Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Występ Dang Thai Sona uświetni obchody 205. urodzin Fryderyka Chopina, które przypadają 1 marca 2015 roku. Zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1980 roku wykona fortepianowe kompozycje Maurice’a Ravela, a także Koncert f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Tego dnia w południe Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza także na recital Pawła Wakarecego, finalisty Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku. Pianista zagra kompozycje jubilata na fortepianie historycznym.

1 marca w Filharmonii Narodowej Dang Thai Son zaprezentuje dwa oblicza pianistyki. W pierwszej części koncertu zagra solowe kompozycje Maurice’a Ravela: Valses nobles et sentimentales, Sonatinę i Jeux d`eau, a także własną, fortepianową transkrypcję orkiestrowego poematu La Valse. W drugiej części wieczoru wietnamski pianista z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykona Koncert f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Warto nadmienić, że 35 lat temu podczas Konkursu Chopinowskiego za wykonanie koncertu otrzymał nagrodę specjalną. Za pół roku pianista pojawi się w Warszawie w innej roli. Będzie jednym z jurorów 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncert Dang Thai Sona rozpocznie się o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.

Z kolei Paweł Wakarecy – jedyny Polak, który zaprezentował się w finale Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku, wystąpi o godzinie 12:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Koncert wyjątkowo nie odbędzie się w Domu Urodzenia Chopina w Żelazowej Woli, gdzie trwają prace związane z nową ekspozycją. W programie południowego recitalu tradycyjnie znajdzie się wyłącznie muzyka Fryderyka Chopina: Polonez A-dur op. 40, cykl Mazurków op. 24 i Nokturn Es-dur op.55 nr 2, Grande Valse Brillante Es-dur op. 18, Preludium cis-moll op. 28 nr 10, Lento con gran espressione op. posth. i Polonez fis-moll op. 44. Pianista zagra na fortepianie historycznym.

Zarówno recital o godz. 12, jak i koncert o godz. 18 będą transmitowane na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Cykl Koncertów Urodzinowych Fryderyka Chopina od 2002 roku jest organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i Programem 2 Polskiego Radia. Obchody jubileuszu urodzin Chopina przypadają w dniu 1 marca, mimo iż w metryce chrztu widnieje data 22 lutego. Wybór ten nie jest przypadkowy – 1 marca, nie zaś 22 lutego, swoje urodziny świętował kompozytor, a także jego bliscy.


XV Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „La Confessione” odbędzie się w dniach 1 marca – 18 kwietnia 2015 roku.

Idea organizowanych przez Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego Festiwali Muzyki Pasyjnej i Paschalnej wpisuje się i utrwala zapoczątkowaną przed wielu laty przez Feliksa Nowowiejskiego tradycję wykonywania muzyki pasyjnej i paschalnej w kościołach Poznania i Wielkopolski. Obecnie Festiwale są opatrywane mottem, które – co roku inne – spełnia zadanie odzwierciedlania różnych aspektów otwartości nauki chrześcijańskiej. Tegoroczna, jubileuszowa XV edycja Festiwalu, nazwana „La Confessione”, zwraca uwagę na wartość niezwykle osobistego zagadnienia wyznania winy, grzechu, jak też wyznania wiary w śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Muzyka wybrana na poszczególne koncerty Festiwalu przeprowadza słuchacza przez różne odcienie konfesji, zarówno przez bezpośrednie odniesienie, jak i przybliżenie jej klimatu.

Ważnym założeniem jest prezentacja oryginalnych, wartościowych i rzadko wykonywanych dzieł organowych i kameralnych inspirowanych tematyką pasyjną i wielkanocną, ze szczególnym uwzględnieniem przesłania zawartego w aktualnym motto. W tegorocznej edycji Festiwalu wezmą udział głównie artyści młodego pokolenia, będący laureatami festiwali i konkursów, dla których udział w koncertach stanowi formę promocji budującej dobrze pojętą karierę.

Patronat honorowy: Ks. Arcybiskup Stanisław Gądecki Metropolita Poznański.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Więcej


Dzieje grzechu - balet fabularny na motywach powieści Stefana Żeromskiego do muzyki Mieczysława Karłowicza, realizowany w technice tańca neoklasycznego, będzie można zobaczyć dwukrotnie na scenie Opery na Zamku w Szczecinie – 28 lutego i 1 marca 2015 roku.

Fabularny spektakl baletowy inspirowany jest filmem Waleriana Borowczyka, okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule. Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. Również historia świata. Świata, w którym emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.

Klimat spektaklu podkreślają kostiumy Tijany Jovanovic, scenografia Wacława Ostrowskiego oraz projekcje multimedialne, które przygotowuje Krystian Drywa. Kierownictwo muzyczne sprawuje Jerzy Wołosiuk. Wizualna strona spektaklu inspirowana jest twórczością Edwarda Muncha.


Polska liryka wokalna – współczesne interpretacje pieśni polskiej XIX wieku wypełnią program koncertu w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w poniedziałek, 2 marca 2015 roku.

W programie: romans w ujęciu Michała Kleofasa Ogińskiego, zapomniane pieśni Stanisława Niewiadomskiego i pieśń religijna Stanisława Moniuszki.

Wystąpią: Anna Choczaj, Bogumiła Dziel-Wawrowska, Barbara Jop, Karolina Kowalczyk, Alicja Krasińska, Ewa Kropiwnicka, Susana Mijangos-Lopez, Anna Parysz, Anna Szostek, Katarzyna Szymkowiak, Aleksandra Świderek, Tatiana Troyanovskaya, Paulina Tuzińska, Tatiana Zialevich – sopran, Justyna Ołów, Natalia Ołów – mezzosopran, Arnold Kłymkiw, Dionizy Płaczkowski, Rafał Żurek – tenor, Rafał Kucharski, Michał Przygoński, Łukasz Skrobek – baryton, Jasin Rammal – bas, Haruna Aoki, Violeta Casero Costa, Joanna Kacperek, Joanna Laszczkowska, Andrea Troina, Barbara Trzonkowska – fortepian, Dorota Stawarska - klawesyn i Kinga Witczak, Adrian Gala - organy.


W roku 2015 przypada 60. rocznica śmierci George’a Enescu (1881-1955). Z tej okazji twórczość rumuńskiego twórcy zaprezentowana zostanie podczas XVIII Wieczorów z Muzyką Karola Szymanowskiego i George’a Enescu, w Akademii Muzycznej w Katowicach w dniach od 2 do 7 marca.

Enescu ogromną sławą cieszył się za życia, ale po jego śmierci zmalała ona do rozmiarów lokalnego kultu w kraju rodzinnym. Zatem korzenie tej sławy tkwiły głównie w jego intensywnej działalności koncertowej. Enescu występował jako skrzypek solista i kameralista, jako pianista i dyrygent w Europie i Ameryce Północnej. Miał w swoim repertuarze także utwory Karola Szymanowskiego, które ogromnie cenił. W 1925 roku Zofia Kochańska (żona sławnego skrzypka Pawła Kochańskiego) w liście z Nowego Jorku do Szymanowskiego pisała: „Enescu był u nas wczoraj – szalenie się unosi nad Tobą – uwielbia Cię – wszyscy Cię stawiają na najwyższej wyżynie”. Enescu wykonywał wielokrotnie Mity Szymanowskiego – po koncercie w Salle Gaveau w Paryżu 6 stycznia 1930 roku wysłał Szymanowskiemu bilecik: „Brawo za wspaniałe Mity. Enesco.” Gdy 3 grudnia 1933 roku Karol Szymanowski koncertował w Bukareszcie, wykonując wraz z Grzegorzem Fitelbergiem swoją IV Symfonię Koncertującą, prasa rumuńska pisała o nim jako o „Enescu współczesnej Polski”.

W programie trzech wieczorów koncertowych w katowickiej Akademii, obok wybranych kompozycji Karola Szymanowskiego i George'a Enescu, znajdzie się także prawykonanie Kwartetu smyczkowego Ryuji Kubota (Japonia), wyróżnionego III Nagrodą I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K.Szymanowskiego w Katowicach w 2012 roku.
 

Więcej


W dniach 2-7 marca 2015 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się VI Studencki Festiwal Pianistyczny. Tegoroczna edycja poświęcona będzie twórczości Johanna Sebastiana Bacha i Domenico Scarlattiego.

W ramach Festiwalu, każdego dnia o godz. 19.00 odbywać się będą koncerty z udziałem studentów uczelni.

- Wśród pianistycznych wydarzeń artystycznych Akademii coraz ciekawszymi i znaczącymi wydają się coroczne festiwale studenckie. - podkreśla prof. Grzegorz Kurzyński, Kierownik Artystyczny VI Studenckiego Festiwalu Pianistycznego. - W ich ramach staramy się upamiętniać rocznicowe obchody wielkich kompozytów, mających w dorobku twórczość fortepianową.


Różne oblicza kwartetu smyczkowego będzie można poznać podczas koncertu zespołu Lutosławski Quartet w czwartek, 5 marca 2015 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

Usłyszymy kwartety polskich kompozytorów: I Kwartet smyczkowy C-dur op. 37 Karola Szymanowskiego i I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego, a także Rondo na kwartet smyczkowy Antona Weberna i VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dmitrija Szostakowicza.


Do wspólnego świętowania 330. rocznicy urodzin Jana Sebastiana Bacha zapraszają Akademia Muzyczna w Łodzi i Filharmonia Łódzka. Program trzech koncertów zaplanowanych w ramach I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego w dniach 6-10 marca 2015 roku obejmuje dzieła Bacha, z których większość nigdy dotąd nie była prezentowana w Łodzi na instrumentach historycznych.

Jako wykonawcy koncertów I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego staną obok siebie pedagodzy i studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, którzy na co dzień zgłębiają tajniki interpretacji muzyki dawnej. Dwukrotnie wystąpi studencka Orkiestra Barokowa działająca w łódzkiej Akademii.

Na otwarcie Maratonu Bachowskiego, w piątek 6 marca zabrzmi mistrzowski cykl Musikalisches Opfer (Muzyczna ofiara) w wykonaniu pedagogów Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej łódzkiej Akademii. Kunsztowne kanony, ricercary, fuga i sonata, które tworzą dzieło, będą mienić się brzmieniami dawnych instrumentów: barokowych skrzypiec i wiolonczeli, fletów, violi da gamba i klawesynu. Wystąpią: Judyta Tupczyńska i Kornelia Korecka (skrzypce barokowe), Magdalena Pilch (flet traverso), Marek Nahajowski (flet podłużny), Justyna Krusz (viola da gamba), Jakub Kościukiewicz (wiolonczela barokowa), Ewa Mrowca i Krzysztof Urbaniak (klawesyn).

W programie drugiego koncertu Maratonu szczególną atrakcją będą koncerty na 3 i 4 klawesyny z orkiestrą oraz słynny V Koncert brandenburski na skrzypce, flet traverso, klawesyn i orkiestrę Jana Sebastiana Bacha. Solistkami tego koncertu, który odbędzie się 8 marca, są... wyłącznie kobiety, które na co dzień wykładają w łódzkiej Akademii Muzycznej. Wystąpi sześć klawesynistek: Ewa Piasecka, Ewa Mrowca, Joanna Cyrulik, Natalia Drozen, Magdalena Itman i Paulina Wierdak (studentka AM), a także Judyta Tupczyńska (skrzypce barokowe) i Magdalena Pilch (flet traverso). Solistkom towarzyszyć będzie studencka Orkiestra Barokowa prowadzona przez Jakuba Kościukiewicza.

Ostatni koncert Maratonu Bachowskiego odbędzie się we wtorek, 10 marca w Filharmonii Łódzkiej. W programie koncertu zaplanowano wykonanie utworów organowych i Kantaty BWV 49 Jana Sebastiana Bacha, czyli historyczne interpretacje z wykorzystaniem możliwości nowych barokowych organów łódzkiej Filharmonii. Muzykę organową zagrają pedagodzy łódzkiej Akademii: Irena Wisełka-Cieślar, Piotr Grajter i Krzysztof Urbaniak, w wykonaniu kantaty wezmą udział jako soliści studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego, studencka Orkiestra Barokowa prowadzona przez Jakuba Kościukiewicza oraz organista Krzysztof Urbaniak.

Więcej


W piątek, 6 marca 2015 roku odbędzie się niezwykły koncert w setną rocznicę pierwszego recitalu Tria Wiłkomirskich w Moskwie, który otworzy Rok Rodziny Wiłkomirskich w Kaliszu - cykl wydarzeń związanych ze znaną kaliską rodziną muzyków, kompozytorów i pedagogów muzycznych: Alfredem i jego trójką dzieci - Kazimierzem, Michałem i Marią.

Przypomnienie zawodowych i osobistych związków rodziny Wiłkomirskich z Kaliszem to wspólny cel Kaliskiego Towarzystwa Muzycznego, Polskiego Towarzystwa Historycznego, Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk oraz stowarzyszeń Łyżka Mleka i Multi Art. Od kilku lat kompletują pamiątki – od portretów po rękopisy – po rodzinie Wiłkomirskich z myślą o utworzeniu wirtualnego muzeum muzycznego rodu. W Kaliszu przed wojną mieszkał i tworzył Alfred Wiłkomirski, muzyk i pedagog. Wszystkie z jego pięciorga dzieci poszły muzyczną ścieżką. Występowali w Kaliszu i całej Polsce solo i w zespołach, m.in. w Trio Wiłkomirskich.

- Alfred i jego troje dzieci: Kazimierz, Michał i Maria, pracowali w tej szkole muzycznej, byli pedagogami, promotorami muzyki klasycznej w Kaliszu, inicjatorami różnych koncertów, ale także wykonawcami – opowiada Elżbieta Piszczorowicz-Mondra, koordynatorka obchodów Roku Wiłkomirskich w Kaliszu. – Kazimierz grał na wiolonczeli, Maria na fortepianie, a Michał na skrzypcach. Grali głównie w Kaliszu i w okolicach, m.in. w Opatówku, Gołuchowie.

Od 40 lat imię Alfreda Wiłkomirskiego nosi Kaliskie Towarzystwo Muzyczne. Jego imię nosi też sala koncertowa Państwowej Szkoły Muzycznej.

Wykonawcami będą młodzi, bardzo zdolni i już utytułowani muzycy: skrzypaczka Celina Kotz, wiolonczelista Tomasz Daroch oraz pianista Łukasz Trepczyński. Zaprezentują się w repertuarze wzorowanym na tym debiutanckim, zagranym przed stu laty przez Trio Wiłkomirskich. Usłyszymy Trio fortepianowe G-dur (Hob. 25) Josepha Haydna, Trio fortepianowe d-moll op. 32 Antona Areńskiego i Trio fortepianowe d-moll op. 49 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy.

Gośćmi honorowymi koncertu będą seniorzy muzycznego rodu: prof. Wanda Wiłkomirska i maestro Józef Wiłkomirski.

Koncert odbędzie się w sali Państwowej Szkoły Muzycznej przy Placu Jana Pawła II w Kaliszu o godzinie 18:00.

Wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa pamiątek związanych z rodziną Wiłkomirskich i spotkanie z artystami.


Prolog symfoniczny do dramatu "Biała gołąbka" Mieczysława Karłowicza, I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego i Symfonię fantastyczną op. 14 Hectora Berlioza usłyszymy w piątek, 6 marca 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wykonawcami koncertu będą: Guy Braunstein - skrzypce (Izrael) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Michaela Maciaszczyka.


Kolejny koncert popularnego cyklu orkiestry Sinfonietta Cracovia pt. “Wiedeńczycy z Sinfoniettą” odbędzie się 8 marca 2015 roku o godz. 19:00 w ICE Kraków. W sposób naturalny łączyć się on będzie z obchodzonym w tym czasie Dniem Kobiet.

Sentymentalizmowi czerwonych goździków przeciwstawiony zostanie węgierski temperament i wirtuozeria, występującego z krakowskim zespołem, znakomitego solisty. Tym razem będzie to Robert Nagy - pierwszy wiolonczelista Orkiestry Filharmoników Wiedeńskich, profesor Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta i Franciszka Danziego, tematycznie związane z bardzo popularną w XVII i XVIII wieku postacią Don Juana (Don Giovanniego), „uwodziciela z Sewilli”, bezwzględnego kochanka, który w zwyczaju miał łamanie niewieścich serc. Do tego przebój literatury wiolonczelowej czyli Koncert D-dur Józefa Haydna - dzieło o doskonałej formie, pełne elegancji i polotu. Na deser zabrzmi efektowna Symfonia Es-dur Wojciecha Dankowskiego, nieco zapomnianego klasyka, typowego reprezentanta stylu galant w Polsce. Jego twórczość za życia kompozytora cieszyła się dużą popularnością.

- Chciałbym przywrócić przepięknym utworom polskiego klasycyzmu należne im miejsce w regularnym repertuarze koncertowym obok Haydna czy Mozarta - podkreślił Dyrektor Sinfonietty, Jurek Dybał, który 8 marca wystąpi w roli dyrygenta i prowadzącego.

Współorganizatorem koncertu jest Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator ICE Kraków.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na 20. Dni Bachowskie, które odbędą się w dniach 8-15 marca 2015 roku w Auli „Florianka” przy ul. Basztowej 8.

W tym roku ich Jubileusz festiwalu zbiega się z 330. rocznicą urodzin Lipskiego Kantora. Dni Bachowskie poświęcone zostaną nie tylko muzyce swojego patrona, ale również jego poprzednikom i kontynuatorom jego dzieła. Zabrzmią więc m. in. kompozycje D. Buxtehudego, J. J. Walthera, J.L. Krebs, C.P.E. Bacha, M. Regera. Powiedziano kiedyś, że w muzyce do Bacha wszystko zmierza i od niego bierze swój początek. Koncerty w ramach Dni Bachowskich będą więc okazją do obcowania ze sztuką najwyższej próby twórczej.

Szczegółowy program Dni - dostępny na: www.amuz.krakow.pl


Z okazji Dnia Kobiet Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Katowicach zaprasza 8 marca 2015 roku na zapowiadający się znakomicie koncert z serii "Recitale Mistrzowskie - Wiedeńczycy w NOSPR".

W ten wyjątkowy wieczór w sali kameralnej NOSPR wystąpi Steude Quartett, w składzie: Volkhard Steude (skrzypce), Holger Groh (skrzypce), Elmar Landerer (altówka), Wolfgang Härtel (wiolonczela).

W programie Już się zmierzcha. Muzyka na kwartet smyczkowy op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego, II Kwartet smyczkowy a moll op. 51 Johannesa Brahmsa i Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 Felixa Mendelssohna-Bartholdy.

Koncert poprowadzi Krzysztof Korwin-Piotrowski.


W marcowej odsłonie cyklu „Światowid Klasycznie” – 10 marca 2015 roku o godz. 18.30 w sali Ośrodka Działań Twórczych Światowid we Wrocławiu – usłyszymy muzykę dawną w wykonaniu Stoltzer Ensemble.

Ten męski kwartet założony w roku 2007 tworzą: Maciej Gocman - tenor, Radosław Pachołek - kontratenor, Piotr Karpeta - baryton, Rafał Chalabala – bas, wrocławscy muzycy, członkowie znakomitych zespołów: Cantores Minores Wratislavienses, Ars Cantus oraz chóru Narodowego Forum Muzyki, na co dzień specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Stoltzer Ensemble działa w ramach instytucji Wrocławscy Kameraliści, początkowo występował podczas koncertów Cantores Minores Wratislavienses, w ostatnim czasie koncertuje samodzielnie oraz z Wroclaw Barock Ensemble. Repertuar zespołu obejmuje dawną muzykę polską (J. Liban, Mikołaj z Radomia, B. Pękiel, G.G. Gorczycki), kompozycje Stoltzera (m.in. Te Deum, Missa duplex, psalmy, hymny i pieśni świeckie), kompozytorów europejskich okresu renesansu, baroku i klasycyzmu, lecz najczęściej wykonywaną przez zespół jest muzyka romantyczna (F. Mendelssohn, R. Schumann, Fr. Schubert, St. Moniuszko) i późniejsza. Zespół występował w Polsce oraz za granicą, w grudniu 2014 inaugurował 41. Festiwal Barbórkowy Chórów Akademickich w auli Leopoldina. Patronem zespołu jest renesansowy kompozytor i kapelmistrz wrocławskiej katedry Thomas Stoltzer (1475 Świdnica – 1526 Znojmo), autor pierwszego w historii muzyki wielogłosowego opracowania hymnu Te Deum.

W programie marcowego koncertu zespołu znajdą się kompozycje m.in. Jerzego Libana, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Thomasa Stoltzera oraz Felixa Mendelssohna i Franciszka Schuberta.


W piątek, 13 marca 2015 roku o godz. 19:00 Sinfonia Varsovia wystąpi w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestrę poprowadzi belgijski dyrygent Daniel Gazon. W programie utwory orkiestrowe Dvořáka, Ravela i Prokofiewa. Solistą Koncertu na altówkę i orkiestrę Tadeusza Paciorkiewicza będzie syn kompozytora – Artur Paciorkiewicz.

Piątkowy koncert rozpocznie się od Suity czeskiej op. 39 Antonina Dvořáka (1841 – 1904). W tej pięcioczęściowej kompozycji z 1879 roku, można odnaleźć wyraźne nawiązania do czeskich tańców ludowych.
Skomponowany w 1976 roku Koncert na altówkę i orkiestrę Tadeusz Paciorkiewicz (1916-1998) zadedykował swojemu synowi Arturowi. I to właśnie Artur Paciorkiewicz wykona partię solową koncertu, wirtuozowski popis możliwości altówki.
Po przerwie – suita orkiestrowa Moja Matka Gęś (1911) Maurice’a Ravela (1875 – 1937). To autorskie opracowanie duetu fortepianowego na cztery ręce (1908), który kompozytor napisał z myślą o Jeanie i Mimi Godebskich, dzieciach swoich przyjaciół. Suita jest oparta na motywach różnych bajek i składa się z pięciu części: Pawana Śpiącej Królewny, Tomcio Paluch, Brzydulka. Cesarzowa Pagód, Rozmowy Pięknotki z Potworem, Zaczarowany ogród.
Koncert zamknie wykonanie jednego z najbardziej znanych dzieł Siergieja Prokofiewa (1891 – 1953). Symfonia Klasyczna D-dur op. 25 (1917) powstała w hołdzie muzyce okresu klasycyzmu, czyniąc z Prokofiewa prekursora neoklasycyzmu.

Bilety w cenie 35 zł dostępne w sprzedaży internetowej www.sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasach.

Patroni medialni: Dwójka Polskie Radio, TVP Warszawa, Polmic.pl


13 marca 2015 roku o godzinie 19:00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2 ) odbędzie się koncert kompozytorski studentów klasy profesora Zbigniewa Bagińskiego.

W programie znajdą się następujące utwory: Coma (2014) Grzegorza Łapińskiego, Kawałeczek (2014) i Ukojenia (2015) Wiktora Gniazdowskiego, Koncert skrzypcowy (2014) Dominika Lasoty, Synthesis (2013) Krzysztofa Ratajskiego oraz Wspomnienie letnie (2012) Aruto Matsumoto. Wystąpią: Aruto Matsumoto – fortepian, Żaneta Rydzewska – klarnet, Rafał Żurek – tenor, Łukasz Piasecki – fortepian, Miłosz Wieliński – skrzypce, Xaloc Marí Vivó, Olga Przybył, Pavel Vasilenia, Jarema Jarosiński – perkusja oraz Kameralna Orkiestra Studentów UMFC pod dyrekcją Michała Śmigielskiego.

Wstęp wolny.


W piątek, 13 marca 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii w Szczecinie odbędzie się koncert, podczas którego usłyszymy kompozycje Pawła Mykietyna (Krzyki), Nikolaja Miaskowskiego (Koncert na wiolonczelę i orkiestrę op. 66) i Dymitra Szostakowicza (Symfonię nr 10 e-moll op. 93). Wystąpią: Tomasz Strahl - wiolonczela i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją uznanego rosyjskiego dyrygenta Mikhaila Agresta.


Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu zaprasza 14 marca 2015 roku o godz. 19.00 na premierę prawdziwie kosmicznej opery Space Opera Aleksandra Nowaka.

Będą tacy, którym jej tytuł skojarzy się z arcydziełem Stanleya Kubricka. Będą i tacy, którym przywiedzie na myśl operę mydlaną, tyle że rozgrywającą się w przestrzeni kosmicznej. I jedni, i drudzy się nie pomylą. Aleksander Nowak we współpracy z librecistą Georgim Gospodinowem – bułgarskim pisarzem średniego pokolenia, którego zwą czasem „ironistą rozpaczy” – opowiedzą o pierwszej załogowej wyprawie na Marsa. Głosami małżeńskiej pary astronautów w średnim wieku, podróżującej na gapę muchy, kierownika lotu – mężczyzny o niezbyt czystych intencjach – oraz chóru reprezentującego już to muszki owocowe, już to resztę ludzkości. Przyjdzie pora na refleksję, czy byliśmy gotowi na ten Kosmos i czy przypadkiem trochę się nie pośpieszyliśmy?

Kierownictwo muzyczne: Marek Moś, reżyseria: Ewelina Piotrowiak, scenografia: Katarzyna Nesteruk. Wystąpią: jako Ewa - Helena Zubanovich / Magdalena Wachowska, Adam - Bartłomiej Misiuda, Mucha/Łajka - Martyna Cymerman / Tomasz Raczkiewicz, Producent/Beduin - Damian Konieczek / Andrzej Ogórkiewicz.

Kolejne spektakle odbędą się 15 marca i 22 kwietnia 2015 roku.

Bilety dostępne w kasie Teatru oraz na www.bilety.opera.poznan.pl

Patronat medialny nad espektaklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Baltic Neopolis Orchestra zaprasza 14 marca 2015 roku na kolejny koncert z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”, którego gościem będzie rosyjski skrzypek Yuri Zhislin. W programie kompozycje Antona Arensky’ego, Piotra Czajkowskiego i Antonio Bazziniego, a także prawykonanie utworu Metropolitan Path Artura Słotwińskiego.

Yuri Zhislin, "wirtuoz o prawdziwie romantycznym temperamencie", jak mówi o nim magazyn The Strad, jest jednym z najwszechstronniejszych muzyków swojego pokolenia. Cieszy się znakomitą sławą jako solista i kameralista, zarówno jako skrzypek, jak i altowiolista. Urodził się w 1974 roku w Moskwie, w rodzinie słynnego rosyjskiego skrzypka Grigoria Zhislina. Naukę gry na skrzypcach zaczął w wieku sześciu lat. Już jako nastolatek brał udział w koncertach, zarówno w Rosji, jak i za granicą. Występował jako solista z takimi orkiestrami, jak: Koncertowa Orkiestra BBC, Litewska Orkiestra Kameralna, State Symphony Orchestra, Queensland Symphony, Yerevan Philharmonic, Belgrade Philharmonic, Russian State Chamber Orchestra, Novosibirsk Philharmonic, Pacific Symphony, Madeira Classical Orchestra, Santiago de Chile Symphony, Altay Philharmonic. Jest twórcą i solistą Russian Virtuosi of Europe, z którymi występował w największych salach koncertowych na całym świecie. Jest profesorem w klasie skrzypiec i altówki na Royal College of Music w Londynie. Udziela także kursów mistrzowskich w Rosji, Bułgarii, Szwecji, Japonii, Australii i Nowej Zelandii.


W 2015 roku przypada jubileusz 90-lecia urodzin Józefa Podobińskiego (1925-1993) - kompozytora i pedagoga muzycznego. Z tej okazji miasto Muszyna, z którym artysta blisko był związany, ustanowiło rok 2015 Rokiem Józefa Podobińskiego.

W kalendarzu obchodów jubileuszu artysty zaplanowano m.in. koncert pt. Józef Podobiński - wspomnienie. Koncert w 90 rocznicę urodzin kompozytora związanego z Siemianowicami Śląskimi, który odbędzie się 14 marca 2015 roku w Parku Tradycji Siemianowickiego Centrum Kultury. Do udziału w nim zaproszono wielu uznanych muzyków, którzy specjalnie na tę okazję przygotowują aranżacje utworów kompozytora. Wystąpią m.in. Adam Bul, Andrzej Sitko, Antoni Brożek, Bohdan Wantuła i Chór „Dzwon” z Orzesza. Wśród wykonywanych utworów pojawią się takie tytuły, jak np. Powiedz mi, kiedy, Uśmiechnij się, Spacer we dwoje, Z mrocznych głębin kopalni, Na klepisku, Wicherek, Czardasz. Niektóre z kompozycji po raz pierwszy zostaną publicznie wykonane.

Utwory kompozytora znajdą się także w programie XII Międzynarodowego Festiwalu Orkiestr Dętych „Złota Trąbka 2015” w Kozach i Bielsku Białej (5-7 czerwca).


Koncert Generacje XIX odbędzie się 15 marca 2015 roku w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

W jego programie znajdzie się muzyka orkiestrowa twórców urodzonych na przestrzeni 64 lat: Róża wiatrów najstarszego, zmarłego w zeszłym roku mistrza wielu kompozytorskich pokoleń Włodzimierza Kotońskiego (ur. 1925), dynamiczny i wyrazisty formalnie utwór Sygnały 2 Zbigniewa Penherskiego (ur. 1935), trzy różne stylistycznie utwory kompozytorów urodzonych w latach 70-tych: Matter of Choice Sławomira Wojciechowskiegopremiera wersji orkiestrowej, Jeux varsoviens Grzegorza Duchnowskiegopremiera utworu nagrodzonego w Konkursie im. Karola Szymanowskiego zorganizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Gniew wiatru Bartosza Kowalskiego – z brawurową partią solową saksofonu w wykonaniu Pawła Gusnara oraz Mirage... najmłodszej kompozytorki z tego grona Nikolet Burzyńskiej (ur. 1989) – premiera utworu.

Polską Orkiestrę Radiową poprowadzi Szymon Bywalec.

Koncerty z cyklu Generacje – organizowane od 2003 roku przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Program 2 Polskiego Radia i Związek Kompozytorów Polskich - prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej i postawy twórcze różnych pokoleń. Muzykę ważną, lecz nie zawsze pamiętaną, premiery, także dyskurs estetyczny pomiędzy współczesną twórczością polską i innych krajów.


Instytut Muzyki i Tańca zaprasza we wtorek, 17 marca 2015 roku o godz. 12.00 do Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie na prezentację portalu www.instrumenty.edu.pl - jedynego w Polsce wirtualnego centrum instrumentów ludowych.

Projekt zrealizowany został przez Instytut Muzyki i Tańca w Roku Oskara Kolberga (2014), w 200. rocznicę urodzin wybitnego polskiego folklorysty i etnografa. Baza prezentuje niemal 250 polskich ludowych instrumentów muzycznych z terenu całego kraju, pochodzących z Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Instrumentów Muzycznych i Muzeum Etnograficznego w Poznaniu oraz Kolekcji Jadwigi i Mariana Sobieskich. W portalu prezentowanych jest blisko 1000 wysokiej jakości zdjęć oraz obiekty w technice 360 stopni.

 


Zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego sprzed pięciu lat Yulianna Avdeeva (na zdjęciu), amerykański Alexander String Quartet, występująca pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Jiříego Bělohlávka Filharmonia Czeska zainaugurują 17 marca 2015 roku krakowską odsłonę 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Choć Wielkanocny Festiwal od 11 lat odbywa się w Warszawie, niepisaną tradycją jest rozgrywający się co roku właśnie w Krakowie uroczysty prolog tej międzynarodowej imprezy. Tegoroczna edycja będzie jednak wyjątkowa, bo w programie znalazło się aż pięć koncertów.

Festiwal rozpocznie się w Krakowie od otwarcia wystawy manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej (17 marca, godz. 12:00). Uroczystości towarzyszyć będzie recital młodej krakowskiej pianistki Julii Kociuban, w której wykonaniu usłyszymy Sonatę Es-dur op. 27 nr 1 „Quasi una fantasia” Beethovena oraz Sonatę fortepianową h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.

- Pragnę zwrócić szczególną uwagę na tę wspaniałą młodą artystkę, bo to właśnie ona wraz Szymonem Nehringiem będzie reprezentować Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. I mam nadzieję, że oboje dojdą do finału – podkreśla Elżbieta Penderecka, dyrektor generalny Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Akcentem związanym z Konkursem Chopinowskim będzie zaplanowany również na 17 marca wieczorny koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, która wystąpi pod batutą znakomitego włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego. Za fortepianem zasiądzie Rosjanka Yulianna Avdeeva, zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego z 2010 roku. W programie Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega, Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Uwertura Coriolan op. 62 Beethovena i III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Koncert odbędzie się w sali Filharmonii Krakowskiej o godz. 19:30.

W środę i czwartek (18, 19 marca) miłośników klasyki czekają dwa występy amerykańskiego zespołu kameralnego - Alexander String Quartet. W Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach artyści zaprezentują kwartety smyczkowe Dymitra Szostakowicza, Mozarta i Beethovena (wieczór pierwszy), a także Beethovena i Brahmsa (wieczór drugi). Oba koncerty rozpoczną się o godz. 19:30. Natomiast 20 marca Alexander String Quartet zagra dla uczniów Szkoły Amerykańskiej w Krakowie, dzień później poprowadzi zaś kursy mistrzowskie na Akademii Muzycznej.

Krakowską odsłonę 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zakończy występ Filharmonii Czeskiej, uważanej za jedną z najwspanialszych orkiestr symfonicznych Europy. Pod dyrekcją maestro Jiříego Bělohlávka artyści wykonają Memorial to Lidice H. 296 Bohuslava Martinu, Fantazję g-moll na skrzypce i orkiestrę op. 24 Josefa Suka oraz VII Symfonię d-moll op. 70 Antonina Dvoraka. Solistą wieczoru będzie Josef Špaček (skrzypce). Koncert odbędzie się 26 marca o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej.

Wystawa manuskryptów muzycznych czynna od 17 marca do 3 kwietnia. Wstęp wolny.


Koncert Jubileuszowy z okazji 40 lat Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku odbędzie się 18 marca 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie: Stanisław MoniuszkoUwertura koncertowa Bajka, Fryderyk ChopinFantazja na tematy polskie A-dur op. 13 i Józef ElsnerMsza F-dur op. 41 na solistów, chór mieszany, orkiestrę i organy. Wystąpią: Mariusz Ciołko – fortepian, Klaudia Ziajkowskicz – sopran, Paweł Cichomski – tenor, Adam Bańkowski – bas, Orkiestra Symfoniczna i Chór Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza do spędzenia pierwszych dni wiosny z wiolonczelą. W dniach 19-22 marca 2015 roku, już po raz drugi odbędzie się Krakowska Wiosna Wiolonczelowa.

Program wydarzenia naukowo-artystycznego przewiduje wykłady, kursy i koncerty prowadzone przez wiolonczelistów z kraju i ze świata. Podczas wieczornych koncertów będzie można usłyszeć recital muzyki litewskiej w wykonaniu Armonas Uss Duo, koncert Koła Naukowego Wiolonczelistów, będący prezentacją projektu Bach & Rag TIME, koncert w którym wiolonczela zostanie połączona w duety z kontrabasem, skrzypcami, fortepianem i drugą wiolonczelą z udziałem prof. Jeroena Reulinga oraz koncert finałowy, będący kontynuacją bardzo lubianego przez wykonawców i publiczność projektu Only Cello! Tym razem w pierwszej części koncertu muzyka polskich kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego, Marka Stachowskiego, Olgi Hans oraz prawykonanie Cordissimo!!! Macieja Jabłońskiego, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją prof. Ulfa Tischbirka wykona m.in. muzykę z filmów o przygodach agenta Jamesa Bonda.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Filharmonia Bałtycka oraz Fundacja Bielecki Art zapraszają 20 marca 2015 roku o godz. 19:00 na Koncert polsko-flamandzki. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Przedstawicielstwa Generalnego Rządu Flandrii w Polsce w ramach Tygodnia Flamandzkiego, trwającego w Gdańsku od 14 do 22 marca.

Koncert będzie okazją do zapoznania się z flamandzkim dorobkiem muzycznym. Obok utworów autorstwa współczesnych kompozytorów belgijskich, jak Jan van der Roost, czy Wouter Lenaerts usłyszeć będzie można Cztery pieśni flamandzkie napisane przez ówczesnego przyjaciela Edwarda Griega - Arthura De Greef. W programie znajdą się także kompozycje polskie. W Sali koncertowej Filharmonii na Ołowiance zabrzmi znany Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz. Kompozytor za muzykę do ekranizacji epopei został nagrodzony Złotą Kaczką w kategorii Najlepszy autor muzyki do polskiego filmu (2000), Orłem – nagrodą Polskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepsza muzyka (2000), zaś w 2007 roku Złotą Kaczkę 50-lecia dla sceny Polonez w kategorii Najlepszy taniec. Podczas koncertu odbędzie się również światowe prawykonanie kompozycji Janusza Bieleckiego - Miniatury taneczne. Jest to utrzymany w lekkim i żartobliwym stylu utwór, będący zapisem wrażeń kompozytora z podróży odbytych po różnych zakątkach świata. Każda z części kompozycji inspirowana jest muzycznym folklorem i charakterystycznymi brzmieniami innej części globu – ich wspólnym mianownikiem pozostaje chęć twórcy do zachowania przystępnej i utrzymanej w figlarnym tonie stylistyki.

Koncert odbędzie się z udziałem cenionych solistów, w tym jednej z najczęściej nagradzanych harfistek swojego pokolenia, solistki Filharmonii i Opery Wiedeńskiej - Anneleen Lenaerts oraz polskiego pianisty odnoszącego sukcesy na prestiżowych konkursach krajowych i międzynarodowych Ireneusza Boczka. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi belgijski dyrygent Herman Engels.


Operetka Ogniwa – wieczór nowych choreografii do muzyki Witolda Lutosławskiego, nagrodzona Bursztynowym Pierścieniem 2014 w kategorii najlepszy spektakl sezonu, zostanie wystawiona 21 marca 2015 roku o godz. 19 na scenie Opery na Zamku w Szczecinie.

Ogniwa podbiły serca widzów szczecińskiej opery oraz Teatru Polskiego w Warszawie. Za pracę nad częścią Pewnego razu-teraz Robert Glumbek otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczą im. J. Kiepury w kategorii najlepszy choreograf.

Muzyka wybitnego polskiego kompozytora połączyła artystów z różnych zakątków świata. Podczas produkcji spotkali się reprezentanci młodego artystycznego pokolenia: Kaya Kołodziejczyk – kreatywna warszawska choreograf, zwyciężczyni ogólnopolskiego konkursu dla młodych choreografów, tancerz i choreograf Piotr Czubowicz z Les Ballets de Monte-Carlo oraz Janusz Wawrowski, laureat licznych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, wybitny artysta nagrywający m.in dla prestiżowej wytwórni Warner.


Szkoła Muzyczna I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie oraz Camac Harps France zapraszają na II Dni Harfy w Krakowie, które odbędą się w dniach 21-22 marca 2015 roku. Festiwal ten jest jedynym wydarzeniem w Małopolsce w całości dedykowanym harfie. Podczas koncertów będzie można poznać różne oblicza tego instrumentu, zarówno w repertuarze klasycznym, jak i jazzie.

II Dni Harfy w Krakowie rozpocznie o godz. 12.00 w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie koncert polskiej harfistki Klary Wośkowiak. Artystka jest absolwentką Royal Academy w Londynie, laureatką wielu konkursów m.in. I miejsca w Camac Harp Competition w Londynie (2014), I miejsca na III Międzynarodowym Konkursie Harfowym na Słowenii (2013), gdzie przyznana jej została również nagroda specjalna - pozycja Young Celebrity Master podczas Harp Masters Academy w 2015 roku w Szwajcarii. Klara Wośkowiak poprowadzi również w tym dniu kursy mistrzowskie dla początkujących adeptów sztuki harfowej.

Wieczorem tego samego dnia usłyszymy recital cenionej na całym świecie harfistki prof. Florence Sitruk, która jest wykładowcą w klasie harfy w Haute Ecole de Musique of Geneva oraz profesorem wizytującym w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prof. Sitruk jest również dyrektorem artystycznym prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Harfowego w Izraelu. Była inicjatorką i organizatorką pierwszego Elias Parish-Alvars Festival w rodzinnym mieście wirtuoza w Teignmouth. W 2010 roku została dyrektorem artystycznym festiwalu w Szwajcarii „Les muséiques”. W niedzielę prof. Sitruk poprowadzi kursy mistrzowskie dla uczniów zaawansowanych.

Festiwal zakończy wyjątkowy koncert zatytułowany Jazz Night, który odbędzie się w Klubie Alchemia na Kazimierzu w niedzielę o godzinie 20.00. Wystąpi wówczas australijski duet: Tara Minton - jazzowa harfistka, wokalistka i kompozytorka mieszkająca obecnie w Londynie oraz Tristan McCoopin - wysoko ceniony gitarzysta sesyjny mieszkający w Nowym Yorku. Długoletni przyjaciele ze sceny muzycznej z Melbourne w Australii przyjeżdżają na jedyny koncert w Polsce. Duet zaprezentuje autorskie kompozycje Tary Minton, będące kompilacją jazzu, soulu oraz blusa. Nie zabraknie również australijskich akcentów.

Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa harf firmy Camac. Harfiści będą również mogli skorzystać z bezpłatnej regulacji instrumentów.

Koncerty, kursy mistrzowskie oraz wystawę będzie można zobaczyć w Szkole Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie, ul. Józefińska 10. Koncert finałowy „Jazz night” odbędzie się w Klubie Alchemia, ul. Estery 5.

Na wszystkie wydarzenia odbywające się w ramach festiwalu wstęp wolny.


Chór Polskiego Radia zaprasza na niezwykły wieczór z cyklu "Dedykacje muzyczne", podczas którego zabrzmi Pasja wg św. Jana Arvo Pärta. Koncert odbędzie się w 21 marca 2015 roku w kościele św. Katarzyny w Krakowie (ul. Augustiańska 7) o godz. 19:30.

Sześć głosów wokalnych brzmieniem przypominających naturalność dziecięcego śpiewu; kameralny chór, do tego cztery starannie dobrane instrumenty grają i śpiewają najprostsze akordy. Pojawiające się w tej niebiańskiej eufonii dysonanse są niczym balsam pieszczący łagodne kształty trójdźwięków. Pasja Arvo Pärta jest jak średniowieczna płaskorzeźba do kontemplacji. Muzyczna, pasyjna tradycja zachowana jest przez estońskiego kompozytora w takich cechach utworu jak – powierzenie partii Jesusa głosowi barytonowemu, Piłata – tenorowi, a złowrogiego tłumu – chórowi. Dzieło jest jednak odejściem od ilustracyjności drastycznych, pasyjnych wydarzeń, skłania natomiast do symbolicznego przeżywania tego tenebrae, do medytacji pasyjnego tekstu. I właśnie na tym polega to „nowe średniowiecze” Pärta – umysł nie ma być bombardowany nadmiarem bodźców, bo tylko w wolnym umyśle może pojawić się przestrzeń dla refleksji.

Wystąpią: Szczepan Kosior - tenor (Piłat), Mariusz Godlewski - baryton (Jezus), Joanna Radziszewska, Anna Bober, Paweł Fundament, Marek Opaska – Ewangeliści, Chór Polskiego Radia, Paweł Wajrak (skrzypce), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Artur Kasperek (fagot), Barbara Łypik-Sobaniec (wiolonczela), Marek Pawełek (organy). Inscenizacja - Tomasz Cyz, scenografia - Marta Kozera, multimedia - Ada i Michał Bystrzyccy, dyrygent - Izabela Polakowska-Rybska.


Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie zaprasza 21 marca 2015 roku o godz. 19.00 na koncert kameralny inicjujący projekt „Młoda Polska”.

Ideą przewodnią cyklu jest prezentacja najzdolniejszych artystów młodego pokolenia, już uformowanych, mimo że stojących na początku swojej artystycznej drogi. Nazwa nawiązuje również bezpośrednio do nurtu młodopolskiego, gdyż ambicją organizatorów jest zapraszanie muzyków szukających nowych dróg i form wyrazu, idących pod prąd oraz nie bojących się wyjść poza utarte schematy wykonawcze.

Na pierwszym koncercie wystąpi oktet – mała orkiestra smyczkowa. Obok pedagogów i znakomitych absolwentów ZPSM nr 1 w Warszawie, słynnej „Miodowej”, wystąpią młode, najbardziej utalentowane uczennice szkoły. Zagrają profesorowie: Katarzyna Duda i Janusz Wawrowski (skrzypkowie), Roman Hoffmann (wiolonczelista, członek Kwartetu Camerata), Michał Styczyński (altowiolista) oraz uczennice: Małgorzata Latoszek, Dorota Duda, Julia Wrońska, Agnieszka Podłucka. W programie znajdzie się Oktet Es-dur op. 20 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.


W sobotę, 21 marca 2015 roku o godz. 16.00 w Promie Kultury Saska Kępa w Warszawie (ul. Brukselska 23) odbędzie się dwudzieste piąte spotkanie z cyklu "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie", zatytułowane „Płonące serce”. Jerzy Waldorff - pisarz, publicysta, krytyk muzyczny i działacz społeczny. Patronat honorowy nad cyklem objął Burmistrz Dzielnicy Pragi-Południe Tomasz Kucharski.

Wieczór dedykowany Jerzemu Waldorffowi-Preyss h. Nabram: Strażnikowi Narodowej Pamięci, Honorowemu Obywatelowi m.st. Warszawy, wybranego przez mieszkańców stolicy Warszawiakiem Stulecia. Pisarzowi, krytykowi muzycznemu, inicjatorowi utworzenia Muzeum Teatralnego przy Teatrze Wielkim w Warszawie, Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem, inicjatorowi pomników Józefa Piłsudskiego i Ignacego Jana Paderewskiego, po Społeczny Komitet Opieki na rzecz Ochrony Starych Powązek. 

W programie m.in. rozmowy Gości Specjalnych z publicznością ilustrowane archiwalnymi materiałami zdjęciowymi oraz fragmentami filmów. Gośćmi spotkania będą: Marcin Święcicki – Przewodniczący Zarządu Społecznego Komitetu Opieki nad Starymi Powązkami im. Jerzego Waldorffa, dr Andrzej Kruczyński – Kierownik Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Mariola Rabczon-Mazowiecka - Prezes Towarzystwa Przyjaciół Warszawy oddz. Białołęka, Sławomir Rybałtowski – Dyrektor Wydawnictwa VEDA sp. Z O.O.

Autorka, inicjatorka, organizatorka projektu - Jadwiga Teresa Stępień.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


21 marca 2015 roku minie 330 lat od narodzin kompozytora wszechczasów – Johanna Sebastiana Bacha.

Dziś uważany za fenomen, za życia był zapracowanym organistą, chórmistrzem i nauczycielem, w pocie czoła starającym się utrzymać liczną rodzinę (dwadzieścioro dzieci). Świadomy swego talentu, postanowił realizować nieprzeciętne zdolności przede wszystkim w muzyce religijnej, rezygnując ze spektakularnej kariery. Nigdy nie napisał opery, choć w jego czasach gatunek ten był żyłą złota. Pozostawił jednak wiele świeckich utworów, które dziś są najpopularniejszym repertuarem na instrumenty klawiszowe, ulubionymi przebojami wiolonczelistów, materiałem dla wirtuozowskich popisów skrzypków.

A na jaki instrument przeznaczone było ostatnie dzieło Bacha, Kunst der Fuge? Nie wiadomo – bardzo prawdopodobne, że na żaden i jednocześnie każdy. Cykl jest jakby traktatem z teorii muzyki zapisanym nutami; dźwiękowym eksperymentem, który nagle urywa się wówczas, gdy nuty układają się w nazwisko kompozytora: B-A-C-H. Opublikowana po śmierci Bacha Sztuka fugi rozeszła się w zaledwie kilku egzemplarzach i rozgoryczony syn kompozytora sprzedał po cenie złomu miedziane płyty z wyrytym na nich dziełem. Dziś nie mamy wątpliwości, że Kunst der Fuge to przejaw geniuszu. 21 marca 2015 roku w Filharmonii we Wrocławiu arcydzieło Bacha wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Chór Narodowego Forum Muzyki z okazji jubileuszu przygotował natomiast program złożony z sześciu motetów lipskiego kantora – dzieł rozsnuwających cudowną „harmonię głosów”, nieblednącą wcale mimo upływu kolejnych stuleci. W niedzielny wieczór, 22 marca 2015 roku we Wrocławiu zabrzmią cztery hieratycznie piękne motety żałobne, m.in. Der Geist hilft unser Schwachheit auf z 1729 roku napisany na uroczystości pogrzebowe Johanna Heinricha Ernestiego: filozofa, teologa luterańskiego i poety w jednej osobie; rektora szkoły św. Tomasza, z którą Bach był przez lata związany. Swoistą ramę tego muzycznego wieczoru, jego wstęp i zakończenie, stanowić będą dwa dzieła oparte na tekstach zaczerpniętych z psalmów pochwalnych (Chwalcie Pana, wszystkie narody oraz Śpiewajcie panu pieśń nową).


Sobotni koncert symfoniczny, 21 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej, poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia – Daniel Smith – zwycięzca ostatniego Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, gdzie otrzymał zarówno pierwszą nagrodę, jak i Złotą Batutę oraz Nagrodę Orkiestry. Na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Sir Georga Soltiego artysta wyróżniony został drugą nagrodą, zdobył ponadto pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów Operowych im. Luigi Mancinellego.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod jego kierunkiem wykona efektowną uwerturę do Tworów Prometeusza Ludwiga van Beethovena oraz Symfonię Es-dur KV 543 Wolfganga Amadeusza Mozarta. W części środkowej wieczoru zabrzmi natomiast Koncert na dwa fortepiany As-dur op. 88a Maxa Brucha w wykonaniu Chopin Piano Duo, czyli duetu fortepianowego założonego w 2011 roku przez absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie – Annę Boczar i Bartłomieja Kominka.


Koncert pedagogów i doktorantów Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się 21 marca 2015 roku, w Sali Koncertowej uczelni, o godz. 17.00.

Wykonawcy: Miłosz Markiewicz – dyrygent, Marcin Misiak – wiolonczela, Dariusz Bator – kontrafagot, Michał Bąk – gitara oraz Akademicka Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (przygotowanie orkiestry: st. wykł. Zbigniew Szufłat). W programie utwory M. Giuliani’ego, J. Haydna, T. B. Lerstada, M. Góreckiego i W. Kilara.


Spektakle premierowe operetki Baron cygański Johanna Straussa odbędą się w Teatrze Wielkim w Łodzi w dniach 21 i 22 marca 2015 roku oraz 24 marca 2015 roku (premiera z „Expressem”).

To z pewnością najbardziej znana i lubiana operetka, za którą widzowie tęsknią zawsze, a która dodaje blasku każdej scenie muzycznej gdy tylko się na niej pojawia. Sam kompozytor - mistrz wiedeńskiego walca - nazwał ją operą komiczną i tak też - muzycznie - potraktował libretto, w którym atrakcyjna i egzotyczna sceneria taboru cygańskiego przeplata się z elegancją i przepychem salonów wiedeńskich. Muzyka Barona - jak przystało na operę komiczną - jest pełna lekkości i wdzięku, a w efektownych ariach, duetach i ansamblach króluje oczywiście walc.

Baron cygański to jedna z nielicznych operetek, które na stałe goszczą na największych scenach operowych świata - zawsze przynosząc widzowi atrakcyjne widowisko, muzyczną satysfakcję i rozrywkę najlepszej próby. Nad łódzkimi spektaklami kierownictwo muzyczne objął Bassem Akiki, reżyseruje Tomasz Konina.


22 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Organizatorzy przygotowali ponadto niezwykłą niespodziankę dla miłośników muzyki dawnej i historycznych wykonań. 31 marca na scenie Filharmonii Narodowej pojawi się grający na instrumentach z epoki amerykański zespół Boston Baroque, który pod batutą wybitnego dyrygenta Martina Pearlmana wykona jedno z najpiękniejszych, znakomicie wpisujących się w okres Wielkanocy dzieł Claudio Monteverdiego - Vespro della Beata Vergine.

Bohaterem koncertów kameralnych będzie amerykański Alexander String Quartet (28, 29 marca), w którego wykonaniu zabrzmią kwartety i kwintety Beethovena oraz Brahmsa. Ciekawie zapowidają się także występy Hover State Chamber Choir z Armenii (28 marca), recital pieśni Brahmsa z mezzosopranistką Janiną Baechle (31 marca) czy spotkanie z Korean Chamber Orchestra i koreańską skrzypaczką Ju-Young Baek (25 marca).

Finałowy koncert 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena odbędzie się w Wielki Piątek. Na scenie Filharmonii Narodowej wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Aleksandra Liebreicha. W programie tego wieczoru obok Kindertotenlieder Gustava Mahlera i Schicksalslied Johannesa Brahmsa znajdzie się polskie prawykonanie kompozycji Dies illa Krzysztofa Pendereckiego, napisanej z okazji 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej, a prawykonanej jesienią 2014 roku na Festiwalu Flamandzkim w Brukseli, w ramach wielkiego koncertu „Thousand Voices for Peace”.

Festiwalowe koncerty odbywać się również będą w innych miastach Polski, m.in. w Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Zabrzu, Opolu, Radomiu, Rzeszowie, Wrocławiu i Szczecinie.

Festiwalowi towarzyszyć będzie także Międzynarodowe Sympozjum Beethovenowskie pt. Beethoven i jego następcy i kontynuatorzy: Brahms i Mahler (23 i 24 marca) oraz kursy mistrzowskie – dla pianistów, które poprowadzi prof. Boris Berman (23-25 marca) i dla wokalistów, które w tym roku poprowadzą wykładowcy Yale School of Music - prof. Doris Yarick-Cross - Dyrektor Artystyczny Yale Opera Program i prof. Richard Cross (19-21 marca).

Więcej


22 marca 2015 roku o godzinie 16:00 w Auli Florianka w Krakowie (przy ul. Basztowej) 8 odbędzie się koncert kompozytorski Eugeniusza Popławskiego z Mińska.

Wykonawcami koncertu będą: Żeński Zespół Chóralny Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie, Krakowska Orkiestra Kameralna, Monika Płachta – fortepian, Karolina Zielińska – dzwony, Stanisław Żowtoholowy – dzwonki, Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran. Całość poprowadzi Stanisław Krawczyński.

W programie znajdą się m.in. utwory: Path in the Cloud III na fortepian i orkiestrę smyczkową oraz Missa brevis na chór żeński, sopran solo, dzwony i dzwonki.

Wstęp wolny.


22 marca 2015 roku o godz. 17.00 w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zagości, obchodzący swój jubileusz 25-lecia zespół Il Tempo, który wykona Stabat Mater Alessandro Scarlattiego.

Stabat Mater jest średniowieczną (XIII w.) sekwencją [pieśnią] wykonywaną w liturgii kościoła katolickiego w czasie Wielkiego Postu. Tematem utworu jest rozpacz Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Jezusa Chrystusa: Stoi Matka obolała, Łzy pod krzyżem przepłakała, Gdy na krzyżu Syn jej mrze [przekład Mirona Białoszewskiego].

W niedzielę w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Stabat Mater Alessandro Scarlattiego wykona zespół Il Tempo w składzie Agata Sapiecha (skrzypce, kierownictwo artystyczne), Maria Dudzik (skrzypce), Teresa Kamińska (wiolonczela) i Lilianna Stawarz (klawesyn). Partie solowe zaśpiewają Michał Sławecki (sopran) i Wanda Franek (alt). Na szczególną uwagę zasługuje obdarzony wyjątkowym głosem Michał Sławecki, który w Stabat Mater wykona partię sopranową.

Koncert jest drugim wydarzeniem, organizowanym w ramach cyklu „Anonse i echa” MLAMD, wydarzenia artystyczno-edukacyjnego, którego koncerty rozpoczynają się krótkim wykładem oraz dyskusją ze słuchaczami. 22 marca słowo o kompozytorze, utworze i interpretacji wygłosi dr Aneta Markuszewska z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Organizatorzy: Fundacja Concert Spirituel, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie


W dniach 23-30 marca 2015 roku odbędzie się w Poznaniu 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.

Podczas Festiwalu słuchacze mogą uczestniczyć w 19 koncertach, usłyszymy 11 prawykonań, wiele pierwszych wykonań w Polsce, wystąpią artyści z Niemiec, Austrii, Szwecji, Anglii i z Polski. Odbędą się spotkania z autorami publikacji o muzyce współczesnej w ramach Atelier oraz Wiosna Młodych i Najmłodszych – cykl imprez skierowanych do młodej publiczności. Podobnie jak w ostatnich latach, na tegorocznej „Poznańskiej Wiośnie” usłyszymy wiele nowych utworów. Twórcami nowych kompozycji są: Katarzyna Kwiecień-Długosz, Barbara Kaszuba, Piotr Moss, Monika Kędziora, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Taborowska, Bogusław Schaeffer, Martyna Kosecka, Zdzisław Wysocki oraz zagraniczni kompozytorzy – Alex Stein i Tom Sora.

Wydarzenia będą odbywały się różnych miejscach Poznania: Akademia Muzyczna, CK Zamek, Stary Browar, Aula Lubrańskiego UAM, Sala Biała Urzędu Miasta, Kościół pw. Wszystkich Świętych przy ul. Grobla, Galeria u Jezuitów, Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna przy ul. Bydgoskiej oraz klub Cicha Kuna.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 24-31 marca 2015 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się V Międzynarodowy Konkurs im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo. Jest to wciąż jedyny w takiej formule konkurs na świecie.

Pomysłodawcą imprezy był prof. Tadeusz Wroński – rektor i doktor honoris causa warszawskiej uczelni. O konkursie tym tak wyraził się jeden z największych wirtuozów, Ruggiero Ricci: „Konkurs Tadeusza Wrońskiego jest jedynym prawdziwym konkursem skrzypcowym na świecie właśnie dla¬ego, że jest to konkurs na skrzypce SOLO”.

Do udziału w tegorocznej edycji zakwalifikowano 38 muzyków z 8 krajów w tym aż 15 studentów i absolwentów UMFC. Uczestników oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Jakowicza.

Koncert inauguracyjny Konkursu odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18:30 w Sali koncertowej uczelni. W wykonaniu Bartosza Nizioła - laureata I Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo w 1990 roku i pianisty Grzegorza Skrobińskiego usłyszymy kompozycjeJ. Brahmsa, E. Ysaye i H. Wieniawskiego. Zwycięzców Konkursu poznamy 31 marca.


Główną częścią obchodów Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi będzie uroczyste posiedzenie Senatu, zaplanowane na 24 marca 2015 roku, dokładnie w 70. rocznicę rozpoczęcia zajęć w powojennym konserwatorium w Łodzi. Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa otrzyma światowej sławy kompozytor i pianista prof. Zygmunt Krauze (na zdjęciu) od wielu lat związany z łódzką Akademią.

– To wyjątkowa okazja do świętowania, ponieważ łódzka Akademia Muzyczna była pierwszą spośród polskich uczelni muzycznych, które powstały po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej – podkreśla prof. dr hab. Cezary Sanecki, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Łódzka Akademia była też pierwszą szkołą wyższą, która po wojnie rozpoczęła w Łodzi działalność dydaktyczną. Stało się to możliwe dzięki staraniom grupy łódzkich pedagogów, którzy przyczynili się do reaktywacji Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, działającego w Łodzi w latach 1911-39.

24 marca br. podczas jubileuszowego posiedzenia Senatu w Sali Koncertowej Akademii tytuł doktora honoris causa otrzyma charyzmatyczny artysta prof. Zygmunt Krauze – wybitny kompozytor, pianista i pedagog, od wielu lat prowadzący w łódzkiej Akademii Muzycznej klasę kompozycji. – Jest twórcą wszechstronnym, obok form tradycyjnych uprawia gatunki awangardowe: performance, instalacje i aranżacje przestrzenne – wymienia dr hab. Ewa Kowalska-Zając, dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. – Profesor stworzył oryginalny styl muzyczny inspirowany malarstwem Strzemińskiego, a o randze jego twórczości świadczą wykonania jego kompozycji na całym niemal świecie oraz liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: francuska Legia Honorowa i tytuł Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres. W 2012 roku Zygmunt Krauze został nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku, zaś w maju 2014 Narodowy Uniwersytet Muzyczny w Bukareszcie przyznał mu doktorat honoris causa. Na finał uroczystości zaplanowano prezentację audiowizualną pt. Unizm i sensualizm w muzyce Zygmunta Krauze oraz wykonanie jego Kwintetu fortepianowego.

Posiedzenie Senatu będzie również okazją do uroczystej promocji doktorów sztuki oraz wręczenia dyplomów doktora habilitowanego sztuki. Dyplomem „Primus in artibus” zostanie uhonorowany najlepszy absolwent Akademii w minionym roku akademickim. Wyróżnienie za rok 2013/2014 odbierze saksofonistka Aleksandra Mańkowska – absolwentka z klasy dra hab. Pawła Gusnara.

Program tegorocznego „Święta Uczelni” łódzkiej Akademii Muzycznej obfituje w wydarzenia artystyczno-naukowe. Jako promotora doktoratu honoris causa łódzka Akademia gościć będzie światowej sławy kompozytora Louisa Andriessena, który w środę 25 marca wygłosi wykład ilustrowany poświęcony swojej twórczości. Zaplanowany został również wykład o operach Zygmunta Krauze (24 marca), który przedstawi dr hab. Irina Nikolska, rosyjski muzykolog, autorka prac poświęconych muzyce współczesnej, od lat zaprzyjaźniona z polskim środowiskiem muzycznym.

Obchody 70-lecia łódzkiej Akademii rozpoczną się w poniedziałek 23 marca „Salonem Absolwentów”. Bohaterką spotkania będzie m.in. ceniona śpiewaczka i pedagog prof. Adela Winiarska-Skrzynecka, której artystyczna biografia splata się z historią łódzkiej uczelni od 1945 roku, kiedy to rozpoczęła naukę w tutejszym Konserwatorium Muzycznym. Udział w spotkaniu zapowiedział również znany kompozytor i pianista Włodzimierz Korcz, autor wielu przebojów, w tym napisanego specjalnie dla Akademii Muzycznej w Łodzi musicalu Łódź Story, którego prapremierę uczelnia przygotowała z wielkim sukcesem w 2013 roku. Rozmowę z artystami, z udziałem publiczności, dopełnią muzyczne prezentacje studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Młodzi śpiewacy będą również wykonawcami szkicu do spektaklu na motywach dramatu Federica Garcii Lorki Dom Bernardy Alba, autorskiego projektu Hanny Chojnackiej, która przygotowuje go od strony inscenizacyjnej i reżyserskiej, według własnego scenariusza. Zaplanowano dwa spektakle: 24 marca (premiera) i 27 marca.

„Święto Uczelni” Akademii Muzycznej jest częścią obchodów 70-lecia Łodzi Akademickiej. Główna część obchodów jubileuszu wszystkich uczelni państwowych w Łodzi odbędzie się w maju br. Honorowy patronat nad Jubileuszem Łodzi Akademickiej objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.

 

Więcej


Wernisaż wystawy, zapowiadającej otwarcie nowej ekspozycji w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Wstęp wolny.

Planowana nowa ekspozycja w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli to zaledwie trzecia stała wystawa od czasów powojennej Polski. Pierwszą ekspozycję zrealizowano w duchu polskiego dworku szlacheckiego. Otwarto ją w 1949 roku – w 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. Kolejną, przygotowaną w 2010 roku z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina można było oglądać do jesieni 2014 roku. Cechowała się prostą i oszczędną stylistyką. Zrezygnowano z dużej ilości eksponatów, a istotnym elementem ekspozycji uczyniono opowieść prowadzącą zwiedzającego (audio-przewodnik) przez park-pomnik i wnętrza dworku. Niebawem miłośnicy Fryderyka Chopina będą mogli zwiedzać Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w zmienionej aranżacji. Otwarcie nowej ekspozycji planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Wystawa w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich ukazuje historię Domu Urodzenia Fryderyka Chopina i Parku w Żelazowej Woli - od końca XIX wieku, kiedy odsłonięto pierwszy na ziemiach polskich pomnik ku czci Chopina i zaczęto myśleć o zorganizowaniu w Żelazowej Woli muzeum, przez przebudowę skromnej oficyny w dwór w stylu narodowym otoczonego modernistycznym parkiem, po przedwojenne i powojenne ekspozycje w jego wnętrzu.

Podczas wernisażu z recitalem fortepianowym wystąpi jeden z polskich uczestników eliminacji do tegorocznego Konkursu Chopinowskiego, Adam Mikołaj Goździewski.

Po oficjalnym otwarciu wystawy oraz recitalu zaplanowane jest przejście parkową aleją oświetloną lampionami do miejsca wystawy oraz spacer wzdłuż Galerii Plenerowej, połączony z możliwością rozmowy z autorami wystawy.

Wystawę w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie będzie można oglądać do 26 kwietnia 2015 roku. Organizatorami są: Muzeum Łazienki Królewskie oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.


Instytut Muzyki i Tańca, Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Magazyn muzyczny „Presto” zapraszają w środę, 25 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie na premiery filmów Prawykonanie (2014, 34’30) i Dyrygent – rezydent (2014, 25’20), wg scenariusza i w reżyserii Mai Baczyńskiej. Wstęp wolny.

Główni bohaterowie filmów do młodzi kompozytorzy – Wojciech Błażejczyk, Tomasz Opałka i Ignacy Zalewski oraz dyrygenci – Rafał Kłoczko, Maciej Koczur, Krzysztof Kozakiewicz i Maciej Tomasiewicz. W filmach utrwalone zostały obszerne fragmenty prawykonań zamówionych utworów oraz prób i koncertów w ramach rezydencji, a także wywiady z organizatorami i artystami uczestniczącymi w projektach. Filmy powstały w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Filmy zostały zamówione i wyprodukowane przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach promocji młodych artystów oraz programów „Kompozytor – rezydent” i „Dyrygent – rezydent”. Powstały w sezonie 2013/2014 we współpracy z instytucjami organizującymi rezydencje: Centrum Edukacji Artystycznej - Filharmonią Gorzowską, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus i Stowarzyszeniem Śpiewaczym Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (program „Kompozytor – rezydent”) oraz Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina, Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Filharmonią Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną (program „Dyrygent – rezydent”).

Producentem filmów jest Instytut Muzyki i Tańca. Realizacji podjęli się młodzi twórcy zrzeszeni w MUDO Music Documentaries. Producentem wykonawczym filmu jest Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Patronat medialny objął Magazyn muzyczny „Presto”. Partnerem premiery jest Mazowiecki Instytut Kultury.


Kolejna prezentacja „Magicznych mocy sceny” odbędzie się w Teatrze Wielkim w Łodzi podczas Międzynarodowego Dnia Teatru, 27 marca 2015 roku o godz. 12.00.

Z tej okazji organizatorzy postanowili nadać spotkaniu odmienny charakter i cofnąć się w czasie, by przedstawić jak niegdyś wystawiano opery. Kiedy skomponowano pierwsze opery? Co oznacza pojęcie teatr monumentalny? Na te i inne pytania odpowiedzą uczestnicy spotkania, którego oprawę plastyczną stanowić będzie imponująca dekoracja do opery Nabucco Giuseppe Verdiego. Gościem specjalnym będzie wybitny artysta, wieloletni solista Teatru Wielkiego w Łodzi - Tomasz Fitas. Spotkanie poprowadzi Katarzyna Jasińska.

Podczas spotkania odbędzie się minikonkurs z nagrodami.

Bilety w cenie 5 zł do nabycia w kasie Teatru Wielkiego w Łodzi.


W piątek, 27 marca 2015 roku w Filharmonii Łódzkiej zabrzmi monumentalna Pasja według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha.

Dzieło powstało w ostatnim okresie twórczości Bacha, gdy zajmował stanowisko kantora przy kościele św. Tomasza w Lipsku, jesienią 1728 roku. W trakcie pracy nad nim Bach otrzymał wiadomość o śmierci przyjaciela, księcia Leopolda z Köthen, wraz z poleceniem przygotowania na tę okoliczność muzyki żałobnej. Kompozytor nie miał szans, aby na trzy tygodnie przed premierą Pasji tworzyć pośpiesznie jeszcze inny utwór. Zwrócił się zatem do poety Friedricha Henriciego, znanego jako „Picander”, z prośbą o ułożenie tekstu do gotowych już części komponowanej Pasji. Literackim tworzywem dzieła stała się relacja św. Mateusza zapisana w 26 i 27 rozdziale jego Ewangelii. Do tego tekstu Picander dopisał 28 strof, opracowanych muzycznie jako arie o charakterze medytacyjnym. Premiera odbyła się w Wielki Piątek, 15 kwietnia 1729 roku. Nic wówczas nie zwiastowało jej obecnej popularności – po premierze partytura przeleżała sto lat zapomniana w archiwum, do czasu aż odkrył ją i przedstawił światu na nowo, 11 marca 1829 roku w berlińskiej Singakademie, niemiecki kompozytor i dyrygent, Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Wystąpią: Sylwester Smulczyński – tenor, Adam Kutny – baryton, Marta Boberska - sopran, Dorota Lachowicz - alt, Tomasz Krzysica - tenor, Jarosław Bręk – bas, Kai Bumann – dyrygent, Dawid Ber – przygotowanie chóru, Anna Kamerys – przygotowanie chóru dziecięcego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Chór Filharmonii Łódzkiej, Chór Dziecięcy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. H. Wieniawskiego w Łodzi.


W piątek, 27 marca 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się koncert z udziałem duetu fortepianowego Tamary Granat i Marka Brachy.

W ich wykonaniu usłyszymy pełen urody, romantyczny Koncert as-moll na dwa fortepiany Brucha. Ponadto Symfonicy pod batutą swego szefa dyrygenta Tadeusza Wojciechowskiego zagrają I i II Suitę „Peer Gynt” Edvarda Griega oraz Pater Perotinus Milenium Celebrat Ivo Josipovića (na zdjęciu). Ciekawy utwór zagrzebskiego kompozytora, a także profesora prawa, polityka i … prezydenta Chorwacji (2010-2015), który mając przed laty okazję poznać Filharmonię bydgoską i walory akustyczne jej sali, wypowiada się entuzjastycznie o Instytucji i cieszy się, że tutaj zabrzmi jego dzieło, które być może osobiście też wysłucha.


Kolejny, trzeci koncert z cyklu „Alfabet Muzyczny” - tym razem prezentujący litery C i D – odbędzie się 28 marca 2015 roku o godz.18.00 w Sali Wielkiej Ratusza we Wrocławiu. Usłyszymy dzieła takich kompozytorów jak Chopin, Czajkowski, Croce, Dwořak, Dufay, czy Piotr Drożdżewski.

Podczas koncertu omówione zostaną i przedstawione takie terminy, jak chorał, continuo, crescendo, da capo, a także Credo, Cantate, Crucifixus i wiele innych. Koncert poprowadzi chemik a równocześnie kompozytor prof. Piotr Drożdżewski, zaś wykonawcami koncertu będą Cantores Minores Wratislavienses pod dyrekcją Piotra Karpety.

Wstęp wolny.


Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego, który odbędzie się 28 marca 2015 roku o godz. 19:30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku.

W programie koncertu poruszające utwory pasyjne, korespondujące z rozpoczynającym się Wielkim Tygodniem, pośród których usłyszymy polskie prawykonanie utworu Recordare z oratorium Dies Illa Krzysztofa Pendereckiego. Koncert dedykowany pamięci niedawno zmarłego polskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego zawiera wiele jego utworów m.in. napisane w 90 roku życia Stabat Mater, a także Campana, Miserere, Agnus Dei i Crux-Lux. Na koncercie obecna będzie wdowa – Krystyna Koszewska.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Słowo o kompozytorze wygłosi Alina Kurczewska (Radio Merkury Poznań).


Passio Marca Antoine Charpentiera zabrzmi podczas pierwszych koncertów z cyklu Annum Festival, jedynego całorocznego festiwalu muzyki dawnej na Śląsku. Koncerty odbędą się w dniach 28 marca 2015 roku w Chorzowie i 29 marca 2015 roku w Tarnowskich Górach.

Wystąpią: Bartosz Rajpold – kontratenor, Andrzej Zawisza – bas, Urszula Jasiecka-Bury – pozytyw, Mateusz Kowalski – viola da gamba i Zygmunt Magiera – kierownictwo muzyczne, tenor.

Wstęp wolny.

Więcej informacji - na stronie festiwalu: www.annumfestival.pl


Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna zaprasza w rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego i w Roku Witkiewiczów na koncert pt. Klan wyjącego psa czyli trudna przyjaźń Witkacego z Karolem Szymanowskim, który odbędzie się w niedzielę, 29 marca 2015 roku o godz. 17.00 na Dworcu Tatrzańskim w Zakopanem (ul. Krupówki 12).

Wystąpią: Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod dyrekcją Agnieszki Kreiner, Dagmara Świtacz – sopran, Krzysztof Najbor i Krzysztof Wnuk - aktorzy Teatru Witkacego, Janusz Miryński - skrzypce, Błażej Michna - altówka, Renata Guzik – flet, Maciej Pinkwart – wprowadzenie. W programie m.in. muzyka Karola Szymanowskiego, korespondencja Szymanowskiego z Witkacym, „dyskusja” Szymanowskiego i Witkacego na temat czystej formy w muzyce.

Wstęp wolny.

Impreza towarzysząca Marcowym Wieczorom Kameralnym. Koncert dofinansowany ze środków Miasta Zakopane w partnerstwie z Biurem Promocji Zakopanego.