Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

22 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Organizatorzy przygotowali ponadto niezwykłą niespodziankę dla miłośników muzyki dawnej i historycznych wykonań. 31 marca na scenie Filharmonii Narodowej pojawi się grający na instrumentach z epoki amerykański zespół Boston Baroque, który pod batutą wybitnego dyrygenta Martina Pearlmana wykona jedno z najpiękniejszych, znakomicie wpisujących się w okres Wielkanocy dzieł Claudio Monteverdiego - Vespro della Beata Vergine.

Bohaterem koncertów kameralnych będzie amerykański Alexander String Quartet (28, 29 marca), w którego wykonaniu zabrzmią kwartety i kwintety Beethovena oraz Brahmsa. Ciekawie zapowidają się także występy Hover State Chamber Choir z Armenii (28 marca), recital pieśni Brahmsa z mezzosopranistką Janiną Baechle (31 marca) czy spotkanie z Korean Chamber Orchestra i koreańską skrzypaczką Ju-Young Baek (25 marca).

Finałowy koncert 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena odbędzie się w Wielki Piątek. Na scenie Filharmonii Narodowej wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Aleksandra Liebreicha. W programie tego wieczoru obok Kindertotenlieder Gustava Mahlera i Schicksalslied Johannesa Brahmsa znajdzie się polskie prawykonanie kompozycji Dies illa Krzysztofa Pendereckiego, napisanej z okazji 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej, a prawykonanej jesienią 2014 roku na Festiwalu Flamandzkim w Brukseli, w ramach wielkiego koncertu „Thousand Voices for Peace”.

Festiwalowe koncerty odbywać się również będą w innych miastach Polski, m.in. w Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Zabrzu, Opolu, Radomiu, Rzeszowie, Wrocławiu i Szczecinie.

Festiwalowi towarzyszyć będzie także Międzynarodowe Sympozjum Beethovenowskie pt. Beethoven i jego następcy i kontynuatorzy: Brahms i Mahler (23 i 24 marca) oraz kursy mistrzowskie – dla pianistów, które poprowadzi prof. Boris Berman (23-25 marca) i dla wokalistów, które w tym roku poprowadzą wykładowcy Yale School of Music - prof. Doris Yarick-Cross - Dyrektor Artystyczny Yale Opera Program i prof. Richard Cross (19-21 marca).

ZOBACZ: program Festiwalu


Koncert zatytułowany Via Mariana / Droga Maryjna. Renard Czajkowski in memoriam, organizowany w ramach jubileuszu 95-lecia Akademii Muzycznej w Poznaniu, odbędzie się w dniu 1 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Podczas koncertu usłyszymy dwa dzieła: Magnificat D-dur BWV 243 Jana Sebastiana Bacha, który wykonają: Marzena Michałowska – sopran, Iwona Kowalkowska – sopran, Piotr Olech – alt, Bartłomiej Szczeszek – tenor, Jarosław Bręk – bas, Chór Kameralny (przygotowanie: Marek Gandecki i Marianna Majchrzak) oraz Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (przygotowanie: Jarosław Thiel) oraz Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego, w realizacji którego udział wezmą: Barbara Kubiak – sopran, Małgorzata Woltmann-Żebrowska – mezzosopran, Jaromir Trafankowski – baryton, Chór Ogólnouczelniany (przygotowanie: Maciej Grosz i Laura Stieler) oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Za pulpitem dyrygenckim stanie prof. Marcin Sompoliński, absolwent z klasy prof. Renarda Czajkowskiego.


W środę, 1 kwietnia 2015 roku Filharmonia Łódzka zaprasza do wysłuchania nastrojowej muzyki chóralno-organowej.

W programie wieczoru znajdą się utwory dawne: organowa Fantasia chormatica Holendra Jana Pieterszoona Sweelincka (1562–1621), pieśń Powstań Panie! toruńskiego teologa i luterańskiego kaznodziei Piotra Artomiusza (1552–1609), koncert na sopran solo, dwoje skrzypiec i organy Jesu spes mea – jeden z dziesięciu zachowanych utworów polskiego mistrza baroku Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (XVII/XVIII w.), a także niedawno odkryta fantazja chorałowa Bacha Wo Gott, der Herr, nicht bei uns hält. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z popularną w okresie baroku techniką alternatim, polegającą na naprzemiennym śpiewie i grze organów.

Dopełnieniem wieczoru będą kompozycje wykonywane z towarzyszeniem organów symfonicznych: Ecce lignum crucis Stanisława Moniuszki, czyli motet napisany na adorację krzyża w Wielki Piątek, Kleine Passionmusik Niemca Carla Loewego, Messe basse Gabriela Fauré z 1881 roku oraz Fantazja chorałowa na temat „Amen es werde wahr” Petra Ebena, czeskiego twórcy zmarłego w 2007 roku.


1 kwietnia 2015 roku o godz. 19:30 w Archikatedrze w Oliwie tradycyjnie odbędzie się organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką Koncert Papieski.

To jeden z dwóch koncertów w roku, jakie odbywają się na cześć Papieża Polaka; w związku z jego odejściem oraz wyborem na głowę Stolicy Piotrowej. Tym razem oprócz znakomitej Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, którą poprowadzi jej Dyrektor Artystyczny Ernst van Tiel w koncercie weźmie udział fagocista Mirosław Pachowicz. Usłyszymy kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta - Koncert na fagot i orkiestrę B-dur KV 191 i Symfonię g-moll nr 40 KV 550 oraz Franza Schuberta - VIII Symfonię h-moll „Niedokończoną”. Aktorzy Halina Winiarska i Jerzy Kiszkis recytować będą fragmenty poezji św. Jana Pawła II.

Dzięki dofinansowaniu ze środków Miasta Gdańska, wstęp na koncert jest wolny.


W poniedziałek, 30 marca w 2015 roku rozpocznie się w Krakowie jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce dawnej – „Misteria Paschalia”.

Siedem dni, siedem koncertów oraz plejada gwiazd wykonawstwa historycznego. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie prezentacją dziedzictwa europejskiej muzyki od średniowiecza, aż po klasycyzm. Obok uwielbianych przez publiczność wybitnych muzyków - Jordiego Savalla i Ottavia Dantone, powrócą do Krakowa Christophe Rousset i René Jacobs. Po raz pierwszy ze swoimi zespołami na festiwalu zaprezentują się Diego Fasolis, Alessandro de Marchi i Paul van Nevel. To wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia – od 30 marca do 5 kwietnia 2015 roku.

- Główną oś tegorocznego Festiwalu „Misteria Paschalia” wyznacza prezentacja trzech oratoriów – Niccola Jommellego (Isacco, figura del Redentore), Bernarda Pasquiniego (La sete di Cristo) i George’a Friderica Handla (Jephtha) oraz dwóch pasji opartych na Ewangelii św. Jana autorstwa Cipriana de Rore i Johanna Sebastiana Bacha. Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie XIV-wiecznych utworów zamieszczonych w tzw. „Czerwonej Księdze z Montserrat” oraz mistycznego cyklu Ciemnych Jutrzni Françoise’a Couperina. - mówi Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

Koncerty festiwalowe odbędą się m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce, a także po raz pierwszy w historii festiwalu w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.misteriapaschalia.com


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godzinie 19.00 na Koncert na Wielki Tydzień. W jego programie znajdzie się Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego na sopran i orkiestrę oraz Stabat Mater na głosy solo, chór i orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Koncerty na Wielki Tydzień są już piękną, muzyczną tradycją w Łodzi. Dzieła mistrzów pomagają w skupieniu i poddaniu się osobistej refleksji, jaką przynosi Wielki Tydzień. W tym roku koncert wypełnią utwory ilustrujące uniwersalny motyw Stabat Mater czyli Matki Boleściwej. Usłyszymy wybitne dzieła kompozytorów polskich. III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego jest wyrazem wiary, która jest wieczna, łączy ludzi ponad wszelkimi podziałami oraz daje wielką siłę. To jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki współczesnej. Jej nagranie z 1992 roku rozeszło się w ponad milionie egzemplarzy. Stabat Mater Karola Szymanowskiego jest utworem, który przez wielu krytyków został uznany za najwybitniejsze dzieło kompozytora. On sam wyrażał się o nim jako o kompozycji, w której doszło do pełnego skrystalizowania wyrazu jego twórczości. Za tekst posłużył Szymanowskiemu polski przekład słynnej średniowiecznej sekwencji autorstwa Józefa Jankowskiego Stała matka bolejąca.

Wystąpią: Joanna Woś, Olga Maroszek, Zenon Kowalski oraz chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.


Narodowe Centrum Kultury zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 do Galerii Kordegarda w Warszawie na wernisaż wystawy pt. Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii.

Od 2011 roku w budynku przy Płockiej 13 swoją siedzibę ma Narodowe Centrum Kultury. Organizując wystawę jej twórcy chcą pokazać lata świetności oryginalnego „Odeonu”, a tym samym przybliżyć historię początków polskiej fonografii oraz losy jednego z niewielu zachowanych obiektów przedwojennej Woli. Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. oryginalną maszynę do nagrywania płyt firmy Neumann z lat '30, matrycę do tłoczenia płyt i same płyty „Odeonu” oraz pamiątki związane z historią Płockiej 13 i jego dawnych właścicieli - fotografie artystów, katalogi płytowe, reprodukcje unikatowych akt Biura Odbudowy Stolicy wpisanych na listę „Pamięć Świata” UNESCO, ortofotomapy pokazujące budynek i jego otoczenie w roku 1935, 1945 i współcześnie, kopie dokumentów symbolicznie zamykające przedwojenną historię prywatnej firmy – ustawy, dekrety, zarządzenia nowych władz państwowych.

Na wystawie, której tematem jest fonografia, nie mogło zabraknąć muzyki. Oryginalne odeonowskie płyty, odtwarzane na zabytkowym gramofonie zabrzmią 2 kwietnia na wernisażu, a także w trakcie trzech specjalnych pokazów – 12, 19 i 27 kwietnia o godzinie 17.00. Przez cały czas trwania wystawy zwiedzający będą mogli posłuchać cyfrowych kopii przedwojennych nagrań.

Większość eksponatów pochodzi z kolekcji znawcy przedwojennej fonografii, dr. Tomasza M. Lerskiego, który razem z muzykologiem i dziennikarzem, Maciejem Łukaszem Gołębiowskim jest kuratorem wystawy. Scenografię przygotował Artur Gosk, a za oprawę plastyczną i graficzną odpowiedzialna jest Edyta Ołdak.

Read more


Koncert utworów Romana Maciejewskiego w 105. rocznicę urodzin kompozytora odbędzie się 8 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie utwory Jubilata: na skrzypce i fortepian - Notturno, Sonata, transkrypcje kaprysow N. Paganiniego oraz na fortepian: Kołysanka, 4 Miniatury, Mazur I, Maruz II, Krzesany, Fandango, Tryptyk. Wystąpią: Joanna Kawalla – skrzypce, Mariusz Ciołko – fortepian.


Dwa Koncerty Prawykonań w ramach konferencji naukowo-artystycznej „Między tradycją a awangardą – akordeon w kulturze muzycznej XX i XXI wieku” odbędą się w dniach 9 i 10 kwietnia 2015 roku w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Na program pierwszego z nich złożą się premiery utworów: Sinfonietta na 5 akordeonów, perkusję i fortepian (2014) Edwarda Sielickiego, Synesthezja na akordeon (2015) Żanety Rydzewskiej, Thereisa Street na grupę akordeonów (2014) Aleksandra Kościowa, Sonata na akordeon (2015) Wojciecha Kostrzewy i K’akko-Fonia na akordeon i orkiestrę smyczkową (2015) Michała Moca. Wystąpią: Klaudiusz Baran, Rafał Grząka, Nadzieja Bajda, Krzysztof Bratasz, Łukasz Brzezina, Bonifacy Duda, Andrzej Grzybowski, Jędrzej Jarocki, Iwo Jedynecki, Adam Maksymienko, Mateusz Pęciak, Dawid Rydz, Mateusz Stankiewicz, Weronika Sura, Patryk Sztabiński, Paweł Ściebior, Przemysław Wojciechowski, Rafał Grząka – akordeon, Radosław Mysłek, Jarema Jarosiński, Kamil Siciak – perkusja, Maurycy Stawujek – fortepian i Orkiestra Kameralna „The Crew”.

Podczas piątkowego koncertu zaplanowano prawykonania kompozycji: Cantus Harmonicus na akordeon solo (2015) Miłosza Bembinowa, Epitafium 2014 na skrzypce, akordeon i klarnet basowy (2014) Jerzego Mądrawskiego, Time of Presence na akordeon i śpiew ptakow (2014) Barbary Kaszuby, Rapido na skrzypce i akordeon (2014) Edwarda Sielickiego, Allegro furioso na akordeon i klarnet (2015) Dominika Lasoty i Passacaglia in Between na dwa akordeony (2015) Cezarego Duchnowskiego. Wystąpią: Klaudiusz Baran, Jerzy Mądrawski, Dominika Ratyniak, Iwo Jedynecki, Mateusz Stankiewicz, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc – akordeon, Adam Wagner, Karolina Mikołajczyk – skrzypce, Mariusz Barszcz – klarnet basowy, Jacek Dziołak – klarnet, klarnet basowy.

Wstęp wolny.


Gdański Festiwal Muzyczny odbędzie się po raz ósmy w dniach 10-17 kwietnia 2015 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Jego formuła jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka Ewa Pobłocka, w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska, w roku 2012 wybitny skrzypek - Konstanty Andrzej Kulka, a w roku 2013 jeden z najwybitniejszych muzyków polskich ostatnich dekad - Włodzimierz Nahorny. W roku ubiegłym Gdański Festiwal Muzyczny zaplanowano w szczególnym terminie, czasie Wielkiego Postu i miesiącu kanonizacji Jana Pawła II, któremu był dedykowany.

Z kolei program tegorocznej edycji uwzględnia 330. rocznice urodzin Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla. Głównym jego punktem będzie wykonanie monumentalnej Pasji wg. św. Mateusza Bacha z udziałem Cappelli Amsterdam i słynnej Orkiestry XVIII Wieku. Do grona międzynarodowej, blisko 100-osobowej grupy artystów dołączy chór chłopięcy z Gdańska - Pueri Cantores Olivenses. Całość poprowadzi Daniel Reuss, który również zgodził się przyjąć funkcje Artysty Rezydenta. Wieczór ten odbędzie się dokładnie w piątą rocznicę katastrofy smoleńskiej i z racji charakteru dzieła oraz jego wykonawców będzie dedykowany ofiarom tragedii lotniczych.

Gdański Festiwal Muzyczny z racji założeń i eklektycznego charakteru nie pretenduje jednak do miana festiwalu muzyki dawnej, dlatego też będzie to jedyne wykonanie wykorzystujące instrumentarium z epoki. Pozostałe koncerty poświęcone muzyce barokowej mają udowodnić, że muzykę tego okresu można i powinno wykonywać się na instrumentach współczesnych. Można też przedstawiać ją w różnych, niekoniecznie klasycznych opracowaniach. Kunst der Fuge – to tytuł koncertu jednego z najlepszych europejskich kwartetów - Royal String Quartet, w programie którego obok fragmentów słynnego dzieła Bacha usłyszymy utwory znakomitego kompozytora polskiego Pawła Szymańskiego. Das Wohltemperierte Klavier z kolei to recital bachowski Ewy Pobłockiej, uważanej za jedną z najlepszych pianistek. Interesująco zapowiadają się też koncert Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego z solistami: pianistką Ragną Schirmer i organistą Romanem Peruckim, w programie którego znajdą się m.in. koncerty Bacha i Haendla, wieczór Poetic Jazz z udziałem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica oraz Carmina Ianicii - poemat muzyczny czerpiący z poezji XVI wiecznego polskiego poety języka łacińskiego Klemensa Janickiego połączony z muzyką współczesnego kompozytora Roberta Kanaana. Festiwal zakończy Gala Wokalna z udziałem solistów Narodowej Opery Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, która będzie wyrazem muzycznej solidarności z Ukrainą. Poprowadzi ją uznany kompozytor i dyrygent, dyrektor artystyczny tej sceny – Mirosław Skoryk.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


XXIII Świętokrzyskie Dni Muzyki odbędą się w Kielcach między 10 a 24 kwietnia 2015 roku.

Doroczny wiosenny festiwal, organizowany przez Filharmonię Świętokrzyską, koncentrować się będzie jak co roku na prezentacji muzyki polskiej, w tym utworów zapomnianych lub odkrywanych na nowo. Tradycyjnie większość kompozycji zabrzmi w Kielcach po raz pierwszy, ale organizatorzy zaplanowali także premiery światowe dwóch utworów skomponowanych na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej: kwartetu fletowego Figury na piasku Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil oraz Ideogramów na orkiestrę Rafała Zapały, który w bieżącym sezonie jest kompozytorem-rezydentem kieleckiej Filharmonii. W związku z tym będzie on także gospodarzem wieczoru elektroniki, podczas którego własną twórczość wyrosłą z najnowszych zdobyczy technicznych zaprezentuje w kontekście ważnych dla siebie utworów polskich i zagranicznych.

Podczas koncertów symfonicznych wysłuchamy kilku kompozycji twórców naszych czasów: nastrojowych Rozmyślań przy fontannie na wibrafon i marimbę Macieja Małeckiego, uroczej Serenady Zygmunta Krauzego, filozoficznej Choroby na śmierć Tomasza Sikorskiego, jednego z najważniejszych dzieł Witolda LutosławskiegoIII Symfonii, a także pobrzmiewającego echami Wschodu gitarowego Go Dai concerto Marka Pasiecznego oraz nowego utworu Krzesimira Dębskiego, skomponowanego specjalnie na adresowany do maturzystów program Instytutu Muzyki i Tańca Filharmonia! Ostrożnie wciąga. Przypomniane zostanie również opus magnum Henryka Mikołaja Góreckiego – jego słynna Symfonia pieśni żałosnych. W koncertach kameralnych natomiast usłyszymy Kwartet fletowy Krzysztofa Pendereckiego i cieszącą się uznaniem Epiforę na fortepian i taśmę Pawła Mykietyna.

Wśród kompozytorów wieków minionych, których dzieła także zaprezentowane zostaną podczas Festiwalu po raz pierwszy, znajdą się utwory Franciszka Lessela, Zygmunta Noskowskiego czy Władysława Żeleńskiego. Artyści odkryją także na nowo dorobek Józefa Krogulskiego, Antoniego Stolpego, Antoniego Rutkowskiego i Witolda Maliszewskiego. Na szczególne podkreślenie zasługuje tu próba przywrócenia życiu koncertowemu Wielkiej symfonii bitwę wyobrażającej, czyli ilustracji zwycięstwa armii napoleońskiej nad wojskami carskimi w roku 1812 – Bitwy pod Możajskiem Karola Kurpińskiego, która zakończy festiwal.

Koncertom towarzyszyć będzie doroczna wystawa prac uczniów kieleckiego Plastyka pt. Inspiracje oraz prezentacja dwu wyjątkowych filmów dokumentalnych: coraz głośniejszego i zdobywającego laury Granatowego zeszytu, w którym o Witoldzie Lutosławskim, posiłkując się jego osobistymi notatkami, opowiada znany pianista jazzowy Leszek Możdżer, oraz Maestro Rodziński, przypominającego dokonania jednego z naszych największych dyrygentów XX stulecia, który m.in. z wielkim powodzeniem kierował Filharmonikami Nowojorskimi.

Pomysłodawcą festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki był dyrektor kieleckiej Filharmonii, Karol Anbild - pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach sześćdziesiątych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny (m.in. Fryderyk Chopin, Johannes Brahms). Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Read more


Filharmonia Krakowska zaprasza na dwa koncerty symfoniczne - w piątek, 10 kwietnia 2015 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 11 kwietnia o godz. 18.00.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud, zaś solistką obu wieczorów będzie Magdalena Di Blasi – pierwsza flecistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej, Staatliche Hochschule fur Musik we Freiburgu oraz Hochschule fur Musik w Detmold, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Fletowego w Warszawie (2004).

W programie Bajka Stanisława Moniuszki (1848), Koncert na flet i orkiestrę J. Iberta (1934) i słynne Obrazki z wystawy M. Musorgskiego (1874), zorkiestrowane przez M. Ravela w 1922 roku.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich miłośników muzyki dawnej na spotkanie z Dariuszem Czają. Z autorem książki Kwintesencje. Pasaże barokowe rozmawiać będzie Anna Chęćka-Gotkowicz.

Spotkanie odbędzie się w piątek, 10 kwietnia 2015 roku o godz. 13:30 w Akademii Muzycznej w Gdańsku (Audytorium 213). Wstęp wolny.

Kwintesencje. Pasaże barokowe - ta książka nie jest dla fachowców – ci wiedzą więcej i poradzą sobie bez niej znakomicie. Ale nie jest także przewodnikiem dla zbłąkanych – niewiele w niej z ducha dydaktyki. Dla kogo więc? Myślę, że dla tych, którzy muzyką żyją, mocniej: którzy bez muzyki żyć nie potrafią. Dla tych, dla których muzyka jest – pośród innych języków – językiem najważniejszym, a to znaczy, że nie szukają w niej (tylko) przyjemności, ale nade wszystko emocjonalnych poruszeń dużej miary i odkryć poznawczej natury. Krótko mówiąc: dla entuzjastów, dla prawdziwych amatorów muzyki barokowej. Byle tylko pamiętać, że „amator” to nie jest ani tanie, ani byle jakie słowo; etymologicznie wywodzi się od łacińskiego amo – kocham. To książka dla tych wszystkich, którzy siedzą po nocach (bo noc to dla słuchania pora najwłaściwsza) i pochłaniają ulubione fragmenty muzyczne, dla tych, którym niestraszne są godziny spędzone na koncertach w twardych kościelnych ławkach, i dla tych, którzy ostatnie pieniądze na nowego Spinosiego czy Jacobsa wydadzą. [Dariusz Czaja]

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Fragment publikacji do pobrania: http://issuu.com/pwmedition/docs/pwm_czaja_kwintesencje_wybrane


Król Roger Karola Szymanowskiego zostanie wystawiony na scenie Opery Wrocławskiej 11 kwietnia 2015 roku.

Król Roger ze wspólnym librettem Jarosława Iwaszkiewicza i kompozytora to jedna z najoryginalniejszych oper w historii gatunku. Odnajdziemy w niej prawdziwy muzyczny epos o śródziemnomorskiej kulturze, w której żyjemy od wieków. Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna różnorodnych barw, a także dysonujących współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.


Opera kaszubska Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke wystawiona zostanie dwukrotnie, 11 i 12 kwietnia 2015 roku w Filharmonii Kaszubskiej – Wejherowskim Centrum Kultury.

Rebeka to jedno z ważniejszych kulturowo wydarzeń dla całego rejonu Kaszub. To pierwsza w historii opera w całości odegrana w języku kaszubskim. Prapremiera 13 i 14 grudnia 2014 roku spotkała się z ogromnym zainteresowaniem publiczności.

Kierownictwo muzyczne - Szymon Morus, reżyseria i inscenizacja - Jolanta Rożyńska, współpraca muzyczna - Waldemar Czaja. W roli solistów wystąpią: jako Karsczi [tenor] - Jacek Szymański. Rebeka [sopran] - Karolina Karcz / Magdalena Chmielecka, Sădza / Ksądz [baryton] - Jacek Batarowski / Michał Bronk. Chór i Orkiestrę Kameralną Progress poprowadzi Szymon Morus.


Jeden wieczór, pięciu kompozytorów, cztery zespoły i cztery minikoncerty – 11 kwietnia 2015 roku Muzeum POLIN w Warszawie wypełnią dźwięki współczesnej muzyki klasycznej. Wieczór z muzyką nową towarzyszyć będzie premierze serii płytowej poświęconej muzyce współczesnej – „Opus Series” – firmowanej przez wydawnictwo Requiem Records.

Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazuje, iż bogactwo stylistyk muzyki nowej nie pozwala łatwo zaklasyfikować zjawisk twórczych, dlatego założeniem „Opus Series” jest dokumentacja szerokiej palety obecnie tworzonej muzyki: od kompozycji przeznaczonych na instrumenty klasyczne, przez elektronikę, utwory z udziałem live electronics, improwizację, po nowe zjawiska w kontekście sztuki muzycznej minionych epok. Starannie selekcjonowane kompozycje w interpretacji najlepszych wykonawców sceny muzyki nowej budować będą bogatą panoramę obecnej twórczości zarówno młodych artystów, jak i już uznanych kompozytorów naszych czasów. Kuratorem „Opus Series” jest Dariusz Przybylski.

Podczas wieczoru z muzyką najnowszą w Muzeum POLIN odbędą się cztery minikoncerty. W pierwszej galerii Wystawy Stałej – Las – usłyszymy inspirowaną filozofią buddyjską muzykę Marcina Błażewicza na zestaw perkusyjny i live electronics oraz solowe utwory tworzącego obecnie w Warszawie koreańskiego kompozytora Eunho Changa. W holu głównym natomiast Wojtek Psiuk i Paweł Janas wykonają kompozycje Rafała Janiaka i Mikołaja Majkusiaka na saksofon i akordeon. W finale wieczoru usłyszymy utwory Eunho Changa i Dariusza Przybylskiego na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda.

Koncert poprzedzi spotkanie z kompozytorami i wykonawcami poświęcone muzyce najnowszej.

Więcej informacji o serii płyt – na stronie: http://requiem-records.com/pl/albumy/c/9

Patronat medialny nad serią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i prof. Jarosław Drzewiecki zapraszają na koncert „AudioFeels” w ramach VI edycji Wawer Music Festival, który odbędzie się 12 kwietnia 2015 roku o godz. 17:30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu BOSS w Warszawie przy ul. Żwanowieckiej 20.

Zespół AudioFeels wykonuje muzykę w stylu Vocal Play – muzycy śpiewem imitują instrumenty. Poprzez maksymalne wykorzystanie wyłącznie możliwości głosu tworzą w ten sposób wokalną orkiestrę. Członkami zespołu jest ośmiu zafascynowanych przeróżną muzyką artystów. U podstaw ich warsztatu leży chóralna przeszłość każdego z nich. Poznali się w Chórze Akademickim UAM w Poznaniu i tam, po latach wspólnego muzykowania, zapragnęli zrealizować swoje marzenia. Postanowili zacząć imitować swymi głosami brzmienie instrumentów, miedzy innymi perkusji, gitary czy trąbki. Dzięki temu są w stanie wykonywać znane hity światowej muzyki rozrywkowej, wykorzystując jedynie możliwości wokalne. W ich repertuarze znajdują się przeboje miedzy innymi Michaela Jacksona, Bee Gees, Quincy Jones'a oraz Red Hot Chili Peppers. Debiutowali na klubowej scenie w kwietniu 2008 roku, jednak szerszą rozpoznawalność przyniosła im pierwsza edycja programu „Mam Talent!”. Grupa stworzy wyjątkowe, nowoczesne brzmienie daleko wykraczające poza chóralną tradycję.

Gośćmi honorowymi kwietniowego koncertu będą: Robert Żurawski i Marek Górski.

Koncert współfinansowany ze środków m.st. Warszawy – Dzielnicy Wawer.


XVI Festiwal „Literacko-Muzyczne Konfrontacje”, zatytułowany Podkowa Leśna i Stawisko w kulturze polskiej odbędzie się w dniach 12-26 kwietnia 2015 roku w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku.

Tegoroczna edycja odbywa się z okazji jubileuszu 90-lecia Podkowy Leśnej – szczególnego miejsca na kulturalnej mapie Polski, miasta-ogrodu, które od momentu jego powstania upodobali sobie artyści. Pisarze, jak m.in. Jarosław Iwaszkiewicz, Benedykt Hertz, Irena Krzywicka, malarze, m.in. Hanna i Leszek Nowosielscy, Kalina Szydłowska-Pawłowicz znaleźli tutaj swoje miejsce na ziemi. Wielu z nich – Jerzy Liebert, Stanisław Dygat czy Tadeusz Boy-Żeleński – nie związali się wprawdzie z Podkową Leśną na stałe, ale tu często bywali. Miasto-ogród przyciągało i skupiało także ludzi nauki. Spośród tych, którzy zapisali jej najznakomitsze karty, należy wspomnieć m.in.: prof. Kazimierza Michałowskiego – archeologa, prof. Ludwika Kolankowskiego – historyka, prof. Macieja Masłowskiego – historyka sztuki, architektów – prof. Antoniego Jawornickiego i prof. Brunona Zborowskiego, lekarza – Wacława Lilpopa, matematyka – prof. Bronisława Knastera. W domu tego ostatniego bywali w latach trzydziestych znani twórcy polskiej szkoły matematycznej: Stefan Banach, Kazimierz Kuratowski, Wacław Sierpiński. Takich miejsc, skupiających elitę intelektualną Podkowy Leśnej i okolic, było znacznie więcej.

Za jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy Dom w Podkowie Leśnej, uchodzi Stawisko. Najbardziej znanymi gośćmi Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów byli m.in. Karol Szymanowski, Krzysztof Kamil Baczyński i Antoni Słonimski, Czesław Miłosz, Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik, prof. Władysław Tatarkiewicz, Maria Dąbrowska, Artur Rubinstein i Zygmunt Mycielski. Osobno godzi się wspomnieć o królowej Belgii Elżbiecie II. Podkowa Leśna pozostaje do dziś miejscem naznaczonym obecnością tych osób, a podkowiańska przyroda i architektura stale przyciąga wielu artystów i naukowców, nierzadko inspiruje ich twórczą wyobraźnię, sprzyja powstawaniu dzieł literackich i muzycznych.

Koncepcja merytoryczna i nadzór programowy festiwalu: Alicja Matracka-Kościelny.

Festiwal dofinansowano ze środków Miasta Podkowa Leśna, Starostwa Powiatu Grodziskiego.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Read more


Muzyka na flet i organy zabrzmi 12 kwietnia 2015 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie.

W programie kompozycje Jehana Alaina, Lowella Liebermanna, Pawła Łukaszewskiego oraz prawykonanie utworu Flautorganix Bartosza Kowalskiego. Wystąpią flecistka Ania Karpowicz i kantor Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie, Michał Markuszewski. Muzyka XX wieku zabrzmi na zabytkowym, odrestaurowanym instrumencie historycznym Schal&Söhne z 1903 roku.

Wstęp wolny.


W niedzielę 12 kwietnia 2015 roku o godz. 19.15 w Kościele Opatrzności Bożej w Warszawie - Wesołej odbędzie się koncert pt. Benedictus w wykonaniu Ekumenicznego Chóru Kameralnego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie, pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego.

W programie zaprezentowane zostaną utwory takich kompozytorów, jak: Cyprian Bazylik, Mikołaj Zieleński, Jan Gall, Feliks Nowowiejski, Gregor Aichinger, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Antonio Lotti, Felix Mendelssohn, Anton Bruckner, Igor Strawiński, Francien van Tuinen.

Wstęp wolny.