, które zaprezentowane zostaną w tym sezonie na poznańskiej scenie, m. in. Carmen, Traviata, Nabucco, Halka, Dziadek do orzechów. Zapowiedziane też zostaną muzycznie czekające nas premiery – Jenufy Leoša Janáčka czy Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego.

Wykonają je zarówno doskonale znane publiczności gwiazdy poznańskiej sceny – m. in. Barbara Kubiak, Piotr Friebe, Jerzy Mechliński, Marian Kępczyński, jak i niezwykle obiecujący młodzi śpiewacy. Chór i orkiestrę Teatru poprowadzi maestro Gabriel Chmura, a wieczór uświetni również występ zespołu baletowego. Całość połączy opowieścią Krzysztof Szaniecki.


W ramach przedtaktu i zapowiedzi III Międzynarodowego Festiwalu im. K. Pendereckiego w Zabrzu grupa NieTak weźmie udział w niezwykłym happeningu promującym to wydarzenie. Przy wylocie Sztolni Królowa Luiza w centrum Zabrza (ul. Miarki 8) powstanie wielkoformatowy mural inspirowany rękopisami i szkicami partytur patrona festiwalu. Na ostateczny wygląd dzieła wpływ będzie miała muzyka samego mistrza Pendereckiego wykonywana na żywo przez Sinfoniettę Cracovię pod dyrekcją Jurka Dybała.

Koncert towarzyszący pracy artystów malarzy odbędzie się w sobotę, 3 października 2015 roku o godz. 14.00, finał happeningu potrwa do godziny 16.00. Usłyszeć będzie można przekrój dzieł Krzysztofa Pendereckiego zwieńczony Sinfoniettą nr 3 "Kartki z nienapisanego dziennika" - utworem, którego premiera wersji kwintetowej otworzyła pierwszą edycję tego festiwalu w Zabrzu.

- Wierzę, że tego typu akcje, możliwe dzięki otwartości miasta, bardzo przyczyniają się do wzrostu zainteresowania tzw. "muzyką współczesną". Najlepszym tego potwierdzeniem jest ogromna i stale rosnąca popularność naszego wyjątkowego festiwalu w wyjątkowym miejscu - 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido w Zabrzu. Już dziś zapraszam na jego 3. edycję! - mówi dyrektor Festiwalu i Sinfonietty Cracovii - Jurek Dybał.

Sinfonietta Cracovia specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Krzysztofa Pendereckiego, który jest jednym z jej założycieli i przewodniczącym honorowej rady artystycznej krakowskiego zespołu. Grupa NieTak to pierwsza profesjonalna agencja artystyczna powstała z myślą o rozpowszechnianiu sztuki ulicznej graffiti.


W związku z zakończeniem obchodów 71. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego Muzeum Powstania Warszawskiego zaprasza 3 października 2015 roku o godz.19:00 wszystkich miłośników muzyki poważnej na wyjątkowy wieczór poświęcony wybitnemu polskiemu kompozytorowi i dyrygentowi – Andrzejowi Panufnikowi.

Wielki polski kompozytor o światowej sławie wpisał sie w historię Powstania Warszawskiego jako autor muzyki do pieśni Warszawskie dzieci, która jest znana wszystkim Polakom. Przez wiele lat przebywał na emigracji, jednak w jego twórczości zawsze pojawiały się nawiązania do historii Polski. Arcydzieł tego artysty będzie można posłuchać w aranżacji na fortepian, wiolonczelę oraz kwartet smyczkowy.

W programie: Reflections, Dreamscape i Kwartet smyczkowy nr 3 „Wycinanki”. Wystąpią: Tomasz Strahl – wiolonczela, Ryszard Alzin – fortepian i Opium String Quartet.

Koncert odbędzie się w Sali Pod Liberatorem. Zaproszenia do odbioru w kasie MPW.


Koncerty XVI Warszawskiego Festiwalu Organowego „Organy Śródmieścia” odbywać się będą w każdą niedzielę września i października 2015 roku w stołecznych kościołach.

Z recitalami organowymi wystąpią: Bogdan Narloch, Katarzyna Olszewska, Andrzej Sochocki, Hartwig Barte-Hanssen (Niemcy), Józef Kotowicz, Gabriele Catalucci (Włochy), Adam Klarecki i Przemysław Kapituła.

ZOBACZ: harmonogram koncertów


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na koncert pt. Święto Muzyki, którym zainauguruje Nowy Sezon Artystyczny.

W niedzielę, 4 października 2015 roku o godz. 18:00 w Auli UAM w Poznaniu zespół pod batutą maestry Agnieszki Duczmal wystąpi wspólnie z pianistą Pawłem Wakarecym – laureatem licznych nagród na międzynarodowych konkursach, w tym zdobywcy wyróżnienia oraz Nagrody specjalnej dla najlepszego Polaka na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 roku.

W programie koncertu znajdzie się słynna Toccata i fuga d-moll Jana Sebastiana Bacha w aranżacji Jakuba Kowalewskiego, III Sinfonietta na orkiestrę smyczkową Krzysztofa Pendereckiego i Kwintet fortepianowy a-moll op. 84 Edwarda Elgara w aranżacji Agnieszki Duczmal.


Recital autorski Cezarego Macieja Dąbrowskiego pt. Słowo jak muzyka odbędzie się 4 października 2015 roku o godz. 17.00 na Scenie na Smolnej 9 Domu Kultury Śródmieście w Warszawie.

Wstęp wolny.


Koncert Profesor Mirosław Ławrynowicz In Memoriam w 10. rocznicę śmierci odbędzie się w poniedziałek, 5 października 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią wychowankowie Profesora: Maria Machowska, Agnieszka Marucha skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka altówka, Wojciech Koprowski, Janusz Wawrowski, Andrzej Gębski skrzypce oraz Warszawska Orkiestra Smyczkowa im. Zenona Brzewskiego pod dyrekcją Andrzeja Gębskiego.

W programie: Henryk WieniawskiEtiudy-Kaprysy op. 18 na skrzypce z towarzyszeniem drugich skrzypiec, Carl Maria von Weber – Andante e rondo ongarese op. 35 na altówkę i orkiestrę, Igor Frołow, Fritz Kreisler – Miniatury.


Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na recitale uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncerty będą odbywały się codziennie, od 5 do 15 października 2015 roku o godz. 19:00 w Auli przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

78 młodych pianistów od soboty 3 października walczy na scenie Filharmonii Narodowej o zwycięstwo w jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie.

- Podobnie jak pięć lat temu, chcemy umożliwić mieszkańcom prawobrzeżnej Warszawy kontakt z uczestnikami Konkursu Chopinowskiego. Zaprosimy kilkunastu, naszym zdaniem najlepiej rokujących artystów do występów w naszej siedzibie przy Grochowskiej 272 – mówi Janusz Marynowski, Dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia. - Każdy, kto z różnych przyczyn nie będzie mógł wysłuchać przesłuchań konkursowych, może przyjechać do nas i wieczorem posłuchać na żywo muzyki Chopina w wykonaniu tych samych artystów. Podobne koncerty zorganizowaliśmy pięć lat temu, przy okazji poprzedniego Konkursu Chopinowskiego – cieszyły się ogromnym zainteresowaniem słuchaczy.

Partnerem tego cyklu jest KAWAI.


Prof. Stanisław Firlej, jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów, artysta i pedagog, który wykształcił blisko 80 wiolonczelistów, wykładając w uczelniach w Łodzi i we Wrocławiu, zostanie 8 października 2015 roku uhonorowany tytułem doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. W związku z tym wydarzeniem i 70. urodzinami, które Profesor obchodził w ubiegłym roku, łódzka Akademia wydała płytę Stanisław Firlej w 70. rocznicę urodzin. Promocja płyty połączona z koncertem odbędzie się 6 października 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej uczelni (przy al. 1 Maja 4). Wstęp wolny.

Płyta Stanisław Firlej w 70. rocznicę urodzin zawiera nagrania kompozycji na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina, Piotra Czakowskiego, Antonina Dvořáka i Davida Poppera w wykonaniu jubilata i jego żony – Anny Wesołowskiej-Firlej, cenionej pianistki i kameralistki, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi. Wszystkie nagrania zarejestrowane na płycie pochodzą z archiwum Polskiego Radia. W dołączonej do płyty książeczce znajduje się wiele zdjęć dokumentujących wspólne dokonania artystyczne duetu Firlejów, biogramy wykonawców oraz ciekawe teksty poświęcone osiągnięciom artysty, napisane przez Stanisława Dybowskiego, Dominika Połońskiego i Agatę Jarecką.

Promocja płyty połączona będzie z koncertem w wykonaniu Firlejów. W programie koncertu znajdą się: Etiuda op. 25 nr 7 i wybrane części z Sonaty op. 65 na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina oraz Tarantella op. 33 Davida Poppera i Nokturn op. 19 nr 4 Piotra Czajkowskiego. Podczas promocyjnego spotkania rozmowę z wykonawcami przeprowadzi prof. Agata Jarecka, wiolonczelistka, jedna z wychowanek prof. Firleja, pomysłodawczyni i redaktorka płyty.

Dwa dni później, 8 października 2015 roku, w Sali koncertowej Akademii odbędzie się uroczysta inauguracja roku akademickiego połączona z nadaniem tytułu doktora honoris causa prof. Stanisławowi Firlejowi, który wygłosi podczas uroczystości wykład Dzieło i wykonanie.


6 października 2015 roku o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu wystąpi Awangardowa Orkiestra AMKL Sound Factory Orchestra. Koncert obędzie się w ramach projektu „Międzynarodowa Fabryka Dźwięku”.

Projekt jest innowacyjnym przedsięwzięciem polegającym na współpracy wiodących ośrodków w zakresie muzyki elektroakustycznej i komputerowej. Polega on na polsko-niemieckiej wymianie kulturalnej, artystycznej i technologicznej w zakresie prac twórczych i odtwórczych najnowszych kompozycji elektroakustycznych. W ramach zadania organizatorzy przeprowadzą na terenie Polski i Niemiec koncerty, prezentujące bardzo wysoki poziom nie tylko artystyczny, ale także technologiczny z wykorzystaniem najnowszych technik dystrybucji dźwięku, jego kreowania i przetwarzania. Będą to kompozycje i opracowania autorstwa polskich i niemieckich kompozytorów. Utwory zostaną wykonane przez Sound Factory Orchestra – orkiestrę zrzeszającą utalentowanych, młodych muzyków, rozpoczynających karierę zawodową, oraz solistów z Polski.

Wstęp na koncert po okazaniu bezpłatnej karty wstępu, którą można odebrać w recepcji budynku E Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.


Działalność kameralną Filharmonii Łódzkiej w sezonie artystycznym 2015/2016 zainauguruje recital solowy Sławomira Zubrzyckiego, połączony z projekcją filmu i prezentacją instrumentu viola organista, zrekonstruowanego przez twórcę według projektu Leonarda da Vinci. Koncert Spełnione marzenie Leonarda odbędzie się 6 października 2015 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej łódzkiej instytucji.

Viola organista z wyglądu przypomina fortepian, czasem brzmi jak viola da gamba, czasem jak klawesyn. Podczas koncertu publiczność będzie miała okazję psłuchać instrumentu dotąd nieznanego, o niepowtarzalnych walorach brzmieniowych i koncertowych. Wymyślił go geniusz renesansu, powołał do życia znakomity polski pianista, kompozytor i konstruktor. To połączenie dwóch muzycznych światów: klawiszowego i smyczkowego: „viola”, czyli smyczki, „organista” – bo zorganizowana za pomocą klawiatury.

W programie koncertu znajdą się utwory takich kompozytorów, jak Marin Marais, Carl Friedrich Abel, Adam Jarzębski, Pan de Sainte-Colombe, Heinrich Ignaz Franz von Biber oraz Carl Philipp Emanuel Bach.


Koncert jubileuszowy zespołu Il Tempo z okazji 25-lecia istnienia odbędzie się 7 października 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Kierowany przez znaną skrzypaczkę Agatę Sapiechę ensemble wykona m.in. kompozycje J. S. Bacha i A. Vivaldiego.


Capella Cracoviensis zaprasza na matinée – cykl koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów. Jesienne matinée to dziewięć koncertów rozpiętych między 7 października a 9 grudnia 2015 roku, koncertów, które wprowadzają w świat muzyki klasycznej, od renesansu po romantyzm.

W teatrze będącym częścią miasta-ogrodu, wspaniałego kompleksu szpitalnego w Kobierzynie – wpisanego do rejestru zabytków miejsca o atmosferze kurortu, powstałego z początkiem XX wieku. Zawsze w środy, o godz. 11:00. Dzięki programowi Kultura Dostępna realizowanemu przez Narodowe Centrum Kultury wstęp na wszystkie matinées jest bezpłatny.

Cykl matinée jest okazją do spotkań z artystami, uczestnictwa w kulturze, poszerzenia wiedzy o europejskim dziedzictwie i, nade wszystko, kontaktu z muzyką na najwyższym poziomie.

Read more


Podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Kontrasty" we Lwowie odbędzie się prawykonanie i nagranie dzieł napisanych dla zespołu Kwartludium (na zdjęciu) w ramach projektu "Galicja współczesna... pięć utworów w drodze". Będą to trzy utwory autorstwa kompozytorów polskich: Aleksandry Gryki, Karola Nepelskiego, Jarosława Płonki oraz dwa napisane przez kompozytorów ukraińskich: Annę Arkushyny i Zoltana Almashiego. Koncert odbędzie się 7 października 2015 roku w sali Filharmonii Lwowskiej.

Dzień później program zostanie powtórzony w ramach tego samego festiwalu w Filharmonii w Iwano-Frankowsku. Kolejne wykonanie będzie miało miejsce 17 października 2015 roku na Festiwalu „aXes” w Krakowie.

Włączenie w jeden repertuar utworów kompozytorów polskich i ukraińskich oraz prezentacja ich w obu krajach będzie rzadką okazją dla zapoznania polskiej publiczności ze współczesnymi kompozycjami ukraińskimi i jednocześnie prezentacją nowych polskich dzieł na Ukrainie. Projekt pozwoli także na rozwijanie współpracy oraz wzajemnej inspiracji pomiędzy twórcami młodego pokolenia z obu krajów.

Zamówienia kompozycji dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2015/2016 wybitny polski pianista Krystian Zimerman otrzyma tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczystość odbędzie się 8 października 2015 roku o godz. 13:00 w Sali Koncertowej warszawskiej uczelni.

W ramach wydarzenia przemówienie wygłosi Rektor Uniwersytetu, prof. zw. dr hab. Ryszard Zimak, dziekani Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów i Wydziału Reżyserii Dźwięku, oraz sam Krystian Zimerman – światowej sławy pianista i dyrygent, laureat IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W części artystycznej usłyszymy Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 Fryderyka Chopina w wykonaniu Krzysztofa Jabłońskiego.

Z okazji nadania tytułu doktora honoris causa warszawskiej uczelni dzień wcześniej, w środę 7 października o godz. 11.45 w Sali koncertowej UMFC odbędzie się spotkanie społeczności akademickiej z Krystianem Zimermanem.


Baltic Neopolis Orchestra zagra 7 października 2015 roku o godz. 19.30 w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu w ramach Uznamskiego Festiwalu Muzyki. Mistrzem koncertu pt. Most dźwięku Szczecin – Helsinki będzie skrzypek Tomasz Tomaszewski z Niemieckiej Opery Berlińskiej, a solistką młoda fińska kontrabasistka Katris-Maria Leponiemi, która zostanie wyróżniona Uznamską Nagrodą Muzyczną Fundacji Oscara i Very Ritter.

Odbywający się od 20 lat Uznamski Festiwal Muzyki poświęcony jest sztuce krajów i regionów, które łączy Morze Bałtyckie. W repertuarze październikowego wydarzenia znajdzie się muzyka z Finlandii i Polski, m.in. utwory takich kompozytorów jak Leevi Madetoja, Giovanni Bottesini, Einojuhani Rautavaara, Mieczysław Karłowicz (Serenada C-dur op. 2) czy Paweł Łukszewski (Muzyka adwentowa).


Czwarta edycja Festiwalu „Neo Arte - Spektrum Muzyki Nowej” odbędzie się w Gdańsku w dniach 8-11 października 2015 roku pod honorowym patronatem Pawła Mykietyna.

Festiwal prezentuje najciekawsze trendy w muzyce współczesnej - to platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe dające szansę na kontakt z muzyką pobudzającą nowe obszary naszych zmysłów i wzbogacającą spojrzenie na świat.

Tegoroczna edycja festiwalu skupia się na prezentacji muzyki współczesnej z trzech kontynentów: Europy, Azji i Ameryki Południowej. Inauguracja imprezy to koncert pod nazwą Chiny – Polska – Argentyna, podczas którego zaprezentowane zostaną dwie premierowe kompozycje wybitnych twórców z Chin (Xiaogang Ye) i Argentyny (Gabriel Paiuk) oraz wykonane zostanie najnowsze dzieło kameralne Pawła Szymańskiego. Kolejny dzień festiwalu to występ Distractfold Ensemble, brytyjskiego zespołu należącego do ścisłej czołówki światowej sceny muzyki współczesnej. Trzeci dzień to monograficzny koncert patrona tegorocznej edycji festiwalu Pawła Mykietyna, który dzięki kooperacji muzyków, reżysera teatralnego oraz artysty z gdańskiego ASP zamieni się w spektakl audiowizualny prezentowany w przestrzeniach Nowej Synagogi. Na ostatnim koncercie tegorocznej edycji festiwalu usłyszymy kompozycję powstałą podczas warsztatów dla dzieci i młodzieży, wykonaną przez uczestników zajęć. Następnie wystąpi znakomity ukraiński Ensemble Nostri Temporis, prezentując najnowszą muzykę z Ukrainy, Rosji i Polski.

Występy artystów dopełni część edukacyjna imprezy, zawierająca warsztaty dla kompozytorów, w tym prowadzone po raz pierwszy w Polsce Reading Session oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży.

Organizatorem festiwalu jest trójmiejski NeoQuartet oraz Stowarzyszenie NeoArte.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Z okazji 70. Jubileuszowego sezonu artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w jej repertuarze zagościło wiele wydarzeń specjalnych. Jednym z nich jest nowy cykl koncertów kameralnych, z udziałem gdańskich filharmoników pod wspólnym tytułem „Filharmonicy gdańscy na swój jubileusz”. Projekt zainauguruje koncert z udziałem wiolonczelisty Błażeja Golińskiego i pianisty Radosława Kurka 8 października 2015 roku o godz. 18:00.

W programie znajdą się piękne, lecz wciąż nieznane kompozycje autorstwa polskich kompozytorów: Emanuela Kani i Józefa Wieniawskiego (na zdjęciu). Pianista i kompozytor Józef Wieniawski był bratem bardziej popularnego Henryka, z którym zresztą z powodzeniem koncertował, zanim poświęcił się karierze solowej. Kania z kolei zasłynął przede wszystkim jako kompozytor miniatur fortepianowych (nokturny, romanse, barkarole, etiudy) oraz tańców koncertowych, stylizowanych (polonezy, mazurki, krakowiaki, polki, walce), jak też kilku transkrypcji koncertowych, głównie Stanisława Moniuszki. Uprawiał też muzykę kameralną. Napisał Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, a także pieśni solowe do różnych teksów z towarzyszeniem fortepianu, m.in. krakowiaka do Wiesława Kazimierza Brodzińskiego, balladę Chata w cieniu do słów W. Wolskiego oraz najrozmaitsze utwory chóralne na zespoły mieszane i męskie. Kania był również krytykiem i recenzentem, pisał m.in. w „Kurierze Codziennym”, „Gazecie Muzycznej i Teatralnej”, „Ruchu Muzycznym”, „Tygodniku Ilustrowanym” i „Kłosach”. Spuścizna po Emanuelu Kani, rękopisy i druki zostały złożone przez rodzinę artysty w Bibliotece Jagiellońskiej.

W programie czwartkowego koncertu znajdą się trzy kompozycje: Sonata wiolonczelowa a-moll i Romance op. 9 Emanuela Kani oraz Sonata wiolonczelowa E-dur op. 26 Józefa Wieniawskiego.

Kolejne koncerty cyklu „Filharmonicy Gdańscy na swój jubileusz” zaplanowano na 10, 22 i 23 października.


Chopin pedagog to tytuł kolejnego koncertu z cyklu Dziesięć spojrzeń na Chopina, który odbędzie się 8 października 2015 roku o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12). Obok Barkaroli Fis-dur op. 60 zabrzmią również Preludium i fuga c-moll Bacha oraz Sonata As-dur op. 26 Beethovena. Przy fortepianie zasiądzie pianista i pedagog, laureat wielu nagród na konkursach krajowych i zagranicznych, Wojciech Kubica.

Chopin udzielał dużo lekcji fortepianu. Ale jakim był nauczycielem? Bezwzględny belfer wymagający karności i wytykający błędy, czy raczej uśmiechnięty, cierpliwy i pomocny pedagog przymykający oko na niedociągnięcia? I w końcu – lubił uczyć, czy uczył, bo musiał? Na te pytania postarają się odpowiedzieć organizatorzy wydarzenia. Wykład Prawdy i mity o nauczaniu Chopina wygłosi dr Mariusz Wrona – muzykolog, publicysta, wykładowca teorii muzyki na Uniwersytecie Warszawskim i w Lipsku, pracownik merytoryczny Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

„Siedzę do 5-tej w domu i lekcje kamieniem daję (już drugą kończę)” pisał Chopin do Wojciecha Grzymały z Paryża. Udzielanie lekcji było przez wiele lat jego głównym zajęciem i stanowiło podstawę jego egzystencji. O swojej pedagogicznej działalności pisał w wielu swoich listach, a o sposobie prowadzenia lekcji przez Chopina wiemy sporo z relacji jego uczniów. Obraz, który wyłania się z tych wspomnień, jest fascynujący. Chopin był nauczycielem wymagającym, a sposób w jaki uczył był bardzo przemyślany. Oczywiście zwieńczeniem edukacji ucznia była praca nad interpretacją kompozycji nauczyciela. Ten aspekt ma dla badaczy twórczości Chopina niebagatelne znaczenie – dzięki zachowanym relacjom wiemy jak sam Chopin myślał o interpretacji swoich dzieł.

Dziesięć spojrzeń na Chopina to comiesięczny cykl recitali chopinowskich połączony z prelekcjami specjalistów z rozmaitych dziedzin dotyczących kwestii miejsca Chopina w szeroko pojętej kulturze. Każdy wieczór poświęcony jest innemu zagadnieniu. Projekt prezentuje postać, życie i dzieło największego polskiego kompozytora z punktu widzenia ukazuje Chopina jako doskonałego pedagoga, improwizatora i wirtuoza, autora listów, w końcu patriotę. Projekt potrwa do końca 2015 roku.


8 października 2015 roku rusza druga edycja przyspieszonego kursu muzyki współczesnej Probówka, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o muzyce współczesnej, ale baliście sie zapytać. Otwarty program edukacyjno-muzyczny adresowany do szerokiego spektrum publiczności, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych, niezwiązanych zawodowo z muzyką, organizowany jest przez Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Fundację f.o.r.t.e.

Nieważne czy grasz na instrumencie, śpiewasz czy jesteś teoretykiem lub kompozytorem. Wykłady, warsztaty, spotkania, otwarte próby i koncerty poruszają takie tematy, jak: nowe media, elektronika, multimedia, wpływ środków masowego przekazu na muzykę współczesną, rola twórcy i odtwórcy w sztuce współczesnej, improwizacja w nowej muzyce, interdyscyplinarność, zapis muzyki współczesnej, rola muzyki dawnej, tradycyjnej i rozrywkowej w życiu współczesnego człowieka, praca nad repertuarem współczesnym w zespole kameralnym i orkiestrze.

Tematem tegorocznej edycji warsztatów jest Dawna i niedawna muzyka współczesna (czyli od chorału do XXI wieku). Podczas spotkań odbywających się w dniach 8-10 października 2015 roku w Budynku Laboratorium CSW uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się co łączy chorał gregoriański z muzyką współczesną, co kryje się pod pojęciem kompozycji dynamistatycznej oraz jak stworzyć schemat utworu bez zapisu nutowego i tradycyjnego instrumentarium. Zajęcia poprowadzą: Maciej Kaziński, Tadeusz Wielecki oraz Jerzy Kornowicz. Uwieńczeniem kursu będzie koncert w wykonaniu prowadzących i uczestników warsztatów, który odbędzie się w tej samej lokalizacji, 10 października 2015 roku o godz. 19.00.

Zgłoszenia należy wysyłać drogą mailową na adres forte@csw.art.pl do 5 października 2015 roku. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


9 października 2015 roku Opera Wrocławska gościć będzie światowej sławy solistę – Artura Rucińskiego.

Ten wybitny baryton należy do grona polskich śpiewaków operowych, którzy w ostatnich latach zasłynęli na scenach światowych teatrów. W kraju śpiewa coraz rzadziej, koncert w Operze Wrocławskiej to niepowtarzalna okazja do posłuchania artysty tuż przed jego debiutem w nowojorskiej Metropolitan Opera, gdzie w 2016 roku wcieli się w Sharplessa w Madama Butterfly. W repertuarze Gali znajdą się arie z oper Bizeta, Verdiego, Moniuszki, Belliniego, Donizettiego i Czajkowskiego.

Artur Ruciński urodził się w Warszawie, studiował w tamtejszej Akademii Muzycznej. Swoje występy rozpoczął od współpracy z Warszawską Operą Kameralną oraz z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutował w 2002 roku rolą tytułową w Eugeniuszu Onieginie. Po zbierającym fenomenalne recenzje debiucie otrzymał zaproszenia do ról Księcia Jeleckiego w Damie Pikowej pod batutą Valerego Gergieva, tytułowej roli w Onieginie oraz Walentego w nowej produkcji Roberta Wilsona Faust. Punktem zwrotnym w jego karierze okazało się zaproszenie otrzymane od Daniela Barenboima do zaśpiewania Eugeniusza Oniegina oraz do wystąpienia w tej samej roli, u boku Rolanda Villazona w Deutsche Staatsoper w Berlinie w marcu i kwietniu 2010 roku.
Artur Ruciński wystąpił na Festiwalu Bregenz (Tadeusz w Pasażerce M. Weinberga), Teatro Liceu w Barcelonie (Król Roger K. Szymanowskiego), Staatsoper w Hamburgu (Lord Ashton w Łucji z Lammermooru), Walencji (Lescaut w Manon G. Pucciniego pod batutą Lorina Maazela i Eugeniuszu Onieginie pod batutą Omera Meir Wellbera).
W maju 2012 roku zadebiutował w USA jako Marcello w Cyganerii (z Los Angeles Opera), a w 2013 roku w Opéra Bastille w Paryżu jako Ford w Falstaffie. Następnie ponownie wystąpił w Arena di Verona, gdzie zaśpiewał w Trubadurze (Hrabia Luna) i w Traviacie (Giorgio Germont).
W ubiegłym sezonie wystąpił ponownie na Festiwalu w Salzburgu, mogliśmy go podziwiać również w Traviacie w Deutsche Oper Berlin, Eugeniuszu Onieginie w Warszawie, Don Pasquale w Walencji i Łucji z Lammermooru w Hamburgu i Zurychu. Wystąpił także w słynnym koncercie „Christmas in Vienna” w Vienna Konzerthaus oraz w Stabat Mater K. Szymanowskiego w Wiener Musikverein z ORF Symphony Orchestra pod batutą Ingo Metzmachera.
W 2016 roku zadebiutuje w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Sharpless w Madame Butterfly oraz ponownie w Royal Opera House w Łucji z Lammermooru. Jego plany na kolejne sezony obejmują m.in. występy w Teatro Real w Madrycie jako Lord Ashton oraz powrót do La Scali jako Hrabia di Luna.
Artur Ruciński poświęca swój czas także na koncerty oraz występy w radiu i telewizji w Paryżu, Oslo, Dreźnie, Wiedniu i Berlinie, gdzie wykonuje repertuar od Mesjasza Händla po Pasję św. Łukasza Pendereckiego. Jego występ na koncercie w Gdańsku z okazji 20. rocznicy odzyskania niepodległości, gdzie wykonał War Requiem Brittena, spotkał się z ogromnym uznaniem widzów i krytyków.


Uroczyste przekazanie rękopisu Wojciecha Alberta Sowińskiego Fantaisie brillante pour piano sur la Perle du Brésil do zbiorów Biblioteki Narodowej odbędzie się 9 października 2015 roku o godz. 15:00 w audytorium im. Stefana Dembego w gmachu głównym warszawskiej instytucji (Al. Niepodległości 213). Wydarzenie uświetni prawykonanie utworu przez Radosława Sobczaka – cenionego pianistę, profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Fantaisie brillante op. 82 Sowińskiego to fortepianowa parafraza fragmentów z egzotycznej opery komicznej Féliciena Davida La Perle du Brésil, której premiera miała miejsce w 1851 roku w Paryżu. Fantazja opublikowana została rok później przez paryskie wydawnictwo Launera. Przekazywany Bibliotece Narodowej rękopis to niedatowany autograf Sowińskiego, być może autograf edycyjny.

Wojciech Sowiński, obecnie ceniony bardziej jako muzykograf niż pianista i kompozytor, urodził się w 1803 lub 1805 roku w Łukaszówce w powiecie hajsyńskim na Podolu. Zmarł w 1880 roku w Paryżu, gdzie od 1828 roku mieszkał, grał i tworzył. Był autorem popisowych utworów fortepianowych, które zdeponował w Bibliothèque Royale (obecnie Nationale) w Paryżu.

Rękopis Fantaisie brillante pour piano sur la Perle du Brésil zostanie ofiarowany przez stowarzyszenie przyjaciół kultury polskiej Cercle Européen de Soutien à la Culture Polonaise.


Cykl „Wielcy dyrygenci” zostanie zainaugurowany 9 października 2015 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. W Sali Koncertowej na Ołowiance Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą armeńskiego dyrygenta Vaga Papiana wykona utwory R. Vaughana-Williamsa, J. Brahmsa i C. Saint-Saënsa.

W ramach cyklu Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzą światowej sławy dyrygenci, m.in. Vag Papian, Łukasz Borowicz, Michael Zilm, Tadeusz Strugała, Marek Pijarowski czy George Tchitchinadze. W programie koncertów znajdą się największe dzieła symfoniczne.

Vag Papian, który stanie za pulpitem dyrygenckim podczas pierwszego koncertu z cyklu, to dyrygent gościnny Narodowej Opery Armenii oraz profesor Samuel Rubin Academy of Music w Tel Awiwie. Piastując tę funkcję dyrygował ponad dwustoma koncertami, wykonując zróżnicowany repertuar obejmujący m.in. muzykę współczesnych kompozytorów rosyjskich i zachodnich. Był także gościnnym dyrygentem Jerozolimskiej Orkiestry Symfonicznej.

Partie solowe podczas koncertu wykona Esther Yoo – amerykańska skrzypaczka, współpracująca m. in. z BBC Symphony Orchestra. Artystka zagra na osiemnastowiecznych skrzypcach z pracowni Stradivariusa, użyczonych jej przez prywatnego kolekcjonera, których wartość szacowana jest na kilka milionów dolarów.

Kolejne spotkanie z cyklu „Wielcy Dyrygenci” zaplanowano na 24 października 2015 roku w Rumi, gdzie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej – Łukasz Borowicz.


9 października 2015 roku ukaże się nowy album Krzysztofa Kiljańskiego & The New Warsaw Trio zatytułowany Przybora.

Album został nagrany z okazji setnej rocznicy urodzin jednego z najważniejszych polskich poetów i pisarzy XX wieku – Jeremiego Przybory. W starannie wyselekcjonowanym repertuarze nie zabraknie nastrojowych ballad, takich jak Na całej połaci śnieg, czy współczesnych interpretacji satyrycznych piosenek Na ryby, Bo we mnie jest sex, Addio pomidory czy Tanie dranie.

Znakomite aranżacje i interpretacje dziesięciu piosenek Przybory zaskakują świeżością i elegancją, a przy tym wysublimowanym dowcipem oraz lekkością wykonania. Głęboka i ciekawa barwa głosu Kiljańskiego znakomicie współgra z klezmerskim stylem The New Warsaw Trio, tworząc materiał różnorodny, podany w atrakcyjny dla słuchacza sposób.

Fani Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego będą z pewnością zachwyceni, a ci, którzy tych piosenek jeszcze nie znają, dostaną szansę dołączenia do grona sympatyków twórczości Kabaretu Starszych Panów.


Fundacja Mundus Cantat od dziesięciu lat zaprasza śpiewaków z całego świata do uczestnictwa w barwnym festiwalu chóralnym, jakim jest „Mundus Cantat”. W dniach 9-11 października 2015 roku odbędzie się nowa odsłona festiwalu w Gdańsku, w której zaproszone chóry zaprezentują wyłącznie repertuar sakralny, dedykowany pamięci Jana Pawła II.

Sejm RP uchwalił, że rok 2015 będzie Rokiem Jana Pawła II. Posłowie zgodnie przyjęli uchwałę „w poczuciu moralnego obowiązku i głębokiego szacunku wobec postaci, która wywarła tak znaczący wpływ na losy nie tylko naszego narodu ale i całego współczesnego świata(…). Niech motywem przewodnim wszelkich inicjatyw wzbogacających ten Rok będą słowa Jana Pawła II wypowiedziane przed laty na Jasnej Górze: Czuwam - to znaczy także: czuję się odpowiedzialny za to wielkie, wspólne dziedzictwo, któremu na imię Polska. To imię nas wszystkich określa. To imię nas wszystkich zobowiązuje” – czytamy w uchwale. Fundacja Mundus Cantat wraz Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki oraz z Nadbałtyckim Centrum Kultury podjęła trud wpisania się w to dzieło.

„Mundus Cantat Gdańsk”, Festiwal Muzyki Sakralnej im. Jana Pawła II to koncerty, warsztaty wokalne oraz spotkania chóralne. Do Gdańska przyjadą śpiewacy z Litwy, Kolumbii, Niemiec i Węgier, którzy wraz z polskimi chórami włączą się do wspólnej modlitwy o pokój na świecie. Spróbują śpiewem zatrzymać przemoc i pokazać światu głos w sprawie międzynarodowych konfliktów zbrojnych.

Gościem festiwalu będzie Chór Młodzieżowy Choralchor z parafii Św. Jana z Rostocku, który 9 października 2015 roku o godz.19.00 wystąpi w koncercie Da Pacem Domine w kościele św. Jana w Gdańsku. Dzień później, 10 października połączone chóry „Sacra Mundus Cantat Gdańsk” podczas koncertu finałowego Musicie być mocni mocą miłości zaśpiewają m.in. specjalnie skomponowaną przez młodą utalentowaną kompozytorkę z Wejherowa - Annę Rocławską-Musialczyk, pieśń na cześć Jana Pawła II.

W festiwalową niedzielę 11 października chóry będzie można usłyszeć zarówno w Archikatedrze w Oliwie, jak i w kościele Matki Boskiej Fatimskiej na Żabiance. Artyści zaśpiewają wspólnie w zapierających dech w piersi wnętrzach gdańskich kościołów również w intencji Nepalczyków. W trakcie wszystkich koncertów będziemy zbierać datki na rzecz akcji "Mała Polska w Nepalu". Projekt ten ma na celu odbudowę domów w położonej nieopodal Kathmandu, wsi Dumre.

Patronat honorowy nad 1. edycją Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Mundus Cantat” w Gdańsku im. Jana Pawła II objęli Jego Ekscelencja ks. abp Sławoj Leszek Głódź, Metropolita Gdański, Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


9 października 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert pt. Klasycznie i monumentalnie w wykonaniu pianisty Pawła Kowalskiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Michała Nesterowicza.

Paweł Kowalski był drugim, po Krystianie Zimermanie, interpretatorem Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego. Kompozytor po usłyszeniu interpretacji Kowalskiego, jak sam określił: „wybitnie utalentowanego pianisty i wysoce inteligentnego muzyka”, zaproponował, że zadyryguje tym koncertem. Wykonali go wspólnie w 1989 roku w Warszawie. W Łodzi w wykonaniu Pawła Kowalskiego publiczność usłyszy jednak utwór klasyczny: Koncert fortepianowy A-dur KV 488 W.A. Mozarta.

Orkiestrę poprowadzi Michał Nesterowicz, dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Tenerife, jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów młodszego pokolenia. W 2004 roku, jako niespełna trzydziestolatek, objął stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Po zwycięstwie w IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Cadaqués w Hiszpanii został dyrektorem artystycznym Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Santiago de Chile. W „Ruchu Muzycznym” napisano: "Niezwykłe emocje, ekspresja gestów, inteligencja i wyobraźnia muzyczna sprawiają, że spod ręki Michała Nesterowicza wydobywają się koncerty niezwykłe".

Obok wspomnianego Koncertu fortepianowego W.A. Mozarta w programie wieczoru znajdzie się także Mała suita Witolda Lutosławskiego oraz X Symfonia e-moll op. 93 D. Szostakowicza.

Spotkanie przedkoncertowe w Sali Kameralnej, w godz. 18.15-18.45, poprowadzi Piotr Matwiejczuk.
 


Polska Filharmonia Bałtycka im. F. Chopina w Gdańsku zaprasza na 3x3 Festival, łączący barokowe brzmienie orkiestry i pozornie różne muzyczne elementy składowe, jak folkowy akordeon Czesława Mozila, eksperymentalny fortepian Marcina Maseckiego (na zdjęciu), czy wreszcie plastyczne gramofony DJ-a Lenara. Wszyscy wymienieni artyści wystąpią z jedną z najbardziej rozpoznawalnych na międzynarodowej scenie muzycznej orkiestrą barokową Arte dei Suonatori w Sali Koncertowej na Ołowiance kolejno 10 i 31 października oraz 21 listopada 2015 roku.

Wybór artystów nie był przypadkowy – są to postaci sceniczne czerpiące pełnymi garściami z różnych estetyk. Czesław Mozil, który z powodzeniem łączy w swojej sztuce pierwiastki muzyki alternatywnej, popularnej, rockowej, kabaretowej i folkowej, pojawi się u boku barokowej orkiestry 10 października 2015 roku. Nazywany alchemikiem fortepianu Marcin Masecki, słynący z rozkładania materii muzycznej na czynniki pierwsze, wystąpi na gdańskiej estradzie 31 października 2015 roku. Z kolei DJ Lenar, producent muzyczny i turntablista poruszający się na styku muzyki klubowej z awangardą, zmiesza się z dawnymi brzmieniami 21 listopada 2015 roku. Towarzysząca wykonawcom orkiestra Arte dei Suoanatori to koncertujący na całym świecie, najbardziej utytułowany i najlepiej rozpoznawalny polski zespół grający na instrumentach historycznych.

Oprócz koncertów w programie mini-festiwalu zaplanowano wydarzenia towarzyszące. Wokół projektu „Czesław Mozil & Arte dei Suonatori” odbywać się będą spotkania związane z tematyką emigracji, słowem mówionym i improwizowanym w formie stand up, koncerty młodych artystów sceny folkowej oraz DJ sety czerpiące z muzyki zza wschodniej granicy. Projekt „Marcin Masecki & Arte dei Suonatori” zainspirował artystów do zorganizowania eventów mocno eksperymentalnych – teatr improwizowany oraz muzyka w formie performance. Wreszcie projektowi „DJ Lenar & Arte dei Suonatori” towarzyszyć będą wydarzenia z dziedziny szeroko pojętego street artu – wernisaże artystów tworzących sztukę uliczną oraz DJ sety z wizualizacjami na żywo.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


10 października 2015 roku w Operze Wrocławskiej odbędzie się premiera spektaklu Kwartet Ronalda Harwooda. Po praz pierwszy w historii teatru inscenizacja będzie realizowana nie przez aktorów teatru dramatycznego, lecz przez śpiewaków operowych.

Tytułowy Kwartet to nie tylko słynny fragment z opery Rigoletto Giuseppe Verdiego, to przede wszystkim czwórka sędziwych bohaterów – emerytowanych śpiewaków, prawdziwych weteranów sceny operowej. Jest to opowieść o zaskoczonych starością ludziach, którzy wcale nie zamierzają rezygnować z kolejnych życiowych przygód. Ciągle pamiętają o przeszłości i jeśli mieliby o niej zapomnieć, to tylko po to, by przebaczyć i pogodzić się z własnym życiem. „To opowieść o przetrwaniu. O przetrwaniu z godnością” – mówi sam autor Kwartetu.

Spektakl w reżyserii Zbigniewa Lesienia przeznaczony jest dla wielkich osobowości scenicznych. W roli Gildy wystąpi Jolanta Żmurko (sopran), Magdaleny – Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (mezzosopran), Księcia Mantui – Tomasz Janczak (tenor), a jako Rigoletto – Bogusław Szynalski (baryton).


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza 10 października 2015 roku o godz. 18.00 na operę Verbum nobile oraz balet Na kwaterunku, czyli noc świętojańska na sobótce Stanisława Moniuszki. Wystąpią: soliści, chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego oraz Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu.

Verbum nobile – jednoaktowa opera z 1861 roku to urokliwy obrazek rodzajowy przeniesiony na scenę z życia bardzo sarmackich i z natury patriotycznych dworków szlacheckich. Pełen sentymentu opis polskiej wsi cechuje się lekkością i bezpretensjonalnością, do której kompozytor i librecista Jan Chęciński włożyli sporo szczerego sentymentu. Nie inaczej było zapewne w przypadku jednoaktowego baletu Na kwaterunku z 1868 roku. Akcja utworu rozgrywała się we wsi bretońskiej wśród żuawów, w muzyce pojawiły się motywy francuskich piosenek żołnierskich (kadryl żołnierski), a mazur otrzymał nazwę kadryla wiejskiego. Oryginalne libretto baletu z muzyką w całości skomponowaną przez Moniuszkę nie zachowało się. Utwór powrócił na scenę w 1931 roku z librettem spolszczonym przez choreografa Piotra Zajlicha, a kolejni realizatorzy wprowadzali dalsze zmiany dopasowując akcję do własnych koncepcji choreograficznych. I tym razem spektakl pojawi się na bytomskiej scenie w specjalnym opracowaniu libretta, którego podjął się reżyser i choreograf przedstawienia – Henryk Konwiński.


Kolejne koncerty w ramach projektu Rudolphina odbędą się w październiku 2015 roku we Wrocławiu, Legnicy i w Warszawie. Repertuar madrygałowy ze zbioru Marca Antonio Ingegneriego zaprezentuje wrocławski zespoł muzyki dawnej Ars Cantus pod kierownictwem Tomasza Dobrzańskiego. Wstęp wolny.

Interdyscyplinarny projekt ma na celu kompleksowe opracowanie i przywrócenie do życia koncertowego muzykaliów z legnickiej Bibliotheca Rudolphina – najobszerniejszego renesansowego zbioru muzycznego na Śląsku. W zbiorze tym istotne miejsce zajmują kolekcje madrygałów kompozytorów włoskich XVI wieku. Wśród autorów można wymienić takie nazwiska jak Orlando di Lasso, Cipriano de Rore, Theodoro Riccio czy Luca Marenzio. Styl madrygałowy stanowił istotny element ekspansji muzyki włoskiej w Europie, stąd duża ilość zachowanych utworów, które pozostają w czasach dzisiejszych w olbrzymiej większości nieznane.

Zespół Ars Cantus przygotowuje cykl koncertów oraz nagranie płytowe, które oparte będą na repertuarze zawartym w Il secondo libro de'madrigali....a quattro voci Marca Antonio Ingegneriego wydanych w Wenecji w roku 1579. Kompozytor ów należał do najważniejszych twórców ostatniej ćwierci XVI wieku i choć pozostawił ciekawą spuściznę kompozytorską dziś wspomina się o nim jedynie jako nauczycielu Claudio Monteverdiego. Twórczość Ingegneriego stanowi kwintesencję renesansowego stylu muzyki wielogłosowej, która na pierwszym planie stawia słowo i niezwykle precyzyjnie podkreśla prozodię i walory wyrazowe tekstu. Możemy więc znaleźć w jego utworach liczne zalążki barokowego stylu, który później rozwinął jego uczeń.

Koncerty odbędą się: 10 października 2015 roku w Ratuszu na wrocławskim rynku, 11 października 2015 roku w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy oraz 24 października w Kościele Świętej Trójcy w Warszawie przy pl. Małachowskiego 1.


Koncert Od tradycji do moderny. W kręgu polskiej muzyki fortepianowej XIX i XX wieku w wykonaniu studentów klas fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 11 października 2015 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej uczelni.

W programie kompozycje Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Juliusza Zarębskiego.

Bezpłatne bilety wstępu dostępne od 5 października.


W dniach 11-25 października 2015 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncerty jubileuszowego XXV Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Najwięcej z nich odbędzie się w Katowicach, ale jak zawsze zaplanowane zostały również wielu miastach Polski i poza jej granicami.

Festiwal w sposób szczególny dedykowany jest mieszkańcom Katowic. Jego koncerty odbywają się nie tylko w Sali Kameralnej NOSPR, Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej, ale wędrują docierając do dzielnic oddalonych od centrum miasta do miejskich domów kultury i kościołów. Śląscy artyści udają się również w podróż do innych miast Polski – Zakopanego, Słupska, Nowego Sącza, Krynicy-Zdroju, koncertują w miastach partnerskich Katowic - Ostrawie, Koszycach i Saint-Etienne. Z perspektywy 25 lat historii tego wydarzenia trzeba przypomnieć, że w jego kalendarzu pojawiały się Lwów, Kijów, Kirowograd, Łuck, Bratysława, Bardejov, Michalovce, Wilno, Kowno, Druskienniki, Turku, Lyon i Monachium.

W tym roku Katowice gościć będą zdobywców głównych nagród wszystkich kategorii zakończonego przed kilkoma tygodniami 64. Konkursu ARD w Monachium. Wystąpi również wielu innych utytułowanych młodych artystów, laureatów najważniejszych polskich konkursów, na których wytypowani przez jury laureaci otrzymują nagrody Silesii. To m.in. Estrada Młodych w Słupsku, Śląska Jesień Gitarowa, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura. Młodzi artyści będą mieli możliwość zaprezentować się nie tylko w występach solowych, ale również u boku renomowanych orkiestr – Orkiestry Kameralnej AUKSO pod dyr. Marka Mosia i Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyr. Roberta Kabary.

W koncercie inauguracyjnym po raz pierwszy wykonany zostanie Koncert na flet i orkiestrę smyczkową „Co zostało rozświetlone, światłem się staje” Justyny Kowalskiej-Lasoń (zrealizowane w programie „Zamówienia kompozytorskie” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Wyjątkowym wydarzeniem adresowanym do najmłodszej publiczności w ramach projektu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!” będzie estradowy pokaz opery dla dzieci Myszki i wojna amerykańskiego kompozytora Davida Chesky’iego z udziałem festiwalowych gości - Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Adama Banaszaka oraz wokalistów Anny Lasoty, Adama Zdunikowskiego i Macieja Ogórkiewicza.

Na wszystkie koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny. Aby móc uczestniczyć w koncercie w Sali Kameralnej NOSPR trzeba zakupić bilet za symboliczną złotówkę.

Jak co roku organizatorzy zachęcają melomanów do wzięcia udziału w plebiscycie na ulubieńca publiczności. Słuchacze, którzy wezmą udział w tym konkursie zostaną nagrodzeni promocyjnymi płytami CD z nagraniami młodych artystów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik PDF


We wtorek, 13 października 2015 o godz. 18.00 w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy odbędzie się przeniesione z 20 września 2015 wydarzenie towarzyszące 58. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" - Koncert Koła Młodych ZKP.

Zespół sopranKONTRAbas (na zdjęciu) w składzie Blanka Dembosz (sopran) oraz Mateusz Loska (kontrabas) zaprezentuje najnowsze kompozycje twórców młodego pokolenia, takich jak Ewa Fabiańska-Jelińska, Rafał Zapała, Martyna Kosecka, Kamil Kruk, Alina Kubik, Franciszek Araszkiewicz, Paulina Łuciuk, Jakub Polaczyk, Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Michał Janocha, Ryszard Lubieniecki oraz Igor Szulc.

Wstęp wolny.


Paweł Wszołek Quartet zagra 14 października 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Domu Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18). Koncert promujący debiutancki album młodego kompozytora pt. Choice, który ukazał się w lipcu tego roku, odbędzie się w ramach cyklu Music+. Wstęp wolny.

Młodzi, zdolni, bezkompromisowi – tymi słowami można określić członków zespołu Paweł Wszołek Quartet, w skład którego wchodzą: kontrabasista Paweł Wszołek, gitarzysta Łukasz Kokoszko, pianista Sebastian Zawadzki oraz perkusista Szymon Madej.

Lider zespołu to muzyk obdarzony niezwykłą muzykalnością i dojrzałością artystyczną – zdobywca  Grand Prix  na Festiwalu Jazz Juniors z zespołem Darek Dobroszczyk Trio oraz laureat festiwalu Azoty Jazz Contest z zespołem Apprentice w 2014 roku. Na stałe współpracuje z zespołem Choice, Teatrem Słowackiego w Krakowie, wokalistą Michałem Łanuszką oraz pianistą Mateuszem Sobiechowskim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Filharmonia Krakowska przy współpracy z Litewskim Instytutem Kultury, Ministerstwem Kultury Republiki Litewskiej oraz Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP zaprasza na trzy koncerty zorganizowane w ramach Dni Muzyki Litewskiej, które odbędą się 14, 16 i 17 października 2015 roku.

Podczas pierwszego wieczoru z cyklu wystąpi pianista Petras Geniušas oraz Kwartet Čiurlionisa, który od lat popularyzuje twórczość Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa, wybitnego kompozytora i malarza, pierwszego twórcy artystycznej muzyki litewskiej. W programie znajdą się utwory Čiurlionisa (Kwartet c-moll, Dainelė oraz wybór Preludiów), Faustasa Laténasa (II Kwartet smyczkowy In Loving Memory) oraz Antonína Dvořáka (II Kwintet fortepianowy).

16 października 2015 roku na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi laureat II nagrody ubiegłorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, gorąco oklaskiwany przez polską publiczność Lukas Geniušas (na zdjęciu). W wykonaniu młodego artysty publiczność usłyszy m.in. Koncert fortepianowy a-moll Edvarda Griega. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Modestas Pitrenas, zdobywca złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. W programie znajdą się także poematy symfoniczne Nevermore Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy i W lesie Mikalojusa K. Čiurlionisa, a także Konzertstück na orkiestrę symfoniczną nr 2 Vytautasa Barkauskasa. Dzień później koncert zostanie powtórzony.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wystąpi 14 października o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Solistą koncertu w ramach cyklu „Środa młodych” będzie flecista i kameralista Łukasz Długosz, który wykona Koncert fletowy e-moll włoskiego kompozytora Saveria Mercadantego. Zabrzmią także dwie orkiestrowe kompozycje jednego z czołowych romantyków, Piotra Czajkowskiego.

Pochodzący z 1819 roku Koncert fletowy e-moll kompozytora operowego, jakim był Saverio Mercadante (1795-1870), należy do najczęściej wykonywanych utworów wczesnoromantycznych na flet z towarzyszeniem orkiestry. Program koncertu uzupełnią dwie kompozycje Piotra Czajkowskiego (1840-1893). Pierwszą z nich będzie Kaprys włoski op. 45 - utwór powstały w 1880 roku (pierwotnie jako wyciąg fortepianowy), podczas pobytu kompozytora w Rzymie, a wykonany po raz pierwszy w grudniu tego samego roku w Moskwie i Petersburgu. Dzięki błyskotliwej instrumentacji i wykorzystaniu wdzięcznych ludowych melodii ze słonecznej Italii, kompozycja należy do najbardziej popularnych utworów orkiestrowych twórcy. Drugą kompozycją Czajkowskiego, która zabrzmi tego wieczoru, będzie IV Symfonia f-moll op. 36. Temat swego dzieła słynny rosyjski kompozytor nazwał „tematem losu”. Powraca on w całym utworze unifikując jego strukturę, podobnie jak ma to miejsce w V Symfonii c-moll Ludwiga van Beethovena.


Jerzy Marchwiński oraz Krzesimir Dębski znaleźli się wśród 23 osób nagrodzonych medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 14 października 2015 roku w Warszawie laureatów uhonorowała Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska.

„To najprzyjemniejszy moment w życiu ministra, kiedy może dziękować i odznaczać tych, którzy wnieśli wkład w polską kulturę. Dzisiejsze spotkanie ma wyjątkowy wymiar. Spotykają się przedstawiciele bardzo różnych rodzajów aktywności - oprócz wybitnych uczonych zajmujących się ochroną dziedzictwa, dzięki którym możemy lepiej i staranniej zajmować się naszą spuścizną kulturową, są tu przedstawiciele właściwie wszystkich dziedzin sztuki. Nie ma podziału na lepsze i gorsze rodzaje działalności” - mówiła prof. Omilanowska.

W dziedzinie muzyki poważnej Srebrne Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” otrzymało dwóch artystów: pianista, kameralista i pedagog Jerzy Marchiwński oraz kompozytor, skrzypek jazzowy i dyrygent Krzesimir Dębski. Wśród pozostałych laureatów znaleźli się: Maria Kałamajska-Saeed, Stanisław Kulon, Maciej Szańkowski (Złoty Medal); Andrzej Tadeusz Betlej, Andrzej Chyra, Wojciech Kass, Włodzimierz Korcz, Jarosław Kozakiewicz, Boris Kudlička, Wojciech Malajkat, Zbigniew Mikołejko, Teresa Murak, Rena Rolska, Ryszard Rynkowski, Zbigniew Zamachowski, Antoni Ziemba (Srebrny Medal); Agnieszka Chylińska, Hanna Etemadi, Edyta Górniak, Artur Rojek i Michał Żebrowski (Brązowy Medal).

Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” od 2005 roku jest nadawany osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.


15 października 2015 roku w Warszawie rozpocznie się 10. edycja jednego z najbardziej bezkompromisowych festiwali muzycznych w Polsce – „Ad Libitum”. Podczas trzech dni na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz Laboratorium przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się 8 koncertów. Po raz pierwszy w Polsce wystąpi europejska orkiestra improwizatorów - Globe Unity Orchestra pod wodzą Alexandra von Schlippenbacha.

Jak sprawić by europejska muzyka współczesna, dawna, jazz oraz wolność jednostki i siła kolektywu mogły istnieć obok siebie nie tracąc nic ze swojej autonomii? Co zrobić, aby oprzeć się konwencjom stylistycznym i muzycznym modom, aby odnaleźć własny głos w świecie kompozycji i improwizacji? Już po raz 10. warszawski festiwal „Ad Libitum” wyrusza na poszukiwania nowych odpowiedzi na te fundamentalne w muzyce pytania.

Festiwal rozpocznie, w Laboratorium CSW 15 października, koncert tria Wojciechowski /Pałosz / Cybulski. Po nich na scenie pojawi się słynna orkiestra z Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej. Zespół rozwijany od lat w Ośrodku Pogranicze Sztuk i Kultur w Sejnach - złożony z młodych i bardzo młodych adeptów muzyki - regularnie współpracuje z wybitnymi osobowościami ze świata improwizacji, jednak w takim składzie jeszcze nie występowali. Zespół przygotuje i poprowadzi Mikołaj Trzaska, a do orkiestry dołączą Evan Parker - jeden z najwybitniejszych saksofonistów na świecie, Tomasz Dąbrowski - trębacz młodego pokolenia ceniony w Polsce, Danii i Nowym Jorku oraz kontrabasista Mike Majkowski znany ze współpracy z Tonym Buckiem z The Necks, czy To Tu Orchestra Wacława Zimpla. Dzień festiwalowy zamknie koncert znakomitego kwartetu Petera Brötzmanna w składzie: Jason Adasiewicz przy wibrafonie, John Edwards przy kontrabasie i Steve Noble na perkusji.

16 października festiwal przeniesie się do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Jako pierwsza wystąpi formacja, która była ozdobą festiwalu w początkach jego istnienia: Krzysztof Knittel, Jerzy Kornowicz, Tadeusz Wielecki, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik czyli Kawalerowie Błotni oraz gościnnie Wojciech Błażejczyk. Po nich na scenie zagra w oryginalnym składzie, legendarne trio Alexandra von Schlippenbacha – z Evanem Parkerem i Paulem Lovensem.

17 października usłyszymy warszawską premierę utworu The Blue Shroud Barry’ego Guy’a. Tytuł utworu nawiązuje do niebieskiego sukna, którym zakryta została reprodukcja obrazu Guernica Pabla Picassa, gdy na jej tle w siedzibie ONZ miał wystąpić Colin Powell, by tłumaczyć decyzję interwencji wojskowej w Iraku. Koncert zostanie zarejestrowany i wydany na płycie w prestiżowej oficynie Intakt. Festiwal „Ad Libitum” będzie partnerem tego albumu. Następnie z recitalem fortepianowym Twelve Tone Tales wystąpi tegoroczny rezydent - Alexander von Schlippenbach.

Finałem festiwalu będzie pierwszy w Polsce koncert legendarnej formacji założonej w 1966 roku przez Alexandra Schlippenbacha Globe Unity Orchestra w składzie: Alexander von Schlippenbach - fortepian, leader, Tomasz Stańko, Jean-Luc Capozzo, Axel Dörne - trąbki, Evan Parker, Gerd Dudek, Henrik Walsdorff - saksofony, Rudi Mahall - klarnet basowy, Gerhard Gschlößl, Christoph Thewes - puzony, Paul Lovens, Paul Lytton - perkusje.

Read more


Międzynarodowa konferencja naukowa „aXes: Triduum Muzyki Nowej / Dźwięk. Przestrzeń. Akustyka” odbędzie się w Akademii Muzycznej w Krakowie w dniach 15-18 października 2015 roku. Program tegorocznej edycji, której towarzyszyć będą liczne koncerty, koncentruje się na aspekcie przestrzennym i akustycznym muzyki. Konferencji towarzyszyć będą liczne koncerty, m.in. polsko-ukraińskiego zespołu NeoTemporis Group, Spółdzielni Muzycznej, kwartetu Kwartludium oraz grupy electronic ID z Kolonii.

Wydarzenie muzyczne w swej nazwie nawiązuje do idei krzyżujących się osi, symbolizujących koncepcje twórcze i ich artystyczne owoce. W ramach czwartej edycji przedsięwzięcia Akademia Muzyczna nawiązała współpracę z Laboratorium Akustyki Technicznej Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Wynikiem tej współpracy jest seria unikatowych koncertów, podczas których słuchacze będą mogli doświadczać muzyki w laboratoryjnie przygotowanych warunkach akustycznych.

15 października 2015 roku te same utwory zabrzmią najpierw w komorze bezechowej, a następnie w komorze pogłosowej. Dzień później odbędzie się natomiast pierwszy w Polsce koncert z muzyką graną na żywo i transmitowaną pod powierzchnię wody – by wysłuchać koncertu publiczność będzie musiała zanurzyć uszy pod wodę i doświadczać muzyki poprzez narząd słuchu i całą powierzchnią ciała.

17 października 2015 roku przeniesiemy się w postindustrialną przestrzeń Starego Browaru Lubicz, gdzie w odrestaurowanych wnętrzach Maszynowni będziemy mieli okazję posłuchać instrumentów w różnych układach przestrzennych. Wędrująca publiczność będzie podążać za muzykami lub swobodnie przemieszczać się względem instrumentów.

Jak co roku na uczestników czeka również seria koncertów w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie w wykonaniu młodych, energicznych i wyspecjalizowanych w muzyce współczesnej zespołów: NeoTemporis Group, Spółdzielnii Muzycznej, electronic ID oraz zespołu Kwartludium. Projektowi towarzyszyć będzie wystawa fotograficzna Urbanrythm Marty Ankiersztejn, poświęcona muzykom w przestrzeni miejskiej.

Wstęp na koncerty wolny. Ilość miejsc ograniczona.

Szczegółowy program – na stronie: www.amuz.krakow.pl

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.